1250,
f125.
LEEKEPREEKEN
\J
u
f 750.-
f50.
f40.
1
1
V
BELANGRIJK!
HENK FIBBE
DE RUPS
ZATERDAG 13 JUNI 1931
1
Indische Begrooting
Het vergaan van de
„Veergat"
GROOTE
Propagandavergadering
WONINGBUREAU
DIT NUMMER BESTAAT UIT VIER BLADEN
EN HET GEÏLLUSTREERD ZONDAGSBLAD
AANGIFTE MOET, OP STRAFFE VAN VERLIES VAN ALLE RECHTEN, GESCHIEDEN UITERLIJK DRIEMAAL VIER EN TWINTIG UREN NA NET ONGEVAL
ik
Administratie van vermogens. Open en gesloten bewaar-
neming van effecten en andere geldswaarden
Audiëntie
VOORNAAMSTE cXIEUWS
J. J. WEBER ZOON
OPTICIENS FABRIKANTEN
Groote Houtstraat 166 Haarlem
op Dinsdag 16 Juni in liet
Qebouw St. Bavo, Smede-
straat 23, aanvang 81/! uur.
Sprekers de
HoogEdelgestrenge Heeren
Mr. J. B. BOMANS
Lid van Ged. Staten, en
L. F. GUIT
Lid der Tweede Kamer
Onderwerp
De a.s. Gemeenteraads
verkiezingen
Toegang voor alle R.K. Kie
zers en Kiezeressen.
Makelaar en Taxateur
NASSAUSTRAAT 14 - TEL. 13781
BUREAUXNA8SAULAAN49
Telefoon No. 13866 (drie lijnen)
Postrekening No. 5970.
ABONNEMENTEN: voor Haarlem en
Agentschappen: per week 25 ct.; per
kwartaal 3.25; per post, per kwartaal
3.58 bij vooruitbetaling.
COURANT
ADVERTENTIEN 35 ct. p. regel
VRAAG- EN AANBOD-ADVERTEN
TIES. 11 regels 60 ct. p. plaatsing;
elke regel meer 15 ct, bij vooruitbet
Bij contract belangrijke korting.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN
tusschen den tekst 60 ct per regel.
VIER EN VIJFTIGSTE JAARGANG No. 17791
'Alle abonné's op dit blad zijn ingevolge de verzekeringsvoorwaarden UII11 BI
tegen ongevallen verzekerd voor een der volgende uitkeenngen- 1 UUÜO.
Levenslange geheele ongeschiktheid tot werken door
verlies van beide armen, beide beenen of beide oogen
bij een ongeval met
doodélijken afloop
bij verlies van een hand
een voet of een oog
bij verlies van een
duim of wijsvinger
bij een breuk van
been of arm
bij verlies *an
anderen vinger
393
RECHTEN EN PLICHTEN
VAN HET BEZIT
Nooit is er meer aanleiding geweest
om het natuurrecht van den privaten
eigendom te verdedigen dan in onzen
tijd. Zeker, de geschiedenis leert door
alle eeuwen heen, dat tijdens politieke
of sociale omwentelingen de eigen
domsrechten door het gepeupel werden
geschonden; dat er gestolen, vernield en
gebrand werd. Maar dat was meestal
slechts een vlaag, die voorbij ging. Was
de orde hersteld of een nieuwe orde ge
schapen, dan dacht niemand, met uit
zondering van den gewonen misdadiger,
er meer aan zich aan een anders goed
te vergrijpen. De onaantastbaarheid
van het privaat bezit is den mensch
met de natuur ingeboren; zóó is het
gelijk wij den vorigen keer zagen
door den Schepper gewild. En zóó moet
de Kerk dan ook het recht van den
particulieren eigendom handhaven en
verdedigen. In onzen tijd is daarvoor
meer reden dan ooit, omdat door de
prediking van het socialisme en het
communisme de grondslagen van dat
natuurrecht op de meest brutale manier
worden ondergraven. En het is juist de
Katholieke Kerk, die om tal van ge
wichtige redenen dien plicht tot verde
diging van het privaat bezit als een
zware verantwoordelijkheid voelt.
