Naar het Land van Overzee 11 m ->crr. DE EEUWIGE LANDSKNECHTEN Wordt China's leger door Duitsche Officieren aangevoerd? DERDE BLAD BLADZIJDE 1 De Heilig-Graf kerk te Jerusalem HOE IN ENGELAND DE VOETBAL ROLT RONDOM HET LEEGE GRAF VX.'vftU. Éssl ELECTRICITEIT VOOR DEN TUINBOUW VOOR NEDERLAND BEHOUDEN Door nauwe samenwerking DE ZEELIEDENACTIE „HOE MAAK IK ZELF EEN TELEVISIE-ONTVANGER i. In deze Oostersche stad, die ik u ge- Schetst heb, die stad met haar donker- overdekte gangstraatjes en haar nauwe ste gen, met de eeuwige kronkelingen en de warreling van haar doorgangen vol vreemd voddig volk, vol schreeuwende drukte, vol daverende bontheid van allerlei menigten, nationaliteiten en religies, en de wemeling van de duizenderlei vreemdsoortige dingen van het morgenland, saamgeperst en opge drongen binnen de middeleeuwsche muren, tusschen de steenen ophoogingen van mos keeën met hun minaretten, van kloosters en kerken, van seminaries en synagogen, zoe ken wij, pelgrims niet alleen, maar óók alle anderen die komen om dit befaamd Jerusa lem te bezoeken, naar dit ééne allereerst: Baar de kerk van het Heilig Graf. Dat is de plek, die eenmaal het middel punt der aarde heette: de uitdrukking van een naïef volksgeloof. Maar was het daarom zonder zin? Het leege Graf is het middel- Punt en de grondslag van ons geloof: want He H. Grafkerk, zooals zij was ten tijde der Kruisvaarders (XlIIe eeuw), en zooals zij nog heden ten dage is. het geloof In den Christus zou ijdel zijn, als de Heiland niet waarlijk verrezen was! En Bog is ditzelfde Graf van Jezus van Naza- reth als het keerpunt der wereldbeschaving. Want bij deze drempels zagen verleden en toekomst elkaar in de oogen, daar werd een nieuwe tijdsorde geboren, en een nieuwe ge dachte. De Joodsche cultuur zag er haar eind gekomen; de antieke wereld strandde op deze rots; voor de christelijke beschaving lichtte er de jonge dageraad. Maar weldra wordt datzelfde leege Grai ook weer als het centrum der wereldgeschie denis. Als Byzantium over het zenith zijner kracht heen is, scheidt dit Graf de wester- ®che van de oostersche wereld. Dan vormt het zelf het brandpunt van den strijd, dien de Westersche beschaving er strijdt met de Oostersche barbarij, het kruis met de Halve Maan. de Latijnsche wereld met het heiden dom. Maar eer er de wapenen der strijders nnkinken, zijn er duizenden heengetogen, hlddend en boetend; en duizenden hebben daarheen uit de verte hun handen gericht en het gelaat gewend. En al de geslachten hlijven daarop staren, óók al willen zij het Biet. Dit Graf heeft nog geen enkel tijdperk der wereldgeschiedenis onverschillig gelaten. Wie het niet in liefde gezocht, en met toe wijding vereerd hebben, moesten het daar om wel des te feller haten. Niet alleen dat zij het Graf haatten daar het ledig was, Blaar zij hadden Christus zelf liefst ander kerkboeken verbrand. Want Jezus is een princiep en een einddoel, een afgrond van goddelijk mysterie, zooals Papini zich uit drukt, tusschen twee stukken wereldgeschie denis. En ieder geslacht schrijft Zijn evan gelie opnieuw. Stemmingen der schemering Wanneer gij te Jerusalem komt, wacht dan tot het laatste halfuur vóórdat de kerk ge sloten wordt: en gaat er heen in het stille donker, niet zoolang de zon nog aan den hemel staat en de dagklaarte uw oogen af leidt. Of laat er u heenleiden met gesloten oo:en voor dit eerste bezoek, met den blik geheel inwendig gekeerd. En steun daarbij alleen op uw goed geloof als on een staf en stut. Wij ontberen het kinder, jk geloof dei- kruisvaarders in deze eeuw van hyper-kri tiek, en onze godsvrucht is niet bestand tegen de storingen van buiten. Als iets onze oogen hindert, worden zij uit de stemming ge - bracht, daar onze zenuwen niet sterker zijn dan onze wil, en