LEEKEPREEKEN
IlJ
n
HEERENBAAI
HENK FIBBE
ZATERDAG 25 JANUARI 1930
JL/SlSllfc uw zoon
VOORNAAMSTE NIEUWS
I'
WONINGBUREAU
ftlT NUMMER BESTAAT UIT VIER BLADEN
EN HET GEÏLLUSTREERD ZONDAGSBLAD
I
DRIE EN VIJFTIGSTE JAARGANG No. 17369
=fc:
AANGIFTE MOET, OP STRAFFE VAN VERLIES VAN ALLE RECHTEN, GESCHIEDEN UITERLIJK DRIEMAAL VIER EN TWINTIG UREN NA HET ONGEVAL
Verstrekthandelscredieten tegen zakelijke
en persoonlijke zekerheid
BENOEMINGEN
Een nieuwe vlucht naar Indië
MGR. AENGENENT
BEZOEKT HET
HOOGOVENBEDRIJF
De opbrengst van den
St. Pieterspenning
De Ned. Land- en Tuinbouw
op de wereldtentoonstelling
te Antwerpen
van yenct
ECHTE FR1ESCHE
2Q-50cf.perons
J. J. WEBER ZOON
OPTICIENS - FABRIKANTEN
Groote Houtstraat 166 Haarlem
HET GEBRUIK VAN
GELUIDSFILMAPPARATEN
HET VERWEKKEN
VAN REGEN
DE BOUW VAN EEN
SPOORWEGREMISE
Aan den Spaarndammerdijk
te Amsterdam
Gevolgen van de Haagsche Conferentie
Het dansen
NASSAUSTRAAT 14 - TEL. 13781
BUREAUXNASSAULAAN 49
Telefoon No. 13866 (drie lijnen)
Postrekening No. 5970.
ABONNEMENTEN: voor Haarlem en
Agentschappen: per week 35 et-, per
kwartaal 3.25. per post, per kwartaal
3.58 bi) vooruitbetaling.
AOVERTENTIEN 35 ct. p. regel
VRAAG- EN AANBOD-ADVERTEN
TIES. 1—4 regels 60 ct p. plaatsing;
elke regel meer 15 et- bi} vooraitbet
BjJ contract belangrijke korting.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN
tusschen den tekst 60 ct per regel.
T
Alle abonné'sop dit blad zij n ingevolge de verzekeringsvoorwaarden| Levenslange geheele ongeschiktheid tot werken door TCfl bij een ongeval met f OCH bij verlies van een hand l IOC bij verlies van eenX CD bij 'n breuk van/ l|f bij verlies v. een
*®fien ongevallen verzekerd voor een der volgende uitkeeringen UWtJU«™ verlies van beide armen, beide beenen of beideoogen 3|J.™doodelijken afloop 20U."een voet of een oog| O ""duim of wijsvinger OU»™ been of arm 'JU,™ anderen vinger
324
RIME
DE EERSTE PIJLER
Wanneer wij naar aanleiding van de
Jongste encycliek een en ander over het
^gewikkelde probleem der opvoeding
van de jeugd willen gaan schrijven, dan
^enen wij goed te doen, vast te houden
de drie pijlers, in den pauselijken
°hizendbrief zelf gesteld: n.l. de taak
van de kerk, van den staat en van het
Bezin. Wij willen met het gezin als den
hondslag beginnen, immers zonder ge
zinsvorming kunnen wij ons geen ge
belde samenleving, geen staat en geen
^erk denken.
Het wijst al op een onevenwichtigen
tijd, op een onnatuurlijken toestand,
dat de rechten van het gezin op het
kind en van het kind op het gezin moe
ten verdedigd worden. Christus heeft
ket klaar en ondubbelzinnig gezegd,
®at het van den beginne der wereld af
bedoeling van den Schepper is ge
feest, dat man en vrouw in het huwe-
i'jk een twee-eenheid zouden vormen.