De Katholieke Kerk immers is de be
waarster van de leer van Christus en
een der pijlers van die leer is het ge
bod der naastenliefde. Die leer predikt
ook onthechting van aardsch bezit, ge
varen van den rijkdom voor de ziel en
prijst zelfs de vrijwillige armoede zalig
en verheven. De kloosters, gaarden van
de meest bewonderenswaardige deugd
beoefening, waren en zijn kleine com
munistische maatschappijen, waarin
niemand iets zijn eigendom mag noe
men en allen moeten arbeiden voor het
gemeenschappelijk welzijn. En die
kloosters heeft de Kerk niet alleen door
alle eeuwen heen geduld, maar zij heeft
steeds met alle kracht er tegen ge
waakt, dat geen menschelijke begeerig-
heid door de kloostermuren zou heen
dringen en de heilige deugd van ar
moede zou doen afnemen, overtuigd,
dat met dien geest van armoede het
geheele kloosterwezen ineen zou storten
en daarmee voor de Kerk de kostbare
bronnen van gebed en versterving, de
voornaamste oefenplaatsen der deugd,
zouden worden verstopt. Is het wonder
dat een eenvoudig en weinig ontwikkeld
katholiek verwantschap gevoelt met het
socialisme en communisme? In zijn
kerk hoort hij altijd tegen de gevaren
van den rijkdom waarschuwen, de ar
moede zalig prijzen, de naastenliefde
verheerlijken, wee roepen over allen
die hun bezit stellen boven God en het
heil van den naaste. Hij hoort er het
kloosterleven, de gemeenschap van niet-
bezitters, den communistischen heil-
staat-in-het-klein, roemen als de beste
gelegenheid om te komen tot de vol
maaktheid. Is het wonder, dat de ka
tholiek gemakkelijk zijn oor leent aan
de leeraren van het socialisme en com
munisme en zijn eigen Kerk tweeslach
tigheid verwijt? Tegenover de domheid
van haar eigen kinderen heeft de Kerk
altijd de moeilijkste taak gehad. Van
Leo XIII af lieten de Pausen niet na om
in omzendbrieven de zuivere leer om
trent den eigendom te verkondigen. De
groote moeilijkheid is den onontwikkel-
den, den dommen of bevooroordeelden
en in valsche stelsels verstrikten mensch
het onderscheid tusschen het recht op
privaat bezit en den duren plicht van
den bezitter om zijn goederen goed te
gebruiken, duidelijk te maken. Wanneer
de Kerk dat recht verdedigt en opeischt,
dan komt zij niet voor den bezitter,
maar voor een der fundamenten van de
door den Schepper gestelde wereldorde
op. Het gaat er mee als met andere god
delijke wetten. De Kerk houdt, tegen
den tijdgeest in, vast aan de eenheid en
onverbreekbaarheid van het huwelijk
en de onschendbaarheid van den huwe
lijksplicht. Heel de wereld moge tegen
haar opstaan en betoogen, dat de mo
derne samenleving echtscheiding en
geboortebeperking eischt, nimmer zal zij
één letter van haar huwelijksleer wijzi
gen. Zoo mogen de legers van socialis
ten en communisten aangroeien en
duizendtallen christenen tot zich trek
ken, de Kerk zal haar leer omtrent het
recht van den persoonlijken eigendom
nimmer kunnen en mogen opgeven.
Daarom zullen allen, die leiding geven
aan de massa, die in organisaties, in de
pers of op eenigerlei wijze met de
groote menigte van niet-bezitters con
tact hebben, goed en heilzaam doen
vóór alles en bij iedere gelegenheid dien
plicht der Kerk duidelijk te maken en
zich niet uitsluitend tot de veel dank
baarder taak te bepalen van af te ge
ven op „het kapitaal" en wegen te zoe
ken om den arbeider deelgerechtigd te
maken in de opbrengst van den arbeid,
buiten en boven een rechtvaardig loon.
