LEEKEPREEKEN VI 13000, f 750.- 1250.- i izö. l i V G. KRAAM Co. Vc N NATIONALE SPAAR- EMISSIEBANK N.V. HENK FIBBE 1 .jij.- l4Ü. I Leiden m 30(50 2®l30 per H.L. f3.10 Amsterdam C., Keizersgr 198 4 pCt. Bijkantoor NA Sb AD LAAN 18 HAARLEM WONINGBUREAU BUREAUXNASSAULAAN48 DIT NUMMER BESTAAT UST VIER BLADEN EN HET GEÏLLUSTREERD ZONDAGSBLAD ZATERDAG 15 FEBRUARI 1930 DRIE EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 38 AANGIFTE Ë0ET, OP STRAFFE VAN VERLIES VAN ALLE RECHTEN, GESCHIEDEN UITERLIJK DRIEMAAL VIER EN TWINTIG UREN NA HET ONGEVAL 327 de christen, die erkent, dat het aard- en organisatie der kinderen, en ook der Ons beursoverzicht wordt op aanvrage gratis toegezonden Om Nederlandsche te worden Eén uur huwelijksvreugde voor den echtgenoot Invoerverbod voor Papegaaien Met ingang van heden De oudere sluizen te IJmuiden De spoorwegverbinding ZandvoortAmsterdam Onvoldoende geacht VeleAnthracietsoertenbranden. WALES-ANTHRACIET N.V. BRANDSTOFFENHAHBEL Wales-Anthraciet verwarmt! Audiëntie De Papegaaienziekte Een slachtoffer overleden Om het hinderlijke rangeeren te voorkomen Een toegepaste uitvinding op de tramlijn AmsterdamHaarlem Zandvoort De martelaren van Alkmaar Het proces ter Zaligverklaring Het drama te Eindhoven oornaamste leuws JOH. LAUWERS Barometers Thermometers PAYGLOP 3 HASSAUSTRAAT 14 - TEL. 13781 Een visschersvaartuig gezonken Telefoon Na 13866 (drie lijnen! Postrekening No. 5970. ABONNEMENTENvoor Haarlem en Agentschappen: per week 25 ct.; per kwartaal 3.25; per post, per kwartaal 3.58 bij vooruitbetaling. NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT ADVERTENTIEN 35 ct. p. regel VRAAG- EN AANBOD-ADVERTEN TIES. 1—4 regels 60 ct p. plaatsing; elke regel meer 15 ct. bij voornitbet Bij contract belangrijke korting. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN tusschen den tekst 60 ct per regel. Alle aboniié's op dit blad zijn ingevolge de verzekeringsvoorwaarden tegen ongevallen verzekend voor een der volgende uitkeeringen Levenslange geheele ongeschiktheid tot werken door verlies van beide armen, beide beenen ol beide oogen bij een ongeval met doodélijkén atloop bij verlies van een hand een voet ol een oog bij verlies van een duim of wijsvinger Dij een breuk van been of arm oij verlies van *n anderen vinger DE TWEEDE PIJLER Om het kind heeft altijd een felle Btrijd gewoed. „Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst" is een leus, waarvan in Verschillende tijden de woorden wel kon den verschillen, maar waarvan de zin toch steeds dezelfde was. Drie machten Vooral hebben altijd rechten doen gel den op de ziel en op het lichaam van het kind: de familie en speciaal de 1 ouders; de Kerk en de Staat. Dat is heel begrijpelijk, want alle drie hebben 1 Inderdaad rechten. Het is een der groote i verdiensten van de jongste encycliek Van Pius XI dit nog eens overduidelijk uiteengezet te hebben met de conclu siede rechten van het gezin en van den Staat zijn niet alleen niet in tegen stelling met die der Kerk, doch eerder in volmaakte harmonie. Dat wordt en werd helaas niet altijd en door iedereen ingezien; vandaar de conflicten tusschen gezin en Kerk en tusschen Kerk en Staat. Over de eerste Willen wij vandaag spreken. Wie de Kerk niet erkent als godde lijke instelling, wijst begrijpelijkerwijze haar rechten op het individu, dus ook op het kind en de opvoeding, af. Wij behoeven er ons niet over te verbazen, dat in niet-geloovige kringen als