die innige gemeenschap is ontwijfel
baar zeker gericht op de voortbrenging
eh instandhouding van het menschelijk
Beslacht. Dit zijn de waarheden, zoo vast,
ais dat de zon er is om de aarde te
Verlichten en te verwarmen. Ja, zoo ze-
kar als het Godsbestaan zelf. Hoeveel
^Walingen er dan ook in de wereld ge
feest zijn en tot wat zonderlinge be
denksels, stellingen en practijken de
hrensch ook in den loop der eeuwen
Bevallen is, de kiem van deze groote
baarheid omtrent de eenheid van het
huwelijk en de saamhoorigheid van het
Bezin heeft altijd bestaan, zij het ook.
dat tijdelijk en plaatselijk die waarheid
^erd verduisterd en door zedenverval
Verkracht werd. Het Christendom heeft
haar weer tot vollen luister gebracht en
W&t er ook in de laatste negentien
®euwen in de gekerstende landen scheef
brocht gaan: de eenheid van het huwe
lijk en de rechten en plichten der j
°Uders en kinderen in het gezin stonden
ais de meest natuurlijke zaak ter wereld
vast.
Aan onzen tijd was het voorbehouden
0ln in die christelijke opvatting een
Evolutie te brengen. Onverbloemd en
°hbeschaamd wordt geleerd en in prac-
liik gebracht, dat de eenheid van het
huwelijk een uitvinding der middel-
beuwen is, ongeschikt voor onzen tijd;
hat de onverbreekbaarheid van het hu
welijk de slavernij voor de vrouw en een
voortdurende marteling voor den man
heteekent, die door de natuur juist op
een veelheid van „liefde" en niet op de
Bemeenschap met ééne vrouw is aan-
Belegd. Eenmaal deze stelling aanvaard,
bloest het surrogaat der veelvuldige
Echtscheiding als hulpmiddel worden te
haat genomen, zoolang de wetgevingen
he vrije liefde niet wilden erkennen,
Wetgevingen, die nog altijd op oude,
christelijke beginselen gebouwd zijn.
Hn zoo zien wij het huwelijk hoe langer
hoe meer tot een bloote formaliteit en
he vrije liefde tot levenspractijk worden.
Wie eenmaal het huwelijk als onver-
hreekbare eenheid over boord werpt, die
iRtkent daarmee tevens de beteekenis
Van het gezin. Immers, bij een systeem
van vrije liefde zijn kinderen overlast
Gh hinderpalen; van gezinsvorming uit
Vrijen wil en met een hooger doel zal
Been sprake meer zijn. En de weinige
Vruchten, welke zulke tijdelijke verbin
tenissen opleveren, zal men liefst zoo
sPoedig mogelijk aan anderen ter ver-
2°rging willen afstaan. Vandaar dan
hok, dat men bij alle voorstanders van
he vrije liefde tevens de theorie vindt
van overdracht der kinderen aan den
staat
Ziedaar de groote klove in de wereld
Van onzen tijd, de scheiding der geesten,
Welke zich met den dag scherper vol
trekken gaat: eenerzijds de erger dan
heidensche opvatting van de onbeperkte
Vrijheid van den mensch om zich
bgoistisc.h buiten vast huwelijksverband
aan sexueele hartstochten uit te leven,
anderzijds de christelijke overtuiging,
hat de voldoening der natuurdrift onaf
scheidelijk verbonden is aan het onver
brekelijke huwelijk en dat haar eerste
huel is: gezinsvorming. Hoe langer hoe
huidelijker zal men dezen strijd zich
Zen voltrekken en de wereld in twee
Broote kampen uiteen zien vallen. Bij
hi'm strijd zal de Katholieke Kerk de
*ei3ing nemen; zij heeft de oudste rech-
teQ en zij heeft het beginsel van de
bolligheid van huwelijk en gezin onge-
rbpt bewaard. Rondom haar zullen zich
bilen scharen, die huwelijk en gezin in
ho oude beteekenis willen behouden, en
teSenover haar allen, die de verderfe
J'Jke ongebondenheid boven de zegen-
rÜke zelfbeheersching verkiezen.
Ziedaar de beteekenis van den oproep
h't Rome, die de bescherming der jeugd,
he veiligheid van het komende geslacht,
'h onze samenleving komt opeischen.
