Naar het Land van Overzee DE HEILIG GRAFKERK TE JERUZALEM De Heilige Plaatsen leven voort in de traditie LESSEN VAN HET VERLEDEN In de eeuw der snelheid ook snelle beslissingen TWEEDE BLAD DINSDAG 8 MAART 1932 BLADZIJDE 1 DE H. GRAFKERK VAN KEIZER CONSTANTINUS, 335 NA CHR. 0~J3 JLL BEGROOTING VAN WATERSTAAT Memorie van Antwoord DE RESTAURATIE VAN MODESTIS door Benito Mussolini Toen generaal Gordon Pacha, de geniale Verdediger van Khartoum, te Jerusalem kwam en de H. Grafkerk aldaar bezocht, kon hij er zich maar niet mee vereenigen, dat deze zóóver binnen de muren ligt, dat zij het middelpunt der stad kan heeten, terwijl de evangelies duidelijk zeggen, dat Jezus buiten den stadsmuur gekruisigd en begraven werd. Zoo ging hij dan zoeken en Vond hij buiten den muur een nieuwen kruisberg, die er uitzag als een schedel of doodshoofd, met gaten en holten daarin Voor neus en oogen. De Engelsche generaal vergat daarbij echter drie dingen: dat de kruisiging nu 1900 jaar geleden plaats greep; dat de huidige stadsmuur dagteekent van de XVIde eeuw; en dat de gaten in het heuveltje, dat hij voor de Schedelplaats of Kalvarië hield, van nog jonger dagtee- kening zijn. En toen hij dan ook, door ko ningin Victoria ontvangen, haar verslag tieed van zijn ontdekkingen, hoorde de vor stin hem aan met de beleefdheid die hoog geplaatste npersonen eigen is; maar kon zij toch in 't eind niet nalaten hem toe te voe gen: „met alle waardeering voor uw scherp zinnigheid, generaal, denk ik, dat ik het voortaan nog maar zal houden met de op- Vatting van mijn koninklijke zuster Sint Helena". Sinds David heeft Jerusalem zich altijd haar het noorden toe uitgebreid, waar in Pilatus' dagen de plek Golgotha buiten den stadsmuur lag. Of de latere stadsmuur nu door Hadrianus of door keizer Commodus (180192) gebouwd werd, doet hier niets ter zake: in elk geval liep deze zóó ver naar het noorden toe, dat de Kalvarieberg bin- hen zijn gordel kwam te liggen. Wij, Nederlanders, die ons een berg voor stellen als een suikerbrood, hebben van den Kalvarieb erg meestal een geheel valsche voorstelling. Spreekt Vondel ook niet van sen „kruisberg hard van steen," alsof dit een hooge rots was? Als kinderen denken wij onwillekeurig daarbij aan een berg als een toren, zooals primitieve schilders dat Verbeeld hebben: en nog altijd wordt een ..kruisweg" liefst aangelegd tegen een heu vel, om dan, als op de H. Landstichting, te eindigen in een hoogen top. Maar Golgotha, wat wij den Kalvarie berg noemen, is niet meer geweest dan een glooiing van het terrein, een kleine, rotsa<»htige verhevenheid, die des te meer „relief" verkreeg, omdat er tusschen dit ge steente en het verdere, rotsachtige verloop van het landschap een kloof of verdieping lag. Langs die kloof lagen tuinen tegen de helling aan, en in een van deze tuinen had Jozef van Arimathea een nieuw graf in de rots laten uitkappen. *"h+ bestond uit twee kamertjes. In het tweede was een nis gerond over een steenen bank, naar Joodsch gebruik. Op die bank werd het lijk neerge legd. De ingang, in den vorm eener lage deuropening, werd gesloten door een ron den steen, als een molensteen, die daarvóór gerold werd. Op schilderijen ziet men dikwijls, dat de vrome vrouwen die Christus begeleiden naar het graf, de doeken, de nagels en de door nenkroon des Heeren meedragen. Deze re lieken zouden dan aldus bewaard zijn. Maar waar bleef het H. Kruis na den dood des Heeren? De Romeinsche Wet bepaalde, dat de schandpaal waaraan een misdadiger gestor ven was, uit den weg moest geruimd worden als onzuiver. Deze werd geen tweeden keer gebruikt voor een terechtstelling. De fol tertuigen werden weggenomen, wellicht langs den weg geworpen. Kwamen zij ter plaatse in een kloof of kuil terecht? Daar schijnt zich niemand om bekommerd te hebben. Moesten de vrome vrouwen niet gruwen, bij de gedachte alléén al aan het schandehout der wreede martelie? Toen de Apostelen overtuigd waren van Christus' verrijzenis en wisten, wat hun le venstaak was, hadden zij wel over andere dingen na te denken dan over het verza melen van relieken. De eerste kerk had geen materieele bekommernissen. Zij leidde een geheel geestelijk leven. En als Paulus het Kruis verheerlijkte, bedoelde hij dit als symbool der verlossing alleen. Daarenboven was heel de aandacht en godsvrucht der eerste christenen gericht op de heerlijkheid van den triomfeerenden Godmensch, en niet, of veel minder, op de smartelijkheid van den lijdenden