Ft 141).- DE BRITSCHE ARBEIDERSPARTIJ Brief uit Kiëf Vc BUREAUXNASSAULAAN 49 ADVERTENTIEN 36 ct.p. regel dit nummer bestaat uit vier bladen I f VRIJDAG 28 FEBRUARI 1930 DRIE EN VIJFTIGSTE JAARGANG No. 17398 AAH61FTE MOET, OP STRAFFE V«H VEBLIE S VAK ALLE RECHTE*, GESCHIEDEN UITERLIJK DRIEMAAL VIER EH TWIHTIG UREH HA HET ONGIVAL Is niet socialistisch in vastelandschcn zin - De partij is met anti-godsdienstig - Stelt zich op chnstelijk-zedelijken grondslag Ja„ zegt u dat wèl, heer Wertheimer, „hier gaapt zoo onheilspellend en duide lijk mogelijk de diepe kloof, die het Brit sche en het kontinentale socialisme scheidt!" JONGEREN Uit Heiloo Een drama te Bennekom Twee meiijes aangerand; een gedood Nadere bijzonderheden oornaamste leuws J. J. WEBER ZOON Thermomea-rs Groote Houtstraat 166 flaark aarlem Telegrafisch Weerbericht 64-jarige vrouw in brand geraakt Te Beverwijk Jaarvergadering Nederlandsche Dahlia vereeniging Telefoon No. 13866 (drie lijnen) Postrekening Na 5970. ABONNEMENTEN', voor Haarlem en Agentschappen: per week 35 ct., per kwartaal 3.25; per post, per kwartaal 3.58 bij vooruitbetaling. NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT VRAAG- EN AANBOD-ADVERTEN TIES. 1—4 regels 60 ct. p. plaatsing: elke regel meer 15 et_ bij voeraitbet. Bij contract belangrijke korting. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN tnsschen den tekst 60 et. per regel. Alle abonné s op dit blad zijn ingevolge de verzekeringsvoorwaarden tegen ongevallen verzekerd voor een der volgende uitkeeringen bij een breuk van been of arm T ."ilPllS - Levenslange geheele ongeschiktheid tot werken door f bij een ongeval met i apa bit verlies van een hand. a Ij bij verlies van een *%.j| I UU«IU, verlies van beide armen, beide beenen of beide oogen 1 f CU." doodelijken afloor f - een voet of een oog 8 ifcj." duim of wijsvinger i UUi bij verUW van 'p andere» vinger In voorgaande artikelen hebben wij j den sociaal-demokraat Egon Werthei mer door letterlijk zijn woorden te citeeren reeds duidelijk laten verkon digen en bewijzen, dat Labour in Enge land heel iets anders is dan een vaste- landsche Marxistisch-socialistische partij Het heele boek schijnt met geen an der doel geschreven te zijn dan om den lezer deze waarheid in te Scherpen. Wij mogen echter omdat de kwestie Van zoo groot belang is voor de verlich ting van de geesten in Nederland niet verzuimen, den onverdachten en bij uit stek deskundigen schrijver ook in zijn bewijsvoering in de voornaamste onder - deelen te volgen. Niet anti-godsdienstig. Neen, integendeel! De Engelsche Arbeiderspartij bestaat voor het over-, overgroote deel uit zeer streng geloovige en aan hun godsdienst sterk gehechte Katholieken en Protes- j tanten, en deze geestesgesteldheid komt in het optreden der partij voortdurend tot uiting. Men leze, wat Wertheimer hierom trent schrijft: De „nauwe" verwantschap van de Arbei derspartij met tradities van de nationale kuituur werd in het bijzonder begunstigd door de omstandigheden van haar late op richting, het gemis aan een klassenstrijd - ideologie (let wel! heeren sociaal-demokra- ten! Red.) en het ontbreken van een tijd perk, waarin zij in tegenstelling stond tol staat en maatschappij. Ideologisch niet ge scheiden van de burgerlijke gedachtenwereld, op geen enkel theoretisch stelsel gegrond vest, waardoor het ontstaan van een zuiver proletarisehen levensvorm of moraal moge lijk had kunnen worden, diep veran kerd in de godsdienstige tradi ties van haar land, heeft de Arbei derspartij met de burgerlijke beschaving nooit geheel kunnen breken; het was voor namelijk dit laatste, n.l. het ingewortelde protestantisme van breede proletarische groepen en de gehechtheid aan de puritein- sche traditie van de afgescheiden kerken.