f Du Commerce f 750.- f250.- f125.- f50. f40.- DE STRIJD TEGEN DE KATHOLIEKE ACTIE EN DE VERZOENING SPOORWEGONGELUK BIJ SLOTERDIJK Café-Restaurant Budapester Zigeuner Kapel ZATERDAG 1 AUGUSTUS 1931 Fascisme en Kerk Doodelijk ongeluk te Castricum Fokker wordt Amerikaan Het kankeronderzoek BUREAUX NA8SAULAAN 49 ADVERTENT!EN 35 ct. p. regel DIT NUMMER BESTAAT UIT VIER BLADEN EN HET GEÏLLUSTREERD ZONDAGSBLAD VIER EN VIJFTIGSTE JAARGANG Na 17833 AANGIFTE MOET, OP STRAFFE VAN VERLIES VAN ALLE RECHTEN, GESCHIEDEN UITERLIJK DRIEMAAL VIER EN TWINTIG UREN NA HET UNGEVAL Is Mussolini eigenlijk wel van gedachte veranderd? Aan- en verkoop van courante en incourante effecten Prolongaties. Voorschotten tegen effecten. Coupons SCHOOL EN LEVEN Twee montagewagens op elkaar gereden - Vier gewonden W; 1 VOORNAAMSTE cWIEUWS J. J. WEBER ZOON OPTICIENS FABRIKANTEN Groote Houtstraat 166 Haarlem TELEGRAFISCH WEERBERICHT Telefoon No. 13866 (drie lijnen) Postrekening No. 5970. ABONNEMENTEN: voor Haarlem en Agentschappen: per week 25 et.; per kwartaal 3.25; per post, per kwartaal 3.58 by vooruitbetaling. AARLEMSCHE COURANT VRAAG- EN AANBOD-ADVERTEN TIES. 14 regels 60 ct. p. plaatsing; elke regel meer 15 ct., bij vooruitbet. Bij contract belangrijke korting. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN tusschen den tekst 60 ct. per regel. Alle abonné's op dit blad zijn ingevolge de verzekeringsvoorwaardenT «8111 Ij tegen ongevallen verzekerd voor een der volgende uitkeeringen I UUUU» Levenslange geheele ongeschiktheid tot werken door verlies van beide armen, beide beenen of beide ooger bij een ongeval met doodelijken afloop bij verlies van een hand een voet of een oog bij verlies van een duim of wiisvingei bij een breuk van been of arm ij verlies van 'n anderen vinger Toen den Hen Februari 1929 in het Pa leis van Lateranen tusschen het Vaticaan en Italië de lang verbeide verzoening ge sloten werd, ging er in heel de wereld in de katholieke wereld niet alleen een kreet van verrassing en van jubel op. Maar toen twee jaren later de geruchten, welke ai langer geloopen hadden, bevestigd wer den, toen nJ. de strijd tegen het katholie ke vereenigingsleven in Italië openlijk ont brandde, toen de Paus Mussolini in het aangezicht der geheele wereld van kerkver volging beschuldigen moest, toen zeide de openbare meening, dat zij daar al lang bang voor geweest was en dat zij het altijd wei had gedacht. Nu wordt het begrip, dat men met den haam van openbare meening pleegt aan te duiden, wel eens vergeleken met een paard dat blind is en op hol slaat. En wanneer het nog niet eerder bewezen was, dat die openbare meening overgevoelig en veel te gemakkelijk te beïnvloeden is, dan zou dit door dezen ommekeer in haar oordeel be wezen zijn. Want hoe vreemd het ook klinken moge, het is niettemin een feit: dat Mussolini thans de kerk in Italië beknot om precies dezelfde redenen en ir. precies den zelfden geest waarom en waarin hij haar aanvan kelijk beschermde en later ten deele in haar rechten herstelde! Nog sterker: Wanneer de Paus zich over de resultaten der Verzoening beklaagt, beklaagt Mussolini zich even hard cn, van zijn standpunt beschouwd, met even veel recht! Doorbladeren wij de vijftien boekdeelen welke alle redevoeringen van den „duce del fascismo" bevatten, dan blijkt dat hij zijn meening over de Kerk als zoodanig slechts éénmaal uitgesproken heeft en wel bij zijn intrede in het parlement, twee jaren vóór den marsch op Rome. En wat hij toen ver telde, was eenvoudig dit: Rome