KUSSEN IN HARDE
Goedkoops Patronen
PAASCHCERECHTEN
OP VERZOEK
OVERNEMING UIT DEZE RUBRIEK ZONDER TOESTEMMING VERBODEN
Paschen ligt in een jaargetijde, dat bij
de jubel-viering van zijn machtig ge
beuren past als een met liefde gekozen
lijst om een heerlijk meesterwerk. Het
is in zoo volmaakte harmonie met het
karakter van het feest, dat het tot een
gelijkenis wordt. Heel het lente-gebeuren
wordt verheven tot parabel! Elke tul-
penknop, die zich ontworstelt aan den
grond, en aan zijn eigen stugge schut-
blaren, tot de ranke, spitse bloem als
bedwelmd openvalt voor de dwingende
zomerkracht elk paarlgrijs wilgen
katje van zijden fluweel, elke ribes
struik in verrukkelijk-vroegen bloei, elke
triomfantelijke merel-kreet, die als een
ver trompet-signaal van den hoogsten
boomtop en de hóógste daknok schalt,
predikt het rijk der hemelen en den op
bloei van ons zieleleven, dat moet zijn
als een groene vallei, die uitbreekt in
bloesem en vogeljubel.
Paschen is zóó volkomen schoon ge
legen, dat de moderne heidenen het ons
benijden en er niet af kunnen blijven
met hun eigengereide gewichtigheid.
Hun verveloos stokpaardje: het parallel-
trekken tusschen oud-heidensche natuur-
feesten en de viering der Christelijke
Geloofsgeheimen, of liever nog, het „af
leiden" en verklaren der laatste uit de
eerste, komt ieder jaar nog trouw van
stal: 't moet óók de wei in, het ver
molmde beestje en in 't splinternieuw
zonnetje weer voldoende op z'n verhaal
komen voor nog 'n paar onwijze spron
gen. Paschen is een feest van diepe,
heerlijke beteekenis, ja zeker, wanneer
t tenminste opgevat wordt in den zin
der oud-Germaansche lente-feesten, Os-
tara ter eere. Herleving der natuur, niet
waar vernieuwing van den verstar
den, winterschen mensch.
Wij zijn toch iets rijker, dunkt me. Wij
doen wat minder hysterisch met onze
bussels katjes en crocussen, omdat die
nu niet precies 't eenige zijn, waar we
ons aan vast kunnen klampen, wanneer
we willen mediteeren over opstanding.
We zijn wat bedaarder in ons enthou
siasme over de fonkelnieuwe natuur.
Maar we hebben toch óók onze ver
rukkingen, zélfs om zulke uiterlijkheden,
want we weten, hoe niet alleen de lente
van dit jaar, maar elke lente der oude,
aarde dè Lente, 't feit dat er lentes waren
en zijn en komen zullen een vooraf
beelding was, een gelijkenis is van het
Verrezen Leven Christi, van de herboren
genade in ons hart. „Het rijk der heme
len in uw ziel is gelijk aan een lente-tij,
dat bloesemt over de landenDit is
het ideaal, dat de prille, teer-blauwe
dagen rond het Paaschfeest ons predi
ken. En zoo hebben ook wij, Christenen,
onzen heel eigen eerbied voor die aller
kleinste aposteltjes en predikers, die
knoppen en zijden blaadjes en vroege
vlinders zijn. En als de afzonderlijke
woorden van Gods groote parabel ver
eeren en beminnen wij de teerste lente
geruchtjes.
Ik ben Onzen Lieven Heer dankbaar,
dat Hij niet in November verrezen is.
Stel u het feest van Zijn en ons her
leven vóór, gevierd in den natten nevel,
waarin rouwzwart de starre boomen
staan, naakt en betraandWij zijn
toch maar arme menschen, wij hebben
het zinnebeeld noodig van Gods ver
jongde natuur; het valt ons niet zoo
moeilijk den nieuwen mensch aan te
doen, als naast Zijn genade de bloemen
van Zijn vlakten ons meehelpen en de
boomen van Zijn bosschen ons bemoedi
gend vóórgaan. Het verlangen, een én-
der te worden, een beter, reiner, blijer
mensch, is een bijna onvermijdelijk ge
volg van wat dagelijks om ons heen ge
beurt; nooit komt de natuur de boven
natuur zóó ver en zóó gewillig tegemoet
als hier en nu.