En wanneer hun dan wordt tegengewor
pen, dat vele bezitters hun kapitaal
misbruiken, en daarom geen recht heb
ben op hun bezit, dan moeten zij wijzen
op de uitspraak, ook weer in de jongste
encycliek van Pius XI gegeven: „en nog
veel meer in strijd met de waarheid is
het te beweren, dat het recht op eigen
dom vermindert of verloren gaat door
het wangebruik of het niet-gebruik er
van." Zij moeten er op wijzen, dat
vrijwillig opofferen van zijn bezit
in dienst van God of den naaste, held
haftige deugd is, maar het ontnemen
van iemands eigendom tegen diens wil
diefstal, dus misdadig is; dat het leven
in een klooster door de bewoners om
een hooger doel alleen uit vrijen wil
wordt aanvaard en dat daarom alleen
het „communisme" van monniken en
nonnen mogelijk is.
Door zóó de beginselen omtrent het
privaat bezit in het bewustzijn van de
groote menigte vast te stampen, zal
opnieuw een vruchtbare bodem worden
geschapen voor een betere maatschap
pij, waar orde en welvaart kunnen
heerschen. Immers alleen op die grond
slagen van het natuurrecht is een ge
lukkige samenleving denkbaar. Al het
andere gaat in tegen het wereldplan
van den Schepper en kan dus nooit tot
geluk voeren.
Niemand is ook beter in staat om de
plichten van den bezitter aan te geven,
dan wie eerst de rechten van den eigen
dom scherp heeft vastgesteld. En die
plichten zijn bijzonder zwaar! Gierig
heid is in de Katholieke leer altijd tot
de hoofdzonden gerekend en de aanwe
zigheid en de omvang van de zonde
worden goeddeels door de omstandighe
den bepaald. Een rijke koning in een
welvarend land, dat door geen binnen-
of buitenlandschen vijand wordt belaagd
en tot wien geen geruchten over ar
moede en ellende doordringen, zal wei
nig neiging tot gierigheid hebben. Maar
wie zijn bezit ziet bedreigd, óf wel door
echte of vermeende belagers, óf wel
door zijn geweten, dat hem dringt aan
zijn behoeftige medemenschen weg te
geven, die heeft gelegenheid om te be
proeven hoezeer hij aan zijn goederen
gehecht is. Welnu, onze tijd is er een bij
uitstek voor den rijke om zulk een
vuurproef te ondergaan. Veiligheid van
bezit bestaat voor niemand meer. Het
is niet meer de vraag of de waardebe-
zittingen veilig in de kluizen der ban
ken of in eigen brandkasten zijn opge
borgen. De waarden zelf wankelen. Wij
leven als op een vulcanischen bodem.
Een ieder heeft het gevoel, dat het ge
heele gebouw onzer samenleving plot
seling kan gaan scheuren of kraken en
dat de chaos dan nog veel grooter zal
zijn dan in 1914. Die onzekerheid maakt
alle bezit twijfelachtig; doodt den on
dernemingsgeest en daarmee de moge
lijkheid om opgespaard kapitaal vrucht
dragend te maken. Diezelfde onzekere
toestand is noodlottig voor de niet-be
zitters. Zij zijn afhankelijk van de werk-
dadigheid van het kapitaal. Alleen
arbeid kan duurzamen rijkdom voort
brengen; maar geen arbeid is mogelijk
zonder kapitaal. En zoo draait de maat
schappij in een noodlottigen cirkel.
Welnu, de kapitaalbezitter heeft hier
volop gelegenheid om zijn plicht als
beheerder van aardsche goederen te
vervullen. Hij heeft na te gaan in hoe
verre de onzekerheid van zijn bezit hem
kwelt. Hij mag zich door de vermin
derde veiligheid van zijn goederen niet
tot een krampachtig vastklampen daar
aan laten verleiden; niet uit angst op
zijn gewone uitgaven bezuinigen en ze
ker niet uit diezelfde vrees zijn mild
dadigheid inkrimpen. Dit alles zou toch
getuigen van een ongeregelde gehecht
heid aan geld en goed; hij zou voor
zijn deel schuldig staan aan een sto
ring in de maatschappelijke functie
van het kapitaal; hij zou de toch al
moeilijke positie van den niet-bezitter
nog verzwaren. Juist in tijden van eco
nomische depressie hebben de groote
en kleine kapitaalbezitters den duren
plicht het maatschappelijk leven op
gang te houden. Geen wonder, dat Pius
XI in zijn jongste encycliek wijst op de
noodzakelijkheid om zoowel georgani
seerd als individueel de werkloosheid
te bestrijden. Wanneer in een tijd als
we thans beleven, ieder naar vermogen
zijn best doet om nuttigen arbeid te
doen verrichten is er kans om de wel
vaart en daarmee rust, vrede en orde
weer in het goede spoor te krijgen.