-dat de opkomst van een radikaal-proletarische kuituur onmogelijk maakt. Een jonge socialistische schrijver heeft het eens zeer terecht aldus uitgedrukt: het gemiddelde lid van de En gelsche Arbeiderspartij zou over de opvattingen van den kon- tinentalen socialist terzake Van godsdienstige vraagstukken niet minder verontwaardigd zijn dan de gemidelde Angli- kaansche bisschop!" Dit sterke zinnetje schreef de jonge socialistische schrijver volgens den soci alist Wertheimer „zeer terecht." De Nederlandsche S.D.A.P.-er behoeft aan de waarheid omtrent de godsdien stigheid van Labour in tegenstelling met de anti-godsdienstigheid der vas- tenlandsche socialistische partijen, wel ke door Wertheimer evenzeer erkend WOrdt dus niet langer te twijfelen! Op christelijk-zedelijken grondslag. De Engelsche Arbeiderspartij stelt zich op zedelijk gebied niet zoo vijandig tegenover de christelijke opvattingen als de vastenlandsche sociaal-demokratie. Integendeel: de Labourpartij huldigt zeer duidelijk en zeer spontaan de streng christelijke opvattingen ten aanzien van het zedelij kheidsvraagstuk. Wij citeeren Wertheimer 2): „Indien men het program van Birming ham vergelijkt met de later verschenen pro gramma's van de kontinentale partijen, voornamelijk met het program van Heidel- berg van de Duitsche sociaal-democratie, is het volgende verschil afgescheiden van principieel-theoretisch onderscheid op merkelijk. Bijna zonder uitzondering bevatten de continentale programma's eischen, wel is waar op zichzelf niet socialistisch, maar toch historisch en sociologisch zeer nauw met de arbeidersbeweging verwant. Dit zijn cultu- reel-politieke eischen, geboren uit het be wustzijn. dftt er tusschen de kapitalistische en socialistische moraal een tegenstelling bestaat, en betrekking hebbend op sexueele problemen, de bestaande huwelijks-wetge ving en de verhouding tusschen Kerk en Staat. Zelfs het Heidelbergsche program, dat deze vraagstukken met een zekere be scheidenheid behanlelt, eisch o.m. scheiding van Kerk en Staat, gemeenschappelijke op voeding van beide geslachten en gelijkstel ling van echtelijke en buitenechtelijke kin deren. En naast de in de programma's uit drukkelijk vastgeiegde eischen zijn de con tinentale socialistische partijen het stilzwij gend volkomen eens over noodzakelijke wets wijzigingen nopens vraagstukken als geboor tebeperking en vruchtafdrijving en herzie ning van de middeleeuwsche wetgeving in zake homosexualiteit enz." Hoe staat Labour hiertegenover? Wertheimer constateert, dat een ge meenschappelijk front tusschen de Ar beiderspartij en het socialisme op het vasteland slechts op zeer beperkt gebied mogelijk is. 3) „Toch is niet juist, zooals vaak op het vasteland geloofd wordt, dat dit verschil van opvatting, wat cultureele kwesties betreft, alleen het gevolg zou zijn van doelmatig heids-overwegingen bij de Arbeiderspartij, die bang zou zijn voor het kiezerscorps of zichzelve zooveel mogelijk zou willen vrij waren tegen onvermijdelijke aanvallen in haar streng puriteinsche land. De diepe ver ontwaardiging van de Engelsche delegatie over het standpunt van de socialistische vrouwen op het