LEEKEPREEKEN
f 3000.-
f 750.-
f250.-
f 125.-
f50.-
f40.-
fe
ZAlTsRDAG 6 FEBRUARI 1932
BISSCHOPPELIJKE
WAARSCHUWING
Communistische actie op
het platteland
ilÊÊËÊÊm
Voornaamste Nieuws
CONTINGENTEERING
Nieuw Koninklijk Besluit
EEN VALSCH
SCHILDERSTUK
Aangekocht voor tachtig
duizend gulden
DE BAROMETER
LUIK VAN DE M 2
STOND OPEN
DE CORTES EN DE
JEZUÏETEN
Ontbinding grondwettig
verklaard
BUREAUX NA8SAULAAN 49
a
DIT NUMMER BESTAAT UIT VIER BLADEN
EN HET GEÏLLUSTREERD ZONDAGSBLAD
VIER EN VIJFTIGSTE JAARGANG No. 17232
AANGIFTE MOET, OP STRAFFE VAN VERLIES VAN ALLE RECHTEN, GESCHIEDEN UITERLIJK DRIEMAAL VIER EN TWINTIG UREN NA HET ONGEVAL
JAPANSCHE CAVALERIE BEZET EEN STATION
DE KATHOLIEKE MISSIE IN MANDSJOERIJE
HET RIJKSMUSEUM BEKOCHT
JLbilvi
Audiëntie
DE WEG LANGS DE SMILDER-
VAART
AANVARING TUSSCHEN
STOOMTREILER EN MOTOR-
LOGGER
Mr. VAN LUYKEN GIASHOUT
HERDACHT
J. J. WEBER ZOON
OPTICIENS FABRIKANTEN
DREIGEND CONFLICT TE
ROTTERDAM
NAZI'S IN DE RITICSWEER
TOEGELATEN
Telefoon No. 13866 (drie lijnen)
Postrekening No. 5970.
ABONNEMENTENvoor Haarlem en
Agentschappen: per week 25 ct.; per
kwartaal 3.25; per post, per kwartaal
3.58 by vooruitbetaling.
NIEUWE HAARLEMSCHE
ADVERTENTIEN 35 ct. p. regel
VRAAG- EN AANBOD-ADVEETEN.
TIES, 1—4 regels 60 ct p. plaatsing;
elke regel meer 15 ct. by vooruitbet
By contract belangrijke korting.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN
tusschen den tekst 60 ct per regel.
Alle abonné's op dit blad ziin ingevolge de verzekeringsvoor waarden
tegen ongevallen verzekerd voor een der volgende uitkeeringen
Levenslange geheele ongeschiktheid tot werken door
verlies van beide armen, beide beenen of beide oogen
)ij een ongeval met
doodelijkeo afloop
bij verlies van een hand
een voet of een oog
nii verlies van een
duim ot wijsvinger
Mi een breuk van
been rf arm
verlies ven *n
anderen vinger
STERKE VROUWEN!
Nauwelijks hadden wij de vorige week
onze beschouwing over sexueele vorlich-
ting van het jonge meisje naar aanlei
ding van het pas verschenen werkje:
„gij" en „hij" afgesloten, of er kwam
een nieuw boekje op onze tafel vallen:
„Het moeilijke gebod", een Nederland-
sche vertaling van 'n werkje van 'n En-
gelschen Jezuïet, waarvan in Engeland
al een vijfde'druk verscheen. Het bedoelt
te zijn een wegwijzer voor jongelieden
tegenover de vele vragen, welke het zesde
gebod opwerpt. Al weer een bewijs dat
in steeds breeder kring de noodzakelijk
heid van zulk soort voorlichting wordt
ingezien.
