LEEKEPREEKEN f3000. f750.- f250.- f125.- f50. f40.- Nationale Spaar en EmissiebankN.v. m 4 pCt. ZATERDAG 15 AUGUSTUS 1931 Tegen de snelheids- maniakken Ernstig motor-ongeluk Auto met 5 personen te water Het einde van Andree Hebt u nog oude guldens? DIT NUMMER BESTAAT UIT VIER BLADEN EN HET GEÏLLUSTREERD ZONDAGSBLAD VIER EN VIJFTIGSTE JAARGANG No. 17845 AANGIFTE MOET, OP STRAFFE VAN VERLIES VAN ALLE RECHTEN, GESCHIEDEN UITERLIJK DRIEMAAL VIER EN TWINTIG UREN NA HET ONGEVAL VREEMD GELD - GREDIETBRIEVEN - ASSURANTIËN l Audiëntie VOORNAAMSTE cTflEUWS J. J. WEBER ZOON OPTICIENS FABRIKANTEN Groote Houtstraat 166 Haarlem TELEGRAFISCH WEERBERICHT Amsterdam C., Heerengr. 508 Bijkantoor NASSAULAAN 18 HAARLEM BUREAUXNASSAULAAN49 Telefoon No. 13866 (drie Ujnen) Postrekening No. 5970. ABONNEMENTEN: voor Haarlem en Agentschappen: per week 25 ct.; per kwartaal 3.25; per post, per kwartaal S 3.58 by vooruitbetaling. HAARLEMSCHE COURANT ADVERTENT!ÊN 35 ct. p. regel VRAAG- EN AANBOD-ADVERTEN TIES. 14 regels 60 ct p. plaatsing; elke regel meer 15 ct.. by vooruitbet By contract belangrijke korting. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN tusschen den tekst 60 ct per regel. Alle aboTmé's op dit blad zijn ingevolge de verzekeringsvoorwaarden tegen ongevallen verzekerd voor een der volgende uitkeeringen Levenslange geheele ongeschiktheid tot werken door verlies van beide armen, beide beenen ot beide ooger bij een ongeval met doodeliiken afloop bij verlies van een hand een voet ol een oog bij verlies van een duim ot wiisvingei Dij een breuk van been ol arm •ii verlies van 'n anderen vinger 400 „KAPITALISME" De meeste menschen hebben aan eigen dagelijksche beslommeringen ge noeg, zoodat zij zich met groote vraag stukken niet bezig houden. Een bitter tafel met stamgasten, een spoorweg coupé met handelsreizigers kan een oogenblik wel eens den indruk wekken, alsof een aantal eenvoudige menschen bezig is een wereldcrisis op te lossen, maar zulk een meeningsstrijd is ge woonlijk meer sport en oefening der stembanden: een uur later is ieder debater zijn geheele betoog weer verge ten. Toch zijn er vraagstukken, die ook den eenvoudigsten mensch, in vrije oogenblikken van alleen-zijn, tot pein zen en piekeren brengen en zijn ziele- rust niet zelden verstoren, ja, hem tijdelijk uit zijn geestelijk evenwicht kunnen slaan. In vroeger tijden van godsdienststrijd waren dit dikwijls reli gieuze vraagstukken. Somtijds, zooals de laatste jaren b.v. ih menig land van ons oude werelddeel, zijn het problemen van regeeringsvorm, en worden de bur gers daar heen en weer geslingerd tus schen de leuze: koningschap of repu bliek. Of wel de vraag: daarom moet er nog ooit oorlog komen; waarom kun nen wij geen eeuwigen vrede hebben, woelt in duizenden hersens om. En niet het minst, vooral in onzen tijd en m deze streken, houdt de massa zich bezig met dit probleem: kunnen wij het „kapitalisme" niet afschaffen en ver vangen door een ander maatschappe lijk stelsel? Ons land blijft zeker ten deze niet achter. Men kan geen tijd schrift of krant in handen nemen of het kapitalisme wordt daarin bespro ken. En speciaal in katholieke kringen is het heerschende economische stel sel het onderwerp van voortdurende belangstelling. Congressen, meetings, landdagen worden er aan gewijd; in de laatste dagen was het weer de sociale studieweek in Rolduc, die het „kapita lisme" op het program had gezet. Nu is