f 750.-
jubilarissen
KERSTVREDE
IN 1930
EEN TWEEDE ENCYCLIEK VAN
Z. H. PAUS PIUS XI
DINSDAG 24 DECEMBER 1929
Haarl. Consultatiebur. voor den Middenstand
Voornaamste Nieuws
Bisdom Haarlem
Torens en koepel van
de Kathedraal verlicht
BUREAUXNASSAULAAN 49
DIT NUMMER BESTAAT UIT VIER BLADEN
DRIE EN VIJFTIGSTE JAARGANG No. 17344
AAWBIFTE MOET, OP STRAFFE «AH VERLIES VAN ALLE RECHTEN, GESCHIEDEN UITERLIJK DRIEMAAL VIER EN TWINTIG UREN HA HET ONGEVAL
HET WEERBERICHT
VOOR DE KERSTDAGEN
<De herderkens lagen hij nachte
Wegens het Hoogfeest van
Kerstmis, zal ons blad voor het
eerst wederom Vrijdagavond
verschijnen.
DE DIRECTIE
ROODE SCHOLEN
HET DRAMA AAN DEN
ZUIDERZEEDIJK
6 dagen hechtenis geëischt
INBRAAK TE PURMEREND
Kerstmis
DE ZALIGVERKLARING VAN
PATER OGILVIE
De plechtigheden in de
St. Pieter
J. J. WEBER ZOON
OPTICIENS - FABRIKANTEN
Groote Houtstraat 166 Haarlem
Ernstige ongeregeldheden
te Keulen
lis
r r-'-'T 5 J
Telefoon No. 13866 (drie lijnen)
Postrekening No. 3970.
ABONNEMENTEN: voor Haarlem en
Agentschappen; per week 25 ct., per
kwartaal 3.25, per post, per kwartaal
f 3.58 bij vooruitbetaling.
COURANT
ADVERTENTIEN 35 ct. p. regel
VRAAG- EN AANBOD-ADVERTEN
TIES. 1—4 regels 60 ct p. plaatsing:
elke regel tseer 15 ct_ bij vooruitbet
Bij contract belangrijke korting.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN
tusschen den tekst 60 ct per regel.
Alleahonné'snpdit blad zijn ïngevolgedc verzekeringsvoorwaardenl Oftftfl Levenslangegeheeleongeschiktheid tot werkendoor
tegen ongevallen verzekerd voor een der volgende uitkeeringen uUuU.-verlies van beide armen, b.I beenen nf beideoogen
Dij een ongeval met QCQ bij verlies van een hand 1 OR hij verlies van eenf blJ n l,reUJ4 v"'
doodelijken afloop twU»"een voet of een oog| 11 J,"duM oi wijsvingert uUi" been of arm
k 5 bij verlies v. een
anderen vinger
De dagen van voorbereiding tot het
heilig Kerstfeest zijn voorbij en over
enkele uren doorleven wij weer de hei
lige, teere poëzie van het kinderlijk,
maar daarom juist zoo verheven Lucas-
verhaal
„en ze' baarde haren eerstgeboren
Zoon, en wikkelde Hem in doeken en
legde Hem in een kribbe, omdat er voor
hen geen plaats was in de herberg. En
daar waren herders in de buurt, die in
den nacht de wacht hielden over hunne
kudde. En zie, een Engel des Heeren
omstraalde hen, en ze vreesden met
groote vreeze. En de Engel zeide hun:
Vreest niet, want zie ik verkondig u
een groote vreugde, die voor heel net,
volk zal zijn: dat er heden de Zaligma
ker is geboren, die Christus de Heer is,
in de stad van David. En dit zij u ten
teeken: gij zult een kind vinden, in
doeken gewikkeld en in een kribbe ge
legen. En plotseling bevond zich bij den
Engel een menigte uit het hemelsche
heir, die Gode tóf zongen en zeiden:
Eere zij God in den hooge, en vrede op
aarde aan de menschen van goeden
wil"
't Is een heel oud verhaal, maar het
gaat er mee als met de sprookjes uit
onze teerste kinderjaren: het is telkens
weer nieuw, en hoe ouder het wordt,
hoe vaker wij het beluisteren, des te
sterker gaan de gestalten en figuren le
ven voor onzen geest, des te dieper voe
len en beseffen wij het schoone en onze
phantasie prikkelende gebeuren.