P wanneer wij aldus weer de beteeke
nis van het christelijk gezin voor ons
^bn, dan dienen wij ons af te vragen,
door allen, die zich christenen en
atholieken noemen, alles wordt gedaan
om de tegenstelling tusschen de twee
bovengenoemde levensbeschouwingen
zoo scherp mogelijk te maken, althans
voor zoover het van hen afhangt. Hoe
het de anderen doen, dat staat buiten
onze bemoeienis. Helaas, de dagelij ksche
practijk laat ons in het opgroeien van
een opstandige, bandelooze en misdadige
jeugd de bittere vruchten van een ont
bonden huwelijk en verwoest gezin zien.
Aan dien kant is de teekening duidelijk
genoeg en zij wordt met den dag scher
per! Staat daar tegenover het christe
lijke huwelijks- en gezinsleven met een
tegengesteld, doch even sterk sprekend
beeld? Dit is de gewetensvraag, welke
Pius XI aan de christelijke wereld is
komen stellen. Want, wil het christen
dom zijn eeuwenouden bekeeringsarbeid
blijven voortzetten, dan zal dit voorna
melijk moeten geschieden op dezelfde
wijze, als waarop dit in de eerste tijden
plaats had, n.l. door het voorbeeld. De
christenen der katakomben trokken de
aandacht van hun omgeving door, hun
voorbeeldigen levenswandel. Zij deden
niets bijzonders; alleen, zij dienden hun
God op verborgen plaatsen, zoo dikwijls
als dit zonder al te groot levensgevaar
geschieden kon. Die godsdienstoefenin
gen konden dus geen heidenen stich
ten of bekeeren. Maar, doordat die eer
ste volgelingen van de nieuwe leer door
hun eenvoudigen christelijken levens
wandel een fel contrast vormden met
het wufte, weelderige, bandelooze ge
drag van hun omgeving, daardoor trok
ken zij de aandacht, zóó, dat allen die
nog niet geheel en al bedorven waren,
nieuwsgierig werden en gingen onder
zoeken, waarop sommige hunner mede
burgers zoo vreedzaam leefden; waarom
zij de tegenslagen des levens zoo kalm
verdroegen; waarom zij zich in sober
heid en eenvoud gelukkig voelden;
waarom zij beleedigingen konden ver
dragen, hun vijanden vergeven en een
belangrijk deel van hun bezit aan min
der bedeelden met vreugde konden af
staan. Dat onderzoek bracht dan aan
het licht, dat die menschen met hunne,
voor dien tijd zeldzame en ongekende
deugden leefden volgens de beginselen
eener nieuwe leer. Een leer, die zulke
wonderen kon wekken, moest wel Iets
heel bijzonders zijn. En zoo kwamen de
heidenen tot het christendom, getrok
ken door het voorbeeld der nieuw ge-
doopten.
Ook van onzen tijd wordt niet ten on
rechte gezegd, dat de wereld wederom
tot het heidendom is teruggezonken.
Het aantal ongedoopten groeit met den
dag. Iedere volkstelling geeft een ont
stellende stijging in het aantal opga
ven: „zonder godsdienst". De zeden
verruwen dienovereenkomstig. Wie ge
legenheid heeft om kennis te nemen
hoe ver de verdierlij king in centra als
Berlijn, Weenen, Parijs en de Ameri-
kaansche millioenensteden toeneemt,
hoe in de Scandinavische landen en in
de luxe-oorden der Europeesche en der
Amerikaansche badplaatsen het schaam
tegevoel totaal is verdwenen; hoe tien
duizenden families bezig zijn zichzelf in
ontucht uit te moorden, die vraagt, of
groote streken dezer zoogenaamde be
schaafde wereld de ergste tijden van
het heidendom in geraffineerden wel
lust al niet overtreffen. Ook deze zieke
cultuur zal tot een toppunt komen en
er zijn soms teekenen, die er op wijzen,
dat het hoogtepunt is bereikt. Alleen,
de besmetting kan in de breedte zich
uitbreiden en aantasten wat nog onbe
dorven bleef. Op dit keerpunt heeft het
christendom, heeft vooral de katholieke
gemeenschap een groote taak. Dit mo
derne heidendom zal niet bekeerd wor
den door nieuwe Willibrordussen, die in
het openbaar het geloof gaan prediken.
