LEEKEPREEKEN
WSJ
ifti 1
i
HENK FIBBE
1
f3000.-
f 750.-
250.-
f125.-
50.-
f40.-
Vreemd geld. Credietbrieven. Assurantiën.
HEEREN BAAI
G. KRAAM Go.
I ZATERDAG 12 APRIL 1930
Autobus door trein
gegrepen in de Ver. Staten
De afsluiting op den wal
langs de vischhal
te IJmuiden
R.K. Staatspartij
Koningin Emma op
Ziekenbezoek te Haarlem
WONINGBUREAU
B
Voornaamste cKieuws
WALES-ANTHRACIET
DIT NUMMER BESTAAT UIT VIER BLADEN
EN HET GEÏLLUSTREERD ZONDAGSBLAD
DRIE EN VIJFTIGSTE JAARGANG No. 174W
AANGIFTE MOET, OP STRAFFE VAN VERLIES VAN ALLE RECHTEN, GESCHIEDEN UITERLIJK DRIEMAAL VIER EN TWINTIG U3EN NA HET ONGEVAL
Audiëntie
De „Graf Zeppelin" weer over
Nederland?
32 dooden en vele gewonden
R. K. Volkspartij, afd. Utrecht
In gezelschap van de sympathieke
Koningsvrouwe
Een geheim consistorie
Makelaar en Taxateur
NASSAUSTRAAT 14 - TEL. 13781
verschaft li wolken van genot.
J. J. VVEBER ZOON
OPTICIENS FABRIKANTEN
Groote Houtstraat 166 Haarlem
per H.L. - franco huis-f3.10
TURFMARKT IQ-TEL. 11088
BUREAUX NASSAULAAN 49
Telefoon Na 13866 (drie Ujnem
Postrekening Na 5970i
ABONNEMENTENvoor Haarlem en
Agentschappen: per week 25 cU; per
kwartaal 3J25; per post, per kwartaal
f 3.58 bQ vooruitbetaling.
HAARLEMSC
AOVERTENTIEN 35 ct. p. regel
VRAAG- EN AANBOD-AD VERTEN.
TIES. 1—4 regels 60 et p. plaatsing;
elke regel meer 15 cU bij vooruitbet
Bfj contract belangrijke korting.
INGEZONDEN MEDEDEELEVGEN
tnsschen den tekst 60 ct per regeL
Alle abonné s op dit blad zijn ingevolge de verzekeringsvoorwaarden
tegen ongevallen verzekerd voor een der volgende uitkeeringen
Levenslange geheele ongeschiktheid tot wérken door
verlies van beide armen, beide beenen of beide oogen
bij een ongeval met
doodeliiken afloop
bij verlies van een hand.
eeö voet of een oog
bij verlies van een
duim of wijsvinger
bij een breuk van
been of arm
bij verlies
anderen 3
335
HET GROOTE GEBOD
Wanneer wij het bonte leven om ons
heen beschouwen, met zijn jacht naar
genot, met zijn hunkering naar geld en
goed, met zijn smachtend verlangen
naar roem en eer, dan heeft het den
schijn, als had dit menschelijk geslacht
de onsterfelijkheid in pacht. Immers, is
zooveel inspanning om ten koste van
gezondheid en nachtrust, soms zelfs
ten koste van een rustig geweten goud
op te stapelen; is zooveel bitterheid en
teleurstelling, welke de schaduw van
alle aardsch genot zijn; is zooveel ver
guizing, nijd en afgunst, welke de tre
den van de trap der menschelijke eer
stoffeeren, waard om te doorstaan voor
een leven, dat niet langer dan vijftig,
zestig, zeventig jaar duurt? In telkens
nieuwe ziekten, ondanks den vooruit
gang der medische wetenschap; in het
razende verkeer langs den openbaren
weg; in ieders eigen brooze lichaam
ten slotte loert voortdurend de dood. Eu
geen dag gaat voorbij of een rouwbrief,
een begrafenisstoet, een reeks zwart
omlijnde annonces in ons dagblad, her
inneren ons aan ons eigen einde na vijf,
tien, misschien twintig jaar. En toch
luistert de groote meerderheid der
menschheid niet naar het Schriftuur
woord: gedenk uw uitersten!