concentratie van ons inner lijk wezen doorloopend boven onze kracht gaat. Wij hebben zwakke harten. Maar als gij. tegen avond wanneer het donker is, voor het eerst komt in de Heilig- Grafkerk, en ge daar, op een der heiligste plekken van deze aarde, plots uw oogen op slaat in het duister, terwijl alle vormen rondom u weggeschemerd zijn, terwijl een fantastische leegte om u heen ligt, onder de gewelven dezer vreemde kerk, die een cata combe lijkt of een geweldige grot, een laby rint waarin alles vreemde vormen aanneemt en onbegrijpelijk is, diep en duister, ont stellend, met uit al die onbegrijpelijke nissen en diepten bet stille gepinkel der honderden votieflampen, en het geschuifel der donkere silhouetten van het eene duister in het ar.dere duister, dan kan u onder dien hoogen koepel, die zich welft over de plek waar het gestorven Lichaam van Christus, gebalsemd en in het lijkkleed, rustte, een vreemde ontroering bevangen in dit don kere heiligdom, dat zelf staat als een myste rie om u heen. En in de stilte van dit oogen- bük leven de herinneringen op; in het zwij gen van dit duister rijzen de beelden; uit de weifelende schemeringen lichten de .i- sioenen aai:, en in uw ziel ontwaken de ge wijde woorden: „Waar hebt gij den Meester heengedragen?" „Hij is hier niet De eerste ontnuchtering. Dit alles is met evenveel woorden zeggen: dat de Heilig-Grafkerk overdag de aller grootste ontnuchtering kan zijn. Is het dit? zult gij vragen, wanneer gij aandachtig rondkijkt, in hoeken en gaten speurt. Want gij verwacht een kerk, zooals wij ons nu eenmaal een kerk denken. Gij veronderstelt een zekeren rijkdom, die de uitdrukking van een rechtmatigen eerbied is. Gij kunt het u niet anders denken, of hier doet een koster behoorlijk zijn werk; hier heerschen niet alleen netheid en orde, maar hier zal gebeden worden met ingetogenheid, en hier hangt een sfeer die past bij de hei ligheid van dit oord. Maar dat zijn de optimistische voorstel lingen van een even vroom als vaderlandsch gemoed, die niet het minst overeenkomen met de werkelijkheid. Want er is niets van al dat verwachte, van dat mooie of ook maar nette; het is 't Oosten, ook binnen dezen tempel. Daar is zelfs niets, dat ook maar smaak vol is in deze kerk. En welk een kerk! De groote, zware deur met haar onmogelijk slot, en een rond luikje daarnaast: „Wat heeft dit te beteekenen?" „Wel, de zorg voor de kerk Is toever trouwd aan twee Mohammedaansche fami lies, die ze voortdurend bewaken. De eerste van beide heeft de sleutels, maar bezit het recht niet om. de deur te ontsluiten; de tweede opent en sluit de deur, maar mag de sleutels niet bewaren. Deze worden door den wachter binnen het gebouw 's morgens, door het ronde luikje, toegereikt aan den- gene, die opent.... Mee dat gij over den dorpel gegaan zijt, ziet gij links een nis, waar kussens en klee- den liggen: daar hokken de Mohammedaan sche wachters van het heiligdom, liggen er te luieren en te kletsen. Een steenen trap, die door een poortboog In den muur verdwijnt onder een nuchtere lantaarn, is de opgang naar de dubbele ka pel van den Golgotha. Daaronder een ka pelletje als een krocht. Daarnaast een con- slstoriezaal van de Grieksch-orthodoxe gees telijkheid.... De basiliek van het H. Graf te Jerusalem met aangrenzende kloosters maal vermoord: een kruistocht om het Kruis te vernielen. Maar wat zij ook verzonnen om Hem uit het leven der menschheid te verbannen, en hoe zij den Zoon des Vaders ook verlaagden tot een filantroop of een socialist, tot een utopist of een Boeddha, tot een onwijze of een mythe, een die nooit geboren was in geen enkel werelddeel, zil verdreven zijn herinnering niet, en ruk ten evenmin zijn naam uit de harten der levenden: zelfs niet toen zij zochten naar iets dat zijn piaats