in de Gemeente
Is Zeven R.K. zetels
onmogelijk
WAARHEEN
m
Stemt op 24 Juni No. 1 van Lijst
Het kan, het moet
LIJST 3
LIJST 3
PROPAGANDA
I VERGADERING
LIJST 3
Eigen Beheer
MAANDAG 22 JUNI j
Vriendelijkheid
aan de R.K.
DINSDAG 23 JUNI
Om het behoud
onzer Eenheid
Nummer 1
Het Groote Gezin
ZONDAG 21 JUNI
TWEEDE BLAD
VRIJDAG 19 JUNI 1931
BLADZIJDE 1
Aan onze Vrienden
Zieken en gebrekkigen
1 - JAC. P. NIJSSEN
PROPAGANDA
op nummer 1
van
Geachte R.K.
Vrouwen van Velsen
KiesvereenigingSANTPOORTI
-
VERGADERING
Maakt alleen het hokje rood vóór JAG. P. NIJ S S E N
Kiesvereeniging IJMUIDEN li
GROOTE
op
s avonds 8 uur in het patronaat
Sprekers
De Zeereerw. Pater Rector
C. P. J. MAAS, raadslid
Onderwerp
Practische en Principieele
Politiek
5 Toegang voor alle R.K. Kiezers
en Kiezeressen
Debat gewenscht
NIJSSEN J. P.
MAAS C. P. J.
DIEPENDAAL C.
LAURENT W. J. F.
STRIJBOSCH F. J. A.
STEVENS S. P. J.
ZWANENBURG J.
LANGENDIJK G. P.
MEYER H. H.
SMAKMAN J.
HAMERS H.
BEEM M. A. J. v.
j Kiesvereeniging Velsen-Noord
VERGADERING
R. K. Kiezers en Kiezeressen
De straten en muren onzer gemeente Vel
sen verkondigen luide: de Gemeenteraads
verkiezing is in aantocht; hier spreken de
steenen: op ten strijde!
Niemand heeft zooveel belang Dij den goe
den afloop der verkiezing als wij Katholie
ken: want wij hebben de kostbaarste goede
ren.. te winnen of te verliezen.
Socialisten stemmen.... rood Natuurlijk!
Communisten stemmencommunistisch.
Natuurlijk. En onze Katholieken... Moe
ten die nog nadenken wat ze zullen doen?
Natuurlijk- no 1 van lijst 3: J. P. Nijssen.
Dat is de R. K. Staatspartij, dat is onze
Partij
Dat eischt ons Katholiek princiep!
Dat eischt cfnze eenheid!
Groote karakters wijken niet voor kleine
onaangenaamheden.
Principieele menschen vergooien hun prin
ciep niet om bijkomstige omstandigheden of
om persoonlijke voorkeur.
Katholieke kiezeressen en kiezers van de
cene gemeente Velsen:
Durft gij U te scharen bij de tegenwerkers
van de ééne R. K. Staatspartij?
Of schaamt gij u niet te staan bij degenen,
die de eene R. K. Staatspartij willen steunen?
Of stelt gij er geen eer in, mede te werken
tot bloei en steun van de eene R. K. Staats
partij? Van u allen: Katholieke kiezeressen
en kiezers verwachten wij in dit gewichtig
uur het parool: op mij kunt ge rekenen!
Dan is „zeven R. K. zetels" niet onmoge
lijk. Elf duizend katholieken in onze ge
meente wachten op uwe katholieke stem.
Want wij katholieken vormen ruim een
vierde van onze gemeente, en wij katholieken
willen daarom een vierde van de Raadszetels
bezetten.
Zeven zetels is mogelijk:
Het kan! het moet!
Want wij katholieken willen ons deel ook
hebben aan den financieelen opbouw onzer
gemeente;
aan den cultureelen opbouw onzer ge
meente;
aan het bewaren en vermeerderen van nog
hoogere goederen in onze gemeente.
Wij Katholieken stemmen niet rood, want
wat de S.D.A.P. kan geven, kunnen wij ook
geven en nog veel meer!
En wat de S.D.A.P. alleen kan beloven...
'daar kunnen ze kinderep mee blij maken,
maar de gemeente niet mee dienen.
