DE GRAALBEWEGING EN DE
KINDEREN'VAN DEZEN TIJD
DE GOEDE WEEK
STADSNIEUWS
Gediplomeerden
Het Moederhuis der
St. Julianacongregatie
Faillissementen
Voorjaarsvacantle bij H. O. V.
Steun voor het
Santos-fonds
Cabaret-avond op Woensdag 8 April
De aardappelvoorraad
Comité tot bestrijding van de gevol
gen der werkloosheid te Haarlem
UIT DEN OMTREK
BEVERWIJK
UMUÏHEN
BERICHTEN UIT ONZE
VORIGE OPLAGE
De Tollinie
De Curtus tegen de verwijten van
Briand
Opstand in Venezuela
BUROERUJKE stand
Franklin D. Roosevelt, Democratisch
candidaat voor het Presidentschap
van de Ver. Staten
II. (Slot)
Toen wij in Januari te Amsterdam de op
voering van mevrouw Roland Hoist's leeke-
spel mochten bijwonen, stond het bü ons
reeds vast, dat wij als Graalbeweging, in de
Goede Week of op Faschen, door onze meis
jes een Kruishulde als proeve van gemeen -
schaps-tooneel en spreekkoor-techniek ten
gehoore zouden brengen, om daarmee in het
openbaar onze eerste daad te stellen van
wereldapostolaat.
Want wij meenen, dat de oplossing der
vele moeilijkheden, waarin de kinderen van
onzen tijd zich bevinden, ten slotte alleen
in het kruis kan worden gevonden; in de
verheffende, mar. tevens ook dieptroostende
waarde van het offerkruis van Christus, als
ware Godmensch aanbeden door het Chris
telijk Geloof.
In de overtuiging fat de zonde ten slotte
de eenige fout is de wereldgeschiedenis, en
de eenige schuld aan de sociale misstanden
van deze eu alle andere tijden, meenen wij,
dat juist het eerste woord, dat de Katho
lieke jonge vrouw hier mee gaat spreken,
een boetend kruiswoord en een dankbare
kruishulde moest zijn, omdat juist in de
schaduw van dat groote kruis op Kalvarië
alle misverstanden ineens by tooverslag
worden doorstraald en doorschenen van op
offerende, zelfvergetende, zich tot in den
dood vrijwillig overgevende liefde.
Pas als wy dien stellen berg opdurven,
vallen alle overige lasten van ons af. En
vooral de jonge katholieke vrouw, het jonge
katholieke meisje vindt al het andere de
moeite niet waard.
De kwestie is voor de Graalbeweging een
voudig deze: moeten wy en mogen wy ook
in dezen tyd het Kruis van Christus aan
vaarden? Ja, of neen. Moeten wy mee ons
kruis dragen tot uitboeting van de zonden
der wereld, of is dat alleen voor de religieuze
zusters? En het antwoord is ons door Chris
tus' Apostel al eeuwen lang gegeven in zyn
brief aan de Galaten: „Mihi absit gloriari,
nisi in cruce Domini". „Het is verre van my":
op iets anders te roemen, dan op het kruis
van Christus, waardoor de wereld voor my
dood en gekruist is, en ik ook dood en ge
kruist ben voor de wereld." Als wy ten-,
minste dat Apostelwoord nog noodig hadden
na Christus' eigen uitspraak: „Wie niet
eiken dag zyn kruis opneemt en achter My
komt, kan myn leerling niet zyn."
Wy hebben dus te kiezen,
wy meenden dan ook aan onze meisjes
geen betere taak voor den Vasten-tyd te
kunnen geven, dan een spreekkoor te leeren
en in te oefenen over het nut van het
ïyden, d.w.z. den Koninklyken weg van het
Heilige Kruis. Maar dan tevens door prac-
tische offers in dezen boetetijd deze waar
heid te leeren kennen, niet slechts in theo
rie, maar ook in de practijk!
Niemand werd tot meedoen verplicht. En
reeds by het van buiten leeren openbaarde
zich dadelijk een scheiding der geesten. Er
waren er onder, die eeriyk verklaarden, dat
ze dit allemaal onwerkelijk vonden; en wy
hebben ze stil laten heengaan. Maar dege
nen, die bleven, die wij er door büwonnen
er was aanvankeiyk slechts op 1500 deel
neemsters gerekend, en feiteiyk zullen wij
met 25 2600 executanten voor den dag
kómen hebben de gevolgen er van zeker
duidelijk aan hun zielen en harten ervaren.
In het begin sliepen zy er niet van. Later
droomden zy er over. En nu leven zy er van;
en" zétten het dagelijks in daden om; zoodat
het1" met Tweeden Paaschdag geen van bui
ten geleerd en opgezegd spelletje zal wezen;
maar een golf van bruisende overtuiging,
een vlaag van bezielenden gloed, een zang
van meesleepende geestdrift, die beter dan
wat voor middeliyke aanwyzing ook, onmid
dellijk en direct iedereen overtuigen zal, dat
het haar meenens is en diep beleefde ernst,
in concrete, kleine, dageiyksche daden opge
voerd.
Zie, dat is nu de eerste vrucht van het
gemeenschapstooneelde echo van Chris
tus' Kruisvoorbeeld in de harten der Jonge
Christenen, dieer onder gedrukt
gaan?neen, die er daverend gelukkig
van zyn! Maar ook den deus ex machina
van Gheon konden wy daarby niet missen,
t twaalfde hoofdstuk vart het tweede boek
der Imitatio had de stof gegeven voor het
meer bespiegelend eerste bedrijf, het 56:te
hoofdstuk van het derd.e boek bracht ons
het dramatisch element van het tweede be
drijf: de stem van Christus zelf, weergege
ven door een élite altenkoor, die zich met
de Graal over Zijn Krulsmysterie onderhoudt
en haar opwekt niet te vreezen.