moest Innemen, of dat dan waarheid of géést heette, godin der Rede of Humaniteit. Natuur of Vaderland, Ik-he.d of Solidariteit. De aanwezigheid züner loochenaars en bestrijders is zelf een bewijs voor Zijn bestaan. En de godslastering biyft een onvrijwillige belijdenis van Zijn eeuwige aanwezigheid. Het Graf is leeg, maar de Godmensch is in de kerken en op straat, bij het bed der stervenden en op het graf der gestorvenen. Uit de musea kan Hij niet verwijderd worden en Hij zal in de litera tuur blijven voortleven, ondanks alle beeld- stormers, en al werden ook alle missalen en Rondgang door de Kerk. Maar de kerk? vraagt ge. Gij wilt de kerk binnengaan, en staat hier als in een voorportaal. Maar een portaal is dit niet. Gij staat al in de kerk zelf. De Grieken heb ben den hoofdbeuk verder geheel afgescho ten met wanden, die tot de gewelven raken. Daarbinnen zijn zij heer en meester, en vie ren zij hun liturgische plechtigheden, zon der zich aan andere celebranten aan an dere altaren te storen. Drie verschillende religies doen er 's Zondags op hetzelfde uur haar dienst, en de één oversehreeuwt er den ander als opzettelijk. Trouwens de ruimte is zoo groot niet. Wij gaan nu links om het afgesloten koor der Grieken heen, door een soort omgang met kapellenkrans. Het is hier pikdonker, want alles is er dichtgebouwd of venster loos. De teekening van dit bouwwerk, het grondplan waarop dit werd opgetrokken, ont gaat den bezoeker volkomen. Maar even schiet licht in een diepe krocht. Gij kijkt langs een trap in dien kelder neer. Het uiuttismi Het altaar der Latijnen op de plaats der Kruisiging in de basiliek van het H. Graf te Jerusalem ziet er alles vochtig-grauw en beschimmeld uit. Het Is de krypte van S. Helena, met daarnaast de nis onder de rots, waarin de drie kruisen onder Constantyn's regeering werden weergevonden. Wij vervolgen den ommegang om hét koor der Grieken heen, en zien nog andere ka pellen, alle gehavend en verschilferd, bleek- grauw en armoedig en vies. De Grieken heb ben hier een zoldering ingebouwd, waarlangs ze in hun koor kunnen afdalen. Nieuwere kolommen staan er tegen oudere pijlers aan, zoodat het gebouw zelf hier meer op een ge kalefaterde ruïne lijkt, dan op een kunst werk. Overigens stortte de koepel boven het Grieksche koor in bij de laatste aardbeving, en ligt er nog maar een tijdelijk planken gewelf. Wij wandelen verder. Een dwaze volks verbeelding heeft dit gedeelte der kerkruim te „de gevangenis van Christus" genoemd. En van de eene spelonk komen we in de andere. Hier staat nu eindelijk ook een roomsch altaar, toegewijd aan Maria Magda- lena. Deze ruimte is weer een voorportaal voor een volgende, waarheen ze langs trap pen omhoog gaat: de kapel der Francis- kanen, met een sakristie daarbij aanslui tend. Nu komen we op onze schreden terug, aan het Magdalena-altaar voorbij, gaan dan tusschen mass'eve, vierkante pijlers door, en treden nu eindelijk in de ronde ruimte, onder den hoogen koepel, waar Christus in derdaad in het graf werd neergelegd. Door de ronde opening in den koepel valt een vloed van daglicht in. Hier kan men zien en de dingen onderscheiden. Alles is er lu guber en leelijk. De koepel verschilfert, de wanden zijn van een afschuwelijke kleur, die geen kleur meer is. Rondom hangen be droevende schilderijen en zilveren lampen in roode en bruine hulsels om ze schoon te houden. Het is er kil en vochtig. De kalk brokkelt van de achttien plompe pijlers in het ronde, alsof ze melaatsch waren. De ruwe steenen bodem is glad en glibberig. Van tusschen de pijlers komen vunzige hok ken, bergplaatsen, in de heilige ruimte uit, waaronder de kapel der Jacobieters het best te vergelijken valt met een steenkolenberg- plaats. Maar onze aandacht wordt hoofdzakelijk getrokken