LEEKEPREEKEN
\Lu
3000.-
f 750.-
1259.-
f125.-
f50.-
f40.
Tweeërlei oordeel
ZATERDAG 17 JANUARI 1931
Reserve f 570.
Kapitaal f 2.000.000
De aardbevinq in Mexico
De Vijfde Nederlandsche
Katholiekendag
Eerste Postvlucht naar
Australië
De Rerum'Novarum-
herdenking te Rome
Mi
De docdende mist te Luit
I'IT NUMMER BESTAAT UIT VIER BLADEN
EN HET GEÏLLUSTREERD ZONDAGSBLAD
DRIE EN VIJFTIGSTE JAARGANG No. 1766S
AANGIFTE MOET, OP STRAFFE VAN VERLIES VAN ALLE RECHTEN, GESCHIEDEN UITERLIJK DRIEMAAL VIER EN TWINTIG UREN NA HET ONGEVAL
WAAR HET NIET OM GAAT
Een K. R. O.-uItzending voor
winkeliers
Opbrengst Rijksmiddelen
Kerk tijdens een dienst ingestort?
Het Officieel Programma
In aansluiting op een Nederland
Indië-vlucht
Het program der plechtigheden
De toestand van Baron Van Voorst
tot Voorst
VOORNAAMSTE cWIEUWS
J. J. WEBER ZOON
OPTICIENS - FABRIKANTEN
Groote Houtstraat 166 Haarlem
LMSTERD. HNTHRACIET
Het onderzoek
BUREAUX NA8SAULAAN 49
Telefoon No. 13866 (drie lfjnen)
Postrekening No. 5970.
ABONNEMENTEN: voor Haarlem en
Agentschappen: per week 25 ct.; per
kwartaal 3.25; per post, per kwartaal
3.58 bjj vooruitbetaling.
NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT
ADVERTENTIEN 35 ct. p. regel
VRAAG- EN AANBOD-ADVERTEN
TIES. 1—4 segels 60 ct. p. plaatsing;
elke regel meer 15 ct.. bil vooruitbet.
BU contract belangrijke korting.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN
tusschen den tekst 60 ct. per regel.
Alle abonne's od dit blad zijn ingevolge de verzekeringsvoorwaarden
tegen ongevallen verzekerd voor een der volgende uitkeeringen- I
Levenslange geheele ongeschiktheid tot werken door
verlies van beide armen, beide beenen ot beide oogen
bij een ongeval met
doodeliiken afloop
bij verlies van een hand.
een voet of een oog
bij verlies van een
duimot wiisvinger
bij een breuk van
been of arm
bit verlies van *n
anderen vinger.
374
ALS DE ZIELE LUISTERT....
Geduld om zwijgend toe te hooren, de
vaardigheid om te gelegener tijd te spre
ken, en de moed om den rijkdom te min
achten zijn de voornaamste grondslagen
van de deugd, zegt de H. Ambrosius.
Ziedaar in het kort nog eens samen
gevat, wat wij den vorigen keer over de
kunst van het luisteren zelden. Er is ech
ter behalve dat geduld om zijn naaste
welwillend aan te hooren en eigen tong
te beteugelen nog een andere kunst van
luisteren, namelijk het letten op de
stemmen om ons heen, in de natuur, in
de vele verschijnselen rondom ons, op ie
stem van ons eigen geweten, in één
woord; op de stem van God tot Zijn
schepsel.
Als de ziele luistere
Spreekt het al een taal dat leeft;
't Lijzigste gefluister ook
Een taal en teeken heeft
zong Guido Gezelle.
Hoevelen stemmen in onzen tijd met
dit woord van den zangerigen, fijn be
snaarden Vlaamschen priester-dichter
in? De natuur heeft zulk een machtig0,
welluidende, overtuigende stem, een
stem, waarin alle schakeeringen van het
geluld te beluisteren zijn. Hoeveel va
riaties liggen er tusschen de suizende
stilte van een windstillen zomeravond op
een eindelooze heidevlakte en het bul
deren van een orkaan over de opge
zweepte golven van de zee? In al die
toonaarden spreekt de natuur ons ver
schillend aan, mits wij maar luisteren
willen. Ach, neen, wij roepen niet den
tijd terug van een zoetelijke romantiek,
waarin iedere woordknutselaar meende
zijn gevoelens in kreupelrijmen te moe
ten uitzeggen; wij verlangen niet terug
naar den tijd, waarin de bladen van allo
boomen fluisterden, de bosschen bevolki
waren met elfen en de nimfen in de zee
dartelden. Er steekt heel veel verdiens-.c
in nuchterheid en zakelijkheid; de ernst
van het leven, de strijd om het bestaan
dulden geen poëzie van 's ochtends
vroeg tot 'j avonds laat.