een der grootste bezwaren tegen de katho lieke kerk geldt, dat zij haar onderhoo- rige geloovigen verplicht, de kinderen onmiddellijk na de geboorte te laten doopen en in de opvoeding, het gods dienstonderricht en de zedelijke vorming de leiding der kerk te volgen. In de oogen dier ongeloovigen is dit geestelijke slavernij. Over het jonge kind wordt beslist, zonder dat het in de gelegenheid is zelf te oordeelen. Men zou, volgens hen, zulk een kind volkomen „neutraal" moeten opvoeden, totdat het volwassen is en zelf kan bepalen of het een gods dienst wil aanhangen, en zoo ja, weike. Hier loopen twee wereldbeschouwingen Uiteen, zóó ver, dat er van overbruggen Dimmer sprake is. In trotsche zelfver blinding zien deze menschen voorbij, dat een kind met een eigen zondige hat uur geboren wordt; dat het, wanneer men het zonder leiding laat opgroeien, op volwassen leeftijd bijna zeker zal kie zen, waarheen zijn ongetemde natuur hem trekt, n.m. naar de ongodsdienstig heid, die geen zelfverloochening vraagt en waarbij geen keraeiijke wetten knel len. Bovendien; die zoogenaamde neu trale opvoeding geldt gewoonlijk alleen voor godsdienstige zaken. Datzelfde kind, dat niets van God en godsdienst mag hooren, wordt wel naar burgerlijke fat soensbegrippen gevormd; het moet wel allerlei schoolsche kennis opdoen en zich naar de wetten en verordeningen van Staat en stad leeren gedragen. Anders wordt het door de gemeenschap uitge- stooten of komt met den strafrechter in aanraking. Hierbij wordt niet gevraagd, wat het zelf wil. Hierbij geldt dus geen neutraliteit! Men ziet tot welke incon sequenties die zoogenaamde neutrale opvoeding voert. Maar niet alleen de ongeloovigen staan afwijzend tegenover de rechten van de Kerk op het kind.Ook onder christenen en zelfs onder katholieken kan men hooren, dat de Kerk zich te veel in de opvoeding mengt, zich te veel bemoeit met de kinderen, die aan de ouders toebehooren. 't Is onmiskenbaar, dat de Kerk be slag legt op het kind en dat het gezin, vooral in onzen tijd, voortdurend den Vinger van de Kerk voelt. Wie zich dui delijk rekenschap geeft van de taak van de Kerk en de verhouding tusschen de Kerk en het gezin goed onderscheidt, die kan hier nooit oorzaak vinden voor een conflict. De Kerk is de onfeilbare leermeesteresse der eeuwige waarne- den; zij is „door Haar Goddelijken Stichter gesteld als pijler en grondslag van de waarheid, opdat zij aan de men schen het Goddelijk geloof leere, den haar toevertrouwden geloofsschat onge rept en ongeschonden beware en de menschen en hun ordeningen en daden leide en vorme tot eerbare zeden en een onbevlekt leven, volgens de beginselen der geopenbaarde leer." Dit moet ieder katholiek onderschrij ven op straffe van buiten de Kerk te staan. Welnu, wie dit onderschrijft en tevens een gezin gevormd beeft, moet de consequenties van zijn belijdenis aanvaarden. De ouders hebben natuur lijke rechten op bun kinderen, maar Dij iedere daad, waarbij de ziel van bun kind oetrokken is, moeten zij de leiding der Kerk volgen, omdat bun natuurlijke rechten door de bovennatuurlijke van de Kerk worden beheerscht en omvat En nu is het niet voldoende, zijn kind voor bet doopsel aan te bieden en ter catechismus te zenden. Daarmee is men zeker in onze tegenwoordige samenle ving niet klaar. De jonge mensch moet lichamelijk en geestelijk voor een zwa- ren levensstrijd worden voorbereid. En sche leven slechts doel ls voor een ander leven