Het is onze zaak, partij te trekken van
dit ons zeer natuurlijke heimwee naar
vernieuwing en verjonging. En zij ook
deze ontroering om Gods zoete parabel,
die drijft op den lente-wind van land tot
land, het eenige, waartoe wij ons schij
nen te kunnen opheffen de smeekend
opgestrekte hand onzer onmacht, Hij zal
ze vatten en ons doen opstaan.
MACHTELD
strand-
Dat men heusch geen kapitalen be
hoeft te besteden aan z'n garderobe om
goed gekleed te zijn, bewees ons weer
eens de modeshow van Vroom en Drees-
mann in het R.
A. L-Gebouw
te Amsterdam.
We zagen hier
costumes voor
elk uur van
den dag en
voor eiken
prijs. Vooreerst
de z.g. studio-
dress, met
de lange
broek, die in
wijde vo
lants
ïindigt en
t grap
pige kor
te Jasje.
Dan het
costume met broek,
waarin de elegan
te mannequins nu
eens geleken op
filmsterren in Flo
rida, dan weer op
ondeugende kwa
jongens of Ameri-
kaansche matro
zen. Wij kwamen
weer op ons ge
mak toen we de
vrouw weer zagen
en den langen
gracielijken rok,
die aan de vrou
welijke lijn haar
soepelheid en
charme geeft, 't
Corsage is dikwijls
zeer nauw aan
sluitend zooals in
de figuren 1 en 2
te zien is. We zien
hier en daar merk
waardige herinne
ringen aan de
fig. I
'n bridge-coat van zwarte crêpe geor
gette, toonde ons, dat, al zijn de kleine
krieuwelpatroontjes van de stoffen van
dit seizoen veelal gedistingeerder, ze
toch niet meer
flatteus zijn. 3)
mantels
lederen
zijn alle
Engelsche
gemaakt
in zeer
model,
vlossige
lichte zo-
merbont
wordt niet
meer gedra
gen. We zien
'n heel en
kele versie
ring van ,'n
glad soort
bont als
breit-
schwanz of kalf
en op de ge-
kleede zwarte
mantels 'n smalle
rand van wit
hermelijn. De
eenige variatie
van de Engel
sche jassen is de
vorm van de re
vers. We zien ze
dan ook zeer
groot, of, zooals
't schetsje toont,
een eigenaardig
model 4), waar
bij de kraag ge
heel ontbreekt.
Bij de avondja
ponnen zagen
we 'n paar eigen
aardige détails,
zooals de mouw
voor
van
u
fig. 2
Fig. 5
fig. 4
fig. 6
dracht uit vroeger
eeuwen, zooals ook
in het zwarte toi
letje met t halve
lange mouwtje, dat
een uitgetanden
rand heeft. Hier
uit vallen heel wij
de ballonvormige
mouwen van witte
georgette met roo-
de en zwarte moe
zen. Van voren
hangt een jabot van dezelfde
kleurige stof. Het corsage ein
digt in een smal plissée-
strookje evenals de volant
van het rokje. De zoom is
evenais de mouwen kanteel -
vormig uitgetand. Het sport-
pakje op fig. 2 heeft ook dat
aardige aansluitende jasje,
van voren met groote knoo-
pen sluitend. Langs de kleine
revers loopt een bies van de
roode geruite stof, waarvan
ook het rokje is en de biais
langs de manchetten. Een roode
shawl en 'n klein petje, eveneens
van rood en zwart, maken het ge
heel tot iets origineels.
We zagen opmerkelijk minder bloem-
patronen; 'n enkel exemplaar van geel
en oranjebloemen op zwart fond, met
van een licht
groen toiletje,
die evenals de
wijde rok geheel
uit kleine strook
jes bestond, maar
die zoc vrij was
om pas boven
den elleboog te
beginnen. Zonder eenig ver
band met het overige deel
der japon moest ze hier dus
met een lintje om den arm
worden vastgehouden 5). 'n
Ander eigenaardig détail
zien we hier afgebeeld, waar
de rok zoodanig is inge-
knipt, dat er drie bandiers
ontstaan, die juist van ach
teren worden gestrikt. Het
deed ons even denken aan
den tijd der queue 6). Ove
rigens werd de aankondi
ging, die de firma Vroom en
Dreesmann ons in 't begin
van haar show deed, ten
volle bewaarheid. Zij bracht
ons niet het exotische of ge
raffineerde, maar hetgeen
binnen ieders smaak en onder ieders
bereikt valt.
