i 3000.- LEEKEPREEKEN f 750.- f250.- f125.- .40.- HENK FIBBE Het i |T| M HEEREN BAAI te ZATERDAG 17 MEI 1930 Deposito's. Sps ar bank m v f3 enie- v rgoeding. Rekening-coura t. Zware brand '11 de Noorsche stad Bergen WONINGBUREAU Voornaamste qKieuws DIT NUMMER BESTAAT UIT VIER BLADEN EN HET GEIl l USTREERD ZONDAGSBLAD DRIE EN VIJFTIGSTE JAARGANG No. 17464 AANGIFTE MOET, OP STRAFFE VAN VERLIES VAN ALLE RECHTEN, GESCHIEDEN UITERLIJK DRIEMAAL VIER EN TWINTIG UREN NA HET ONGEVAL De crisis op Malta De schatgravers te Zaandam Het Eucharistisch Congres te Carthago Mond- en Klauwzeer Ernstig ongeval te Nieuw-Vennep 50 huizen vernield 4 millioen kronen schade Pastoor D. M. G. P. de Haas t De Avro naar Brussel Makelaar en Taxateur NASSAUSTRAAT 14 - TEL. 13781 verschaft U wolken van genot. J. J. WEBER ZOON De Landbouwcrisis BUREAUXNASSAULAAN48 Telefoon No. 13866 (drie lijnen) Postrekening No. 5970. ABONNEMENTEN: voor Haarlem en Agentschappen: per week 35 cu, per kwartaal 3.25, per post, per kwartaal f 3.58 b(j vooruitbetaling. NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT ADVERTENTIEN 35 ct. p. regal VRAAG- EN AANBOD-ADVERTEN TIES Irereb 60 ct p. plaatsing; elke regel meer 15 ct.. bij vooruitbet. Bi) contract belangrijke korting. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN tusschen den tekst 60 et per regel. Alle abonné's op dit blad zijn ingevolge de verzekeringsvoorwaarden tegen ongevallen verzekerd voor een der volgende uitkeeringen Levenslange geheele ongeschiktheid tot werken door verlies van beide armen beide beenen of beide oogen bijeen ongeval met doodeliiken atloop bij verlies van een hand. een voet of eep oog bij verlies van een duim of wijsvinger bij een breuk van been ol arm bij verlies van *n anderen vinger 340 DWALINGEN DER JEUGD 't Is moeilijk, 't is welhaast onmoge lijk, zijn eigen tijd zuiver te schatten. De meest objectieve beoordeelaar. de scherpste ziener, de man met adelaars blik, zal de beteekenis van vele stroo mingen en bewegingen zijner tijdge- nooten overschatten, de waarde en den invloed van andere onderschatten. Wanneer wij dan ook in een vorige beschouwing zeiden, dat wij met bijna wiskundige zekerheid of liever met de overtuiging, welke de historische erva ring geeft, durven constateeren. dat het jonge geslacht van heden met zijn stoute bewering, in v/einig tijds kans te zien geheel de maatschappij een ander aanzien te zullen geven, een groote vergissing begaat, dan vreezen wij geen logenstraffing van de latere geschiede nis. Er is echter wat anders en dat is van meer beteekenis. Om aan te too- nen waarom en in hoeverre de jonge ren van thans zich vergissen, zouden wij in staat moeten zijn, zelf een helder beeld van onzen tijd, van zijn kwalen en deugden, van zijn behoeften en verlangens, vooral van de in hem wer kende nieuwe krachten en remmende invloeden te geven. En waar wij nie mand in staat achten dit met onfeil bare juistheid van zijn eigen tijd te doen, daar Willen wij zeker onszelf niet zulk een bekwaamheid toekennen. Wat wij echter wèl kunnen, is, langs den weg van vergelijking en analyseering te trachten de beteekenis van de nieu we stroomingen, die wij onder ons waarnemen, te benaderen; haar diep ten te peilen, de kracht te meten, waarmee zij in de oude beddingen in dringt. Wanneer het jonge geslacht van he den beweert, dat het een vitaliteit vertoont als nooit te voren gezien is; dat het staat voor een oplossing van problemen, nooit te voren ontmoet; dat het in één woord een nimmer opgege ven grootsche taak te vervullen heeft, dan gaan onze gedachten in de geschie denis terug. Wij zien daar vele voor beelden van strijd, van nieuw tegen oud leven; van een stervende cultuur en een opbloeienden nieuwen levensten- denz. Wij zien tijdperken, waarin de macht der wetenschap, persoonlijke vrijheid