Toch staan vele ouders hier nog af-
keerig tegenover en in zekeren zin moe
ten wij eerbied hebben voor hun
schroom. Zij vreezen, dat er iets moois
zal breken in hun kind; dat de vrede der
onwetendheid zal gestoord worden in een
reine ziel. Zij herinneren zich eigen
jeugd en eigen tijd, toen van al deze
problemen, van al zulk soort moeilijkhe
den geen sprake was. Vóór den volwas
sen leeftijd dacht geen jongeman en
zeker geen jong meisje over sexueele
vraagstukken na; wanneer na een kor
ten verlovingstijd onder streng toezicht,
de huwelijksdag was aangebroken, was
het tijd genoeg voor de huwelijksles
Wij zullen op deze opvating maar niét
diep ingaan. Zeker, zulke gevallen kwa
men inderdaad voor, vermoedelijk meer
dan tegenwoordig. Maar dat de sexueele
vraagstukken de jeugd van vroegèr niet
beroerden, kan niemand in ernst volhou
den. Dat het systeem van zwijgen naast
vóórdeelen ook groote nadeelen had,
staat evenzeer vast. Maar hoe het ook
zij, voor onzen tijd deugt het niet. Men
kan gerust zeggen, dat tegenwoordig kin
deren van veertien tot achttien jaar, die
geheel onkundig tegenover de levensge
heimen staan en die men ook veilig
zonder voorlichting op dit punt kan la
ten, tot de zeldzame uitzonderingen be-
hooren.
Men vatte trouwens deze voorlichting
niet tragisch op, alsof wetenschap te de
zen opzichte ook maar iets aan de. on
schuld behoeft af te doen. Men vrage
een ernstig, levenservaren medicus eens
naar zijn oordeel. En hij zal U zeggen,
dat in onzen tijd het kind, geestelijk
en lichamelijk het best rein gehouden
wordt, wanneer men het geleidelijk aan,
persoonlijke voorlichting geeft.
In dit opzicht nu kan een boekje, als
dat wij de vorige week noemden, voor
het jongemeisje van dezen tijd uitmun
tende diensten bewijzen. Wat er ook
waar en goeds moge geweest zijn in
een voorbijgegaan tijdperk, waarin de
romantische liefde den boventoon voer
de, onze tijd eischt werkelijkheidszin.
Het is geen tijd meer om te dwepen en
te droomen. Tegenover de brutale pro
paganda voor het uitleven der zinnen in
iederen vorm en op elke manier, moet
de tegenwoordige mensch al jong stel
ling nemen. Tegenover de bioscoop, die
zijn producten aan de gevels in woord
en beeld uitschreeuwt; tegenover de
sexueele lectuur, die zich met geweld
opdringt; tegenover de gesprekken van
kameraden op school, op kantoor, op fa
briek, in werkplaatsen moeten onze jon-
gemeisjes gewapend zijn met een sterken
wil en een eigen overtuiging, met een
vaste, blijde, christelijke levensopvatting.
Zóó beschouwd schuilt er in dezen ge
vaarlijken, ja, zeker, maar toch qok
grooten tijd naast veel verderfelijks ook
heel veel moois. Wij worden gedwongen
karakters te vormen, helden en heldin
nen aan te kweeken, meer dan vroeger,
toen onze ouders met opvoeding tot
braafheid zonder meer meenden te kun
nen volstaan. Laten wij niet zuchten,
dat onze kinderen zooveel vroeger rijp
zijn dan wij. De vraag is alleen: hoe
maken wij er overtuigde, sterke mannen
en vrouwen van, die straks kerngezonde
Roomsche gezinnen zullen vormen en,
naar we hopen, een beter geslacht zul
len opkweeken, dan wij thans zien op
groeien.
