JAAUARI-V ERK00P HOE 1931 BEGONNEN IS Chocolaterie ,,L 1 0 - HAARLE DE PAUSELIJKE ENCYCLIEK OVER HET HUWELIJK PIJLTJES VRIJDAG 9 JANUARI 1931 BLADZIJDE 1 Vanaf Zaterdag 10 Januari tot 24 Januari 1930 ETALAGES ZIET ONZE Een R.K. Vakschool voor Winkelpersoneel Hijk on geen eten meer zien TWF^nE BLAD BRIEVEN UIT ITALIË ©e Italiaansche Opera op haar sterfbed Wijding van het Agnus Dei" VAN ONZE RECHTBANK Schietpartij te Bloemendaai Gevaarlijke inbreker voor de rechtbank v2 pond 50 ct. Vz pond 39 ct. V» pond 42 ct. 3 ons 37V2 ct. 2 ons 34 ct. 40 stuks 70 ct. 3 pond 97 ct. 16 stuks 25 ct. pond 37Vü ct. 2 stuks 10 ct. 2 stuks 10 ct. Bonbons de Luxe Nova-Carré Ijs-Chocolade Koek-assorti Banket-rssorti Pakken Chocolade Jam Pakken Chocolade Amandelboonen Maeronen Cocoskransen 1931 Vz pond 33 ct. V2 pond 29 ct. V2 pond 31 ct. 3 ons 25 ct. 2 ons 25 ct. 40 stuks 59 ct. 3 pond 72 ct. 16 stuks 22 ct. V2 pond 25 ct. 3 stuks 10 ct. 3 stuks 10 ct. 1930 en 1931 Denk er aan 3 ponds pot Jam 72 ets. Cronjéstraat hoek Kloosterstraat Groote Houtstraat 150 - Spaarnwouderstraat 47 Wantoestanden en de middelen ter bestrij'ding Wat de Kerk voorschrijft Hef v»or kort ia gebruik genomen nieuwe postkantoor te Jtoordwijkerhoafe SOCIAAL LEVEN Loonsverlaging Nieuwjaar Is te Rome en eigenlijk in ge heel Italië niet alleen heelemaal niets bij zonders, doch zelfs een vrij alledaagsche gebeurtenis. Men viert er het feest bijna een half dozijn malen per jaar. Met de grootste drukte gaai, het gepaard op 23 October, herdenking van den marsen op Rome, wanneer het 'a:cistische jaar be gint. Ongeveer even plechtig is 21 April, als de stad Rome een jaartje ouder wordt. Dan verjaart in Februari het Pontificaat van Paus Pius, neemt einde September het Kerkelijk jaar een aanvang en ten slotte valt in den nacht van 31 December het ei genlijke Nieuwjaar, dat verreweg met net meeste enthousiasme gevierd wordt, ook zonder dat het Vaticaan of het fascisme er aan deel neemt. Sint Sylvestemacht De Italiaan heeft geen woord voor ons „Oudejaar" en noemt dezen dag der dagen daarom naar den Heilige, aan wien de Kerk hem heeft gewijd, „notte di San Sil- vestro", Sint Sylvestemacht. In de kerk, waar deze groote Paus, onder wiens regee ring Keizer Constantijn de Kerk haar vrij heid gaf, begraven ligt, worden grootsche plechtigheden gevierd, terwijl in de Basiliek, welke hem ter eere boven de Catacomben van Priscilla werd gebouwd, een herdenking van een deels godsdienstig, deels historisc.n en archaeologisch karakter plaats heeft. Tot zoover betreft dit natuurlijk een ker kelijk feest als een ander, hetwelk niets Uitstaande heeft met het nieuwe jaar dat voor de deur staat. De eigenlijke jaarwisse ling wordt later feestelijk begroet volgens het gewone Italiaansche recept: vroolijk- heid en lekker-eten, daarna wat passende devotie en ten slotte de „ba ld or ia": m een woordenboek zult u waarschijnlijk vin den dat dit woord „baldadigheid" betee- kent, maar dat is onjuist; het is de uitge laten vroolijkheid, waartoe alleen de Itali aan in staat is en waar geen taal ter we reld het juiste woord voor heeft. Het begin der plechtigheid (het lekker- eten) is een feestmaal, waarvan de hoofd schotel uit linzen met „zampone" be staat. Zooveel linzen als men eet, zooveel „scudi" de echte Romein rekent nog altijd met Pauselijke munt, „baioccni" en „scudi" zal men ih het komend jaar' verdienen. „Zampone" is één van die heerlijke Italiaansche ongerijmdheden: het ziet er uit als een gekookte varkens poot met het vel er nog omheen, en het is ook een varkenspoot, doch.... gevuld met hevig gekruid kalfsvleesch! Capodanno, het jaarbegin Om twaalf-uur precies eindigt het feest maal met een flesch champagne, welke voor de gelegenheid op regeeWngsbevel 15% goed- kooper verkocht wordt dan in gewone tij den. Daarna schiet men hier en daar nog