LEEKEPREEKEN V f3000.- f 750.- f 250.- f125.- f50.- f40.- l y HENK FIBBE I ZATERDAG 25 JULI 1931 Hoogovenbedrijf en Mekog WONINGBUREAU NASSAUSTRAAT 14 - TEL. 13781 rest™ staraboel op weg was naar Boeka Stelt de onderteeke- ning van het petition nement niet uit. Van uitstel komt zoo licht afstel. De Zeppelin-tocht naar de Noordpool De noodlottige brand te Heenvliet 50 personen bij een brand omgekomen PETITIONNEMENT VOOR INTERNATIONALE ONTWAPENING DIT NUMMER BESTAAT UIT VIER BLADEN EN HET GEÏLLUSTREERD ZONDAGSBLAD VIER EN VIJFTIGSTE JAARGANG No. 17827 AANGIFTE MOET, OP STRAFFE VAN VERLIES VAN ALLE RECHTEN, GESCHIEDEN UITERLIJK DRIEMAAL VIER EN TWINTIG UREN NA HET ONGEVAL VOORSCHOTTEN TEGEN KERKELIJKE FONDSEN i i N DE LAATSTE DAG Audiëntie Makelaar en Taxateur VOORNAAMSTE cSCIEUWS J. J. WEBER ZOON OPTICIENS FABRIKANTEN Groote Houtstraat 166 Haarlem Ik verzoek Üwe Conferentie met den meesten aandrang, in naam der menschelijkheid, die maatregelen te nemen, die tot ontwapening der naties zullen leiden. Naam: Adres: Naam: Adres: Naam: Adres: Naam: 'Adres: BUREAUX NASSAULAAN 49 Telefoon No. 13866 (drie Ujnen) Postrekening No. 5970. ABONNEMENTEN: voor Haarlem en Agentschappen: per week 25 et.; per kwartaal 3.25; per post, per kwartaal 3.58 bjj vooruitbetaling. NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT ADVERTENTIEN 35 ct. p. regel VRAAG- EN AANBOD-ADVERTEN TIES. 14 regels 60 ct. p. plaatsing; elke regel meer 15 ct.. by vooruitbeL By contract belangrijke korting. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN tusschen den tekst 60 ct. per regel. Alle abonné's op dit blad zijn ingevolge de verzekeringsvoorwaarden tegen ongevallen verzekerd voor een der volgende uitkeeringen Levenslange geheele ongeschiktheid tot werken door verlies van beide armen, beide beenen of beide oogen bij een ongeval met doodelijken afloop bij verlies van een hand een voet of een oog bij verlies van een duim of wijsvinger bij een breuk van been of arm iii verlies van *n anderen vinger 399 NUDISME De twee kenmerkende verschijnselen van het moderne heidendom, schreven We den vorigen keer, zijn de Staatsver- goding en de naaktcultuur. Over dien eenen nieuwen God, den kolos Staat, schreven we de laatste maal. Rest ons den anderen afgod, het nudisme of de naaktcultuur, te beschouwen. Zedenverval is er te allen tijde ge weest. Ook het christendom is er nooit in geslaagd en zal er nooit in slagen om een volstrekte reinheid van zeden over heel de wereld te bewerken. De men- schelijke natuur is nu eenmaal ten kwade geneigd. Maar wel heeft het christendom den mensch leeren inzien, dat zelfbeheersching en kuischheid de ziel verlost uit de slavernij van het lichaam; dat de zonden des vleesches den mensch verlagen beneden het dier, hem aftrekken van zijn Schepper en zijn einddoel. Strijd tegen zedeloos heid en propaganda voor reinheid staan dan ook negentien eeuwen lang als een der eerste punten op het program van het christelijke bekeeringswerk. In haar strijd voor goede zeden heeft de Kerk altijd grooten tegenstand ondervonden, in alle perioden van de christelijke be schavingsgeschiedenis zegevierde zij toch altijd in zooverre, dat na tijdelijke en meestal plaatselijke inzinkingen, de edelste geesten de massa weer optrok ken naar een ideaal van rein leven en, Wat het voornaamste was, ook in tijden van verval werd het kwaad kwaad ge noemd en bleef er althans in het open baar een zekere schaamte voor de zonde bestaan. In onzen tijd echter is het, of