In dezen gedachtengang moet het
jonge meisje de waarde van de vrouwe
lijke kuischheid leeren begrijpen; de
groote beteekenis van een sterk ontwik
keld schaamtegevoel; de noodzakelijk
heid om vóór het huwelijk aan alle
sexueele genoegens te verzaken; de laf
heid leeren inzien van flirten en ij dele
behaagzucht; de gevaren leeren kennen
van intimiteiten met leden van het an
dere geslacht. Dat is de sexueele opvoe
ding, welke onze vrouwelijke jeugd noo-
dig heeft, eenerzijds door voorlichting
op de wijze zooals wij den vorigen keer
aangaven, anderzijds door de vorming
tot een daadwerkelijk christelijk leven,
zooals die voor onzen tijd in de jonge
vrouwen-vereenigingen practisch be
oefend wordt. Dat is n.l. de groote
waarde, welke wij aan een beweging als
de Graal hechten, dat onze jonge meis
jes naast verstandelijke voorlichting en
christelijke vorming van het gemoeds
leven gelegenheid vinden om ook daad
werkelijk haar jonge leven te vermooien,
om in blijdschap en activiteit, in brui
sende daden, die de jeugd eigen zijn,
in zang en spel, in dans en rythme
kleur en vorm te geven aan den Sturm
und Drang van het jonge hart.
Wij klagen over onzen tijd, zien de
toekomst donker in en vragen ons ang
stig af, waar het heen moet met het
opgroeiend geslacht. Goddank, dat de
jeugd zelf nog idealen heeft en meer
levensmoed dan vele geslachten, die
haar vooraf gingen. Onze taak is het,
dat jonge, bruisende leven te leiden in
goede banen. Dan zal de toekomst weer
aan ds Kerk van Christus zijn. Want
het moge helaas waar zijn, dat de ban
deloosheid en ontlicht als een vloedgdlf
over onze wereld gaan, wij mogen nooit
vergeten, dat dit onheilig vuur zich zelf
verteert. Alle propaganda voor naakt-
cultuur, voor vrije liefde, voor kinder
beperking, in één woord voor egoïstisch
uitleven van den hartstocht, beteekent
de dood, immers de onvruchtbaarheid
Maar de christelijke jeugd, die gestaald
voor den levensstrijd, in eerbied voor de
heiligheid van het huwelijk wordt opge
voed, draagt het leven, het komende
geslacht in zich.
Wie dit goed begrijpt zal de opvoe
ding, de sexueel reine opleiding van het
katholieke jongemeisje van onzen tijd,
de vorming van sterke, wilskrachtige
Roomsche vrouwen van harte toejui
chen. Want geen hervorming onzer
maatschappij is mogelijk zonder hervor
ming der vrouw.
Reeds meer dan vijf jaren geleden
riep in het niet-katholieke tijdschrift
„Ethik" een bekwaam en ernstig den
kend schrijver de Duitsche vrouwen op
om haar vaderland te redden: „In den
strijd om de ziel van het Duitsche volk,
in den arbeid om het weder op te heffen
tot zedelijke vernieuwing, gaat mijn
woord als een ernstige vermaning naar
de Duitsche vrouwen uit, want haar in
vloed op zedelijk gebied geeft den door
slag ófwel ten verderve ófwel ter red
ding. Wie niet ondergang wil maar leven,
die moet zich zijn verantwoording be
wust worden, zijn taak om te helpen be
grijpen."
Wat toen voor Duitschland gezegd
werd is ook nu, nu nog meer waar en
wel voor de geheele wereld, ook voor ons.
Ook voor ons geldt, wat toen geschreven
werd over de taak der vrouw in onze te
genwoordige maatschappij
Vrouwentaak in den tegenwoordigen tijd!
Wü hebben vrouwen noodig voor ons volk,
die moeder zijn, moeder allereerst in den zin,
dat zij het niet als slavendienst beschouwen,
maar als de hoogste aan de vrouw door God
verleende waardigheid en wijding, een kind
het leven te geven en het op te voeden met
alle zorgvuldigheid naar lichaam en zieL
Moeder voor de opgroeiende kinderen in het
bijzonder in dien tijd der ontwikkeling, als
het bruist en stormt in de jeugdige ziel en
uit het kind de volwassen mensch zal
groeien. Opvoeding tot eenvoud en 'spaar
zaamheid, tot vreugde in den arbeid en tot
zin voor huiselijkheid moeten de moeders
aan ons volk geven; dan zal ook de
mogelijkheid van het sluiten van een
huwelijk weer grooter worden.