Wij katholieken stemmen niet rood, want
wij houden niet van agitatie, maar van actie;
wij houden niet van oppositie, maar van sa
menwerken met alles wat goed is en met
allen die het goede voor hebben.
Onze ééne R. K. Staatspartij zoekt geen
volksgunst, maar volksgeluk. Ook wij Ka
tholieken: verfoeien gedwongen werkloos
heid en woning-ellende; ook wij katholieken:
wiilen door eendrachtige samenwerking
met alle welgezinde burgers den steeds hoo-
geren bloei onzer mooie en belangrijke ge
meente Velsen.
En wij Katholieken stemmen aLemaal: no.
1 van Üjst 3:
J. P. Nijssen
Naar de zeven R. K. zetels.
Het kan, het moet!
IJ. P. R.
Nu de propaganda voor de raadsverkiezing
is begonnen en tal van propagandisten met
geschrift er op uit trekken om zieltjes te
winnen hooren we weer het oude liedje op
een nieuwe wijs.
Dat welke partij ook zijn candidaten pro
pageert is begrijpelijk maar een man of
vrouw die zich respecteert doet dit eerlijk en
geeft geen verkeerde voorstelling van zaken;
laat staan dat met leugens wordt gewerkt.
Onze plaatselijke arbeidersbeweging zal
straks vier harer leden in den raad zien
komen; dat vrienden, is al een antwoord bij
voorbaat aan hen die beweren, dat onze
vrienden niet het vertrouwen zouden hebben
en uw belangen zouden worden of zijn ver
waarloosd.
Men heeft de score geopend, om eens
'n voetbalterm te gebruiken, met een aanval
op de leiders van onze plaatselijke arbeiders
beweging, speciaal op haren voorzitter te
vens voorzitter van de tegenwoordige raads
fractie.
Op de bewering dat deze nievs voor de
werkloozen zou hebben gedaan gaan wij
even nader in. op de overige punten zal hij
persoonlijk van antwoord dienen
De werkloozensteun nu zooals deze thans
is geregeld is voor een goed deel het werk
van de drie vakcentralen hier ter plaatse n.l.
den IJ.B.B.. den C.IJ.B.B en den R. K.
Volksbond; alle conferenties en vergaderin
gen (en dat zijn er niet weinige) zijn door
ons bijgewoond en mede met onze medewer
king tot stand gekomen. Meerdere malen is
gebleken, dat het advies van onzen voorzitter
op hoogen prijs werd gesteld, terwijl in laat
ste instantie in den Raad het voorstel Visser
om te besluiten zooals door voornoemde vak
centralen was voorgesteld door hem mede
is onderteekend met als gevolg steun van
onze geheele fractie.
Ziehier de juiste toedracht van deze eene
raak.
Als er voor ons nog een zaak onverklaar
baar blijft dan is het deze.
Waar waren de S.D.A.P.-raadsleden tij
dens deze conferenties?
Moest men een achterdeurtje houden voor
politieke propaganda?
Wij hebben dergelijke propaganda niet
noodig, bij ons is het er om te doen om de
menschen te helpen en niet om uit hun na
righeid en ellende munt te slaan.
R. K. Arbeiders laat u in deze dagen niets
op uw mouw spelden. Uw belangen worden
alleen gediend door oprechtheid want liegen
is beneden uw waardigheid.
Daarom allen gestemd cp No. 1 van Lijst 3
J. P. Nijssen
Het bestuur PI. Arb. Bew.
of die om welke reden ook, niet alleen
ter stembus kunnen gaan, worden ver
zocht aan nevenstaande, onder „Propa
ganda" genoemde adressen even een
boodschap te bezorgen.
DE PROP. COMM.