vasteland ten aanzien van wetgevende maatregelen over vruchtafdrij ving moet toch wel de oogen hebben ge opend van hen, die hoogstens aan een tac tisch, oppervlakkig meeningsverschil geloof den. Zij, die aan de internationale vrouwen conferentie te Brussel hebben deelgenomen, zullen zich nog ongetwijfeld de bedekte, maar besliste veroordeeling herinneren van dr. Marion Philips, sprekende namens de vrouwen-organisaties van de Britsche Ar beiderspartij. De opvatting van de socialis tische vrouwen op het vasteland over ge boortebeperking, was haar betoog, zouden bij de vrouwen in Groot Brittannië op het scherpst mogelijk verzet stuiten en haar tee- derste gevoelens kwetsen en beleedigen. Leerrijk (men vergeve mij het woord „vermakelijk") voor het vasteland was de discussie over ditzelfde onderwerp in den herfst van 1928 in de New Leader, het nog altijd belangwekkende orgaan van de On afhankelijke Arbeiderspartij. Iemand onder den schuilmaan „27" schreef een serie opzienbarende artikelen over het bankroet van het puritanisme on der het tegenwoordig geslacht, over de ge varen van sexueele onthouding en over het goed recht van buitenechtelijke geslachtsver keer enz. „27", blijkbaar door een eerste ruwe kennismaking met op het vasteland reeds lang bekende psychoanalytische conclusies geestdriftig bekeerd, schreef trotsch een paar overbekende waarheden neer, die door haar herhaling een vrij komischen indruk maakten. Over de algemeene strekking van zijn betoog was men het bij de continentale socialisten reeds lang eens, maar hier in Engeland nam een socialistisch predikant met afschuw en verontwaardiging aan de discussies deel. Een moeder van een gezin schreef hoe zij zich verplicht had gevoeld het nummer heimelijk te vernietigen, voor het op de ontbijttafel kwam en een andere brief, blijkbaar door een arts geschreven, bevatte een welsprekend medisch pleidooi voor een kuisch leven voor het huwelijk. Nog een inzender wilde openlijk verklaren, dat zulk een moreel bolsjewisme voor de politieke toekomst van de Arbeiderspartij de vreeselijkste gevolgen voorspelde. Hier gaapt zoo onheilspellend en duidelijk mogelijk de diepe kloof, die het Britsche en continentale socialisme scheidt." Terwijl Wertheimer's boek hier ter perse lag, werden in diezelfde drukke rijen de artikelen in „Het Volk" en in de „Socialistische Gids" afgedrukt van den parlementairen redacteur van „Het Volk", die spotte met de zedelijkheids debatten in de Tweede Kamer, die waar schuwde voor een nieuwe zedelijkheids bevlieging (o.a. strijd tegen de dan cings), en die de boeken van Lindsey omtrent een nieuwe moraal sterk aanbeval en de daarin verkondigde „ver lichte" meeningen, ook omtrent geboor tebeperking, grootendeels tot de zijne maakte. Memoreeren wij hier ten slotte nog de zeer geavanceerde ideeën van b.v. 'n Vliegen en 'n Wibaut omtrent de zede lijkheid of liever de onzedelijkheid ten onzent, dan kunnen we wel* een me lodietje neuriën van „It 's a long way.." It 's a long waytusschen de zede lijkheidsbegrippen der Nederlandsche sociaal-demokratie en die der Engelsche Labourpartij. Hier heiüensch om van erger niet te spreken ginds christelijk! Doch niet alleen in godsdienstig en zedelijk opzicht staat Labour vierkant tegenover de vastelandsche sociaal-de mokratie in een volgend artikel zal alweer de heer Wertheimer ons ervan overtuigen (voor zoover dit no. noodig mocht zijn), dat ook ten aanzien vand en klassenstrijd en (praktisch) ook ten aanzien van het eigendomsrecht door de Engelsche Arbeiderspartij geheel andere princiepen worden gehuldigd dan door de sociaal-demokrater, hier te lande en (over het algemeen) elders in Europa. Daar wordt in het Katholieke kamp den laatsten tijd veel geschreven over „de jongeren", die zichzelf met sensatie zucht als zoodanig nebben aangemeld. Wie zijn die eigen-gemonopoliseerde „jongeren"? Vormen zij een groep, welke in bree- den maatschappelijken, zij het jongeren, kring invloed uitoefenen of er „de" ver tegenwoordigers van zijn? Zijn zij spreekbuis van talloos velen, die bewust of onbewust hetzelfde voelen of van eendere gedachte zijn? Zijn het dragers van groote denkbeelden met opbouwen de kracht? Noch net een, noch het ander. Deze „jongeren" hebben middels een aanvankelijk in speelschheid opgericht tijdschrift, dat om litterair en artistiek streven in het algemeen niet zonder verdienste werd, in Deperkten kring de aandacht op zich weten te trekken Het streven toch wag artistiek-ideaiistisch én onschuldig, dit laatste zoolang men zich tot kunstuitingen bepaalde. Dat men daarbij wel eens wat wrang deed. bolsjewieksche allures vertoonde, en, lijk jonge pas losgelaten veulens, den boe) hier en daar kort en klein sloeg. alia.... dat is der jonkheid eigen en behoeft niet eens altijd ernstig te worden ge nomen. Jongeren, die zich buiten beentjes voelen en geen evenwichtig moreel nebben, moeten af en toe uitra zen. Men iaat ze not en her gaan. als zij zich maar niet oegeven op een ter rein. dat levensvragen omvat en waar innerlijke gedegenheid en bezonnenheid eerste vereischte is. Die grenzen zijn thans schromelijk overschreden 1) en nu is het zaak, dat de competentie nauwkeurig wordt vast gesteld. Deze „jongeren" zoeken hun kracht in wat zij in eigen taaltje zouden noe men persoonlijke afkammerij met laag bij de grondsche speculatie op mentalitei ten van minder allooi. Wanneer iemand persoonlijk wordt afgetuigd, zijn er nog altijd velen, die gnuiven om de aftuiging alleen. Zooals velen wel vermaak vinden m een scheldpartij aan de trap van kij vende buurvrouwen Waar het om gaat interesseert de omstanders niet. het «s is de grond van de belangstelling. Iets' gemeenschappelijks moet er verder niet in worden gezocht. Deze „jongeren" hebben zich nu op de politiek gegooid. Of eigenlijk niet op de politiek, want in den grond geven zij niets om politiek. Zij zijn er vreemd van en in hun kern en wezen wars van alles wat met werkelijke politiek ook maar iets te maken heeft. Zij verfoeien zelfs politiek en zien er laag op neer. Hun be langstelling in politiek is alleen gesym boliseerd in de grenzenlooze zucht om nooit en nergens iets goeds te willen zien in wat anderen verrichten. Deze katho lieke jongeren kunnen nooit iets goeds ontdekken in wat voorkomt uit katho lieke gelederen. Vandaar hunne onbe kookte aanvallen op erkende voorman nen en op geestelijken en hunne ver richtingen; hun spot en hoon; hun bolsjewieksche tendenzen telkens en overal weer. En nu een vraag: Bestaan in ons katholieke kamp inderdaad buiten de luttel weinigen, die de gemeenschappe lijke schrijf groep, nier bedoeld, vormen, of er satellietisch mee verbonden zijn, „jongeren" die daaraan in aard en we zen zijn verwant? Buiten die weinigen bestaan zij niet en daarom is het feite lijk jammer te noemen, dat aan die wei Ook de oplossing zal dus elders en anders moeten worden gevonden. Men beginne met de feiten tot