8*
3*
^onne s
boeiende romans
15 cent
m.
1750.-
1250.-
f125.-
f40.-
A
HENK FIBBE
Incasseeringen op Binnen- en Buitenland
Voorschotten tegen incassi
♦A
Voornaamste qVCieuws
WONINGBUREAU
BUREAUXNAS8AULAAN48
ADVERTENTIEN 35 ct. p. regel
HIT NUMMER BESTAAT UIT VIER BLADEN
EN HET GEÏLLUSTREERD ZONDAGSBLAL
I I
ZATERDAG 31 MEI 1930
AANGIFTE MOET, OP STRAFFE VAN VERLIES VAN ALLE RECHTEN, GESCHIEDEN UITERLIJK DRIEMAAL VIER EN TWINTIG UREN NA HET ONGEVAL
A udiëntie
Naar Oberammergau
en verder
Het bedrijfsleven en de vrouw
Pachtwet
Uitvoer van haver naar Duitschland
Het conflict in de sigarenindustrie
Pater W. Th. L. Voogel S.J. t
Wij stellen de abonné's van
dit blad in de gelegenheid
zich
aan te schaffen voor den
prijs van slechts
De waarde van deze boeken is natuurlijk veel hooger dan
15 cent, maar ons streven is dan ook uitsluitend, door dit
geschenk den band te versterken, die de lezers der Nieuwe
Haarlemsche Courant aan hun blad bindt.
Regelmatig zullen nieuwe boeiende romans in boekvorm ver
schijnen. Op dit oogenblik hebben wij in voorraad
DE VERNIETIGING
DOOR LIEF EN DOOR LEED
DOOD OF LEVEND
Bestellingen kunnen worden gedaan bij den bezorger van de
krant. Voor postabonné's zijn de boeken verkrijgbaar tegen
20 cent franco per post. Wij zijn ervan overtuigd, dat deze
premies door onze abonné's op hoogen prijs zullen worden
gesteld.
Op verzoek van vele onzer abonné's stellen wij van boven
staande en vroeger geannonceerde uitgaven een beperkt aantal
luxe exemplaren beschikbaar tegen den prijs van 75 cent of
per post 85 cent.
DE DIRECTIE
HEEREN-BAA1
J. J. WEBER ZOON
Groote Houtstraat 166 Haarlem
Makelaar en Taxateur
NASSAUSTRAAT 14 - TEL. 13781
Brand op de „Vechtdijk"
De Maltezer kwestie
Wat Italië wil
Telefora No. 13886 (drie tQaea)
Postrekening 5978.
ABONNEMENTEN: voor Haarlem en
Agentschappen: per week 25 «L-, per
kwartaal 335; per poet, per kwartaal
358 bij vooruitbetaling.
NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT
VRAAG- EN AANBOD-ADVERTEN
TIES. 1I regels 60 et p. plaatsing:
elke regel meer 15 et., bjj vooruitbei.
B(j contract belangrijke korting.
INGEZONDEN HEDEDEEL1NGEN 5
tnssehen den tekst 60 ct. per regel.
DRIE EN VIJFTIGSTE JAARGANG No. 17475
Alle abonné's op dit blad zijn ingevolge de verzekeringsvoorwaarden OHHlfl
tegen ongevallen verzekerd voor een der volgende uitkeeringen OUUU.™
Levenslange geheele ongeschiktheid tot werken door
verlies van beide armen, beide beenen of beide oogen
bij een ongeval met
doodelijken afloop
bij verlies van een hand.
een voet of een oog
bij verlies van een
duim of wijsvinger
bijeen breuk van
been of arm
bij verlies van 'n
anderen vinger
342
KAPITAAL EN ARBEID
Allen, die aan een genezing van den
tegenwoordigen maatschappelijken toe
stand willen meewerken en die daarbij
een hervorming naar christelijke beginse
len beoogen, hebben een meer of minder
vage bedoeling met het scheppen eener
betere harmonie tusschen kapitaal en
arbeid.
