DE GRAALBEWEGING EN DE
KINDEREN VAN DEZEN TIJD
DE GOEDE WEEK
STADSNIEUWS
Gediplomeerden
Het Moederhuls der
St. Julianacongregatie
Faillissementen
Voorjaarsvacantie bij H. O. V.
Steun voor het
Santos-fonds
Cabaret-avond op Woensdag 8 April
De aardappelvoorraad
Comité tot bestrijding van de gevol
gen der werkloosheid te Haarlem
BURGERLIJKE STAND
UIT DEN OMTREK
BEViERWIJK
IJMUinEN
BERICHTEN UIT ONZE
VORIGE OPLAGE
De Tollinie
De Curtus tegen de verwijten van
Briand
Opstand in Venezuela
Franklin D. Roosevelt. Democratisch
candidaat voor het Presidentschap
van de Ver. Staten
n. (Slot)
Toen wij ln Januari te Amsterdam de op
voering van mevrouw Roland Hoist's leeke-
spel mochten bijwonen, stond het bij ons
reeds vast, dat wij ais Graalbeweging, in de
Goede Week of op Paschen, door onze meis
jes een Kruishulde als proeve van gemeen-
schaps-tooneel en spreekkoor-techniek ten
gehoore zouden brengen, om daarmee in het
openbaar onze eerste daad te stellen van
wereldapostolaat.
Want wij meenen, dat de oplossing der
vele moeilijkheden, waarin de kinderen van
onzen tijd zich bevinden, ten slotte alleen
in het kruis kan worden gevonden; in de
verheffende, mar. tevens ook dieptroostende
waarde van het offerkruis van Christus, als
ware Godmensch aanbeden door het Chris
telijk Geloof.
In de overtuiging, dat de zonde ten slotte
de eenige fout is in de wereldgeschiedenis, en
de eenige schuld aan de sociale misstanden
van deze en alle andere tijden, meenen wij,
dat juist het eerste woord, dat de Katho
lieke jonge vrouw hier mee gaat spreken,
een boetend kruiswoord en een dankbare
kruishulde moest zijn, omdat Juist in de
schaduw van dat groote kruis op Kalvarlë
alle misverstanden ineens bij tooverslag
worden doorstraald en doorschenen van op
offerende, zelfvergetende, zich tot in den
dood vrijwillig overgevende liefde.
Pas als wij dien stellen berg opdurven,
vallen alle overige lasten van ons af. En
vooral de jonge katholieke vrouw, het Jonge
katholieke meisje vindt al het andere de
moeite niet waard.
De kwestie is voor de Graalbeweging een
voudig deze: moeten wij en mogen wij ook
in dezen tijd het Kruis van Christus aan
vaarden? Ja, of neen. Moeten wij mee ons
kruis dragen tot uitboeting van de zonden
der wereld, of is dat alleen voor de religieuze
zusters? En het antwoord is ons door Chris
tus' Apostel al eeuwen lang gegeven in zijn
brief aan de Galaten: „Mihi absit gloriari,
nisi in cruce Domini". „Het is verre van mij:
op iets anders te roemen, dan op het kruis
van Christus, waardoor de wereld voor mij
dood en gekruist is, en ik ook dood en ge
kruist ben voor de wereld." Als wij ten
minste dat Apostelwoord nog noodig hadden
na Christus' eigen uitspraak: „Wie niet
eiken dag zijn kruis opneemt en achter Mij
komt, kan mijn leerling niet zijn."
Wij hebben dus te kiezen.
Wij meenden dan ook aan onze meisjes
geen betere taak voor den Vasten-tyd te
kunnen geven, dan een spreekkoor te leeren
en in te oefenen over het nut van het
lijtjen, d.w.z. den Koninklijken weg van het
Heilige Kruis. Maar dan tevens door prac-
tische offers in dezen boetetijd deze waar
heid te leeren kennen, niet slechts in theo
rie, maar ook in de practijk!
Niemand werd tot meedoen verplicht. En
reeds bij het van buiten leeren openbaarde
zich dadelijk een scheiding der geesten. Er
waren er onder, die eerlijk verklaarden, dat
ze dit allemaal onwerkelijk vonden; en wij
hebben ze stil laten heengaan. Maar dege
nen, die bleven, die wij er door bijwonnen
er was aanvankelijk slechts op 1500 deel
neemsters gerekend, en feitelijk zullen wij
met 25 A 2600 executanten voor den dag
komen hebben de gevolgen er van zeker
duidelijk aan hun zielen en harten ervaren.
In het begin sliepen zij er niet van. Later
droomden zij er over. En nu leven zij er van;
en zetten het dagelijks in daden om; zoodat
het-met Tweeden Paasehdag geen van bui
ten geleerd en opgezegd spelletje zal wezen;
maar een golf van bruisende overtuiging,
een vlaag van bezielenden gloed, een zang
van meesleepende geestdrift, die beter dan
wat voor middellijke aanwijzing ook, onmid
dellijk en direct iedereen overtuigen zal, dat
het haar meenens is en diep beleefde ernst,
in concrete, kleine, dagelijksche daden opge
voerd.
Zie, dat is nu de eerste vrucht van het
gemeenschapstooneel; de echo van Chris
tus' Kruis voorbeeld in de harten der jonge
Christenen, die.er onder gedrukt
gaan?neen, die er daverend gelukkig
van zijn! Maar ook den deus ex machina
van Gheon konden wij daarbij niet missen,
t twaalfde hoofdstuk van het tweede boex
der Imitatio had de stof gegeven voor het
meer bespiegelend eerste bedrijf, het 56.;te
hoofdstuk van het derde boek bracht ons
het dramatisch element van het tweede be
drijf: de stem van Christus zelf, weergege
ven door een élite altenkoor, die zich met
de Graal over Zijn Krulsmysterie onderhoudt
en haar opwekt niet te vreezen.