heeft als Rome in de wereld geen grein beteekenis meer. De wereldwijde eer bied en bewondering voor de Eeuwige Stad gelden alleen en uitsluitend het Vaticaan. Het Vaticaan is de eenige macht in Rome en in Italië welke het laatste overschot der Romeinsche wereldheerschappij roemvol handhaaft en de herinnering er aan leven dig houdt. Daarom zal elke echte Italiaan, die van echte vaderlandsliefde bezield is, het Vaticaan in eere houden, dat Italië zoo'n grooten luister bijzet. De openbare meening kletste ten tijde der Overeenkomst van Lateranen de fascistische kranten na. en vertelde dat Mussolini het katholicisme altijd zoo verbazend gunstig ge zind was geweest. En het behoeft geen be toog dat zij, zooals meer gebeurt, er meters ver naast sloeg. De eenige geestelijke band welke heel het Italiaansche volk werkelijk tezamen bindt, is het katholieke geloof, beweerde Mussolini bij dezelfde gelegenheid. En in die overtui ging begon hij zijn werk, waarvan de Kerk ontegenzeglijk rijke vruchten heeft geplukt. Het geloof dat zestig jaren lang zoo hard nekkig bestreden was, werd door hem in al zijn uitingen verdedigd en het Italiaansche openbare leven kreeg op vele punten een waarachtig katholiek uiterlijk. Natuurlijk was dit fascistisch katholicisme een vernisje zonder meer en hier en daar, om met Vondel te spreken, een „schoon bepleisterd graf", doch daar hoeft men Mussolini niet scheel om aan te kijken, want het was eenvoudig niet zijn taak om het innerlijke te verzorgen. En onder het welwillend toezicht van het Vaticaan, dat, hoe aarzelend het steeds ook tegenover het fascisme gestaan heeft, nooit naiiet er de werkelijke verdiensten van te prijzen, ging Mussolini voort „den eenigen geestelijken band welke alle Italianen teza men bindt", verder te exploiteeren, zooals sommige folkloristen met nationalistische doeleinden het volksleven aanmoedigen. Een nieuwe onderwijswet waar hij de goed keuring van den H. Stoel voor wilde hebben, herinnerde hem toen plotseling aan het voortbestaan der Romeinsche kwestie. Het Vaticaan weigerde beslist alle onderhande lingen met den „usurpatore". Tja, zeide Mussolini tijdens zijn verdedi ging der Overeenkomst van Lateranen in de Kamer: tja, eerlijk gezegd had ik er geen oogenblik aan gedacht om de Romeinsche kwestie cp te lossen, maar voelen deed ik er wel wat voor. Want wij kunnen er nu wel van overtuigd zijn, dat de loop der gebeurte nissen tot 1870 niet te stuiten was. Als we de zaak van twee kanten bekijken, dan is het ook logisch dat het Vaticaan zich veronge lijkt achtte. Voor alle katholieken en voor de geheele wereld was er op Rome een „geeste lijke hypotheek" welke wij niet konden weg praten door ze te loochenen. Ik heb dus naar de voorwaarden gevraagd en toen ik hoorde dat er niet alleen geen brok van ons na tionaal gebied, maar dat er zelfs minder zou worden geëischt dan in de garantiewet al aangeboden was, meende ik niet te mogen weigeren En wat was het geen last, vertelde hij in den Senaat: de goede, de echte, dat is de Katholieke Italiaan, stond eeuwig voor de keuze om ofwel Italiaan ofwel Katholiek te zijn. Er was een kiove in ons volk welke niet te overbruggen leek. Aan den anderen kant achtte de H Stoel zich gerechtigd tot inmen ging in dingen welke wij de onze geloofden en die wij als zoodanig verdedigden. Nu is de heel boel geregeld en de Stad van het Vati caan ligt duizenden kilometers van ons af. Rome is voortaan van het Vaticaan even ver verwijderd als Berlijn, Weenen of Madrid. Ook de Paus toonde zich