LEEKEPREEKEN
VI
u
1750.-
1250.-
140.-
mm
1
l
HENK FIBBE
PASCHEN
HEERENBAAI
WONINGBUREAU
ZATERDAG 19 APRIL 1930
Ontzettende ramp bij
Goede
Vrijdag-plechtigheden
in Roemenie
Handelscredleten tegen zakelijke en persoonlijke zekerheid
Voornaamste qKieuws
Ongeval aan de Stikstof-
fabriek te IJmuiden
HIT NliMMFR PFSTAAT UIT VIFR Hi ADEN
En HET GEÏLLUSTREERD ZONDAGSBLAD
I I
AANGIFTE M0ETt OP STRAFFE VAN VERLJES VAN ALLE RECHTEN, GESCHIEDEN UITERLIJK DRIEMAAL VIER EN TWINTIG UREN NA HET ONGEVAL
cAdeesterwerken der Schilderkunst
100 slachtoffers
Audiëntie
De nieuwe Aartsbisschop
Intern. Eucharistisch Congres
te Carthago
1
GENOOTSCHAP
VAN DEN
STILLEN OMGANG j
s
verschaft U toolkm van genot.
J. J. WEBER ZOON
OPTICIENS - FABRIKANTEN
Groote Houtstraat 166 Haarlem
Makelaar en Taxateur
ÜASSAUSTRAAT 14 - TEL. 13781
Arbeider ernstig gewond
BUREAUXNASSAULAAN 49
Telefoon No 13866 idrie Ujixcn,
Postrekening No 5970.
ABONNEMENTENvoor Haarlem en
Agentschappen, per tveeb 15 cL. per
kwartaal 3.25, per post, per kwartaal
3.58 bjj vooruitbetaling.
NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT
ADVERTENTIEN 35 ct. p. regel
VRAAG- EN AANBOD-AD VERTEN-
TIES. I—A regel» 60 ct p plaatsing:
elke regel meer 15 et. bij vooruitbet
Bij contract belangrijke korting.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN
tusschen den tekst 60 et per regel.
DRIE EN VIJFTIGSTE JAARGANG No. 17441
Alle a bonne'» op dit blad ziin ingevolge de verzekeringsvoorwaarden 001111
tegen ongevallen verzekerd voor een der volgende uitkeeringen uUliüa**
Levenslange geheele ongeschiktheid tot werken door
verlies van heide armen beide beenen of beide oogen
bijeen ongeval met
doodeliiken afloop
bij verlies van een hand.
een voet of een oog
f 1 OC bij verlies vaneen f Cf)
I |ZÜ." duim of wijsvinger QUi"
bij een breuk van
been of arm
bii verlies van 'a
anderen vinger
336
WAT ZOEKT GIJ DEN LEVENDE
ONDER DE DOODEN?
De groote lij densdag van Christus,
geëindigd met zijn dood en gevolgd
door zijn opstanding uit het grat, blijft
Toor zeer velen steeds vol raadselen en
Vragen. Hoe is het mogelijk, dat een
Hooge Raad zonder protest van wien
Ook den grooten Wonderdoener ter dood
veroordeelde?-Hoe is het mogelijk, dat
het volk een misdadiger boven Jezus
verkoos? Wat is er tijdens het sterven
en onmiddellijk na den kruisdood bij de
leerlingen van den Heiland omgegaan?