De heer C. P. J. Maas,
Voorzitter der K.K. Raadsfractie
van alle R. K. Kiezers en Kieze-
ressen in de zaal van den heer
Arends, Café Uilenboom, Santpoort j
Sprekers
J. P. NIJSSEN, Wethouder
C. P. J. MAAS, Raadslid
OnderwerpPrincipieele Politiek S
Entree vrij Debat gewenscht 5
Nog enkele dagen resten ons voor de
stemming van den gemeenteraad, een stem
ming, die als plaatselijk feit en door betere
bekendheid met de candidaten meer de be
langstelling trekt van den gemiddelden kie
zer als andere. En terecht. Over het alge
meen is men beter bekend met de huishou
ding der gemeente als met die van Rijk eu
Provincie. Men ziet beter wat er aan ont
breekt, hoe de zaak bestierd wordt en op
welke manier de verschillende politieke
groepen in den raad de gemeentebelangen
dienen. Dat de R.K. fractie steeds de ge
meentebelangen en de onze diende, kent
geen twijfel en over haar beleid zijn we
ten volle bevredigd. Met vertrouwen daarop
gaan we straks weer ter stembus en benut
ten deze enkele dagen daarvoor de propa
ganda voor onze lijst te steunen. Er zijn
nog enkelen, die door persoonlijk vooroor
deel de groote zaak uit het oog verliezen en
door op een andere lijst te stemmen, of
zelfs geheel niet te stemmen, de katholieke
zaak en ook zichzelf dus schade berokke
nen. Elk onzer nu moet het zich als plicht
rekenen, dat persoonlijk vooroordeel weg te
werken en elk katholiek den plicht voor te
houden, hun stem op de katholieke lijst te
geven. Steeds feller wordt de strijd tusschen
zwart en rood; ziet naar Rusland en Spanje,
waar kloosters en kerken worden platge
brand en de geestelijkheid verdreven. Het
verbod in Italië georganiseerd te zijn in
bonden voor katholieke actie, getuigt ook
al van onverdraagzaamheid ten opzichte
van de Katholieke Kerk. Laat u niet ver
leiden door hen, die trachten uw stem te
winnen voor de S. D. A. P.; een socialist kan
nooit de belangen van een katholiek behar
tigen.
Voor enkele weken nog schreef de leider
van den linkervleugel van de S. D. A. P., de
heer Schmidt: „Een goed katholiek kan
nooit een betrouwbaar socialist zijn". Elke
twijfel daaromtrent dus weg en als één man
uw stem gebracht op de lijst der R.K.
Staatspartij nummer drie.
Wilt gij bovendien uw bestuur der R.K.
kiesvereeniging ten volle bevredigen, dan
stemt gij no. één van lijst drie
JAC. P. NIJSSEN
Santpoort, Juni 1931.
P. J. A. MOLENKAMP.
Ieder, die wil medewerken aan het wel
slagen der verkiezingen, wordt verzocht
zich aan te melden bij P. J. A. Strij-
bosch, Engelmundusweg. IJm.-OostP
Molenkamp, Hagelingerweg 142 Sant
poort G. P. Langendijk, Schulpweg,
Velsen-NoordWitte, Larijstr. 6, IJm.
DE PROP. COMM.
Het is alles zorgelijk en hoogst bedroevend
wat we om ons heen aanschouwen.
Heel het geestelijk en economisch leven is
ontwricht.
Nooit voor dezen, heeft het individueele
kapitalisme ons zoo getoond, niet in staat te
zijn om de orde en regelmaat in ons econo
misch leven te handhaven als thans.
De ongebreidelde winstjacht heeft den
mensch verlaagd tot winstobjecten, den ar
beider vernederend tot een lastigen bedrijfs-
f actor.
Nooit is het aantal proletariërs grooter ge
weest. dan thans.
De onzekerheid van het bestaan van mil-
lioenen arbeiders met hun gezinnen is in
staat de massa tot de wanhoopsdaad te drij
ven.
Naast gewetenlooze weelde, ontwaart men
de bitterste armoede.
Naast toomelooze verkwisting, ziet men het
gemis der massa aan de meest noodzakelij
ke levensbehoeften.
Naast grenzenlooze lichtzinnigheid teett een
uitgestooten arbeidersleger te hunkeren om
hun armoede-ketenen te verbreken.
Waarheen?
Naar het socialisme of het principieele
communisme?
Naar 't socialisme, welks Ideologie begrensd
ligt in de stof en binnen de enge grenzen
van dit leven?
Dat alle privaat bezit zegt te loochenen,
doch dat slechts hunkert naar bezit, hun
kert dat ook zij straks het kapitaal zullen
bezitten, waarmee zfj dan weer zullen trach
ten te regeeren?