hiernamaals en dat de Kerk is aangesteld om den weg naar dat eind doel te wijzen, die aanvaardt ook gaarne j de leiding der Kerk bij de vorming van het jonge geslacht. Nu zijn de beginselen der christelijke opvoeding, zooals de Kerk die verkon digt, wel voor alle tijden en plaatsen dezelfde; de toepassing in onderdeelen kan nochtans naar tijd en plaats ver schillen. Vandaar, dat nergens meer dan bij de jeugdvorming het gezag van den bisschop en der in zijn plaats op tredende parochiegeestelijken zoo sterk geldend is. Ver dragend en zegenrijk kan de invloed der Kerk zijn, wanneer het contact tusschen haar vertegen woordigers, de priesters, en de gezinnen hecht is. En wanneer wij dan om practised te zijn, die punten van aanraking tusschen Kerk en gezin opaommen, dan ontmoe ten wij natuurlijk allereerst de school. Pius XI herinnert er in zijn encycliek uitvoerig aan, hoe de Kerk van de vroegste eeuwen af geijverd heeft voor de ontwikkeling der massa, voor het bijbrengen van kennis, voor het bevor deren van kunsten en wetenschappen, maar altijd in katholieken geest; dat wil zeggen, dat kunst en kennis worden aangewend tot geestelijke en gezonde stoffelijke verheffing van den mensch. In die lijn ligt het, dat de Kerk altijd en overal geijverd heeft en nog ijvert voor eigen scholen, waar het onderwijs doortrokken is van den katholieken geest. Helaas heeft een anti-godsdien stige politiek dit ideaal in vele landen vertroebeld. Vandaar dat de Paus in zijn jongste encycliek nogmaals met kracht de christelijke politici vermaant, toch met alle geoorloofde middelen naar de oprichting en instandhouding van eigen scholen te streven. Wij, Nederlan ders, zijn in de gelukkige omstandig heid, dat onder vooruitziende leiding van het episcopaat en van bekwame christelijke staatslieden, deze verma ning voor ons overbodig is geworden. De bijzondere school bloeit hier niet alleen, maar heeft door de wettelijke gelijk stelling van openbaar en bijzonder on derwijs ook bestaanszekerheid. Het is echter voor een christelijke opvoeding niet voldoende eigen scholen te heb ben; daar is meer noodig, n.m. contact en samenwerking tusschen school en gezin. Hierop verder in te gaan, zou ons echter te ver van ons onderwerp afvoe ren: beter zullen wij doen aan dit punt een afzonderlijke beschouwing te wij den. Behalve de zorg, dat het kind een Roomsche school bezoekt en voldoende godsdienstonderricht ontvangt, zijn er nog verschillende andere factoren in de opvoeding, welke de Kerk tot de sfeer harer bemoeiingen rekent. En deze zijn het, waarbij conflicten tusschen gezin en Kerk, tusschen ouders en kerkelijke overheid voorkomen. Daar was indertijd om een sterk sprekend voorbeeld te noemen de invoering der vervroegde kindercommunie. Wat heeft deze maat regel van Pius X toentertijd een agita tie verwekt, vooral in het buitenland! Velen schudden bedenkelijk het hoofd over de „gevaarlijke nieuwigheid", an deren waren bedekt of openlijk opstandig. Hoe wijs hebben zij gedaan, die aanstonds van harte met de pauselijke voorschrif ten Hebben ingestemd: nu erkent heel de katholieke wereld, dat de daad van Pius X een werk der Voorzienigheid was. Wat zou er van de wereld zijn te rechtgekomen, wanneer er in den tijd der algemeene zedelijke verwildering van den grooten oorlog niet een nieuw godsdienstig geslacht was gekweekt door de eucharistie? Dit voorbeeld moge een waarschu wing zijn tegen onberaden critiek op kerkelijke