Het is echter jammer, dat velen van die
goedwillende propagandisten niet pogen
zich vooraf een scherp omlijnd beeld te
vormen van wat eigenlijk precies hun
wenschen zijn en nog meer, dat zij ver
zuimen hun bedoelingen aan de werke
lijkheid te toetsen. Gebeurde dit, er zou
zeker onder christenen heel wat minder
meeningsverschil, dispuut, vervreemding
en misverstand bestaan dan thans. Heel
de jongeren-actie van den laatsten tijd
zou op een ander plan komen te staan.
Wie streeft naar een betere verhouding
tusschen kapitaal en arbeid, begint mpt
de feitelijke waarde en beteekenis van
het kapitaal te erkennen. Met de dan
volgende conclusies is men echter maar
al te vaak veel te haastig. Men ziet veel
scheefs in onze moderne samenleving.
Men ziet bloeiende ondernemingen groote
winsten maken en de toevallige aandeel
houders dier maatschappijen zonder eenige
persoonlijke verdiensten een gemakkelijk
leven leiden van die overwinst, door de
arbeiders behaald.
Men ziet sommigen als toeziende voog
den in financieele en industrieele onder
nemingen met weinig moeite groote
vermogens vergaren. Daarnaast staat een
productie, die, bij loonenden afzet met
geraffineerde, wetenschappelijke bedrijfs-
methoden, waarbij de arbeidskracht
van zoo weinig mogelijk arbeiders tot de
hoogste spanning wordt opgevoerd, tot
een fabelachtige expansie wordt gebracht,
om, bij een wending van het getij, te
worden stop gezet, wat broodeloosheid
voor de betrokken werklieden beteekent.
Bij deze en soortgelijke verschijnselen
vraagt men zich af mag een christen
mensch zulke dingen dulden Moet men
zicjj als christen niet met de socialisten
tegen het kapitalisme keeren, wanneer
men dit alles aanschouwt? En ziedaar
de reden, waarom zooveel duizenden voor
het christendom verloren gaan, omdat dit
geen oplossing brengt voor deze brandende
vraagstukken ziedaar waarom de kreet
van frissche, jonge krachten onder ons
zoowel hier als in het buitenland zoo
veel weerklank vindtZijn de ouderen
en vooral de oudere leiders in de politieke
en sociale beweging dan zoo verblind,
dat zij dit alles niet zien?
Op deze scherpe vragen past een even
onomwonden antwoord. En dit is, dat de
vragers h<er oorzaken en gevolgen op de
schromelijkste manier verwarren en dat,
wanneer men maar de moeite nam, om
zich eens behoorlijk te laten voorlichten,
alvorens óf wel zijn geloof voor een aan
lokkelijker sociaal inzicht over boord te
gooien óf wel, alvorens zich op te werpen
als wereldhervormer met geringschattende
afwijzing van al wat ouderen tot nog toe
deden, men spoedig zou bemerken op
den verkeerden weg te zijn.
Kardinaal Schulte, een man met scherp
verstand en breed inzicht, die jaren lang
midden in een der bloeiendste industrie
streken der wereld gelegenheid had de
moderne economie te bestudeeren, heeft
drie jaren geleden een behartenswaardige
uiteenzetting van het standpunt der Kerk
tegenover het huidige „kapitalisme" ge
geven. Voorop stelde hij dat het maat
schappelijke leven van onzen tijd talrijke
fouten bezit, die voortdurend de orde in
onze samenleving bedreigen. Men moet
nu eerst duidelijk de grondbeginselen
vastleggen en deze in een tekst, in woor
den samenvatten, om aan de eene zijde
de tegenwoordige maatschappelijke toe
standen niet geheel te negeeren, aan de
andere zijde een grenzenloos bevoor-
deelen van een der partijen te verhinderen.
De moderne maatschappelijke orde met
haar kapitalisme beteekent opzie fa-
zelf een vooruitgang zegt
de kardinaal verder en volgt den loop
van een christelijken gedachtengang
er zijn eigenlijk op zichzelf beschouwd
geen redenen, zich daartegen te verweren.