een revolver leeg, maar dit gebruik sterft uit: de politie zit er te veel achter heen! Ten slotte smijt men alles, wat eenigszins misbaar is en breken kan, het raam uit. Eigenlijk moet de huisvrouw alle scherven, die ze in het afgeloopen jaar gemaakt heeft, naar buiten werpen, doch zoo in de puntjes is de Italiaan op het gebied van overlevering niet. Het regent glazen, fles- schen en aardewerk, en ofschoon de politie ook hier een stokje voor probeert te steken, is er geen taxichauffeur die zich, beducht voor zijn banden, na middernacht buiten de hoofdstraten waagt! Na al deze huiselijke „besognes', die in den grootsten spoed worden afgewerkt, rent de familie naar de meest nabijzijnde kerk waar, een paar minuten over twaalf, de H. Mis van „Capodanno", van Nieuw jaar, begint. Aan het einde dier H. Mis zoekt men een plaatsje in één der overvolle café's en.... nu ja, amuseert zich. Wij zeiden boven al, dat echte Italiaansche vroolijkheid niet te beschrijven is. Schrijver dezes vermaakte zich met nóg vier- of vijfhonderd feest- en wijnlustlgen, door een luchtballon, welke in een groote ,,osteria (wijnhuis) zweefde, op te vangen en weg te slaan. Deze pret duurde twee volle uren. De mannelijke jeugd heeft het intusschen zeer, zeer druk. want wie op dezen avond geen enkel succesje boekt t hoeft niet groot te wezen! is veroordeeld om de 385 dagen, die komen gaan, van alle a m o r e verstoken te blijven. Stel u voor 1 Heeft de Italiaansche Opera haar tijd gehad? Op tweeden Kerstdag of liever: op het feest van den H. Stephanus, want een tweede Kerst-, Paasch- of Pinksterdag os- staat in Italië niet en wordt ook niet gevierd begint het opera-seizoen. Ook dit Jaar openden dien dag de drie beroemdste operatheaters ter wereld, „Scala" te Mi laan, „Reale" te Rome en „San Carlo" te Napels, alsmede de twee iets minder be roemde, „Principe" te Genua en „Reggio" te Turijn, hun breede deuren voor alle leden der Koninklijke familie, der regeering, der aristocratie en ook voor den anderhalven Amerikaanschen millionnair die meent bij zulke gelegenheden aanwezig te moeten zijn. De gebeurtenis heeft echter alle aantrek kelijkheid verloren. Dikke boeken en massa's schilderijen en prenten spreken van den luister, waarmee dit vroeger gepaard ging. Thans merkt men er nauwelijks iets meer van dan de duizend politie-agenten en sol daten die den weg afzetten, waarlangs Mussolini van villa Torlonia naar het thea ter rijden zal. De kranten volstaan met een aankondiging van vijftig regels en een ver slag van een halve kolom. Men begint zich te verontrusten over het lot der roemruchtige Italiaansche Opera. Reeds lang staat vast dat de „Opéra" tc Parijs en het „Operntheater" te Weenen voor Italië niet onder doen en langzaam-aan begint men ook toe te geven, dat de „Staatcoper" te Berlijn Italië verre over treft. Daarbij komt. dat de twee grootste operatheaters ter wereld, de „Colön" tc Buenos-Aires en het „Operahouse" te New- York hun Italiaansche directeuren en troe pen aan de deur hebben gezet. Ten slotte zijn de beroemdste zangers geen Italianen meer, maar moet men, ook in Italië, deze eer toekennen aan Schaljapin en Mc. Oor- «nack, een Rus en een Ier. De crisis der moderne muziek Het is nu al vijf-en-twintig jaren geleden flat het Italiaansche volk, ja, dat heel de wereld in spanning uitzag naar een nieuwe opera. Het was de „Nerone" die in de ..Scala" te Milaan werd vertoond. Er kwam een extra-boot uit Amerika over met kijk- lustigen. Er liepen extra-treinen van Parijs, Berlijn en Weenen naar de hoofdstad van bombardüe. Vier dagen te voren legerden de menschen met tenten, matrassen cq dekens reeds voor de loketten. De p'aats- kaarten waren in den handel op alle beur zen van Europa; de première had een incasso van 450.000. Maar.... wat succes had, was noch de zang, noch de muziek! Men was