en materieel bezit in handen van weinigen zijn. Wij zien de onder drukten opstaan en korter of langer zich handhaven. Wij zien tijdperken van staatkundige onmondigheid van het volk en van zelfbeschikkingsrecht der massa in de wijze, waarop zij bestuurd wordt. Wij zien tijden van absolute geestesvrijheid en verdraagzaamheid van elkanders meening, naast gods dienstoorlogen en onderdrukking van religieuze of politieke belijdenis. De historie is rijk aan allerlei tegenstellin gen. Maar hoe men haar ook beschouwt en waar of wanneer men ook op haar rollen leest, twee lessen leert zij altijd als onveranderlijk door alle eeuwen heen: geleidelijken groei van den eenen toestand naar den andere geeft wel vaart en bloei; schokken door omwen teling geven ellende aan hen, die ze teweeg brengen. En deze tweede les. elke nieuwe idee, hetzij op staatkundig, religieus, ethisch of sociaal gebied breekt zich hetzij geleidelijk, hetzij met ge weld baan. Wat langzaam groeit, schijnt de diepste wortels te bezitten en een taai leven te hebben. Maar langer of korter: het nieuwe gaat naar een top punt; vervalt tot uitersten en verwekt dan weer een reactie. Dat is de loop der geschiedenis. Wanneer wij nu in onzen tijd het jonge geslacht hooren spreken en schrijven, betoogen en zingen, dat er een nieuw, groot tijdperk op komst is en dat men bezig is onze maatschappij van gedaante te veranderen, dan vra gen wij aan de historie, wat hiervan waar kan zijn. Bedoelt men, dat alles niet zoo zal blijven als het is; dat er veranderingen zullen komen b.v. in de sociale verhoudingen, dan zeggen wij: dat is natuurlijk juist. Het leven staat nooit stil; laten wij gezamenlijk trach ten invloed uit te oefenen op den groei in goede richting Een ieder drage naa: zfjn vermogen tot verbetering bij en onze kinderen en kindskinderen zullen ons zegenen. Bedoelt men: er zal spoedig en liefst op slag een totale verandering komen, dan zeggen wij: in de historie is «en revolutie nooit door praten ol bij af spraak gemaakt; zij barstte uit, wan neer de omstandigheden daardoor rijp waren. In Rusland hebben wij zelf zulk een omwenteling met eigen oogen aan schouwd. De Russische samenleving was onder het tzaristische bewind roi in al haar vezelen. De wereldoor! .g brak uit; het volk meende zijn boeien te kunnen verbreken, maar zooals het meestal met de revolutie gaat de ieuwe toestand werd erger dan de vorige. Wie over het heden wil oordeelen. die spiegele zich in het verleden. Wanneer men beweert, dat het oude Europa, onze hedendaagsche, zoogenaamde christelijke beschaving bezig is naar de algeheele omwenteling toe te groeien met Rusland in het oosten als lont aan het kruitvat, dan ziet men vermoedelijk juist. Wanneer er dan geroepen wordt om verandering, om betere sociale ver houdingen, om een menschwaardiger bestaan voor de niet-bezitters, om min der zelfzucht, meer geestdrift, minder eigenbelang en eigenbaat, meer naas tenliefde in één woord, dan is men ook daarmee op den goeden weg. En wan neer die kreten voornamelijk uit jonge harten komen; wanneer de jeugd smeekt om meer bezieling, meer enthousiasme en aan de ouderen vraagt om los te komen uit den sleurgang en de teekenen van dezen tijd te verstaan, dan moeten wij daarvoor eerbied en bewondering hebben, dankbaar zelfs zijn en wie schuld gevoelt, kloppe zich op de borst en betere zich! Maar dan eerst komen de moeilijk heden. Wij allen zijn overtuigd, dat met wat vrome verzuchtingen en brave wenschen de resten onzer beschaving niet gered zullen worden en geen ver betering zal intreden. Daden zijn noo- dig! Dat willen de jongeren; dat wil de jeugd altijd, ook de tegenwoordige. En de ouderen zijn nuchter genoeg om te weten, dat daden meer waard zijn dan oceanen van woorden. Onze samenle ving moet verbeterd worden door da den! Hier spitst zich