de Kerk weer aan het begin van haar hervormingsarbeïd van negentien eeuwen geleden staat en in zekeren zin voor een nog zwaarder taak. Immers het oude heidendom stond bij de ge boorte der Kerk voor een nieuwe, onge kende geestesstrooming. Het zag met nieuwsgierigheid naar de nieuwe leer en haar volgelingen. Maar het heiden dom van onzen tijd kent de christelijke leer en zet er geraffineerd een geheel tegenstrijdige tegenover. Het nieuwe heidendom bestrijdt de aanhangers van de christelijke leer niet met vervolging, met kerker en dood. Het wil geen mar telaren maken, maar gebruikt het veel gevaarlijker wapen van spot en verach ting. Tegenover de oude leer van Chris tus, die het lichaam een tempel van den H. Geest noemt, die wijst op de zwak heid des vleesches en op de noodzake lijkheid om door het aankweeken van het schaamtegevoel, door gebed, ver sterving en zelfbeheersching de kwade driften te bestrijden, tegenover die „leer der kuischheid" zet het moderne hei dendom de leer der naaktcultuur. Hier bij wordt de.zonde niet vergoelijkt, de kuischheid niet zooals in vroegere dwa lingen, een onmogelijke deugd genoemd; hierbij wordt niet de gevallen mensche- lijke natuur als verontschuldiging aan gevoerd; neen, de opvatting der Kerk Wordt als dwaas, achterlijk en onhoud baar voor het nieuwe geslacht afgewe zen. Domperij heet 't het lichaam te bedekken, de natuur te onderdrukken en het schaamtegevoel aan te kweeken. •Tuist het naakte wordt rein genoemd en alleen een opvoeding tot „het reine haakt" zal de menschheid bevrijding brengen. Dit is een leer, die openlijk gepredikt Wordt en voor duizenden en duizenden als hoogste levenswet geldt. En hiermee Is het nieuwe heidendom verder weg gezakt dan het oude. Immers bij de Grieken en Romeinen was het principe öer lichaamscultuur vele eeuwen lang: >.een gezonde ziel in een gezond lichaam". Bij Spartanen en Romeinen Werd door lichaamsoefening ontwikke ling der spieren, kracht en lenigheid voor den man beoogd, den verdediger van het vaderland. Strenge regels van vasten en zelfbeheersching werden den gymnasten voorgeschreven. En bij de Grieken stond naast het streven naar een schoonheidsideaal het ethische in <le lichaamsoefening voorop. De wijsgeer ï'iato waarschuwt zijn tijdgenooten streng tegen een verbreken van de har monie tusschen stof en geest en noemt sport zonder geestelijke opvoeding Schadelijk. En als Paulus zijn brief aan Romeinen schrijft, als het christen- d°m zijn wereldverovering begint, 'muagt het zedenbederf al aan het oude heidendom, omdat die harmonie van stof en geest is verstoord. Tal van hei- öehsche moralisten hebben dan al hun strafpredicaties neergeschreven en in ^eigende woorden afgekeurd, dat de Vrouw en het meisje uit het veilige hei rdom van het ouderlijk huis naar de Publieke kampplaatsen is gebracht om te doen aan sportdemonstraties. men moet eens lezen hoe de oude Seneca beroepsathleten geeselt, die voor geld zich naakt in het worstelpark vertoo- nen en door de menigte worden aange gaapt. Wie dit verval der lichaamscul tuur leest kan begrijpen hoe het beest in den mensch van die dagen wakker werd en hoe het mogelijk was, dat het volk behagen schepte in de wreede too- neelen der arena's, waarbij de christenen door wilde dieren werden verscheurd. Langs een verwording der lichaamscul tuur, door het over boord gooien der natuurlijke schaamte, werd de schaam teloosheid gemeen goed. En als de rede lijke mensch zich eenmaal op dit niveau van het redelooze