POLA.
fig. 3
Benoodigd: 1.50 M. flanel van 68 c.M.
breed en 3 knoopjes. Wanneer ge twee
nachtjaponnetjes maakt, is het aardig
voor het ééne effen flanel en voor het
andere een fijn ruitje te nemen. Dan
kunt ge het effen afwerken met geruit
splitje, kraagje en manchetjes, terwijl ge
het andere met effen afwerkt. Ge maakt
de patroontjes op de aangegeven maten,
waarna ge ze op de stof legt en alles met
een naad uitknipt; onder aan het nacht
japonnetje knipt ge nog 3 c.M. extra bij
voor zoom. Dan kunt ge zij-, schouder- en
mouwnaadjes met een platten naad ver
binden, waarna ge onderaan een 3 c.M.
breeden zoom instikt. Middenvoor knipt
ge een 15 c.M. lang splitje in, waarna
ge twee splitreepjes knipt, welke 18 c.M.
lang en 6 c.M. breed zijn Deze worden
op den verkeerden kant op één c.M.
vanaf het inknippunt opgestikt, naar den
goeden kant omgeslagen, en opgestikt.
Het onderstukje laat ge dan in puntvorm
toeloopen. Dan stikt ge aan weerskanten,
op 2 y? cM. vanaf het splitje en van
elkaar, twee plooitjes in, en wel een y,
c.M. diep. Hierna wordt het kraagje op
vorm geknipt. De schuine kantjes dicht-
gestikt, waarna ge het op het nacht
japonnetje zet, tot precies in 't midden
van 't splitje, zoodat het kraagje tot el
kaar sluit. De mouwtjes onderaan rim
pelt ge in, waarna ge een manchetje
aanstikt, dat ge 19 c.M. lang en 9 c.M.
breed knipt. Bij het Inzetten der mouw
tjes neemt ge den naad 2 c.M. meer naar
voren dan den zijnaad, waarna ge het
mouwtje op het nachtjaponnetje over-
stikt. In het splitje maakt ge bovenaan
een liggend, en in 't midden twee staande
knoopsgaatjes, waarna ge in dezelfde
richting de drie knoopjes aanzet.
DINY.
De Paaschklokken gaan luiden en
vanzelfsprekend willen we eieren en
eiergerechten op tafel brengen. Eieren in
allerlei variaties: bij het ontbijt, bij het
middagmaal, bij de lunch. Laten we
hierbij een paar recepten volgen, die
mijne lezeressen-huismoeders van dienst
kunnen zijn:
Bij het ontbijt: eieren met Paasch-
brood, dat is nu eenmaal 's lands wijs,
's lands eer in ons Nederland. Voor de
kinderen de eieren mooi gekleurd. Dat
staat zoo vroolijk aan het Paasch-ont-
bijt.
Gekleurde eieren De eieren worden
hard gekookt in water, dat een of an
der natuurlijk kleurmiddel bevat. Zoo
verkrijgt men schakeeringen van geel tot
bruin met uienschillen, groen met spi-
naziewater, rood met cochenille, paars
met roode kool, blauw met campêche-
hout; naarmate men hellere of zwakkere
kleuren wenscht, neemt men meer of
minder van de kleurmiddelen. Wil men
bonte figuren, dan kleeft men met een
weinig gom verschillende bloemen op de
eierschaal en bevestigt deze met een
draadje. Als de eieren hard gekookt zijn,
koelt men ze af, droogt ze en wrijft ze
op met een stukje spekzwoord, waardoor
de kleuren mooi glanzend worden.
Voor de lunch: Schotsche rib. In een
koekepan worden drie dunne sneedjes
brood zonder korst aan één kant in
boter lichtbruin gebakken en gekeerd.
Op ieder sneedje wordt voorzichtig een
ei gebroken en dan de koekepan even in
den open oven zetten tot het wit der
eieren gestold is. Geen bruine randjes
mogen er aan komen. Men bakt zoo
veel sneedjes als men denkt noodig te
hebben en dient er peper en zout bij.