het conflict tus schen jeugd en ouderdom in onzen tijd toe. De jeugd is gewoon recht op haar doel af te gaan en te handelen met directe middelen. Eerst moet de schul dige worden aangewezen. De samenle ving is rot, dat is de Staat. De Staat deugt niet, dat is dan de schuld van de bestuurders. De bestuurders vatten wij samen in het woord: de politiek. Weg dus met alle politiek en politici; geef ons een nieuw bewind en een nieu we politiek! Ziedaar de simplistische redeneering van de jeugd; een opzet, die twee car- dinale fouten bevat. Ten eerste heeft, de staatkunde slechts voor een klein gedeelte invloed op het sociale leven. Alleen wetten, die uit het rechtsbe wustzijn van het volk voortkomen, heb ben kans geëerbiedigd en onderhouden te worden. Alle regelingen van boven af, tegen den wil van groote bevolkings groepen in, opgelegd, prikkelen tot ver zet en scheppen vaak immoreele toe standen. De overheid kan leiding geven aan het leven en trachten de ontwik kelingsmogelijkheden voor de algemeene welvaart zoo gunstig mogelijk te ma ken; van het leven zelf moet zij afblijven. De tweede fout in de redeneering is de voorstelling, alsof de staatslieden van een bepaald land bij machte zou den zijn door wetten en besluiten de beschaving van een volk op een hooger peil te brengen, den levensstandaard blijvend omhoog te voeren, in de ar beidsverhoudingen, in de productie, de verdeeling der goederen enz. een radi cale wijziging te brengen. Dit is een hersenschim. Te gemakkelijk wordt over toepassing van maatschappelijke systemen geoor deeld. Men bewondert b.v. de middel eeuwen met het gildewezen, toen de geldmarkt nog niet overheerschte, de schrille maatschappelijke tegenstellin gen van onzen tijd ontbraken, de ar beid, ook de handenarbeid geëerd en geliefd was. Die bewondering is op haar plaats. Wij mogen daarbij echter twee dingen niet vergeten: ten eerste, dat het systeem, als alle menschelijke din gen, de kiem van het verval in zich droeg. Zoodra de gilden de eigenge maakte wetten, verordeningen en rege lingen te sterk aanschroefden en geen acht sloegen op de economische wetten van het groeiende leven, barstte het systeem uiteen en kwam de chaos. Een tweede, veel belangrijker zaak die ver geten wordt, is, dat het gildewezen was ontstaan binnen de beslotenheid der steden; zoodra de vrije steden verdwij nen, de volkeren van één taal een natie scheppen en langs internationale ver keerswegen elkanders ruwe en afge werkte producten ruilen, kan er van een zichzelf regelend en de voortbren ging beheerschend ambacht geen sprake meer zijn Dan roept de geweldige goe- derenruil het moderne geldwezen in het leven, dan ontstaat het beursver- keer en bankkapitaal met al den aan kleve van dien. Zoolang er algemeene welvaart heerscht en overal behoeften te bevre digen zijn. zullen de menschelijke fei len, voortvloeiend uit den nieuwen toe stand, wel becritiseerd maar toch SPAARME BANK aanvaard worden. Komt er een crisis, een catastrofe, een wereldoorlog, over productie, werkloosheid, dan worden de fouten van ,,'t kapitalisme" eerst recht gevoeld. Er wordt om verbetering en bestrijding geroepen. Terecht! Maar dwaas is het om de staatslieden van een bepaald land voor gevolgen van een internationaal systeem aansprake lijk te stellen en door nationale rege lingen veranderingen te eischen, welke enkel door internationale samenwerking te verkrijgen zijn. Ziedaar met een enkel woord aange geven, hoe kortzichtig de jeugd van onze dagen doet, wanneer zij de eigen lands- regeering of haar eigen staatslieden of wel het bestaande regeeringssysteem aansprakelijk stelt voor de materieele kwalen van den tijd. Om bij ons eigen land te blijven: men vergelijkt den tijd van het christelijk reveil in de poli tiek, toen mannen als Scliaepman en Kuyper den strijd voor een christelijke