In zijn smartelijkste uren lieten zij Hem
In den steek en, toch bleven zij in Hem
geiooven, want na Zijn dood zochten zij
rondom zijn grat
Wie de Evangeliën echter aandachtig
en in onderling verband leest, houdt
geen twijfel over. Voor de Schriftgeleer
den was Jezus wel degelijk een meer
dan gewoon wezen. Zij wisten in nun
hart, dat Hij de waarheid sprak; maar
de waarheid kwam hun niet gelegen,
was hun te hard en daarom naatten zij
den Nazareër. De strijd tusschen Jezus
en de Joodsche priesters was er niet
een van overtuiging tegen overtuiging;
niet de nieuwe waarheid vocht tegen
verblindheid en dwaling-te-goeder-
trouw. Neen; de gehuichelde vroomheid
en de starre vormendienst vreesden
ontmaskerd te worden en den onver
dienden invloed op het volk kwijt te
geraken. Dat is voor wie de gewijde
boeken goed leest, historisch bewezen
Toen de hoogepriester, voorzitter van
den Hoogen Raad. er niet in slaagde
een aannemelijk requisitoir op getui
genverhoor op te bouwen moest de ver
klaring: „Hij heeft gezegd den tempel
te zuilen afbreken en in drie dagen te
zullen opbouwen." opgeld doen. Reeds
twee dagen later blijkt, dat de rechts
geleerden heel goed van Jezus' bedoeling
op de Hoogte waren. Na den kruisdood
gaan zij naar Pilatus en vragen een be
waking van het graf. „Heer." zeiden zij
tot den Romeinschen landvoogd, „wij
herinneren ons, dat deze verleider toen
Hij nog leefde, gezegd heeft: „Na drie
dagen zal ik verrijzen." Gelast dus het
graf te bewaken, opdat Zijn leerlingen
niet komen en Hem ontvoeren en tot
het volk zeggen; „Hij is van de dooden
opgestaan" en deze laatste dwaling zou
erget zijn dan de eerste."
Vanwaar die plotselinge herinnering
aan Jezus' voorspelling omtrent Zijn
eigen Verrijzenis en vanwaar die vrees'
„Het was omtrent het zesde uur
(twaalf uur s middags) er Kwam duis
ternis over net geheeie land tot het
negende uur toe En de zon werd ver
duisterd." Aldus oeschrijven ons de
Evangelisten de drie laatste uren van
Jezus' leven aan het Kruis. Die zons
verduistering hadden de Schriftgeleer
den en Farizeën meegemaakt. Zij had
den nog meer gezien en gehoord
Onmiddellijk nadat de groote Lijder het
hoofd gebogen had; „zie verhalen
ons de ooggetuigen het voorhangsel
van den tempel scheurde middendoor
van boven naar beneden in tweeen en
de aarde beefde en de steenrotsen sple
ten en de graven gingen open en vele
lichamen van heiligen, die ontslapen
Waren, verrezen." En op den kruisberg
had de Romeinsche honderdman, die
de orde handhaafde een ruw soldaat
die onpartijdig de gebeurtenissen ge
volgd had. na Jezus dood spontaan
Uitgeroepen: „Waarlijk, deze mensen
Was rechtvaardig. Waarlijk, Hij was de
Zoon Gods
„En die met hem Jezus bewaakten -
vertellen de Evangelisten en geheei
de menigte, die naar dit schouwspel was
Samengestroomd, verschrikte hevig oij
het zien van de aardbeving en van wat
er gebeurde en zij zeiden WaariijK
deze was de Zoon Gods! En zich op d'-
borst slaande, keerden zij naar huis
terug."
De oewijzen. dat hier een onschuldige
en meer dan een gewoon mensch ge
storven was. waren er dus overvloedig
Zr zouden nog vee) sterker argumenten
komen maar de blinde'haat wilde met
sien. „En zie er ontstond een groote
Sard te ving. Want een Engel des Heeren
daalde van den Hemel, traa toe. wen
telde den steen ai en zette zich daarop
heer En zijn gezicht was ais de bliksem
eö zijn Kleed wit als sneeuw. En de
Pachters sidderden van vrees en wer
den als dooden."
Wat is er met die wachters, die kroon-
Setuigen voor de waarachtige verrijzenis
van Jezus, gebeurd? Matthaeus verhaalt
bet ons aldus; „Toen zij waren heen
slaan. zie daar kwamen eenigen van
öe wachters in de stad en berichtten
San ae opperpriesters alles wat gebeurd
*as En vergaderd met de ouderlingen
Saven deze. na gehouden beraadslaging
tbkeiijij geid aan de soldaten en zeiden
~est. dat Zijn leerlingen bij nacht ge
komen zijn en Hem ontvoerd hebben,
terwijl gij sliept. En als dit den land
voogd ter oore mocht komen, dan zul
len wij hem tevreden stellen en maken
lat gij ongemoeid blijft.
En zij (de wachters» namen het geld
en deden overeenkomstig hun gezegd
was. En dit verzinsel is onder de Joden
verspreid tot op den huidigen dag."