Onwillekeurig overwogen wy daarby de
ontmoeting met Maria en Christus' woor
den tot de weenende vrouwen van Jeruzalem
op Zijn Kruisweg, de rol, die juist de vrou
wen op Paaschdag hebben gespeeld, terwyl
de Apostelen nog vluchtten en zuchtten.
Daarom zingen, terwyl allen in 't Kruls
mysterie verzonken in stilte nog bidden, nog
plotseling Engelenkoren het drievoudig Al
leluja van Paasch-Zaterdag: waarop dan
Maria zelf, de gezegende onder de Vrouwen
en de Moeder van Smarten evenzeer aio
de Moeder der schoone liefde, haar nog
altyd niet ten volle begrepen Magnificat
zingt; waarna weer de Engelen hun Alle
luja's inzetteif
Dan hreekt de Paaschstemming los. En in
een karakteristiek vlug lyrisch beurtgesprek
wordt de taak der vrouwen op Jesus' Verry-
zenisfeest herdacht; en de gang der Aposte
len naar Emmaus, eer ze aan het Kruis-
mysterie en de er van zelf uit volgende
Verryzenls durven gaan gelooveff; moest
dan de Christus niet ïyden en zoo in zyn
verheeriyking binnen gaan? Moet dan de
menschheid misschien ook niet lijden, om
haar verheeriyking van Christus in ruil te
ontvangen?
Tot zoover waren wy gevorderd, toen wy
het Leekespel van mevrouw Roland Holst
„De Kinderen van dezen Tijd" mochten by-
wonen. En was het nu zoo'n wonder, dat
we n a dien avond by onze thuiskomst
elkander als uit één mond verrasten met:
„Nu moet er een derde bedryf by, gericht
tot de Kinderen van dezen Tyd?" Niet, dat
wy met mevrouw Roland Holst in dichter
lijke gaven willen wedyveren, maar omdat
wy ons van ons christeiyk standpunt ver
plicht achten op te komen tegen het agnos
ticisme onzer dagen. Alsof de eigeniyke
oplossing van de wereldraadselen nog altyd
niet gevonden wès! Christus is ons alie
waarheid komen leeren! Hij is de Weg, de
Waarheid en het Leven. En wy rekenden
het, ons tot een duren plicht, te komen ge
tuigen van ons kinderiyk geloof en ver
trouwen in Hem; als wy het christendom
maar werkelijk en heelemaal beleven, zyn
immers' alle oplossingen overbodig!
En waar mevrouw Roland Holst ophoudt,
beginnen wij dus ons derde bedryf.
..Op, kinderen van dezen tyd, van dezen
nacht,
Gy hebt het begrepen, gy zijt het geslacht,
Dat staande in 't onzekere llctn van ken
terende tyden
Geen bedding wéét, gereed om te
zaam'len Uw kracht.
Zoekenden zyt gy nog, gy zyt nog ver
spreiden,
Gy moet u zeiven uit menlgen waan nog
bevryden
Gy moet nog worden hen, waar de wereld
op wacht.
O, laat onze boodschap u van 't Paaschkruis
verkonden,
Uw ongeweten God heeft ons 't geheim
verklaard,
Wat gy niet zaagt, hebben vrouwen met
oogen toe gevonden,
De Paaschklokken luiden het nieuw geluk
over de aard.
De lust naar het offer heeft den Kruisberg
ons gewezen
En al zyn zyn luchten yi,
Hy is voor menschenvoeten niet te steil,
Die kruislust is de weelde, waar de wereld
naar snakt.
Ons kleine hart zal nu het kruis ook niet
meer vreezen,
Zoenlijden uit liefde heeft onze harten ge
pakt.
Menschen, laat uw hart ook door het Mjden
betooveren,
Om op de ruwe vloeden van uw driften wars
en wild
Door llefde's stuw den zachten zegen te ver
overen;
Het onze is reeds tot luwte van milde zoet
heid gestild."
En dan komt de adoratie uit de twes
eerste bedrijven terug, maar met twee Al
leluja's doortinteld en goudgestraald, waar-
by er een vloed van verbijsterenden jubel
over de Stadion-bezoekers uit 2500 bezielde
meisjesharten zal henen slaan.
Dan komt een Engelenkoor uit Joost van
den Vondel's nalatenschap de zilveren klok
ken luiden van:
„De hemel heeft het kleen verkoren,
Hier geldt noch adel, staat noch macht,
Al wie door ootmoed wordt herboren,
Is van het hemelsche geslacht."
En dan zal de Graal in symbool van 't
harmonisch C-dur-akkoord, de woorden van
mevrouw Roland Holst tot de hare maken:
„Macht kan het ryk, macht kan het ryk
niet bouwen,
Geen stelsel kan t. Hier geldt groot noch
klein;
Liefde, geduld en onwrikbaar vertrouwen
Moeten daarvan de steenen zyn."
Waarop gebeden wordt met de in my'n
eerste artikel geciteerde aanvangsbedewoor-
den van een der geesten van Erbar
ming:
„Erbarm U Heer over de kinderen van dezen
tyd, over
Hun hoogmoed, hun zingenot en hun op
standigheid."