staatkunde inzetten en als onderwerp namen de verovering van de vrije school, met het politieke werk van thans. Toen was er geestdrift èn chris telijke zin, zegt men; nu is alles op den mammon afgestemd. Is dat eerlijk? Onze voorgangers in een vroeger tijd perk vochten tegen een binnenland- schen vijand. Wanneer men van de tegenwoordige een nieuwe regeling van het bedrijfsleven, verhooging der wel vaart, verheffing van het cultureele le ven. nivelleering van het bezit enz. vraagt, dan stelt men hen als kleine, zwakke groep tegenover heel de overige wereld; vraagt niet minder, dan dat nationaal het kapitalistische stelsel zal worden gewijzigd, terwijl wij daaraan internationaal met duizend banden vastzitten. Wij verstaan het en eerbiedigen het zelfs in zekeren zin wanneer wij onze hedendaagsche jeugd om- bestrijding van kapitalisme, plutocratie, geld macht en soortgelijke hooren roepen. Maar laten wij ons eerst rekenschap geven van de beteekenis van dien strijd, alvorens wij te velde trekken! HOMO SAPIENS. De betrekkingen tusschen het Vaticaan en Engeland Van welingelichte zijde wordt bevestigd, dat in de relaties tusschen het Vaticaan en Engeland een zekere spanning is ontstaan, in verband met de houding van het Vati caan, ten opzichte van het conflict- op Malta. Zooals men weet heeft de Engelsche re geering haar misnoegen geuit, door den Britschen gezant bij het Vaticaan te ver plaatsen. Sir Chilton heeft Rome reeds verlaten. De beide andere diplomaten, aan de Britsche legatie bij den H. Stoel werkzaam, zijn eveneens verplaatst. Het schijnt inderdaad de bedoeling, slechts een zaakgelastigde bij het Vati caan te iaten. Is het land der idealen Nog niet steeds Amerika? Want rolt daar de gouden dollar Niet een ieder achterna? Voor den mensch met kracht en pi' Als hij hier eens, in de Oude Smart'lijk op de keien zit? Daar verteert men de millioener. Niet zooals men mosterd eet, Maar zooals bij ons spinazie, Waar men soms geen weg mee weei Alles gaat daar even grootscheeps, Voor 't massale heeft men óóg, Is het niet een Nieuwe Wereld En men bouwt er luchtkasteelen, Minstens vijftig kamers hoog! En men geeft er altijd hoog op Van techniek en energie; Ook van menschelijke vrijheid Spreekt men daar met sympathie. Zelfs bemoeit men zich me.t vrede. En geen uitgaaf schijnt te véél Om den vrede weg te brengen Naar het Oude Werelddeel. Maar geen bank weet dóór des morden Als de jacht naar geld begint, Of de kas zich nog des avonds In het bankgebouw bevindt! De gevangenissen zitten Volgepropt, wat dikwijls blijkt, Als er zoo eens met een oproer Menigeen de zeilen strijkt. En laat men de statistieken, Die wel leerzaam zijn, aan 't woord, Dan noteert alléén reeds New York led'ren dag een nieuwen moord! MARTIN BERDEN. Een nieuwe phase Gistermorgen is de schatgraverij te Zaan dam in een nieuwe phase getreden. De Dnitsche schatgravers, blijkbaar twij felend aan hun eigen gegevens, hebben thans met den heer Ros, den vroegeren eigenaar van het aangrenzend terrein, een overeenkomst aangegaan, waarbij de heer Ros, de juiste plek, waar de schat ligt, zal aanwijzen aan de hand van vroegere hem gedaan zijnde clairvoyante aanduidingen. Dientengevolge is gisterochtend de heele boorinstallatie der Purmerender firma ver plaatst naar het voormalige terrein-Ros en begint men daar met nieuwen moed te boren. De heer Ros beweert. dat men op de Plek, welke hij aanwijst, binnen twee da gen met twee man arbeidende, den schat moet vinden. Z. H. de Paus heeft de Pauselijke dele gatie naar Carthago, welke te Rome is teruggekeerd, in audiëntie ontvangen. De H. Vader hield een hartelijke toe spraak, waarin Hij uiting gaf aan Zijn vreugde over het succesvol verloop van het congres. De Minister van Binnenlandsche Zaken en Landbouw heeft met ingang van 18 Mei 1930 het vervoeren