13000.-
LEEKEPREEKEN
KURHAUS - ZANDVOORT
f 750.-
f250.-
1125.-
f50.-
f40.-
HENK FIBBE
IETS UIT DEN GRAAL BOND
OgER-B AYErT^ heden opening
WONINGBUREAU
Controleeren de uiflofingen Uwer effecten gratis
met volledige garantie te<*en renteverlies
Vereeniging der Eeuwig
durende Aanbidding
Het jubileum van
„Zang en Vriendschap"
HEEREN-BAA!
Voornaamste cXieuws
Bureauxnassaulaan 49
NUMMER bestaat uit vier bladen
2het geïllustreerd zondagsblad
ZATERDAG 28 JUNI 1930
DRIE EN VIJFTIGSTE JAARGANG No. 17498
AANGIFTE MOET, OP STRAFFE VAN VERLIES VAN ALLE RECHTEN, GESCHIEDEN UITERLIJK DRIEMAAL VIER EN TWINTIG UREN NA HET ONGEVAL
Een oude zonde en haar
BESTRIJDING
Schoort tot de liefhebberijen van
samenstellers onzer tegenwoordige
eii®bladen en tijdschriften, om zeden
gebruiken van vroeger dagen op te
er> en deze met de onze te vergelij-
Een der meest geliefkoosde onder-
rpen is naast een beeld van de ont-
kkeiing der kleederdrachten een
ftdering van de hoeveelheden dran-
en etenswaren, welke onze voor-
°üci,
cbn,
feu
Een waarschuwing
Audiëntie
Woonhuis afgebrand
Geen optocht
J. J. G. baron van Voorst tot Voorst
Geneeskundige Rechtspraak
Rectoraat R. K. Handelshoogeschool
J. J. WEBER ZOON
Groote Houtstraat 166 Haarlem
Makelaar ea Taxateur
NASSAUSTRAAT 14 - TEL. 13781
De eieren-export
Bedevaart naar Lisieux
Telefoon No. 13866 (drie lijnen)
Postrekening: No. 5970.
^BONNEMENTENvoor Haarlem en
^ffentschappen: per week 25 ct.; per
Wartaal 3.25; per post, per kwartaal
f 3.58 bij vooruitbetaling.
NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT
ADVERTENTIEN 35 ct. p. regel
VRAAG- EN AANBOD-ADVERTEN
TIES, 14 regels 60 ct p. plaatsing;
elke regel meer 15 ct., bij vooruitbet
Bij contract belangrijke korting.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN
tusschen. den tekst 60 ct per regel.
Alie
op dit blad zijn ingevolge de verzekeringsvoorwaarden
ongevallen verzekerd voor een der volgende uitkeeringen:
Levenslange geheele ongeschiktheid tot werken door
verlies van beide armen, beide beenen of beide oogen
bij een ongeval me»
doodelüken af lom
>ij verlies van een hand.
een voet of een oog
bij verlies van eer
duim of wijsvinge
bij een breuk van
been of arm
bij verlies van *m
anderen vinger
346
In
teco;
ers konden verzwelgen.
veel mogen wij, twintigste-eeuwers,
-slaan; in zeer veel zaken mogen
N* de meerderen van de oude volkeren
de middeleeuwers zijn; als eters en
b*kers blijven wij ver bij hen achter!
behoeven ons daarover niet te
bamen, integendeel! Een der meest
stootende ondeugden in vroegere ge-
achten is juist de onmatigheid, die
aar ai te Vaak tot het dierlijke ver
fde.
e onmatigheid is een der oudste
dden van het menschelijk geslacht.