Oeufs a 1'impératrice of wel spiegel
eieren met uien en kaas. Een uitje wordt
goed schoon gemaakt en fijn gehakt en
in boter even gefruit in een platten,
vuurvasten schotel. De ui mag niet bruin
worden. Dan strooit men er 25 gram ge
raspte kaas op, n.l. oude zoetemelksche,
Parmezaansche of Gruyère en breekt 4
6 eieren voorzichtig naast elkaar in
den schotel. De dooiers moeten heel
blijven. Daaroverheen strooit men nog
25 gram geraspte kaas en zet den schotel
in den oven tot het wit gestold is. Het
mag volstrekt niet bruin worden. Warm
voordienen.
Gepocheerde eieren: In een wijd pan
netje koken we water met een weinig
zout en een scheut azijn. Als het water
kookt de pan afzetten tot het water niet
meer borrelt. In een kommetje breken
we een ei en laten dit in het heete wa
ter vallen, terwijl we met een lepel het
wit zooveel mogelijk om den dooier rol
len, zetten het pannetje weer op het
vuur en laten het water 3 4 minuten
doorkoken. De aanhangende stukjes ei
wit eraf knippen en het ei warm houden
boven een pan heet water, tot alle eieren
op dezelfde manier gepocheerd zijn. De
gepocheerde eieren kan men voordienen
in een bord geurigen bouillon, in ieder
bord een ei, of men legt ze op dunne
sneedjes geroosterd brood, die met boter
besmeerd zijn. Of men legt ze op een
verwarmden schotel en bedekt ze met
een of andere geurige dikke saus als to
maten-, kerry- of kaassaus.
MENU
Zondag, len Paaschdag
"Gevulde eieren, Aspergesoep, "Lams
bout, tomatensaus, aardappelen, sny-
boonen, "Kalfstong la Toulouse, Com-
póte van abrikozen, "Paaschtaart.
Maandag 2en Paaschdag
"Eiersla, Witte ragoutsoep,
oesters, doperwten,
ningspudding.
aardappelen,
Kalfs
•Ko-
Gevulde eieren 8 eieren hard koken,
afkoelen en pellen. De spitse zijde af
snijden, om het ei te laten staan. Dan
uit de stompe punt de dooiers nemen.
Deze door een zeef fijn wrijven, met 4
5 eetlepels mayonnaisesaus vermengd en
daardoor heen de inhoud van een klein
blikje kreeft (de kreeft in kleine stuk
jes gesneden). Met dit mengsel de eieren
vullen, flink hoog. Bovenop een stukje
kreeft. De eieren op een schotel leggen
en deze met versche slablaadjes, waar-
tusschen resten van het vulsel, gamee-
ren.
Lamsbout. Het vleesch van 2 lams
bouten afwasschen en inwrijven met
zout, kruidnagelpoeder, peper, dan lar-
deeren met 2 ons lardeerspek. In een
pond boter bruin en gaar braden pl.m.
25 minuten per pond, onder herhaalde
lijk begieten met de jus.
Kalfstong a la Toulouse. 1 i 2 Kalfs-
tongen wasschen en koken in 2 L. wa
ter met 1 afgestreken eetlepel zout pl.m.
1y% 2 uur. Het laatste half uur een
kleinen kalfszwezerik meekoken. Dan den
zwezerik uit den bouillon nemen en van
de velletjes ontdaan weer terug leggen
in het nat. Eveneens de kalfstongen van
vellen en vet ontdoen. Alles warm hou
den op een zacht vuur.
In een pan y ons boter smelten en er
2 eetlepels bloem doorroeren, vervolgens
langzaam y L. bouillon door een zeef
gegoten 5 minuten roerende doorkoken,
de pan van het vuur en er vlug 2 ge
klopte eierdooiers doorheen mengen, dan
1 dX. kookroom, 1 klein blikje cham
pignons en den fijngesneden zwezerik. Is
de saus te dik, dan bouillon bijvoegen.
De saus warm houden au bain Marie.
De tong in dikke, schuine plakken snij
den, op een verwarmden schotel leggen,
de saus er over heen gieten en er om
heen een rand fleurons leggen.