Beschermsters van tucht en zeden, van
reinheid en kuischheid te zijn, dat is de
edelste taak der vrouw. Ik zeg het nog eens:
met behulp van reine vrouwen kan ons volk
zedelük genezen. Strijd tegen al het onreine
en onschoone, tegen vuil en bederf in woord
en beeld, tegen schaamtelooze kleeding, tegen
onwelvoeglijke taal; strijd voor reinheid van
het familieleven en het heilig houden van
het huwelijk, en het voornaamste wapen
in dezen strijd is het eigen voorbeeld, ja,
reeds het aanwezig zyn van sterke, kuische
vrouwen. Afkeer van 't gedachtenlooze mee
doen, Inzien van de groote ernstige verant
woording.
En eindeiyk: priesteressen moeten de vrou
wen zijn en worden, die haar stem verheffen
tot protest, als het geldt invloeden te belem
meren, die verderfelijk kunnen worden
verheffen tot vermaning en waarschuwing,
tot bevordering van het zedeiyke welzyn.
Gebruiken moet de vrouw de rechten, welke
de nieuwe tyd haar heeft gegeven, om haar
invloed te laten gelden in land en gemeente,
in vereeniging en volksvertegenwoordiging.
Ziedaar wat wij van verstandige sexu
eele opvoeding en voorlichting in katho
lieken zin, verwachten: een nieuw ge
slacht van sterke Roomsche vrouwen,
die de wereld een ander aanschijn zullen
geven.
HOMO SAPIENS.
Z. H. Exc. Mgr. J. D. J. Aengenent, Bis
schop van Haarlem, schrijft in „St. Bavo":
Van verschillende zijden maakt men Ons
opmerkzaam op de actie, die onder de boe
ren en tuinders in Ons Bisdom, vooral in
de provincie Noord-Holland, gevoerd wordt
door het zoogenaamde Nederlandsehe Boe
ren comité. Dit Comité dient zich aan als
neutraal, doch is in wezen niets anders dan
een vooruitgeschoven post van de Commu
nistische Party Holland (C. P. H.), die,
zooals men weet, in de nauwste verbinding
staat met Moskou. Het maandblad, dat door
dit Comité verspreid wordt, namelijk Ons
Landbouwblad, het zoogenaamde groene
blaadje, is van denzelfdén geest doortrok
ken.
De Zeereerw. Pastoors der plattelandsge
meenten in Ons Bisdom gelieven zoo spoe
dig mogelijk van den kansel mede te dee-
len, dat in betrekking tot socialistische en
communistische bonden en bladen voor
boeren en tuinders dezelfde bepalingen gel
den als in betrekking tot gelijksoortige
bonden en bladen voor arbeiders.
Contingenteering van schoenen, wollen stof
fen, confectie-artikelen en tricotage.
Z. H. Exc. Mgr. J. D. J. Aeugenent en de
communistische actie op het platteland.
Het Rüksmuseum fe Amsterdam zou on
langs een valsch schilderstuk voor 80.000
hebben aangekocht.
De Winkelsluitingswet
werking treden.
zal 1 Mei a.s. ia
Onze correspondent was getuige van het oprukken der Japanners In Zuid-Mand-
ajoerye. Op deze foto zien wü een troep cavaleristen, voorafgegaan door hun
officier een station bezetten.
"s>
Aan greote gevaren ontsnapten de Fransche missionarissen in Mandsjocrye. Enkele
weken geleden vielen by een Japanschen luchtaanval de bommen vlak naast het
Missiehuis te Tsjingtau. Wij zien hier den Franschen katholieken missionaris in gesprek
nadat het gevaar geweken is.