Dan wordt de genotzucht onder han
den genomen:
„Genieten wekt grofheid, maar sterflust
veredelt
Doffen voedt de overvloed, maar derflust
spat vuur."
En het z&l vuur spatten uit de vonkende
harten, zoowaar er nog vuur in de Holland-
sche vrouwenharten tintelt. En bezield zé.1
het klinken:
,,'t Genot wordt met haar slaaf in 't don
kere graf begraven.
Maar liefde's leed veriest uit witte wade cn
grot.
Dat is de les van Paschen, juichfeest van
wie zich gaven,
Het Lam der liefde gaat ons allen voor
naar Go-b"
En dan de troost voor hen die lijden, gciyk
men het zal hooren: want ïyden en troost
vullen nu eenmaal het vrouwenhart vol
komen
Dan Komen ziel en lichaam aan de beurt.
Met Dirk Coster in „De Stem" van Maart
1931. blz. 280, is de Graal vooral begaan
met de zielen: „In den wedyver van de zich
„volmakende machine, het zich volmakende
„lichaam, blUft thans de ziel klagelijk ach-
„ter; en de ziel dreigt steeds meer achter
„te biyven en vergeten te worden. Begrijpt
„men dan niet, dat dit een doodsgevaar voor
„onze beschaving is? Begrijpt men dan niet.
„dat zy alleen, die kleine geringe Assche-
„poester, zy alleen de macht bezit, de beide
„andere machten te remmen en te temmen
„in hun mechanisch voortvretende tyrannie,
„die elndeiyk zich in paniek zal moeten
„uitvieren? Zij alleen, en niets en niemand
„anders? Eerbied dus voor wat er ondanks
„alles in het verleden aan zielskracht werd
„bereikt, kan de toekomst alleen groot
„maken."
Geen welstand van 't vleesch, als de
geest niet gezond wordt.
Geen bhjheid van zinnen, als binnen
onvrede mort.
Geen gaafheid van weten, als 't geweten
gewond wordt.
Geen weelde der idee, als 't ideaal
verdort.
En dan komt haar besluit: WU Katho
lieke meisjes willen heiligen tot zonen heb
ben, óók al zullen ze moeten ïyden. Zie, dat
zyn idealen van het Christelyk Moeder
schap, geiyk de Hoilandsche Katholieke
Jonge Vrouwen van thans dat verstaan:
Om de wereld te redden!
Maar nu wordt ten slotte ook de sociale
strijd in den kruisban getrokken:
Biyft trouw aan de liefde, dus naast
de rechtvaardigheid,
Hst juweel van het ïyden is meer
waard dan goud.
In de vreugde der deugd ligt der
vrouwen menschwaardigheid
En de kanker der zonde is 's werelds
éénige fout.
Heeft de menschheid dus rechten op
welstand en voorspoed,
zy heeft ook een diepe-behoefte aan
genegenheid!
Vermind'ring van werktyd
vermeerd'rlng van loongoed
zyn goed als gunstig uur voor
liefde's genegenheid.
Maar als de liefde aldoor een
makkeiyk léven leidt
En met morren, en klagen al haar
kruiswegen mydt:
Gevloekt.
(Hoort ge de christelijke echo van
Mevrouw Roland Hoist's daemonisch
„Gevloekt" uit haar tweede bedryf?)
Gevloekt die pret van goedkoope
gelegenheid,
Maar het diepe ïyden uit liefde,
zy gezegend in eeuwigheid.
Inderdaad, zoo meenen wij, leidsters der
Graalbeweging, dat de problemen, die
Mevrouw Roland Holst in de kinderen van
dezen tijd heeft naar voren gebracht, in
onzen kring een dankbare echo hebben
gevonden. En wy wagen te meenen, dat
hiermee de jonge Hoilandsche Katholieke
Vrouw het hare heeft bygedragen om een
antwoord te vinden op de brandende
en allen thans martelende vrage: Waar
heen?.
Wie belang stelt in ons antwoord daarop,
kome er naar luisteren op Tweeden Paasch
dag in het Stadion' te Amsterdam, 's mid
dags om 2 uur, en men zal het hooren:
In cruce salus.
„Wat vreest gij' dan, neem op uw kruis,
waar gy mee in den hemel komtl
„Aan het kruis is zaligheid, aan het kruis
is het leven, aan het kruis is bescherming
tegen den vyand.
„Aan het kruis de instorting van het hoog
ste zoet, aan het kruis de zielkracht,
aan het kruis de geeste.'ijke vreugde.
„Aan het kruis tie schat van alle deugden
aan het kruis de volmaaktheid en
heiligheid.
„Geen zaligheid der ziel, noch hoop cp
eeuwig leven, dan aan het kruis.'
Passie-Zondag 1931.
MIA VAN DER KALLEN,
Vr. v. Nazareth.
Zaterdag heeft de uitdeeling plaats gehad
aan leerlingen van de Ambachtsschool, die
het dioloma verwierven.
Smeden, Bankwerkers: H. Claudius, Haar
lem; N. P. v. Diggelen, Haa-lem; J. van Ge
loven, Haarlem; J. D. Glas, Heemstede; C. J.
v. d. Heuvel, Haarlem; J. P. H. Honkoop,
Haarlem; H. C. Hoogevesn. Haarlem; G. v
d. Linde, Haarlem; M. G. Mo'enkamp, Haar
lem; L. A. Okker, Haarlem; J. J. Schreuders,
Haarlem; P. J. Smit, Haarlem: A. H. Souwer.
Haarlem; Th. Sytrandy, Amsterdam; Th. G.