het uitmuntend, dat allerlei organen van voorlichting en studie de gelegenheid benutten om licht te verspreiden omtrent een onderwerp, dat blijkens de dagelijksche ervaring hoofden en harten der massa bezig houdt. Dit is niet alleen nuttig, maar het is zelfs plicht. Vóór alles is dan echter eisch, dat die voorlichting vaste leiding geeft en vooral geen verwarring sticht en de duisternis nog grooter maakt. En in onzen tijd, die zoo gaarne liefheb bert, zoo gaarne iedereen de ruimte geeft, zoo wars is van gezag en zooveel voor de vrijheid voelt, in zoo'n tijd dreigt het gevaar, dat niet altijd al leen gezaghebbende voorlichters en heldere docenten aan het woord komen. Wanneer men bijv. aan het begin van een veeldaagschen cursus komt verkon digen, dat een kind tegenwoordig weet wat „kapitalisme" is, dan vraagt men zich af, waarom er dan boeken over vol geschreven moeten worden en waarom men dagenlang bijeen blijft om het onderwerp te bepraten. Erger is het wanneer, zooals blijkbaar bij de Lim- burgsche studiedagen gebeurde, het be staande. maatschappelijk stelsel wordt begraven onder critiek; dat iedere vol gende spreker nieuwe steenen komt aandragen om tegen het gehate systeem te gooien en dat daarbij of daarna geen bekwame wegwijzers staan, die een nieuw pad weten te wijzen, om zonder ongelukken uit deze trieste laagvlakten weer naar zuiverder toppen te komen; dat er geen bekwame bouwmeesters zijn, die plannen voorleggen, om naast de bestaande woning een nieuwe, be tere op te trekken zóó, dat, wanneer het oude huis wordt afgebroken, er een ruimer, beter „Heim" te wachten staat. Dit is des te gevaarlijker, wanneer onder de luisteraars zooveel jonge men schen zijn, die zooveel gemakkelijker bereid worden gevonden om wat bestaat af te breken, zonder aan den dag van morgen te denken. Wij nemen de zoo pas gesloten Lim- burgsche studieweek slechts als voor beeld, ondanks de vele verdiensten die zij had. Wij zouden dezelfde waarschu wing en in nog veel sterker mate kun nen plaatsen tegen de vele schampere en bittere redevoeringen en artikelen, die wij dagelijks hooren of onder het oog krijgen en die er al maar op uit zijn den dood aan het „kapitalisme" te prediken. Men behoeft in het geheel geen be wonderaar van het heerschende pro ductiestelsel te zijn; men kan zijn vele fouten en tekortkomingen, men kan de vele ellende, gruwelen en onmensche- lijkheden, waartoe het in zijn excessen voert, verafschuwen en verfoeien en niettemin met groote bezorgdheid den chaos der meeningen aanzien, die el kaar dagelijks voeden, met negatieve' leuzen om ten slotte te komen onder de massale suggestie, dat er vroeg of laat, maar liefst zoo vroeg mogelijk, een dag zal komen, waarop met het „kapi talisme" zal worden afgerekend en de poorten van een nieuw tijdperk ontslo ten zullen worden. Bij heel veel voorlichting, die ook in onze kringen over het „kapita lisme" gegeven wordt, vraagt men zich af: zijn die voorlichters zich wel van hun verantwoordelijkheid bewust en zien zij wel het gevaar hierin gelegen, dat de massa, opgroeiende in haat tegen het bestaande maatschappelijk stelsel, langzaam maar zeker rijp wordt voor de verwachting van een plotselin- gen ommekeer? Hierin nu schuilt het gevaar, dat er geen onderscheid wordt gemaakt tus schen de noodzakelijke fouten van het stelsel en het systeem zelf. Wij zeggen de noodzakelijke fouten; im mers, niets op aarde is volmaakt. En