lezen er al over in de eerste hoofd-
a^ken van het scheppingsverhaal; en
t°°Ver wij in de geschiedenis kunnen
^dggaan bij Egyptenaren, Indiërs,
rteken of Romeinen, overal vinden wij
tj6Wag gemaakt van smul- en zwelgpar-
gJed; overal lezen wij van drinkgela-
van bachanaliën; de walglijkste
dieest weerzinwekkende verhalen zijn
s bewaard gebleven van de wijze,
aatop de menschen den hartstocht van
tong te streelen uitvierden. Lieten
v°dieinsche patriciërs niet de lichamen
slaven en slavinnen in hun visch-
lit6rs werpen, omdat zij een smake-
er gerecht verwachtten van dieren,
„le met menschenvleesch waren ge-
Kerk heeft in haar worsteling om
3 christendom ingang te doen vin-
tj b> altijd tegen die ondeugd van onma-
Sheid een feilen strijd moeten voeren.
bin,
Gendom beteekent zelfverlooche-
5. losmaken van den geest, verhef-
van de ziel, kruisigen van het
cllaam. Dit alles is in directen strijd
- de heidensche onmatigheid. En nu
e °ge het waar zijn, dat ook de middel-
aWen niet enjjei asceten heeft voort-
al
'racht; dat ook de geschiedenis van
b tijd melding maakt van ongeloofe-
e eet- en drinkpartijen; toch is er
groot verschil met vroeger eeuwen
®rkbaar. Het gelukte de Kerk, zeer
t arc vasten- en onthoudingswetten in
v°eren, waaraan over het algemeen
bRg de hand werd gehouden, zoodat
volk lange tijdperken in grooter
wij nu
En wanneer wij in de levens
bet
j^sterving doorbracht, dan
lebben. En wanneer wij in d
b talrijke heilige mannen en vrou-
tjfb kennis maken met een voor dien
jj, ongehoorde en bewonderenswaar-
^8e onthouding van alles wat boven
dat booddruft uitging, dan weten wij,
dit de vrucht was van de prediking
d r Kerk, die op Christus' bevel voort-
llgreild tot zelfverloochening en matig-
aanspoorde.
1^ °e staan wij met deze oude ondeugd
°hzen tijd? Deze vraag kwam bij ons
toen wij een dezer dagen een ma-
est lazen van „Sobriëtas", de R.K.
(e Jazen van „öODrietas ue av.a».
g. eratie van drankbestrijdersvereeni-
Sen in ons land. In dat manifest
aangekondigd, dat de beweging
Va.ai bakens gaat verzetten en in plaats
stn uitsluitend, zooals tot nog toe,
tegen den drankduivel te voeren,
j. Voortaan als bestrijdster van de
ij. eridaagsche genotzucht in het alge-
®b zal optreden.
ee^ea dergelijke koersverandering in
2°o groote en steeds in volle open-
bfb'beid werkende organisatie als So-
bad *S wef be moeite waard om eens
t6e,er bekeken te worden. Mogelijk be-
tjjö ent zij een nieuwe phase in den
^Seest, een verandering in de massa-
bet^aliteit' In ieder seval verwonderde
Zeg 0Ils' bat van onze vaderlandsche
tyg^bhieesters, die dag aan dag heel
id onbenulliger zaken aangrijpen om
h6d de c°uranten te betuttelen, tot op
aanen. er geen één aandacht schonk
merkwaardig manifest van So-
schi- ,Verklaring hiervan ligt waar-
Odvgb|bk niet in onachtzaamheid of
flraJLScbilligheid, maar hierin, dat de
keu bestrijding jaren lang een „tee-
a tegenspraak" in onze kringen
hdt 'r was zelfs een tijd, dat over het
Ueijeeb de wenschelijkheid van katho-
^efd brankbestrijding fel gestreden
ib strijd is geluwd en opgelost
6e0r euerzijds een groot leger vurige
ibisbiahiseerbe strijders tegen drank-
dergi-b'k door geheel-onthouding; an-
begjj. s eeh zwijgend, meerendeels niet
Ie Qybcud en onverschillig toezien van
Ze^ s®rigen. verklaarbaar is het bij de-
Wi <jeaba van zaken, dat niemand bui-
•etg der eigenlijke drankbestrij-
cb gedaeyen voelt, om over ge
heelonthouding of wat daarmee samen
hangt, te spreken of te schrijven.