voorschriften inzake jeugd- opvoeding. Wanneer de kerkelijke overheid het noodig acht omtrent kleeding, sport, organisatie der rijpere jeugd en derge lijke, verordeningen uit te vaardigen, laten wij dan Paulus' woord gedenken: weest niet eigenwijs! Er zijn in het mo derne openbare leven, in fabrieken en werkplaatsen, in jeugdorganisaties, op sportvelden, in bioscopen em-dansgele genheden, in jeugdherbergen, in het kampeeren, in lectuur en andere ont spanning. zeer groote gevaren voor ge loof en zeden verscholen, die niet ieder een vermag te zien. De Kerk is aange steld om tegen die gevaren te waken en voorziet als een verstandig moeder het dreigende en den omvang van het ge vaar gewoonlijk veel eerder dan de iee- ken. Zoovele ouders maken zich kwaad op hun kinderen, wanneer deze in over moed en kortzichtigheid de waarschu wingen van ouders en ervaren men schen in den wind slaan. Zij vergeten echter, dat zij ze*f als domme kinderen doen, wanneer zij de aanwijzingen der kerkelijke overheid omtrent, opvoeding RIME iMk i 1 F rijpere jeugd, aan critiek onderwerpen en zich verzetten tegen maatregelen, waarvan het nut en de noodzakelijkheid op den duur zeker zullen blijken. Wanneer de jongste encycliek van Pius XI alleen dit bereikt had, dat alle katholieke ouders met wat grooter be reidwilligheid de aanwijzingen hunner eigen kerkelijke overheden opvolgden inzake opvoeding en opleiding der jeugd, dan zou daarom alleen al het uitvaar digen van dezen omzendbrief een ze genrijk stuk werk zijn geweest. HOMO SAPIENS. Bij de politie te Leiden heeft zich een 60-jarige heer uit Den Haag vervoegd, om opsporing te verzoeken van zijn echtgenoor te, waarmede hij één uur tevoren in het huwelijk was getreden. De man vertelde aan de politie het vol gende: 1 December van het vorige jaar was hij óp Het Plein te Den Haag door een hem onbekenden heer aangesproken, die hem in een gesprek vroeg, of hij soms zin had met.' een schatrijke, jonge Francaise in het hu welijk te treden. De heer, die hiernaar wel ooren had, stemde toe, waarna de onbekende hem aanraadde, daar het huwelijk In Den Haag niet kon plaats hebben, in Rotterdam domicilie te kiezen. Tien dagen daarna sprak de huweiyks- f tfi t 'r v r c&nnaaat dezen heer wederom en deze ver telde hem toen, dat het huwelijk niet in Rotterdam, maar in Leiden zou moeten wor den voltrokken. Hij moest dus voor den vorm een adres te Leiden opgeven. Een dag vóór dat men ter aanteekening zou gaan, ontmoette de huwelijkscandidaat in het zelfde Haagsche koffiehuis, waar hij ook reeds vroeger met den onbekenden beer kof fie had gedronken, een tweeden, hem even eens onbekend persoon, die zeide dat hij eveneens een 'T end was van zijn aanstaande vrouw en deze beloofde hem, dat hjj hem j zijn toclomstige vrouw zou voorstellen. Zulks gesch.edde. De juffrouw, mejuffrouw M. Z. uit Parijs, 26 jaar oud, verscheen in Leiden, in tegenwoordigheid van haar beide vrienden en de or.dei trouw ging door. Na afloop hiervan vertrok de jonge vrouw z.g.n. naar Parijs. De beide vri id :i, bene vens 3 aanstaande echtgenoot, bereidden inmiddels alles voor, tot de trouwdag kwam- Toen deze daar was, toog men gevieren naar het Stadhuis, waar de plechtigheid werd voltrokken. Na afloop werd in een koffiehuis een en ander gebruikt en terloops vroeg de jonge vrouw aan haar echtgenoot, of zij eens het trouwboekje mocht inzien. Deze sloeg weinig acht op het verzoek en gaf haar het boekje. Zijn vrouw