Maar er zijn uitersten aan belde kan
ten. De mensch en dat ls helaas het
type van den modernen mensch die
geen ander genot en geen andere ont
spanning meer kent dan het ronken van
een motor, het opsnuiven van benzine
damp, het knipperen van de oogen naar
het trilbeeld in de bioscoop, het luiste
ren naar jazz-muziek, die berooft zich
zelf van een rijke bron van geestelijke
genietingen. Hij zet al zijn zinnen open;
zijn oogen, zijn ooren, zijn neus. zijn ge
voel, om sensatie te ondergaan, om 5e
griezelen en te huiveren, te lachen en e
weenen, te deinen op de rhythmiek, maar
het zijn alle prikkels zonder waarde, of
erger, tot zijn verderf. En voor de stem
men, die tot zijn ziel zouden kunnen
spreken, heeft hij den toegang afge
sloten.
Waarom wordt er zooveel waarde ge
hecht aan het leven op het platteland:
waarom wordt de overbevolking der
groote steden zoo geducht?
Omdat de mensch, ook de eenvoudigste,
in Gods vrije natuur de gelegenheid
heeft tot zichzelf te komen en in zich
zelf te treden en omdat de groote-stads-
mensch, ook de beste, opgaat in het
rumoer, ln de drukte, In de woeligheid
en gevaar loopt zich zelf niet meer t°
zien.
Bij allen lof, welken de moderne tech
niek ongetwijfeld verdient, bij de geniale
vindingen, die de afstanden doen ver
dwijnen, den mensch niet enkel tot
heerscher boven en onder de aarde,
maar zelfs tot koning van de lucht
maken, bij al dien lofwaardigen voor-
Uitgang neemt steeds meer het gevaar
Van verdwijning der persoonlijkheid toe.
Daar zouden over dit moderne gevaar
boeken vol zijn te schrijven en inderdaad
hebben vele auteurs zich met het nieu
we verschijnsel van het hedendaagsche
rumoer bezig gehouden. Maar wat baat
het constateeren van feiten; wat baat
zuchten en jammeren en weeklagen.
Vanneer alles blijft zoo het is en zelfs
met den dag verergert? Moeten wij dar
terug naar het platteland, onze steden
afbreken, onze winkelstraten tot puia
slaan, een bond oprichten tot bestrij
ding van den auto? Dwaasheid! Als al
tijd is de schuld niet te zoeken bij de
doode dingen, maar bij den mensch zelf.
De uiterlijke omstandigheden kunnen
Veel invloed uitoefenen; de mensch met
zijn vrijen wil houdt ten allen tijde ho'
vermogen zich daar beven uit te wer
ken en zijn omgeving aan zichzelf on
dergeschikt te maken. Niet de wijzers van
den tijd terugzetten, maar den tijd goed
gebruikenOok de moderne mensch moet
leeren de nieuwste vindingen op de
luiste waarde te schatten en te zorgen
dat hij geen slaaf van zijn eigen pro
ducten wordt.
Op een stil dorp kunt gij des Zondags
middags een herberg binnentreden, waar
een oude speeldoos erbarmelijke geluiden
•haakt; waar de Ivoren ballen tegen de
versleten randen van een oud biljart
aanbonken; waar glazen rinkelen en
luide ruziestemmen door een nevel van
tabakswalm heendringen. En rondom
graast het vee in uitgestrekte weilan
den, vredig en ongestoord en ruischt de
wind in de graanvelden; maar de man
nen binnen de dorpskroeg hebben geen
oog en oor voor de schoonheid der na
tuur.
Verplaats u daarentegen een oogen-
blik naar een centrum van het meest
moderne straatrumoer; New-York. Op
het balcon van de twaalfde verdieping
van een wolkenkrabber zit een man ver
diept ln een boek. Hij leest met aan
dacht en overgave en heel de wereld
rondom hem bestaat niet. Het ronken
van vliegtuigen, het schallen van claxons,
het schuifelen van tienduizenden voeten,
het praten en schetteren van menschen -
stemmen; niets dringt tot hem door. Hij
heeft zijn ziel van de wereld afgesloten
en luistert slechts naar de stem van zijn
geliefkoosden schrijver.