Er is nóg een stem, die voortdurend
aan het. tijdelijke van ons aardsche
leven en het doel van ons bestaan in
een hiernamaals blijft herinneren, zon
der ophouden en in telkens wisselende
voordracht: de Kerk met haar liturgie,
die niet anders wil, dan het hart van
den mensch uit het stof omhoog trek
ken naar zijn eeuwig einddoel.
Het hoogtepunt van deze onverflauwde
actie der Kerk gaan wij in de a.s. week
weer beleven, wanneer in liet hart der
christenheid, in Rome, de plechtigheden
van de lijdensweek weer in al haar ont
roerende indrukwekkendheid gevierd
worden en de echo daarvan weerklinkt
in al de katholieke kerken van heel de
wereld. Dan staakt al wat nog een
druppel christenbloed in de aderen
heeft, voor korten tijd althans dat
jachten naar genot, dat hunkeren naar
goud, dat smachten naar menschelijke
eer, om de knie te buigen voor den
aan een smaadhout gestorven, van eer
en kleeren beroofden, gesmaden en ge-
hoonden God-mensch- De Goede Vrij
dag en heel de lijdensweek stemt ons
christenhart tot ingetogenheid, buigt
onzen wil tot onderworpenheid, verhel
dert ons geestesoog, zoodat wij onze
eigen rampzaligheid, onze eigen onvol
komenheid zien en wij grijpen naar
middelen om onze ziel een weinig te
doen beantwoorden aan het doel, waar
voor een God het offer van zulk een
gruwzaam lijden heeft gebracht.
Stemmingen brengen intusschen het
gevaar mee van voorbij te gaan en
vrome gedachten en goede voornemens
plegen weer om te slaan tot de oude
sleur. Hoe verheven ook tijdens hun
duur, zij zijn dan niettemin vruchteloos.
De overweging van het drama van den
Calvarieberg moet aanvangen met een
diep geloof. Maar ook dat geloof is
ijdel, wanneer 't niet komt tot de daad.
Laten wij zoeken, althans naar één daad,
naar één wending in ons gedrag, die
ons wezenlijk en zichtbaar onderscheidt
van hen, die niet gelooven; naar een
christelijke levensbeschouwing, die ons
tot ware dragers van den christen-
naam maken. Moeilijk? Onmogelijk?
Laten wij u ditmaal eens een klein?
historie vertellen. Er was een tijd, dat
de Turken een groot deel van het
christelijk Europa bezet hielden. Wat dit
beteekend heeft, dringt gewoonlijk niet
levendig genoeg tot de verbeelding van
ons, in volle vrijheid levende christenen,
door. Zij hadden hun heerschappij tot
zelfs over het tegenwoordige Hongarije
uitgestrekt en in de hoofdstad van dat
land, Boeda-Pest, een hoofdkwartier ge
vormd. Slechts enkele grootmagnaten
hadden zich in hun versterkte burchten
vrij weten te houden. Daaronder waren
helden, die met gevaar van hun leven
de .Turksche schepen, welke tusschen
Boeda en Constantinopel paarden, wa
pens en troepen vervoerden, aanvielen
en dikwijls buit maakten. Vooral twee
Hongaarsche ridders waren op het einde
der 17de eeuw bij de Turken om hun
stoutmoedigheid gevreesd: Peter Sza-
pary en Adam Battyani. Szapary, de
jongste, was het, die zich steeds aan het
hoofd der stoutste ondernemingen zette.
Zoodra hem echter gevaar dreigde, snel
den de boeren uit den omtrek, die hem
als een held vereerden, toe om hem te
helpen. Tot het op een goeden dag aan
Hamzsa bei, die op den linkeroever van
den Donau, te Erd, zijn zetel had, door
een list gelukte Szapary te vangen. Hij
zond den kostbaren buit naar den hoofd
pasja te Boeda op en deze eischte voor
de vrijlating van den Hongaarschen
ridder twintigduizend goudstukken als
losgeld. Nu was dit in dien tijd een
ontzaglijk bedrag. Szapary's vrouw en
vrienden organiseerden door geheel het
land een collecte, doch de inzameling
vlotte onder de uitgemergelde bevolking
slechts matig. In dien tusschen tijd had
Szapary een vrij redelijke gevangen
schap. Toen echter het gerucht tot de
inzameling van het geld tot den hoofd
pasja doordrong en hem de vrees be
kroop, dat hij zijn gehaten vijand weer
zou moeten loslaten, zond hij den ge
vangene terug naar Erd, om hem door
Hamsza bei te laten folteren. Daar leed
Szapary alle kwalen van de hel. Over
dag werd hij voor een ploeg gespannen
en als een dier met een zweep geslagen,
's Avonds werd bij met gewonde voeten
en een bebloed lichaam in een donkeren
kerker geworpen. De giften begonnen
toen ruimer te vloeien, maar ook op een
andere manier werd op bevrijding van
den held gepeinsd. Zijn boezemvriend
Adam Battyani loerde op een tegenzet
en het gelukte hem ten slotte, een hoog-
geplaatsten Turk, een gezant van den
Sultan, gevangen te nemen. Als voor
waarde voor vrijlating werd de invrij
heidstelling van Szapary geëischt. Dit
geschiedde, maar de Hongaarsche ridder
was een naar lichaam en ziel gebroken
man geworden.