welk stelsel men zich ook denkt, elk zal altijd zijn fouten en zijn groote fouten hebben. Niet te ontkennen is intusschen, dat de overheersching van het kapitaal over de productie in onzen tijd tot erge en gevaarlijke misstanden heeft geleid. En wie zich opmaakt om die misstanden aan de kaak te stel len, beter nog, naar middelen te zoeken om ze weg te nemen, die verricht ver dienstelijk werk. Maar heel iets anders is het, fouten in een stelsel aan te wij zen of het stelsel zelf te ondergraven. Wie dit laatste doet, moet er een beter voor in de plaats stellen en dit gebeurt niet al waant men dit wel eens kortzichtig door over medezegging schap van werknemers e.d. proefnemin gen te praten. Daarmee kan hoogstens hier of daar in een of andere onderne ming plaatselijk geëxperimenteerd wor den. Wie echter wat verder kijkt dan naar zijn naaste omgeving weet, dat alle groote bedrijven hebben rekening te houden met de wereldmarkt en dat de wereldproductie beheerscht wordt door het internationale kapitaal. Het is erger dan kinderlijk naïef te noemen de verwachting uit te spreken, dat zulk een wereldstelsel in een handomdraai veranderd zou zijn; zulk een verwach ting is gebrek aan historische kennis. Immers de geschiedenis van alle tijden bewijst, dat een radicale verandering van de volkshuishouding steeds den groei van eenige eeuwen noodig had. Zeker, er is een snellere mogelijkheid. Men kan nationaal de bestaande orde omverwerpen en een andere stichten. Zooals bijv. in Rusland geschiedde; maar geen verstandig sterveling zal door dit voorbeeld aangetrokken worden. Evenmin lokt, voor wie met den toe stand aldaar op de hoogte is, het voorbeeld van Italië aan, waar de re volutie op minder bloedige wijze tot stand kwam. Afgezien van de geweldige schade aan de hoogste cultuurgoede ren, welke van zulk een plotselinge omwenteling meermalen het gevolg is, vooral van de vernietiging van het religieuze leven, is het einde altijd ver lies van onze zoo dierbare persoonlijke vrijheid, ook voor de groote menigte. Immers, zulk een omwenteling geschiedt wel altijd in naam van de massa, maar het einde is steeds, dat diezelfde massa door enkele opkomelingen, uit de eigen rijen, wordt geterroriseerd. Trouwens, al zou dit onvermijdelijke te vermijden zijn, zulk een omverwerping van het bestaande gaat altijd gepaard met een misdadige ontvreemding of vt&woesting van eigendom. Waarom ieder revolu- tionnair optreden dan ook steeds door de Kerk ten strengste is afgekeurd. RNE Gisteravond is de Zeereerw. Het J. v. d. Tuyn, pastoor der parochie van H. Bavo te Heemstede, in zyn parochieplaats aangekomen De nieuwe pastoor, juist gearriveerd den Het is daarom onbegrijpelijk wanneer men katholieke arbeidersleiders zonder protest in het openbaar hoort verkon digen, dat, wanneer er weer eens, zoo als in 1918, een revolutie zou dreigen, zij niet weten of zij hun georganiseerde mannen wel achter zich zullen hebben. Tot nog toe dacht een ieder, dat chris tenen en vooral overtuigde katholieken onvoorwaardelijk tegen revolu tie waren. Dit was en is een groot be ginsel en men kan nu eenmaal het volgen van zijn beginsel niet van be paalde voorwaarden afhankelijk maken. Verleden jaar waarschuwde prof. Aal- berse in een rede over het „kapitalisme" tegen een soort voorlichting als waarover wij boven spraken. Gewoonlijk, zeide hij, haalt men uit een bekende brochure van den beroemden katholieken eco