Het socialisme dat den klassenstrijd predikt
als een principieel onmisbaren factor om tot
de broederschap of gemeenschap te komen,
waaraan noodwendig vast zit de machtsvor
ming met de idee: „Wie den vrede wil,
wapent zich ten oorlog"?
Naar het principieele communisme dat den
mensch verlaagt tot een collectief productie
apparaat, met vernietiging van alles wat de
mensch krachtens z'n schepping behoort te
wezen, met miskenning van elke bovenna
tuurlijke orde van den mensch makend het
wil- en machtelooze staatsdier?
Neen niet daarheen!
Waarheen dan?
Naar den Christus, naar 't licht, de vrijheid,
naar 't geluk, naar den vrede.
Naar 't licht ons gegeven door Christus
zelf, ons dagelijks voorgehouden door de
genen, die in zijn naam ons leeren hoe het
moet zijn in een maatschappij, waarin
Christus Koning is.
Die ons het doel van ons zijn weten te
verklaren, niet beëindigd met den smarte-
sniir, die het leven voor velen van ons
slechts uitmaakt.
Die aan den arbeider de waardigheid van
z'n stand voorhoudt en den arbeid doet zijn
een staat van dienst voor zijn eeuwige be
stemming.
Die hem leert en aanspoort zijn recht
vaardig deel op te eischen van de door hem
voortgebrachte goederen.
Die hem zijn rechten, doch ook zijn plich
ten weet voor te houden, z'n rechten op
een gezin en het bezit om het te kunnen
onderhouden, zijn plichten om niet tegen
God, maar met God zijn gezin te vormen.
Naar vrijheid, naar ware vrijheid.
Geen dictatuur van welk ïsrne ook, doch
de vrijheid, welke het Christendom slechts
kan geven aan dengene, die in volmaakten
vrijen wil het hoofd opheft en dank zegt
aan den Gever van alle goed en gelijk een
zoon tot zijn Vader in alle vrijheid gaat en
gehoorzaamt, zoo ook de vrije Christen tot
zijn God.
Naar 't geluk.
De drang van elke menschen-ziel, gelukkig
te zijn.
Overal zoekt men het, in 't spel, in drank,
in 't bevredigen van zijn hartstochten, in
een ideaal, dat men zich stelt, in het ver
krijgen of vermeerderen van z'n bezit, en
men vindt het niet.
Als een zeepbel zoo broos is het geluk,
dat de mensch zich met die zaken kan ver
schaffen. veel te nietig voor de grootheid
van een menschen-ziel.
Het geluk begint dan, als hij zich los
maakt van de stof, wanneer hij doordrongen
is van de grootheid van z'n Schepper, en
bij het stellen van zijn daden, en bij het
aanvaarden van de omstandigheden van het
leven.
Neen, niet bij de menschen, noch bij de
idealen, welke de menschen elkander voor
spiegelen zonder God of met een God voor
zoover hij past in de door hen zelf uitge
stippelde levensopvatting, maar bij den
levenden Christus, Die aan onze Moeder de
H. Kerk de macht schonk het geluk den
mensch te schenken, waaraan in onzen tijd
zoo'n ontzettende behoefte is, het geluk van
den Christen, den Katholiek, die strijdt,
lijdt en zegeviert in Gods naam.
Naar den vrede.
De wensch van iederen mensch, de kreet
van millioenen.
Vrede, o hoe hunkert men daarna en hoe
twijfelt men niet aan de verwezenlijking
daarvan!
Men spreekt over vrede met den mond en
men voert oorlog wreed, ontzettend wreed
in onze verheidenschte samenleving om
winst, om buit.
Bij duizendtallen vallen de slachtoffers
langs den weg, overwonnenen, ontwapenden
en verbannenen, in, door of uit het bedrijfs
leven.
Vertrouwen beschamend, idealen vernieti
gend, armoede en ontbering opleggend aan
millioenen mannen, vrouwen en kinderen,
zoo is de oorlog van het mammonisme, on-
meedoogenloos staten, volkeren, ja wereld-
deelen laat hij ten ondergaan.
Dag aan dag, uur aan uur voeren we met
onze organisaties strijd, vechten we als in
de loopgraven, dan hier wat winnend, dan
daar wat verliezend, doch thans voelen we,
dat we staan aan den vooravond van een
beslissenden slag.