Men kan echter niet ontkennen, dat haar
ontwikkeling gevaren meebrengt,
maar een onbevooroordeelde beschouwing
van de maatschappelijke verhoudingen
en de daaruit voortvloeiende toestanden
in den tegenwoordigen tijd, wijst uit,
dat de menschheid tegen deze gevaren
wel degelijk is opgewassen.
In dit verband wordt er op gewezen,
dat tegenwoordig een ieder er op uit is,
voor zichzelf bezit en maatschappelijke
•nacht 'e verkrijgen waarbij alle geeste-
ike -;<ac ucn nch' op deelname aan
ui open; are e\en Daaidoor worden de
;edachten van de weldaden van tiet
geestelijk (even afgewend de mateneele
doeleinden doen maar al te vaak de liefde
voor den naaste vergeten. De moderne
wetenschap heeft het hare er toe bijge
dragen om het streven naar persoonlijk
mateiieel voordeel als het hoogste hier
op aarde te beschouwen. De voortgang,
dien de natuurwetenschap maakte, heeft
mede veroorzaakt, dat de mensch zich
eenzijdig keert tot „de realistische werke
lijkheden van het leven" en de geestelijke
en zedelijke goederen als van onderge
schikt belang beschouwt. Zoo is het
gekomen, dat in het maatschappelijk
leven en in de maatschappelijke orde
het kapitaal een grooter beteekenis heeft
dan vroeger en dat de gedachte aan het
welvaren van het algemeen, voor zoover
zij nog bestaat, op de tweede plaats is
teruggedrongen.
Daardoor zijn maatschappelijke en
sociale toestanden ontstaan, die niet alleen
voor den ondernemer groote gevaren
meebrachten, maar ook voor millioenen
andere menschen catastrofaal waren en
zijn en wel op de eerste plaats op gods
dienstig en zedelijk gebied die tevens
het gezinsleven treffen en ten slotte een
maatschappelijke afhankelijkheid en on
zekerheid in het leven roepen, die steeds
drukkender gevoeld worden.
Ziedaar in weinig woorden de kern
van heel het probleem samengevat, over
welks oplossing duizenden en duizenden
zich het hoofd moe tobben, om maar
steeds in een gesloten cirkel te blijven
gaan, zonder uitkomst te zien. De fout is,
dat men de zaak aan den verkeerden kant
aanpakt. Niet in het tegenwoordige kapi
talistische stelsel zelf schuilt het groote
kwaad. Alle aardsche goederen, ook de
tegenwoordige maatschappij in haar wezen,
zijn een geschenk Gods, zegt kardinaal
Schulte zoo terecht. Daarom zou het een
dwaasheid zijn door terug te grijpen naar
vroegere vormen, een genezing te ver
wachten van het lijden van dezen tijd.
De fouten moeten niet zoozeer in het
stelsel als wel in de toepassing er van
worden gezocht en in het gebruik, dat
er van wordt gemaakt.
In onze laatste beschouwing hebben
wij in vogelvlucht een beeld gegeven van
de opheffing van den werkenden stand
uit den slaventijd van het ongebreidelde
industrialisme tot erkenning van de
menschwaarde van den arbeider en van
de waarde van den arbeid zelf in onzen
tijd.
Wanneer dit proces zich weer regel
matig kan ontwikkelen met door sociale
revoluties, maar door gezonden strijd en
nog beter door samenwerking van kapitaal
en arbeid, dan kan heel langzaam-aan
een nieuwe toestand worden bereikt,
waarbij de arbeiders deel hebben in de
overwinsten der ondernemingen en door
middel van hun vertegenwoordigers een
zekere medezeggenschap in de leiding
der bedrijven (niet in de leiding der
afzonderlijke ondernemingen, wat een
hersenschim is). Ook dit proces zal langen
tijd noodig hebben. De groote bedrijven
zijn nog altijd gedwongen, met elkaar
op de wereldmarkt te concurreeren, zoo
dat hier allereerst talrijke internationale
problemen zijn op te lossen. Ook de
deelneming in de winst in den vorm van
aandeelen, zooals men zich gewoonlijk
denkt, is niet zoo eenvoudig, als zij fer
uit ziet. Zij beteekent, dat de arbeider zijn
spaarpenningen belegt in riskante onder
nemingen en zelf „kapitalist" wordt met
al de gevaren aan zulke beleggingen ver
bonden, met alle verantwoordelijkheden
van den bezitter. Daarom lijkt de ont
wikkeling, welke wij in het moderne
bedrijfsleven hebben waargenomen, n.m.