noom pater Pesch, een zinnetje aan, waarin het „kapitalisme" veroordeeld wordt. Men vergeet daarbij, dat dezelfde pater Pesch een machtig werk in vier deelen over het kapitalisme geschreven heeft, waarin tallooze malen gepoogd wordt om tot een omschrijving te ko men, van wat eigenlijk onder „kapita lisme" moet worden verstaan; in welk opzicht het te veroordeelen is en in welk opzicht niet. Daarom, zeide prof. Aal- berse, acht ik het zoo gevaarlijk, om dat ééne zinnetje over kapitalisme en chris tendom in volksvergaderingen of dag bladen te gebruiken. Arbeiders zijn geen menschen die economische studies ma ken; vaak kennen zij het woord „kapi talisme" alleen van vergaderingen of meetings. Als men dan gaat zeggen, wij katholieken zijn ook tegen het kapita lisme, dan sticht men groote verwarring onder de arbeiders. Onwillekeurig moe ten zij den indruk krijgen, dat het pre cies hetzelfde is wat zij van hun eigen mannen te hooren of te lezen krijgen, of wat zij op de fabrieken van socialisten vernemen. Met veel bestrijding van en z.g. voor lichting over het „kapitalisme" gaat het als met de agitatie tegen den oorlog. Elk weldenkend mensch is tegen de gruwe- len van den oorlog, tegen de lasten van den dienstplicht en in het algemeen tegen het militairisme gekant. Alleen echter de uiterste radicale partijen zon der verantwoordelijkheidsgevoel, propa- geeren de directe, nationale ontwape ning en de afschaffing van het leger. De katholieken over heel de wereld hou den zich van deze gevaarlijke vredesbe weging verre en werken op het maan woord van Rome aan de gelijktijdige, internationale ontwapening. Deze weg zal langer duren, maar is zekerder en veiliger. Waarom volgt men in zijn voorlich ting en propaganda ten opzichte van fouten in het economische stelsel ook niet den voorzichtigen weg van Pausen en Bisschoppen? Noch in Rerum Nova rum noch in Quadragesimo anno zal men het „kapitalisme" zonder meer ver oordeeld vinden; alleen de uitwassen en excessen worden afgekeurd en bij stre ven naar verbetering wordt groote voor zichtigheid aangeraden om niet met de wetten van gezag en naastenliefde in conflict te komen; terwijl de eenig af doende oplossing alleen de verbetering van het individu wordt genoemd. Het is dankbaar en gemakkelijk om tegen oorlog, tegen maatschappelijke ellende, tegen mammonisme, tegen ka pitalisme op te tomen; ondankbaar om ten deze tegen overdrijving en onvoor zichtigheid te waarschuwefi. Maar bij voorlichting der massa gaat het er niet om te zeggen wat zij gaarne hoort, maar wat strekt tot haar waarachtig en duurzaam heil. HOMO SAPIENS. „Wanneer Maria de Moeder Gods en niet mijne Moeder was, dan was zij toch een verheven vrouwmaar wat had ik, arme, dan met Haar te doen? Ik zou Haar van verre aanschouwen, zonder iets van Haar te verwachten. Wanneer zij slechts mijne Moeder was en niet de Moeder Gods, dan was zij zeker bereid mij te helpen: want de moeders wen- schen voor hare kinderen altijd 't beste: maar dan zou zij arm zijn, zooals ik en waarin kon zij mij dan helpen? Daar zij echter de Moeder Gods is, kan zij alles en daar zij mijne Moeder is, wil zij alleen, wat het beste is voor mij. Mijn hoop kan dus nooit teleurgesteld wor den Franciscus van Sales. Z. H. Exc. de bisschop van Haarlem zal Maandag en Donderdag van de volgende week geen audiëntie verleenen. c> Krasse maatregelen overwogen Gezien de voortdurende toeneming van