Wij behoeven slechts het Lucas-ver-
haal te herlezen, en op ieder moment
van den dag en den nacht komt over
ons de Kerststemming.
Hoe komt het, dat het Kerstverhaal
in onze ziel zoo graag, zoo vanzelf weer
klank vindt?
Hoe komt het, dat zelfs in den gru-
welijksten oorlogsnacht de liefelijke ge
dachte aan het Kerstfeest domineert
en vijandige soldaten in den oorlog van
1870—1871 er met onweerstaanbaar ge
weld toe dwong, elkander in den Kerst
nacht den hemelschen vrede toe te zin
gen?
Hoe komt het, dat de heidensche we
reld de laatste jaren juist de Kerstda
gen, ja zelfs den Kerstnacht, is gaan
misbruiken voor de organiseering van
festijnen, waar de lanterfanters langs
de wegen van aen levens- en stervens-
ernst enkele oogenblikken hun ziele-
leegheid pogen te verzadigen aan ge-
dachtelooze dolzinnigheid?
Het komt, doordat de behoefte aan
Kerstvreugde den mensch als het ware
ingeboren is.
Het heilige gebeuren in den stal van
Bethlehem duurt na tot op onzen hui-
digen dag:
als hadden wij ons in den histori-
schen Kerstnacht bevonden onder de
herders, zoo leeft in ons de herinnering
aan deze hemelsche stonden, waarin de
Vredevorst geboren werd om de arme
menschheid aan het ware geluk deel
achtig te doen worden.
De menschheid smacht naar geluk
en daarom kan zij het Kerstfeest niet
missen.
Voor ons, katholieken, is het Kerst
feest het schoonst, wanneer wij in den
winternacht opgaan naar het van verre
lichtende kerkgebouw, wanneer wij in
de nachtmis het „Gloria" hooren zin
gen, wanneer wij in de H. Communie
het Kerstekind in ons hart ontvangen,
wanneer wij bij een kerststalletje hoe
schamel ook in onze huiskamer
kerstliedjes zingen met onze kindertjes
Zij, die dit groote geluk ontberen
zoeken daarvoor een „Ersatz": zij ma
ken zich vroolijk aan rijke maaltijden
en in zinnenbedwelmende dancings
en als er dan nog een oogenblikje voor
de kinderen op óver kan schieten, dan
schaart men zich rondom een zinledi-
gen kerstboom, zwaar beladen met mis
plaatste rüke geschenken, en het hei
densche kerstmannetje vervangt dan
het Kindje in de kribbe.
t Is de hang naar geluk, welke de
Kerstviering christelijk of heidensch
door alle eeuwen heen tot een on
misbaar element in het leven der men
schen gemaakt heeft.
Doch waaruit wordt dit geluk gebo
ren?
De engelen hebben het in den „Kerst
nacht, schooner dan de dagen" verkon
digd:
„Eere aan God in den hooge en vrede
aan de menschen van goeden wil."
Alleen de vrede kan ons het ware
geluk brengen en waarborgen.
Vrede tusschen de volkeren, vrede
tusschen de menschen, vrede voor
al met zichzelf.
En nu wagen wij ons aan een stout-
lijkende voorwaardelijke uitspraak:
als alle menschen dezen nacht :ii
den echt Christelijken geest met ons het
Kerstfeest vierden, dan was de driedub
bele vrede, waarvan wij hierboven spra
ken, tot een gelukkig feit geworden.
Dan zouden de volkeren niet langer
elkander afgunstig bejegenen, noch ook
oorlog voeren, dan zouden de menschen
onderling zich niet meer vóór alles la
ten leiden door hun kleinzielig egoisme,
waaruit ten slotte alle onheil geboren
wordt, dan zouden wij zelf trachten al
les voor anderen te zijn om den even-
mensch en door hem ook ons zelf
coo gelukkig mogelijk te maken.
Elkander zoo gelukkig mogelijk
trachten te maken door het stichten
van vrede tusschen de volkeren, tus
schen de menschen enmet zichzelf
dat is de schoone les, welke ons ieder
jaar weer het Kerstfeest geeft.
Het Kerstkindje in zijn schamel
kribje geeft ons het heerlijk voorbeeld:
Het Kerstkindje wilde geboren wor
den om door Zijn lijden en sterven ons
gelukkig te maken.