komen kij ken naar de ruim 900 personen op het too- neel. En het meeste succes had de scène in het tweede bedrijf, waarbij 50 Romeinsche ruiters op schichtige paarden over de plan ken stuiven en een vertonen geven welke eenvoudig in een circus thuis hoort. On danks de geweldige verwachting, ging „Nerone" slechts een keer of vijf en pas ruim twintig jaren later werd zij nog eens -vertoond m het „Reale" te Rome. Maar na drie voorstellingen had men slechts een half-millioen aan entrée-gelden tegenover de totale uitgaven van bijna twee millioen. Sindsdien is „Neror.e" weer vergeten. En het was bijna een dag van nationalen rouw, toen verleden jaar in de kranten een manifest verscheen van Comm. Ratazzi, die de koninklijke opera te Rome in exploitatie had. Hij deelde mee, ongeveer twee-en-een-hall millioen in één seizoen dit is vier maan den! bijgepast te hebben en deed een oproep op andere vermogende kunstbe schermers om zijn taak over te willen nemen. Zijn opvolger werd graaf D'Anconu. die echter als voorwaarde stelde, dat het rijk de helft zal betalen van het verlies dat hij lijdt. De eigenlijke oprichter der Ko ninklijke opera te Rome, de bekende Costanzi, werd door ditzelfde theater der tigmaal millionnair! Wat de mannen van het vak zeggen Een journalist heeft de kwestie besproken met de drie grootste sterren, welke Italië momenteel heeft, Beniamino Gigli, Tito Schipa en Giacomo Lauri Volpl en hun verklaringen stemmen opvallend overeen. Ten eerste, zeggen zij, is de opera te veel een kijkspel geworden. Een millioen voor één enkele opvoering is een niemendalletje. En dat willen en kunnen de menschen niet meer betalen. Daarbij komt de algemeene oppervlakkigheid waardoor men aan de liedjes van Maurice Chevalier, Al Jolson, David Percy e.a. verreweg de voorkeur geeft. Ten tweede, is er het pogen der moderne componisten, om hun kunst aan te passen aan wat zij den smaak van het publiek wanen. De opera wordt een kijkspel, de muziek een jazz-mop en van de artisten vraagt men geen kunst, maar originaliteit. Het groote publiek ontdekt spoedig, dat dit alles veel volmaakter te vinden is in de bioscoop tegen nauwelijks een vijftigste deel van den prijs. Ten derde en ten laatste, is er de organi satie, welke het den artist onmogelijk maaki om op te treden zonder impressario, terwijl een directeur, die op eigen houtje een artist engageert, zijn troep verliest, zijn orkest en zelfs zijn technisch personeel. De impressario's verhuren en verkoopen hun pupillen of het kramerijen zijn en ste ken 40 tot 85 pet. in hun zak van alles, wat deze bij elkaar zingen. Daarbij komt, dat het seizoen maar vier maanden duurt, dat het contract verbiedt, om op een andere manier zijn brood te verdienen en.... net gevolg is, dat Jeugdige talenten liever het zorgelijk bestaan beginnen van variété zanger met als een'g ideaal: Hollywood en de sprekende film. Deze verklaringen hebben zooveel indruk gemaakt, dat men er zelfs mee naar Mus solini gegaan is. Het kwaad is echter zeer internationaal en ock de duce kon niet anders zeggen dan dat hij probeeren zou minstens in Italië dien wantoestand te be strijden. Wijding van het „Agnus Dei" Ten Vaticane verrichtte de Paus dezer dagen voor de tweede maal in Zijn Pontifi caat de uiterst zeldzame plechtigheid der wijding van het „Agnus Dei", welke hoog stens éénmaal in de zeven jaren pleegc plaats te hebben. Wat het „Agnus Dei" is. weet vooral in Nederland, waar zeker de helft van alle katholieke gezinnen er een heeft, natuurlijk iedereen. Omtrent de afkomst van het „Agnus Dei" tast men in het duister. Men neemt aan, dat een der eerste Pausen het gebruik der Romeinen om kleine wasplaatjes bij wijze van amulet aan een koordje om den hals te dragen, heeft willen kerstenen door den christenen gelijkvormige wasplaatjes te ge ven, maar kerkelijk gewijd en met