auto-ongelukken, dikwijls veroorzaakt door, hetzij onder invloed zijnde bestuurders dan wel snelheidsmaniakken, die voortdurend het leven van anderen in gevaar brengen schijnt naar „De Avondpost" vernam in justi- tieele kringen het voornemen te bestaan, scherpere en ingrijpender maatregelen te treffen. Zoo wordt overwogen om, zonder dat daar toe wetswijziging noodig zou zijn, in den ver volge de automobielen, waarmede het onge luk is gebeurd, verbeurd te verklaren en deze hetzij te doen vernietigen, dan wel ten be hoeve van het Rijk te doen verknopen Door dezen maatregel hoopt men deze ge vaarlijke maniakken tot bezinning te bren gen. Beteren zij zich niet, dan moeten zij ook maar voor goed hun auto kwijt zijn. Een' maatregel die wel in breeden kring toegejuicht zal worden. Een doode Te Zwijndrecht vond gistermiddag een ernstig motorongeluk plaats, dat een doode heeft geëischt. De heer M. Strasseleu, bedrijfsleider van de Oliefabriek „Schiedam" te Schiedam reed op zijn motorfiets op den Rotterdamschen straatweg in de richting van Rijsoord, toen hij ter hoogte van het terrein der gemeente lijke reiniging een aldaar rijdenden reini- gïngswagen moest passeeren. Hierbij kwa men de motor en de wagen met elkaar in botsing met het noodlottig gevolg, dat de heer S. van zijn motor werd geslingerd en ernstig gewond in een sloot langs den weg terecht kwam. Toesnellende voorbijgangers brachten hem onmiddellijk op het droge Dr. Krijger, die spoedig op de plaats van het ongeval aanwezig was, constateerde een been breuk en zware inwendige kneuzingen. Per auto van den geneeskundigen dienst uit Dordrecht werd het slachtoffer naar het Dia- conessenhuis, aldaar, vervoerd. Na eenige uren is de heer S. overleden Hij laat een vrouw en vijf kinderen achter. Het Nederlandsch Paviljoen te Vincennes Een diner op den openingsdag De Fransche minister van Koloniën, de heer Paul Reynaud, en maarschalk Lyautey zullen, naar een Havas-telegram uit Parijs meldt, op Dinsdag a.s. te half 9 's avonds in het gebouw van Indochina een diner ge ven naar aanleiding van de opening van het Nederlandsche paviljoen. Pastoor G. J. van Oostwaard De Zeereerw. heer pastoor G. J. van Oost- waard is dezer dagen hersteld naar zijn pasto rie te Castricum teruggekeerd. Tijdens een rustkuur, welke Z.Eerw. in de St. Jacobus- stichting te Wassenaar doorbracht, is hij door een ernstige ziekte getroffen, zoodat hem zelfs de H.H. Sacramenten der stervenden moes ten worden toegediend. Thans is Z.Eerw. zoo ver hersteld, dat een terugkeer naar zijn pas torie mogelijk was. Gisteravond is pastoor P. Roovers, door de Het zingen parochianen van St. Joannes den Dooper, plechtig als de nieuwe herder ingehaald, yan het welkogstfed tijdens de «Uiige incomgte."- Allen gered Vrijdagmiddag geraakte de luxe auto van Ds. Verhagen van Middelburg te Enkhuizen in de Dijkgracht. In den auto, die door Ds. Verhagen werd bestuurd, bevonden zich vier dames, waar onder zijn twee dochters. De dominee die achteruit wilde rijden, verloor de macht over het stuur en reed achteruit van den twee meter hoogen kade muur. Gelukkig waren op dat oogenblik vele menschen in de nabijheid. Een viertal mannen begaf zich direct gekleed in het wa ter. Zij verbrijzelden de ruiten van den auto, die met de kap een kwart meter boven het water uitstak. De dames trok men het eerst uit den auto, waarna hulpvaardige handen dezen op den wal trokken. Omwonenden voorzagen