Streven wij het Kerstekind na door
ons opofferingen te getroosten en door
minstens christelijk en eerlijk te han
delen jegens onzen evenisensch tot
zijn en ons eeuwig en tijdelijk heil.
Dan eerst zal het Kerstfeest voor ons
een waar Vredefeest zijn en zullen wij
elkander van harte kunnen toewensclren
een
ZALIG KERSTFEEST!
Stormachtig en lichte vorst
Hoogste barometerstand 777 te Hapa-
ranaa.
j Laagste barometerstand 730.5 te Vestma-
noer.
Verwachting: In het N O matige tot
j krachtigen tijdelijk afnemende Z O wind,
betrokken, waarschijn'lik sneeuw lichte
j vorst.
1 In het Z. W. stormachtige later afnemen
de westelijke tot zuidelijken wind nevelig
tot zwaar bewoikt Aanvankelijk nog regen
of natte sneeuw, matige lot lichte vorst.
Hedenmorgen om 9 uur geseind aan alle
posten: Verwacht storm uit het Zuidwesten.
•SXM
Dir. Mr. KASSE-ZEGEL en M. DEKKER. Begin Januari verschijnt ons nieuw
tarievenboekje. Uitgave 1930. Wilt gij van toezending verztkerd zijn, zendt
dan heden briefkaart met naam eh adres. VERWULFT no. 1, of bel op tel. 10966
slechts naar leerstelligheid zweemt. Dat ii
de zin van ons streven naar ..neutraal" 'on,
dervijs, zooals uit heel de paedagogiscjiè
literatuur van socialistische' zijde blijkt.
Zegt men, zooals de ex-socialist v. d. Ploeg,
ook in den Heerlencchen gemeenteraad
deed, dat zulk neutraal onderwijs in Lim
burg ook op de openbare school gegeven'
wordt, dan kan daartegenover de vraag ge- j
steld worden, waarom dan in Limburg ook 1
de neutrale Nutsscholen noodig bleken
Waarom anders dan wijl onder katholieke'
drijverij naar benoeming van katholieke-
onderwijzers aan openbare scholem dè open-
bare scholen daar vaak tot verkapte katho
lieke scholen verworden zijn?"
Al het in- en uit-praten in boven
staand citaat kan de strekking van hei;
I éérste mooie en bij-vergissing-eerlijkb
i zinnetje niet verdoezelen.
We weten het nu: met de stichting
der z.g. neutrale volksscholen beoogen
de sociaal-demokraten „socialistische
kuituur".
„Het Volk" zegt het zelf.
We weten nu, wat de vroegere ontken
ningen waard geweest zijn, en we
zijn gewaarschuwd!
Op 78-jarigen leeftijd is overleden de Zeer
eerw. Heer J. v. d. Horst, pastoor te Loos*
duinen.
Weer nieuwe plannen voor den bouw vaa
schouwburgen te Amsterdam.
De Eerste Kamer heeft gisteren het z.g.n>
Vaccinatie wet je behandeld.
De tocht van de „Graf Zeppelin" naar d«
Noordpool gaat niet door.
Het 8e postvliegtuig is te Batavia geland.
Als opvolger van Dr. Hilferding is Molde»
nauer benoemd tot Duitsch Minister van
Financiën.
De Egyptische kwestie in het Britsche La
gerhuis. Chamberlain over net beleid der
i regeering. De rede van Henderson.
Litwinov weigert een nota te accepteeren
van de Roemeensche regeering.
De aanslag op den onderkoning van In«
dië in het Britsche Lagerhuis besproken.
Een Chineesch stoomschip vergaan;
menschen omgekomen.
250
Toen onlangs de plannen bekend wer
den tot stichting van z.g. neutrale
scholen door socialistische organisaties,
is van katholieke zijde terstond vastge
steld, dat de sociaal-demokraten daar
door het steeds gepropageerd princiep
van de neutrale volksschool overboord
wierpen.
„Niet waar!" beweerden de heeren in
de socialistische pers, „wij willen alleen
maar zuiver neutraal onderwijs bren
gen in Limburg; het huidig openbaar
onderwijs is daar te katholiek."
Wij hebben 't even laten betijen, wel
wetend, dat de feiten ons spoedig ge
noeg in het gelijk zouden stellen.
Zoo lang hebben wij echter niet eens
behoeven te wachten.