Het verschijnsel, dat Sobriëtas van
koers verandert, lijkt ons toch te
merkwaardig, dan dat wij het zwijgend
voorbij zouden laten gaan. Er valt hier
wat te vragen en vermoedelijk ook wel
wat te leeren. Welke kan de reden zijn,
dat Sobriëtas haar program gaat ver
anderen, of, zoo men liever wil, uitbrei
den? Er staat in het manifest één
zinsnede, die op een verklaring lijkt:
„Sobriëtas heeft de laatste tien jaren
haar ledental met duizenden achteruit
zien gaan. Zelfs het grootsche congres
te Nijmegen in 1928 heeft tégen ver
wachting in den achteruitgang nog
niet tot stilstand gebracht."
De leiding verwacht dus van een
koersverandering een nieuwe opleving
in het ledental. Is dit juist? Het is voor
iedere beweging altijd een gevaarlijk
experiment, te veel naar het getal
van haar aanhang te kijken. Het getal
kan beteekenis hebben; veel meer ech
ter zegt het gehalte. Wanneer een
vereeniging een aantal onverschillige
of werklooze leden verliest, zal zij dit
eerder als vooruit- dan als achteruit
gang moeten beschouwen. De vraag had
daarom moeten luiden: is er nog plaats
voor drankbestrijding in onzen tijd?
Die vraag is gewettigd. Er is echter
een groot verschil in de onmatigheid
van dezen tijd en in die van een halve
en een heele eeuw geleden te bespeu
ren. De ergerlijke openbare dronken
schap van vroeger, het zwieren van
dronken mannen langs de straten;
tafereelen op Zaterdagavonden en op
Maandagen van beschonken mannen
en vrouwen zelfs, die op handkarren
naar het politiebureau werden vervoerd,
die tijd is voorbij. Er is onmiskenbaar
iets veranderd. De jongelui, die vroeger
Zondags en 's avonds na werktijd sa
men hokten in benauwde café's en al
vroeg tot dronkaards werden, trekken
nu frisch naar de sportvelden. Werklie
den, die na een onmatig lange arbeids
week in ongezonde lokalen hun troost
zochten in een borrel of uit een krot
woning naar de kroeg liepen, hebben
daartoe door den korteren arbeidsdag,
de beveiliging van den arbeid en de
betere woningtoestanden minder aan
leiding. De algeheele verbetering van
de sociale verhoudingen heeft tot
afneming van alcoholmisbruik meege
werkt. Maar deze niet alleen. Juist in
de dagen van kentering naar andere,
betere sociale opvattingen stond de
drankbestrijding klaar om mee te hel
pen aan een omzetting der menralite't.
Verdiensten uitmeten is moeilijk. Hoe
groot het aandeel van de georgani
seerde drankbestrijding in de geconsta
teerde verbetering is, valt niet te zeg
gen. Maar wie den strijd tegen den
alcohol aandachtig heeft gevolgd en
weet, wat de drankbestrijding aan re
sultaten bereikt heeft, hoeveel duizen
den naar ziel en lichaam in en dcor
deze beweging zijn gered, die kan haar
verdiensten moeilijk overschatten.
Wanneer men ons nu vraagt: is
drankbestrijding voor onzen tijd over
bodig geworden, dan zouden wij ant
woorden: helaas, neen!
Niet meer als vroeger uit 3ich de
onmatigheid in drank bijna uitsluitend
door het glas jenever te veel. Er zijn
tal van andere vormen van drankmis
bruik, er zijn ook nieuwe opgekomen en
vooral: de drinkgewoonte, die gaat
buiten de» perken van wat gezondheid
en moraal toelaten, is nog algemeen
waarneembaar. Misdadigheid ten ge
volge van alcoholisme is verder nog
altijd een der voornaamste factoren in
de strafprocessen. Wij gelooven dus, dat
al degenen, die zich geroepen voelen
om tegen drankmisbruik te strijden en
te werken aan de verheffing van de
slachtoffers van het alcoholisme of ook
alleen maar door het offer der geheel
onthouding een voorbeeld en een ver
maning in hun omgeving willen zijn,
dat zij allen nog bestaansreden te Over
hebben in onze hedendaagsche maat
schappij.