Naar de „Telegraaf" verneemt, wordt in
zeer deskundige kringen de authenticiteit
ontkend van het schildery „Gevangenne
ming van Christus", dat aan Hieronymus
Bosch wordt toegeschreven en dat, dank zij
den financieelen steun der Vereeniging
„Rembrandt" onlangs voor de enorme som
van f 80.000 door het Rijksmuseum te Am
sterdam is aangekocht.
Het blad verneemt voorts, dat het be
doelde stuk niets anders is dan een zwakke,
16e-eeuwsche copie van den linkervleugel
van de triptiek van Hieronymus Bosch, die
zich in het museum te Valencia bevindt
(en die, naar wordt medegedeeld, door
slechte verzorging tot ondergang gedoemd
is!).
Voorts wordt vernomen, dat de Duitsche
kunstkenner Max Friedlander, die in zyn
werk over Geertgen tot Sint Jans en Bosch
de triptiek in Valencia als een „derbe" co
pie aanduidt, niettemin aanvankelijk een
certificaat van echtheid voor het door het
Rijksmuseum aangekochte schildery heeft
verstrekt. Friedlander moet dit later heb
ben betreurd, doch desondanks heeft hy
verzekert men het blad, nog een tweede
certificaat gegeven. Het schijnt evenwel
meer en meer duideiyk te worden, dat de
aankoop door het Ruksmuseum op een fou
tieve beoordeeling berust, en dat deze In
stelling voor tachtigduizend gulden een ta
melijk waardeloos schildery heeft verwor
ven.
Z. H. Exc. de Bisschop van Haarlem zal
de volgende week Maandag geen audiëntie
verleenen.
Betreft thans schoenen, wollen
stoffen, confectie-artikelen en
tricotages
De Staatscourant van Vrydagavond bevat
een Koninklijk Besluit, waarbij de invoer
van schoenen, wollen stoffen, confectie-arti
kelen en tricotage wordt gecontingenteerd.
Volgens dit besluit is gedurende het tijd
vak van 1 Januari 1932 tot 1 April 1932 de
invoer uit ieder land verboden van:
a. schoenen, laarzen en pantoffels, geheel
of voor het grootste deel van leder, voor zoo
ver deze meer bedraagt dan 50 ten honderd
van het gemiddelde aantal paren dier goe
deren, dat uit dat land per drie maanden
in de jaren 1928, 1929 en 1930 is ingevoerd;
b. schoenen, laarzen en pantoffels, niet
geheel of voor het grootste deel van leder,
caoutchouc, gomelastiek of rubber, voor
zoover deze meer bedraagt dan 75 ten hon
derd van het gemiddelde aantal paren dier
goederen, dat uit dat land per drie maanden
in de jaren 1928, 1929 en 1930 is ingevoerd;
c. schoenen, laarzen en pantoffels, geheel
of voor het grootste deel van caoutchouc,
gomelastiek of rubber, voor zoover deze meer
bedraagt dan 100 ten honderd van het ge
middelde aantal paren dier goederen, dat uit
dat land per drie maanden in de jaren 1929
en 1930 is ingevoerd.
Verder is gedurende het tydvak van 1 Fe
bruari 1932 tot 1 Mei 1932 verboden de in
voer uit ieder land van bovenkleeding en
onderkleeding, gebreid of uit tricotstof ver
vaardigd, zonder rubber (geen kousen of sok
ken) voor zoover deze meer bedraagt dan 60
ten honderd van hetgeen gemiddeld per
drie maanden in de jaren 1929 en 1930 van
die goederen uit dat land is ingevoerd, be
rekend naar de waarde dier goederen.
Op de derde plaats wordt gedurende het
tyvak van 1 Februari 1932 tot 1 Mei 1932 ver
boden de invoer uit ieder land van manu
facturen, stoffen en weefsels van wol
of van halfwol, voor zoover deze meer
bedraagt dan 62.5 ten honderd van hetgeen
gemiddeld per drie maanden in de jaren
1928, 1929 en 1930 van die goederen uit dat
land is ingevoerd berekend naar de waarde
dier goederen.