Behalve de bezitter individueel, heeft
ook de overheid zware plichten tegen
over het kapitaal. Het is nu eenmaal
helaas een feit, dat, wanneer men den
mensch aan zichzelf overlaat, hij öf wei.
SPAARNE
BAIMK
1
weigerachtig zal blijken van zijn over
vloed aan de gemeenschap mee te dee-
len, öf wel al te licht zal denken, dat
hij genoeg doet, terwijl hij niettemin te
veel voor zichzelf behoudt. De overheid
heeft vooral in onzen tijd daarbij den
plicht regelend op te treden. Daartoe
behoeft men haar echter niet meer aan
te sporen. Het samenstroomen van niet-
bezitters in groote steden en industrie
centra heeft een pauperisme doen ge
boren worden, waarbij geen enkele
regeering werkloos kan blijven. Het gaat
er dan ook niet zoozeer om de werèld-
lijke overheden aan te sporen om door
middel van belastingen zooveel van het
particulier kapitaal af te nemen, dat de
groote staatshuishouding goed kan func-
tionneeren, als wel om te zorgen, dat de
lasten op juiste wijze worden verdeeld
en de belastinggelden nuttig worden
aangewend. Het is de taak der christe
lijke politiek daarvoor te zorgen. En
nog al te weinig begrijpen zoowel de
kiesgerechtigde burgers als de politici
hier hun zware verantwoordelijkheid.
In stijgende mate zien wij het groeps-
en partijbelang boven het algemeen be
lang uitgroeien.
Ziehier in enkele regels nogmaals de
rechten en plichten van het bezit vastge
legd, alvorens wij tot de belangrijke
vraag van de verhouding van arbeid en
kapitaal overgaan.
HOMO SAPIENS.
Z. H. Exc. de Bisschop van Haarlem zal
a.s. Maandag en Dinsdag geen audiëntie
verleenen.
Jammerlijk verdronken
Donderdagmiddag omstreeks half 5 speel
de de kleine P. de Boer, zoontje van de
wed. J. de Boer en oud 5 jaar nabij de ouder
lijke woning op de brug te Ursem. Op 'n ge
geven oogenblik viel het ventje van de brug
in het water en bleef zoover onder dat zijn
klompjes bove i water uitstaken. Enkele
kleinere jongetjes, die er bij tegenwoordig
waren, liepen van schrik weg. Even later
ontdekte de moeder zelf, dat de kleine te
water lag en haalde haar jongetje zelf uit
het water, doch helaas te laat; de ijlings ge
roepen dokter constateerde, dat de kleine
was overleden.
Verwacht tekort over 1931
172 millioen gulden
In de Memorie van Antwoord op het Voor-
loopig Verslag over het wetsontwerp tot
goedkeuring van de besluiten van den G.-G.
van Ned. Indië tot wijziging en aanvulling
van verschillende afdeelingen der Indische
begrooting voor 1931 merkt de minister van
Koloniën o.m. op, dat hij met den G.-G. in
overleg zal treden nopens bespoedigde toe
zegging, zoo noodig per luchtpost, van den
Volksraad.
Volgens de laatst bekende gegevens kan
het tekort over 1930 becijferd worden op
rond f 137.6 millioen waarvan f 52.9 millioen
op den buitengewonen dienst, terwijl over
1931 een tekort wordt verwacht van f 172
millioen.
Auto-nummering
De Minister van Waterstaat heeft een
aantal wijzigingen in de Motor- en Rijwiel
beschikking aangebracht.
O.m. is bepaald, dat wanneer (in eenige
provincie) voor een motorrijtuig het num
mer 99.999 is uitgegeven, de nummering op
nieuw met 1 begint, echter met toevoeging
van de letter Z.