Ziedaar de kunst van te luisteren met
de ziel. Zeker, wij keeren gemakkelijker
in onszelf, wanneer wij op een donkere
hei de gouden zon zien wegzinken aan
den gezichtseinder en alles rondom ons
zwijgt. Maar noodzakelijk is dit niet, om
onze ziel tot den Schepper te verheffen.
Wij kunnen ons ook terugtrekken in onze
woning; ja, zelfs de grootstad heeft lange
grachten en eindelooze buitenwijken om
rustig te wandelen en in zichzelf te
treden.
Maar de kwaal van den modernen
mensch is zijn rusteloosheid. Het lijkt
wel of hij bang voor zichzelf is; hij wil
niet alleen zijn; hij haat de stilte en
zoekt naarstig rumoer en lawaai.
In een restaurant kan hij niet eten,
wanneer er geen muziek is; en thuis
moet de gramofoon de storingen en pau
zen van de radio aanvullen. Verkeerd?
Neen, wanneer al dat geluid slechts
dient ter ontspanning, in oogenblikken
door onszelf met overleg gekozen en niet,
wanneer wij onbewust de slaaf zijn ge
worden van al die nieuwe geluidstech
niek. De mensch is een sociaal wezen, ,,'t
is niet goed dat de mensch alleen zij".
Wij zijn voor elkaar, voor het gezel
schapsleven geschapen. Maar wie bang
is voor de eenzaamheid; wie zichzelf
ontvlucht en de stem van zijn ziel smoort
in rumoer, wie het een kwelling vindt
met zichzelf alleen te zijn, die onder-
zoeke daarvan eens de oorzaak. Het kan
zijn, dat hij de stem van zijn geweten
niet hooren wil en zichzelf bedriegt met
op ae vlucht te gaan voor stemmen, die
hem toch zullen blijven volgen. Dat I?
wel de grootste domheid. Maar het kan
ook zijn en het ls een verschijnsel van
onzen tijd dat zijn persoonlijkheid .'e
afgezwakt in het jachtende, hedendaag
sche rythme; dat de razende tijdstroom
hem meesleept. Dan is zelfbeheersching
het eenige middel. Overweeg hoe ijdel on
vluchtig al die dingen zijn, welke den
mensch opjagen; dat gij er als mensch
geen haar minder om zult zijn, wanneer
een of andere deun, een of ander caba
retliedje u ontgaat; wanneer een film
held of zanger u ontsnapt. Er zijn profe
ten, die dt roerendste taal hebben ge
sproken, welke ooit over 's menschen
lippen gekomen is; er zijn dichters en
schrijvers in de gewijde en profane lite
ratuur, die bergen van wijsheid hebben
opgestapeld en schitterende diamanten
van hun geest hebben geslepen. En wel
licht kent gij niet eens hun namen! G:j
schaamt u daarover niet; hunkert ?r
niet naar. Maar gij zoudt u mistroostig
voelen, wanneer een nieuwe muzikale
„schlager" u ontging!
Laat er evenwicht komen in ons, ten
minste in ons, christenen! Wij zijn geen
puritei" an, wij schuwen aen vooruitgang
niet, integendeel. Wij prijzen den Schep
per ook in de radio, ook in de mecha
nische muziek, ja, ook in den motor,
omdat in al die vernuftige vondsten van
den menschelijken geest iets van den
Schepper uitstraalt. Maar de mensch
blijve heerscher over het maaksel van
zijn eigen handen en worde er niet de
slaaf van. Wanneer hij geen tijd meer
over heeft voor zichzelf, dat is om r,e
luisteren naar de stem van de natuur en
van zijn eigen binnenste, dan heeft hij
zijn ziel in het rumoer verloren en is
daardoor op een dwaalspoor geraakt.
Laten wij er tegen waken de stem
van eigen ziel te smoren en dikwijls
denken aan het woord van een moder
nen dichter:
Min de stilte ln uw wezen,
Zoek de stilte, die bezielt.
Zij, die alle stilte vreezen
Hebben nooit hun hart gelezen,
Hebben nooit geknield
HOMO SAPIENS
A udiëntie
Z. D. H. de Bisschop van Haarlem ?ai
Maandag en Dinsdag van de volgende
week geen audiëntie verleenen.