Wanneer wij aldus de gebeurtenissen
in verband lezen, verbaast het ons dan
nog, dat dit Joodsche volk ondanks de
meest treffende bewijzen niettemin niet
in Jezus' Godheid geloofde? En wordt
ons dan niet zonneklaar dat de opper
priesters van het Joodsche volk opzet
telijk den grooten dienaar van de
waarheid uit den weg hebben.geruimd,
omdat de nieuwe leer hun hoogmoed en
zinnelijkheid, hun heerschzucht en
gouddorst in den weg stond?
Hiermee is tevéns het antwoord
gegeven op de vraag, hoe het toch mo
gelijk is. dat na negentien eeuwen be
schaving het christendom betrekkelijk
nog zoo weinig vorderingen heeft ge
maakt en dat wij reeds eeuwen geleden
gekerstende landen in het grofste hei
dendom zien wegzakken. Een der voor
naamste redenen daarvoor moet gezocht
worden in het satanische optreden van
zoogenaamde volksleiders. Zoo lang
mogelijk moeten wij bij den naaste
dwaling-te-goeder-trouw veronderstel
len. Maar vele filosofen en dichters,
vele hoogleeraren en politici hebben ons
dat in hun bestrijding van God en gods
dienst wel heel moeilijk gemaakt. Wan
neer wij om bij onzen tijd te blijven
thans de Russische machthebbers
bezig zien om met geweld het christelijk
gelooi uit de harten der eenvoudige
boeren weg te rukken; wanneer daarbij
de grofste middelen worden gebruikt
beeltenissen worden rondgedraren
waarin de geheiligde Christusfiguur als
volksbedrieger speelt; wanneer voor Ju
das een standbeeld wordt opgericht en
God in het openbaar symbolisch wordt
vernietigd; wanneer het christelijk
nuweiijk langs wettelijken weg tot een
bespotting wordt gemaakt en de kinde
ren door middel van lectuur en over-
neidsschool tot de laagste driften
worden geprikkeld: dan kan men moei
lijk anders aannemen of zulke moderne
farizeën vernielen tegen beter weten
in iets moois, iets heiligs, alleen om
zichzelf in een wankel systeem te
handhaven.
Zóó wordt na negentien eeuwen het
werk der Joodsche opperpriesters nog
voortgezet. God is dood. houden de
volksleiders van allerlei aard, de porno
grafen en alle speculanten op den laag-
sten menschelijken hartstocht aan hun
misleide lezers en bezoekers van huizen
van vermaak, voor. God is dood. leeren
de materialisten, wien het er om te
doen is langs de ruggen van een be-
geerige massa omhoog te komen. En
zoó wordt de vrucht der verrijzenis
moedwillig bij duizenden en duizenden
verijdeld.
Worden op deze wijze talloozen van
de genadebronnen der Kerk afgehou
den. even velen zijn er. die Christus
wel zoeken, maar op een verkeerde
manier. Toen de vrouwen bij het graf
van Jezus waren gekomen en den
Meester niet vonden, keken zij verlegen,
verhaalt ons de Evangelist. Doch zie.
daar stonden twee mannen bij haar in
schitterend gewaad. En hij. die aan den
rechterkant was zei tot de vrouwen
Weest niet ontsteld! Want ik weet dat
gij Jezus van Nazareth zoekt, die ge
kruisigd is. Wat zoekt gij den
levende bij de dooden? Hij is
niet hier. want Hij is verrezen, zooals
Hij gezegd heeft
Tot hoevelen zou de Engel ook nu
nog diezelfde woorden kunnen zeggen?
Wat zoekt gij den levende bij de doo
den! O. men wil wel christen heeten.
men wil wel in den Christus geiooven,
maar men wil Zijn leer uitleggen naar
eigen inzicht en een godsdienst naar
eigen leest pasklaar maken. Er is in
Jezus parabelen, in Zijn lessen, in Zijn
Bergrede, in Zijn optreden tegen de
farizeën en Zijn geeselen van de on
deugd. veel wat men bewondert, wat
men kan toepassen op anderen of op
misstanden in de samenleving, waarvan
men zich het slachtoffer waant En uit
die gulden woorden vormt men zich
dan een eigen christendom Velen gaan
nog verder en zien in den Christus den
grooten revolutionnair, cjen bevrijder
van het menschdom niet uit de slaver
nij des duivels, tnaar uit die de? over-
neersching van aardsche machthebbers
sn maatschappelijke stelsels. Voor dezen
is de groote Lijder, die tot Petrus zeide
.steek het zwaard in de scheede, want
allen die het zwaard trekken, zullen
door het zwaard omkomen" voor dezen
a-Hen is de gestorven en verrezen
Christus de bevrijder van het mensch
dom uit den oorlog, het symbool van
een aardsche gelukzaligheid.