door het gebouwtje in kapelvorm, dat midden onder den koepel staat. Dit is dus het omhulsel van het heilig Graf. Een gebouwtje met twee kleine ruimten daarin, zooals de begraafplaats beschreven werd in het evangelie, en zooals er nog andere te Jerusalem bewaard zijn. Maar van de heele oorspronkelijke grafrots is er niets meer overig dan wat brokstukken. Wat wij hier in marmer gebouwd zien, is het kunstpro duct dat de menschen daarvoor in de plaats gesteld hebben. En het is zeer leelijk. Pierre Loti noemde het „le grand kiosque de mar- bre, d'un luxe demi barbare". Nu, in 1810, toen dit kapelletje gemetseld werd, was de Steeds, wanneer ergens ter wereld gewa pende opstanden, revoluties of geschillen plaats vinden, verzamelen zich ais gieren bij het aas een aantal „eeuwige landsknech ten", beroepsvechtersbazen, avonturiers en krijgs-enthousiasten bij de staven der bei de partijen. Uit alle landen komen zij. hebben niets anders geleerd dan oorlog, taktiek, strate gie zoeken het gevecht, het avontuur het is hun een beroep geworden! En dik wijls zijn dat niet onsympathieke lieden. Zij willen niet rijk er bij worden, zooals de menschen op den achtergrond, die wapens, munitie, levensmiddelen en berichten le veren! Zij willen slechtshet avontuur! zelfs al zou hun huid er de sporen van moe ten dragen Vanzelfsprekend is het, dat er onder deze lieden ook Duitschers zijn. Dat is geen ge heim. Bij Abd el Krim bevond zich Klems, de chef van den Generalen Staf der Rifkaby- len; in den Boliviaanschen „oorlog" voch ten verscheidene Duitschers mee. En daar om is het zoo goed als zeker dat er in de Japansche en Chineesche loopgraven bij Sjanghai wel een paar Duitschers zullen zitten. De meesten van hen zijn immers als kinderen in de loopgraven van Cam- brai of in het bloedbad van Verdun ge weest. Daarna hebben zij in de vrijwilli gerskorpsen meegevochten: in Opper-Sile- zië, in de Baltische gebieden. En toen.... was het te laat om een burgerlijk beroep op te vatten! En zoo trekken deze overge bleven strijders uit den grooten wereldoor log rusteloos rond, zoeken oorlog, avontuur, begeven zich van het eene slagveld naar het andere. Doch behalve deze groep Is er ook nog een tweede groep van menschen. welke is samengesteld uit vroegere beroepsofficieren, die in Duitschland geen plaats meer kun nen vinden. Door Klems opgeroepen, heb ben zij destijds de benden van Abd el Krim georganiseerd en gedrild; onder generaal Kundt hebben zij het Boliviaansche leger gereorganiseerd en opgebouwd: met Over ste Bauer zijn zij in 1928 naar China, naar Tsjang Kai Sjek getrokken. Het zijn men schen, die hun plichten als instructeur bui tengewoon ernstig opvatten, menschen, wier trouw en eerlijkheid dikwijls spreekwoorde lijk is geworden In het land, waarin zij zich zich gevestigd hebben. De diplomatie en de „landsknechten" Met enthousiasme hebben de Duitsche autoriteitx (dus in de eerste plaats het Ministerie van Bu.tenlandsche Zaken) een dergelijk optreden in vreemden staats dienst nooit aangezien. Toen kort na den oorlog Japansche wervers Duitsche onder officieren en officieren als instructeurs zoch ten, heeft men er dikwijls tegen gewaar schuwd. Een reden om hen te verbieden het land te verlaten, heeft men echter niet, zoolang hun streven zich niet recht streeks tegen Duitschland rient. Toen Overste Bauer In 1928 door gene raal Tsjang Kai Sjek werd opgeroepen en hij naar Nanking ging, was men over dit besluit weinig gesticht. Het is toen zelfs tot een diplomatiek intermezzo tusschen Ber lijn en Parijs gekomen, daar men in Parijs de vrees koesterde, dat de energieke Bauer Tsjang Kai Sjek op sleeptouw zou nemen. Maar men heeft toen met volle zekerheid kunnen bewijzen, dat behalve Engelsohe, ook Fransche officieren in Chineeschen