Onwillekeurig overwogen wy daarbij de
ontmoeting met Maria en Christus' woor
den tot de weenende vrouwen van Jeruzalem
op Zijn Kruisweg, de rol, die juist de vrou
wen op Paasehdag hebben gespeeld, terwijl
de Apostelen nog vluchtten en zuchtten.
Daarom zingen, terwijl allen in 't Kruis-
mysterie verzonken in stilte nog bidden, nog
plotseling Engelenkoren het drievoudig Al
leluja van Paasch-Zaterdag: waarop dan
Maria zelf, de gezegende onder de Vrouwen
en de Moeder van Smarten evenzeer aio
de Moeder der schoone liefde, haar nog
altijd niet ten volle begrepen Magnificat
zingt; waarna weer de Engelen hun Alle
luja's inzetten.
Dan breekt de Paaschstemmlng los. En in
een karakteristiek vlug lyrisch beurtgesprek
wordt de taak der vrouwen op Jesus' Verrij-
zenisfeest herdacht; en de gang der Aposte
len naar Emmaus, eer ze aan het Kruls
mysterie en de er van zelf uit volgende
Verrijzenis durven gaan gelooven; moest
dan de Christus niet lijden en zoo in zijn
verheerlijking binnen gaan? Moet dan de
mensehheid misschien ook niet lijden, om
haar verheerlijking van Christus in ruil te
ontvangen?
Tot zoover waren wij gevorderd, toen wij
het Leekespel van mevrouw Roland Holst
„De Kinderen van dezen Tijd" mochten bij
wonen. En was het nu zoo'n wonder, dat
we n a dien avond bij onze thuiskomst
elkander als uit één mond verrasten met:
„Nu moet er een derde bedrijf bij, gericht
tot de Kinderen van dezen Tijd?" Niet, dat
wij met mevrouw poland Holst in dichter
lijke gaven willen wedijveren, maar omdat
wij ons van ons christelijk standpunt ver
plicht achten op te komen tegen het agnos
ticisme onzer dagen. Alsof de eigenlijke
oplossing van de wereldraadselen nog altijd
niet gevonden was! Christus is ons alle
waarheid komen leeren! Hij is de Weg, de
Waarheid en het Leven. En wij rekenden
het ons tot een duren plicht, te komen ge
tuigen van ons kinderlijk geloof en ver
trouwen in Hem; als wij het christendom
maar werkelijk en heelemaal beleven, zijn
immers alle oplossingen overbodig!
En waar mevrouw Roland Holst ophoudt,
beginnen wij dus ons derde bedrijf.
„Op, kinderen van dezen tfid, van dezen
nacnt,
Gij hebt het begrepen, gy zijt het geslacht.
Dat staande in 't onzekere llch* van ken
terende tijden
Geen bedding wéét, gereed om te
zaam'len Uw krécht.
Zoekenden zijt gij nog, gij zijt nog ver
spreiden,
Gij moet u zeiven uit menlgen waan nog
bevrijden.
Gij moet nog worden hen, waar de wereld
op wacht.
O, laat onze boodschap u van 't Paaschkruis
verkonden,
Uw ongeweten God heeft ons 't geheim
verklaard,
Wat gij niet zaagt, hebben vrouwen met
oogen toe gevonden,
De Paaschklokken luiden het nieuw geluk
over de aard.
De lust naar het offer heeft den Kruisberg
ons gewezen
En al zijn zijn luchten ijl,
Hij is voor menschenvoeten niet te steil,
Die kruislust is de weelde, waar de wereld
naar snakt.
Ons kleine hart zal nu het kruis ook niet
meer vreezen
Zoenlijden uit liefde heeft onze harten ge
pakt.
Menschen, laat uw hart ook door het lijden
betooveren,
Om op de ruwe vloeden van uw driften wars
en wild
Door llefde's stuw den zachten zegen te ver
overen;
Het onze is reeds tot luwte van milde zoet
heid gestild."
En dan komt de adoratie uit de twes
eerste bedrijven terug, maar met twee Al
leluja's doortinteld en goudgestraald, waar
bij er een vloed van verbijsterenden jubel
over de Stadion-bezoekers uit 2500 bezielde
meisjesharten zal henen slaan.
Dan komt een Engelenkoor uit Joost van
den Vondel's nalatenschap de zilveren klok
ken lulden van:
„De hemel heeft het kleen verkoren.
Hier geldt noch adel,1 staat noch macht,
Al wie door ootmoed wordt herboren,
Is van het hemelsche geslacht."
En dan zal de Graal ln symbool van t
harmonisch C-dur-akkoord, de woorden van
mevrouw Roland Holst tot de hare maken:
„Macht kan het rijk, macht kan het rijk
niet bouwen,
Geen stelsel kan 't. Hier geldt groot noch
klein;
Liefde, geduld en onwrikbaar vertrouwen
Moeten daarvan de steenen zijn."
Waarop gebeden wordt met de in mijn
eerste artikel geciteerde aanvangsbedewoor-
den van een der geesten van Erbar
ming:
„Erbarm U Heer over de kinderen van dezen
tijd, over
Hun hoogmoed, hun zingenot en hun op
standigheid."