Willerose, Vogelenzang.
Automonteurs: J. P. C. Aupers, Haarlem;
H. J. Cramer, Haarlem; J. K. Eichcnberger,
Haarlem; C. van Erk, Haarlemmermeer; G.
Hommers. C. G. Hoogendoorn, W. J. Hop
man, J. C. Hünd'ing, M. A. Koopman. C, J
v. d. Merkenhof. H. J. J. Piepers, N. van Slo
ten. A. Stokman, W. G. Tweehuyzen, Ch. F.
v. Zutohen, allen te Haarlem.
Electric!ens: A. P. Formanoy, J. L. dé
Graaff, C. J. van Gijn, J. C. Heikamp te
Haarlem; A. C. Jonker, Hoofddorp; J. G.
van Koten.' Haarlem; W. F. M. H. LaSschuit,
Haarlem; M. Lasthuis. Overveen; J. Roden
burg. Haarlem; J. J. B. Roove-s Heemstede:
M. Slagtveld, Zandvoort; F. G Snuverink,
Bloemendaal; H. Stoelman, J. A. Verharen,
W. Verlnea, G. Wielart, A. J. de Zaayer.
alien te Haarlem; F. Zwemmer, Zandvoort;
N, Zijlstra, Haarlem.
Timme-IiedenA. v. Beyeren, Haarlemmer-
liede; M. J. de Boer, Haarlemmerliede; K.
de Boer, HaarlemmerliedeJ. J. Boutelllir,
Bloemendaal; S. Dekker, Haarlemmerliede:
W. H. Gmelig Meyling, Bloemendaal; A. van
Heerden, Haarlem: M. H. A. Janse, Haar
lem; J. Plevier, Haarlem; W. Vallentgoed,
Spaamdam; J. Willebrord, J. de Wit, F. van
Zwündregt, C. van Andel, N. Faure, E. Ha-
lewiin. A. J. F. Hofstee, H. C. G. Jongkind,
C. Klaasven, allen te Haarlem; A. Nieuwdop,
Heemstede; J. Paap, Bloemendaal; A. F.
Valkenberg, Bloemendaal; J. B. Visser, Haar
lem; H. W. v. d. Voet, Haarlem: C. Voorn,
Heemstede; N\ W. C. v. Warmerdam, Haar
lem; C. J. v. d. Werff. Zandvoort.
Meubelmakers: M. Koopman, Haarlem; A.
Thuis, Haarlem.
Schilders: H. C. Ackermann, Haarlem; W.
A. Bol, Zandvoort; J. Bosch, Haarlem: N.
Th. van Duin, Hoofddorp; M. Eichenberger.
Haa-lemJ. M. Koopman, Haarlem; J. J.
Vinken, Zandvoort.
Ook voor de avondteekenschool had de
uitdeeling van diploma's plaats.
Het resultaat was als volgt:
Metaalbewerkers: A. Asmus, P. Bas, J. H.
Bourgonje, L. F. Groeneveld, L. G. Henkel,
J. Kors, H. J. v. Mees, H. Snippe, H. G. L.
Tesselaar, N. J. Vreeken, J. C. de Vries
Automonteurs; J. C. v. Andel, J. P. Deen,
H. J. de Groct, J. F. Schijf, P. Stryder.
F. M. Terpooxten, J. v. Tongeren, W. P. H.
Uitermark, C. Verbruggen.
Electriclens: J. J. H. v. Blokland; P. C.
Verdel, C. v. wyngaarden.
Timmerlieden: D. v. Eek, G. J. Komduur,
C. J. Komduur, Ch. Waalewyn. J. G. A. v.
Eeten, P. J. Hameleveld, E. v. Heulen, W. M
v. d. Heyden, J. Hogendorp, P. G. Mees, J.
Nijssen, J. Veldman, C. J. Vennik, F. Th. L.
v. Voorst.
Lithografen: M. Leen, J. Root.
Metselaars: J. Baas, W. J. Huisman, A. H.
v. d. Mey de Bie, M. M. v. Raay.
Loodgieters: L. Hommes, P. J. Kelt-
sens, A. J. de Moel, J. A. Nieman, M. A. Ter-
poorten, F. Veenhof.
Schilders; P. Eken, H. B. de Goede, G. N.
v. Herwerden, A. Merks, K. Sikema, H. v.
Tongeren, W. Vermeer, M. A. H. Nelissen.
Meubelmakers: J. Bom, N. Moorhoff.
Schoenmakers: H. Bogaart, F. M. Heke-
laar, G. Honnier, P. Munsterman, J. Steen-
ken.
Behangers en stoffeerders; Th. Buys, W
Mörlng.
Zilversmid; C. A. Schaafsma.
Modelmaker: J. Booms.
Om half elf verzamelde de afgestudeer
den, benevens het bestuur en leeraren der
school, zich in de aula van het schoolgebouw,
waar de directeur, de heer R. L. Hengeveld
hen toesprak.
Met den wensch, dat het allen goed moge
gaan, nam de directeur afscheid van zyn
leerlingen, terwyl hy nog zeide, dat, mocht
iemand ooit verdere inlichtingen omtrent zyn
vak willen hebben, het personeel van de
school en ook hij zelf steeds bereid zullen zijn
om de jongens ook in de toekomst terzyde
te staan. Tot slot richtte de directeur warme
woorden van dank en waardeering tot het
bestuur en de leeraren der school.