Neen, dit verworden geslacht moet.
zoodra het uitgeraasd is en moe van het
genotene, walgt in onvoldaanheid en
gruwt van eigen bandeloosheid, rondom
zich medeburgers zien, die in het leven
ondanks alle tegenheden, frisch en
kloek hun weg gaan. tevreden, opge
ruimd, evenwichtig, volgens Vondel's
woord
Gelukkig is een vast gemoed
Dat in geen blijde weelde smilt
Maar stuit, gelijk een taaie schild
De onver mij dbre tegenspoed.
Deze „vastheid", deze Roomsche
blijdschap, die de wereldling tenslotte
den christen benijdt en die in hem weer
het heimwee naar het eeuwige zal wek
ken, dat rustige evenwicht kan alleen
uit onze christelijke gezinnen opbloeien.
Maar dan moet dat gezin niet enkel
in naam, doch metterdaad, geheel en
al, een christelijk gezin zijn.
Ziedaar de kracht van den grooten
pijler in onze maatschappij: het chris
telijk gezin. Hoe daarin alleen veilig is
de opvoeding der jeugd, welke straks
het nieuwe geslacht zal vormen en den
grooten strijd der geesten zal moeten
voeren, zien wij den volgenden keer.
HOMO SAPIENS.
Z. D. H. de Bisschop van Haarlem heeft
benoemd: tot directeur van de Vena R. D.
Rector J. J. M. Boele te Alkmaar, Huize
S Augustinus, Emmastr.;
tot Defensor Vinculi in causis matrimo-
nialibus behoudens Prof. J. H. Visser, Se
minarie te Warmond, R.D. Rector J. C. Aal-
berse te Haarlem,
tot Actuarius Judicialis, R.D. Rector H.
v. d. Heuvel te Bennebroek;
tot Judex Assistens tribunalis in causa
Martyrum Alcmariensium, in plaats van
Pastoor H. C. Maat, aan wien eervol ontslag
is verleend. R. adm. D. Deken E. P. Rengs
te Alkmaar.
Mohan Singh, de jeugdige Indiër, die on
langs een poging deed om van Engeland
naar Indië te vliegen om den door den Aga
Khan uitgeloofden prijs van 2500 pond ster
ling, welke beschikbaar wordt gesteld voor
den eersten Indiër die dezen tocht volbrengt,
heeft gisterenmiddag een nieuwe poging on
dernomen. waartoe hij om 1 uur van het
Lympne vliegveld is vertrokken.
Matroos onder kolen gestikt
Twee honderdduizend guldentjes
Salaris in de maand
Dan heb je in dit tranendal
Je wegje wel gebaand!
Wat of men daar voor kennen moet?
Wat stelt men wel als eisch,
Voordar men toegelaten wordt
In zulk een paradijs?
Is studie daarvoor noodig soms
In 't holle van den nacht?
Verlangt men diepe wetenschap;
Want kennis heeft toch macht?
Of moet men daarvoor schitteren
In Kamer ot in Raad?
Minister zijn of gouverneur
Of redder van den Staat?
Wordt daarvoor hooge kunst vereischt,
Met teêr-astraal gezicht?
Of is het noodig, dat je soms
Je levensliedjes dicht?
Neen, als je geld verdienen wilt.
Dan doe je dat met sport.
(Dat is de naam, die aan dit vak
Althans gegeven wordt.)
Twee honderdduizend guldentjes
Per maand hem uitgedeeld,
Dat heeft de bokser-kampioen
Camera klaar gespeeld!
MARTIN BERDEN.
Donderdagavond heeft Z. D. H. Mgr.
J. D. J. Aengenent een bezoek gebracht aan
de Kon. Ned. Hoogovens en Staalfabrieken te
IJmuiden.
De Bisschop was vergezeld van den Hoog-
eerw Heer L. A. A. M. Westerwoudt, Plebaan
te Haarlem, de beide secretarissen van het
Bisdom en van den Weleerw. Heer P. Schret-
len, kapelaan te Beverwijk en Geestelijk Ad
viseur van de R. K. Metaalbewerkersorgani-
sati».