weinig terughou dend en over de beginselen, welke Hem bij de onderhandelingen hadden geleid, sprak Hij in de zes weken die op de Verzoening volgden, niet minder dan vijf malen en tel kens zeer uitvoerig. Deze redevoeringen ont hulden een zoo geheel ander standpunt dan het door Mussolini ingenomene, dat er van een polemiek tusschen den H. Stoel en het fascisme gesproken werd: en dit niet heele- maal ten onrechte. Om de aloude en bekende geschillen over jeugdopvoeding en staatsvergoding maar bui ten beschouwing te laten en ons aan de groote lijnen te houden, stelde de Paus voor op, dat de gevolgen der breuk tusschen Kerk en Staat in Italië zoodanig waren geweest, dat Hij elk offer om tot een verzoening te komen, gerechtvaardigd achtte. Onder die gevolgen verstond de H. Vader op de eerste plaats de geloofsverslapping en soms ook den rechtstreekschen afval van de Italianen die, misschien wat kortzichtig, maar toch ook niet heelemaal onbegrijpelijk, er door hun vaderlandsliefde toe gedreven werden om in het Vaticaan den vijand van hun land te gaan zien; voorts de tweedracht welke gees telijkheid en geloovigen verdeelde in aan hangers van den Paus en aanhangers van den Koning, een tweedracht die maar al te zeer en met al te bekend noodlottig resultaat op de spits gedreven werd door degenen die van den beginne af de Italiaansche Een heid tot een godsdienstvijandige beweging probeerden te vervormen; en ten laatste de uitbanning van den H. Stoel uit Italië waar de Romeinsche kwestie immers goed beschouwd op neerkwam; welke de ka tholieken vrijwel zonder eenige leiding ge heel aan zich-zelve overliet, hen belette deel te nemen aan het openbare leven en hen ten slotte heelemaal in de handen speelde ven het handjevol vrijmetselaars dat meer te Pa- rijs dan te Rome tot regeering van Italië werd benoemd. Onder de talrijke vruchten welke de Paus als het te bereiken doel der Verzoening vooraan stelde, werd de voornaamste plaats ingeruimd voor den wederopbouw der Kerk in Italië: doelmatiger inrichting en grooter toezicht op de seminaries voor de vorming van een geestelijkheid welke, met grootere zorg uitgekozen en beter onderricht, meer geschikt zou zijn voor de uitoefening van haar taak; vernieuwing en gedeeltelijke we derinstelling van het godsdienstonderricht in kerk en school om te komen tot een volk van Katholieken die hun Geloof ook werke lijk kennen en er een overtuiging in plaats van een aanhangsel van maken; instelling en opbouw van vereenigingen om Italië, dat zich een katholiek en zelfs een heelemaal katholiek land noemt, te geven wat het nog nooit bezeten had; een Katholiek Openbaar Leven. Wanneer men deze twee, door ons zoo ob jectief mogelijk weergegeven meeningen te genover elkaar zet, is het zoo klaar als de dag dat een botsing niet kon uitblijven zoo dra de eerste vruchten der verzoening, die Mussolini fascistisatie der katholieken, en die de Paus katholisatie der fascisten, verwachtte, begonnen te rijpen. Toen Mussolini de vrijmetselarij uitbande, deed hij dit om Rome los te maken van het Groote Oosten; en toen hij zich met het Vaticaan verzoende, deed hij dit niet om een nieuwe macht te stellen over zijn afgod, den staat, maar omdat uitbannen onmogelijk en, om den luister dien het Vaticaan aan Italië bij zet, ongewenscht was. Met den Vrede van Lateranen beoogde hij de verdediging zijner partij tegen wat hij den anti-Italiaanschen invloed van het Vaticaan en de Katholieke Wereld achtte; met zijn strijd tegen de Ita liaansche Katholieke Actie