Op het nummerbord komt dan te staar
b.v. A. Z-324.
Spoorwegtarieven voor land- en
tuinbouwproducten
De regeering wil het rapport der commissie-
De Vries afwachten
In de Memorie v. Antwoord aan de Twee
de Kamer inzake Bekrachtiging van overeen
komsten met de N.V. Maatschappij tot Ex
ploitatie van Staatsspoorwegen en met de N.
V Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschap
pij, tot wijziging van de overeenkomsten 1920
S.S.'H.S. en van de overeenkomst 1930 N.S.
zegt de Regeering o.a., dat zij in zake de
vraag in hoeverre maatregelen omtrent ta
rieven voor land- en tuinbouwproducten noo-
dg zijn, de uitkomsten van den arbeid der
Commissie-De Vries wenscht af te wachten.
Dit kleurige,behaarde dier,
Dit kruip- en knaagmirakel,
Viert thans weer zijn triomfen uit,
Is oorzaak van spektakel.
iDt beestje heeft zich thans ontpopt
In vele legioenen,
En heeft den aanval ingezet
De boomen.... te ontgroenen!
Ze knaagt, ze vreet, verteert en kruipt
En houdt niet op, voorloopig.
Ze maakt de boomen ijs'lijk kaal
En ook den boer wanhopig.
Ze levert slag, de mensch slaat toe,
Maai- zü weet van geen wijken.
En haar reserven rukken aan,
Al gaan ze over lijken.
Geen conferenties baten hier,
Geen pact en geen petitie.
Zij neemt, van wat de menschen doen,
Eenvoudig geen notitie!
De rups..'., 't klinkt toch werk'lijk vreemd,
Schijnt thans te overwinnen;
Eenvoudig.... Wijl met haar dit keer
Geen zijde valt te spinnen!
MARTIN BERDEN.
Het lijk van den machinist geborgen
Gistermiddag ongeveer half drie is het
gelukt de nabij Breezand op de Zuiderzee
gezonken sleepboot „Veergat" te lichten. In
de machinekamer werd het lijk gevonden
van den verdronken machinist A. Visser
Sr. uit Hansweert. Het stoffelijk overschot
is naar de Verbandkamer van de Maat
schappij tot Uitvoering van Zuiderzeewer
ken overgebracht. De sleepboot „Goeree"
van den Stoomsleepdienst v.h. P. Smit te
Rotterdam zal het stoffelijk overschot zoo
spoedig mogelijk van Den Oever naar Hans-
weert overbrengen.
De lijken der andere verongelukten zijn
niet gevonden, zoodat men vermoedt, dat
zij zijn weggedreven of wellicht in de tak
ken der zinkstukken van den kleileemdam
zijn vastgeraakt. Het onderzoek wordt
voortgezet.
Zomerhuisje in brand
Heer ernstig gewond
Gistermiddag ongeveer 2 uur heeft te
Eemnes een ernstig ongeval plaats gehad.
Ter hoogte van de Gooiersgracht is een daar
staand houten gebouwtje een zomerhuisje
in brand geraakt. Op dat moment bevond
zich in het huisje de 38-jarige De Bruin
uit Hilversum, die zich door het bliksem
snel vlam vatten niet meer bijtijds in vei
ligheid kon brengen. Met hevige brandwon
den overdekt werd de ongelukkige uit het
huisje gehaald en naar het St. Janszieken
huis overgebracht, waar hij ter verpleging
is opgenomen. Zijn toestand is zorgwek
kend.
Het huisje is totaal afgebrand. Dergelijke
zomer- en kampeerhuisjes staan er veel in
dezen omtrek. Men veronderstelt, dat B., ter
wijl hü een sigaret zat te rooken, in slaap
is gevallen. Het vuur van de sigaret schijnt
door deze omstandigheid voedsel te hebben
gekregen met het voornoemde noodlottige
gevolg.
Het voorzitterschap van de
A. V. R. O.
Het Hbld. weet te melden, dat het voor
zitterschap van de A.V.R.O. is aangeboden
aan den oud-wethouder van Amsterdam het
Christelijk-historisch raadslid J. ter Haar Jr.,
die dit aanbod echter niet heeft aangeno
men.