Z. D. H. werd door den directeur van het
Hoogovenbedrijf. den heer Ir. A. H. Ingen-
housz rondgeleid en toonde groote belang
stelling voor het imposante schouwspel, het
welk de Hoogovens bü avond opleveren.
Een dankschrijven aan den Bisschop
In een door Kardinaal P. Gasparri getee-
kend schrijven van 15 Januari IJ. ontving Z.
D H. Mgr. J. D. J. Aengenent een harte
lijke dankbetuiging voor de somma van
f 18.600.— welke is opgezonden aan den
H Vader, als opbrengst van de St. Pieters
penning in het Bisdom Haarlem.
Tevens bedankt de Kardinaal voor de
wenschen op 's Pausen gouden priesterfeest
geuit.
De Ned. regeering wil alsnog subsidie
verleenen.
Ten behoeve van de Nederlandsche inzen
dingen op de Wereldtentoonstelling te Ant
werpen in 1930. is door de Nederlandsche
Regeer ing een crediet verleend van ongeveer
726.000, waarbij nog gevoegd moet worden
het crediet van de Nederlandsch-Indische
Regeering van f 127.000, hetgeen dus in to
taal eer. bedrag van ruim 8'/3 ton uitmaakt.
Dit crediet is echter uitsluitend bestemd voor
inzendingen op het gebied van Koloniën,
Waterstaat, Arbeid, Handel en Nijverheid,
zoodat er voor een eventueeie inzending van
voortbrengselen van den Land- en Tuinbouw
geen crediet beschikbaar was.
De drie centrale landbouw-organisaties,
benevens de Alg. Ned Zuivelbond, hebben
zich reeds een paar maanden geleden tot
de Regeering, en meer in het bijzonder tot
den Minister van Binnenlandsche Zaken en
Landbouw gewend, om op deze hoogst zon
derlinge uitsluiting van den Land- en Tuin
bouw te wijzen en alsnog op beschikbaar
stelling van een Regeeringscrediet voor land
en tuinbouw-inzendingen aan te dringen.
Naar de „Msb." verneemt, zijn deze pogin
gen ten slotte toch met goed resultaat be
kroond geworden. De Minister van Binnen
landsche Zaken en Landbouw heeft dezer
dagen aan de landbouworganisaties mede
gedeeld, dat hij, behoudens goedkeuring door
de Staten-Generaal, eene tegemoetkoming
wil verleenen tot ten hoogste de helft van
de kosten, verbonden aan deelneming van
den Nederlandschen Land- en Tuinbouw aan
de Wereldtentoonstelling, met een maximum
van f 25.000.
Het ligt in de bedoeling een speciale com
missie voor den Land- en Tuinbouw in te
stellen, bestaande uit vertegenwoordigers
van den Christelijken Boeren- en Tuinders-
bond in Nederland, den Katholieken Nederl.
Boeren- en Tuindersbond, het Kon. Ned.
Landbouw Comité, den Alg Ned. Zuivelbond
en den Ned. Tuinbouwraad. Deze speciale
commissie zal, in samenwerking met de bij
K B. van 23 Augustus 1929, no 23. mge- j
stelde Centrale Commissie voor de deelne
ming van Nederland aan de Wereldtentoon- I
stelling te Antwerpen, de deelneming van
den Nederl. Land- en Tuinbouw nader heb
ben te regelen.
Maatregelen van overheidswege
Naar wij uit betrouwbare bron vernemen,
is binnenkort de instelling te verwachten
van een commissie, welke tot taak zal heb
ben de regeering voor te lichten over de
vraag in hoeverre van overheidswege met
betrekking tot het dansen maatregelen
dienen te worden genomen.
(ooit inonsen, ponden on ponden)
*~lïraapt tlur ÏVinketier'n pafye D'E
De regeering wil een tegemoetkoming ver
leenen voor deelneming van den Ned. Land
en Tuinbouw aan de Wereldtentoonstelling
in Antwerpen tot een maximum van f25000.