bedoelt hij de verdediging van de zelfde party tegen een groeiende macht welke niet-fascistisch en volgens zyn opvatting, düs anti-fascistisch is. Van gedachte veranderde hij zooals wy hopen te hebben aangetoond, geen oogen blik. Want om nog eens te herhalen, wat wij drie maanden na de overeenkomst van La teranen al schreven: De Paus was voor de Verzoening tot elk offer bereid, om als het ware na een lange ballingschap weer in Ita lië terug te keeren; Mussolini had weinig bezwaren, omdat hij er al lang naar verlang de „het Vaticaan met al zyn aanspraken en bemoeizucht voor eens en voor goed buiten Italië te sluiten." Daar ligt het begin- en het eindpunt van alle geschillen welke zich reeds hebben voor gedaan en zich ook ongetwijfeld nog voor doen zullen. Daar ligt de diepste reden van 's Pausen ontevredenheid, omdat Hy met zoo groote offers een vreedzaam conflict op loste om er een gewapenden vrede voor in de plaats te krijgen. Daar ligt ook al de teleur stelling van Mussolini, die den weg dacht te effenen voor zijn partij en zijn regeering, en deze plotseling verdrongen zag door een macht waaraan hij, 'zonder dit te willen, zelf het leven gegeven had. Of de Paus door Mussolini misleid is? Op deze vraag antwoordden wij reeds in een vorig artikel (29 Juli 1931) en wy zullen daar thans alleen nog aan toevoegen, dat het Vaticaan ook met de toekomst rekening pleegt te houden en bij de onderteekening der Overeenkomst van Lateranen ongetwy- feld een heel stuk verder keek dan die paar jaren dat Mussolini en zijn stelsel nog zul len bestaan. Maar als de Paus nu zelf beweert, dat het fascisme zich aan een kerkvervolging te bui ten is gegaan, waarom dan zooveel vredelie vendheid als in het slot van den Zendbrief over de Katholieke Actie? Waarom geen verbod? Geen regelrechte veroordeeling? Daarover in een volgende beschouwing meer. J. H. Onder den titel: „Non scolae sed vitae" niet voor de school, maar voor het leven klaagde de redactie van „Het Onderwijs" het neutrale orgaan dei- hoofden van scholen in Nederland onlangs over het feit, dat er een steeds toenemende verwijdering te constatee- ren valt tusschen de school en het le ven. Wel te verstaan: tusschen heel het complex van indrukken, dat het kind ontvangt buiten de school en binnen de school. Binnen de school leert het „woests gronden", „boschrijke streken" of „be langrijke industrieën" al of niet in Ne derland; buiten de school ziet het in film of illustratie steppen en prairiën met jakkerende cowboys of huivering wekkende rotskloven en kraters van vulkanen of zwiepende, kokende zee brandingen, waar doodsprongen in worden gewaagd of het niets is. Binnen de school bekijkt het de ont wikkeling van het kleed van de Germa nen tot in onzen tijd; buiten de school volgt het met veel meer belangstelling de advertenties van de kranten of de costuumgeschiedenis van Hollywood. Binnen de school hooren zij, hoe de vrouw zich het kiesrecht verworven heeft in de Nederlandsche wet; buiten de school zien zij hoe de vrouw het onkiesche recht van scheiden heeft gekregen in de studio's der filmmaat schappijen. Binnen de klas zingen zij „Rust mijn engeltje, zacht"; buiten de klas hooren zij het in de radio: „Good night Schön war das Marchen" of brullen zij het op straat: „Adieu, mijn kleine garde-officier", het liefst in hooghaar- lemmerdijksch. Binnen de school behooren zij het ka rakter te eeren van den ouden Aristides, die een burger-analfabeet hielp zijn eigen verbanningsoordeel neer te schrij ven bij het