HENK FIBBE
f 750.-
f250.-
f125.-
f50.-
f40.-
bureaux nassaulaan 49
f 3000.-
WONINGBUREAU
ZATERDAG 7 MAART 1931
AANGIFTE MOET, OP STRAFFE VAN VERLIES VAN ALLE REGIETEN, GESCHIEDEN UITERLIJK DRIEMAAL VIER EH TWINTIG UREN NA HET ONGEVAL
Onze ValiEta-afdeeSing koopt en verkoopt vreemd bankpapier
en buitenlandsche chèques tegen de scherpste noteerlngen
Frans Coenen en het
vloekverbcd
Het auto-ongeval te Bier.'k
Het vergaan van den
stoomtreiler „Noordpool"
MARCIA SCHUYLER
15 CENT
Mittovcs
r-ï
ÖIT NUMMER BESTAAT UIT VIER BLADEN
tn het GEÏLLUSTREERD ZONDAGSBLAD
DRIE EN VIJFTIGSTE JAARGANG No. 17710
Vijfde slachtoffer overleden
Een telegram van deelneming van
H.M. de Koningin
VOORNAAMSTE cNIEUWS
J. J. WEBER Si ZOON
Groote Houtstraat 166 Haarlem
EEN.
PREMlEBOEK
VOOR ONZE
ABONNE'S
Makelaar en Taxateur
NASSAUSTRAAT 14 - TEL. 13781
Vanderbllt's jacht te Amsterdam
Telefoon No. 13866 (drie lJUnen)
Postrekening No. 5970.
ABONNEMENTEN: voor Haarlem en
Agentschappen: per week 25 et.; per
kwartaal 3.25: per post, per kwartaal
3.58 b(j vooruitbetaling.
ADVERTENTIEN 35 ct. p. regel
VRAAG- EN AANBOD-ADVERTEN
TIES, 11 regels 60 ct p. plaatsing;
elke regel meer 15 ct. bij vooruitbeh
Bij contract belangrijke korting.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN
tusschen den tekst 60 ct per regel.
leg!aa^..né.'* dit Ma"! tiin inSeVO,KC de verzekerincsvoorwaarden
ongevallen verzekerd voor een der volgende uitkeeringen:
Levenslange geheele ongeschiktheid tot werken door
verlies van beide armen, beide beenen ot beide oogen
bij een ongeval met
doodeliiken afloop
bij verlies van een hand
een voet ot een oog
bij verlies van een
duim ot wijsvinger
bij een breuk van
been ot arm
bij verlies van 'n
anderen vinger
381
een encycliek over het
Het lijkt een profetenwoord,
ECHTSCHEIDING
k»Als de opvattingen niet veranderen,
et>ben de gezinnen en de menschelijke
^tscliappij voortdurend te vreezen,
at zij hun groot ongeluk worden
e^orpen in een crisis, die geheel de
baande orde in gevaar brengt."
~it schreef Leo XIII reeds vijftig jaar
®eleden in
hu»elijk.
®®eciaal voor onzen tijd neergeschreven.
e opvattingen, waarop Paus Leo XIII
°elde, waren die omtrent het verge-
akkel)jken van de echtscheiding, want
^atl de boven aangehaalde woorden liet
pi deze vooraf gaan: „Groot zeer zeker
s de kracht van het voorbeeld, grooter
°8 die van de-hartstochten; door deze
bikkels moet noodzakelijk het wellustig
sDeien met echtscheidingen dagelijks
'erder in tallooze zielen onopgemerkt
l»nen sluipen, als een besmettelijke
*lekte, of als een watervloed, die haar
bijken doorbreekt en het land over-
^roomt."