In antwoord op een recente herhaling
van de bewering in de katholieke pers,
dat de „neutrale volksscholen", welke
in Limburg door de sociaal-demokraten
gesticht worden, „socialistische opvoe
ding" zullen geven, flapt „Het Volk" er
in een vlaag van onbedachtzaamheid
nu zélf de waarheid uit:
„Ongetwijfeld beoogen wfj ook met deze
schoolstichting socialistische kuituur in Lim
burg te brengen. Deze socialistische kuituur
sluit echter voor het kind in vermijding van
alle geestelijke overweldiging met wat
Hedenmorgen heeft voor de rechtbank te
Amsterdam terecht gestaan vrouw Mathias
in verband met het gevonden lijkje van haar
3-jarig zoontje.
De ambtenaar van het O. M. elschte 6 da
gen hechtenis met aftrek der preventieve
hechtenis.
Hedennacht is ingebroken in het kantoor
van de maalderij „Ons Voordeel", gelegen
aan de Neckerstraat te Purmerent
Uit een zich in een jas bevindende porte
feuille werd f 4200 ontvreemd.
Van de(n) dader(s) tot op het oogenblik
geen spoor.
De politie stelt een onderzoek in.
Dat simpele liedje van de herderkens zullen we morgen weer zingen en weer zullen we
getroffen worden door den eenvoud, die uit dezen Kerstzang spreekt.
Daar schittert een licht in het duister
Een licht als het zonlicht zoo klaar.
Een engel verschijnt hun vol luister
Verkondend een vreugdige maar.
Troepen nationaal-socialisten te Keulen
doen aanvallen op de groote plaatselijke
warenhuizen.
Belangrijke radio-programma-uitwissellng
tusschen Nederland en de Ver. Staten op
den eersten Kerstdag.
Vrouw Mathias voor de Rechtbank te Am*
sterdam.
po-jairgen, 15 Augustus 1D30: Pastoor C.
froftnaar te Wassenaar
40-jarigen, 22 Maart: Deken P. v. d. Aa
van Vlissingen en Rector G. Huibers te Bo
degraven.
15 Augustus: Pastoor B. P. Aalberse te
Vocrburg, St. Martinus; pastoor A. G. v. d.
Berg, Den Haag, St. Liduina; F. A. Keet.
pastoor te Bodegraven; J. D. M. Meyer, St.
Bavogesticht te Heemstede; W. J. J. van
Straelen, pastoor te Oud Ade.
20 December: A. H. J. Sprenger, pastoor
te Leimuiden.
25-jarigen, 15 Augustus 1930: Pastoor N.
H. Aanstoots te Spaarnwoude a. d. Lie;
rector Th. A. v. d. Burg, R.K. Ziekenhuis
rector Th. A. v. d Burg, RK. Ziekenhuis te
's-Gravenhage; pastoor F. A. Burwinkel te
Vogelenzang; pastoor P. van Dorp te Rhoon;
pastoor J. H. Duymel te 's-Gravenhage, Al-
lerh. Sacrament; pastoor A. J. M. Hooge-
veen te Aarlanderveen; pastoor G. Kuys te
Hiüegersberg; pastoor J. B. W. M. Möller
te Sclyedam, H. Hart; pastoor P. J. Nieu-
wenhuis te Heemstede, O. L. V. Hemel v.;
pastoor A. F. C. van Noort te Heerhugo-
waard, H. Familie; J. M. H. Spocrman te
Halfweg.
12 y, -jarigen op 15 Febr. 1930: R.R. D.D.
N. L. A. AmmeUaan, sub-regent. Seminarie
Hageveld te Heemstede; J. P. Bik, kapelaan
■fCy ^-rNfatWHlmye, '-W^-faiëmtnay A. I M.
Deze handelt over de groote gebeurtenissen in 1929.
Het Verdrag van Lateranen. Verlenging van
den Juhilé-aflaat.
Een prachtige Kerstgroep, die uitmunt door soberheid en eenvoud. De figuren zijn
geheel uit hout gesneden en daarom mogen we juist van een kunstwerk spreken, want
uit de gezichten spreekt een expressie, die rustig en devoot aandoet
Z. H de Paus heeft thans een tweede en
cycliek uitgevaardigd, die n.l. waarop Zijne
Heiligheid doelde in Zijn Consistorie-rede,
'cetreffende 't verdrag van Lateranen en de
andere groote gebeurtenissen van het jubel
jaar.