Namens het bestuur bracht de heer
Reinlerse dank aan het personeel der school
en de overheid, die deze prachtige gebouwen
ter beschikking van de jongelui heeft ge
steld. De leerlingen, aldus spr., kunnen het
best hun dank toonen door er voor te zor
gen, dat ze goede menschen in de maat
schappij worden.
Hierna had de uitreiking van de diplo
ma's plaats.
Na de uitreiking spraken nog een der
leeraren en enkele leerlingen.
In Haarlem mochten de Jullaantjes voor
haar Moederhuis ontvangen van J. Gr.
ƒ2.50, van Mej. D. 5.— en van P. v. D.
0.25. 'sHage voegde daar nog 475.20 by
en van elders ontving ik nog ƒ100.—. Te
zamen dus 582.95, zoodat nog noodig biyft
33.464.74.
Moge de Goede Week een echte goede
week voor het Moederhuis zyn.
Binnen enkele maanden zitten de Jullaan
tjes vast met haar woningruimte. Het Moe
derhuis moet binnen bepaalden tyd gebouwd
zyn anders zou de schenking vervallen, om
dat het geschonken terrein niet in alle
eeuwigheid braak kan blyven liggen. Dit is
een clausule in het definitieve contract,,
Waarby de grond aan de St. Julianacongre
gatie zal worden overgedragen.
Drie redenen dus om spoedig te helpen.
Eerstens omdat het Moederhuis binnen den
bepaalden termyn gebouwd zy, vervolgens
omdat de Juliaantjes uit haar woningnood
worden gered en, last not least, opdat in
dezen tyd van werkloosheid door een mooi
stuk werk aan velen werk worde verschaft.
Onder de Haagsche giften was er een van
300Honderd zulke giften en we zyn
zoo goed als klaar.
Besten dank aan alle weldoeners en wel
doensters. Ook het kleine giftje van 0.25
wordt zeer gewaardeerd. Wie weet op wat
zuinigheid het bezuinigd isl
De Goede Week, een goede week!
Den Haag, 28 Maart 1931.
J. JORNA S.J., pastoor, bisschoppe-
iyk bestuurder der St. Juliana-con-
gregatie.
Da Costastraat 44, Giro No. 88072.
Het gebeurt vaak genoeg, dat een Chris-
tenmensch het gevoel krygt, dat hij een
vreemdeling is op deze wereld, zyn geest ver
diept zich in de geheimenissen van een an
dere wereld, wier grootheid en schoonheid
hem overmeestert, en hij begrijpt niets van
het drukke gedoe der menigte, die zich hee
lemaal niet bekommert, om de gebeurtenis
sen van het andere leven. En eenzaam gaat
hij zijn weg in de overtuiging, dat alles toch
anders is dan de onverstandige mensch, die
hem verleidelijk van alle kanten omringt, in
zijn verwatenheid meent.
In de Goede Week, die nu weer een aan
vang heeft genomen, een reeks van dagen,
die als een kruisprocessie droevig en plechtig
den banier van hun gekrüisten Koning be
geleiden, statig voorwaarts schrijdend, droe
ve koraal-muziek zingend, terwijl overal in
't rond geen voertuig stilhoudt of iemand ook
maar den hoed afzetten niemand den groo-
ten doode eert, in de Goede Week voelt de
Christenmensch zyn eenzaamheid dubbel zoo
zwaar.
Ja, in deze dagen zou de christenmensch
willen wegvluchten uit die gejaagde wereld
en daarheen snellen, waar hy alleen zyn
grootste liefde kan uitleven. Dan ineens be
grijpt hij die mannen en vrouwen, die reeds
in hun Jonge jaren verwond werden door de
pijl van een Liefde, die hen zwervers maakte
op deze wereld zonder woonplaats. Zy gin
gen heen naar eenzame wouden, naar het
stille zeestrand, in verlaten rotsspelonken of
diep in de zwygende woestijn, om alleen nog
de gekruisigde Liefde te overwegen Steeds
stond hen voor oogen het smartvolle Ecce
Homo Ziet den menrch, altHd dat god
delijke beeld van het Ïyden, altiid door de
verheven majesteit van den dood, altyd de
ernst van de uitersten van den mensch. En
ook tegenwevdig zijn in de laatste dagen
der Goede Week onze retraitehuizen, kloos
ters en abdyen vervuld met zoekende zielen,
die zich voor enkele dagen hebben weten los
te rukken u)t het gewoel der wereld, om de
wegen van den geliefden Meester te volgen
of om zich te verdiepen in de Liturgie van
het Lyden.
De Christenmensch, die dat van tijd tot
tyd niet eens doet, zal zich in het tegen
woordige leven niet meer op zyn plaats ge
voelen. Hy zal een dubbel bestaan leiden, dat
op den duur onverdraagiyk is. Zyn scheepje
zal op de woeste wereldzee der hedendaag-
^che stroomingen heen en weer geslingerd
Warden en stuurloos rondzwalken: dat is
verschrikkelijk. Wie zal het ontkennen, dat
we zooiets dag in dag uit beleven? De
Christenen doen overal mee aan alle hei-
densch gedoe in balzaal, theater en speel
huizen: ze waaien met alle winden mee en
verliezen uit het oog, wat het meest ge
wichtige is in de wereld: hun einddoel.
In heiligen ernst komt de Goede Week
ons weer op ons einddoel wUzen en de
richting aangeven waarin wy moeten gaan.
Het is een wonderbare schooi van Christe-
lyke Levenswysheid.