RIME
In den loop der vorige maanden zijn
er in de pers vrij alarmeerende berich
ten verschenen over enorme verdedi
gingsvoorbereidingen, welke in België
getroffen zouden worden, o.a. ook door
aanleg van extra spoorlijnen (voör even
tueel noodig troepenvervoer) in de buurt
van Antwerpen en in de richting der
Nederlandsche grens.
In Nederland bleek men er niet al te
gerust op, dat hiervan nooit of te nim
mer oorlogsgevaar te duchten zou zijn
en die bezorgdheid kwam ook in de pers
tot uiting.
Toen heeft de Belgische spoorweg
minister, de heer Lippens, de verklaring
afgelegd, dat deze spoorwegen-aanleg
met oorlogs-werken niets te maken heeft,
een verklaring, welke hier en daar nogal
laconiek is opgenomen.
Dit laatste schijnt den oud-minister
president, den heer Poullet, ertoe geleid
te hebben om in het verslag der Com
missie van Buitenlandsche Zaken uit het
Belgische parlement het volgende ce
doen opnemen:
„Derhalve kan de commissie slechts de
krachtige logenstraffing goedkeuren, welke
de Belgische regeering bij monde van den
heer Lippens, minister van verkeerswezen,
liet volgen op sommige geruchten in bui
tenlandsche bladen verspreid, volgens welke
er sprake zou zijn van de oprichting op
ons grondgebied van zoogenaamde strategi
sche spoorlijnen gericht tegen Nederland,
alsmede van betonnen schuilplaatsen »n
het Noorden van Vlaanderen. Een ieder
weet in België, dat er geen sprake is van
iets dergelijks. Toch is het noodig, dat men
zich in het buitenland en voornamelijk
bij onze Noorderburen, niet zou vergissen
over onze bedoelingen. Te dien einde ach
ten wij het nuttig de verklaringen over re
nemen die aan de Nederlandsche pers op
10 en 26 November j.l. gedaan werden
door den heer Lippens. De achtbare Minis
ter heeft eens te meer de draagwijdte uit
eengezet van de technische maatregelen
van defensieven aard, waarover de Belgi
sche en Fransche staven zich in 1920 ac-
coord gesteld hebben voor 't geval van een
niet uitgelokten aanval van Duitschland
op België en Frankrijk."
Wij zouden het bovenstaande zonder
voorbehoud geheel kunnen onderschrij
ven.
Geen haar op ons hoofd heeft er ooit
aan gedacht, dat zekere, al dan niet
zoogenaamde „strategische spoorlijnen
tegen Nederland gericht zouden zijn.
Maar dat is het nu juist, waar het
niet om gaat!
De spoorlijnen, welke thans aangelegd
worden, zijn niet gericht tegen Neder
land, maar (naar wij met alle recht ver
moeden) tegen Duitschland, dat mis
schien eens zal willen probeeren, het ge
allieerde België en Frankrijk over
Nederlandsch grondgebied aan te vallen
ofterug te stooten.
Want, wat zal er gebeuren, als bij een
oorlog tusschen Duitschland eener-, en
Frankrijk en België anderzijds de Fran
schen en Belgen er de lucht of de zeker
heid van krijgen, dat de Duitschers
trachten, over ons grondgebied den vij
and aan te tasten?
Zullen de vereenigde Belgen en Fran-
schen dan niet probeeren een voorsprong
op den vijand te krijgen doorvan Je
spoorlijnen, welke thans aangelegd wor
den, gebruik te maken?
De oud-minister-president heeft dus
volkomen gelijk, wanneer hij nog eens
vast legt, dat alle Belgische aanvals- of
verdedigingsmaatregelen niet tegen Ne
derland gericht zijn.
Hij had er echter bij moeten voegen,
dat deze maatregelen gericht zijn tegen
Duitschland, waarmede men, ingeval van
oorlog, liefst op Nederlandsch grondge
bied zal willen afrekenen.
Om België te sparen.
En zoo zullen wij, ondanks de beste
bedoelingen van België en Frankrijk
met ons land, op onze hoede moeten
zijn.
Hedenavond van 10.15 tot 10.45 uur.
Daar van verschillende zijden groote be
langstelling blijkt te zijn voor de lezing over
„Adverteeren en Etaleeren" op heden (Za
terdag 17 Januari) maken wij de luisteraars
er op attent, dat deze lezing niet van 7.15—
—7.45, maar van 10.1510.45 uur gehouden
zal worden.