gods dienstige beeltenissen versierd. Aanvankelijk echter was de verspreiding van het „Agnus Dei" niet zoo groot als thans. De Pausen verleenden het alleen als onderscheiding aan zeer hooge persoonlijk heden en bij voorkeur aan vorsten. Doordat er verschillende wonderen en dat ge beurde in de middeleeuwen ook wel eens zekere tooverkrachten aan werden toege schreven, ontstond er in sommige tijden een levendige handel in vervalschingen welke, om ze mooi te maken, met de meest uiteenloopende kleuren werden beschilderd. Onnoodig te zeggen dat de Kerk daartegen uiterst streng optrad. Tegenwoordig is de verspreiding algemeen. Het „Agnus Dei" wordt uit zuivere was ver vaardigd door de paters Benedictijnen en gratis gezonden aan ieder, die er om ver zoekt. Aan een zijde draagt het een afbeel ding van het Lam Gods met den naam van den Paus die het wijdde met het jaar van zijn Pontificaat waarin dit gebeurde. Aon den anderen kant wisselt de beeltenis af. Dat de Paus thans wijdde, is versierd met de afbeelding der Heiligen, die in 1930 werden gecanoniseerd. Rome, Driekoningen. J. H Gistermiddag stond voor de Haarlemsche rechtbank terecht de 23-jarige Duitsche bankwerker Frits Eisler oie in den nacht van 29 October inbrak in de woning van den garagehouder Sedere, gelegen aan den Bent- veldschen weg. hoek Zanavoortschelaan na bij de grens van Zandvoor. De bewoner werd c'oor het breken van een ruit gewekt en waarschuwde de politie, die onmiddellijk er op uit trok In de duinen werd niets verdachts aange troffen, maar ip den Bcntveldscheweg zelf ontmoette de agent Bosma een vreemdeling, wat den agent in het nachtelijk uur vreemu vcorkwam. Dat dit vermoeden niet ongegrond was, bleek uit het feit, dat, toen de vreemdeling den agent bemerkte, hij een revolver trok en deze op den agent richtte. Deze was echter juist iets vlugger dan de verdachte te werk gegaan en schoot zijn revolver, om den man schrik aan te ja gen, over diens hoofd heen af. Dit bieef niet zonder resultaat en de man liet de revolver los en stak de handen op. Hij was in het bezit van een geladen re volver met 4 scherpe patronen en veel geld. B" den h~e~ S. stal hii shebts f 20 a f 22. De verdediger, mr. L. G. van Dam, merkte allereerst op, dat Frits Eisler niet aanwezig is en dat de persoon, die voor de rechtbank wordt voorgeleid, Frits Bahlke is. De offi cier zou dan niet ontvankelijk ve k aard zijn, omdat de dagvaarding niet is uit gebracht aan Frits Bahlke, terwijl er ook niet is bijgevoegd, zich noemende Frits Eisler. De rechtbank begaf zich in raadkamer en ging niet met den verdediger mede, aan gezien zij van meening was, dat de idenci- teit van verdachte vast staat. Pres.: Hebt u zich verzet, verdachte, om hier te komen? Verdachte: Neinü Verdediger: Verdachte moest wel kernen; hij is door twee veldwachters binnen ge bracht. De zaak wordt dan voortgezet. Getuige B. J. Seders gaf een beschrijving van het gebeurde in den nacht van den inbraak. Ook getuige Doodeheefver verklaar de, dat er hij hem uit zijn villa „Westduine" gestolen was. Getuige W. Bolée nam vingerafdrukken en constateerde, dat die op 18 punten met die van verdachte overeen kwamen. Ver dachte bleef echter ontkennen ter plaa'se geweest te zijn. Hij had het zilvergeld en zijn pas gekregen van zekeren Geier, die de dader zou zijn. De president las dan uit de courant voor, dat van den heer Geier te Stuttgart, een pas gestolen was. Daar had verdachte niet van gehoord. De officier van Justitie roemde a.le.e:rst de activiteit van de Zandvoortiche politie. Uit de getuigenverklaringen is voldoende bewezen, dat verdachte schuld heeft en een zeer gevaarlijk heerschap is. Hij is als twee maal in Duitschland veroordeeld. Spreker eischte in dit verband een gevangenisstraf van twee jaar en zes maanden. De verdediger merkte, na een juridiseh betoog op, dat