de fondsvorming, voorloopig juister. Wan
neer uit de overwinsten voor de betrokken
arbeiders fondsen worden gevormd voor
pensioenen en uitkeeringen bij overlijden
aan weduwen en weezen, voor invaliditeit,
ziekte en werkloosheid, onafhankelijk
van de grootte der winsten, dan is de
arbeider daar veel meer bij gebaat dan
bij een wisselvallig dividend.
Maar wat van dit alles zij, men denke
toch niet, met zulke of soortgelijke midde
len alleen of voornamelijk de wereld te
hervormen, de ontevredenheid uit te
bannen, van de aarde een paradijs te
maken. Het is goed, dat de mensch, vooral
de met-bezitter, een perspectief heeft
naar een beteren tijd. De arbeiders
beweging, welke zich door organisatie
heeft losgeworsteld uit de misstanden van
het industrialisme der vorige eeuw, heeft
zelf de voldoening beleefd, gelegen in
iedere eervolle worsteling. Aan het ge
slacht van heden heeft zij een in vele
opzichten beteren toestand overgeleverd.
Aan het tegenwoordige geslacht de taak,
daarop verder te bouwen. Maar dan in
een tempo en met een beleid als bij zulk
grootsch werk past. Wanneer wij nu bijv.
in ons land een beweging gaande zien
ook onder longere katholieken, om den
wijzer van den tijd mei één handbeweging
re verzetten met terzijdestelling en
minachting van ailes wat ouderen hebben
tot stand gebracht, dan zijn daarvan geen
gunstige resultaten te verwachten. Ons
land, dat het geluk had buiten den oorlog
te blijven en dat in economisch opzicht
een gouden tijd beleefd heeft, ligt met
zijn hoogen levensstandaard als een ge-
isoleerd eiland te midden van het diep
RIME
geschokte Europa. Met zijn sociale wet
geving staat Nederland momenteel aan
de spits. En in zulke omstandigheden
te verwachten, dat de lijn uit den tijd van
de hoogconjunctuur zal worden door
getrokken, alsof er geen oorlog geweest
was en alsof er rondom ons geen volkeren,
waarvan wij in het groote ruilverkeer
afhankelijk zijn, bestonden, die met alle
macht worstelen om hun bestaan, hun
eigen productie boven alles bevoordeelen
en tot een moordende concurrentie aan
zetten, is kinderlijke dwaasheid. Juist in
zulke tijden dient de leiding te zijn in
kalme en bezadigde handen en dient heel
het volk in zelfbeheersching getraind
te worden.
Dan ook is het een tijd van bezinning,
waarvan kardinaal Schulte spreekt, dat
wij allen, iedere stand, zonder onderscheid
leeren, dat de hoogste goederen van
den mensch niet zijn het zooveel mogelijk
vergaren van bezit. De strijd om het
bestaan en voor individueelen welstand
dient op een hooger plan te worden
gebracht. Allen, die meewerken aan de
voortbrenging, dienen beter te gaan be
seffen, dat nog altijd het oude spreekwoord
geldt wie zijn broeder helpt, helpt zich
zelf het meest. Wat in dit verband zeggen
wil al wie werkt in het algemeen belang,
wie zijn werkzaamheid ook in handel
en industrie richt op het dienen der
gemeenschap, bevordert de algemeene
welvaart en plukt daarvan ten slotte de
vruchten in de mate, waarin hij aan dat
algemeen belang bijdraagt. Tijdelijk, in
crisistijden, mag dit wel eens anders
schijnen op den duur gaat deze stelling
altijd op.