of doen vervoeren van '-srkauwende dieren en varkens ver boden naar een kring, omvattende het eiland Goeree en Overflakkee. Onder dit verbod is niet begrepen de in voer va - slachtvee met een openbaar mid- dïl van vervoer, mits de dieren van af de lossing na aankomst op de plaats van be stemming worden geslacht, een en ander op kosten van belanghebbenden. Ook heeft de minister met ingang van 18 Mei verboden het vervoeren of doen ver voeren van herkauwende dieren en var kens naar een kring, omvattende de pro vincie Groningen. Wanneer bijzondere redenen afwijking van deze verboden noodzakelijk maken, kan zoodanige afwijking worden toege staan door den Commissaris der Koningin in de betreffende provincie. Goede afloop De molenaar M. de K. van Hoofddorp, geraakte door 't defect worden der stuur inrichting op den Hoofdweg alhier, 't be stuur kwijt over zijn vrachtauto, geladen met graan. De auto raakte een boom en tegen den volgenden boom werd de cabine geheel in elkander geschoven. In de cabine bevond zich de eigenaar met zoontje en dochtertje, die allen snij wonden opliepen 't Is een wonder, dat niet ernstiger letsel werd bekomen, de cabine toch was gehee! ingedrukt. De lading tarwe schoof, doordat de auto over den rand van de sloot over helde, te water. De materieele schade is zeer belangrijk. In de Noorsche stad Bergen heeft een he vige brand gewoed. De brand bras gistermiddag half 3 uit in een aan de haven staand pakhuis, sloeg over op eenige in de nabijheid liggende kolenop- slagplaatsen en breidde zich met groote snel heid uit langs de uit hout opgetrokken ge bouwen-complexen. Er zijn enkele stadsdee- len in vlammen opgegaan. In weerwil van 't krachtig optreden van alle brandweerbriga des van Bergen en omliggende plaatsen woedt de brand langen tijd met onvermin derde kracht voort. In totaal zijn ruim 50 huizen, ofschoon voor het meerendeei kleine, in de asch ge legd. De schade wordt op 4 millioen kronen (f 2.650.000 ongeveer) geschat. 1000 dakloozen. De brand, die heden de oude Hanzestad Bergen geteisterd heeft is een der grootste geweest, die in Scandinavië gewoed hebben sedert tientallen jaren. De afgebrande ha venbuurten bestaan uit lage houten huizen. Bovendien werden nog talrijke andere hui zen door water beschadigd. Meer dan 200 huisgezinnen, d.w.z. ongeveer 1000 menschen zijn dakloos. Ofschoon het vuur thans tot zijn haard beperkt is. heeft de onrust in de stad nog niet uitgewerkt, daar de vlammen steeds weer opschieten. Verscheidene schepen in de haven zijn verbrand Voor de lading geborgen kon worden. Als door een won der zijrr geen menschenlevens verloren ge gaan. In ieder geval wordt tot dusverre nie mand vermist. De geheele stad heeft zich ter beschikking gesteld voor het blusschingswerk. Op som mige oogenbükken was de aandrang van hulpvaardigen zelfs zoo groot, dat de blus- schingswerkzaamheden hierdoor geremd wer den. De begrafenis van wethouder H. J. M. Balvers te Hillegom. Hierboven een foto van de beaardingsplechtigheden Uitvaart en begrafenis te Bovenkerk Donderdagavond werden in de Parochie kerk te Bovenkerk de Metten gezongen voor de zielerust van wijlen pastoor D. M. G. P. de Haas, waarbij agens was rector B. Aal- berse te Haarlem, diaken oud-kapelaan B. W. Kloes te Delft en sub-diaken kapelaan Tabink van de Kwakel. Als cantores fun geerden de kapelaan der parochie M. v. d. Togt en J. Tesselaar te Den Burg, zoon der parochie. De kérk was geheel met parochianen ge vuld. Voorts waren een zevental geestelijken uit den omtrek aanwezig. Gistermorgen om half tien werden de Lauden gezongen, waarna de plechtige H. Mis van Requiem werd opgedragen door De ken G. J. M. Maat te Buitenveldert, met assistentie van pastoor W. F. Roozen uit Scheveningen en prof. J. A. Bokeloh, oud kapelaan der parochie, als sub-diaken en wederom