Jaren later begon de macht van de
halve maan te tanen. Keizer Leopold I
stelde Karei van Lotharingen aan het
hoofd van een groot leger en deze drong
ten slotte tot den burcht Boeda door. Dit
bolwerk werd door Abdi pasja heldhaf
tig verdedigd. Slechts over zijn lijk,
zooals hij gezworen had, kwamen de
christelijke troepen binnen, waaronder
ook Szapary was. De sluwe Hamsza bei
had het leven weten te behouden. Hij
werd zwaar geboeid in de gevangenis
geworpen. Szapary, wiens lijdensgeschie
denis aan het hof bekend was, kreeg de
vrijheid om naar eigen goeddunken over
het lot van zijn vroegeren kwelgeest te
beschikken. Een dienaar van Szapary
haastte zich, door leedvermaak gedreven,
den Turk in de gevangenis zóo spoedig
mogelijk van dit besluit in kennis te
stellen. De Aartshertog stelde zooveel
belang in het geval, dat hij met Szapary
naar den kerker ging en persoonlijk aan
Hamzsa bei meedeelde, hoe over zijn lot
was beschikt. De Turk zweeg. Szapary
nam het woord en zei: „Uw leven is nu
in mijn hand. Gij weet ellendeling, wat
gij mij hebt doen lijden. Ik kan u met
gelijken munt betalen. Maar ik ben een
christen en mijn God heeft mij geleerd,
zelfs mijn grootsten vijand te vergeven
en lief te hebben. Ziedaar het verschil
tusschen uw en mijn geloof. Ik zal mijn
christenplicht doen en u de vrijheid ge
ven. Doch bedenk, dat gij u eenmaal
voor uw daden tegenover mijn almachti-
gen God zult hebben te verantwoorden:
Gij zijt vrij!"
Hamzsa bei was bij het hooren van
deze voor hem zoo onverwachte en
vreemde taal eenige oogenblikken ten
prooi aan een hevigen tweestrijd. Ten
slotte sprak hij ontroerd tot Szapary:
„Uw God is beter dan de mijne. Ik buig
mijn knie voor Hem. Bewijs mij nog één
dienst en laat mij, voor ik sterf, tot uw
geloof overgaan."
„Maar gij zult niet sterven. Ik heb
immers gezegd, dat gij vrij zijt," ant
woordde Szapary verbaasd. Hamzsa bei
schudde bedroefd het hoofd: „Ik zelf,"
zeide hij, „had al over mijn lot beschikt,
alvorens gij daarvoor kans hadt. Op
zooveel edelmoedigheid dorst ik niet
hopen. Ik verwachtte evenveel leed te
zullen lijden als ik u heb aangedaan en
daarom heb ik eenige druppels vergif
ingenomen uit den steen van een ring,
dien ik altijd draag. Zend mij nu een
priester, eer het te laat is."
Een geestelijke had nog gelegenheid
den ongelukkige te leeren, hem het Onze
Vader na te zeggen, en onder het doop
sel stierf de machtige Turk als een
rouwmoedig christen.
Dit historisch verhaal uit de helden
geschiedenis der Hongaren is voor menig
christen beschamend. Hoevelen kunnen
er in onzen tijd tot de moderne heidenen
zeggen: „er is verschil tusschen uw God
en de mijne?" Op het punt van het
groote gebod der naastenliefde is dat
verschil er helaas maar al te dikwijls
niet! Wanneer men christenen onder
elkaar ziet handelen, onder elkaar hoort
spreken, liefdeloos, wantrouwend, ach
terdochtig, lasterend vaak en met kwa
de tong, dan vraagt men zich af: welk
verschil is er nu tusschen dezen en den
modernen heiden? En toch, tientallen
malen heeft Christus en hebben de
Apostelen na Hem overduidelijk en on
weersprekelijk tot toetssteen van den
waren Christen de naastenliefde aange
wezen.