verdachte prefereert in de Duitsche gevangenissen te zitten, omdat het daar wat gemoedelijker is. Als hij wordt uitgeleverd, wordt hü onmiddellijk in arrest gesteld, omdat hij voor verschillende zaken gezocht wordt. Waarom, aldus pleiter, zou den we hem dan hier 2</2 jaar verplegen en te eten geven? De rechtbank zal 22 Januari a.s. uit spraak doen. In de „Osservatore Romano" is gisteren avond de aangekondigde pauselijke encycliek over het Christelijk huwelijk gepubliceerd. De encycliek is ongeveer 13.000 woorden groot en houdt zich bezig met de voornaamste problemen van het moderne huwelijk. Zij is gedateerd 31 December en vangt aan met de woorden „Casti Connubii". In zijn Encycliek over het christelijk hu welijk begint ,de Paus met de verklaring, van welk belang het is voor een goede be leving van het christelijk huwelijk, de ware leer daaromtrent te kennen, teneinde zijn gedrag eraan te toetsen. Hij constateert echter algemeene onwetendheid en zedelijke wanorde op dit punt. De Paus zegt ln de nieuwe Encycliek tot uitgangspunt voor zijn onderrichtingen de Encycliek „Arcanum Dei" van Leo XIII ge nomen te hebben, welke Encycliek vóór 50 jaren is verschenen. Hy herinnert eraan, dat t door God ge stichte huweiyk door Christus tot Sacra ment verheven is. Gebaseerd op de onveranderiyke leer van „Arcanum Dei" heeft de nieuwe Encycliek ten doel dwalingen en misbruiken tegen te gaan. Na de karakteristieke eigenschappen van het huwelijk vastgesteld te hebben, con stateert de Paus, dat een geweldige cam pagne ertegen met pen, woord, romans, the ater, cinema, radiophonie wordt gevoerd. Niet alle tegenstanders gaan even ver, maar de wortel der dwalingen is, dat het huwelijk als menschelijke instelling beschouwd wordt, die veranderlijk zou zijn naar believen van de menschen, die, gelijk zy zeggen, de eenige stichters ervan zouden zyn. Na een bespreking van de verschillende misbruiken tegen het huwelijk, zegt de Paus, dat de Kerk hoog Hare stem verheft bij monde van Haar Opperhoofd en weer ver kondigt, dat elk gebruik van het huwelijk, waarbij de huweiyksakt door menschen kunstmatig van haar macht om leven te wekken wordt beroofd, de wet Gods belee- digt. Met dezelfde kracht verwerpt de Paus de theorieën, die kindermoord in den schoot der moeder willen verontschuldigen en an dere verderfeiyke theorieën ter aanvech ting van de huweiykstrouw en de onont bindbaarheid des huweiyks. Onder de middelen tegen de dwaalleer en de misbruiken geeft de Paus de verlichting van het verstand door de ware leer en als middel om het verstand niet te vertroebe len, het zich stellen ln het genadelicht door het godvruchtig ontvangen der Sacramen ten. De bisschoppen, priesters en leeken en oe sociale actie moeten de ware leer verkondi gen, met evenveel yver, als de vyanden de dwaalleer propageeren. Wijl ook de levensvoorwaarden de deugd- praktijk beïnvloeden, herinnert de Paus aan de leer, ontwikkeld in de Encycliek „Rerum Novarum" omtrent rechtvaardig loon voor het gezin en houdt aan de rijken den plicht voor om wel te doen. De staat heeft niet alleen te zorgen voor het stoffelijk welzijn, maar moet met de Kerk pogingen aanwenden om de moraliteit te beschermen. Na het boven gegeven resumé, rij nog het volgende meegedeeld over de indeeling en den inhoud; Xa een inleiding «TW8T «tett het huweiyk uit God en over eenige con clusies, die daaruit volgen, geeft het eerste gedeelte, in aansluiting met de beschouwing van Sint Augustlnus over de voornaamste goederen van het huwelijk: nakomeling schap, trouw en Sacrament (proles, fides ct sacramentum) een korte uiteenzetting van de desbetreffende christelijke geloofsleer en teekent net christeiyk huwelyksldeaal in zijn volle schoonheid en verhevenheid. Het tweede gedeelte behandelt ln de volg orde van de genoemde woorden van Sint Augustinus de