Arme verdoolden! Zij zoeken in en
door den godsdienst een rustig en ge
makkelijk leven, tijdelijk gewin en voor
spoed. Zij begrijpen niet, dat Christus
gekomen is om zielen te redden en
dat naast de enkele woorden, die zij
wel uit dp Goddelijke leer willen en
kunnen gebruiken, honderden en honr
derden uitspraken van denzelfden
Godmensch staan, die ons leeren het
rijk Gods niet hier op aarde te zoeken,
te vertrouwen op de Goddelijke Voor
zienigheid. ook wanneer alles tegen
loopt: den balk m het eigen oog en niet
den splinter in het oog van een ander
te zien; vóór alles nederig te zijn, zich
zelf in het eigen vleesch te kastijden,
zichzelf te Verloochenen, het kruis op
te nemen en Jezus te volgen Zij willen
er niet van hooren, dat wij ledematen
van den lijdenden Christus moeten zijn
om eenmaal in Zijn heerlijkheid te
deelen. Zij zoeken in één woord hun
hemel op aarde en wanneer de pries
ters en de kerk en de godsdienst hun
niet helpen aan aardschen voorspoed,
niet meehelpen om het verschil in
maatschappelijke standen en ongelijk
bezit van geld en goed weg te nemen;
wanneer die Kerk van Christus van al
len zonder onderscheid, rijk of arm, de
volbrenging van Jezus' zedewetten:
rechtvaardigheid en naastenliefde en
de vervulling der huwelijksplichten
blijft eischen, dan keeren zij de kerk
den rug toe, vallen af of maken voor
zichzelf een karikatuur van het Chris
tendom. Zij zoeken den levenden Chris
tus bij de sterfelijke en vergankelijke
dingen en vinden Hem daar niet.
Hij is verrezen. Hij is niet hier! La
ten wij den levende niet bij de dooden
zoeken. Laten wij tot den verrezen
Christus boven alle aardsche nietighe
den uit. opstijgen, tot daar, waar Hij
voor eeuwig troont en waar wij Hem
hopen te bezitten na Zijn goddelijke
leer geheel en zonder voorbehoud naar
de verklaring Zijner Kerk, vervuld te
hebben.
Want Christus, eenmaal gestorven
sterft niet meer. Wij moeten niet trach
ten Hem naar onze vergankelijke din
gen en grillige wenschen pasklaar te BUjde klinken nu de wenschen
maken, maar wij moeten onszelf naar-p -
Zijn verheven voorbeeld vormen. Dan
zullen wij waarlijk met den Christus
verrijzen.
HOMO SAPIENS.
FRA BARTOLOMEO
CHRISTUS IS VERREZEN!
Naar uit Boekarest gemeld wordt, is gis
teravond de geheel uit hout opgetrokken
kerk van de gemeente Costesie (Roemenië)
tijdens de Goede Vrijdag-plechtigheden in
vlammen opgegaan
Niet minder dan 100 personen, mannen,
vrouwen en Kinderen zijn van dezen brand
het slachtoffer geworden.
De brand ontstond, doordat brandende
kaarsen, welke de geloovigen in een proces
sie droegen, met de kleeren der menschen in
aanraxing kwamen.
Het gebouw, dat meer dan een eeuw oud
was, was onmiddellijk een vuurzee. De
deuren, welke naar binnen openden, sloegen
dicht en konden door net opdringen der me
nigte niet meer geopend worden Slechts 3
personen konden zich in veiligheid stellen
en gmgen nuip haien.
In de kerk speelden zich ontzettende too-
neelen at onder de menschen. die door een
panischen schrik bevangen waren.
De priesters, die uit den aard der zaak
in vol ornaat gekleed waren, trachtten te
vergeefs de menschen tot bezinning te bren
gen, met welke pogingen zij eerst eindigden
toen zij, d'<or rook verstikt neervielen.