Dan wordt de genotzucht onder han
den genomen:
„Genieten wekt grofheid, maar sterflust
veredelt
Doffen voedt de overvloed, maar derflust
spat vuur."
En het zél vuur spatten uit de vonkende
harten, zoowaar er nog vuur in de Holland-
sche vrouwenharten tintelt. En bezield z&l
het klinken:
,,'t Genot wordt met haar slaaf in 't don
kere graf begraven.
Maar liefde's leed verrijst uit witte wade en
grot.
Dat is de les van Paschen, julchfeest van
wie zich gaven,
Het Lam der- liefde gaat ons allen voor
naar Go'V'
En dan de troost voor hen die lijden, gelijk
men het zal hooren; want lijden en troost
vullen nu eenmaal het vrouwenhart vol
komen!
Dan komen ziel en lichaam aan de beurt.
Met Dirk Coster ln „De Stem" van Maart
1931. blz. 280, is de Graal vooral begaan
met de zielen: „In den wedijver van de zich
„volmakende machine, het zich volmakende
„lichaam, blijft thans de ziel klagelijk ach-
„ter; en de ziel dreigt steeds meer acnter
„te blijven en vergeten te worden. Begrijpt
„men dan niet, dat dit een doodsgevaar voor
„onze beschaving is? Begrijpt men dan niet,
„dat zij alleen, die kleine geringe Assche-
„poester, zij alleen de macht bezit, de beide
„andere machten te remmen en te temmen
„in hun mechanisch voortvretende tyrannie,
„die eindelijk zich in paniek zal moeten
„uitvieren? Zij alleen, en niets en niemand
„anders? Eerbied dus voor wat er ondanks
„alles in het verleden aan zielskracht werd
„bereikt, kan de toekomst alleen groot
„maken."
Geen welstand van 't vleesch, als de
geest niet gezond wordt.
Geen blijheid van zinnen, als binnen
onvrede mort.
Geen gaafheid van weten, als 't geweten
gewond wordt.
Geen weelde der idee, als 't ideaal
verdort.
En dan komt haar besluit: Wij Katho
lieke meisjes willen heiligen tot zonen heb
ben, óök al zullen ze moeten lijden. Zie, dat
zijn idealen van het Christelijk Moeder
schap, gelijk de Hollandsche Katholieke
Jonge Vrouwen van thans dat verstaan:
Om de wereld te redden!
Maar nu wordt ten slotte ook de sociale
strijd in den krulsban getrokken:
Blijft trouw aan de liefde, dus naast
de rechtvaardigheid,
Het juweel van het lijden is meer
waard dan goud.
In de vreugde der deugd ligt der
vrouwen menschwaardigheid
En de kanker der zonde is 's werelds
éénige fout.
Heeft de mensehheid dus rechten op
welstand en voorspoed.
Zij heeft ook een diepe-behoefte aan
genegenheid!
Vermind'ring van werktijd
vermeerd'ring van loongoed
Zijn goed als gunstig uur voor
liefde's genegenheid.
Maar als de liefde aldoor een
makkelijk leven leidt
En met morren en klagen al haar
kruiswegen mijdt:
Gevloekt.
(Hoort ge de christelijke echo van
Mevrouw Roland Hoist's daemonisch
„Gevloekt" uit haar tweede bedrijf
Gevloekt die pret van goedkoope
gelegenheid,
Maar het diepe lijden uit liefde,
zij gezegend in eeuwigheid.
Inderdaad, zoo meenen wij, leidsters der
Graalbeweging, dat de problemen, die
Mevrouw Roland Holst in de kinderen van
dezen tijd heeft naar voren gebracht, in
onzen kring een dankbare echo hebben
gevonden. En wij wagen te meenen, dat
hiermee de jonge Hollandsche Katholieke
Vrouw het hare heeft bijgedragen om een
antwoord te vinden op de brandende
en allen thans martelende vrage: Waar
heen?.
Wie belang stelt ln ons antwoord daarop,
kome er naar luisteren op Tweeden Paaseh
dag in het Stadion te Amsterdam, 's mid
dags om 2 uur, en men zal het hooren:
In cruce salus.
„Wat vreest gij dan, neem op uw kruis,
waar gij mee in den hemel komtl
„Aan het kruis is zaligheid, aan het kruis
is het leven, aan het kruis is bescherming
tegen den vijand.
„Aan het kruis de instorting van het hoog
ste zoet, aan het kruis de zielkracht,
aan het kruis de geeste.'ijke vreugoe.
„Aan het kruis t'.e schat van alle deugden
aan^hÉt kruis de volmaaktheid en
heiligheid.
„Geen zaligheld der ziel, noch hoop cp
eeuwig leven, dan aan het kruis.'
Passie-Zondag 1931.
MIA VAN DER KALLEN,
Vr. v. Nazareth.
Zaterdag heeft de uitdeeling plaats gehad
aapj leerlingen van de Ambachtsschool, die
het dioloma verwierven.
Smeden, Bankwerkers: H. Claudius, Haar
lem: N. P. v. Diggelen. Haa~lem; J. van Ge
loven, Haar'em: J. D. Glas, Heemstede; C. J.
v. d. Heuvel, Haarlem; J. P. H. Honkoop,
Haarlem; H. C. Hoogeveen. Haarlem; G. v
d. Linde. Haarlem; M. G. Mo'enkamp, Haar
lem; L. A. Okker, Haarlem; J. J. Schreuders,
Haarlem; F. J. Smit, Haarlem: A. II Souwer.