Zijn deze pauselijke dreigementen in
°bzen tUd niet geheel en al tot werke
enheid gekomen? Het spel der echt-
6cheidingen, een halve eeuw geleden al
Ieeds in vollen gang, is op de meest
r°®kelooze wijze voortgezet, zóó, dat het
^ettelijk huwelijk in de meeste landen
ot een caricatuur is geworden. Met het
^ettelijk huwelijk is het familieleven
ed het gezag ondermijnd. „Tot hun
Stoot ongeluk zullen zij te vreezen heb-
etl in een crisis te worden geworpen."
pten wij sinds den oorlog niet midden
11 die crisis? En voelen wij niet iederen
dat „de bestaande orde wordt be
dreigd?» In Rusland is de ordelijke
Samenleving tegelijk met het huwelijk
teQ onderste boven gekeerd, heerscht
öe chaos en grijnst de ellende millioe-
nen tegen. Daar is het profetenwoord
Leo XIII al ten volle bewaarheid.
n <lie Russische baaierd is en blijft
e®n bedreiging voor heel de overige we-
told, waar de samenleving door de
vcrwoesting van het wettige huwelijk
eh van het gezinsleven eveneens in
ernstige crisis verkeert. Met ern
stige bezorgdheid ziet de geloovige
christen van onze dagen deze maat
schappelijke crisis aan Daar wordt.
voor wie niet blind is, een geweldige
strijd gestreden. Oogenschijniijk zijn
het de twee groote partijen van orde en
Wanorde, die tegen elkander kampen:
die de bestaande maatschappelijke
instellingen, de regeeringsvormen en
be stelsels van verdeeling van kapitaal
en arbeid willen behouden of hoogstens
inngs zeer geleidelijken weg willen laten
veranderen; en een tweede partij, die
ib het snelste tempo zoowel het een als
het ander ten onderste ^boven wil
herpen en door andere vormen en stel
sels, waarvan zij zelf nog maar een
Vage voorstelling heeft, wil vervan
gen.
Toch is dit niet de voornaamste
strijd, die gestreden wordt en van welks
bitslag de toekomst onzer samenleving
afhangt. De scheidingslijn is een geheel
ahdere. Daar is eenerzijds de partij van
aUen, die de natuurwet willen handha
aft: die de onverbrekelijkheid van het
huwelijk, het gezag der ouders, het
tocht op leven van alle ongeboren vrucht
°Pelschen als de eenige ware grondslag
van het gezin en die in de vereeniging
van zulke gezinnen de eenige bestaans
mogelijkheid zien van een goed ge
ldenden en welvarenden staat. Dezul
ken strijden daarom tegen alle wufte
Uitingen in pers, tooneel, radio en bios-
Coop, tegen vrouwenarbeid en overdre
ven vrouwenemancipatie, tegen alle
Wetswijzigingen, die de echtscheiding
Pogen te vergemakkelijken; in één
Woord tegen alles wat het christelijke
familieleven kan ondermijnen. En aan
het hoofd van al deze strijders heeft
nog zoo pas zich Paus Pius XI gesteld
met zijn magistrale huwelijksencycliek.
En daartegenover staat de andere
partij, die de oude natuurwet onbruik
baar verklaart voor de tegenwoordige
jnenschheid. Zij eischt vrijheid voor
man en vrouw om in het huwelijk uit
elkander te gaan, wanneer de samen
leving moeilijkheden vertoont, wanneer
de echtelijke band zelfbeheersching,
aanpassingsvermogen, opofferingen
vraagt. Zij wil de gelijkheid van man
en vrouw, ook daar, waar de natuur
onmiskenbaar ongelijkheid heeft aan
gegeven. En al dezulken vinden wij in
één gelid geschaard, wanneer het er om
gaat de vrijheid van drukpers, tooneel,
bioscoop en radio tegen 'de meest
redelijke censuur te verdedigen, ook al
leidt die vrijheid tot vergiftiging van
het volk en vooral van de jeugd door
pornografie en vertooningen van de
meest ergerlijke soort, 't Zijn dezelfden,
die de bestaande wetten tot bestrijding
van ontucht en tot bescherming van
het huwelijk en het geboorterecht wil
len afschaffen. En het allerdwaaste is,
dat onder die laatste categorie nog
groote groepen gevonden worden, die
beweren de bestaande maatschappelijke
orde in stand te willen houden.
Neen, er is geen orde mogelijk we
zitten trouwens al midden in de maat
schappelijke crisis tenzij de eerste
partij het over de geheele linie wint en
de natuurwet weer volledig worde nage
leefd.