en Japanschen staatsdienst staan. Bauer heeft en nooit zonder daarvan eerst het Duitsche ministerie van Buiten- landsche Zaken op de hoogte te stellen ongeveer 30 van zijn vroegere kameraden naar China gehaald, welke in Nanking, Door de pers circuleert het "be richt, dat een groot aantal Duit sche officieren een werkzaam, aandeel neemt bij de leiding der Chineesche actie bij Sjanghai. Zooals onderstaand artikel van een bijzonderen correspondent duidelijk weergeeft, zijn deze be richten geweldig overdreven Sjanghai en in het binnenland van China werden gestationeerd. Geen van hen is echter en dat moet nadrukkelijk worden vastgesteld ooit als troepencommandant werkzaam geweest, doch slechts als instruc teur, als leeraar en als starofficier. Tegenwoordig zijn er van deze 30 officie ren die dus den autoriteiten met naam en toenaam bekend zijn slechts nog on geveer 10 of 12 ln China: aan het hoofd van deze groep staat de opvolger van Over ste Bauer (die meer dan medewerker, te vens vriend en vertrouweling van Tsjang Kal Sjek werd) generaal Wetzel, wiens kwartier te Nanking is. Eenzelfde aantal bevindt zich in Japan; van hen is echter zooals in Tokio van officieele zijde wordt verklaard, niet één enkele bij de in Mands- joerije vechtende troepen. In zooverre zij en hun kameraden in China nog van Duit sche nationaliteit zijn, is hen van regee- ringszijde, onder bedreiging van de aller strengste dwangmaatregelen, strikte neu traliteit opgelegd, hetgeen ook wel vanzelf sprekend is. Wie er nog meer op het stryd- tooneei zijn.... Zoover is dus alles in orde! Maar er zijn nog anderen die op eigen gelegen heid in de strijdgebieden trachten mee te doen. Hun namen (misschien zijn het er twee of drie dozijn) zijn aan de Rijksre- geering niet bekend. Zij zijn niet met het vooropgestelde doel vertrokxen om in het buitenland te gaan zwerven, doch zijn eerst later, na eenigen tijd in het betreffende land te hebben gewoond, aan het avontu rieren geslagen. Zij zijn ook niet als offi cier werkzaam, maar als ordonnansen, te lefonisten, marconisten, vilegtuigenmon- teurs en chauffeurs. Hoe het hen gaat en waar zij eigenlijk gestationeerd zijn, is niet uit te vinden, is even oncontroleerbaar als b.v. de verblijfplaats van Engelsche, Fran sche en Italiaansche avonturiers. Als er hier en daar in Duitschland het gerucht de ronde doet. dat Duitschers voor China, of Japan worden aangeworven, kan men er zeker van zijn. dat dit afkomstig is van een zekere categorie van onruststo kers, die het land verdacht willen maken tegenover den vreemde en van diegenen, die uit deze berichten geld trachten te klop pen door van de vrijwilligers „provisie" of „borgstortingen" te verlangen, waarmede zij dan spoorloos verdwijnen. Een officieele, of onofficieele werving van vrijwilligers voor Japan of China bestaat er in Duitsch land niet! Pogingen daartoe bi) de con sulaten zijn zender effect! En bovendien zullen de Duitsche autoriteiten alles doen om avontuurlijk aangelegde jongelieden van deze onverstandige stappen af te brengen, niet alleen, daar zij het prestige van het land schaden tevens om deze jonge lieden voor de ellende van den oorlog en voor de daaruit voortvloeiende gevolgen te beschermen.... smaak niet zeer verfijnd. En de versiering met prulbloemen, met ingepakte kandelaars I en vetlampjes.... Als men hier een moment van geestelijke voldoening wil smaken, moet j men de oogen sluiten en de handen tegen i de voren houden. j Want tegenover den Ingang van deze grafkapel bevindt zich de ingang van het koor der Grieken. En hier zitten nu aldoor een paar wachthoudende Grieksche mon niken of popen te kletsen. Het is waar, dat de zuiderlingen heel wat meer stoornis kunnen velen dan wij. Maar de kakofonie die hier kan heerschen, wordt