Haarlem; Th. Syb-andy, Amsterdam; Th. G.
Willemse, Vogelenzang.
Automonteurs: J. P. C. Aupers. Haarlem;
H. J. Cramer, Haarlem: J. K. Eichonberger.
Haarlem; C. van Erk, Haarlemmermeer: G-
Hommers. C. G. Hoogendoom, W. J. Hop
man, J. C. Hündiing, M. A. Koopman. C, J
v. d. Merkenhof. H. J. J. Piepers, N. van Slo
ten, A. Stokman, W. G. Tweehuyzen, Ch. F.
v. Zutohen, allen te Haarlem.
Electric!ens; A. P. Formanoy, J. L. de
Graaff, C. J. van Gijn, J. C. Heikamp te
Haarlem; A. C. Jonker, Hoofddorp; J. G
van Koten, Haarlem; W. F. M. H. Lasschuit,
Haarlem; M. Lasthuis. Overveen; J. Roden
burg, Haarletïi: J. J. B. Roovers Heemstede;
M. Slagtveld, Zandvoort; F. G Snuverink,
BloemendaalH. Stoe'man, J. A. Verharen,
W. Verln^a, G. Wielart, A. J. de Zaayer.
alien te Haarlem: F. Zwemmer, Zandvoort;
N. Zijlstra, Haarlem.
Timme-lieden: A. v. Beyeren, Haarlemmer-
liede; M. J. de Boer, Haarlemmerliede; K.
de Boer, Haarlemmer'iede; J. J. Boutellitr,
Bloemendaal; S. Dekker, Haarlemmerliede:
W. H. Gmelig Meyling. Bloemendaal; A. van
Heerden, Haarlem; M. H. A. Janse, Haar
lem; J. Plevier, Haarlem; W. Vailentgoed.
Spaarndam; J. Willebrord, J. de Wit, F. van
Zwiindregt, C. van Andel, N. Faure, E. Ha-
lewiin. A. J. F. Hofstee, H. C. G. Jongkind,
C. Klaassen, alien te Haarlem; A. Nieuwdop,
Heemstede; J. Paap, Bloemendaal: A. F
Valkenberg, Bloemendaal: J, B. Visser, Haar
lem; H. W, v. d. Voet, Haarlem: C. Voorn,
Heemstede* N. W. C. v. Warme' dam, Haar
lem; C. J. v. d. Werff. Zandvoort.
Meubelmakers: M. Koopman, Haarlem: A.
Thuis, Haarlem.
Schilders: H. C. Ackermann, Haarlem; W.
A. Bol, Zandvoort; J. Bosch, Haarlem: N.
Th. van Duin, Hoofddorp; M. Eichenberger,
Haa-lem; J. M. Koopman, Haarlem; J. J.
Vinken, Zandvoort.
Ook voor de avondteekenschool had de
uitdeeling van diploma's plaats.
Het resultaat was als volgt:
Metaalbewerkers: A. Asmus, P Bas, J. H.
Bourgonje, L. F. Groeneveld, L. G. Henkei,
J. Kors, H. J. v. Mees, H. Snippe, H. G. L.
Tesselaar, N. J. Vreeken, J. C. de Vries
Automonteurs: J. C. v. Andel, J. P. Deen,
H. J. de Groet, J. F. Schijf, P. Strijder.
F. M. Terpoorten, J. v. Tongeren, W. P. H.
Uitermark, C. Verbruggen.
Electriclens: J. J. H. v. Blokland; P. C.
Verdel, C. v. Wijngaarden.
Timmerlieden: D. v. Eek, G. J. Komduur,
C. J. Komduur, Ch. Waalewijn. J. G. A. v.
Eeten, P. J. Hameleveld, E. v. Heulen, W. M.
v. d. Heyden, J. Hogendorp, P. G. Mees, J.
Nijssen, J. Veldman, C. J. Vennlk, F. Th. L.
v. Voorst.
Lithograf en: M. Leen, J. Root.
Metselaars: J. Baas, W. J. Huisman, A. H.
v. d. Meij de Bie, M. M. v. Raay.
Loodgieters: L. Hommes, P. J. Kert-
sens, A. J. de Moei, J. A. Nieman, M. A. Ter
poorten, F. Veenhof.
Schilders: P. Eken, H. B. de Goede, G. N.
v. Herwerden, A. Merks, K. Sikema, H. v.
Tongeren, W. Vermeer, M. A. H. Nelissen.
Meubelmakers: J. Born, N. Moorhoff.
Schoenmakers: H. Bogaart, F. M. Heke-
la^r, G. Honnier, P. Munstermap, J. Steen
ken.
Behangers en stoffeerders: Th. Buys, W
Möring.
Zilversmid: C. A. Schaafsma.
Modelmaker: J. Booms.
Om half elf verzamelde de afgestudeer
den, benevens het bestuur en leeraren der
school, zich in de aula van het schoolgebouw,
waar de directeur, de heer R. L. Hengeveld
hen toesprak.
Met den wensch, dat het allen goed moge
gaan, nam de directeur afscheid van zijn
leerlingen, terwijl hij nog zelde, dat, mocht
iemand ooit verdere Inlichtingen omtrent zijn
vak willen hebben, het personeel van de
school en ook hij zelf steeds bereid zullen zijn
om de jongens ook in de toekomst terzijde
te staan. Tot slot richtte de directeur warme
woorden van dank en waardeering tot het
bestuur en de leeraren der school.