hoofddwalingen omtrent het huwelijk van den tegenwoordigen tyd. Buiten het huweiyk is geen zedelijk geoor loofde geslachtsdaad mogeiyk. Huweiyk in kameraadschap en soortgeiyke verhoudin gen worden daarom verworpen. Eveneens wordt ieder misbruik van het huweiyk. zooals onnatuurlijke geboortebe perking, iedere rechtstreeksche vernietiging van het ontkiemende leven als ln strijd met de wet Gods en met de natuurwet veroor deeld. Geen enkele omstandigheid, noch gezond heidsredenen, noch redenen van economi- schen aard, kunnen een dergeiyk misbruik verontschuldigen. Ook de sterilisatie van schuldelooze per sonen, op de eugenetische indicatie opge bouwd, wordt veroordeeld. Als dwalingen, die in strijd zyn met de huweiykstrouw, noemt de Encycliek iederen vorm van polygamie en polyandrie, geslach- teiyke verhoudingen met derden, de omver werping of verandering van de door God gegeven inwendige regeling van de familie gemeenschap door ontkenning van iedere orde, die boven den mensch gesteld is en waaraan hy onderworpen is, en vervanging der ware huweiyksliefde door een vluchtige wisselende neiging. Uitvoerig worden behandeld en verworpen de verwereldlyking van het huweiyk, ner, onrechtmatige en lichtzinnige sluiten van gemengde huwelijken en in het bizonder de tegenwoordige hervorming op het gebied van echtscheiding, waarby gestreefd wordt naai een gemakkelijker ontbinding van den hüwelyksband. De H. Vader wyst hier in byzonderheden op de gevaren en noodlottige gevolgen, die uit de echtscheiding voortvloeien, niet al leen voor de echtgenooten en het gezin maar ook voor den staat en de maat- schappy. Zijne Heiligheid wyst er verder op, hoe door een dergelijke wetgeving de staat en het volk slechts een noodlottige toekomst, vol angst en verwarring, tegemoet kunnen gaan. Het derde gedeelte, dat meer op de ziel zorg betrekking heeft, handelt over de mid delen, die moeten worden aangewend, om de genoemde misdrijven, fouten en gebreken te bestrijden. Naast de middelen van godsdienstigsn en zedelijken aard in engeren zin, worden ook die van socialen en politieken aard naar voren gebracht. De Encycliek wyst met nadruk op de economische wantoestanden, die niet op de laatste plaats de schuld zyn van de ontaar ding van het huwelijksleven, en geeft de middelen aan, om die te bestrijden. In dit verband wordt ook gewezen op de mogelijkheid, noodzakelijkheid en beteeke- nis van een vreedzame samenwerking tus- sehen Kerk en Staat, zoowel in het alge meen als in het by zonder, op het gebied van de hervorming der tegenwoordige wan toestanden, om aldus het verval en de vol ledige ruïne van het huwelijksleven tegen Het gezamenlijk standpunt van den Ned. U.K. Middenstandsbond en van den Ned. R.K. Bond van Handels-, Kantoer en Winkelbedienden Het Hoofdbestuur van den Ned. RK. Mid denstandsbond en de Bondsraad van den Ned. R.K. Bond van Handels-, Kantoor- cn Winkelbedienden hebben in hun onlangs ge houden vergaderingen besloten, zooveel mo- geiyk te streven naar eigen opleidings instituten voor Katholieke winkelbedienden. Slechts daar waar 'n R.K. cursus door te gering aantal leerlingen niet levensvatbaar zou zyn, achten de beide hoofdbesturen het toelaatbaar aan de oprichting van neutrale cursussen deel te nemen. Dit standpunt, ten opzichte van „neutrale" scholen en cursussen voor opleiding van winkelpersoneel behoeft h. i. na 50 jaren schoolstrijd voor het byzonder lager onde, - wys „n thans nog voor het middelbaar et; hooger, slechts weinig toelichting. Toch willen zy er de aandacht op ves tigen, dat hun meening in dezen ten volle wordt gedeeld door het R.K. Centraal Bureau voor Onderwys en opvoeding, welk bureau met hen van oordeel is, dat dezelfde argu menten, welke voor het byzonder lager on derwys gelden, in nog dringender mare klemmen voor het onderwys aan de school vrije jeugd. Onderwys