Zal uit den chaos van thans het mam
monisme zegevierend uittreden, dan zal het
beteekenen dte vernietiging van den mensch
in het productieproces met ter eener zijde
een slavendom, ter anderer zijde een groep
oppermachtige heerschers.
Zal het socialisme of communisme het
winnen, dan zal slechts de macht verlegd
worden, de dictatuur van het proletariaat
zal dan slechts door strijd, door harden
bitteren strijd kunnen blijven verzekerd,
dus ook slechts zonder te brengen waar men
zoo naar dorst, den Vrede.
Of zal de Christelijke moraal het winnen,
zoo meesterlijk en grootsch ons voorgehouden
door Paus Leo XIII z. g. in zijn encycliek
Rerum Novarum en door den thans regee
renden Paus Pius XI in de encycliek Qua-
dragesimo Anno?
Dan zal het vrede zijn, dan zal het bezit
die waarde toegekend worden, als aan de
stof gegeven kan worden, dan zal de
menschelijke arbeid boven het geld worden
geplaatst, dan zal het menschelijk handelen
in overeenstemming .zijn met het doel van
zijn schepping, dan slechts kan er vrede,
ware vrede zijn, de vrede door Christus
zelf ons beloofd.
Wilt ge daarheen?
Stelt dan de daad.
Daad-Katholieken moeten we in dezen
tijd hebben, werkers en zwoegers.
Mannen en vrouwen van de daad, wien
het ernst is, die in de zorgen van hun
gezin, die in den strijd op fabrieken, werk
plaatsen, kantoren en ateliers zich harden
in den strijd, die door de genademiddelen
onzer Kerk zich sterk maken om vol te
houden tot de zegen is bevochten.
Straks wordt er van u een daad gevraagd,
één van de vele, die ge te stellen hebt.
Op 24 Juni zult ge getuigen door te stem
men op lijst 3 No 1, dat ge zijt voor de
waarheid, tegen de leugen, voor de vrijheid,
tegen dictatuur van welk ïsme ook, dat ge
zijt voor den vrede, tegen den klassenstrijd
en tegen den strijd van het mammonisme
Dat ge zijt Katholieken van de daad!
P. S.
Mijnheer Voet, de bekende man van de
Christelijk Sociale Partij, van de Christe
lijke Volkspartij, van de Neutrale Partij en
die thans no. 1 staat van de Christelijk De
mocratische Unie is met een auto of autobus
een inspectietocht gaan maken naar ons
mooie en nijvere Zuid-Limburg. Wat zegt
U? Neen, niet voor zijn genoegen, ook niet
naar de catacomben, neen, hij is daar op
bezoek geweest bij een Dominé. Zeer be
grijpelijk. Of hij er lang is geweest is mij
niet bekend, maar toen hij terug kwam wist
hij wonderlijk veel te vertellen over de on
verdraagzaamheid der R.K., dat had hij in
een betrekkelijk korten tijd meegemaakt.
Maar ziet: daar kwam hem geen R.K. Priester
kapittelen, doch een Dominé vond de on
verdraagzaamheid van dezen niet-R.K. Noor
derling zoo bar, dat hij niet minder dan
voor leugenaar werd uitgemaakt.
Zoo iemand wil in den Raad; dan kan hij
hier zijn papenhaat eens openlijk botvieren,
't Is gek, hij weet voor iedereen raad be
halve voor zich zelf.
E)e R.K. stemmen zulke elementen nooit,
doch brengen als één man hun stem uit
nu de tijd weer is gekomen, voor onze
Gemeenteraadsverkiezing, en nu wij
vrouwen het recht hebben ook onze
stem uit te brengen, laten wij nu allen
opkomen en een voorbeeld en steun
naast onze mannen zijn Dus alle vrou
wen op ter stembus
LIJST 3, No. 1
Om ons heen aanschouwen we allerlei
verbrokkeling, waarvan nog het einde niet
te voorzien valt. wy Katholieken, kunnen
en moeten daar in ondoorbrokei slag
orde tegenover elkaar staan. Zeker, ook on
der ons leven allerlei wenschen en begeer
ten, maar als 't er op aankomt, offeren wy
persooniyke belangen, persoonliike verschil
len bereidvaardig op aan de behartiging der
beginselen, welke ons allen dierbaar zyn
Dierbaar, omdat zU de eeuwen hebben ge
tart; dierbaar, omdat wy ze erkennen als
de eenig ware grondslagen eener georden
de samenleving.