Namens het bestuur bracht de heer
Reinierse dank aan het personeel der school
en de overheid, die deze prachtige gebouwen
ter beschikking van de jongelui heeft ge
steld. De leerlingen, aldus spr., kunnen het
best hun dank toonen door er voor te zor
gen, dat ze goede menschen in de maat
schappij worden.
Hierna had de uitreiking van de diplo
ma's plaats.
Na de uitreiking spraken nog een der
leeraren en enkele leerlingen.
In Haarlem mochten de Juliaantjes voor
haar Moederhuls ontvangen van J. Gr.
ƒ2.50, van Mej. D. 5.— en van P. v. D.
0.25. 'sHage voegde daar nog 475.20 bij
en van elders ontving ik nog 100.—. Te
zamen dus 582.95, zoodat nog noodig blijft
33.464.74.
Moge de Goede Week een echte goede
week voor het Moederhuls zijn.
Binnen enkele maanden zitten de Juliaan
tjes vast met haar woningruimte. Het Moe
derhuis moet binnen bepaalden tijd gebouwd
zijn anders zou de schenking vervallen, om
dat het geschonken terrein niet in alle
eeuwigheid braak kan blijven liggen. Dit is
een clausule in het definitieve contract,,
waarbij de grond aan de St. Julianacongre
gatie zal worden overgedragen.
Drie redenen dus om spoedig te helpen.
Eerstens omdat het Moederhuls binnen den
bepaalden termijn gebouwd zij, vervolgens
omdat de Juliaantjes uit haar woningnood
worden gered en, last not least, opdat in
dezen tijd van werkloosheid door een mooi
stuk werk aan velen werk worde verschaft.
Onder de Haagsche giften was er een van
300Honderd zulke giften en we zijn
zoo goed als klaar.
Besten dank aan alle weldoeners en wel
doensters. Ook het kleine giftje van 0.25
wordt zeer gewaardeerd. Wie weet op wat
zuinigheid het bezuinigd is!
De Goede Week, een goede weekl
Den Haag, 28 Maart 1931.
J. JORNA S.J., pastoor, bisschoppe
lijk bestuurder der St. Juliana-con-
gregatie.
Da Costastraat 44, Giro No. 88072.
Het gebeurt vaak genoeg, dat een Chris-
tenmensch het gevoel krijgt, dat hi) een
vreemdeling is op deze wereld. Zijn geest ver
diept zich in de geheimenissen van een an
dere wereld, wier grootheid en schoonheid
hem overmeestert, en hij begrijpt niets van
het drukke gedoe der menigte, die zich hèe-
lemaal niet bekommert om de gebeurtenis
sen van het andere leven. En eenzaam gaat
hij zijn weg in de overtuiging, dat alles toch
anders is dan de onverstandige mensch, die
hem verleidelijk van alle kanten omringt, ln
zijn verwatenheid meent.
In de Goede Week, die nu weer een aan
vang heeft genomen, een reeks van dagen,
die als een kruisprocessie droevig en plechtig
den banier van hun gekruisten Koning be
geleiden, statig voorwaarts schrijdend, droe
ve koraal-muziek zingend, terwijl overal in
't rond geen voertuig stilhoudt of iemand ook
maar den hoed afzet en memand den groo-
ten doode eert, in de Goede Week voelt de
Christenmensch zijn eenzaamheid dubbel zoo
zwaar.
Ja, ln deze dagen zou de christenmensch
willen wegvluchten uit die gejaagde wereld
en daarheen snellen, waar hij alleen zijn
grootste liefde kan uitleven. Dan ineens be
grijpt hij die mannen en vrouwen, die reeds
in hun jonge jaren verwond werden door de
pijl van een Liefde, die hen zwervers maakte
op deze wereld zonder woonplaats. Zij gin
gen heen naar eenzame wouden, naar het
stille zeestrand, in verlaten rotsspelonken of
diep in de zwijgende woestijn, om alleen nog
de gekruisigde Liefde te overwegen Steeds
stond hen voor oogen het smartvolle Ecce
Homo Ziet den mensch, altiid dat god
delijke beeld van het lijden, altiid door de
verheven majesteit van den dood, altijd de
ernst van de uitersten van den mensch. En
ook tegenwoordig zijn ln de laatste dagen
der Goede Week onze retraitehuizen, kloos
ters en abdijen vervuld met zoekende zielen,
die zich voor enkele dagen hebben weten los
te rukken uit het gewoel der wereld, om de
wegen van den geliefden Meester te volgen
of om zich te verdiepen in de Liturgie van
het Lijden.
De Christenmensch, die dat van tijd tot'
tijd niet eens doet, zal zich in het tegen
woordige leven niet meer op zijn plaats ge
voelen. Hij zal een dubbel bestaan leiden, dat
op den duur onverdraaglijk Is. Zijn scheepje
zal op de woeste wereldzee der hedendaag-
sche stroom ingen heen en weer geslingerd
worden en stuurloos rondzwalken: dat is
verschrikkelijk. Wie zal het ontkennen, dat
we zooiets dag ln dag uit beleven? De
Christenen doen overal mee aan alle hei-
densch gedoe in balzaal, theater en speel
huizen: ze waaien met alle winden mee en
verliezen uit het oog, wat het meest ge
wichtige is in de wereld: hun einddoel.
In heiligen ernst komt de Goede Week
ons weer op ons einddoel wijzen en de
richting aangeven waarin wij moeten gaan.
Het is een wonderbare schooi van Christe
lijke Levenswijsheid.