Auto-botsing
Een wagen in, de andere over de sloot
Op de Wouwsche baan, onder Roosendaal,
kwamen twee auto's, een van den heer R. te
Roosendaal en een van den heer v. R. uit
Tilburg, bij het elkaar passeeren in dezelfde
richting, met elkander in botsing, waardoor
beide wagens van den weg geraakten, en
één in de sloot en de ander over de sloot
heen in het weiland terecht kwam.
Behoudens eenige schrammen, welke de
heer v. R. opliep, kwamen geen persoonlijke
ongelukken voor. Beide wagens beliepen
echter materieels schade.
Studie-cursus van De Graal
Voor Graalleidsters van 20 Augustus tot 2
September in het Centrale Graalhuis,
Oude Scheveningscheweg 90, Den Haag
Naar wij vernemen, zal in het Centrale
Graalhuis te Den Haag van 29 Augustus tot
2 September 1931 een studie-cursus voor
leidsters, worden georganiseerd.
Het programma van dezen cursus laten
wij hier volgen:
Theorie over Jeugdbeweging: Mej. L. van
Kersbergen.
Psychologie der Vrouw: Mej. M. v. d.
Kallen.
Paedagogiek van de rijpere jeugd: Mej. G.
Sweere.
De Vrouw en de Ned. Letterkunde: Mej.
G. Hackenitz.
Sociale verhoudingen der Indische Vrouw:
Mej. L. Allard.
Heldinnen en Heiligen: Mej. G. Sweere.
Eenige niet-Katholieke vrouwenkarakters
van wereldbeteekenis: Mej. L. Veldhuis.
De Graalstijl in verband met de nieuwe
ontwikkeling der binnen-architectuur en
meubelbouw: Jonkvr. Y. Bosch v. Drake-
stein.
De'beeldende kunst en de Graalbeweging:
Mej. L. Mulders.
De dramatische mogelijkheden in den
nieuwen tijd: Mej. M. v. d. Kallen.
De sociologie van het werkende meisje:
Mej. M. v. d. Kallen.
Practische oefeningen in pitriet, raffia,
leerbewerking, sloyd etc.: Mej. P. Rammers.
Reidansen, rhythmiek en de moderne be
wegingscultuur: Mej. L. Mortens.
Sport en lichaamscultuur voor de jonge
vrouw op Katholieken grondslag: Mej. Ph.
Scholten.
De kosten zijn f 15.
Aanmelden vóór 1 Augustus, Centrale
Graalhuis, Oude Scheveningscheweg 90, Den
Haag.
Bedrijfsslapte in den scheepsbouw
Massa-ontslag bij Wilton te Schiedam
Wegens bedrijfsslapte zullen heden onge
veer driehonderd man personeel bij de N.V.
Wilton's Machinefabriek en Scheepswerf te
Schiedam worden ontslagen, onder wie tal
van personen met vele dienstjaren.
Inbraak
In den nacht van Woensdag op Donderdag
is ingebroken in het verkoopkantoor der
steen- en pannenfabriek aan den Misterweg
te Winterswijk.
Men heeft getracht de sluiting van de deur
te forcéeren, doch dit is niet gelukt. Er is een
raam met geweld los geduwd, waardoor men
naar binnen is geklommen. Er zijn alleen
ontvreemd postzegels van zes, vijf en ander-
halven cent, benevens eenigè sigaren ter ge
zamenlijke waarde van ongeveer 12.50. De
politie heeft vingerafdrukken gevonden.
De Radio-censuur
Het V.A.R.A.-bestuur ter verantwoording
geroepen
Naar „Het Volk" meldt, is bij het hoofd
bestuur van de V.A.R.A. een schrijven van
de Radio-Contróle-Commissie binnengeko
men, waarin het volgende wordt gezegd:
„Naar aanleiding van het gesprokene dooi
den secretaris uwer vereeniging op 10 Juni
j.l. in plaats van de rede van den heer Sche-
venels verzoekt de commissie op grond van
artikel 11 van het reglement der Radio-
Contróle-Commissie het bestuur der V.A.R.A.
ter verantwoording over haar houding in de
vergadering der commissie te komen op 17
Juni a.s. om 11-15 uur."