Alle andere partyen benijden ons die be
zielende eenheid en ook dit maakt het ons
tot een lust, te behooren tot het Roomsche
leger, dat steeds sterk was ddor zijn een
heid.
Trekken we daarom in die bezielende een
heid op voor den zwarei beginselstryd, die
op Woensdag 24 Juni gevoerd moet worden.
Beseffen wy diep de groote belangen,, die
met deze gewichtige verkiezing gemoeid zyn.
Dat niemand onzer verraad plege jegens
de Roomsche zaak, verraad iesens de Ka
tholieke kerk. voor wier heilige rechten wij
ook door dezen verkiezingsstrijd willen op
komen.
Houden wy ons aan het parool, waaron
der wy dezen verkiezingsstryd moeten in
gaan:
STEMMEN OP No. 1 VAN DE ROOMSCHE
LIJST! OP LIJST 3.
om het behoud onzer Eenheid.
G. P. LANGENDIJK.
Aan de Kath. kiezers en kiezeressen der
Gemeente Velsen.
Nu wü over enkele dagen gaan optrekken
ter stembus, wil ik de my hier geboden ruim
te zeer gaarne benutten u enkele woorden
toe te voegen.
Moet ik u nog wyzen op hetgeen onze R.K.
Raadsfractie in de afgesloten periode heeft
gedaan? Elders in dit blad zult ge daar
over van meer bevoegden wel het een en
ander vernemen. Echter mag ik u er wel
op wyzen dat onze R.K. Staatsparty over
al in den lande een vooraanstaande plaats
inneemt en terecht, daar zü geen party is
van veel beloven, doch als haar devies steeds
gevoerd heëft en zal blijven voeren: doen.
Mocht nu een Voltaire eens geschreven
hebben: „lieg maar raak, er biyft altyd wel
iets van hangen," och ook daaraan doet een
R.K. Staatsparty niet mee, laat allerlei fu
neste bladen of blaadjes dat maar doen. wy
Katholieken stellen er echter prijs op ons
daar ver van te houden. Mag ik u slechts
op enkele feiten wyzen?
Wie heeft het leeuwenaandeel in betere
woningtoestanden als daar heerschten in een
tijdperk hetwelk nog niet zoo heel ver ach
ter ons ligt? Niemand met een eeriyk in
zicht en geweten zal dit niet willen toe-
schryven als een stuk werk onzer R.K.
Staatspartij.
Wie heeft het leeuwenaandeel in een ver
korten arbeidstyd? Is het niet alweer de
R.K. Staatsparty die daarvoor het hardst
gestreden heeft?
Wie heeft het leeuwenaandeel in tal van
sociale wetgevingen, het is rlweer de R.K.
Staatsparty, die ook op dit terrein zeer ze
ker haar sporen heeft verdiend, (denk slechts
aan ons mooie bijzonder onderwas, een ge
meentebelang bü uitnemendheid), al tracht
men ook van verschillende kanten u voor te
houden alsof dit alles maar leugen is. Neen!
waarheid bovenal.
Daarom dus ook gy, Kath. arbeiders, die
nu zoo zoet worden verlokt uw stem uit te
brengen anders dan op lijst 3 en dan natuur-
ïyk no. 1. den heer J. P. Nijssen. Ge zult
zeker die vogelaars wel toonen, dat ge uw
Katholiek zyn toch ten volle aanvoelt, ook
met uw stembiljet in de hand.
Wil men eeriyk een strpd voor een betere
Maatschappü-orde, niets beter dan te strij-
den ais Katholieken, met een wapen in de
hand, als een Encycliek Rerum Novarum,
waaruit toch zeker voortkomt het welvaarts
peil van den arbeider van tegenwoordig en
gaan wy dit vergeiy'ken bü slechts een 25
jaar geleden, dan zien wy toch zeer zeker,
dat de R.K. Staatsparty het leeuwenaandeel
hiervoor geleverd heeft. Dit te kunnen be
reiken, een reden te meer voor u. als Ka
tholieken, uw steun en stem steeds te biy-
ven geven aan de Kath. lust (lijst 3 No. 1,
J. P. Nüssen). Hiermede biyft gy steeds
doorgaan met bouwen aan een uitbreiding
uwer Kath. beginselen, ook in het openbare
leven.