Een der eerste vereischten daarvoor
is, dat er een kentering kome in de
publieke opinie omtrent de geoorloofd
heid der eischtscheiding. Wij moeten
hier van een algemeene geestesgesteld
heid spreken. Het idee van echtschei
ding heeft zich als een waan bij den
mensch van heden vastgezet. Nog kort
geleden vervoegde zich een dame met
een zeventienjarige dochter aan een
internaat. Zij bond de directrice op het
hart het meisje vooral tot zelfstandig
heid op te voeden en haar in een of
ander vak speciaal te laten bekwamen.
„Want," zeide zij, „wanneer mijn doch
ter eenmaal getrouwd is en gaat schei
den, moet zij voor zichzelf kunnen
zorgen."
Ziedaar de mentaliteit: op hetzelfde
oogenblik dat men aan een huwelijk
denkt, ziet men er de scheiding achter.
Wanneer men niet-katholieken over de
Roomsche leer van de onverbrekelijk
heid van het huwelijk hoort spreken,
voelt men, dat wij, katholieken, aan de
overzijde in dit opzicht als onbegrijpe
lijke wezens worden beschouwd. Voor
den modernen mensch behooren huwe
lijk en echtscheiding bij elkaar; wie
daarin niet gelooft lijkt een wezen uit
de andere wereld.
En toch is de leer van den onverbre-
kelijken huwelijksband niet iets spe
ciaal katholieks, geen uitvinding of
voorschrift van de katholieke kerk,
maar een wezenlijk element van het
huwelijk zelf. Dit wordt door vele
katholieken nog wel eens vergeten; ook
in Roomsche kringen leeft hier en daar
de gedachte, dat het verbod van echt
scheiding met de mogelijkheid om een
nieuw huwelijk aan te gaan een bijzon
dere verplichting is, alleen aan zijn
godsdienst eigen, zooals b.v. het coeli-
baat van de priesters. En dikwijls kan
men er dan bij hooren zeggen, dat- de
kerk in dat opzicht toch wel wat al te
streng is en het dan ook op den duur
in onzen tijd met dit verbod niet zal
volhouden!
Op verschillende plaatsen komt Paus
Pius XI in zijn onlangs verschenen en
cycliek over het christelijk huwelijk
daar tegen op.
Zich beroepend op tal van uitspra
ken van zijn voorganger Leo XIII,
schrijft de Paus: „Reeds alleen door het
licht van de rede, vooral als we de al
oude getuigenissen der geschiedenis be-
studeeren, als we het zich gelijkblijvend
geweten der volkeren ondervragen, en
de instellingen en gebruiken van alle
natiën nagaan, is het voldoende be
wezen, dat er iets heiligs en godsdien
stigs is gelegen zelfs in de louter na
tuurlijke echtverbintenis, „niet iets bij
komstigs maar ingeboren, niet van men-
schen gekregen, maar gelegen in de na
tuur" daar „het God tot insteller heeft,
en het reeds van den beginne af een
afschaduwing was van de Menschwor-
ding van 't Woord Gods."
In dit opzicht staat het moderne hei
dendom bij het oude achter. De oude
heidenen en ook nog de huidige primi
tieve volkeren in Azië en Afrika, maak
ten van een huwelijksvoltrekking een
godsdienstige plechtigheid, omdat zij
het groote gewicht van de daad begre
pen. De moderne mensch loopt naar den
Burgerlijken Stand, laat zich „inschrij
ven" en meent dat hij over een of over
tien jaar zich weer kan laten „afschrij
ven" om na korten tijd weer een nieuw
formulier te halen.
Tegen die geestesgesteldheid kan niet
genoeg worden opgekomen. Er is, zooals
de Paus het in zijn encycliek zegt, maar
één onwrikbare wet van God, door
Christus met nadruk bevestigd. Een wet,
die door geen bepalingen van men-
schen, noch door besluiten van volkeren
of den wil van wetgevers kan verzwakt
worden; „Wat God heeft vereend, dat
scheide geen mensch". De woorden van
Christus: „Al wie zijn vrouw wegzendt
en een ander huwt, bedrijft overspel: en
wie een vrouw, die door haar man is
weggezonden, huwt, pleegt echtbreuk",
zijn niet door de katholieke kerk uit
gevonden, maar door den Evangelist uit
Christus' mond opgeteekend. Ze zijn
niet voor de katholieken alleen gespro
ken, maar voor iedereen. Zij gelden dus,
zooals de Paus schrijft, voor ieder
huwelijk: „ook voor het louter natuur
lijk en wettelijk huwelijk. Want aan
ieder waar huwelijk komt die onverbre
kelijkheid toe, waardoor het, wat het
ontbinden van den huwelijksband be
treft, geheel en al onttrokken is aan de
willekeur der partijen en aan alle wet
telijke macht".