Tenslotte ls gedurende het tydvak van
Februari 1932 tot 1 Mei 1932 de invoer uit
ieder land verboden van:
a. bovenkleeding voor mannen en jongens,
vrouwen, meisjes en kleine kinderen, geen
gebreide en tricotgoederen e.d. niet vervaar'
digd van weefsels met caoutchouc (gomelas
tiek en rubber) en dergelijke, voor zoover
deze meer bedraagt dan 80 ten honderd van
hetgeen gemiddeld per drie maanden in de
Jaren 1928, 1929 en 1930 van die goederen uit
dat land is ingevoerd, berekend naar de
waarde dier goederen;
b. bovenkleeding voor mannen en jongens,
vrouwen, meisjes en kleine kinderen, ver
vaardigd van weefsels met caouthouc, voor
zoover deze meer bedraagt dan 100 ten hon
derd van hetgeen gemiddeld per drie maan
den in de jaren 1929 en 1930 van die goede
ren uit dat land is ingevoerd, berekend naar
de waarde dier goederen.
in hoofdzaak hieraan ls toe te schryven, dat
de „KW. 24", uit de laag komende, zich
niet behooriyk er van heeft overtuigd, dat
het vaarwater voor haar vry was. Dit was
inderdaad niet het geval en by behooriyke
oplettendheid had men op de „KW. 24'
daarmede rekening kunnen houden door te
wachten tot de „IJM. 49" voorby was.
Een schip dat uit de laag komt, moet zich
wel terdege ervan vergewissen, of dit veilig
kan geschieden. Daarin is de „KW. 24" te
kort geschoten, terwyi haar twéede fout hier
in bestaat, dat zy opnieuw achteruit heeft
geslagen, omdat de „IJM. 49" niet achter
haar om scheen te zullen gaan. Hoewel de
,IJM. 49" niet toegeeft dat dit mogelijk was,
had de „KW. 24" In elk geval niet verder
achteruit mogen gaan.
Fransch voorstel ter Ontwapeningsconferen
tie. Een intern, weermacht en een ga
rantie-verdrag.
De ontbinding der Jezuïetenorde door de
Spaansche cortes grondwettig verklaard.
Begrafenis der slachtoffers van den brand
te Den Haag.
De behandeling der moord zank-Eschaa-
zier voor de Haagsche Rechtbank.
Vergadering der Eerste Kamer.
Inaugurale rede Zeereerw. Zeergel. Pater
dr. W. Lampen O.F.M. als buitengewoon
hoogleeraar aan de R.K. Universiteit.
Reunion door een wervelwind geteisterd. -»
Ingediend Is een wetsontwerp tot instelling
van een Economischen Raad.
Het Japansche offensief tegen Tsjapel.
Nieuwe stap der mogendheden te wachten.
De Raad voor de Scheepvaart heeft uit
spraak gedaan inzake de aanvaring van den
stoomtreiler „Petten" IJM. 49 en den motor-
logger „Samenwerking" KW. 24 in de Vis-
schershaven te IJmuiden.
De Raad is van oordeel, dat deze aanvaring
Spoedig verbetering te verwachten?
Op vragen van den heer Rugge betreffende
verbetering van den weg langs de Smilder-
vaart heeft de Minister van Waterstaat ge
antwoord, dat hem de door den vrager ge
noemde ongevallen bekend zijn. Hij kan niet
toegeven, dat zij uitsluitend of voornamelijk
het gevolg zijn van den toestand van den
weg langs de Smildervaart. Wel kan worden
erkend, dat de weg niet ten volle voldoet aan
de eischen, welke met het oog op het verkeer
moeten worden gesteld, doch dit moet voor
bestuurders van motorvoertuigen een reden
te meer zijn om voorzichtigheid te betrach
ten.