Doordat de kerk een eind buiten het dorp
gelegen is. had men van de brandcatastropbe
niets gemerkt Toen de gealarmeerde brand
weer en reddingsbrigades uit Pitesco, arri
veerden vonden ril slechts de rookende
puinhoopen. waaronder 100 slachtoffers be
graven lagen.
Onderwijl we. 't is natuurlijk.
Op mooi Paaschweer zitten azen.
Want met Paechen wil men uitgaan,
Omdat wij dan super fine zijn;
En de menschen. op hun Paaschbest,
Willen gaarne ook gezien zijn!
En wij gaan dan naar de bollen,
Of wij gaan ook op visite.
Jawellicht een auto-toertje,
Juist als rijn we de élite.
En, natuurlijk, op die dagen
Stellen wij belang in Paasch-ei.
In het eten. naar het aantal,
Is er altijd wel een baas bij!
Zalig Paschen! Vroolijk Paschen!
Dit gaan wij elkander wenschen
Nu de klokken luide roepen:
Alleluja! tot de men chen.
MARTIN BERDEN.
T
Z. D. H. de Bisschop van Haarlem zal as
Maandag en Donderdag geen audiëntie ver
teenen.
Een schrijven van Z.Em. Kardinaal
Van Rossum.
MgT J. H. G. Jansen heeft een schrijven
ontvangen van Z.Em. Kardinaal van Ros
sum, waarin Mgr. door ZiEm hartelijk ge-
lukgewenscht wordt met zijn benoeming tot
Aartsbisschop van Utrecht.
De Bisschopswijding vermoedelijk
op 5 Juni a.s.
„De Tijd" verneemt, dat de eerste Mei, of
schoon een Aposteldag, niet in aanmerk.1 g
komen kan voor t toedienen der bisschoppe
lijke waardighe.d aan Z. D. H. Mgr. J. H G
Jansen, daar de voorbereiding te kort is, vooral
met het oog op de ontvangst der officieeie
benoemingsbul. De daarna volgende Apostel
dag vait daarentegen erg laat, n.i. eerst op
29 Juni a.s. In deze om.tandigheden is het
niet onwaarschijnlijk, dat de consecratie zal
geschieden op St. Bonifacius-dag, Donderdag
5 Juni a.s. Hiervoor zou evenwel een bijzon
dere toestemming vereischt worden.
Ongetwijfeld ware de genoemde datum wel
gewenscht voor de wijding van den nieuwen
opvolger van den H. Willebrord. Men weet
dat Mgr Jansen, in Leeuwarden geboren, een
hooge vereering heeft voor den H Bonifa-
cius, wiens devotie hij o.m. door de bedevaart
naar Dokkum zeer hielp bevorderen.
De Nederlandsche groep
II I
De Nederlandsche groep, welke aan het
Congres zal deelnemen, onder de technische
leiding van het Reisbureau „Centropa" te
Utrecht, bestaat uit ongeveer 60 personen.
Daaronder bevinden zich o.a Mgr. dr. Jan
Olav Smit, Mgr. dr. Bern. Eras, de Provin-
aal der Augustijnen, Dr. S. Th. Makaay en
sorts vele Zeereerw. H.H. Geestelijken uit
Het gezelschap zal vertrekken op 2 Mei
a.s. over Luzern naar Milaan, waar tot 5 Mei
wordt gelogeerd. Tegen den avond van dien
dag naar Genua. Hier schepen de deelnemers
zich in op de „Lützow" van den Norddeut-
scher Lloyd. Te Tunis blijft dit schip aan
de kade liggen, ten einde als hotelschip te
worden gebruikt. Op de ..Lützow" zullen ook
de congresgangers uit Duitschland. Enge
land, Zwitserland. Oostenrijk en Hongarije
verblijven, met de Hollanders medegerekend
ongeveer 300 personen in totaal.
Aan het hoofd der Duitschers staat ZJEm.
Kardinaal Faulhaber. terwijl de Engelsche
groep door Z. D. H. Mgr. Williams. Bisschop
van Birmingham, begeleid wordt.
De nieuwe Aartsbisschop van Utrecht,
Mgr J. H. G. JaJnsen, kon met het oog op
zijn vele werkzaamheden, tot zijn spijt geen
gevolg geven aan de uitnoodiging. zich aan
het hoofd der Hollandsche deelnemers te
stellen.