ook aan de rijpere jeugd is en blyft op de allereerste plaats een werK van opvoeding. Wy mogen, aldus schyven beide Hoofdbe sturen, onze Katholieke Jongens en meisjes in den gevaarlijken leeftyd niet wagen aau neutraal onderwijs, op scholen die door per sonen van allerlei richting en levenshouding worden bezocht. Natuurlyk zal de oprichting van eigen instituten op dit gebied moeilijkheden met zich brengen. Wij wyzen slechts op de moeilijkheden van financieelen aard. Toch zullen naar onze meening deze moeilijkheden geenszins onoverwinnelijk zijn en zullen speciaal de moeilykheden van financieelen aard niet van het oprichten van een eigen instituut mogen weerhouden. Waar voldoende leerlingen voor een eigen cursus aanwezig zyn, moet voor het flnan- cieele vraagstuk een oplossing zijn te vinden. Slechts daar, waar niet voldoende leer lingen voor een aparten cursus bijeen re brengen zyn, zal men oi. in deelname aan den neutralen cursus mogen vervallen. Zooals vanzelf spreekt zal ten slotte plaat- selyk moeten worden uitgemaakt of dit ge val aanwezig is. In verschillende gevallen zal wellicht gewestelyk wel een cursus zijn te vormen. De Hoofdbesturen van beide organisaties, dus zoowel het Nationaal Hanze-Bureau als het bureau van den Ned. R. K. Bond van Handels-, Kantoor- en Winkelbedienden, zyn gaame bereid om aan de Diocesane Bonden en aan de afdeelingen van hun resp. organisaties te dezer zake alle gewenschte inlichtingen en medewerking te verschaffen wy vestigen er ten slctte de aandacht »p. dat het aanbeveling verdient, dat bij de po gingen tot oprichting van een R. K. cursui- of school, zooveel mogelijk samenwerking wordt gezocht tusschen de afdeelingen van den R. K. Middenstandsbond, die van den Ned. R. K. Bond van Handels-, Kantoor- in Winkelbedienden en de R. K. Grootwerkge vers in het winkelbedrijf ter plaatse. Waar de beide R. K. organisaties var. werkgevers en werknemers zooveel mogelyk R. K. onderwijs voor R. K. bedienden wen- schen en zoeken, achten wy het aangewezen dat bij de oprichtnig van cursussen samen werking wordt gezocht tusschen de afdeelin gen van beide R. K. organisaties, evenals met de R. K. grootwerkgevers ter plaatse. De directeur der N.V. Vereenigde Blik- ."abrieken, afd. Weesp, stelde het personeel, omvattende ongeveer honderd man, voor de keus: een Iconsverlaging van ruim 8 pet. en een 40-urige werkweek of ontslag tegen Za terdag a.s. Het personeel besloot, niet op het voorstel tot verlaging in te gaan. Spaansche ambtenarij Wij klagen wel eens over Chineesche manieren bij Nederlandsche ambtenaren. Maar laten wij gerust zijn. Nederland bezit daarvan geenszins het monopolie. In alle landen wordt over ambtenarij geklaagd en een dezer dagen gaf een Madrileensch blad, de Diario Universal, het orgaan van Graaf Romanones, het volgende staaltje van Spaansche wet geving. Iemand moest een vergelijkend exa men doen om een baantje te krijgen bij een of ander departement. De candidaat moest daarvoor een ge boortebewijs overleggen, een bewijs van goed gedrag, een briefje van den dok ter, dat hij gezond was en een extract uit zijn strafregister. De goede man deed oogenblikkelijk zijn uiterste best om in het bezit te ko men van de verlangde stukken. Voor zijn geboortebewijs liet men hem aan de griffie van de Rechtbank eerst 2 peseta's en 20 centesimo betalen, waarna men hem de boodschap gaf, dat hij na acht dagen kon terugkomen met een zegeltje van 1 peseta 20 cent. Tot zijn niet geringe vreugde vernam hij echter, dat hij in het zelfde lokaal, maar aan een ander loket, ook zijn be wijs van goed zedelijk gedrag kon krij gen. Maar zoo gemakkelijk, als hij het zich voorstelde, ging het in het geheel niet. Allereerst moest hij zijn verzoek op een zegeltje schrijven van 1 peseta 20 cent, welk zegeltje hij eerst aan het postkantoor moest halen. Daar