Alle winkeliers kunnen na hun winkel
sluiting deze lezing dus met aandacht vol
gen.
(Ingezonden)
Onder het opschrift „Tweeërlei Oor
deel" gaf uw Courant gisterenavond (IS
Januari, eerste Blad) twee recensies weer
over een roman „Internaat", geschreven
door eene, zooals u zegt, nieuwelinge in
de literatuur, Eva de Raedtde Canter.
De eene recensie is van Albert Helman,
een katholieken „jongere", en werd door
u overgenomen uit „De Groene".
Het bevreemdt u, dat Albert Helman
schrijft m „De Groene". U vraagt, waf
doet hij daar in dat on- en anti-katho
lieke milieu? Maar, geachte Redactie,
verwondert u dat? Naar 't mij voorkomt
is deze katholieke heer Albert Helman
nergens beter op zijn plaats, dan ju>3t in
„De Groene". Nu al twee keer achter
elkaar heeft deze Albert Helman in hoe
zoogenaamde Kerstnummer (God betert)
van „De Groene" een artikel geplaatst
zoo Schandalig grof, dat het alleen maar
met pleizier gelezen kan worden dooi'
het soort, hetwelk de heer Jan Greshci
„vuilboorden" noemt, en die wij aandui
den als liefhebbers van ontuchtige, vuile
taal.
Ten opzichte van Albert Helman kan
de katholieke pers maar ééne houding
aannemen, en dat ls, hem de gelegen
heid weigeren in de katholieke pers ;e
schrijven. Het zinnelijke, het sexueeie.
het erotische, dat is de materie, die h»j
het liefst verwerkt. En wanneer het waar
is, dat deze man onder „de katholiek?
Jongeren", of wat zich als zoodanig aan
het Roomsche publiek wenscht voor .e
stellen en op te dringen, een voorname,
ja vooraanstaande plaats inneemt: dan
wordt het hoog tijd, dat onze katholieke
pers zich haar oude en eervolle roeping
weer eens krachtig herinnert, en dezen
heeren „Jongeren" aan het verstand
brengt, dat zij wel in „De Groene" op
hun plaats zijn, maar dat zij niet moe
ten komen in de huisgezinnen van onze
goede katholieke vaders en moeders, die
in hun eenvoud meenen, dat die katho
lieke Jongeren werkelijk een taak :a
vervullen hebben bij de letterkundige
opvoeding en ontwikkeling hunner kin
deren. Wee de ergernisgevers, heeft
Christus gezegd. Die eenmaal en oude
ren en jongeren oordeelen zal.
Uw artikel deed mij groot genoegen.
Pastoor J. P. REIJNENBERG
O.F.M.
Haarlem, 16 Januari 1931.
In 1930 bijna ƒ7.000.000 lager.
De opbrengst der Rijksmiddelen over De
cember 1930 is f 42.550.873, tegen over de
zelfde maand van 1929 f 46.952.157.
In 1930 brachten de Rijksmiddelen in to
totaai f 504.552.749 op tegen in 1929
f 511.223.098.
Het aantal slachtoffers van de aardbe
ving schijnt in sommige berichten zeer
overdreven te zijn.
Volgens de laatste gegevens zouden in to
taal 50 menschen om het leven zijn geko
men. Het aantal gewonden is nog niet
nauwkeurig bekend.
De federale troepen zijn in de door de
bevolking verlaten en voor tweederden
verwoeste stad Oaxaca, met het oprui-
mingswerk begonnen en zoeken onder de
puinhoopen naar verdere slachtoffers.
Het lijden van de bevolking wordt door
de buitengewone koude nog vergroot. Ook
deze heeft reeds slachtoffers gemaakt.
De berichten uit het verwoeste gebied
komen slechts langzaam binnen, daar de
verbindingen voor een groot gedeelte ver
stoord zijn.
Bij het instorten van een kerk tijdens
een dienst, te Guealatoeba. zouden vo'gens
een niet nader bevestigd bericht van een
Mexicaansch blad, 50 personen gedood en
ongeveer 100 menschen gewond zijn.
Reuter seint uit Mazatlar (Mexico), dat
ter hoogte van deze kustplaats de laa'ste
lagen, op eenigen afstand van het strand,
dagen, op eenigen afstand van het strand,
terwijl doode visschen op da kust gewor
pen worden.
Een en ander wijst op een uitbarsting
van een onderzeeschen vulkaan.