Wie eens vol geloof en liefde het Ecce
Homo heeft beschouwd, die kan niet meer
heelemaal ten onder gaan in de lichtzinnig
heid, die aan onzen modernen tijd zoo ei
gen is.
Hij weet direct, hoe de wereld over de
dingen denkt, of ze ernstig zijn of niet. Hij
kan niet vergeten, dat het overal om het
belang dér onsterfelijke zielen gaat in de
economie, in de politiek, in de opvoeding en
bij de volksvermaken)kheden. Wanneer de
mensch lederen dag opnieuw hoort van mis
daden en schandalen, dan huiveren we bij
de gedachte, dat alles in de wereld belust
is op sensatie, ofschoon over alles de blik
van den lijdenden Godmensch ligt. Wanneer
wij dat beeld van den lijdenden Verlosser
diep in onze ziel prenten, zooals het eens
ln den doek van Veronica werd gedrukt,
dan zullen wij dien indruk nooit vergeten.
Maar mijn God, hoe kunnen de Christe
nen zich toch zoo misdragen als ze dat
beeld in hun hart dragen?
En toch, de mensch die het Christendom
in practijk wil brengen, moet zUn oog
voortdurend op den gekruisten Christus ge
vestigd houden. Want al worden nu de kruis
beelden wel weggehaald uit de school, uit
het parlement en uit de huizen en wonin
gen der menschen men kan ze niet weg
nemen uit de harten der menschen. Daar
staan ze als een teeken, als een kenmerk,
als een wegwijzer.
In de Goede Week worden we herinnerd
aan de woorden van Sint Paulus: „Ik leef
niet meer, maar Christus leeft in mij en
dien gekruisigd!"
Dan zal de vreugde wederkeeren, die uit
God geboren Is. Wij staan rond het kruis,
niet omdat het dood is, maar omdat het
een zinnebeeld is van het leven Daar hangt
niet de waanzinnige smart, maar de wereld-
overwinnende liefde. De liefde maakt geluk
kig, ook al draagt ze een kruis En daar
om zijn de kruisdragers gelukkig. De god-
deloozen echter hebben geen vrede in hun
hart. Ze moeten ook hun kruis dragen, maar
een zonder liefde. En waar de liefde ont
breekt, daar is ook geen Vreugde. Vraag hen
zelf maar eens, of hun genoegens hen ge
lukkig maken. Zoek voor U zelf een paar
oogen, die stralen van »eluk: maar bij den
wereldschen mensch zün ze niet te vinden,
bi) hen raast de eene prikkel over den an
deren, overspannen zenuwen en verfijnde ge
noegens, maar geen vreugde, die uit den
grond van het hart opwelt.
De Goede Week is begonnen. Christus'
Bruid bekleedt zich met haar rouwgewaad.
Weeklachten zullen van hare lippen vloeien.
Zij zal bii haar geliefden Bovfogom ver
toeven weenend van vreugde, liefde en ver
driet. Neem den sluier niet weg. Want gij
schreit, omgeven door liefde, üiden en on
uitsprekelijke schoonhe'd, terwijl heel oude
psa'men en koraalmuziek rond onze altaren
en hun geheimen zweven.
In staat van faillissement is door de
Haarlemsche Rechtbank verklaard: A. de
Boer, garagehouder, Nic. Beetslaan 7, Aer-
denhout.
Het bestuur van de Haarlemsche Orkest-
vereeniglng heeft aan de musici voorjaars
vacantie gegeven van 2 tot e-:i met 7 April.
Door de R.K. Middenstandsvereeniging is
het vorige jaar een kegelconcours gehouden,
waarvan de baten ten goede kwamen aan
het Santos-fonds. Een onbekende naam
deze laatste? Toch niet! S(teün) A(an)
N(ederiandsche) T(uberculeuse) Onbemid
delde) S(tandgenooten)Ziedaar wat San
tos beteekent! Het fonds dient dus wel voor
het bevorderen van een sympathiek doel.
Maar, zooals 't meer gaat met sympathieke
doeleinden, de te verleenen steun is niet
altijd evenredig daaraan. Laksheid, vergeet
achtigheid, of erger: onwelwillendheid- Dit
laatste natuurlijk niet, de eerste twee ge
noemde Retoren zijn helaas wel dikwijls
aanwezig. Maar dat ook deze op zij gezet
kunnen worden, heeft het vorige jaar het
hiervoor genoemde kegelconcours bewezen.
Daarvoor bestond zoo'n goede belangstelling,
dat een flink bedrag aan 't fonds ter hand
gesteld kon worden.
Zoo'n prachtigen steun, welke weer hard
noodig is, zou de Santos-commissie gaarne
opnieuw hebben. Verandering van spijs doet
eten en om die reden heeft de commissie
gemeend, het kegelconcours, hoe succesvol
het ook verloopen is, niet te moeten dou-
bleeren. Doch er is iets op touw gezet, dat
niet minder aanlokkelijk is, nl. een caba
ret-avond! De ondervinding heeft geleerd,
dat de menschen van zoo iets houden en
daaraan daadwerkelijk hun belangstelling
geven. Er is nu zoo'n mooie avond in elkaar
gezet voor Woensdag 8 April. De uitvoering
zal plaats vinden in het Gemeentelijk Con
certgebouw. Er zal geboden worden, zang,
muziek, voordrachten, film, dans, een zeer
varieerend programma, waarvan wij gerust
kunnen verzekeren, dat de afwerking er
van de aanwezigen den geheel en avond
op de aangenaamste wijze zal bezig houden.
De organisatie van den avond is aan goede
handen toevertrouwd en veler welwillende
medewerking is toegezegd.