Regeeringsmaatregelen inzake het dansen?
De beperking der rubber-opbrengst in In
dië.
Tegen een verdachte van den gemaskerden
overval te Amsterdam is 5 jaar gevangenis
straf geëischt.
De proef tot het verwekken van regen is
onder ongunstige omstandigheden genomen
en mislukt.
Het zevende retourvliegtuig is uit Indië op
Schiphol teruggekeerd.
Aan den Spaarndammerdijk te Amsterdam
zal door de Ned Spoorwegen een groote
remise voor rütuigen van electrische treinen
worden gebouwd.
Te Groningen zijn alle bioscoop-musici
ontslagen.
Paraquay en Bolivia zijn door den secre
taris-generaal van den Volkenbond aan hui>
verplichtingen herinnerd.
De „Monte Cervantes" gezonken.
De uitspraak in het proces-Hatry.
De Vlootconferentie te Londen. Nieuwe
besprekingen. Tardieu gaat niet naar
frankrijk voor enkele dagen, doch blijft te
Londen.
Barometerstand 9 uur v.m.: 753 achteruit.
LICHT OP.
De lantaarns moeten morgen worden op
gestoken om 4 uur 49 mm
Overmorgen om 4 uur 50 min.
Geen audiëntie
Z. D. H. de Bisschop van Haarlem zal a«s.
Woensdag geen audiëntie verleenen.
In verband met de aanschaffing van ge
luidsfilm-apparaten. hebben de mucisi van
alle bioscopen te Groningen hun onisiag
gekregen. De bioscoopdirecteuren moesten
deze geluidsfilmapparaten aanschaffen, door-
da' een nieuw» regeling bepaalde, dat het
personeel eens per week vrij moet hebben.
Zij hebben thans besloten de apparaten ge
regeld te gebruiken, waardoor de musici over
bodig zijn geworden.
Het ijspoeder boven Zandvoort
uitgeworpen
Ongunstige omstandigheden
Gistermiddag te half drie zijn de vlieg
tuigen, waarmede de proeven zouden wor
den genomen voor het verwekken van re
gen, van Schiphol gestart.
De vliegtuigen namen voor 2 uur oenzine
mee.
Het experiment heeft onder ongunstige
omstandigheden plaats gehad. De ijsdeeltjes
moesten boven de wolken worden uitgewor
pen. De beide vliegtuigen vlogen in de rich
ting Zandvoort. doch nergens werd voldoen
de bewolking waargenomen. De heer Veraart
Onderzoek door den Raad voor de
Scheepvaart
De Raad voor de Scheepvaart heeft een
onderzoek ingesteld naar de oorzaak van het
ongeval, dat heeft plaats gehad aan boord
van het aan de Zuidhollandsche Scheepvaar.
Maatschappij te Rotterdam behoor ene'
stoomschip „Driebergen", waar op 5 Novem
ber j.l de matroos W.P. van D. met de ko
len in een kolenschacht is gegleden, waarbij
hij onder de kolen bedolven raakte en gestikt
is.
Ter zitting werd een verklaring van den
gezagvoerder voorgelezen, waaruit het vol
gende bleek:
Het schip was op genoemden datum van
Norfolk vertrokken, na daar 1187 ton bun
kerkolen te hebben ingenomen. De bunkert
waren vol en aan dek in de midscheeps la
gen ongeveer 250 ton kolen. Deze kolen wa
ren over de bunkerluiken gestort. De kolen-
schacht. welke zich voor den schoorsteen be
vindt. was ook vol en de luiken waren er
besloot onderweg, daar de toestand van net-*! Tret opgelegd. Er waren leoplijneii over dt
ijs zulks wenschelijk maakte, het ijspoeder
in ieder geval uit te werpen, hetgeen aan
den noordkant van Zandvoort geschiedde
De wind nam het ijs mede en het grootste
gedeelte moet ten noorden van het Noord
zeekanaal zijn neergekomen
üit de vliegtuigen viel niet waar te ne
men, welk resultaat werd bereikt. Hierom
trent moeten de berichten uit het betrok
ken gebied worden afgewacht.