Wie eens vol geloof en liefde het Ecce
Homo heeft beschouwd, die kan niet meer
heelemaal ten onder gaan in de lichtzinnig
heid, die aan onzen modernen tyd zoo ei
gen is.
Hy weet direct, hoe de wereld over de
dingen denkt, of ze ernstig zyn of niet. Hy
kan niet vergeten, dat het overal om het
belang der onsterfeiyke zielen gaat in de
economie, in de politiek, in de opvoeding en
bij de volksvermakeiykheden. Wanneer de
mensch lederen dag opnieuw hoort van mis
daden en schandalen, dan huiveren we by
de gedachte, dat alles in de jvereld belust
is op sensatie, ofschoon over alles de blik
van den ïydenden Godmensch ligt. Wanneer
wy dat beeld van den ïydenden Verlosser
diep in onze ziel prenten, zooals het eens
in den doek van Veronica werd gedrukt,
dan zullen wy dien indruk nooit vergeten.
Maar mijn God, hoe kunnen de Christe
nen zich toch zoo misdragen als ze dat
beeld in hun hart dragen?
En toch, de mensch die het Christendom
in practyk wil brengen, moet zyn oog
voortdurend op den gekrüisten Christus ge
vestigd houden. Want al worden nu de kruis
beelden wel weggehaald uit de school, uit
het parlement en uit de huizen eri wonin
gen der mensehen men kan ze niet weg
nemen uit de harten der menschen. Daar
staan ze als een teeken, als een kenmerk,
als een wegwyzer.
In de Goede Week worden we herinnerd
aan de woorden van Sint Paulus: „Ik leef
niet meer, maar Christus leeft in my en
dien gekruisigd!"
Dan zal de vreugde wederkeeren, die uit
God geboren is. Wy staan rond het kruis,
niet omdat het dood is, maar omdat het
een zinnebeeld is van het leven Daar hangt
niet de waanzinnige smart, maar de wereld-
overwinnende liefde. De liefde maakt geluk
kig, ook al draagt ze een kruis En daar
om zyn de kruisdragers gelukkig. De god-
deloozen echter hebben geen vrede in hun
hart. Ze moeten ook hun kruis dragen, maar
een zonder liefde. En waar de liefde ont
breekt, daar is ook geen vreugde. Vraag hen
zelf maar eens. of hun genoegens hen ge
lukkig maken. Zoek voor U zelf een paar
oogen, die stralen van geluk: maar bU den
wereldschen mensch zyn ze niet te vinden,
by hen raast de eene prikkel over den an
deren, overspannen zenuwen en verfynde ge
noegens, maar geen vreugde, die uit den
grond van het hart opwelt.
De Goede Week is begonnen. Christus'
Bruid bekleedt zich met haar rouwgewaad.
Weeklachten zullen van hare lippen vloeien.
Zy zal by haar geliefden B-iUdegom ver
toeven weenend van vreugde, liefde en ver
driet. Neem den sluier niet weg. Want gij
schreit, omgeven door liefde, Ihden en on-
uitsprekeiyke schoonheid, terwijl heel oude
psalmen en koraalmuziek rond onze altaren
en hun geheimen zweven.
In staat van faillissement is door de
Haarlemsche Rechtbank verklaard: A. de
Boer, garagehouder, Nic. Beetslaan 7, Aer-
denhout.
Het bestuur van de Haarlemsche Orkest-
vereeniging heeft aan de musici voorjaars
vacantle gegeven van 2 tot ea met 7 April.
Door de R.K. Middenstandsvereenlging is
het vorige jaar een kegelconcours gehouden,
waarvan de baten ten goede kwamen aan
het Santos-fonds. Een onbekende naam
deze laatste? Toch niet! S(teun) A(an)
N(ederlandsche) T(uberculeuse) Onbemid
delde) S(tandgenooten) I Ziedaar wat San
tos beteekent! Het fonds dient dus wel voor
het bevorderen van een sympathiek doel.
Maar, zooals 't meer gaat met sympathieke
doeleinden, de te verleenen steun is niet
altyd evenredig daaraan. Laksheid, vergeet
achtigheid, of erger: onwelwillendheid- Dit
laatste natuurlijk niet, de eerste twee ge
noemde factoren zijn helaas wel dikwijls
aanwezig. Maar dat ook deze op zy gezet
kunnen worden, heeft het vorige Jaar het
hiervoor genoemde kegelconcours bewezen.
Daarvoor bestond zoo'n goede belangstelling,
dat een flink bedrag aan 't fonds ter hand
gesteld kon worden.
Zoo'n prachtigen steun, welke weer hard
noodig is, zou de Santos-commissie gaarne
opnieuw hebben. Verandering van spijs doet
eten en om die reden heeft de commissie
gemeend, het kegelconcours, hoe succesvol
het ook verloopen is, niet te moeten dou-
bleeren. Doch er is iets op touw gezet, dat
niet minder aanlokkelyk is, nl. een caba
ret-avond! De ondervinding heeft geleerd,
dat de menschen van zoo iets houden en
daaraan daadwerkelijk hun belangstelling
geven. Er is nu zoo'n mooie avond in elkaar
gezet voor Woensdag 8 April. De uitvoering
zal plaats vinden in het Gemeentelijk Con
certgebouw. Er zal geboden worden, zang,
muziek, voordrachten, film, dans, een zeer
varieerend programma, waarvan wij gerust
kunnen verzekeren, dat de afwerking er
van de aanwezigen den geheelen avond
op de aangenaamste wijze zal bezig houden.
De organisatie van den avond is aan goede
handen toevertrouwd en veler welwillende
medewerking is toegezegd.