De katholieke middenstanders hebben
slechts te zorgen, dat de groote zaal van
het Concertgebouw vol loopt (en. dat Is zoo
moeilijk niet, want zij hebben gratis toe
gang) en de Santos-commissie kan van
succes verzekerd zijn!
Na den langen vastentijd heeft men wel
een extra-ontspanning noodig en een mooie
gelegenheid biedt zich nu aan. Dus een
prachtige avond, gratis toegang, steun aan
een bij uitstek liefdadig doel, alle even
zooveel foctoren, om een succesvol resul
taat te mogen verwachten. De Haarlem
sche R. K. middenstanders zullen er wel
voor zorgen, dat zoo'n resultaat ook bereikt,
wordt.
Vragen van den heer J. G. van Kessel
Maatregelen tegen prijsstijging
worden gevraagd
Door het lid van den Raad, J. G. van
Kessel, zijn de volgende vragen by B. en W.
Ingediend.
1. Is het Burgemeester en Wethouders be
kend, dat onlangs door de regeering de aard-
appelvoorraden zyn opgenomen en dat daar-
by gebleken is volgens de berichten in de
pers, dat deze sinds den oogst van het vorig
jaar van 18 millioen H.L. tot 3 millioen H L.
zyn verminderd?
2. Dat na deze opname vooral, de prijzen
der aardappelen exorbitant zyn gestegen en
dat deze prysstijging by den dag grootere
afmetingen aanneemt?
Dat waar het artikel aardappelen, naast
het brood het hoofdbestanddeel van onze
volksvoeding uitmaakt, dit by de thans heer -
schende werkloosheid en de daarmede ge
paard gaande mindere kooplaacht van een
niet gering deel onzer bevolking het zeer
moeiliik voor deze menschen wordt, voor de
thans geldende prijzen dit hoofdproduct van
onze volksvoeding te betrekken?
Zyn B. en W niet van oordeel, dat de
everheid in casu het Gemeentebestuur in
dezen noodtoestand prysregelend dient op te
treden?
5. Zoo ja, zijn Burgemeester en Wethou
ders in verband hiermede genegen om even
als dit reeds geschiedt in de gemeente Am
sterdam, een Commissie te benoemen welke
hen daarbij terzijde staat?
6. Ziin Burgemeester en Wethouders in dit
geval bereid.-om met zoodanige voorstellen
by den Gemeenteraad te komen, waarbij
voorschriften omtrent den verkoopsprijs enz.
worden vastgesteld en waarbij het verschil
tusschen inkoop- en verkoposprijs, althans
vcor een deel door de gemeente wordt gedra
gen?
In dank ontving het comité de volgende
bijdragen: Haarl. Politiepsrs. 2e afd. f 50.51,
E. M. N. f 3 00, fa. P B. f 3.00, afd. Haarlem
Nat. Verb. Gemeenteambtenaren f 250, mej.
C. V. H. K. f 5.00, M. A. f 25.00, Haarl. Poli-
tiepers., 3e afd. f 52.53, N N. F f 100, C. M.
B. f 10.00, J. C. H. A. B. f 10.00. K. B. f 3.00,
dames B. de H. f 10 00, Mr. J D. f 5.00, Mr.
W. G. J. V. f 5.00, Alg. Ver. Gem. Ambten
f 50.00, H. C. f 10.00, G. B f 5.00, J. M. v. d.
T. f 10.00, J H. A. M. D. f 5.00, H. KI.
f 5.00. fa. F. O. Zn. f 10.00. Jhr. Mr. A. A.
v. D. v. K. f 75.00. Totaal f 739.39.
Geboren: 26 Maart. z. van A. Lindeboom
Doorn; d. van A. M. J. v. d. Kerkhof
v. d. Kroft; 27 Maart: d. van M. H. W.
HoogkamerOtto; z. van E. M. W. Zand
bergenGouw; d. van W. C. Matheij—Lang-
schmidt; 28 Maart: d. van M. Cats—Vonk;
d. van J. v. Vlietde Koninck; z. van A.
C. Zurhaarde Boer.
Overieden: 27 Maart: M. VisserBaard-
sp, 73 jaar, Leidscheplein; 28 Maart: O.
Weys, 51 jaar, Nagtzaamstraat.
Amateur-fotografie Maandagavond werd
in het werklokaal in de U. L. O.-school voor
de lecen van de Beverwijksche Amateur Fo
tografen Vereeniging een lezing gehouden
over „het gebruik van „Mimosa"-artikelen.
Spreker was de heer C. Boone, die in een
uitvoerig betoog de eischen besprak, welke
aan een gcede amateur-foto gesteld moeten
worden.
In het eerste gedeelte behandelde spreker
de techniek, om daarna te besluiten met een
bespreking van het streven naar de kunst in
het fotografisch beeld.
Een groot aantal lantaarnplaat ies verdui
delijkte het gesproken woord, waarby in het
bijzonder een nadruk werd geleed op de drie
eischen, waaraan een goed negatiéf moet vol
doen, n.m.l. heldere lichten, krachtige scha
duwen en mooie overgangen van licht naar
donker.
Vervolgens gaf de heer Boone vele nutrige
wenken over het gebruiken van de juiste
papiersoorten in verband met den toestand
van het negatief om een goeden afdruk te
verkrijgen.
Met een woord van dank aan den spreker
werd deze nuttige avond ges'oten.
Nijverheidsschool voor Ambachtslieden
Maandagavond werd de cursus 19301931
van de gemeentelijke Nijverheidsschool voor
Ambachtslieden gesleten.