soms on- menschelijk. Achter het grafkapelletje hebben de Kop ten een altaar geplaatst. Terwijl dezen daar hun lamentaties afdreunen, zingen de Grie ken rechts en janken de Syrische Jacobiters. Onderwijl loopen kinderen door de kerk te spelen, glijden uit op den gladden vloer en bieren om het hardst. Een gids verklaart zonder eerbied een groep van gapende en fotografeerende toeristen wat er te koop is. Monniken schuren de koperen lampen, die met zware kettingen omhoog geheschen worden. De bedienaars en kosters der ver schillende riten kijken elkander aan, alsof ze elkaar willen aanvliegen. Het eene uur hebben de Franciscanen de zeggingschap over het Heilig Graf en het andere uur de Grieken, of wat weet ik veel. Ik moet om hoog zien, of die koepel het vandaag nog wel houdt. En wat zal er gebeuren, als die morgen invalt? Ja, dat weet niemand. Want alles gaat hier volgens vastomschreven rechten. Maar niemand mag aan die even- tueele puinen raken, als hij daarop geen geschreven recht kan laten gelden. Om die rechten kracht bij te zetten, gebruikte men hier wel eens vuisten en kandelaars. Een kerk als deze begrijpt men zoo maar niet in een ommezien. En eigenlijk is zij een wereldraadsel. Maar om er iets van te be grijpen, moet men inzicht hebben in haar geschiedenis. Ik zal trachten u dat verhaal te doen. Het is belangrijk op zich zelf en boeiend als een roman. Maar er komen daar bij ook gewichtige vragen ter beantwoor ding: is het H. Kruis, dat Helena vond, het ware Kruis van Christus? Is de plaats van Golgotha en het H. Graf inderdaad authen tiek? (Wordt vervolgd). Reeds geruimen tijd worden er op den proeftuin „Zu'.d.Hollandsch Glasdlstrict" te Naaldwijk proeven genomen met het gebruik van electriciteit ten behoeve van den tuin bouw. Deze proeven zijn in hoofdzaak op gezet in verband met het feit, dat door het invoeren van de vrachtauto's de paarden- mest steeds duurder werd, zoodat getracht moet worden voor de toekomst een andere verwarming te vinden voor de teelt onder het platte glas. De proeven die in 1930 werden genomen, werden eerst genomen om te zien, of het mogelijk is met behulp van electrische ver warming een prima product te kweeken. Er werden op een diepte van pl.m. 30 cM. in den bodem looden kabeltjes gelegd voor den stroom, die de werking van den paardenmest moest overnemen. Bij de genomen proeven is wel bewezen, dat het stroomverbruik nog veel te groot is en het een vraag is of deze verwarmings methode voor de komkommers, die in hoofd, zaak onder het platte glas worden geteeld, wél ooit rendabel kan worden. De leider van deze proeven, de heer ir. Riemens, komt tot de conclusie, dat elke kunstmatige verwarming boven paardenmest te verkiezen is, omdat men in staat is de zoo hoog nooölge temperaturen te regelen. Electrische verwarming, zonder een isolee. lende laag, doet den grond niet extra uitdro gen. Luchtverwarming naast bodem-verwar ming verhoogt in sterke mate de kwaliteit der vruchten, doch eischt veer energie en is daarom aan te bevelen gedurende de eerste weken. De oogst wordt schittc Vi'd vervroegd. Paardenmest is in staat om gedurende slechts 68 weken de vereischte warmte te leveren. Er zal nu nog onderzocht worden, op welke wijze het stroomverbruik verlaagd kan wor den en of de electrische nachtvorstwering in kassen en warenhuizen rendabel is. De proeven werden genomen met mede werking o.m. van de electrische bedrijven te Rotterdam, Den Haag en Delft, die de elec. trificatie bekostigen. Naar het „Handelsblad" verneemt heeft de Stoomvaart-Mij. Zeeland een order ge plaatst bij de Routerdamsthe Droogdok-Mij. voor den bouw van nieuwe ketels in het s.s. „Oranje Nassau". Door nauwe samenwerking met de genoemde werf en de Mij. Zeeland is het gelukt, dit werk voor