Liefdeloosheid in woorden, daden, in
gedachten, hoe algemeen is deze zonde
verbreid. Hoe gaarne maakt men een
afwezige tot mikpunt van spot en lach,
om in een gezelschap als geestig te kun
nen schitteren; hoe lichtvaardig wordt
de goede trouw, worden de goede bedoe
lingen van anderen verdacht gemaakt
•uit spijt over een ondervonden teleur-*
stelling, uit waanwijsheid, omdat men
zijn eigen meening niet voldoende aan
anderen kan opdringen; hoe harteloos
wordt uit nijd en afgunst met den goe
den naam van den naaste omgespron
gen.
Er wordt geklaagd over de verdorven
heid van onzen tijd, over de groeiende
ongodsdienstigheid, over het toenemen?
de heidendom. Laten wij niet praten
over middelen ter verbetering, maar
evenals de christenen der eerste tijden
door daden toonen, dat wij anderjs
zijn; opdat ook van ons gezegd worde;
zie, hoe zij elkander liefhebben.
Zij dit de vrucht van den komenden
Goeden Vrijdag.
HOMO SAPIENS
Z. D. H. de Bisschop van Haarlem zal de
volgende week alleen Woensdag en Vrijdag
audiëntie verleenen.
27 of 28 April
Naar de HamburgAmerika-lijn mede
deelt, zal de „Graf Zeppelin" den 27en of
28en April 'n tocht over de Noordzee maken,
waarbij het schip dan zijn route mogelijk
over Nederland zal nemen.
Gisteren werd een geheel met passagiers
bezette Overland-autobus op een spoorover-
gang, gelegen op 20 K.M. Zuidelijk van de
stad Albuquerque in den Staat Nieuw Mexico
door een postsneltrein gegrepen en geheel
vernield.Er werden 32 personen gedood en
vele anderen gewond. Bij de botsing vatte
de autobus vlam, zoodat de lijken der slacht
offers door verkoling onherkenbaar zijn ge
worden. Er zijn vijf hulptreinen naar de
plaats der ramp gedirigeerd.
Geen vertrouwen in de heeren Arts,
Donders en Beyersbergen van Henegouwen.
Onder voorzitterschap van den heer W .G.
Setteur hield de afdeeling Utrecht van de
R.K. Volkspartij gisteravond een druk be
zochte ledenvergadering. Met algemeene
stemmen werd besloten, de voorstellen der
R.K. Staatspartij niet te aanvaarden.
De afgevaardigden kregen hieromtrent
bindend mandaat. De afgevaardigden kre
gen voorts opdracht, ten congresse mee te
deelen, dat de Utrechtsche afdeeling met
algemeene stemmen heeft besloten het ver
trouwen op te zeggen in de heeren Arts,
Donders en Beyersbergen van Henegouwen,
die voor terugkeer naar de R.K. Staats
partij zijn. Nog werd medegedeeld, dat
slechts één afdeeling zich ten gunste van
samensmelting heeft uitgesproken. Alle an
dere waren er tegen.
Waarom de hekken geplaatst werden
Sedert eenigen tijd zijn aan den toegang
van de kade langs de vischhal hekken ge
plaatst, hetgeen aanleiding heeft gegeven,
tot de gedachte, dat de toegang tot deze in
teressante kade, waar men het lossen van de
visch uit verschillende visschersvaartuigen
van dichtbij kan gade slaan, in het vervolg
verboden zal worden.
We hebben ons licht opgestoken bij den
directeur van het Staatsvisscherijbedrijf, van
wien we vernamen, dat het geenszins de be
doeling is het publiek, dat zich ordelijk ge
draagt van den kant te weren. Het plaatsen
der hekken is veeleer te beschouwen als een
demonstratieven maatregel. Men wil er
mede den handel op de schepen tegengaan,
omdat vele opkoopers het zich tot een ge
woonte hebben gemaakt, datgene op te koo-
pen, wat de opvarenden bij het aan wal
gaan ontvangen. Dit kan tot verkeerde din
gen leiden en het was moeilijk den betrokke
nen dezen handel, die tevens in strijd is met
het principe van den Rijksvischafslag te ver
bieden.