De katholieke middenstanders hebben
slechts te zorgen, dat de groote zaal van
het Concertgebouw vol loopt (en dat is zoo
moeilijk niet, want zy hebben gratis toe
gang) en de Santos-commissie kan van
succes verzekerd zijn!
Na den langen vastentijd heeft men wel
een extra-ontspanning noodig en een mooie
gelegenheid biedt zich nu aan. Dus een
prachtige avond, gratis toegang, steun aan
een bij uitstek liefdadig doel, alle even
zooveel foctoren, om een succesvol, resul
taat te mogen verwachten. De Haarlem
sche R. K. middenstanders zullen er wel
voor zoigen, dat zoo'n resultaat ook bereikt
wordt.
Vragen van den heer J. G. van Kessel
Maatregelen tegen prijsstijging
worden gevraagd
Door het lid van den Raad, J. G. van
Kessel, zijn de volgende vragen by B. en W.
ingediend.
1. Is het Burgemeester en Wethouders be
kend, dat onlangs door de regeering de aard-
appelvoorraden zyn opgenomen en dat daar
by gebleken is volgens de berichten in de
pers, dat deze sinds den oogst van het vorig
jaar van 18 millioen H.L. tot 3 millioen H.L.
zgjn verminderd?
2. Dat na deze opname vooral, de prijzen
der aardappelen exorbitant zyn gestegen en
dat deze prysstyging by den dag grootere
afmetingen aanneemt?
Dat waar het artikel aardappelen, naast
het brood het hoofdbestanddeel van onze
volksvoeding uitmaakt, dit by de thans heer -
schende werkloosheid en de daarmede ge
paard gaande mindere koopkiacht van een
niet gering deel onzer bevolking het zeer
moellUk voor deze menschen wordt, voor de
thans geldende pryzen dit hoofdproduct van
onze volksvoeding te betrekken?
zyn B. en W niet van oordeel, dat de
overheid In casu het Gemeentebestuur in
dezen noodtoestand prijsregelend dient op te
treden?
5. Zoo ja, zyn Burgemeester en Wethou
ders in verband hiermede genegen om even
als dit reeds geschiedt in de gemeente Am
sterdam, een Commissie te benoemen welke
hen daarbij terzijde staat?
6. Zijn Burgemeester en Wethouders in dit
geval bereid, om met zoodanige voorstellen
by den Gemeenteraad te komen, waarbij
voorschriften omtrent den verkoopsprijs enz.
worden vastgesteld en waarbij het verschil
tusschen inkoop- en verkoposprijs, althans
vcor een deel door de gemeente wordt gedra
gen?
In dank ontving het comité de volgende
bijdragen: Haarl. Politiepers. 2e afd. f 50.51,
E. M. N. f 3.00, fa. P B. f 3.00, afd. Haarlem
Nat. Verb. Gemeenteambtenaren f 250, mej.
C. V. H. K. f 5.00, M. A. f 25.00, Haarl. Poli
tiepers., 3e afd. f 52.53, N N. F f 100, C. M.
B. f 10.00, J. C. H. A. B. f 10.00. K. B. f 3.00,
dames B. de H. f 10.00, Mr. J D. f 5.00, Mr.
W. G. J. V. f 5.00. Alg. Ver. Gem. Ambten
f 50.00, H. C. f 10.00, G. B f 5.00, J. M. v. d.
T. f 10.00, J H. A. M. D. f 5.00, H. KI.
f 5.00. fa. F. O. Zn. f 10.00. Jhr. Mr. A. A.
V. D. v. K. f 75.00. Totaal f 739.39.
Amateur-fotografie Maandagavond werd
In het werklokaal in de U. L. O.-school voor
de leden van de Bcverwijksche Amateur Fo
tografen Vereeniging een lezing gehouden
over „het gebruik van „Mimosa"-artikelen."
Spreker was de heer C. Boone, die in een
uitvoerig betoog de eischen -besprak, welke
aan een goede amateur-foto gesteld moeten
worden.
In het eerste gedeelte behandelde spreker
de techniek, om daarna te besluiten met een
bespreking van het streven naar c'e kunst in
het fotografisch beeld.
Een groot aantal lantaarnplaatjes verdui
delijkte het gesproken woord, waarbij in het
bijzonder den nadruk werd gelegd op de drie
eischen, waaraan een goed negatief moet vol
doen, n.m.l. heldere lichten, krachtige scha
duwen en mooie overgangen van licht naar
donker.
Vervolgens gaf de heer Boone vele nuttige
wenken ever het gebruiken van de juiste
papiersoorten in verband met den toestand
van het negatief om een goeden afdruk te
verkrijgen.
Met een woord van dank aan den spreker
werd deze nuttige avond ges'otsn.
Nijverheidsschool voer Ambachtslieden
Maandagavond werd de cursus 19301931
van de gemeentelijke Nijverheidsschool voor
Ambachtslieden gesloten.
Dé jaarlljksche tentoonstelling van werk
stukken, die steeds ais een propagandamiddel
voor de school moert dienen, bleef ditmaal
achterwege, omdat uitbreiding van het getal
leerlingen in verband met de beschikbare
ruimte niet mogeliik is. In de naaste toe
komst zal dan'ook uitbreiding van de school
ruimte moeten wo rden overwogen.
De directeur, de heer F. J. Hevkoop, reikte
met een toepaselijk woord de diploma's uit
aan H. Brave van de afd. timmerlieden en
aan C. Put, M. Bak, H. Beumer en J. van
Zantvliet van de klasse der metaalbewerkers.