dier heeft geplaatst, wordt hij erger dan een beest. Dat be wezen Nero en zijn volgelingen, dat bewezen de christenvervolgers en hun tijdgenooten. Dit nu is het schrikkelijke verschijn sel van onzen tijd, dat de naaktcultuur als nieuwe leer wordt gepredikt en tot godsdienst verheven. Reeds vóór den grooten oorlog trok een Isadora Duncan de aandacht der wereld door haar on- gemeene dansen, welke met zoo weinig mogelijk lichaamsbedekking moesten worden uitgevoerd. Het werd tot een eer gerekend, wanneer deze dansbe- roemdheid een kind in haar school opnam. Zij verwekte een revolutie in het ouderwetsche ballet. Honderden pennen van kunstcritici raakten in be weging: rythmiek werd het nieuwe slag woord Alsof er een andere wereld was ontdekt, zoo groot was het enthousiasme over de ervaring, dat de dans moest worden opgevat als een persoonlijke uiting en dat een kunstenaar of kun stenares daarmee bij anderen schoon heidsontroering kan wekken. Zoolang de wereld bestaat is deze waarheid ech ter bekend geweest. In het laatst der vorige eeuw werd zij opnieuw „ontdekt" en op zichzelf zou dit niet verkeerd, integendeel een verrijking van cultuur waarden zijn geweest, wanneer men de rythmiek in een zuivere sfeer had we ten te houden. Maar dergelijke dingen zijn te fijn voor den groven mensch! Al spoedig groeide de beweging uit tot een gevaarlijke mode. Het waren vooral de Duitsche filosofen, die den wassenden zin voor rythmiek aangrepen om een nieuw systeem op te bouwen. Het heette, dat ieder mensch zijn persoonlijkheid, dat is zijn ziel, vinden kan in de dei ningen van het lichaam. Wanneer hij eenmaal die persoonlijke beweging ge vonden had, dan zou hij leeren voelen hoe de mensch een deel uitmaakt van de groote beweging, die trilt in het gan- sche heelal, een deel van de albeweging, dat is van God! Deze theorie van het goddelijke in den mensch is wat onze moderne we reld zoozeer aanspreekt. Wanneer de mensch een stuk van den algod is, be staat er geen schuld, geen zonde, dus ook geen straf. De rythmiek is gods dienst geworden. De dans moet zooveel mogelijk naakt worden uitgevoerd en vele genootschappen hebben er een ge wijde plechtigheid van gemaakt, die bij kaarslicht en wierookwalm gehouden wordt. Er is maar weinig verbeelding voor noodig, om te begrijpen, waarin dit alles ontaardt en het verschil met de Egyptische, Grieksche en Romeinsche bacchanaliën, die ook ter eere van een of andere godheid werden uitgevoerd, is niet groot. Zoo is de moderne lichaamscultuur een der afgoden van deze eeuw gewor den. Mode, strandleven, gemengde zon nebaden, naaktdansen, sport, schoon heidskoningen, zij vormen alle te za- men het begrip naaktcultuur. En deze nieuwe god van het moderne heiden dom is een zeer gevaarlijke. Hij trekt de jeugd onweerstaanbaar. In iederen on bedorven mensch sluimert de paradijs gedachte, de trek naar het onbedorven lichaam, dat geen schaamte behoefde te kennen. Afkeerig maakt dus de christe lijke leer, die bedekking eischt van de naaktheid om de bedorven natuur in bedwang te houden, en aantrekkelijk is de sirenenzang der nieuwlichters, zingend van bevrijding en verlossing, van op gaan van den reinen, naakten mensch in het alrythme der godheid, wanneer de oude kluisters van vooroordeel, de „sprookjes" van zonde en schuld, maar eerst geslaakt zijn. Wie prijs stelt op behoud van chris tendom en zedelijkheid en diep over tuigd is. dat alle ellende in de wereld, alle lijden, alle pijn en smart is terug te brengen tot den