De encycliek, welke aanvangt met de woor
den „quinquagesimo anno" is in hoofdzaak
gewijd aan de oplossing der Romeinschr
kwestie.
De H Vader herinnert aan den stand der
kwestie, toen Hij den Pauselijken troon be
steeg en aan Zijn uiteenzetting van hei
vraagstuk in de encycliek „Ubi Arcano", toer
Hij Gods ure voorvoelde, om vervolgens een
uiteenzetting te geven van de verdragen, tus
schen den H Stoel en Italië tot stand ge
komen, verdragen, welke onrecht herstel
den en een einde maakten aan dien ondraag-
lijken stand van zaken welke het wereldlijk
prlncipaat van den H. Stoel negeerde en be
lette, dat 's Pausen wettelijke onafhankelijk
heid voor allen duidelijK zich openbaarde.
De H. Vader herhaalt dan. dat louter gees
telijke bedoelingen Hem leidden bij het slui
ten dezer verdragen met Italië, niet het ver
langen naar aardsche goederen, daar immers
le volle souvereiniteit van den opperpriester
nu ten volle wordt verzekerd, de rechten van
den H. Stoel plechtig worden verkond en er
kend en de vrede van Christus wordt her
steld
Voor het overige had de Paus zich, zoover
Zijn plichten het hem toelieten, vaderlijk
welwillend en toegeeflijk getoond.
Betreffende het concordaat, dat tegelijker
tijd behandeld en gesloten werd als het Ver
drag, verklaart en bevestigt de Paus, dat het
■net het Verdrag jsamengaat.
Verdrag en Concordaat gaan inderdaad sa-
nen wijl zij uit hetzelfde fundamenteele be
ginsel voortvloeien een onverbreekbaar ge
heel vormen en noodzakelijk samen voortdu
ren of verdwijnen
De H. Vader wijst vervolgens op de uni-
verseele vreugde, waarmede deze verdragen
welke den vrede aar, de Italiaansche gewe-
ens terugschonken begroet werden.
Iedere katholiek zal het providentieele sa
mentreffen van deze gebeurtenis met de fees
ten var O. L. Vr van Lourdes en het H. Hart
en met den vijf er zeventigsten verjaardag
van de dogmaverklaring der Onbevlekte Ont
vangenis inzien
De H. Vader zie ln dit samentreffen eer
goedkeuring des Hemels, en Hij Is overtuigd,
dat er een groot goed voor de Katholieke
zaak, voor Italië en voor het groote mensche-
lijke huisgezin uit deze verdragen zal voort
vloeien.
De H Vader bespreekt vervolgens de ver
dragen en overeenkomsten, welke met Por
tugal. Roemenie en Pruisen gesloten zijn
aan welker goeder, wil Hij hulde brengt.
Deze diplomatieke conventies zullen niet
alleen de vrijheid der Kerk waarborgen, maar
sullen ook het bescuur dezer staten verge
makkelijken daar voor de toekomst elk con
flict tusschen de burgerlijke en feestelijke
autoriteiten vermeden zal zijn.
De H. Vader verheugt er zich dus over, dat
deze staten vriendschapsbanden met den H
Stoel aangeknoopt nebben.
Het eindf var. de Kerkvervolging in Mexico
vervult 's Pausen hart eveneens met vreugde.
De H Vader spreekt dan zijn innige blijd
schap uit. dat de betrekkingen welke tus
schen Rome en de Oostersche ritussen De-
staan steeds nauwer worden.
Vervolgens bespreekt de Paus de gods
dienstige gebeurtenissen, welke zich dit jaar
in verschillende landen van Europa afge
speeld hebben: de feesten van den Monte
Casslno, het elfde eeuwfeest van de Evan
gelisatie van Zweden, het vijfde eeuwfeest
van de bevrijding van Orleans door de H.
Jeanne d'Arc, de feesten van den H. Wen-
oeslaus en vooral 't eeuwfeest van de
emancipatie der Engelsche Katholieken.
De H. Vader spreekt er zijn voldoening
over uit, dat de Engelsche en Schotsche ka
tholieken, van de hun hergeven vrijheid ge
bruik maken, niet om het vroegere onrecht,
hun aangedaan, te brandmerken, doch om
Christus' wet te propageeren, in alle onder
danigheid overigens aan het burgerlijk ge
zag.