Paaschtaart. Neem 30 petit beurres, 75
gram boter, 120 gram donkerbruine sui
ker en een ei, wat chocoladestrooisel en
eenige fondant- en chocolade-Paasch-
eitjes. Roer de boter tot room in een
groote kom, voeg de suiker toe, den eier
dooier en ten laatste 't stijfgeklopte eiwit,
steeds flink roerende, tot de crème ge
reed is. Op een schotel legt ge 6 droge
koekjes, daarover heen een laagje crème
en zoo voortgaande een paar malen laag
om laag, doch de koekjes dan eerst even
in lauwe melk dompelend. De bovenste
laag moet van crème zijn. Nu snijdt men
met een scherp mes midden uit de taart
een weinig uit, zoodat men een nestje
krijgt. Het geheel wordt nu glad gestre
ken met de overgebleven crème en
voor afwerking strooit men er kwatta-
strooisel over heen. Het nestje wordt ge
vuld met eitjes, terwijl men op de 4 hoe
ken ook een eitje deponeert of een klein
wollen kuikentje.
Eiersla. 4 eieren hard koken, in koud
water leggen en pellen. Dan in plakjes
snijden. Een paar lepels pittige mayon
naisesaus vermengen met wat mosterd,
peper en zout. De plakjes ei hier door
roeren, heel voorzichtig, op een schotel
leggen en bestrooien met gehakte peter
selie.
Koningspndding In een pan op een
zacht vuur 1 ons boter smelten, daar door
heen 3 eetlepels bloem roeren, 3 eetle
pels suiker en 3 y d.L. melk. Blijven
roeren totdat men een dikke saus heeft.
Dan de pan van het vuur nemen, er
door heen roeren 8 geklopte eierdooiers,
1 ons gemalen amandelen en een eet
lepel oranjebloesem. Als de massa be
koeld is gaat het stijfgeklopte eiwit er
door heen. In een met boter besmeerden
puddingvorm wordt de massa overge
daan, het deksel zorgvuldig gesloten en
de pudding in een pan, half gevuld met
water, 3 uur gekookt. Het water nu en
dan bijvullen. Dan den deksel van den
vorm afnemen en den pudding nog een
half uur in een matig warmen oven
plaatsen. Naar verkiezing den pudding
warm of koud voordienen met een
vruchten- of vanillesaus.
SYLVIA
van al onze modellen, du genummerd zijn boven 4000,
zijn verkrijgbaar aan .Met PalronenkantoorPostbus
No. 1. Haarlem. Onberispelijke coupe. Dameskleeding
in de maten 88. 96, 104 bovenwijdte, a 0.55. Kinder-
kleedingalleen voor den in de beschrijving genoemden
leeftijd a 0.35. Bij elk patroon handleiding voor het
knippen en naaien, benevens een verkleinde
Franco toezending, direct na ontvangst van bestel
ling, met het verschuldigde bedrag aan postzegels in
gesloten, waarbij vermeldnaam en adres, nummer
van het model en het blad, waarin het voorkomt er
bovenwijdte. Men meet deze maat rondom het lichaam,
recht onder dn armen door. gewoon g'-d zonder extra
toegift.
In Saksen wordt ieder jaar met
Paschen, in de nabijheid van Maria
Stem, een groot volksfeest gevierd. Her,
is een voorvaderlijk gebruik, dat de boe
renzonen op dien dag te paard en onder
het zingen van vrome liederen om hun
boerderijen rijden
Ook de ouderen nemen er aan deel,
aldus op deze wijze plechtig om een goe
den oogst biddende.
Na het volbrengen van die rondritten
verzamelen zich alle Paaschruiters in een
groote processie, die naar het klooster
Maria Stem optrekt. Voorop worden
groote vaandels gedragen. In het' kloos
ter aangekomen trekt de processie drie
malen den kloosterhof rond, waarna de
stoet ontbonden wordt. Door de jaren
heen is steeds nauwgezet aan dit oud
plattelandsch gebruik vastgehouden.
In het Spreewald, niet ver van Berlijn,
gingen tot voor korten tijd de jonge doch
ters in haar schilderachtige Wenden-
kleederdracht, om vier uur in den mor
gen van eersten Paaschdag, zwijgend
naar het dichtbij zijnde water, om voor
zonsopgang weer thuis te zijn en het
hooge feest in te wijden met het water,
dat zij zorgvuldig gehaald hadden. De
andere helft der jeugd echter zorgde
tegenwoordig te zijn bij dat waterhalen.