Nederland te be houden. niettegenstaande de felle concur rentie van het buitenland. Nader verneemt het „Handelsblad" nog, dat de Centrale Bond van Transportarbei ders aan den Bond van Werkgevers in de Koopvaardij heeft verzocht nieuwe bespre kingen over een collectief contract te openen. „Hoe maak ik zelf een televisie ontvanger?", door M. W. H. de Gorter, Uitgave Kosmos, Am sterdam. Nu de televisie het laboratorium verlaten heeft en er reeds eenlge radio-stations zijn (o.a. Londen en Witzleben), die regelmatig ook televisie-uitzendingen geven, is de tijd gekomen, dat menig amateur zich afvraagt of' hier niet een nieuw gebied voor experi menteeren is en of het hem niet mogelijk zal zijn om door proefnemingen een steentje bü te dragen tot de verdere ontwikkeling van deze nieuwe vinding. Die vraag kan inderdaad thans bevesti gend beantwoord worden en daarom is een populair geschreven werkje, als van den heer M. W. H. de Gorter zeer welkom. Hierin toch vinden we een practische handleiding bil het zelf construeeren van een toestel voor t-ele visie.ontvangst. Den amateur, die over ee j- ge handigheid beschikt, zal het niet mr .dijk vallen aan de hand van de verstrekte wen ken een ontvanger te bouwen, die reeds aar dige resultaten geeft. Behalve voor de amateurs, is het boekje ook van belang voor den gewonen omroep- luisteraar, die belangstelt in televisie, daar het hem antwoord geeft op vele vragen, die hy zich stelt omtrent de werking van den huidigen toestand van dit interessante nieuwe gebied der radio. En de prijs, die nog geen gulden bedraagt, zal geen bezwaar zyn het werkje aan te schaffen. Londen is in een woord uitgelaten! Beslist het lot een „All-Londoo Cup-final"? De clubs doen uil- nemende zaken. Voetbal-strategie brengt Arsenal in de desni-finale. Een minuut van onbedachtzaam heid elimineert Huddersfield. Chelsea brengt haar supporters boven de wolken. Everton geeft geen krimp. Londen was Zaterdagmiddag eenvoudig in de wolken. En als 't gekund had, misschien wel daarboven, louter van uitgelatenheid over het Cup-succes. Alles is prachtig van stapel geloopen, en de scliiet-gebedjes wer den blijkbaar verhoord. Arsenal won en Chelsea won ziedaar de vurige wensen van al diegenen, die zich Londenaars noe men. Mogelijk wordt de sport-gemeente uit de machtige metropolis voor egoïstisch uit gekreten, maar nu deze hoop in vervulling is gegaan, nu hoopt men nog meer. En be grijpelijk, want 't zou inderdaad wel zeer jammer zijn, als het lot een spaak in het wiel stak. Aller oogen zijn thans gericht op Lancaster Gate 22, waar een of andere poe zelige miss haar snuitig handje in een car- tonnen doos laat zakken om de gewraakte vodjes papier op te diepen. Nog eenige uren en dan weten wij, of de Londensche ver wachtingen in vervulling gaan; of wy eind April op Wembley zullen worden getracteerd op een all-Londen beker-finale! De zesde ronde gaf intusschen de volgende uitkomsten Huddersfield Town—Arsenal 01, 67003 toeschouwers, recette 4882. Liverpool—Chelsea 02, 57000 toeschou wers, recette 4170. Bury—Manchester City 34, 28035 toe schouwers, recette 2372. Newcastle UnitedWatford 50, 57879 toeschouwers, recette 3818. Deze cijfers alleen spreken al meer dan ellenlange commentaren, want 't is tocjh wel frappeerend, dat deze vier matches een 210.000 menschen tot zich lokten, die 15272 aan entrées betaalden, waarby ook nog rekening moet worden gehouden, dat zoowel de loketten aan den Leeds Road, ais op Ansfield bereids moesten worden gesloten, omdat er eenvoudig geen mensch meer kon worden by geplant. Thans nemen wy u eerst mee naar Leed3 Road, waar de „big match" werd uitgestre den tusschen Huddersfield en Arsenal. Voetbal ls niet slechts een spel van hard- loopen en tegen een bal trappen, indien er