De jaarlijksche tentoonstelling van werk
stukken, die steeds als een propagandamiddel
voor de school moe°t dienen, bleef ditmaal
achterwege, efaidat uitbreiding van het getal
leerlingen in verband met de beschikbare
ruimte niet mogeliik is. In de naaste toe
komst zal dan ook uitbreiding van de school
ruimte moeten wo rden overwogen.
De directeur, de heer F. J. Hevkoop, reikte
met een toepaselijk woord de diploma's uit
aan H. Brave van de afd. timmerlieden en
aan C, Put, M. Bak, H. Beumer en J. van
Zantvliet van de klasse der metaalbewerkers-.
Bevorderd werden van de eerste naar de
tweede klasse: Timmerlieden: G. Vonk D-
Zwitser, A. Krom, W. v. d. Zon, J. Brandjes-
A. Sohker, J. Kaaijk. P. Spanjaard. K. Zwaan-
A. Heidoorn, J. Veenboer, H. Lichtendonk en
H. v. d. Pias.
Voorwaardelijk: H. v. d. Ham, H. BrethoU-
wer. J. Koridon en H. Niesten.
Metaa'bewerkers: B. Barendsen, J: Wil
lemse. W. Roos, C. Koogesteijn, A. Slotema-
ker, Th. Kleyne, C. Steen, Chr. Six, B. Mun
ter en J. Zonneveld.
EiectriciensP. Massee, J. v. d. Ahrend sn
D. Steenbergen.
VoorwaardelijkJ. v. Lierop.
Ven de tweede naar de derde klasse: Tim
merlieden: A. Dibbits, J. Hergarden, M-
Bruineberg, J. Vermeulen, B. Hu ijzend veld.
A. de Goede.
- Voorwaardelijk: J. Stad.
Metaalbewerkers: A. de Koning, P, Soan-
jaard, S. Slotemaker, Th. Galesioot, K. Nooy.
J. v. Donselaar,
Voorwaardelijk: A. Rothe en J. van WUk-
Schilders: A. Heymans.
Van de derde naar de vierde klasse:
Timmerlieden: L. Dokter, R. Zonneveld, <3-
Comelisse, G. Driessen, H. Hergarden, J-
Soanjaard, P. Heldoom, C. Versteeg en f-
Visser.
Voorwaardelijk: J. Beers en N. van Kleef-
Metaalbewerkers: J. C. Bakker. H. Bosman-
Voorwaardelijk: P. Zwaan en G. Bakker.
Schilders: D. Hoogewerf en N. Blanken-
daal.
Electriciens: B. Los.
Van de vierde naar de vyfde klasse*
Schilders: A. Poncin.
Electriciens: K. Groot (voorw.)
Lading plekijzer Met het Ned. s. HoU'
lestroom werd gisteren een in de-zeehaven
van het hoógovenbedrijf ingenomen partU
piekiizer naar Londen verscheept.
No. 10 31 Maart
De „Wiener Son- und Montagszeitung" pu
bliceert een onderhoud met den Duitschen
RÜksminister van buitenlandsche zaken
over zyn meening, omrtent de rede van
Briand.
Dr. Curtius deelde mede, dat hy Dinsdag
a.s. zyn standpunt in een rede uitvoerig zal
uiteenzetten en op de rede van Briand zal
antwoorden. Hy verklaarde o.a.: „Niets waS
zoo ver van ons, als de gedachte om met ver
rassingen te komen, of een brandende fak
kel te zwaaien en onrust te veroorzaken. Wij
hebben van onze bedoelingen absoluut geen
geheim gemaakt en zijn nooit als verstoor-
ders van den vrede opgetreden, doch hebben
integendeel ernaar gestreefd de vredespoli
tiek ook met deze economische middelen
voort te zetten. Overigens Is het duidelük.
dat wij slechts met de economische kant
van het probleem te maken hebben, want
de overeenkomst is zuiver economisch en
niet-politiek. Van een schending van het
protocol en van de vredesverdragen kan geen
sprake zyn. Niets is mij vreemder, dan dé
wil om niet mede te werken aan de econo
mische samenwerking of om deze zelfs te
verstoren. Tegenover dit verwyt ben ik be
schermd, want alles wat ik doe is tenslotte
op deze samenwerking gericht. Ik betreur
het dan ook buitengewoon dat Minister
Briand heeft gezegd, dat wij den weg van
den vrede verlieten Ik wil dan ook met na
druk verklaren, dat wij in werkelijkheid
geen verstoorders van den vrede zyn.
De regeeringstroepen verslagen?
Uit Bogota in den staat Colombia wordt
geroeid, dat in het Westeliik deel van Vene
zuela een revolutionnaire beweging ls uitge
broken onder leiding van generaal Cedeno.
De regeeringstroepen zouden op verschil
lende plaatsen door de opstandelingen zyn
verslagen. De Venezolaansche regeering
heeft uit alle deelen van het 'and troepen
samengetrokken om een tegenoffensief in te
zetten.
De gedelegeerden-vergadering van de
mocratische Party neeft met groote mee>^
derheid besloten om by de komende Pre®1'
dents-verkiezing als candidaat te stellen dc
Gouverneur van den Staat New Y°r
Franklin D. Roosevelt. Van de 844 stnie?®
rechtigden brachten 478 hun stem uit
Roosevelt. 125 op Albred C. Smith, 7' I
Owen Young, en 39 op Gouverneur Al"6**
Ritchie.