hun ware pro portie terug te brengen, en stelle naar waarheid vast, dat „de" jongeren van de kabaal-istische soort de werkelijk jongeren niet zijn. Goddank! Door middel van de hoofden der ortho doxe kerken in Rusland heeft de Sovjet (wellicht met dreigend revolver-gebaar onlangs in 'n interview de verklaring la te afleggen, dat er in Sovjet-Rusland geen sprake kan zijn van een gods dienstvervolging in den eigenlijken zin van het woord. We hebben deze tegenspraak natuur lijk allemaal wei „geloofd." Maar om ons geloof in deze tegen spraak te versterken, publiceert „De Tribune" van gisterenavond een brief uit Kiëf. „Hoe wij God aanvallen," moet de Russische schrijver boven dit fraai episteltje gezet hebben. Wij vragen bij voorbaat excuus voor het hier en daar schandelijke taaltje. „Een kameraad uit de Oekraine" dan schrijft: „Honderden kerken worden gesloten; dui zenden arbeiders en boeren verlaten de reli gieuze organisaties, breken met de daaraan verbonden gewoonten. lederen dag komen uit verschillende plaat sen van de Oekraine berichten over den bui tegewonen groei van deze beweging binnen. Deze beweging veroorzaakt een wedijver onder de arbeiders in steden en dorpen om de kerken te sluiten en de klokken weg te doen. Zij hooren liever het geraas van ha mers en machines. Volgens besluit van het „Al-Oekrainsehe Centrale Uitvoerings- Co mité" van de Sowjets, wordt de opbrengst dier klokken beschikbaar gesteld voor cultu- reeele doeleinden. Tegelijkertijd met deze beweging was er onder de geestelijkheid een „interview be weging" te constateeren. In onze bladen kan men zeer vaak de anti-Sowjets-bedoelingen van deze heeren lezen. Wij spreken hier slechts over feiten uit Sief, die ons allen zeer goed bekend zijn. In Kief, het centrum van de orthodoxie, jestaan vele kerken en kloosters. Volgens den wensch van duizenden bewo- ^«SSftsatie van het relletje alleen. Zóo4-aers zijn reeds vele kerken en kloosters ge sloten, bijv. de beroemde „Laura, dë kathedraal van „St. Wladimir," „Desjatln- naja," de kloosters „Prolowskl", „Podrows- ki" en andere zijn reeds gesloten. In deze beweging nemen vooral de leerlingen van de 8e, 7e, 13e, 19e, en 79e Kiëfsche arbeiders school deel. De leerlingen verzamelen hand- teekeningen onder de arbeiders voor slui ting dei kerken, arrangeeren contra-religi euze feesten en geven dito bladen uit. Interessant is het. gewag te maken van de resolutie der Kiëfsche „Post- en Telegraaf- beambten" „Wjj weigeren zoo besloten zij mede te werken aan de voortzetting van het be staan der religie-dienaars door hen in hun werk met het bezorgen hunner correspon dentie te dienen. Dominé's, rabbijnen, katho lieke pastoors, en hoe dat tuig verder ge noemd wordt, benutten^de religie voor volks ver domming. Daarom proclameeren wij de „boycot" tegen deze religieuze genootschap pen. De brieven en andere zendingen, gea dresseerd aan geestelijke en dergelijke ge nootschappen, zullen door ons niet meer be zorgd worden. Op de enveloppes van deze brieven schrijven we het korte maar dui delijke woordje: „boycot." Ook da zendin gen voor kennissen van hen worden door ons niet bezorgd, en gaan, evenals alle anderen, onder motto .boycot" retour In de algemeene bijeenkomst van telefo nisten werd besloten de telefoontoestellen bij geestelijken weg te nemen. De Kiëfsche post- en telegraafbeambten, roepen hierbij de redacteuren van alle bla den op, geen letterzetters of boekdrukkers voor religieuze literatuur aan te nemen. Het Sovjet apparaat behoeft toch niet de reli- 1) „De Britsche Arbeiderspartij", bladz. 