Zy stelden zich op langs den weg, waar
langs de meesten moesten terugkeeren en
poogden dan de jonge dames aan het
spreken te krijgen. De mooie Spreewalde-
rinnep gaven echter niet gemakkelijk
kamp. Zij betaaldèn met gelijke munt,
door de jongelieden te bespuiten met
kleine, primitieve, uit hout vervaardig
de waterspuitjes. Een en ander gaf aan
leiding tot tooneeltjes van de grootste
vrooiykheid en uitgelatenheid en menig
jong paartje vond op deze wyze elkander
en tot op den huidigen dag zweren zij
by de kracht van het Paaschwater, dat
hun jonge levens tot elkander bracht in
jeugdige liefde en beginnende lente.
In andere Duitsche streken is eveneens
het halen van Paaschwater op den eer
sten Paaschdag in stand gebleven. Een
honderd jaar geleden snelden te Beriyn
voorname dames, zoowel als de eenvou
digste meisjes uit het volk in onverbreek
baar zwygen naar de Spree, om voor
zonsopgang in emmers, kannen of ander
vaatwerk een zoo groot mogeiyke hoe
veelheid Spreewater thuis te brengen.
Aan dit water werd een zeldzame kracht
toegeschreven. Het gold als een kostbaar
schoonheidsmiddel, dat heilzaam werkte
tegen zomersproeten, vlekken en tegen
oorsuizen. Wie zich 's morgens het voor
hoofd ermee waschte, werd van alle
muizennesten bevryd. Nam men twee
eetlepels er van in vóór het slapen gaan,
dan werd men behoed tegen alle booze
gedachten gedurende den nacht. Het wa
ter verloor echter z'n kracht, zoodra de
draagster maar één enkel woord sprak
onderweg.
Het mannelijke geslacht liet zich niet
onbetuigd en trachtte op allerlei manie
ren de vrouwen en meisjes aan het spre
ken te krygen, wat aanleiding gaf tot
velerlei wanordeiykheden. Reden waarom
op een goeden dag de politie heel pro
zaïsch het oude gebruik door een politie
verordening uitroeide. De Spreewandelin-
gen in het vroege Paaschmorgen-uur
werden verboden.
Het ontsteken van Paaschvuren wordt
in sommige streken van ons land en van
Duitschland nog aangetroffen. Ook vindt
men in Duitschland hier en daar nog het
gebruik, dat de kinderen door de huizen
dwalen om de langslapers te verrassen,
waarmede zy het recht op hun Paasch-
gift verkrygen.
Paschen het begin van de nienw op
bloeiende lente. In het begin der Christe
lijke jaartelling bestond er nog geen
overeenstemming bij het bepalen van den
dag, waarop de verrijzenis des Heeren
moest worden gevierd. Het Concilie van
Nicea maakte hieraan een einde door vast
te stellen, dat de eerste Zondag na de
volle maan, na het begin der lente, Pa
schen was. Vijftien eeuwen lang is dit nu
reeds zoo gebleven, ondanks het groote
tijdsverschil (22 Maart tot 25 April).
In aansluiting op aloude gebruiken
wordt echter Paschen door zeer velen
nog altyd beschouwd als een zinnebeel
dige feestviering van de beginnende Len
te, van weer-ontwakende natuur en van
het vruchtbaar kiemende leven. Vandaar
het cadeau doen en het zoeken van
Paascheieren. In sommige streken van
ons land wordt met Paschen door de
melkboeren aan hun verbruikers een
Paaschlammetje van versche grasboter
cadeau gedaan. En vandaar het gebruik
van Paaschbrood en Paascheieren.
Paschen in Rusland. Eertyds werd in
Moskou een van de mooiste Paaschplech-
tigheden gehouden. Daar was een prach
tige klokketoren, 269 voet hoog, met een
prachtige diepklinkende klok erin, waar
omheen nog vele kleinere klokken hin
gen. Het was de toren van Ivan Veliki.
Op den vooravond van Paschen werden
op de kerkpleinen, rondom den toren,
groote hoeveelheden Paaschkoeken op
gestapeld. In iederen koek stak 'n kaars.
De priesters kwamen deze koeken zege
nen. De kerk zelf was van binnen en van
buiten versierd met bloemen, palmtakken
en brandende kaarsen. Iedere kerkbezoe
ker bracht een brandende kaars mede.
De dienst in de kerk duurde zeer lang.
Dan by het slaan van het middemach-
teiyk uur begon de groote klok van den
toren te luiden, de kleine klokken vleien
by en langzamerhand luidden alle toren
klokken van Moskou.