schervengerecht; buiten de school dwepen zij met elegante, lachende, wuivende filmsterren, die vaak groote egoïsten zijn en verzamelen zij de portretten van voetbalhelden. Al die dingen die verre landen, die sensationeele avonturen, die gewaagde kleeding, die losse banden, die zwoele liedjes, die doellooze helden die ziet het kind als h e t leven", dat vaak lijnrecht ingaat tegen het onder wijs in een oude cultuur, dat het kind onmiskenbaar veel meer trekt dan de school. „Het Onderwijs" klaagt hierover naar onze meening niet ten onrechte; al meenen wij, dat er wel een scherp onderscheid dient te worden gemaakt tusschen wat per se verkeerd en wat hoogstens onverschillig moet worden genoemd. Het is ons echter niet duidelijk, wat „Het Onderwijs" een neutraal orgaan toch eigenlijk bedoelt met zijn klacht en met zijn titel: „Non scola, sed vi tae" „niet voor de school, maar voor het leven." De conclusies van den schrij ver zijn erg vaag. Er zijn intusschen maar twee moge lijkheden. De schrijver ziet in al die uitingen van het moderne leven het le ven zelf of niet. Hij geeft het kind gelijk, .wanneer het in die antipoden van het dn der wijs het leven ziet, of het is zijn overtu ;ing, dat het kind later wel beter zal inzien. Een van de twee. Wij meenen in het betoog van „Het Onderwijs" echter als des schrijvers overtuiging te mogen ontwaren, dat het kind eenmaal in het najagen van al deze bovengenoemde dingen zijn bevre diging niet meer zal vinden, dat het leven elders ligt. Dat hij met de toe passing van zijn titel op al die poppen- kasterij slechts een sarcasme bedoelde, geen ernst. In dat geval denken wij er precies zoo over. Dan echter begint het verschil tus schen ons en den schrijver van „Non scolae sed vitae". Deze immers zet hier een punt achter zijn betoog; deze houdt hierbij op. Het is hem voldoende met sarcasme te hebben geuit, dat het kind het leven verkeerd ziet tegen den tijd, dat het de school verlaat. En daarmee basta! Wij gaan echter verder en durven de hoofden der scholen in Nederland wij zen op wat er logisch geconcludeerd moet worden uit het hoofdartikel in hun eigen blad: welnu: open dan de oogen van het kind voor den waren zin van het leven. Geef het kind antwoord op zijn vraag naar het waarom en het waartoe. Als ge het kunt tenminste. Want.... het neutrale onderwijs kan het kind niet opvoeden tot het leven, omdat het PRINCIPIEEL ELK ONDER WIJS IN HET WEZEN VAN HET LE VEN UITGESLOTEN HEEFT. Het zijn de eischen der neutraliteit, welke de opvoeding verhinderen. Het Duitsdie disconto verhoogd De Duitsche Rijksbank heeft met ingang van heden het officieele disconto van 10 tot 15 pet. verhoogd en de beleeningsrente van 15 tot 20 pet. Nog geenerlei ontspanning Naar de „Reichspost" uit de Vaticaansche Stad verneemt, is nog geenerlei ontspanning in de betrekkingen tusschen het Vaticaan en de fascistische regeering ingetreden en valt voorloopig ook geen wijziging in den toe stand te wachten, zeker niet voor September of October. Intusschen zal een uit kardinalen en an dere kerkelijke hoogwaardigheidsbekleeders samengestelde commissie zich met de kwestie bezig houden en den H. Vader voortdurend van den loop der dingen op de hoogte stellen. De berichten in de buitenlandsche pers over een aftreden van den kardinaal-staats secretaris Z. H. Em Pacelli en een opnieuw optreden als zoodanig van kardinaal Gaspar- ri worden door het Vaticaan nadrukkelijk tegengesproken. Vermoedelijk houdt dit gerucht verband met een langdurig onderhoud dat de H. Va der dezer