Het officieel programma van den vijfden
Nederlandschen Katholiekendag, te Amster
dam te houden op 26 en 27 Mei a.s., is als
volgt saamgesteld. Naar men weet, is het
algemeen onderwerp net „Christelijk Fami
lieleven".
I. OPENINGSVERGADERING.
De Katholieke opvatting van het huwelijk
als grondslag van het gezin, door Prof. Dr.
B Kors OP.
Secties:
1. De Stichting van het gezin: voorbe
reiding op het huwelijk, door Dr. W. B.
HuddlestonSlater.
2. De verhouding tusschen de echtgenoo-
ten, door Dr. A. W. Ausems.
n. GROOTE AVONDVERGADERING.
A. Het gezin als opvoedings-instituut, door
Mevr. C. Steins BisschopHerckenrath.
Secties:
1. Gezin en Kerk, door Prof. Dr. W. J. M.
Koen raadt.
2. Gezin en Jeugdbeweging, door Prof. Dr.
G Lamers S.J.
3. Gezin en Christelijke Kunst, door Kap.
J. Waterkamp.
B. De Overheid en het Gezin, door Mr. C.
P. M. Romme.
III. ALGEM. VERGADERING WOENS
DAG IN DEN VOORMIDDAG.
A. Vrijheid en gezag in het gezin, door A.
N Flcskens.
Sectie
Gezin en Gezinshulp, door Zr. M. Elseu-
Durg.
B- Huwelijk in de Literatuur, door Mevr.
A. van WageningenSalomons.
IV. SLUITINGS VERGADERING.
Het ideale gezin, door Prof. Dr. F. J.
Feron.
wy lezen in het „Nederlandsch Maand
blad voor Philatelie":
Op II Mei 1931 zal de kapitein-vlieger ir.
M Patist een vlucht Indië-Australië onder
nemen, in aansluiting op het aank^mo-.de
Lederland-Indië vliegtuig, terwijl ir. omge
keerde richting een vlucht zal worden ge
maakt, die in Indië aansluiting geeft op het
retourvliegtuig naar Nederland. Het eindpunt
zai Melbourne zyn.
Deze vlucht naar Australië zal worden ge
bruikt voor postvervoer. Aangezien met ka
pitein Patist geen garantie-overeenkomst zal
worden aangegaan, doch hem de opbrengst
za: worden uitgekeerd van het op die stuk
ken gekweten luchtrecht, zal een speciale
postzegel worden uitgegeven. Deze zegel zal
in Nederland worden aangemaakt en alleen
voor deze postvlucht gebruikt worden. Het
tarief voor postvervoer is voorloopig gebracht
op f 1 per 20 gram.
In omgekeerde richting zal de Australische
postadministratie vermoedeiyk ook postver
voer doen plaatsvinden.
Het tijdschrift bevat een afbeelding van
net goedgekeurde ontwerp van dezen spe-
cialen zegel. In een afgeschuinden rechthoek
bevinden zich langs de randen de mscripties,
de landsnaam en: 1ste Postvlucht Java—
Australië, in het middenstuk een deel van
den wereldbol, waarop Java, de kleine Soen-
da-eilanden en de Noordwesthoek v. Austra
lië te zien zyn, beschenen door de (onzicht
bare) tropenzon. Op den voorgrond een vlie
ger met in de handen een stuurrad.
Betreffende de Rerum Novarum-plechtig
heden te Rome wordt het volgende program
bekend gemaakt:
Op 14 Mei 's morgens om 9 uur plechtige
H Mis in de kerk van St. Jan van Latera-
nen, waarna kranslegging by het monument
van Paus Leo XIII, dat in die kerk is opge
richt en het by die kerk staande Rerum
Novarum-monument.
Op denzelfden dag en wel in den namid
dag 'om 4 uur, zal in het binnenhof der Pau
selijke Kanselarij een bijeenkomst plaats
hebben. Hier zal voor één vertegenwoordiger
uit elk land de gelegenheid bestaan een kort
woord met betrekking tot Rerum Novarum
te spreken.
Op 15 Mei zal des morgens in de kerk van
Sint Pieter voor elke natie aan een afzon-
deriyk altaar een H. Mis worden gelezen
met gemeenschappelijke H. Communie, waar
na om 10 uur in dezelfde kerk Pausmis.
In den namiddag van dien dag zal op het
Damascuspiein in 't Vaticaan de groote
audiëntie plaats hebben by Z. H. Paus Plus
XI. die bij deze gelegenheid een toespraak
zal houden.