Plotseling werd dan de geheele toren
van Ivan van onder tot boven verlicht,
het prachtige orgelspel kwam naar bui
ten, vermengd met het gezang van dui
zenden stemmen. De priesters, getooid
in de kostbaarste gewaden, kwamen door
de groote kerkdeur naar buiten en ver
kondigden, staande in het stralende licht,
met luide stemmen:
„Christus is opgestaan!" Dit was een
prachtig, wydingsvol oogenblik.
In Polen bestaat een eigenaardig
Paaschgebruik, het z.g. „Dygnus". De
jeugd komt te zamen en de jongelieden
houden de meisjes met het hoofd onder
de pomp of zy dompelen de meisjes in
een vyver. De meisjes schünen nog al
van die grap te houden, ten minste zy
vluchten er slechts zelden voor weg. Het
geldt zelfs voor een bizondere gunst op
Paaschdag door een jongeman voor het
stortbad of de onderdompeling te warden
uitverkoren.
In Zevenbergen wordt met Paschen
een gelijksoortig gebruik onderhouden.
Daar geldt 't voor een liefdesverklaring,
wanneer een jongeman op eersten
Paaschdag een kan water uitgiet over het
hoofd zyner uitverkorene, die den z.g.
„Paaschstroom" meestal gaarne onder
gaat. Gaat zy er mede accoord en wil zy
dan met hem dansen, dan gaat zy vlug
naar huis om haar feestkleed aan te
trekken. Voert het aldus natgegoten
meisje den jongen man daarna mede
naar het huis harer ouders, dan wordt
de verloving spoedig gevierd en is het
feest.
Zoo bestaan er nog vele oude Paasch-
gebruiken in de Folklore, te veel echter
om ze alle te vertellen. J. K.
Rood, blauw, oranje en èeel
Maak dit mooie bloemversiersel op een
zwart kussen van wollen stof.
Den lap hiervoor nemen we ongeveer
40 cM. in het vierkant. We beginnen
met een rand stof op te rygen in een
hardgroene kleur, de hoeken vouwen we
schuin in. De rand stof kan eerst opge
naaid worden met garen in dezelfde tint
en daarna gaan we hem, aan beide kan
ten, met den veder- of taksteek bewerken
met hard-oranje wol.
Maak dan Zy, c.M. 'rondom een lyn
met den vedersteek in hard-blauw, en
daar op 4 c.M. rondom een lijn met den
vedersteek in rood.
Het midden van het kussen is versierd
een klein cirkeltje, het laatste wordt
weer opgevuld met den kettingsteek in
geel.
De twee kleinste bloemen zyn van
hardgeel boorlint. De buitenkant heeft
blauwe vedersteken. De binnenkant roode
kettingsteken; de spaken zyn hard
blauw. Het cirkeltje wordt gevuld met
kettingsteken in oranje.
De bladeren zijn geknipt van vilt in
twee kleuren groen, 3 van 5y, cM. ïawg
met bloemen. De grootste
bloem is ovaal 7 X c.M.
breed. Teeken dit ovaal
met wit kryt op het
zwarte doek en r.tem
een lengte van vuurrood
boordsel, niet te smal, we hebben onge
veer noodig yK el. Verbind de beide ein
den tezamen.
Er is een draad langs den kant van het
boordsel, welken men kan inhalen, totdat
de gewenschte ovaal-vorm verkregen
wordt.
Stik het langs de krytlijn op zyn plaats
en werk het half op het kussen, half op
het boordsel, met den vedersteek in jade-
groen wol. Aan den binnenkant een
ovaal van diepblauw in den ketting
steek.
Vul het midden met vierkantjes van
groen, kleine kruissteekjes van blauw
houden de ruitjes op hun plaats.
Onder de roode bloem zijn twee cirkel
vormige van 7 c M. middeliyn. Voor ieder
hebben we noodig een half el blauw boor
lint. De buitenkant wordt gedaan met
den vedersteek in oranje wol, de binnen
kant heeft kettingsteken in hardgeel.
Met rood werken we acht spaken vanuit
en 3 van 3 c.M. lengte. Ze worden vast
genaaid of opgefestonneerd met bypas-
sende groene wol.
De onderkant van het kussen kan van
zwart satinet gemaakt worden of ook
van dezelfde zwarte wollen stof als de
bovenkant.
Aan de hoeken komen dikke k vasten
van oranje wol.
Onder ziet men in t zelfde werk een
nachtzak.
De binnenkant van den zak kan met
geel satinet gevoerd worden ADELE