dagen met Zijn voormaligen staats secretaris heeft gehad. Omtrent deze audiëntie is echter niets be kend, evenmin trouwens als over de buiten gewone vergadering der curie-kardinalen, welke onlangs, zooals gemeld is, ten Vati- cane heeft plaats gehad. De fascistische bladen hebben eindelyk hun critiek op de jüngste Pauselijke ency cliek gestaakt en de gewone Vaticaansche rubriek, die tijdelijk was stop gezet, weer hervat. Juffrouw onder de tram geraakt De verloskundige mej. A. Vahl, die, gezeten op haar motorrijwiel, gisterenmiddag de trambaan van het Provinciaal Ziekenhuis „Duin en Bosch", te Castricum, wilde pas- seeren, geraakte onder de aankomende tram. Zwaar gewond werd zij overgebracht naar het Centraal ziekenhuis te Alkmaar, waar zy kort na het ongeval aan de gevolgen is over leden. Het lyk is naar de woning van het slachtoffer overgebracht. Motor met zijspan in botsing met melkauto Eén doode Hedenmorgen om half zes reed een motor met zyspan, welke drie heeren vervoerde, uit de richting An»terdam naar Abcoude, toen de motor onder Duivendrecht in botsing kwam met een melkauto uit Abcoude. De in zittende van het zyspan werd zoo zwaar ge wond, dat hij spoedig overleed; de duorijder bekwam een armfractuur, terwyl de bestuur der ongedeerd bleef. Door te krachtig remmen sloeg de melk auto over den kop; alle melk ging verloren. Het lyk van het slachtoffer is in beslag ge nomen. Een onderzoek wordt ingesteld. Hedenmorgen omstreeks half zes heeft on der de voormalige gemeente Sloterdyk, juist op den overweg bij het Dorpsplein, een spoor wegongeluk plaats gehad. Gedurende den nacht was met montagewagen op de lyn ge werkt. De werkzaamheden waren gereed en een montagewagen uit Haarlem, die naar 't Centraal Station te Amsterdam moest, reed in dezelfde richting als de montagewagen, die by Sloterdyk gewerkt had, zou ryden. Er stond een dikke mist en dit is oorzaak ge weest, dat de machinist van den montage wagen uit Haarlem den anderen trein niet heeft gezien. Op genoemde plek had dienten gevolge een botsing plaats, waardoor twee wagens met een as ontspoorden en vry ern stig werden beschadigd. Vier arbeiders, die zich in den trein bevon den, werden gewond. Het zijn W. Ketsner, J. Dijkstra en W. van der Heijden uit Haarlem, en A. de Vries uit Amsterdam. De wonden, die zij opliepen, zyn niet levensgevaarlyk. Alleen de beide eerst- genoemden moesten, nadat zij allen door den G. D. naar het ziekenhuis waren gebracht, worden opgenomen. Van der Heijden en De Vries konden daar na naar huis worden gebracht. De organisatie van de hulpverleening door den G. G. D., waarvoor, naar wy vernemen, een speciale regeling met de Spoorwegen be staat, bleek by dit ongeval buitengewoon goed te functioneeren. Er bestaat een kaart, waarop de punten van den spoorweg zyn aangegeven met cy- fers en toen de chef van het C. S. te Am sterdam hedenmorgen den G. G. D. meldde, dat een ongeval was gebeurd tusschen de punten 38 en 39, en dat er gewonden wa ren, wist de G. G. D. onmiddellijk waar men moest wezen en binnen korten tijd was hulp aanwezig. Het spoorwegverkeer uit de richting Haar lem naar Amsterdam is eenigen tyd gestremd geweest. De passagiers voor Amsterdam moesten te Halfweg, dat thans geen station meer is, over stappen en doorgaan met de E. S. M. Hier door ontstond natuurlijk vertraging. Te kwart over acht hedenmorgen was alles weer normaal, dank zy het spoedig aanvoeren van hulpmateriaal en hard werken. De gewonden. Omtrent de 4 gewonden bij het spoorweg- ongeval vernemen