Artikel 11 zegt: Onverminderd de in het
radio-reglement van 1930 gestelde straffen
en de in de machtigingen gestelde boetebe
palingen, kan de Radio-Omroep-Contróle-
Commissie aan den minister van Waterstaat
voorstellen, de verantwoordelijke omroepor
ganisatie voor een bepaalden tijd niet te
doen uitzenden.
De minister van Waterstaat heeft de
Motor- en Rijwielbeschikking gewijzigd.
(blz. 1, 1ste blad)
De heer J, ter Haar Jr. te Amsterdam
heeft een uitnoodiging om voorzitter te wor
den van de A. V. R. O. niet aanvaard.
(blz. 1, 1ste blad)
Volgens de laatste gegevens moet het te
kort op de Indische begrooting 1931 172 mil
lioen gld. bedragen.
(blz. 1, 1ste blad)
Te water lating van het naar Haar ge
noemde instructievaartuig door H. K. H.
Prinses Juliana te Groningen.
(blz. 1, 2de blad)
Vergadering van den Partijraad der R. K.
Staatsparty.
(blz. 2, 3de blad)
De Tribune-kwestie in de Tweede Kamer.
(blz. 2, 3de blad)
De buitengewone vergadering der Leer
dam. De heer Copijn als directeur ontslagen.
(blz. 2, 3de blad)
Nederlandsche Linoleumfabriek
N. V. te Krommenie
In de gisteren gehouden algemeene ver
gadering van aandeelhouders dezer vennoot
schap werden de balans en verlies- en
winstrekening met algemeene stemmen
goedgekeurd en het dividend bepaald op 5
pCt.
Als commissaris werd benoemd de heer
dr. Albert Efcer te Stuttgart.
Stoomvaart-Mij. „Zeeland"
Dividendvoorstel 5 pet. (nihil) en uitgifte
van aandeelen
Aan de vergadering van aandeelhouders
der Stoomvaartmij. „Zeeland" zal worden
voorgesteld over 1930 een dividend van 5 pet.
uit te keeren, wat in tal van jaren niet is ge
schied.
Tevens zal een voorstel ter tafel komen,
van het maatschappelijk kapitaal, groot
f 5.020.500, de nog niet uitgegeven f 3.000.000,
omvattende de series D. E en F, uit te geven
op zoodanige tijdstippen en onder zoodanige
voorwaarden, behoudens het bepaalde in art.
38a zin 2 van het W. van K., als de directie
onder goedkeuring van den raad van com
missarissen zal vaststellen.
Barometerstand 9 uur v.m.: 7.68 vooruit.
LICHT OP
De lantaarns moeten morgen worden op
gestoken om 9.51 uur en overmorgen om
9.51 uur.
Bedevaarten naar O. L. Vrouw
ter Nood
Van de trap gevallen
Het slachtoffer overleden
In het Gasthuis te Kampen viel de ver
pleegster P. van de trap. Hij brak zijn, nek
en was onmiddellijk dood.
Hinderlijk venten en bedelen
Er kan niet genoeg gewaarschuwd worden
door de leiders van Bedevaarten naar O. L.
Vrouw ter Nood te Heiloo tegen ventende
kooplui en bedelaars daar ter plaatse, aldus
„St. Bavo."
Die kooplui maken er hun werk van, de
pelgrims te versieren met lintjes en strikjes.
Het is nergens anders om te doen, dan om
den pelgrims wat geld uit hun zak te klop
pen.
Wil men de armen gedenken, dan zijn er
in de beide kapellen offerbussen voor aal
moezen aan de armen. Men ga dus de bede
laars, die zich voor den ingang van de bede
vaartplaats bevinden, eenvoudigweg voorbij.
Dat is het beste middel om aan het hin
derlijk gevent en gebedel, zooals dat den
laatsten tijd op „kapel" voorkomt, een ein
de te maken.
Den Eerw. Directeuren van Bedevaarten
wordt dus dringend verzocht de pelgrims
vóór de reis van het een en ander op de
^hoogte te-stellen.