91—92. 2). Dito, bladz. 90—91. 3). Dito bladz. 92—93—94. nigen zooveel aandacht wordt geschon- j de methode ken. Politieke hoop en verwachting moe- j van de arbeidersrepubliek. waarmede wij den i -i=- !J- domper oplichten en het scherm van de schuilplaats der dikbuikige kapitalistische „lammeren Gods" ophalen. Wij verzoeken de buitenlandsche makkers om ons Esperanto-brieven te zenden, be schrijvingen van religieuze gebeurtenissen en contra-religieuze werken in hun land voor onze vrijdenkers-organen en voor de atheïs tische musea, die juist geopend zijn in de voormalige „Laura" en „Wladimir"-kathe draak- Het heet dan, dat de contra-religieuze beweging gemaakt wordt door de massa zelf. niet door de leiding in de Sovjet Alsof dit alles mogelijk was zonder actieve of passieve medewerking der bolsjewistische overheid! ten op die weinigen nooit worden ge bouwd. Wanneer er inderdaad gebrek aan politieke belangstelling bij jongeren in het algemeen bestaat en er is hier een toevallig samengaan dan is dat poiitieke gemis anders dan bij de klein- tallige jongere geesten, die hun kracht zoeken in veel en artistiek rumoeren. 1) In een door „De Gemeenschap" (do groep der z.g. „Jongeren") uitgegeven vlug schrift heeft de „jongere" Gerard wijdeveld ja, waarom zouden we dezen naam niet aan den schandpaal spijkeren zich niet ontzien, Mgr. Nolens als leider onzer Kamer fractie op zeer minderwaardige, beleedigende wijze te „hekelen." Het Krankzinnigengesticht te Heiloo. Een fraai overzicht van den bouw Gistermiddag te ongeveer vier uur heeft nabij de spoorbaan EdeWolfheze, ter hoogte van Blokpost nr. 20 een verschrikke lijk drama p'aats gehad. Op den Breukelerweg wandelde de 21- jarige mej. Boerwinkel, een leerling-ver pleegster en wonende te Bennekom, met de eveneens 21-jarige mej. T. Koperberg, leer ling-verpleegster te Velp ea wonende te Arn hem. De meisjes werden op een gegeven oogenblik aangesproken door een onbe kend gebleven, als heer gekleed, persoon cue haar dwong met hem msde te gaan naar het bosch aldaar met mej. K. niet nader te noemen hand.n.r.gen pieegd* E. is ver volgens een woritwing ontstaan waarbij de aanrander mej. K. met een driekantig, lang dolkmes steken in rug en polsen heeft toe gebracht, aan de gevolgen waarvan zij be zweken is. Mej. B. ontving aan beide han den wonden, doch zij kon nog de vlucht nemen. Zij ontmoette onderweg den jacht opziener Rozenbcom, aan wien zij het ge beurde mededeelde. Deze bracht haar in de woning van den arbeider Tetjer, terwijl on middellijk de politie gewaarschuwd werd. De dader van de laffe aanranding was in- tusschen ontkomen. Er werd onmiddellijk een uitgebreid onderzoek ingesteld, waarbij de politie te Ede geassisteerd werd door die van Benne kom, Oosterbeek en Wageningen, rijksveld wachters, jachtopzieners, marechaussée en militaire politie. Tot ver in den omtrek wer den de bosschen met politiehonden afge zocht. De inspecteur van politie te Ede verzoekt allen, die inlichtingen omtrent het gebeurde kunnen verstrekken, zich bjj hem te vervoe gen. Het signalement van den dader luidt als volgt: Middelmatige lengte, leeftijd 30 jaar, groote blauwe oogen, vuilgrijs pag, platte boord verfomfaaide zelfbinder, lage zwarte schoenen, lichte sokken. Draagt een hoed. Mej. B. is voorloopig opgenomen door dr. van Ommen te Bennekom. Het lijk is overgebracht naar het zieken huis te Bennekom. Het Parket te Arnhem is gewaarschuwd. Het gebeurde heeft begrijpelijkerwijze groote consternatie in de omliggende plaat sen verwekt. Uit Ede vernemen wij nog het volgende omtrent het drama bij Wolfheze: Donderdagmiddag wandelden de 21-jarige mej. Boerwinkel leerlingverpleegster, te Ben nekom en de 21-jarige leerling-verpleegster mej.