Het is goed, dat deze waarheden nog
eens scherp tot ons allen doordringen.
Wij, katholieken, leven dus niet ondc-r
een uitzonderingswet; niet voor ons al
leen geldt het verbod der echtscheiding
met mogelijkheid Van een nieuw huwe
lijk, maar voor allen die een waar
huwelijk aangaan. Want één van bei
den: men sluit een huwelijk, dat is een
verbond van trouw tot den dood, maar
dan is het ook onverbrekelijk. Of wel
men heeft .bij het geven van het ia-
woord de intentie, om slechts tijdelijk
bij elkaar te blijven slechts zoo lang
als er geen stoornis in de verhouding
komt; maar dan sluit men ook geen
waar huwelijk; in het oog van God is
zulk een verbintenis geen geoorloofde
samenleving. En nu mogen burgerlijke
wetgevers daar anders over beslissen;
zij mogen heel gewichtig huwelijken
„voltrekken", reglstreeren, ontbinden en
weer opnieuw „voltrekken", in Gods oog
heeft dat alles geen waarde.
Er kan in onzen tijd niet genoeg op
aangedrongen worden, dat de katholie
ken zich van deze leer geheel en al door
dringen en dat ieder in zijn kring zich
als propagandist voor deze eenig ware
huwelijksleer, voor de handhaving en
de bescherming dezer natuurwet, op
werpt. Ten deze moeten wij zijn het
zout der aarde, want onze samenleving
dreigt aan den kanker der echtschei
ding ten gronde te gaan.
HOMO SAPIENS
Hedennacht heeft het 22 gr. F.
in den vind gevroren.
Ieder dacht al aan den zomer,
Nam den ko'.envoorraad op,
Constateerde met veel vreugde
Net genoeg, alvast geen strop
En de dikke winterjassen
Weliswaar wat kaal en faal,
Konden voor die veertien dagen
Nog wel dienen een paar maal.
't Winterhoedje van de dames
Werd zoo gced als afgedankt
En de kleine jongen is het
Die om „buiten spelen" jankt.
Ieder dacht al aan den zomer
Aan de lente zonder kijf,
Totdat in de Maartsche dagen,
Ons de koude viel op 't lijf.
Lieve menschen, vorst, tien graden
In den wind zelfs twee dozijn
Kolen, dekens, winterjassen!
Koude neuzen, groot en klein.
Voor m'n ruiten stond de lente.
Uitgebeeld als hyacint,
Maar de bloem is doodgevroren
Door den feilen Noorderwind.
Lentebloemen! Op de ruiten,
Fraai gesneden uit dik ijs
Is dat voorjaar? Wel de wereld
Is en biyft maar van de wijs!
ACHILLES.
De Rijksvischafslaè te IJmuiden
Gisteren is het electrisch mijntcestel in den Rijksvischafslag te IJmuiden in gebruik
genomen. Hierboven een foto van de autori ieiten, die hierbü tegenwoordig waren.
Op den voorgrond, rechts, de heer Ir. A. Kin gen, directeur-generaal van het Departe
ment van Waterstaat. Daarachter Ir. Gclinck, hoofd-ingenieur-directcur van den Wa
terstaat te Haarlem. Staande de heer F. J. H. Schneiders, directeur van het Staats-
visschersha venbedrijf
A udiëntie
De Fonteinlaan in opstand!
Naar aanleiding van wat Frans Ccenen in
de „Groene Amsterdammer" over het vloek-
verbod ten beste (sic!) meende te moeten
geven,' schrijft „De Tijd" nog:
Wij zullen die gewetensvrijheid, welke de
ruimhartig vloekende Geuzen zoo beginsel
vast hebben verleend aan Cornelius Musius
en de priesters van Alkmaar, Den Briel en
Roermond, maar liever buiten den engen
gezichtskring van den heer Frans Coenen
houden, maar vragen ons toch af, waarom
het door hem aangehaalde woord indien het
toch geen beteekenis heeft, niet vervangen
zou mogen worden door b.v. het woord
rhododendron", dat ook m zulk een ver
band niet tot de beduidendste behoort! 't Is
toch heusch moeilijk in te zien, waarom de
heer Coenen plotseling optreedt als paladijn
van de eene inhoudlooze uitdrukking tegen
een onverschillige andere, die om redenen,
hem totaal ontgaande, aan sommige ern
stige menschen gewenscht voorkomt.