weigerde even later hem dit terug te geven. Kort daarop stelde zij voor, dat zij naar haar hotel zou gaan om haar koffer te pakken. Eén van haar vrienden zou haar daarbij behulpzaam zijn, terwijl haar echtgenoot met den anderen vriend in een naastbij gelegen koffiehuis zou wachten. Aldus geschiedde. Maar toen het wachten den echtgenoot wat lang duurde, toog deze op onderzoek uit en hij moest bij informatie vernemen, dat zijn vrouw inmiddels vertrok ken was. Het bleek, dat de juffrouw inderdaad een Francaise was, die al meermalen met de Haagsche politie in aanraking was geweest en voor wie het dus niet gemakkelijk was, zich te laten naturaliseeren, waarop zij even wel veel prijs stelde. Zij liep zelfs de kans een dezer dagen over de grens te worden gezet. De eenige wettelijke manier was, te trouwen mét een Hollander en daarvoor heeft zij de hulp van haar beide vrienden ingeroepen en zij is er in geslaagd, haar doel op de boven omschreven wijze te be- reiken. Het aardige van het geval is, dat, zelfs wanneer de scheiding wordt uitgesproken, de vrouw voor de keus wordt gesteld, of zij Hollandsche dan wel Fransche wil blijven, zoodat zij in ieder geval haar doel bereikt heeft. Er is dikwijls last in Leiden, Waar zoo wordt gewetenschapt, Als er uit het Rijks-Asyl daar Weer een psychopaath ontsnapt. Psychopaath klinkt heel gewichtig, Net als „bacon" staat voor spek, Het beteekent op zijn Hollandsch Doodgewoon: de man is gek. Dus in Leiden zitten lieden Uit een oogpunt van beleid, Die men voor „een", niet „den" gek houdt, En men raakt ze niet graag kwijt. Maar toch is er daar in Leiden, Net als in een bioscoop, Van de gekken, die ze hebben, Dikwijls eentje op den loop. En dan staan ze gek te kijken, Want het is toch al te gek, Als je in zoo'n Rijksinrichting Zit te kijken met een lek. 't Is wel voor een gek zoo gek niet, Als hij zoo'n gesticht ontvlucht, En zijn heil zoekt in de vrijheid Van de vrije buitenlucht. Maar men moet voorzichtig wezen, Anders geeft men te veel grond: Buiten het gesticht daar loopen Juist de meeste gekken rond! MARTIN BERDEN De Minister van Binnenlandsche Zaken en Landbouw heeft met ingang van 15 Februari den in- en doorvoer van papegaaien, parkie ten en andere papegaaiachtige vogels ver boden. Afwijking van dit verbod kan in bijzondere gevallen worden verleend onder door den Directeur var den Veeartsenijkundigen Dienst te stellen voorwaarden. Aangedrongen op invoering van electrische beweegkracht In het voorloopig verslag der Eerste Kamer over de Waterstaatsbegrooting is aangedron gen op invoering van een electrische be weegkracht ook voor de oudere sluizen te IJmuiden. Andere verbindingen met de hoofdstad Geklaagd werd in het Voorloopig Verslag der Eerste Kamer over de Waterstaatsbegroo ting 1930 over onvoldoende spoorwegverbin ding tusschen Zandvoort en Amsterdam. Het aantal treinen op werkdagen bedraagt in sén richting slechts 13 a 34 per dag. Voor een gemeente als Zandvoort, met een vrij uitgebreide forensenbevolking, werd dit on voldoende geacht. De pogingen van het gemeentebestuur van Zandvoort om door het instellen van een autobusdienst een snellere verbinding met de hoofdstad te verkrijgen zijn, door eene voor Zandvoort ongunstige besli-sing van de Kroon, mislukt. Daartegenover mag thans worden verwacht, dat de Spoorwegen zullen doen, wat mogelijk is, om Zandvoort ter wille te zijn. Eenige leden betuigden hunne instemming met de voortgezette electrifieatie der spoor wegen, thans over de baanvakken Amsterdam Alkmaar en VelsenUitgest. HAARLEM Turfmarkt 10 Telefoon 11088 IJMUIDEN De Rnyterstr. 