Wanneer echter de georganiseerde
drankbestrijding door een uiterlijk min
der dramatisch arbeidsveld en daar
door minder enthousiasme bij de jon
geren, door verloop in haar rijen of
wat ook meent haar program te moeten
veranderen en nu „bestrijding van ge
notzucht" in plaats van „strijd tegen
alcoholmisbruik" in haar vaandel laat
schrijven, dan zouden wij haar willen
raden, zich wel tienmaal te bedenken,
alvorens daartoe over te gaan. Zij zou
hetzelfde doen als een bond tegen den
woeker, die zich omzette in een ver
eeniging tot bestrijding van gierigheid
en hebzucht. Woeker is aan te vatten;
't is een kankergezwel waartegen is
op te treden en waarvoor een vereeni
ging bepaalde middelen kan aanwen
den. Maar de strijd tegen een aange-
KI\IE
IMK
boren menschelijke ondeugd als gierig
heid en hebzucht valt niet door middel
van een nuchtere humanitaire ver
eeniging te bestrijden. Die taak is weg
gelegd aan de Kerk, die zielen moet
vormen, en aan allen, die haar daarin
bijstaan: het gezin, de school, de pers.
Algemeen menschelijke kwalen vinden
haar verzorging in de organen, die ge
richt zijn op de algemeen menschelijke
opvoeding. Speciale misbruiken, die zich
plaatselijk of tijdelijk voordoen, kun
nen een zeer bijzondere strijdwijze
rechtvaardigen, een eigen organisatie
in het leven roepen.
Zoo greep Sobriëtas vast, toen zij de
onmatigheid in drankmisbruik bij de
keel vatte. Strijd tegen den alcohol is
een program op zich. Maar zij pakt in
het ijle, zonder houvast, wanneer zij
„de genotzucht" gaat bestrijden. Zij
schiet haar doel voorbij en voor haar
daden van vroeger zullen nu veel luid-
klinkende woorden in de plaats komen.
Of er dan geen genotzucht bestaat en
of die juist in onzen tijd geen bestrij
ding verlangt? Die vraag behoeft niet
gesteld te worden. Van het bevestigend
antwoord zijn we allen overtuigd. Maar
de strijd daartegen dient een andere
te zijn dan Sobriëtas zich denkt.
Daarover een volgenden keer.
HOMO SAPIENS.
De Communistische aanval op de Roomseh-
Katholieke steenzetters, die hun zelfstandig
heid tegenover Syndicalisten willen hand
haven, verdient de aandacht van Overheid
en volk. In dezen aanval zien wij weer eens,
schrijft de „Standaard"' hoezeer ook hier
de vrijheid van arbeid wordt bedreigd. Tal
van andere voorbeelden zouden ter illustra
tie van deze stelling kunnen worden ge
noemd. Ten onzent wordt de revolutionnaire
overmoed nog zooveel mogelijk gekeerd, maar
de Overheid kan niet op eiken overval, voor
al niet als die zoo zorgvuldig beraamd en met
volledige tactiek wordt uitgevoerd, bedacht
zijn. Zoo gelukt het in menig geval toch
een terreur uit te oefenen, die de vrees doet
rijzen, dat patroons, om zeker te zijn van de
rust op hun werk, Christelijke arbeiders zul
len gaan uitsluiten. En zoo zou zelfs hier te
lande voor een deel kunnen gelukken, wat
Socialisten en Communisten in OostenrijK
gedurende enkele jaren ten volle aandurf
den. Opmerkelijk is, dat, wat de Communisten
in Amsterdam thans waagden, door 't hoofd
orgaan der Sociaal-Democraten wordt goed
gepraat. Zelfs zoo, dat de schuld op de aan
gevallenen wordt gelegd, waarvan er een in
het bezit van een revolver bleek.