zondeval van den eersten mensch en tot het bederf der menschelijke natuur, dat daarvan het gevolg was; wie verder gelooft, dat ver lossing van zonde en schuld en over winning van den dood alleen in Chris tus, diens leer en de heilmiddelen der Kerk te vinden is, die zal begrijpen, dat hij niets gemeen kan hebben met het moderne heidendom van onzen tijd, dat in de naaktcultuur een zijner voor naamste en kostbaarste goden aanbidt. HOMO SAPIENS. SPAARIME bAimk I Maandag is het de laatste dag van den termijn, binnen welken men zijn handteekening kan plaatsen onder het petitionnement, dat op initiatief van „De Nederlandsche Dagbladpers" te Genève zal worden aangeboden, als daar volgend jaar de Internationale Ontwapeningsconferentie bij eenkomt. Ongeveer twee millioen Nederlanders deden ten deze reeds hun plicht en plaatsten hun handteekening. Inderdaad, een respectabel aantal, maar toch ook een aantal, dat nog voor aanmerkelijke uitbreiding vatbaar is, als iedere Nederlander boven de 18 jaar, man zoowel als vrouw, alsnog zich voegt bij de twee millioen, wier stem straks te Genève gehoord gaat worden. De initiatiefnemers hadden met dit petitionnement voor, dat het zou zijn de uiting van Nederlandsche eenheid ten aanzien van het internationale ont- wapeningsvraagstuk. Die Nederlandsche eenheid demon streert zich reeds prachtig. We hadden trouwens niet anders verwacht. Wat ons volk ook mag scheiden, als het er om gaat den vrede te dienen, dan zijn alle Nederlanders één van zin en één van wil. Verwonderen mag het daarom wel eenigszins, dat niet nog meerderen hun instemming met het petitionnement be tuigd hebben. We meenen niet ver van de waarheid af te zijn, als we beweren, dat een zekere gemakzucht of het uitstel systeem talrijk velen weerhouden heeft, tot nu toe hun handteekening te plaat sen. Denzulken zouden we thans willen toe roepen: „Let op u saeck!" Overmorgen is het onherroepelijk de laatste dag; daarna wordt de termijn gesloten en is men niet meer in de gelegenheid, zijn onontbeerlijken steun aan het petition nement te geven. Nog twee dagen. Daarna is het te laat. Teekent daarom nog heden het peti tionnement. De loonen voorloopig onveranderd Voor eenige weken berichtten wij, dat door de Directie van het Hoogovenbedrijf en de Mekog een verlaging der loonen en sa larissen werd overwogen en dat hieromtrent besprekingen met de vakorganisaties zou den worden gevoerd. De gebeurtenissen, welke de laatste we ken o.a. in Duitschland plaats vonden, heb ben intusschen op economisch gebied een zoodanig onzekeren toestand geschapen, dat het de directie van genoemde bedrij ven niet wenschelijk voorkomt, thans een overeenkomst betreffende de loonen op betrekkelijk langen termijn aan te gaan. Zij heeft daarom besloten, voorloopig de loon- en salarisregeling ongewijzigd te la ten en over eenigen tijd in de hoop, dat dan de toestand beter zal zijn te over zien opnieuw haar standpunt in dezen te bepalen. Z. H. Exc. de Bisschop van Haarlem zal de volgende week Maandag en Vrijdag geen audiëntie verleenen. Nederland en België Binnenkort officieele besprekingen Dr. Coiyn en burgemeester van Cauwelaert de onderhandelaars? Reeds een paar dagen geleden had de Limb. Koerier gemeld, dat er officieele be sprekingen hadden plaats gehad over de re geling der Nederlandsch-Belgische kwestie tusschen dr. H. Colijn en mr. Pr. van Cau welaert, burgemeester van Antwerpen. Een aantal andere bladen hadden hetzelfde of dergelijke berichten. Thans verneemt