178 Telefoon 15 Z. D. H. de Bisschop van Haarlem zal a.s. Maandag geen audiëntie verleenen. De papegaaienziekte heeft te Amsterdam haar eerste slachtoffer gemaakt. De moeder van het gezin, wonende aan den Hagedoorn- weg, aan den overkant van het Y, waarvan drie leden aan de ziekte lijdende waren en één in observatie is, is in het Wilhelmina- gasthuis overleden. De toestand van de an dere door die ziekte aangetaste patiënten is niet zonder zorg. Op de lijn AmsterdamHaarlemZand voort worden gedurende de laatste jaren als trammaterieel de z.g. zware Budapester wa gens gebruikt. Deze tramtreinen bestaan uit 3 wagens, waarbij uit den aard der zaak de motorwagen de eerste was en de beide aan hangwagens daaraan gehaakt waren. Dit gaf steeds oponthoud aan de eindpunten omdat de motorwagen daar telkens gerangeerd moest v/orden. Thans heeft men een uitvinding gedaan, welke een unicum in 't tramwezen genoemd mag worden. Deze uitvinding maakt 't moge lijk dat de motorwagen tusschen de beide aanhangwagens geplaatst kan worden. In de aanhangwagens wordt daartoe een schakelkast gebouwd, terwijl voorts daarin worden aangebracht de Westinghouse-rem- inrichting, de luchtfluit, de voetbei en de zandstrooier. Door eenigen ombouw der aanhangwagens wordt 't mogelijk gemaakt deze inrichtingen te verbinden met de hoofdinrichtingen in den motorwagen. Deze laatste blijft dus 't voornaamste deel van den tramtrein omdat hij in werkelijkheid den eersten aanhangwagen duwt en den tweeden trekt. Debestuurder van den tramtrein neemt plaats op t voorbalcon van den eersten aan hangwagen en bestuurt van daaraf den tram trein. Door de toepassing van deze uitvinding komt het tijdroovende en voor de passagiers vervelende rangeeren te varvallen, terwijl de uitvinding ook practisch nut heeft bij eventueele vertraging. Is n.l. een deel der lijn eens versperd, dan krijgt men geen opeenhooping van tramtrei nen, daar het nu mogelijk is deze terug te laten rijden. Dit was door het gebiedende rangeeren tot op heden niet mogelijk. Met den ombouw van aanhangwagens hoopt men binnen zoo korten tijd gereed te zijn dat misschien over 14 dagen de gereconstrueerde tramtreinen kunnen rijden. Donderdag 13 Februari is naar „St Bavo" meldt wederom een stap verder gezet op den langen weg van het proces ter zaligverkla ring van de martelaren van Alkmaar, Pater Daniël O.F.M. en gezellen. Geïinstalleerd is nl. de rechtbank, welke het onderzoek moet doen „de non cultu" van de martelaren Zij móet onderzoesen nl. of de martelaren niet op een of andere wijze officieel zqn vereerd geworden. Dit heeft zijn reden hierin, dat mogeiyk de getuigen die gedagvaard worden, onder eenigen invloed zouden staan van de eer, reeds aan de za lig te verklaren personen bewezen Hun ge tuigenis kan dan natuurlek meer of minder gekleurd zün. Deze rechtbank bestaat uit: de Hoogeerw. heerenMgr. Taskin, Praeses Gr.