Het lijdt geen twijfel, of in ons land vindt
de Christelijke arbeider bij de Overheid de
bescherming, die zij vermag te geven. Maar
in het gebeurde ziet men weer een klein
staaltje van hetgeen hem boven het hoofd
hangt, als bij de Overheid de moed of de
lust zou ontbreken, om krachtig tegen de
terreur op het terrein van den arbeid op te
treden. Alleen een sterk gezag, dat uit be
ginsel de vrijheid handhaaft, kan hier den
weerstand bieden, die meer en meer eisch
wordt.
Wij hebben gisteren uitvoerige mededeelin-
gen gedaan over de organisatie van de R. K.
leerplichtige meisjes in den Graalbond.
Om een idee van de inwendige organi
satie van dezt vereenigingen te geven,
nemen wij het volgende over uit het orgaan
van den Bond: De Zilveren Trompet.
Dank zij haar fijner en sterker gemoeds
leven is de vrouw vanzelf meer geschikt en
geschapen tot het uitleven harer indivia'ueele
persoonlijkheid. Voor de vrouw lijken alle
mannen min of meer op elkander; maar zelfs
voor den man, schijnt elke vrouw weer iets
nieuws. Als wü dus alle Graalleden willen
laten uitgroeien tot waar Go<« ze voor ge
maakt heeft, moet de Graalbond haar gele
genheid geven tot een rijke verscheidenheid
van vorming en ontwikkeling van de natuur
lijke gaven; en vooral tot een waaiervor
mige ontplooiing der bovennatuurlijke inge
storte deugden, overeenkomstig de werking
van den H. Geest, in ieder van haars onster
felijke ziel.
Naast de reeds lang bestaande vormings-
en ontwikkelingsclubs van vriendinnen uit
eenzelfde milieu hebben wij van lieverlede in
onzen Graalbond dan ook een nieuwe divisie
opgericht voor de Clubs vt de daad; die
wel vaak maar slechts kort vergaderen, en
waarin telkens een twaalftal van overeen
komende karakters, door een centraal be
noemde leidster worden bijeengenoodigd, uit
overigens zooveel mogelijk verschillende
standen en milieu's, zoodat in elke club
bijna alle soorten van plaatselijke Graal
leden vertegenwoordigd zijn: om in het
bijzonder de deugd te beoefenen, waartoe zij
van nature èn door bovennatuurlijke genade
den meesten aanleg toonen. Niet allen be
hoeven lid te zijn van zoo'n Club van de
daad; maar alleen zij, die voor de een ot
andere deugdoefening voorbeeldig geschikt
lijken en dus wèl: alle leden die behooren tot
den tweeden of derden graad. Het ligt in de
bedoeling deze clubs op den duur al langer
hoe verder uit te breiden. Voorloopig echter
denken wij ons tot een dertigtal te bepalen.
Deze Clubs van de daad zullen zich verder
dcor coöptatie voltallig houden, zoodat, als
er hier of daar een plaats openvalt, er ge
legenheid is, om zich kandidaat te stellen.
Deze kandidaten worden dan na tv/ee maan
den proeftijd al of niet aangenomen en in
de costuymen van de Club ingewijd. Want al
hebben zij alle een scherp omschreven doel
en al voeren zü alle een duidelijk spreken
den naam, op een klein driehoeksvaantje:
de wijze, waarop elke club hare leden in de
haar toegewezen deugd pleegt te oefenen,
wordt niet aan de groote klok gehangen.
Elk van onze drie graden heeft nu zijn
eigen Clubs van de daad.
Tot den eersten graad behooren
le de Club der roode pioenen (het beeld
der vurigheid voor alle goeds)
2e. de club van laaiende geestdrift (voor
de enthousiaste propaganda)
3e. de club van het groene kruis (E.H.B.