als cantores de kapelaans M. v. d. Togt en J. Tesselaar. De lijkrede werd gehouden door pastoor P. J. Nieuwenhuis te Heemstede, oud-kape laan der parochie, die tien jaren met pas toor de Haas had samengewerkt. In het bijzonder maakte de redenaar mel ding van den eenvoud en nederigheid van den overleden pastoor, die in alles met zijn parochianen meeleefde. Dpn parochianen werd verzocht den over leden Herder niet in hunne gebeden te ver geten hetgeen zoo spoedig gebeurt. Een groot aantal heeren geestelijken had plaats genomen in het priesterkoor en ook nu weer was het kerkgebouw tot in de uiterste hoeken gevuld. Aanwezig waren o.m. burgemeester A. Co- lijn wethouder Bergkamp en bestuurderen van verscheidene organisaties. De absoute op het kerkhof werd eveneens verricht door Deken Maat met dezelfde assistentie. Ook het kerkhof was gevuld met geloovigen, die hun gebeden stortten voor de zielerust van den ontslapen herder. Dat hij ruste in vrede. De heer Vogt heeft in zijn rede voor den Hilversumsche zender de mogelijkheid geop perd van hulp uit het buitenland. Naar het „Vad." verneemt, is er reeds met Brussel on derhandeld, ten einde vandaar zoo mogeljjk een Nederlandsch programma te kunnen uitzenden. Het plan zou zijn de uitzendingen te doen geschieden uit de studio te Hilversum via een telefoonlijn Hilversum—Brussel. E2! 'k Heb niet enkel goed gereedschap Noodig voor een karrewd Voor goed werk. behoort er óók een. Pijpje DOUU/E EGBERTS bij. Waarom smaakt die pijp zoo lekker Héél hoog boven op het dak Nog al logisch: wat ik rook is ,Hooge" kwaliteit tabak Cimge Doomboi ECHTE FRIESCHE 20 50CT PER ONS Voor den uitvoer van eieren zal een ge meenschappelijk controlebureau in het leven worden geroepen. De schatgravers te Zaandam hebben het terrein hunner werkzaamheden verplaatst. Bevestigd wordt, dat er in de betrekkingen tusschen het Vaticaan en Engeland een ze kere spanning is ontstaan over het Malta conflict. Nadere bijzonderheden over de begrafenis van Mr. P. J. Troelstra. Thans zijn ook Goeree en Overflakkee en Groningen wegens het heerschen van mond en klauwzeer, voor den invoer van vee ge sloten. De begrafenis van Pastoor D. M. G. P. de Haas. Het verzet in Engelsch-Indië. Onderhan delingen tusschen de Indische regeering en Gandhi? De ministrerieelc maatregelen tegen de poststaking in Frankrijk. Besprekingen tusschen Curtius en Briand over de verdere ontruiming van het Rijn land. Bij een zwaren brand in de Noorsche stad Bergen zijn 50 huizen verwoest. Ruim ƒ214 millioen schade. Beperkende maatregelen voor het betoogen te Berlijn. Nederlaag voor de Engelsche regeering ln het Hoogerhuis. De procedure ter oplossing van de moei- 'jjkheden tusschen ankrijk en Italië. Antwoord van den Minister van Binnen- - rn i - r*- o" de vraag van den heer Braai betreffende de crisis in den landbouw. Barometerstand 9 uur v.m.: 771, vooruit. OPTICIENS FABRIKANTEN Groote Houtstraat 166 Haarlem Licht op. De lantaarns moeten morgen worden opgestoken om 9.21 uur en over morgen om 9.24 uur. Nog geen uitsluitsel. Op de vraag van het Tweede Kamerlid den heer Braat betreffende indiening en be- nandeling "óór het a.s. zomerreces dei Twee de Kamer van wetsvoorstellen, strekkende tot steun of bescherming van de landbou wers, heeft de minister van Binnen). Zaken en Landbouw geantwoord Voor zooveel in ae vraag uitdrukking wordt gegeven aan de gedachte, dat indien ln ver band met aen crisistoestand de wettelijke weg zou moeten worden gevolgd deze zoo spoedig mogelijk dient te worden ingeslagen, is de Regeering met den steller van de vraag van gelijke meening. Ol tot mogelijke maatregelen mei Betrek king tot de crisis voorzieningen bij de wet zullen behooren, kan op dit oogenblik nog niet worden vastgesteld.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1930 | | pagina 1