— T. Koperberg-uit-V-alp en- Arnhem op den Breukeier Weg in de richting van de spoorlijn. Omstreeks kwart over vier werden zij aangesproken door een omstreeks 30-jarigen man. die de meide meisjes met een dolkmes dwong met hem mee te gaan. Hij voerde de meisjes mee in het bosch tusschen Ede en Wolfheze. ongeveer 500 meter ten Noorden van het rijwielpad van Ede naar Wolfheze. Daar, midden in het bosch, heeft zich een vreeselijk drama afgespeeld. De on verlaat overviel mej. Koperberg en wierp haar tegen den grond. Het meisje verzette zich krachtig doch was niet tegen den man opgewassen. Het doel van den man was, met het meisje niet nader te noemen handelingen te ple gen. Toen zij zich bleef verzetten, heeft de bruut met een driekantig lang dolkmes het meisje in den rug gestoken, aan welke ver wondingen zij spoedig moet zijn bezweken. Haar vriendin mej. Boerwinkel wilde haar helpen, doch toen zij zag. dat de man mej. Koperberg doodstak is zij gevlucht. Zij had evenwel verwondingen aan de handen opgeloopen. terwijl ook mej. Koper berg in de worsteling aan de pols verwond werd Mej Boerwinkel vluchtte in de richting van Bennekom en op weg aaarheen ontmoette zij den jachtopziener Roozenboom. In overspan nen toestand vertelde zij hem in verwarde taal. wat er gebeurd was. De jachtopziener bracht het meisje naar de woning van den arbeidet Tetjer en ging onmiddellijk daarop de politie en andere autoriteiten waarschu wen Onmiddellijk heeft de politie alle maat regelen genomen om te trachten den dader van het vreeselijk misdrijf in handen te krij gen De hulp van de marechaussee en de Rijksveldwaeht werd ingeroepen, terwijl het oarket te Arnhem werd gewaarschuwd. Nog Donderdagavond heeft het parket een mierzoek ter plaatse ingesteld. Uit Arnhem kwamen naar Ede. de Officier van Justitie. Mr E van Rljckevorssel; de Rechtei Commissaris. Mr H Hanncma en de politiedeskundige Dr Hesselink. Deze heeren werden naar de plaats des misdrijfs door den inspecteur van politie te Ede. den heer Hulsman, gevoerd, waar een uitgebreid onderzoek werd ingesteld. Aan politiehonden werd lucht gegeven op tiet lijk en een zeker spoor werd gevolgd Direct resultaat heeft dit onderzoek Donder dagavond nog niet opgeleverd Het spoor, dat de honder volgden. liep ten slotte dood in het bosch. Onder leiding van den politie deskundige. Dr Hesselink. werden foto's van het lijk genomen Het stoffelijk overschot van mej. Koper berg is daarop door de Justitie in beslag ge nomen Het zal voor het verrichten van een sectie naar Arnhem worden overgebracht. Mej Boerwinkel was intusschen naar het huis van Dr. L. H. van Omme te Bennekom overgebracht, waar zij voorloopig zal blijven Het was Donderdagavond vrijwel onmoge lijk haar een vérhoor af te nemen. Het meisje was zeer overspannen en kon een betrekkelijk vaag signalement van den dader geven. Zij wist te vertellen, dat teen de man de beide meisjes aansprak, hij o.a zeide' „Ik ben een beetje gek". Hedenochtend zal zij opnieuw 'door de poli tie worden Verhoord. Het parket uit Arnhem is tot Donderdag avond laat te Bennekom