het Dagblad van Noord-Brabant van betrouw bare Nederlandsche zijde, dat dit bericht in zoover juist is, dat er binnen afzienbaren tijd inderdaad besprekingen tusschen beide genoemde persoonlijkheden zullen gevoerd worden. Verder kon het blad uit zeer goede bron mededeelen, dat ook tusschen vertegenwoor digers van het Nederlandsche Departement van Waterstaat en het Belgische Ministerie van Openbare Werken besprekingen worden gevoerd. De nieuwe bedevaartskerk te Brielle Eerste steenlegging door Z. II. Exc. Mgr. Aengenent Op den 20sten Augustus zal Zijne Hoogw. Excell. Mgr. J. D. J. Aengenent de bede vaart naar de graven der H.H. Martelaren te Brielle meemaken en Pontificaliter de H. Mis opdragen voor de bedevaartgangers. Op dien dag zal tevens de plechtigheid der eerste steenlegging van de nieuwe Bede vaartskerk plaats hebben door Z. H. Exc. Mgr. den Bisschop. Zweedsche opgravingen in Griekenland Belangrijke nieuwe gegevens omtrent de invasie der Indo-Enropeanen in het oude Hellas Na een studie van meer dan drie jaren van de vondsten bij de opgravingen der Zweedsche archeologische expeditie te Asine in Griekenland, worden thans eenige resul taten van deze studie, die belangrijke feiten %an het licht heeft gebracht over het storm achtige verleden van het oude Hellas, mede gedeeld. In het begin van 1922 werden de opgra vingen te Asine, die zoowel financieel als metterdaad gesteund werden door den kroon prins van Zweden, beëindigd. Met toestem ming van de Grieksche regeering zijn de op gegraven voorwerpen, w.o. duizenden frag menten van oud-Grieksch aardewerk, naar Upsala in Zweden overgebracht. Het methodisch onderzoek zoowel van de vondsten als van de aardlagen, waarin deze gevonden werden, heeft aangetoond dat een langdurige periode van hooge beschaving, met allerlei dingeiv die wijzen op smaak sn verfijning, werden gevolgd door donkere eeuwen van oorlogen, vernieling en chaos. Wat onder den voet van een binnenvallenden veroveraar tot stof werd vertrapt, kon slechts na eeuwen weer worden opgebouwd. Het merkwaardige van de onderzoekingen te Up sala is, dat bleek, dat de oudste vondsten in artistiek opzicht het meest volmaakt wa ren. Een vergelijkende studie van de resul taten van het onderzoek te Asine en de on derzoekingen op Kreta hebben aangetoond dat ongeveer tweeduizend jaar vóór Chris tus, toen een vreeselijke ramp vernieling schijnt te hebben gebracht in het oude Hel las, die Indo-Europeanen voor het eerst in de geschiedenis over de bergen kwamen en de vruchtbare valleien van Griekenland bin nenvielen, waarna in vrij korten tijd de her innering aan de hooge vormen van bescha ving was uitgewischt. Pas driehonderd jaren later vindt men nieuwe sporen van opbloeiende beschaving van dezelfde verfijning als het vorige hoogte punt. Deze cultuur is waarschijnlijk over gebracht van Kreta, waar zij gedurende deze drie eeuwen, waarvan men in Griekenland slechts overblijfselen vindt, die getuigen van een laagstaande achterlijke beschaving van een arm volk, ongestoord is blijven bestaan. De latere Dorische invasie bracht wederom een sterken achteruitgang van beschaving en kunst, zóó sterk, dat sommige overblijf selen, die men uit deze Dorische periode heeft gevjnden, veel overeenkomst vertoonen met enkele potten die men heeft gevonden en waarvan men heeft vastgesteld, dat zij dateeren uit de twaalfde eeuw vóór Christus Na deze Dorische invasie zijn er weer drie eeuwen noodig voor een regeneratie. De cul tuur die dan opkomt, en is