de dames van droge kleeren. Ds. Verhagen werd het laatst uit den wa gen gehaald en gebracht in café Van Leijen. Door deze spoedige hulp zijn gelukkig geen menschenlevens te betreuren. Ds. Ver hagen was naar Enkhuizen gekomen om daar Vrijdagavond een predicatie te houden in de Christelijk Gereformeerde Kerk. De auto werd later op het droge gebracht cloor de Stoombootvereeniging voorheen De Bruijn. Het ongeval bracht vele belangstellenden og de been. Een nieuwe verklaring omtrent het ver ongelukken der Andree-expeditie. (blz. 1, 1ste blad) De octrooiwet treedt heden in werking. (blz. 1, 2de blad) Krasse maatregelen tegen snelheidsma niakken in voorbereiding. (blz. 1, 3de blad) ..De relletjes op Bulowplatz Nieuwe moordplannen. (blz. 1, 3de blad) Joego-Slavië wijst het Hoover-plan af. (blz. X, 3de blad) Ernstige incidenten te Verona. (blz. 1, 3de blad) Overleden de chef van den Dienst van Weg en Werken bij de Nederlandsche Spoorwegen ir. II. P. Maas Geesteranus. (blz. 2, 3de blad) Postwisselverkeer DuitschlandNederland hervat. (blz. 3, éde blad) Barometerstand 9 uur vm.: 755, stilstand. LICHT OP. De lantaarns moeten morgen worden opgestoken om 8J54 en overmorgen om 8.51. Zwakke tot matigen gjjid-Oostelijke tot Zuid-Westelijken wind, zwaar bewolkt tot betrokken, iets warmer. (Direct ingaande) ZitdagenMaandags, Dinsdags, Woensdags en Vrijdags van 10 tot 12 uur v.m. en van 2 tot 3 uur n.m. en Donderdags en Zater dags van 6 tot 8 uur n.m. Een nieuwe verklaring der feiten In een brief van het stoomschip „Quest", gedateerd van Vitoen, de plaats waar Andree en zijn metgezellen om het leven zijn ge komen, wordt een nieuwe verklaring gege ven omtrent het tragische einde van de Andree-expeditie. Vitoen, het afgelegen en barre eiland tn de Poolzee, waar de overblijfselen van de Poolhelden werden gevonden is meestal door zwaren nevel en mist omgeven, doch onlangs zagen de leden van de expeditie aan boord van de „Quest", die thans in de Poolzee naar verdere overblijfselen van de Andree- expeditie zoekt, als in een visoen een lan gen witten, glinsterenden band van licht, de kust van het Noord-Oostelijke gedeelte van het eiland. Toen werd het plotseling allen leden van de expeditie duidelijk, dat Andree en zijn metgezellen een dergelijk visioen moeten hebben gehad, waardoor zij er toe gedreven werden, om deze kust in hun kleine booten te bereiken, welke poging alleen tot gevolg had, dat zij, gedwongen waren, geheel uit geput en aan alle kanten in het nauw ge bracht door het meedoogenlooze ijs en den storm, terug te keeren. Zoo is het te verklaren, dat de overblijf selen van Andree en zijn metgezellen 43 jaar later teruggevonden werden op de meest on herbergzame plaats van het eiland, in plaats van meer naar het binnenland, waar zij niet zoo zeer aan den verschrikkelijken wind en de ijzige koude blootgesteld zouden zijn geweest. Zoo is het ook te verklaren, dat de le den van de Andree-expeditie er niet in ge slaagd zijn, een veilige plaats voor hun win terkamp te vinden. Wissel ze dan deze maand in Wij brengen in herinnering, dat nog slechts tot en met 31 Augustus a.s. de gelegenheid open staat tot inwisseling van de buiten om loop gestelde guldens. Deze guldens dragen een vroeger jaartal dan 1920. De inwisseling kan geschieden bij alle postkantoren, bijpost kantoren, hulppostkantoren en poststations.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1931 | | pagina 1