En zoo, werkend voor een groot doel,
heeft de hebzucht niet die gemakkelijke
kans om onze menschenwaarde naar
beneden te halen, welke zij in het tegen
gestelde geval heeft. De Vereenigde
Staten, waar men het heeft weten klaar te
spelen, niet enkel een groot aantal million-
nairs te kweeken, maar ook over heel het
volk een goudregen te doen nederdalen,
leeren ons iederen dag opnieuw, tot welke
misdaden, tot welk zedenverval een volk
komt, wanneer de dollar het eenige levens
doel wordt, het gouden kalf het kruisbeeld
vervangen gaat.
Wanneer het voor ons vaststaat, dat de
aardsche goederen geen levensdoel voor
ons zijn, maar slechts middel om te komen
tot een eeuwig einddoel, dan kan er onder
christenen nooit een felle meeningsstrijd
bestaan, op welke wijze verkrijging en
verdeeling dier goederen geregeld moet
worden. Aan die zuivere doelstelling
hapert helaas, ook onder ons, dikwijls
maar al te veel 1
HOMO SAPIENS.
Z. O. H. de Bisschop van Haarlem zal
a.s. Donderdag geen audiëntie verleenen.
IV.
't Was op den dag na de Passiespelen, dat
we na een kalm treinreisje de indrukwek
kendheid der bergen was links en rechts van
de lijn in Garmich-Partenkirchen aan
kwamen. Vóór het station bleven de K. I.-
reizigers wachten om gekiekt te worden in
groepen en de tijd van wachten werd gekort
met het zingen van de twee bekende Neder-
landsche volksliederen „Wilhelmus van Nas-
souwe" en „Houdt er den moed maar in!"
Van het Bahnhof-hotel wapperde de Hol-
landsche driekleur in de Beiersche lucht. En
aan de gasten werd een nummer van het
Garmisch-Fartenkirchener Tagblatt uitge
reikt, waarin de Nederlandsche gasten in
hun eigen taal en in het Duitsch hartelijk
welkom werden geheeten.
Nadat allen in hun hotel een goed onder
komen hadden gevonden, werd het program
verder uitgevoerd. Dit geschiedde in drie
verschillende groepen, omdat het gezelschap
te groot was om tegelijk het schoone en
merkwaardige van deze streek goed te kun
nen bezichtigen. Allen zien nu hetzelfde,
maar op verschillende dagen en deze orga
nisatie is wel zóó goed. dat de ervaren reis
bureau-leiders hier er hun bewondering voor
uitspreken.
Er heerscht onder de reizigers een uitmun
tende stemming en dat is geen wonder, want
er wordt volop genoten. De prachtige Eibsee
en Badersee, het klooster Ettal en het ko
ningsslot Neuschwanstein, de rots- en wa
tervalpartij Partnachklamm, een tocht per
Schroebebahn naar den top van een 1700 M.
hoogen berg, waar de dames in luchtige zo
merjurken elkaar met sneeuwballen besto
ken en dan overal die heerlijke erootsche
fen toch vriendelijk-bekoorlijke natuur dat
alles genieten wij in deze rijke dagen. En
de avonden in de gerieflijke hótels zijn gezel
lig; concerten, optreden van Schueplattern,
zang en muziek van eigen artisten en niet-
artisten; zoo vliegen de uren om en wachten
de bedden lang op de vroolijke K.I.-reizigers.
Het is waarlijk een onderneming, die uitste
kend geslaagd mag heeten!
Een vraag van het Kamerlid, mej. Meijer
Het Tweede Kamerlid, mej. Meijer heeft
den minister van Arbeid, H. en N. de vol
gende vraag gesteld;
Is de minister reeds in staat en bereid,
mede te deelen, tot welk resultaat heeft ge
leid de overweging (welke de minister heeft
toegezegd in de vergadering der Tweede Ka
mer van 5 Dec. 1929) van de vraag, hoe een
onderzoek kan worden ingesteld naar den
invloed van het bedrijfsleven op den physi-
schen en psychischen toestand van de vrouw?