Tenslotte zien wi) niet, waarom de heer
Ccenen de parels der Nederlandsche taal
het liefst gaat zoeken op den mesthoop eener
verwording, die hij zelt zoo cynisch consta
teert. Er staan in b.v. de „Historiën" van
Hooft volop kernachtige uitdrukkingen, die
niet meer gebezigd worden en waarmee de
heer Coenen zich geheel onschuldig kan
amuseeren, als hij vermaak zoekt in 't ver
mannelijken onzer moedertaal.
Als hij er pleizier in heelt, om zijn „man
lijk krachtige" taal te leeren van dronken
voerlui of bordeelhouders, hij encanailleere
zich dan met dat volkje, maar hij blijve
daarmee den Nederlander, 'die van fatsoen
haudt, van het lijf!
Z.D.H. de Bisschop van Haarlem zal de
geheele volgende week audiëntie verleenen,
behalve Maandag, terwijl Mgr. ter gelegen
heid van zijn verjaardag op Zaterdag a.s.
audiëntie zal verleenen aan de leeken en
aan 'e Eerw. Broeders en Zusters van 11 tot
uur aan de g-^.eUjkheid van 12 tot
1 uur.
Fonteinlaan wordt op hfet oogenblik geasphalteerd. Terwille van het verkeer is het plantsoen met de fontein weggebroken, opdat
één mooien weg verkregen zon kunnen worden. Uit deze foto spreekt wel duidelijk de chaos ter plaatse
Gisteren is in het R. K. Ziekenhuis te
Venlo overleden Mej. Kraus uit Horst, die
ernstig gewond werd bij het autobusongeluk
nabij Blerik. Dit is het vijfde slachtoffer van
deze ramp.
Momenteel worden nog "vier gewonden in
het ziekenhuis te Venlo verpleegd. Hun toe
stand is redelijk wel.
Het gemeentebestuur van Velsen ontving
Vrijdagmorgen een telegram van Baron van
Geen, particulier secretaris van H. M. de
Koningin, waarin H. M. te kennen gaf, diep
getroffen te zijn door het vergaan van de
„Noordpool" en burgemeester Rijkens werd
verzocht, namens H. M. deelneming te be
tuigen aan de nagelaten betrekkingen.
De burgemeester, die reeds Donderdag een
bezoek bracht aan het gezin van schipper
Gravemaker, heeft onmiddellijk aan dit ver
zoek voldaan.
De correspondent van de „Tel." in Rose-
hearty schrijft:
De Kustwacht heeft Vrijdag den geheelen
dag in den Sweet Pool gedregd, in de hoop
neg drenkelingen van de „Noordpool" te
vinden, doch zij heeft geen succes gehad.
Men neemt aan, dat zich neg meer lijken
in den Pool bevinden. De bergingepogingen
worden ten zeerste bemoeilijkt door 't ruwe
water, na den hevigen storm, die dezen
nacht uit het Oosten is opgestoken. Vrijdag
morgen stonden er weer zware zeeën, doch
later liep de wind om naar het Zuiden,
waardoor het dreggen gemakkelijker werd.
Om zeven uur des morgens had het gety
zijn laagste punt bereikt en een der vis-
schers heeft het wrak weer kunnen berei
ken. Hij kon echter niet binnendringen en
meent, dat dit slechts mogelijk is, wanneer
men een opening maakt in den wand van
het vaartuig.
De vertegenwoordiger van Lloyds is van
oordeel, dat dit onnoodig is, daar het schip
op zijn bakboordzijde ligt en duikers zich
toegang tot het ruim kunnen verschaffen.
Maar alle waarschijnlijkheid zal dit dan ook
gebeuren.