O. voor de werken der lichamelijke barm
hartigheid)
4e. de club van tucht en orde (die te
zorgen hebben voor de regelmaat en het
gedrag van allen bij talrijker uittochten of
samenkomsten)
5e. de club der feestgidsen en pioniers,
(die de uittochten en wandelingen voorbe
reiden, en ceremoniemeesters leveren);
6e. de club der egelantieren (voor vele
kleine vrouwelijke liefdediensten in onver
wachte moeilijkheden);
7e. de club van fierheid (waar gestreng
alle vulgaire ondeugden worden geweerd):
8e. de club van het altaar (waar paramen
ten en altaarlinnen worden bewerkt);
9 de club van moed en durf (waar het
menschelijk opzicht wordt bestreden).
Tot den tweeden graad behooren
10e. de club van soberheid (geheelonthou
ders, die ook niet snoepen)
11e. de club van wijsheid (voor wie de
dingen alleen hun waarde hebben in het
licht der eeuwigheid)
12e. de club van devotie (die zich meer
aan het gebed wijden)
13e. de club van gehoorzaamheid (die
zonder kritiek leeren gehoorzamen)
14e. de club van zielenijver (waar werk
wordt gemaakt van de vreemde missiën);
15e. de club van de liturgie (die propa
ganda maakt en onderricht wordt in het
gebruik van het missaal, en het inleven in
den geest van het ke-Kelijk jaar)
16e. de club van het reddingswerk (die
afgedwaalde vriendinnen op den waren weg
terugbrengt)
17e. de club van trouw (aan belofte en
voornemens)
18e. de club van eendracht en vrede (die
overal arbitrage aanbiedt waar twist en on-
eenigheid is)
19e. de clu'o van den Leeuw van Juda
(voor de navolging van Christus naar den
strengen kant);
20e. de club der lelietjes van dalen (die
wegschuilen en vooral de reinheid des har
ten beoefenen).
Tot den derden graad behooren
21e. de club van offerweelde (die blij alle
offers brengen)
22e. de club van de hoogere vreugde (in
den zin van Franciscus van Assisië)
23e. de club van het eerste gebod (die
God dienen en beminnen met heel haar
hart, en al haar krachten)
24e. de club van heilig geweld (om uit te
boeten de zonden der wereld')
25e. de club van deemoed en stille kracht
(waarvan de buitenwereld nooit iets merken
mag)
26e. de club van grootmoedigheid (in Tho-
mistisch-Aristotelischen zin)
27e. de club van standvastigheid (in de
moeilijkheden)
28e. de club van hebben en zijn (waar de
rijkdom wordt veracht en de armoede ge
oefend)
29e. de club der Violieren (waar de* Enge-
lendeugd wordt beoefend)
30e. de club van het Lam Gods (waar
Jezus wordt nagevolgd in het geduld van
Zijn Goddelijk Hart).
Het is bijna te mooi om allemaal waar te
worden. Maar, gelijk Vondel zegt
Het pogen zelfs is schoon in 't worstel
perk der eer.
En Jezus zeicfe Waar er twee of drie
samenkomen in Mijnen naam, daar ben
Ik in hun midden. Met een groot geloof,
een machtige hoop en een brandende liefde
zal uit ons groeien, waar God ons allen en
ieder van ons voor gemaakt heeft. Amen.
Z. D. H. de Bisschop van Haarlem zal de
volgende week alleen Maandag en Zaterdag
audiëntie verleenen.
Hedenmorgen omstreeks half 8 is het
huis, bewoond door den stucadoor R. Rij
ken, aan den Rijksstraatweg onder Wijk
aan Zee en Duin, door onbekende oorzaak
tot den grond toe afgebrand.'
De brand werd ontdekt door den be
woner, die achter het huis bezig was met
kalkblusschen. Hij zag rook uit de deur ko
men en bij onderzoek bleek het inwendige
van het huis reeds in lichterlaaie te staan.