Bepalingen voor het diocees Haarlem
Mgr. J. D. J. Aengenent publiceert
in
RIME
IMK
1
„St Bavo" de volgende mededeeling:
Opdat alle Eerw. Geestelijken en geloo
vigen van Ons Bisdom zich in den geest
kunnen aansluiten bij hen, die het Congres
bijwonen, wenschen Wij de volgende bepa
lingen te geven:
1. In alle H.H. Missen zal van 4 Mei tot
en met 11 Mei als oratio imperata gebeden
worden de oratio van het Allerheiligste Sa-
crament (pro re gravi).
2. Aan de kloosters geven Wij voor de
communiteit en de inwonenden verlof in
een der nachten tusschen 4 en 11 Mei een
aanbidding te Houden voor net H Sacra
ment. uitgesteld in den Monstrans
3 In alle kerken en waarin Hor
H. Sacrament bewaard wordt, mag op Woens
dag 7 Mei en Zondag 11 Mei in den na
middag of in de avonduren een aanbidding
gehouden worden voor het H Sacrament
uitgesteld in Monstrans, eedurerde den tijd
door de plaatselijke Geestelijke Overheid te
bepalen Deze aanbidding zal telkens geslo
ten worden met een plechtig Lof, waaronder
de acte van Eerherstel aan het H. Hart
gebeden wordt.
4. Wij noodigen dringend de geloovigen
'77t fV» 11 Bffol fo tnt flP
H. Tafel en het zal ons uiterst aangenaam
rijn. wanneer op een der dagen van net
Congres een algemeene Kindercommume ge
houden wordt.
Het Bestuur herinnert de leden aan
de plechtige H. Mis er algemeene H 8
5 Communie voor de levende leden or 5
S den 2den Paasckdat om 81-. uur in de J
S kerk van St. Johannes den Dooper aan J
de Amsterdarhstraat.
JOH. H. ALBERS, Voorzitter J
J. v. d. PIGGE, Secretaris
8 Geestelijk Directeur
8 Pastoor BOOGMANS
■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■a
Als, het njstelooze Klokje
Eindelijk het rustuur slaat.
vrouwtje
Clinge Doorutbo*
ECHTE FRIESCHE
20*50Cf. PER ONS
Bepalingen voor het diocees Haarlem be
treffende het Internationaal Eucharistisch
Congres te Carthago.
Een royale schenking aan de gemeente
Maassluis.
Wegwijzer langs Holland-op-rin-mooist;
de in bloei staande bloemenvelden.
Op de stikstoffabriek te IJmniden is een
arbeider ernstig gewond.
Z. D. H. Mgr. J. H. G. Jansen zal waar
schijnlijk 5 Juni de bisschoppelijke wijding
ontvangen.
De veertiendaagsche postvluebten naar
Indië zullen op 15 September weer aanvan
gen. Wij vermelden de "bemanningen van de
negen vluchten.
20 dooden bij een aardbeving in Grieken
land.
De „Graf Zeppelin" zal Dinsdag een tocht
langs den Rijn maken.
Groote catastrophe by een kerkbrand in
Roemenië 100 dooden.
Barometerstand 9 uur vjn.: 758, stilstand.
LICHT OP De lantaarns moeten morgen
worden opgestoken om: 7.35 uur en over
morgen om: 7.37 uur.
Gisteren was de 36-jarige Dultsche ar
beider H. Ewald, uit Velsen-Noord, op het
terrein aan de M. C. K. O. G. bezig met
het buigen van een koperen pyp. Zooals
gewoonlijk werd de pijp hiertoe met ge
smolten hars gevuld Zonder noodzaak en
zeer onvoorzichtig heeft E. vervolgens de
pijp op de te buigen plaats verwarmd,
met het noodlottig gevolg, dat zij sprong
en E. de hoog verw armde hars m net gelaat
en over de beide handen Kreeg. Met ernstige
brandwonden werd hij naar de verband-
Kamer van net bedrijf gebracht. Na voor-
ioopig verbonden te zfjn. werd hij per zie-
Kenauto naar net Roode Kruisziekennuls
te Beverwijk vervoerd.
De zien tijdens het ongeval m de nabij
heid bevindende arbeider Michel, uit Vei
sen Noord, kreeg eenige lichte brandwon
den in het gelaat.
I W H