UJST 3 No. 1, J. P. NIJSSEN,
jk
Onze Wethouder, de heer J. P. Nijssen
In de laatste 4 jaar is meerdere malen
aan de orde geweest het groote gezin en is
ons R.K. vaak verweten, dat wy daar mets
aan gedaan hebben, ondanks het feit, dat
dit een van de voornaamste punten is,
waaraan wij aandacht hebben te schenken.
Voorop stellen wy, dat door de S. D. A. P.
in geen enkel geval ooit een poging is aan
gewend om iets speciaals voor de groote
gezinnen te doen. Als we ons nog herinne
ren den strengen winter van voor twee
jaar, hoe ons toen verweten is niets te heb
ben gedaan voor de noodlijdenden, dan is
ons antwoord hierop: Wy hebben geen recla
me gemaakt met een oude sok en een uitge
rafeld borstrokje, waarvan nog niet is
uitgemaakt door wie het verstrekt is! Maar
is het niet wat bout gesproken, om uit
hetgeen niet naar buiten bhjkt af te leiden,
dat niets gedaan is? Bü deze gelegenheid
deed het groote gezin opgeld.
By het voorstel om onderzoek naar
waschhuizen, deed er doet nog het groote
gezin mee. Bij de verhooging van den va-
cantietoeslag voor de arbeiders in gemeen
tedienst was men er voor, als in vredesnaam
hun menschen met één en twee kinderen er
ook maar van profiteerden. Hier géén prin
cipe. Maar niet zoodra had onze fractie een
voorstel ingediend tot invoering van een
kindertoeslag, of men was er principieel
tegen. Wanneer bü den laatsten woning
bouw gevraagd werd woningen voor groote
gezinnen, dan bleef men doof, maar nu men
in deze verkiezingsdagen op de gemoederen
moet werken van de huisvaders en vooral
op die met groote gezinnen, nu stelt men
het voor, alsof het aan de christeiyke par
tijen ligt, dat er geen kindertoeslag is en
dat er geen groote goedkoope woningen zyn.
Wordt er dan iets gedaan voor het kin
derrijke gezin?
Daar, waar de mogelijkheid aanwezig is
en dan wordt bedoeld, wanneer er een
meerderheid in den raad is, dan is dat een
eerste eisch. Men kan echter geen yzer
met handen breken en by elke gelegenheid die
zich voordoet, hetzy collectief, hetzy indi
vidueel, kan men op den steun van de R.K.
raadsleden rekenen.
's avonds 8 nur in den R.K. Volks-
bond Velsen-Noord
van alle R.K. Kiezers en Kiezeres-
sen. SprekersW. J. F. Laurent, S
H. H. Meyer, G. P. Langendijk, I
allen candidaat. Entree vrij.
Debat gewenscht
Nog steeds komen by tusschenpoozen
stemmen los over eigen beheer of particu
lier initiatief Bij een vorige gelegenheid is
over dit onderwerp reeds een en ander ge
schreven, zy het dan niet principieel.
De practische kant is reeds heel bezwaar
lijk, omdat steeds uitkomt, dat eigen beheer,
opgevat dan als de sociaal-democraten, be
langrijk nadeeliger is. Maar principieel is
het katholiek standpunt ook onjuist, omdat
de overheid het algemeen welzijn der bur
gers heeft te behartigen en slechts dan be
hoort in te grijpen, wanneer het particulier
initiatief te kort schiet of in het algemeen
welzijn zou worden geschaad.
Wanneer men met eigen beheer meestal
aanduidt uitvoering van werken, die beter
aan particulieren kunnen worden overgela
ten, b.v. woningbouw, dan heeft de over
heid die regelen te stellen, waaraan moet
worden voldaan en heeft toezicht uit te
oefenen, opdat alles geschiedt conform de
voorschriften, omdat dit wel het algemeen
welzün raakt.
De R.K Raadsfractie zal voor de belan
gen der burgerij biyven waken, zooals ze
dat in het verleden deed en daarom uw
stem uitgebracht op no. 1 van lyst 3 J. P.
Nyssen.