Met de afsluiting nu wil mc« dezen handel
den kop indrukken. Bij den toegang zal n.l.
een bord worden geplaatst met het opschrift:
„Van de kade zullen worden geweerd alle
Personen, die aldaar op de schepen onders
hands visch koopen of trachten op te koo-
pen. Tegen deze personen zal tevens een ver
volging worden Ingesteld."
Met het oog op het gevaar zullen ook kin
deren geweerd worden. Dit laatste betreft
natuurlijk niet kinderen, die een familie
lid komen afhalen.
Het hek zal echter steeds geopend blijven.
Palmzondag in de Kempen
De Amersfoortsche bijeenkomst
In de politieke bijeenkomst, welke op 26 en
27 April a.s. te Amersfoort wordt gehouden,
zal behalve de heeren jhr. mr. Ch. Ruys de
Beerenbrouck en D. van der Sterren, als in
leider spreken de heer G. Knuvelder.
Palm-Zondag in dc Kempen door E. van Leemputte. Zoo juist is de Mis uit en zie nu uie rustige sfeer in de dorpsstraat, waar
de kerkgangsters nog onder den indruk van de plechtigheid zich met hel palmtakje inde hand naar huis begeven.
De Koningin-Moeder is bemind door ieder
rechtgeaard Nederlander, onverschillig van
welke politieke gedachte. Zij is met recht
een vorstelijke vrouwe, een vorstinne der
liefdadigheid. Ontelbare ziekenhuizen heeft
zij bezocht, duizenden patiënten heeft zij
onvergetelijke oogenblikken, troost en ge
duld bezorgd. Goed doen, telkens weer: dat
is in het kort de verheven levensopvatting
van Koningin Emma, de moeder van onze
vorstin.
Gistermiddag heeft zij eerst een bezoek
gebracht aan de Lighallen van het Roode
Kruis aan den Rijksstraatweg.
Haar komst was lang verbeid en de pa
tiënten waren reeds den heelen dag in een
vroolijke oranje-stemming.
De bedden waren extra opgemaakt, de
beste kleeren waren aangetrokken, op ieder
nachtkastje prijkte een vaasje narcissen en
op de leuningen van de ligstoelen een oranje
roos!
Opeens ging het van mond tot mond:
Daar komt ze! en op hetzelfde oogenblik
klonk het „Wilhelmus" als een welkomst
groet.
Het rocd-wit-blauw wapperde fier in het
midden van het plantsoen, toen de Koningin-
Moeder met gevolg naar de hallen ging.
Voor ieder had de grijze vorstinne een
vriendelijk woord en de gezichten van de
zieken straalden van blijdschap als H.M. met
de Haar eigen hartelijkheid hoop op spoedig
herstel gaf.
Voor ieder was er een rol chocolade en
voor den kleinsten patiënt een mooie plaat
bovendien. H. M. vroeg het kereltje hoe oud
hij was en hoe lang hij reeds ziek was en ze
voegde daar als bemoediging bij „je ziet er
best uit, hoor! Nou maar jij bent spoedig
beter, dat zal je eens zien
Na een verblijf van een half uur bij het
„Roode Kruis" werd naar Brederodeduin ge
reden.
Meer dan ooit beseften we hoe heilzaam
het voor de lijders aan tuberculose is, wan
neer zij buiten verzorgd kunnen worden.
Brederodeduin was een paradijsje! Het
heerlijk voorjaars-zonnetje bracht heel de
omgeving in een zoele lente-atmosfeer, de
frissche, zuivere lucht prikkelde de longen
en het jonge groen deed denken aan sprook
jes-décor
Het was dan ook geen wonder, dat H. M.
na haar aankomst enthousiast uitriep: Wat
is het hier prachtig, wat is het hier gezond!
Voor deze patiënten had H. M. naast cho
colade een bcuquetje bloemen mee gebracht.
En al die neuzen, volstrekt geen bleekneuzen
al zou m.en dat misschien denken, verscho
len in de rozen of anjers of anemonen en
haalden diep den geur opdie weldadig
aandeed.
De kinderen waren druk en opgewonden.
De hal was met oranje-slingers versierd en
oranje bloemen stonden op hun kastjes.
De zuster had het hun goed geleerd, ze
zouden zingen ,,'t Is plicht dat iedere jon
gen" en dat deden ze maar wat graag voor
de Koningin-Moeder!