In piechtigen optocht wordt van het Sint
Pietersplein getrokken naar het Damasus-
plein.
Op 17 Mei zal om 6 uur namiddags in de
kerk van Santé Maria Maggiore een plechtig
Te Deum worden gezongen.
De toestand van baron J. J. O- van Voorst
tot Voorst ls nog steeds achteruitgaande. De
patiënt is uiterst zwak en heeft in geen drie
weken voedsel tot zich genomen.
De aardbeving in Mexico. Nadere be
richten.
(blz. 1, lste blad)
De plechtigheden bü de Rerum Novarum-
herdenking te Rome.
(blz. 1, lste blad)
Postvlucht IndiëAustralië, in aansluiting
op een HollandIndië-vlucht.
(blz. 1, lste blad)
De doodende mist te Luik. Het onder-
(blz. 1, lste blad)
De ryksmiddelen brachten in de afgeloo-
pen maan 4.4 mi'lloen minder op dan in
Dec. 1929; en over bet gebeele jaar 1930
6.67 millioen minder dan over 1929.
(blz. 1, lste blad)
Installatie der commissie .omtrent de
goederentarieven der Spoorwegen.
(blz. 2, 3de blad)
Tramongeluk te Rhoon.
(blz. 3, 4de blad)
De bekende kunstschilder Jan Dunsel
man overleden.
(blz. 2, 3de blad)
De groote diamantdiefstal te Antwerpen.
(blz. 3, 4de blad)
De Waalbrug voor Nijmegen wordt een
van de grootste vaste bruggen van ons land.
(blz. 2, 3de />lad)
Plannen tot verhooging van den detailprijs
van gedistilleerd.
(blz. 2. 3de blad)
Het programma van den Vijfden Neder
landschen Katholiekendag te Amsterdam.
(blz. 1, lste blad)
Nieuwe bloedige botsingen in Bombay,
(blz. 1, 3de blad)
Geen overeenstemming bereikt in de En-
gelsehe katoen-industrie Algeheele uit
sluiting.
(blz. 1, 3de blad)
W
Barometerstand 9 uur van.: 748 stilstand.
LICHT OP. De lantaarns moeten morgen
worden opgestoken om: 4.48 en overmorgen
om 4.50 uur.
brandstoffen bestelle men a a ai
aan een vertrouwd adres f\m M« iVI,
Groote Houtstraat 187 Tel. 12504
Ook te Amsterdam, Bussum, Hilversum, Leiden
De deskundigen hebben hun onderzoek
r.aar de oorzaak van het overlüden van een
aantal inwoners van Engis, wier dood aan
een moorddadigen mist wordt toegeschreven,
i.og niet beëindigd. Intusschen constateerden
zy by de autopsie irriteering van de adem-
naimgsorganen, waardoor hartverlamming
intrad. De mist bevatte een irriteerend be
standdeel, waarvan het karakter nog moet
worden vastgesteld. Men gaat voort met het
verzamelen van luchtmonsters op verschil
lende plaatsen. Het werk der deskundigen
schiet langzaam op en zal nog veel tyd in
beslag nemen.
DE VEREENIGDE BLÏKFABRIEKEN
TE WEESP
De ontslag-kwestie
De vorige week meldden wy, dat de di
rectie van de N.V. Vereenigde Blikfabrieken
afd. Weesp, het personeel omvattende on
geveer honderd man voor de keus had
gesteld: een loonsverlaging van ruim 8 pet.
en een 40-urige werkweek óf ontslag.
Het personeel had dit voorstel niet geac
cepteerd.
Naar wij van werknemerszijde vernemen,
heeft het personeel zich over het voorstel
nader beraden.
Besloten werd aan de directie te verzoe
ken, met behoud van den bestaanden loon-
standaard, den werktijd voor allen, die thans
nog werkzaam zyn, zoo noodig in te krim
pen en dan alle arbeiders in dienst te hou
den.
De R. K. en Algemeene Metaalbewerkers-
bond hebben echter besloten, met de door de
directie voorgestelde loonsverlaging geen ge
noegen te nemen.
Van de zijde van de directie vernemen wy
nader, dat zy hoopt te komen tot een nor
maliseering van de loonen zonder loonsverla
ging. In de komende week zal een bespreking
met de vakbonden worden gehoduen, waarna
een beslissing zal worden genomen.