De gewaarschuwde brandweer kon tegen
het vuur niet veel uitrichten, zoodat in kor
ten tijd het perceel geheel verwoest was.
Het gelukte toch aan den bewoner, een
groot deel van den inboedel te redden.
Verzekering dekt de schade.
De vrouw des huizes lag, toen de brand
uitbrak, nog te bed, doch zij wist zich nog
tijdig in veiligheid te stellen.
Belangrijke tentoonstelling
Er zijn vóór- en tegenstanders van ten
toonstellingen, er zijn menschen, die geen
expositie overslaan, maar er zijn er ook, die
er een gruwelijken hekel aan hebben. Ten
toonstellingen, waar firma's met kwistige
hand consumptie-artikelen uitdeelen, zijn
door het groote publiek zéér gewild, ook al
moet een behoorlijke entree-prijs betaald
worden.
Zondag en Maandag is er in Haarlem een
tentoonstelling, die ieders belangstelling moet
hebben en gratis toegankelijk is.
Daar zijn geen torens van Babel opgebouwd
uit biscuit-trommels, geen reuzen-motoren
van honderden paardekrachten. Men kan
daar een keur van kerksieraden, van para
menten bewonderen, kostbare ontwerpen, een
streeling voor het oog, zeldzaam borduur
werk, maar ook de eenvoudige doch fraaie
kasuifels, waardig van lijn en teekening.
Al deze sieraden zijn vervaardigd door de
dames der Vereeniging der Eeuwigdurende
Aanbidding, alles is geheel belangeloos en met
voorbeeldigen ijver gereed gemaakt voor be
hoeftige kerken, waar toch ook de eeredienst
een voornaam cachet moet hebben. De da
mes hebben weken hard gewerkt en nu wil
len ze de resultaten aan onze stadgenooten
toonen.
Toont uw belangstelling; weet en begrijp
dat een druk bezoek van de tentoonstelling
haar eenigste verdienste is en dat ze daardoor
nieuwe kracht zullen vinden voor het ko
mende jaar, om met enthousiasme voort te
werken aan het prachtige, bewonderenswaar
dige doel dat zij beoogen.
De tentoonstelling wordt gehouden in het
gebouw Sint Bavo aan de Smedestraat en is
Zondag van half één tot vijf uur, Maandag
van tien tot vijf uur geopend.
In het maandblad van „Zang en Vriend
schap" lezen wij het volgende
„Thans komen wij aan een punt, dat helaas
van het programma moet worden afge
voerd en nog wel een waar zooveel van
werd verwacht, namelijk de optocht enz enz.
Wij hebben er veel over gesproken en ge
schreven, zelfs is hy uitgesteld geworden tot
op een tijdstip dat er meer bloemen zouden
zijn en nu... geen deelname genoeg. Onze cir
culaires zijn zeer onvoldoende beantwoord.
We betreuren ten zeerste, dat door deze
onvoldoende deelname dit nummer van het
programma moest worden afgevoerd."
De toestand van luitenant-generaal baron
Van Voorst tot Voorst, oud-voorzitter der
Eerste Kamer, blijft naar omstandigheden
goed vooruitgaan. De patiënt mocht reeds van
de buitenlucht genieten.
Begin Juli hoopt de heer Van Voorst tot
Voorst Gorssel te kunnen verlaten.
De wet treedt 1 Juli a.s. in werking
Bij Kon. besluit van 16 Juni is bepaald,
dat de wet van 2 Juli 1928, houdende nadere
voorschriften ten aanzien van de uitoefening
der geneeskunst de zoogenaamde wet op
de Geneeskundige rechtspraak op 1 Juli
a.s. in werking treedt.
I)r. Weve volgt mgr. Goossens op
Het curatorium van de R. K. Handels
hoogeschool te Tilburg, heeft besloten, het
ambt van rector-magnificus in het vervolg
bij beurten aan de hoogleeraren dier Hooge-
school or> te dragen.