Ook over de talrijke bedevaarten naar
Rome uit de H. Vader zijn vreugde.
Tenslotte betuigt de Paus Zijn dankbaai-
heid voor de schitterende gaven, Hem by
gelegenheid van Zijn gouden priesterjubilé
allerwegen gebracht.
De H. Vader dankt niet enkel de pel
grims, maar ook de regeeringen, die facili
tetten verleenden voor deze bedevaarten.
De Paus besluit met de mededeeling, dat
Hij, ziende de zóó talrijke blijken van geloof
der Katholieke wereld, besloten heeft, het
jubllé en alle daaraan verbonden aflaten tot
einde Juni 1930 te verlengen.
Busch, kap. te R'dam, O. L. Vr. v. Lourdes;
K. F. Elsenbroek te 's-Gravenhage, H. Ag
nes; J. C. de Groot te Helder, H.H. Petrus
en Paulus; A. J. M. v. d. Horst te Dordrecht,
H. Bonifacius; J. Konijn te Amsterdam, St.
Joes Gesticht; C. de Koster te Rotterdam,
H. Teresia van het Kindje Jezus; J. J. A.
Kuilman te Amsterdam, St. Vincentius a
Paulo; G. H. E. Mudde te 's-Gravenhage,
St. Joseph; C. A. Ruigewaard te 's-Graven
hage, H.H. Mart. v. Gorcum; H. J. A. Theis-
sen te Poeldijk; H. W. v. d. Waarden te
Amsterdam. H Maria Magd.; L. J. H. Wolf
Seminarie Hageveld, Heemstede, leeraar.
W
Gisteren had in de St. Pieter de zalig
verklaring plaats van den Schotschen mar
telaar Pater Ogilvie.
Wij onileenen de navolgende bijzonderhe
den aan de „Maasbode'
Aan de plechtigheden in den morgen na
men acht Kardinalen deel.
De voorlezingvan het beatificatie-decreet
geschiedde door mgr Bernabai en de pon
tificale H Mis werd gecelebreerd door mgr.
Pellizzo, beiden van het domkapittel van
St. Pieter.
In den namiddag verscheen de Paus zelf
in de basiliek van St. Pieter om den nieu
wen zalige te vereeren.
Den Paus werden hierby de gebruikelijke
geschenken aangeboden, n.l. een boek met
de levensbeschrüving van den martelaar,
een groote bloemenruikei en een symbolie-
ke relikwiekast. daar er van dezen zalige
geen relikwieën bestaan.
De plechtigheid werd bijgewoond door
talryke pelgrims uit alle deelen der wereld,
waaronder een karakteristieke groep Schot
sche padvinders in nationaal costuum, en
verder door verwanten des Pausen, het corps
diplomatique, Malteser ridders en talryke
prelaten en geloovigen.
Barometerstand 9 uur vjn.: 739. Stilstand
LICHT OP. De lantaarns moeten morgen
worden opgestoken om: 4 uur 19 min., over
morgen om 4 uur 20 min. en Vrijdag om
4 uur 22 min.
Tijdens den Kerstnacht-
Naar wy vernemen, zullen in den komen
den nacht, ter gelegenheid van het Hoog
feest van Kerstmis de torens en koepel van
de kathedrale kerk verlicht worden. Daar
toe zyn lampen van bijzondere kaarssterkte
aangebracht, welke de torens'in een sprook.
jesachtige verlichting zullen zetten en niet
zullen nalaten de bekoring, welke de Kerst
nacht reeds op ieder geloovige uitoefent, te
vergrooten.
Troepen nationaal-socialisten doen aanvallen
op de Warenhuizen
BERLIJN, 21 Deo. 1929 Wolffbureau
De Voss. Zeitung meldt uit Keulen:
Maandagavond tgeen 6 uur deden groote
troepen nationaal socialisten met zware
stangen bewapend, stelselmatige aanvallen
op de groote warenhuizen in het centrum
der stad. Zij vernielden vele etalagevensters
by Tietz, Alsberg e.a. zaken en een groote
ruit van een café.
DE NIEUWE SLUIS TE IJMUIDEN Aanbelde kanten van de nieuwe sluis te IJrnui-
den zijn thans ten behoeve van de verlich-ting 21 betonnen lantaarnpalen geplaatst