De heer Veraart beschouwt dit niet als
een werkelijke proef en zal het experiment
de volgende week herhalen.
Het „Hbld." verneemt, dat namens de
directie der Nederlandsche Spoorwegen met
de gemeente Amsterdam in onderhandeling
is getreden over ruil van grond bij den
Spaarndammerdijk aan de lijn naar Zaan
dam, gelegen tusschen het onder-station van
dat traject en den Spaarndammerdijk te
Amsterdam.
Als deze onderhandelingen, welke reeds in
een vèrgevorderd stadium zijn gekomen, het
door de spoorwegen gewenschte resultaat op
leveren, zal aan genoemden dijk worden ge
vestigd een remise voor rijtuigen van de
treinstellen der electrische lijnen naar Zaan
dam, Haarlem, IJmuiden en Alkmaar.
De rijtuigen zullen daar 's avonds gebracht,
geïnspecteerd en, zoo noodig, gerepareerd
worden.
Het wordt een groote remise met vijf spo
ren, elk spoor bestemd voor een treinstel
van zeven rijtuigen. Het ligt in de bedoeling
Februari a.s. met de ophooging van het ter
rein te beginnen.
kolen van d^ brug naar de midscheeps ge
spannen. omdat de bemanning hier over dc
kolen moest loopen. Te 7 uur 40 n.m. gaf de
tweede Stuurman een matroos order om een
electrische lamp. welke op het sloependek
lag op de gevaarlijke plaats te gaan ophan
gen. De tweede stuurman zag dien matroo:
over de kolen en de kombuis naar het sloe
pendek gaan. Toen deze matroos te 8 uur
40 n.m. den roerganger moest vervangen,
floot de stuurman, doch de matroos kwam
niet Een onderzoek werd ingesteld, waarbij
bleek dat de kolen in de kolenschacht aan
bakboord weggezakt waren.
Het vermoeden dat de matroos hierin weg
gezakt was, werd zekerheid toen ongeveer
45 ton kolen weggehaald waren. Eerst kwam
een hand en later het hoofd van het slacht
offer te voorschijn. De man bleek reeds over
leden te zijn, het was 9 uur 's avonds toen
men hem vond De tweede stuurman, die als
getuige gehoord werd, verklaarde nog dat
hij, toen hij naar de brug ging, bijna zelf in
de kolenschacht was weggezakt. Hjj had
daarom den matroos, toen hij dezen order
gaf, de lamp op te hangen, gewaarschuwd
niet over de kombuis te gaan. Het gat be
vond zich op de koelkast en was ongeveei
zes bi) vier voet groot. Get. vermoedt, dat het
slachtoffer gestruikeld en voorover gevallen
is.
Nadat ook nog de eerste machinist ge
hoord was, wat het woord aan den Hoofdin
specteur voor de Scheepvaart, vice-admiraa)
b. d. Fock Spr wees er op, dat tijdens de
reis van de „Driebergen" ook de luikjes van
de zijbunkers open waren, hetgeen hij ver
keerd achtte Voorts liep de voor de veilig
heid gespannen lijn juist niet over het ge
vaarlijke gedeelte. Vreemd vindt spr. het ook
dat de 2e stuurman reeds niet veel eerder
de oorzaak had nagegaan, waarom zijn order
om de lamp op te hangen niet was uitge
voerd. Overigens staat wel vast, dat de ma
troos onvoorzichtig heeft gehandeld en het
ongeval grootendeels aan zijn schuld is te
wijten
De Raad zal later uitspraak doen.
Het langen tijd geheim gehouden Spoorweg-verdrag, dat tusschen Dultschland en Frank
rijk op de Haagsche Conferentie werd gesloten, beoogde niet alleen opruimen van de
rails, maar ook vernietiging van de stations en zooals men onlangs vernomen heeft
ook van spoorwegbruggen. Daarom moet de brug over de Nahc (op den achtergrond
zichtbaar) worden afgebroken en een nieuwe brug voor dubbel spoor wordt thans ge
bouwd. Zoo blijft het werk in do wereld!!
Alle bioscoopmusici
te Groningen ontslagen