Dientengevolge zal de Hoogeerw. Hooggel
heer Mgr. Dr. Th. J. A. J. Goossens met
het einde van dit studiejaar als zoodanig
aftreden en zijn ambt overdragen aan den
Zeereerw. Hooggel. Pater Prof. Dr. A. Weve,
ECHTE FRIESCHE
20-50ct per ons
Bezoek van Z. D. H. den Bisschop van
Haarlem aan de R. K. Militairenvereeniging
aldaar.
Het rapport-de Visser inzake de crisis in
de Ned. Reisvereeniging.
Algemeene vergadering der Ned. Maat
schappij voor Nijverheid en Handel.
Op het 35ste Gezondheidscongres is de
westelijke regeling van het ziekenfonds be
sproken.
De toestand van baron van Voorst tot
Voorst blijft vooruitgaan.
De conventie inzake den arbeidstijd van
handels- en kantoorbedienden in eerste le
zing aangenomen, in den Volkenbond.
De ontploffing in Canada heeft 45 dooden
geëischt.
Onweer in de Ver. Staten 33 dooden.
De wet op de Geneeskundige rechtspraak
treedt 1 Juli a.s. in werking.
De vliegers van de „Southern Cross" zijn
benoemd tot eereburgers van New-York.
Barometerstand 9 uur v.m.: 762, vooruit.
OPTICIENS FABRIKANTEN
LICHT OP. De lantaarns moeten morgen
worden opgestoken om: 9.54 uur en overmor
gen om 9.53 uur.
Samenwerking met Londensche importeurs
Naar het Ned. Weekblad voor Kruideniers
waren verneemt, hebben de importeurs van
Hollandsche eieren te Londen een vereeniging
opgericht, ten doel hebbende samenwerking
met de exporteurs fn Nederland om betere
toestanden in het leven te roepen.
Op 12 Juli zullen hier te lande besprekin
gen met de Ned. exporteursorganisatie plaats
hebben waarbij meerdere Londensche firma's
aanwezig zullen zijn.
In de eerste plaats wordt afschaffing van
den consignatiehandel beoogd.
Toen onlangs onze landgenoot Mgr. Bouter,
Bisschop van Nellore (Britsch Indië) op zijn
reis naar Holland ook Rome bezocht, werd
hij in audiëntie ontvangen door Z. H. den
Paus. Bij die gelegenheid gaf onze H. Vader
aan Mgr. Bouter twee kostbare relieken van
de kleine Heilige Theresia en stelde zijn dio
cees Nellore onder de bijzondere bescher
ming van die groote Missiën Patronesse.
Wij zien hierin weer de groote devotie
van Paus Pius XI, tot de Kleine Heilige
Theresia, die de Paus noemt Zijn Heilige,
Zijn tweede Engelbewaarder.
Wanneer de Paus zoo voorgaat, laten wij
onzen Vader dan volgen door onze devotie
tot de Heilige Theresia.
Toonen wij die vereering door dagelijks tot
dat Rozenstrooistertje Theresia te bidden,
maar ook door Lisieux, die stad in Norman-
dië te gaan bezoeken, waar Theresia ge
leefd heeft en gestorven is en te gaan knie
len op het praalgraf van die machtige Hei
lige en te gaan bidden in die rijke grafkapel
waar de marmeren engelen met de onzicht
bare schare van hemelgeesten het graf
bewaken dier kleine Heilige, die daar vooral
haar rozen uitstrooit over de aarde.
Er bestaat gelegenheid om naar Lisieux
te gaan. De Hollandsche bedevaart gaat 18
Aug. en keert terug 22 Aug.
Op de heenreis wordt ook bezocht de
statig oprijzende blanke Basiliek van het H.
Hart op Montmartre te Parijs.
prospectussen verkrijgbaar bij Pater A. Pe
ters, Carmelieten Klooster te Aalsmeer, bij
wien men ook de noodige inlichtingen kan
verkrijgen.
Geeft U spoedjg op!