waar schuwde men hem echter, dat hij op het request ook nog twee stadszegels van dertig centesimo had te plakken, die hij aan het stadhuis kon gaan koopen. Ver der moest hij 10 peseta's leges betalen en een zegeltje van twee peseta's 40 cen tesimo brengen, waarop dan zijn certifi caat van goed gedrag zou worden ge schreven. Nog niet ontmoedigd ging de candidaat op stap om een extract uit zijn straf register te krijgen en trok daarvoor naar het departement van Justitie. Hij moest daar queue maken onder een poort, waar je minstens een verkoudheid op liep. Nadat hij 4 peseta's 60 cent. neergeteld had, deelde men hem mede, dat hij na een dag of twee het papiertje mocht komen halen, waarop vermeld zou staan, dat hij geen misdadiger, geen moorde naar en geen dief was. Toen begon hü aan zijn gezondheids- bewijs te denken. Zijn huisdokter gaf hem het begeerde papiertje, maar waar schuwde hem, dat het gelegaliseerd moest worden door den onderprefect van den Gezondheidsdienst en dat die meneer aan het andere einde van Madrid woonde. Hij rent er heen, want het liep nu tegen sluitingsuur, en het dametje, dat hem daar ontving, stuurde hem eerst naar een naburig postkantoor ora een staatszegeltje te koopen van tien peseta. Toen hij terugkwam, was de onderprefect vertrokken en moest hij den volgenden dag terugkomen. Eindelijk had hij dan met véél moeite alle papieren in zijn bezit ge kregen en kwam hij aan het loketje waar de sollicitaties voor het begeerde baantje moesten worden afgegeven. Men vroeg hem 25 peseta's leges en deelde hem mede, dat de sollicitaties tuswdieu vijf en zeven uur des namiddags moes ten worden ingeleverd en de daarbij behoorende stukken des morgens van tien tot twaalf uur. Zouden Spaansche Chineezen soms nog meer Chinees zijn dan Nederland sche? Hoe een vreemd geval van Indigestie genezen werd Een treuriger geval van indigestie is moei lijk denkbaar. Het leven werd dezen onge- lukkigen man ondraagiyk. Het middel, dat hij gebruikte, zal stellig ook uw spijsverte ringsorganen in orde brengen. Leest eens wat hy ons schreef: „Twee jaar geleden leed ik erg aan Indigestie, gebrek aan eetlust en hevige rugpijn. Alle voedsel verzuurde in mijn maag. Na de maaltyden voelde ik me mise rabel en er voor had ik al géén eetlust. Een mijner vrienden raadde mij Kruschen Salts te probeeren. Ik deed het en reeds na kor ten tyd voelde Ik tot myn groote vreugde aanmerkelijke verlichting. Ik ging met Kruschen door, totdat ik mij volkomen hersteld voelde en een heel ander mensch was geworden. Ik ben nu even ge zond als twintig jaar geleden." W.B. U weet, hoe slecht een machine werkt, wanneer hy verstopt raakt. Het is *t zelfde met uw lichaam, wanneer uw maagsappen niet voldoende vloeien. Uw voedsel, inplaats van verteerd te worden, hoopt zich in uw organen op en geeft zoo stagnatie in uw lichaam, waarbij tevens schadeiyke zuren ontstaan. Wat u ncodig hebt is een afdoend middel het middel van de natuur zelf de zes natuurlyke zouten in Kruschen Salts en elK dezer zouten heeft een eigen werking. Te zamen sporen zy de werking der organen aan, ieder op zyn eigen wijze. Het eerste resultaat van deze zouten is de vermeerdering van de speekselafscheiding, waardoor de eetlust toeneemt. De volgende werking heeft in de maag plaats, waar do maagzuren weer het voedsel kunnen verte ren. Ook in de spijsverteringsorganen be werken eenige van deze zouten de afzetting van die zuren, die het reeds gedeeltelijk verteerde voedsel aantasten en geschikt maken voor de afscheiding. Zooals u ziet, is er b'j Kruschen niets geheimzinnigs, het werk zuiver, weten schappelijk en volgens bekende regels. Pro beert u 't zelf ook eens! Kruschen Salts is verkrijgbaar bij alle apothekers en drogisten a 04)0 en 1-60 per flacon. Adv"

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1931 | | pagina 5