geiykwaardigheid van krachten is, zooals in dien stryd, doch dan is voetbal ook een her senspel, een spel vol strategie, waarin het kleinste foutje de allergrootste gevolgen kan hebben. In zulke oogenblikken spelen geraf fineerdheid en overleg o zulk een enorme rol, waarvan Huddersfield thans weer een boekje kan opendoen. De Arsenal huldigt, zooals wij u al eens eerder vertelden, het drie-back-systeem, waarby de spil Roberts als derde verdediger fungeert. Nu Zaterdag kreeg de Arsenal reeds in de eerste minuut een hoekschop te nemen, waarby elk ver dediger zijn mannetje dekte, geheel sche matisch. De hoekschop kwam; elke verde diger hield zyn aangewezen man ln de ga ten, maar o schrik, wie had den back. Ro berts gezien, die ongedekt den bal ln net Huddersfield-doel kopte! Deze Londensche geraffineerdheid kostte Huddersfield de fi nale, want door te systematisch verdedigen werd men eenvoudig verrast door een listig heid van den Londenschen spil. In het verdere deel van den kamp kwam de geiykwaardigheid volkomen tot uitdruk king. Huddersfield hield den dirigent van den Arsenal-attaque nauwgezet in het oog, en dit feit reeds maakte deze voorhoede by lange niet zoo gevaariyk als anders. Ove rigens mogen de Londenaars ook nog van geluk spreken, toen Magnall Arsenal's kee per, Mos, uit zyn hok lokte. Laatstgenoemde kon weliswaar den bal niet te pakken krij gen, doch hinderde den Huddersfield-man zoodanig, dat hy in plaats van in, naast het onbeschermde doel schoot. Ook al moge de Londensche techniek in totaal hooger wor den aangeslagen, qua overheerschlng en geestdrift had het home-team stellig een Csaw verdiend. Wat baten echter zulke na- besCVuwingen? Huddersfield is geëlimi neerd. Eén troost echter al komt Hud dersfield dan niet naar Wembley, is Wem bley naar den Leeds Road gekomen, wat de recette betreft. Chelsea heeft 't op Anfield hard te ver duren gehad, al doen de cyfers 2—0 anders vermoeden. Liverpool torste zichtbaar veel te veel het gewicht van den stryd. In het veld tactisch opgezette aanvallen, maar niet zoodra kwam men in de gevaarlijke zone, of de Li- verpool-aanvallers raakten op hol. Echter dient ook gezegd, dat de Chelsea-spil, O'Dowd den stryd van zyn leven speelde, terwyi ook het andere deel van dit elftal zichzelf overtrof. In de voorhoede speelde Hughie Gallacher als een duivel, wat hem zelf een goal opleverde, terwyi hy na bril- lant werk Pearson in staat stelde de zege tot een voldongen feit te maken. Verder moest Watford, de 3e divisie-club, met 50 het onderspit delven, wat trouwens iedereen verwachtte. Veel meer moeite had Manchester City nog met Bury uit de 2e di visie. Was dit de hoofdschotel van het Zaterdag- sche menu, wy zouden bepaald onvolledig zyn, als wy ook niet de 3I overwinning van Everton releveerden op Sheffield Wed nesday. Hierdoor blyven de Toffees nog in „the running", en wachten op het struikelen van Arsenal, wat by het overladen program ma van cup en competitie niet tot de onmo- geiykheden zou behooren. U weet het beste paardook al spreekt geheel Lon den van een dubbelen triomf voor de mannen van Highbury. De verdere uitslagen laten wy voor dit keer onbesproken, omdat zy de algemeene situatie niet hebben gewyzigd. Uit het programma voor a.s. Zaterdag lichten wy als voornaamste gebeurtenissen: Arsenal versus Leicester City en Everton versus Aston Villa. Zoo juist ervaren wy, dat het lot den Londenschen clubs inderdaad gunstig is ge weest, want in Huddersfield: Newcastle United—Chelsea, Birmingham: Arsenal—Manchester City. Beter had men 't niet kunnen treffen! „Veertien jaar geleden heb ik me hier g% vestigd, doch ieder jaar vast steek ik de straat over om myn ouwe lui te bezoeken." (Life).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1932 | | pagina 9