wij nog, dat J. Dijkstra een gecompliceerde beenbreuk heeft en Ketsner een wonde heeft in de lies. Aan het voornemen om v. d. Heijden naar huis te vervoeren, is geen gevolg gegeven. Hij is naar het Binnengasthuis gebracht ter observatie, omdat hij zich later minder wel gevoelde. ,x- Juffrouw te Castricum door de tram over reden en gedood. (blz. 1, 1ste blad) Spoorwegongeval bij Sloterdijk. Vier ge wonden. (blz. 1, 1ste blad) Het disconto der Duitsche Rijksbank tot 15 pet. verhoogd. (blz. 1, 1ste blad) Geïnstalleerd is de commissie, belast met het instellen van een onderzoek naar den toestand in het treilvisscherijbedrijf te IJmuiden. (blz. 3, 2de blad) Het rapport der Engelsche Bezuinigings commissie is verschenen. (blz, 1, 3de blad) Lloyd George buiten gevaar. (blz. 1, 3de blad) De strijd in China. (blz. 1, 3de blad) Overstroomingen in Britsch-Indië. (blz. 1, 3de blad) Geen omvangrijke handel in gebruikte be lastingbanderollen vi ji sigaretten. (blz. 1, 3de blad) Handelsverdrag tusschen de Unie van Zuid-Afrika en Nederland. (blz. 1, 3de blad) Doodelijk ongeluk in de Staatsmijn „Hen drik". (blz. 2, 3de blad) Philips sluit de fabriek te Leuven. (blz. 2, 3de blad) Berger's Bank te Venlo in moeilijkheden. (blz. 2, 3de blad) Barometerstand 9 uur v.m.: 7.63, stilstand. Licht op De lantaarns moeten morgen worden opgestoken om: 9.20, overmorgen 9.18. Hoogste barometerstand 762.8 te Wisby. Laagste barometerstand 753.3 te Aquerary. Verwachting: Meest; zwafeke wind uit Oos telijke richtingen, licht tot half bewolkt, wei nig of geen regen. Iets warmer. Vanaf heden Laczi und Ader Reuter seint uit Hackensack: Anthony H. G. Fokker, vliegtuigbouwer, zal zijn definitieve verzoek voor naturalisatie tot Amerikaansch staatsburger thans indienen, Hij woont sedert April 1926 te Alpine (Ber gen County). De heer Fokker is 6 April 1890 te Kediri ir. Ned.-Indië geboren. Hedenmorgen omstreeks half zes zijn bij Sloterdijk twee montagewagens ontspoord, tengevolge waarvan vier arbeiders gewond at de wagens ernstig beschadigd warden. Onze foto geeft een beeld van van een der vernielde treinen Dr. Bendien naar Engeland Voor een proefneming op groote schaal Dr. Bendien uit Zeist, wiens opmerkelijk succes met het vaststellen van kanker door bloedonderzoek thans de aandacht van heel de wereld op zijn persoon heeft gevestigd, is Donderdagavond in Hoek van Holland scheep gegaan, om te Londen met Engelsche medici besprekingen te voeren over een nieu we, officieele proef, die genomen zou wor den door het Cancer Hospital te Londen. Voor deze proef op groote schaal hebben zich een honderdtal doctoren en verpleegsters be schikbaar gesteld, terwijl tal van kankerpa tiënten zich hebben aangeboden om hun bloed te laten onderzoeken. In een onderhoud, dat dr. Bendien voor zijn vertrek telefonisch met de Daily Express heeft gehad, zeide hij o.a. „Sinds de resultaten van de proef, door het British Empire Cancer Campaign ten aanzien van myn methode van diagnostiseeren ge nomen, bekend zyn geworden, is mijn post overweldigend. De brieven komen van overal van lieden, die mij vragen hen te behandelen. De telefoon staat niet stil in mijn studeer kamer. Ik heb nergens tijd voor. Ik voe! mij ongelooflyk moe. Velen komen uit Engeland en andere Europeesche landen mijn hulp in roepen. Myn werk stapelt zich meer op. Bij al dit bijzondere werk komt nog myn gewone dokterspraktyk. Mijn bezoek aan Engeland kan niet van langen duur zijn."

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1931 | | pagina 1