gebleven. De omgeving is tot op verren afstand door de politie afgezocht en het onderzoek werd ook gedurende den nacht voortgezet. Half twaalf 's avonds was echter nog geen enkel spoor van den dader gevonden. Zooals reeds gemeld, heeft het drama in d' omgeving van Ede groote beroering verwekt De plaats van het misdrijf is door de poli tie afgezet om te voorkomen, dat eventueels sporen van den dader zullen verdwijnen. De politie te Ede heeft nog Donderdag- Te Bennekom zijn twee jonge dames gerand. Een harer werd vermoord. De Eerste Kamer heeft de algemeene be schouwingen over de RijksbegTooting 1930 voortgezet. De Tweede Kamer is voortgegaan met de behandeling der Indische begrooting. In hooger beroep is tegen den voorinaligen öirceteur der Ned. Spaarverzekering voor Katholieken 4 maanden gevangenisstraf ge- ëischt. Door den Minister van Waterstaat zijn ge ïnstalleerd directeur en bestuur van het Ne- derlandscb Postmuseum. De adjudant, die weigert zijn kinderen on derwijs te laten geven, is uit de ouderlijke macht ontzet. Mislukking der douane-conferentie te Ge neve door de afwijzende houding van Frankrijk. De Vervlaamsching der Gentsche Hooge- school een feit geworden. Het liberealc amendement op het Britsche Mijnwet in het Lagerhuis verworpen. i De Amerikaan Sharkey wint het zwaarge wicht wereldkampioen boksen. Barometerstand 9 uur v.m.: 775. Vooruit. LICHT OP. De lantaarns moeten morgen worden opgestoken om: 6.08. Laagste barometerstand 742.3 te Andanes. Verwachting: Zwakke tot matigen, ooste lijke tot N.-Oostelijken wind, nevelig tot licht bewolkt, droog weer, lichte vorst des nachts, overdag weinig verandering in temperatuur. uitgeloofd voor dengene (degenen) die nadere inlichtingen omtrent den dader kunnen ver strekken. Reeds hebben zich eenige personen aangemeld, die meenen den man in den loop van den dag in de omgeving te heb ben gezien. Deze aanwijzingen zijn evenwel vaag, doch zooals van zelf spfeekt, wordt alles minutieus onderzocht. Woensdagmiddag was de 64-jarige vrouw Visser, wonende aan de Meeresteynstraat, te Beverwijk, bezig met het bijvullen van een brandend petroleumstel. Ongelukkigerwijze vatten de kleeren van de vrouw daarbij vlam. Zij snelde naar buiten, waar omstanders de brandende kleeren doofden. De ongelukkige was intusschen reeds met hevige brandwonden overdekt, ook aan het hoofd, waarvan het haar verbrand was. Per politie-brancard werd zij naar het Roode Kruisziekenhuis overgebracht. Haar toestand was gistermorgen hopeloos. Te Amsterdam werd gisteren in „Krasna- polsky" de jaarlijksc-he algemeene vergade ring gehouden van de Nederlandsche Dahlia vereeniging. Op deze vergadering is de heer E. Th. Witte die van de oprichting af, 12 jaar, voorzitter van de vereeniging is geweest, als zoodanig afgetreden en werd in zijn plaats benoemd de heer J. F. Ch. Dix, te Heem stede. Den heer Witte werd het eere-voorzitter- schap aangeboden. Tot leden van het bestuur koos men ver volgens de heeren H. Carlee. te Heemstede en J L. Bouwer, te Haarlem. I In het Keuringscomite werden gekozen de heeren G S. Wüers, te Hillegom en K. B. Hemerik te Leiden. Voorts werd besloten op de tentoonstellin gen te Antwerpen en te Luik 4000 Mignon- dahlia's uit te planten. Als plaats voor de groote Nederlandsche hpinfmi„ - Dahliatentoonstelling in September a.s. werd avond een belooning van honderd gulden I Haarlem aangewezen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1930 | | pagina 1