de cultuur van de bij ons het best bekende klassieke beschaving, die naderhand ondergaat in de Romeinsche beschaving. Van de verschillende opgravingen is men te Upsala juist gereed gekomen met het con- serveeren van een der prachtigste vazen, die men gevonden heeft, van een soort, die zelfs in geen enkel Grieksch museum voorkomt. De vaas is groot en heeft een diameter van ongeveer een halven meter. Zij is prachtig ver sierd met figuren van paarden en vogels, die onderling weer geometrische figuren vor men. Het geheel is gedekt door een fraai uitgevoerd deksel. In den loop van het volgende jaar zal een uitvoerig boekwerk met de resultaten van ce opgravingen te Asine verschijnen. Vliegongeluk in Bulgarije V«f dooden In de omgeving van Jamboli (Bulgarije) is een verkeersvliegtuig neergestort en in brand beraakt. De bestuurder en vier passa giers kwamen in de vlammen om. Naar ver luidt betreft het een Roemeensch vliegtuig. Te Berlijn aangekomen Boven Leipzig De „Graf Zeppelin" verscheen op de eer ste etappe van zijn tocht naar Berlijn, kort na halfdrie boven Leipzig. Het schip maakte verscheidene ronden boven de stad en ver dween toen spoedig uit het gezicht. Te Berlijn Gisteravond tegen 6 uur is het luchtschip in BerlijnStaaken geland en door een tal rijke menigte hartelijk begroet. Het was reeds te 3.48 boven Staaken aangekomen, kon echter wegens de groote hitte niet zon der gasverlies landen en vloog nog twee uur in de omgeving rond. Bij de landing heeft zich thans weder de ankermogelijkheid voor de achterste en voor ste gondels zeer goed bewezen. De „Zeppelin" zal voor zijn tocht nog 12.000 kubieke meter waterstofgas krijgen. Men neemt echter aan, dat het luchtschip slechts 75 percent dezer massa, dus onge veer 9000 kubieke meter zal innemen. Nieuwe passagiers zal de „Zeppelin" niet meer opnemen. Er zijn slechts acht kasten proviand, be staande uit beschuit, en twee zakken brood, ter beschikking gesteld, die vandaag zullen worden ingeladen. Hedenochtend vroeg om half vijf zou het luchtschip opstijgen voor zijn verderen tocht. Vermoedelijk kwaadwilligheid in het spel Omtrent den brand te Heenvliet wordt nader gemeld, dat vermoedelijk kwaadwil ligheid in het spel is. De oudste zoon van de wed. Den B., de 27-jarige I. den B., is Donderdagavond om 11 uur thuis gekomen en den brand is niec om 1 uur, doch reeds om 12 uur ontstaan. Hij wist zich door een dakraampje in veiligheid te stellen, naar hij zegt, doch zijn 16-jarig broertje en de andere kinderen konden niet meer door het raampje gered worden. Den avond vóór den brand is I. den B. gesommeerd een schuld te betalen binnen tweemaal 24 uur. Hij is reeds voorwaarde lijk op een vermogensdelict veroordeeld en zit bovendien zwaar in de schuld. Het huis was pas wederom bij een nieuwe maat schappij verzekerd. De vorige verzekerings maatschappij wilde de verzekering niet ver lengen, omdat Den B 5 broedmachines had staan, die slechts twee meter van de schuur stonden. De hulp-officier van justitie te Rotter dam, mr. Reumer, kwam met twee deskun digen op het terrein van den brand voor het instellen van een nader onderzoek. Daar er vermoedens van kwaadwilligheid zijn gerezen, is de zoon van genoemde we duwe gearresteerd, doch later weer op vrije voeten gesteld. Het onderzoek naar de oorzaak De „Tel." meldt nog: Isaac den B. werd op het terrein van den brand aan een uitvoerig verhoor onder worpen. Hij moest verscheidene aanwijzin gen geven. Hierbij kwam naar voren, dat niet in