-Sem. War mond, Kanunnik W. wytenburg, Regent KI. Seminarie Hageveld, Deken E. Rengs. Als promotor fidel (z.g. advocaat van den duivel) treedt op Kanunnik Dr. G. van Noort, terwijl de post van notaris wordt ver vuld door Rector G. Huibers, die van cancel- larius door secretaris J. v. d. Tuyh, en die van cursor door kapelaan J. Biermans. Vermelden we nog, dat degene, die het aanhangig heeft gemaakt de Postulator, is de Hoogeerw Pater Antonius Santarelli O. F. M. te Rome, terwijl als vice-postulator op treedt Pater Protasius Willemse O.F.M. te Weert. De begrafenis der slachtoffers. Daar er zich tot op heden geen familie heeft aangemeld van de drie slachtoffers van het drama te Eindhoven, hebben de gemoorde gezin woonde, besloten de begrafe nis van de 21-jarige dochter op zich te nemen, zy hebben daartoe een collecte ge houden, welke 200 heeft opgebracht, wat voor deze arbeidersbuurt ongetwijfeld een mooi bedrag is. Men schonk het meisje een katholieke begrafenis in de parochie van St. Georgius, nadat men het lijk eerst vanuit het politie bureau naar een particuliere woning in de Azaleastraat gebracht had. Het iyk van de huishoudster, die niet katholiek was en het ïyk van den dader werden in stilte op de algemeene begraaf plaats ter aarde besteld. Meer Zonneschijn Zondag 16 Februari a.s. zal van 88.20 voor den K. R. O., via Hunizen, 1071 M., spreken: Aug. Veraart uit Rjjswük, met het onder werp: „Meer Zonneschyn", in verband met zün proeven van regenverwekking, Bezwaren tegen de Pensioenwet voor mi litairen. Blijkens het voorloopig verslag der Eerste Kamer over de Waterstaatsbegrooting 1930 wordt de spoorwegverbinding Zandvoort— Amsterdam onvoldoende geacht. Aangedrongen is op invoering van electri sche beweegkracht bq de oudere sluizen te IJmuiden. Belangrijke ombouw van tramwagens op de lijn AmsterdamHaarlemZandvoort, waardoor rangeeren vermeden kan worden. De Rechtbank van Onderzoek benoemd in het proces ter zaligverklaring van de Mar- telaren van Alkmaar. Een bijzondere truc, om het Nederlander schap te verkrijgen. De re- en dupliek in het proces-Salomon Liebermann. De uitspraak is 28 Februari. De 750.000ste inwoner van Amsterdam Ir bekend. Bq Westkapelle is een visschersvaartuif gezonken; de opvarenden zijn gered. Dit seizoen zal er geen Poolvlucht meer zijn naar de Ross-Zee. Te Amsterdam is een lijderes aan de pa pegaaienziekte overleden. Vandaag vond te Eindhoven de begrafenis van de slachtoffers van den gruwelijken moord en zelfmoord plaats. De „Nederland" doet enkele schepen over aan de Kon. Ned. Stoomboot Maatschappij. Invoerverbod van papegaaien De Ned. Professor Moesveld is uitgenoo- digd, een expeditie te leiden ter bevrijding van Byrd. Een kassier uit 's-Gravenhage met f3.000 er van door. De Fransche Minister van Financiën, Ché- ron, houdt zijn milliardenrede. Geruchten omtrent een Fransche Kabi netscrisis. Een drietal groote mogendheden zullen het protest van den Paus Inzake de Rus sische Kerkvervolging steunen. Mgr. Cesare Orsenïgo benoemd tot Pan- selqk Nuntius te Berlijn. Barometerstand 9 uur v.m.: 7.31 achteruit. ALKMAAR LICHT OP. De lantaarns moeten morgen worden os- gestoken om 5.41. (Direct ingaande) Zitdagen: Maandags, Dinsdags, Woensdags en Vrijdags van 10 u. v.m. tot 2 u. n.m. Donderdags van 6 u. nam. tot 8 u. n.m. en des Zaterdags van 6 u. n.m. tot 9 u. n.m. De opvarenden gered. Gisteren is tydens den mist een vis schersvaartuig uit Vlissingen gestrand en lek gestooten bij Westkapelle Bij de stran ding sloeg een der opvarenden over boord, doch deze wist zwemmende oen wal te be reiken. De andere opvarenden zijn bij laag water van boord gekomen. Het schip zit bq hoog water nagenoeg geheel onder water. De man, die over booi'd sloeg, werd in den kustlichttoren van drooge kleeren voor zien.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1930 | | pagina 1