Spoedige behandeling gevraagd
Het Tweede Kamerlid de heer Van der
Sluis heeft den minister van Binnenlandsche
Zaken en Landbouw de volgende vragen ge
steld:
Is de minister niet van oordeel, dat in de
voor den landbouw thans zoo zorgwekkende
omstandigheden de spoedige totstandkoming
van een goede Pachtwet uitermate wensche-
lijk moet worden geacht?
Is de minister voornemens de Memorie van
Antwoord nopens de wf %>ntwerpen no. 63
zoo spoedig mogelijk in te zenden, dat de
Kamer die wetsontwerpen binnenkort in
openbare behandeling zou kunnen nemen?
Geen invoerbons meer
Naar de directie van den Landbouw mee
deelt, heeft blijkens bericht van den rijks -
landbouwconsulent te Berlijn de Duitsche
rijksminister van Financiën bepaald, dat
met ingang van 4 Juni a.s. geen invoerbons
meer zullen worden verstrekt bij den uit
voer van haver, daar de uitvoer van dit ar
tikel het vastgestelde contingent van 50.000
ton bijna heeft bereikt.
Voor maalderij-producten uit haver zullen
echter nog wel invoerbons worden afgege
ven.
Te Groningen is overleden de Zeereerw.
Pater W. Th. L. Voogel S.J., rector van de
O. l. Vrouwe-kerk, aldaar. Pater Voogel
werd geboren te Amsterdam 11 Dec. 1854
en priester gewijd 6 September 1885. 4 Sep
tember 1917 werd hij benoemd tot rector
van de O. L. Vrouwe-kerk te Groningen.
Werk opgezegd
De Nederlandsche R. K. Vereeniging van
Sigarenfabrikanten heeft van den Neder-
landschen Bond van Sigarenmakers en van
de Federatie van Tabaksbewerkers nog geen
bericht ontvangen, dat zij meegaan met het
accoord, gesloten met de beide confessioneele
bonden. Aangezien de Nederlandsche Bond
en de Federatie bij de leden van het Ver
bond van Vereenigingen van Sigarenfabri
kanten verschillende stakingen hebben aan
gezegd ter bekoming van hoogere tegemoet
komingen dan die welke genoemd accoord
bevat, met de klaarblijkelijke bedoeling om
wanneer hun actie slaagt, daarna te trach
ten hun eischen ook in het Zuiden des lands
door te voeren, heeft de Nederlandsche R. K.
Vereeniging van Sigarenfabrikanten besloten
om aan de leden van den Nederlandschen
Bond en de Federatie het werk op te zeggen.
De Paus en de Katholieke
Vrouwenbond
De H. Vader prijst Nederland
Z. H. de Paus heeft gisteren in Zijn werk
kamer audiëntie ontvangen mevr. Steen-
berghe Engering, presidente, en mejuffrouw
Romme, secretaresse van den internatio
nalen Katholieken Vrouwenl nd, die den H.
Vader de conclusies van het internationaal
.congres aangeboden
De H. Vader zeide, dat Hu gaarne deze
conc' :s zou lezen ,en bestudeeren.
Tegelijk werd het ontwerp van het vol
gend congres medegedeeld en besproken,
luidende:
de op' ceding der jeugd overeenkomstig de
normen'van 's Pausen encycliek.
De Paus hechtte zijn hooge goedkeuring
aan dit onderwerp en gaf eenige raadgevin
gen omtr t de behandeling er van.
Het gesprek kwam hierdoor op Nederland,
waar zooveel en zoo goed gewerkt wordt voor
de jeugu opvoeding.
De H. Vader prees de activiteit der Neder
landsche Katholieken op zoo menig gebied
en roemde vooral het aantal priester- en
missie-roepingen in ons land.
Ook kwam nog ter sprake de aansluiting
van een nieuwen bond bij den vrouwenbond,
waarom; -ent de H. Vader met eenige zeer
wijze raadgevingen tot voorzichtigheid
maande.
De H. /a 'er haalde vervolgens een twee
tal gravures van een schilderstuk, door een
pr'ester vervaardigd, voorstellende den Paus
als priester, op den achtergrond de Christus
figuur en het kruis, en overhandigde ze aan
de beide dames.