Mei, doch eerst 14 dagen geleden het boerderijtje verzekerd was. Ook heeft het bevreemding gewekt, dat het schrijfbureau tje, waarin zich de papieren der brand- assurantie bevonden, tijdig in veiligheid was gebracht en geheel onbeschadigd was opge slagen in de schuur, waar men Isaac aan trof. Voorts kan Isaac moeilijk de verkla ring geven van het feit, dat het raam waar door hij beweerde gevlucht te zijn, voor zijn 16-jarig broertje Maarten te klein was. Men heeft Maarten gevonden halverwege stekende buiten het raam, alsof hij niet verder kon. Men vraagt zich at hoe het mogelijk is, dat een raam, waardoor een volwassen man kan ontsnappen voor 'n 16-jarigen knaap te nauw bleek te zün. Ten slotte heeft men Isaac ter plaatse van het onheil gearresteerd en vervolgens onder bewaking van twee veldwachters per auto naar het raadhuis te Heenvliet over gebracht. De leden van het parket begaven zich naar Oudenhoorn om van de weduwe V. den B., de moeder van Isaac, nadere bijzonderheden te vernemen. ..Bij een brand te Pittsburg zgn 50 perso nen om het leven gekomen. (blz. 1, 1ste blad) De noodlottige brand te Heenvliet. (blz. 1, 1ste blad) Te Eindhoven is een Duitsche inbrekers bende gearresteerd. Ook de buit is gevonden. (blz. 2, 3de blad) De „Graf Zeppelin" op zijn tocht naar de Noordpool te Beriyn aangekomen. (blz. 1, 1ste blad) Oud-Minister Pop overleden. (blz. 1, 2de blad) De Dageraad naar Limburg. (blz. 1, 3de blad) Prof. mr. M. W. F. Treub overleden. (blz. 1, 3de blad) Na de Londensche Conferentie Verdere besprekingen in Baden-Baden? (biz. 1, 3de blad) Paul Boncour heeft gepleit in de kwestie over de Duitsch-Oostenryksche Tolunie. (blz. 1, 3de Diad) Het steenzettersconflict te Amsterdam Ernstige relle ■jes. (blz. 2, 3de blad) 7e Partij EuweCapablanca remise. (blz. 1, 4de blad) 5» Barometerstand 9 uur vm: 7.55 stilstand. Licht op De lantaarns moeten morgen worden opgestoken om: 9.32 en overmorgen om 9.31. Vreeselijke ramp te Pittsburg Een vreeselijke ramp heeft te Pittsburg aan 50 personen het leven gekost. In een tehuis voor ouden van dagen brak brand uit. Het vuur greep in het gebouw, dat 4 verdiepingen hoog was, snel om zich heen. Een aantal in- wonenden vluchtte in paniek in een terzijde van het gebouw gelegen kapel, waar zij, naar zij dachten, veilig waren. Doordat in het tehuis alle voorzorgsmaat regelen voor brand waren getroffen en ver schillende reddingsmiddelen aanwezig waren, konden de bewoners, zij het ook met veel moeite en allen min of meer door het vuur gewond, gered wórden. Ook de kapel was in brand gevlogen en hier ontbraken alle hulpmiddelen, zootfat alle gevluchte 50 personen jammerlijk in de vlammen om het leven kwamen, zonder dat redding mogeiyk was. Van de geredde ouden van dagen liepen on geveer 400 personen brandwonden op. Alle ziekenhuizen in Pittsburg zijn overvol. Het gebouw is door het vuur volkomen vernield. De ramp heeft in de stad groote verslagen heid gewekt. Onweer boven Zeeuwsch-Vlaanderen Twee schuren afgebrand Bij het hevige onweder dat gisteravond en vannacht boven Zeeuwsch Vlaanderen woed de, is de bliksem ingeslagen in de landbouw- schuur van Jannis Verhage te Zuid Zanden en bij M. B'uysse te Draaibrug naby Oost burg. Beide schuren werden een prooi der vlammen. van het Nederlandsche Volk aan de Ontwapenings conferentie in Februari 1932 te Geneve te houden. Georganiseerd door de Nederlandsche Dagbladpers. ""■"KL'tf.-LW.:!

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1931 | | pagina 1