Bevorderd werden van de eerste naar de
tweede klasse: Timmerlieden: G. Vonk. D.
Zwitser, A. Krom, W. v. d. Zon, J. Brandjes,
A. Soiiker, J. Kaatjk, P. Spanjaard. K. Zwaan,
A. Heidoorn, J. Veenboer, H. Lichtendonk en
H. v* d. Plas.
Voorwaardelijk: H. v. d. Ham, H. Brethou-
wer. J. Korióon en H. Niesten.
Metaalbewerkers: B. Baren deen, J. Wil-
lemse, W. Roos, C. Hoogesteijn, A. Slotema-
ker, Th. Kleyne, C. Steen, Chr. Six, B. Mun
ter en J. Zonneveld.
Electriclens: P. Massee, J. v. d. Ahrend en
D. Steenbergen.
Voorwaardelijk: J. v. Lierop.
Van de tweede naar de derde klasse: Tim
merlieden: A. Dibbits, J. Hergarden, M.
Bruineberg, J. Vermeulen, B. Huijzendveld,
A. de Goede.
Voorwaardelijk: J. Stad.
Metaalbewerkers: A. de Koning, P. Snan-
jaard, S. Slotemaker, Th. Galesloot, K. Nooy,
J. v. Donselaar.
Voorwaardeiyk: A. Rothe en J. van wyk.
Schilders: A. Heymans.
Van de derde naar de vierde klasse:
Timmerlieden: L. Dokter. R. Zonneveld, G.
Cornelisse, G. Driessen, H. Hergarden, J-
Snanlaard, P. Heldoom, C. Versteeg en f-
Visser.
Voorwaardelijk: J. Beers en N. van Kleef.
Metaalbewerkers: J. C. Bakker, H. Bosman.
Voorwaardelijk: P. Zwaan en G. Bakker.
Schilders: D. Hoogewerf en N. Blanken-
daal.
Electriclens: B. Los.
Van de vierde naar de vyfde klasse-
Schilders: A. Foncin.
Electriclens: K. Groot (voorw.)
Lading piekijzer Met het Ned. s. Hon-
testroom werd gisteren ben in de zeehaven
vanhet hoogovenbedrijf ingenomen partij
piekijzer naar Londen verscheept.
No. 10 31 Maart
De „Wiener Son- und Montagszeitung" pu
bliceert een onderhoud met den Duitschen
Ryksminister van buitenlandsche zaken
over zijn meening, omrtent de rede van
Briand.
Dr. Curtius deelde mede, dat hy Dinsdag
a.s. zijn standpunt in een rede uitvoerig zal
uiteenzetten en op dé rede van Briand zal
antwoorden. Hij verklaarde o.a.: „Niets was
zoo ver van ons, als de gedachte om met ver
rassingen te komen, of een brandende fak
kel te zwaaien en onrust te veroorzaken. Wij
hebben van onze bedoelingen absoluut geen
geheim gemaakt en zijn nooit als verstoor
ders van den vrede opgetreden, doch hebben
integendeel ernaar gestreefd de vredespoll-,
tiek ook met deze economische middelen
voort te zetten. Overigens is het duideiyk,
dat wy' slechts met de economische kant
van het probleem te maken hebben, want
de overeenkomst is zuiver economisch en
metapolitiek. Van een schending van het
protocol en van de vredesverdragen kan geen
sprake zijn. Niets is mij vreemder, dan de
wil om niet mede te wex-ken aan de econo
mische samenwerking of om deze zelfs te
verstoren. Tegenover dit verwijt ben ik be
schermd, want alles wat ik doe is tenslotte
op deze samenwerking gericht. Ik betreur
het dan ook buitengewoon dat Minister
Briand heeft gezegd, dat wij den weg van
den vrede verlieten Ik wil dan ook met na
druk verklaren, dat wij in werkelijkheit'
geenverstoorders van den vrede zyn.
De regeerlngstroepen verslagen?
Uit Bogota in den staat Colombia wordt
gemeld, dat in het Westelijk deel van Vene
zuela een revolutionnaire beweging Is uitge
broken onder leiding van generaal Cedeno.
De regeerlngstroepen zouden op verschil
lende plaatsen door de opstandelingen zyn
verslagen. De Venezolaansche regeering
heeft uit alle deelen van het land, troepen
samengetrokken om een tegenoffensief in te
zetten.
Gebaren: 26 Maart. z. van A. Lindeboom
Doorn; d. van A. M. J. v. d. Kerkhof—
v.. d. Kroft; 27 Maart: d. van M. H. W.
HoogkamerOtto; z. van E. M. "W. Zand
bergenGouw; d. van W. C. Matheij—Lang-
schmidt; 28 Maart: d. van M. Cats—Vonk;
d. van J. v. Vlietde Koninck; z. van A.
C. Zuvhaar—de Boer.
Overleden: 27 Maart: M. VisserBaard-
se, 73 jaar, Leidscheplein; 28 Maart: O.
Weys, 51 jaar, Nagtzaamstraat.
De gedelegeerden-vergadering van de De
mocratische Partij neeft met groote meer
derheid besloten om bij de komende Presi-
dents-verkiezing als candidaat te stellen de»
Gouverneur van den Staat New York<
Franklin D. Roosevelt. Van de 844 stmege-
rechtigden brachten 478 hun stem uit
Roosevelt. 125 op Albred C. Smith, 73 op
Owen Young, en 39 op Gouverneur Albert
Ritchie.