Een lief klein meisje bood H. M. bloemen
aan en ze kreeg als ruil een zakje Paasch-
eitjes, zoo'n prachtig rood-wit-blauw netje
gevuld met heerlijke chocolade!
„Dat is Piet!" riep een brutaaltje.
„En hoe heet jij dan?" informeerde H.M.
Toen zweeg de belhamel, hij kreeg een
kleur als vuur en voelde dat de vorstin hem
in de wangen kneep!
Toen alle patiënten bezocht waren, begaf
het nooge gezelschap zich naar de eetkamer
van de inrichting waar een thee gereserveerd
werd.
Daar liet H. M. haar hoogachting voor het
prachtige liefdewerk der zusters ondubbel
zinnig blijken.
Toen de auto weer vertrok wuifden velen
de Koningin-Moeder een vaarwel toe en het
is niet overdreven wat men tegen eilander
zeide: „Wat is ze toch sympathiek, wat is ze
toch een hartelijke, lieve vrouw!"
Toen Brederodeduin gisteravond in duister
gehuld werd en de patiënten op een rustigen
slaap wachtten, zullen er vele gedachten zijn
uitgegaan naar onze Koningin Emma, onze
Koningin-Moeder die hun kracht en sterkte
had gegeven in het lange wachten op beter
schap en gezondheid.
Op 23 April a.s.
Op 23 April a.s. zal Z. H. de Paus een
Geheim Consistorie houden, waarin, na de
toespraak van den H. Vader, kardinaal
Laudenti, als prefect van de H. Congregatie
der Riten een uitvoerige rede zal houden
over het leven, de deugden en wonderen van
den zaligen Theofilus da Corte en de zalige
Catherina Thomas.
Daarna zullen alle kardinalen zich van
hun zetel verheffen, het hoofd ontbiooten
en hun „placet" of „non placet" over de
beide heiligverklaringen te kennen geven.
Praat me niet van pracht- Havanna's
Met een bandje er om heen 1
Een fijrl pijpje DOUWE EGBERTS
Is en blijft er nummer een.
'Tis een troost in'tmannenleven.
Tzet den man op z'n gemak.
n hij voelt zich in de wolken
en man op z'n
HL yoelt zich in de
oor die wolken van tabaks.
Oingfl DcK*-ftrbof-
ECHTE FRIESCHE"
20-50 CT. PER ONS
Er zal een actie worden gevoerd om te be
reiken, dat Groesbeek over de gemeenten
Nijmegen en Ubbergen verdeeld wordt.
De districtsbestuurder Pieters is ontslagen
van rechtsvervolging, wegens opruiing bij de
staking te Maastricht.
De R. K. Ned. Boeren- en Tuindersbond
houdt een buitengewone algemeene ver
gadering, ter bespreking van de moeilijk
heden in het land- en tuinbouwbedrijf.
180 arbeiders ontslagen bij Philips' tabaks
industrie te Maastricht,
Den 23sten April a.s. zal de H. Vader een
geheim consistorie houden.
De Minister van Justitie beantwoordt de
vragen van den beer Vliegen inzake de rel
letjes te Maastricht.
De afd. Utrecht der R. K. Volkspartij zegt
het vertrouwen op in de hoofdbestuursleden,
die zijn voor den terugkeer tot de R, K.
Staatspartij.
Een kleine brand op de „Mamix van St.
Aldegonde."
De mogelijkheid bestaat, dat de „Graf
Zeppelin" weer een tocht over Nederland za!
maken.
De Vlootconferentie. Minister Alexander
over de resultaten. Donderdag onderteeke-
ning van het verdrag.
Nieuws van Gandhi. Gisteren geen onwet
tig zout gewonnen.
Te Laissy by Besancon is gisteren een mi
litaire trein ontspoord. Er zijn vele dooden
en gewonden.
Mgr. Seipel is afgetreden als vooratier der
Chr. Soc. Partij.
Barometerstand 9 uur v.m.: 756, achteruit.
LICHT OP
LICHT OP. De lantaarns moeten morgen
worden opgestoken om: 7.23 uur en over
morgen om: 7.25 uur.
afm. 20/30 en 30 50
N.V. BRAND STOFFENHANDEL
BESTELKANTOOH
P. Bierenbroodspot, Rijksstraat
weg 147, Haarlem-N., Tel. 14653