Ten slotte gaf de H. Vader beiden den
apostolischen zegen, voor haar en haar ze
genrijken arbeid, en nam de audiëntie, die
ongeveer een half uur geduurd had, een
einde.
Door Ch. Foley
Door Effie Adelaide Rowlands
Door Jesse Templeton
DE VERLOREN ZOON
Door Gerald Biss
DORA
Door Charles Garvice
DE MAN MET DE VELE NAMEN
Door August Gronce
UITERLIJKE GLANS
Door Mary Roberts Rinehart
ECHTE FRIESCHE
•50 ct per ons
Den Hoogen Raad van Arbeid is om ad
vies toegezonden een voorontwerp van een
algemeenen maatregel van bestuur tot wij
ziging van het Werktijdenbesluit voor fa
brieken of werkplaatsen, waarbij voor jon-
gsen en meisjes van 15 en voor meisjes van
16 en 17 jaar het werken in twee ploegen
wordt verboden.
Op het Nederlandsche s.s. „Vechtdijk" is
bij Port Said brand in een der ruimen ont
dekt.
Miss Amy Johnson valt bij de landing te
Brisbane, maar blijft ongedeerd. Zij zal haar
vlucht kunnen voortzetten.
Te Groningen is overleden de zeereerw.
Pater W. Voogel S.J.
Spoedige behandeling van de Pachtwet ge
vraagd.
De werkloosheid in Engeland. Debatten in
het Lagerhuis.
Chineesch schip overvallen. Buit 27000
dollar.
De president van Bolivia is afgetreden.
Reden onbekend.
Een belangrijk voorstel inzake de Britsch-
Indische beweging.
De Maltezer kwestie. Wat Italië wil.
Japan en het Vlootverdrag.
De „Graf Zeppelin" wordt hedenmiddag
te Lakehurst verwacht.
De H. Vader heeft gisteren de algemeene
presidente en de secretaresse van den in
tern. Katholieken vrouwenbond in particu
liere audiëntie ontvangen.
De werkloosheid in Duitschland. 2 mil-
lioen steuntrekkers.
Nieuwe botsingen in Indo-China. Drie
dooden.
De Italiaansche marinebegrooting. Totaal
V/s milliard lire.
5»
Barometerstand 9 uur v.m.: 765, stilstand.
OPTICIENS FABRIKANTEN
LICHT OP. De lantaarns moeten morgen
worden opgestoken om: 9.40 uur en over
morgen om 9.41 uur.
Het schip naar Port Said teruggekeerd
Een Lloyd-telegram meldt uit Port Said,
dat het Nederlandsche stoomschip „Vecht
dijk" van den Rotterdamschen Lloyd, dat van
Calcutta op weg was naar Antwerpen en Rot
terdam, gisternacht naar Port Said is terug
gekeerd met brand in ruim IV.
Het stoomschip „Vechtdijk" vaart iir de
Holland-Britsch-Indië-lijn. Volgens bij de
directie ingekomen bericht ligt de drijvende
brandspuit langszij het schip. De directie
leidt daaruit af, dat de toestand waarschijn
lijk niet ernstig is, hoewel omtrent het ver
loop van den brand tot dusver nog geen na
dere berichten zijn ingekomen. De „Vecht
dijk", die gebouwd is in 1920, meet 6800 bruto
register ton.
Een B. T. A.-telegram uit Rome maakt
melding van manifesten der nationalistische
partij op Malta (welke partij tegen de regee
ring gekant is), waarin gezegd wordt, dat de
grondslag van het nationalistische program
trouwe gehechtheid aan de Engelsche kroon
is. Deze manifesten zijn zeer koel ontvangen
door Ue Italiaansche pers, die de tegenwoor
dige ministers van het eiland, heftig aanvalt
en hen beschuldigt, de rechten van Malta te
verraden. Italië, zoo verzekert de heele Ita-
liaanoChe pers, betwist niet het recht van
Engeland op Malta en koestert ten aanzien
van dit eiland geenerlei gedachte van an
nexatie, maar het wil alleen het gebruik van
de Italiaansche taal er den katholieken
eerediei..,. verdedigen.