De Nederlandsche consul te Aberdeen
heeft van het begin der ramp af voortdu
rend overleg gepleegd met de autoriteiten
en zijn goedkeuring gehecht aan de geno
men maatregelen.
Heden, Zaterdag, zullen de lijken van nog
zeven slachtoffers te Fraseborough ter
aarde worden besteld, waarvoor greote be
langstelling van de zijde der bevolking
wordt verwacht. De bemanning van een
Nederlandschen treiler, die op het oogenblik
voor Aberdeen ligt, zal naar Fraserborough
komen, om de plechtigheid bij te wonen.
Het motorjacht „AIva" met den multi-mil-
Iionnair Vanderbilt aan boord, in de hoofd
stad aangekomen.
(biz. 1, 1ste blad)
Een der gewonden van het ongeval te
Blerick overleden, waardoor bij deze ramp
thans v«f slachtoffers te betreuren zijn.
(biz. 1, 1ste blad)
Indische begrooting in de Tweede Kamer
afgehandeld.
(blz. 2, 3de blad)
Algemeene beschouwingen in de Eerste
Kamer gesloten.
(blz 2, 3de blad)
Vergadering van den Vrüheidsbond.
(blz. 2, 3de blad)
Muitery in een Chineesche legerdivisie.
(blz. 1, 3de blad)
Duitsche Rijksdag en lm Westen nichts
ii'ues.
(blz. 1, 3de blad)
Cycloon boven Mauritius.
(blz. I, 3de blad)
In het nieuwe Russische proces Is voor
verschillende verraders de doodstraf ge-
eischt.
(blz. 1. 3de blad)
Barometerstand 9 uur v.m.: 7.60 vooruit.
OPTICIENS - FABRIKANTEN
LICHT OP- De lantaarns moeten morgen
worden opgestoken om 6.19 en overmorgen
om 6.20 uur.
Thans stellen wij voor onze abonne's ver
krijgbaar het premieboek:
van Grace Livingstone Hill.
Te bestellen bij onze agenten en bezorgers
tegen den prijs van slechts
Rechtstreeksche toezending geschiedt alleen
na ontvangst van 20 cent aan postzegels.
Voor Beverwijk verkrijgbaar aan het Bijkan
toor, Breestraat 121.
DIRECTIE N. H. COURANT
Gisterenavond is in de Amsterdamsche ha
ven aangekomen het jacht „AIva" van den
Amerikaanschen multi-miliionnair W. K.
Vanderbilt. Mr. Vanderbilt, die met zijn echt-
genoote aan boord is, heeft dit jacht, dat naar
beweerd wordt het kostbaarste vaartuig van
dit soort ter wereald is, te Kiel doen bouwen.
Er bevindt zich voorts vijftig man equipage
aan boord. Het jacht heeft ligplaats geno
men aan den Westerdoksdijk. Zondagmorgen
vertrekt het weer naar Havre.
Naar ons door de Pers- en Propaganda-
Commissie der „Mittovosde in October te
Haarlem te houden Missietentoonstelling,
wordt medegedeeld, is door haar een prijs
vraag uitgeschreven voor een biljet voor de
ze tentoonstelling, waaraan alle Katholieken
kunnen meedoen.
Gevraagd wordt een ontwerp in kleuren,
op formaat 80 X 110 waarbij er evenwel
rekening mee dient te worden gehouden, dat
zij ook, geheel of gedeeltelijk, in klem for
maat (briefhoofd, sluitzegel) moeten kunnen
worden uitgevoerd.
De keuze van het onderwerp is geheel vrij;
alleen zullen op het biljet moeten voorko
men de woorden:
MITTOVOS
Haarlem. 10—25 October 1931
Hongrasweek Tentoonstelling
Ter tegemoetkoming zal aan den maker
van het bekroonde ontwerp, waarvan het
auteursrecht eigendom van de „Mittovos"
biyft, een tegemoetkoming van f 50.— wor
den uitbetaald.
Ontwerpen worden vóór 15 April a.'s. onder
een motto en vergezeld van -tra gesloten
-nveloppe, bevattende he üfde motto en
den naam van den lijzender, ingewacht oij
den heer. Arthur Tervoeren, secretaris van
de Propaganda-Commissie, Kleverparkweg
200, te Haarlem; bij wlen ook padere Inlich
tingen zijn te verkrijgen.