Reeds geruimen tyd zyn plannen voor de
verbetering van tie wegverbinding Assen
Meppel opgemaakt en onderzocht. Men zal
echter om financieelé redenen eerst een be
slissing kunnen nemen, wanneer bekend is,
wat zal geschieden met de op den weg aan
wezige tram. Deze zaak is nog in onderzoek
bij de Commissie voor het Tramvraagstuk.
Verwacht wordt, dat deze aangelegenheid
binnen niet te langen tijd kan worden opge
lost. Alsdan zal zoo spoedig mogelijk met de
wegverbetering worden aangevangen.
In de civiele kamer der Haagsche Recht
bank is Vrijdagochtend herdacht de Don
derdag plotseling overleden Officier van
Justitie te 's-Gravenhage, Mr. Van Luyken
Glashorst.
De president, Mr. Du Mosch, zeide den
overledene te hebben leeren waardeeren als
magistraat, als mensch en als vriend. Hy
is plotseling aan onze vriendschap onttrok
ken, Zijn geest was eenvoudig, wars van
vertoon. Spr. zou daarom niet uitweiden
over hem. Hij wenschte slechts te herdenken
zyn toewijding en te zeggen, dat zijn nage
dachtenis nog lange jaren in vriendschap
zal voortduren.
De waarnemend Officier, Mr. Polman,
herinnerde er aan, dat de heer van Luyken
Glashorst nog gisterenochtend op het par
ket verscheen. Opvallend was zyn helder
oordeel en voor allen was hij een humaan
chef. Hij gaf daarbij steeds blijk van groo
te kennis en energie. Ook by het Parket
zal zyn nagedachtenis in hooge eere biy-
ven.
Hierop voerden het woord de Griffier,
Mr. v. d. Koppel en namens de balie Mr.
W. A. Telders, dien de groet? gaven van
hoofd en hart van Mr Van Luyken Glas
horst schetste.
Deze herdenking werd bijgewoond door
de meeste rechters, personeel van parket
en griffie, den procureur-generaal by het
Gerechtshof en den advocaat-generaal by
het Gerechtshof, Mr. de Visser,
Barometerstand 9 uur v.m.: 7.74 vooruit.
Groote Houtstraat 166 Haarlem
Licht op: de lantaarns moeten morgen
worden opgestoken om 5.24 en overmorgen
5.28.
De staking gaat door
Donderdagmorgen heeft allereerst een con.
ferentie plaats gehod tusschen den Metaal-
bond en de organisaties.
Donderdagmiddeg heeft ten departemente
van Arbeid de ryksbemiddelaar, ir. H. A. v.
IJsselstein beide partyen gehoord. Deze con.
ferentie heeft geen resultaat opgeleverd,
zoodat de aangekondigde staking, waarby
900 man betrokken zyn, Maandag as. zal
ingaan.
LONDEN, 5 Jan. (Reuter) Het wrak
van de M 2 moet, volgens krantenberichten,
naast het wrak van een tydens den oor
log gezonken Duitsche en van een Britsche
duikboot liggen.
De admiraliteit laat mededeelen. dat dui
kers hebben vastgesteld, dat de deur naar
de ruimte, waar het vliegtuig van de M 3
v/as ondergebracht, en ook het bovenste
toegangsluik in den commandotoren open
stonden. De andere luiken waren gesloten.
Het reddingswerk wordt voortgezet.
MADRID, 5 Februari De Cortes heb
ben met 189 tegen 45 stemmen een motie
aangenomen, waarin verklaard wordt, dat
de ontbinding van de Sociëteit van Jezus
in overeenstemming is met de grondwet
telijke voorschriften en een juiste afspie
geling is van de opvattingen der Cortes.
BERLIJN, 5 Februari (W.B.) Vanl wcl-
ingel'.che zyde wordt vernomen, dat het
verbod aan Nationaal-Scclalisten om lid
te zyn van de „Reichswehr" door den Mi
nister van Reichswehr, Groener, is opge
heven.
De Nationaal-Sociallstlsche recruten moe
ten "zich echter elk politiek optreden ont
zeggen.