Zaligmaker. Jacobus, een neef des Heeren, leidde als eerste bisschop der Heilige Stad alhier de christengemeente. In het jaar 62 stierf hij er den marteldood en werd opgevolgd doorzijn broeder Simeon. Deze leidde, vóór de komst van Titus, zijn kudde naar Pella, in het over-Jordaansche, vanwaar zij terugkeerden na de verwoesting der stad. De Romeinen I. Rotonde van het H. Graf. II. De Golgotha- kapel. III. Krypte der H. Helena. ï>e Golgotha-heuvel, het Graf en de Stadsmuur van Jerusalem in Christus' tijd hadden heel de pracht van vroeger binnen de muren verwoest. Jerusalem was een puinhoop gelijk. Maar buiten de poort lagen Golgo tha en Jozefs graspelonk onaangetast. Simeon, de bisschop, leefde tot het jaar 107: met hem leefde de herinnering aan Jezus' dood en opstanding voort. Zij werd overlevering in den mond zijner opvolgers. Na het jaar 135 wordt den Joden verboden het stadsgebied te betreden. Maar dan zijn er reeds Greco-romeinen die christen zijn. Voor dezen gold het verbod niet, of ook werden de dekreten niet in dezelfde strenge mate op hen toegepast; en deze christenen, die heidenen geweest waren, bleven met de gekerstende Joden in trouwe verbinding. Tegen het jaar 190 is een zekere Narcissus bisschop van Jerusalem, geboren in 96 en van Grieksch-Romeinsche afkomst, hetgeen pleit voor de eenheid der christenen van toen. Hij beleefde de tweede verwoesting van het antiek Jerusalm. Maar reeds vóór zijn bisschopswijding waren pelgrims naar de H. Stad gekomen met het doel om te bidden op de plaatsen, waar de Heiland Zijn voetspoor had gedrukt. En onder zijn opvolger Alexander werd deze toevloed nog grooter. Alexander was bevriend met Ori- gines, en de bisschop wakkerde zelf de eer ste topografische onderzoekingen in het ver woest Jerusalem aan. Toen hij den martel dood stierf, ging tegen 265 Eusebius van Ce- sarea geboren worden, die de H.H. plaatsen methodisch codificeerde. Men had ze niet uit het gezicht verloren. Hadrianus' Romeinsche stad waar Jerusalem stond. Intusschen hadden groote veranderingen te Jerusalem plaats gegrepen. Een hocge- priester der Joden had er weer den vroe- geren eeredienst hervat, en een valsche Messias was er opgestaan. Een opstand der Joden brak uit. Nu was het Julius Severus, die de opstandelingen versloeg. Misschien verscheen keizer Hadrianus wel zelf op het gevechtsterrein. Jerusa'em werd opnieuw ingenomen. In 135 was de opstand gedempt en werden duizenden Joden verkocht als slaven De H. Stad werd met den bodem gelijk gemaakt. Zelfs de naam Jerusalem moest verdwijnen. Een nieuwe Romeinschestad werd gebouwd, waar de hoofdstad van het Joodsche rijk gestaan had, en deze heette voort?, an Aelia Capitolina, Het werd een stad met forum en theaters. Hadrianus' beeld stond op het oude tempel plein en een Kapitool werd gebouwd, waar Golgotha lag. Voor Hadrianus was er geen verschil tusschen Christenen en Joden. Hinderde het hem, dat dezen naar de tem pelplaats hun handen hieven, en genen knielden op Calvarië? Eusebius en S. Hiero- nymus beweren, dat hij beiden sarren wilde. Maar misschien spotte de scepticus met alle teergevoeligheid op het gebied van gods dienst, te meer waar het hier overwonne nen gold. Kortom: hij liet den grond slech ten, waar Golgotha lag en de rotsige helling met het Graf des Heeren. Daar stichtte hij het kapitool der nieuwe Romeinsche stad, toen de esplanade er klaar was. Zij zal om muurd geweest zijn en beplant met myrten- boschjes. Want Venus kreeg haar beeld waar het H. Graf door de aarde bedolven was en Jupiter het zijne, waar vroeger het Golgotha-heuveltje oprees, dat het Kruis gedragen had. Zoo was het geloof der Joden weggevaagd van het plein, voortaan ont wijd door 's keizers eigen beeltenis; en het geloof der christenen werd onder het opge hoopte zand en de fundamenten van het Romeinsche kapitool met zijn afgoden, be graven Wat Hadrianus niet gewild, of niet ge dacht had, geschiedde: in den trouwen grond bleven verder èn Graf èn Kruisberg ongeschonden bewaard, tot een volgend ge slacht er na ongeveer 180 jaren de heilige plaatsen zou terugvinden. Keizer Constantinus en Jerusalem Een nieuwe tijd begint voor Jerusalem evenals voor de christenheid, wanneer een keizer op den troon van Rome het doopsel ontvangt. Het edikt van Milaan, door Con stantinus geteekend, schenkt de kerk de volledige vrijheid. Macarius, bisschop der H. Stad, ontmoet den keizer bij het con cilie van Nicea en verkrijgt van hem het verlof, om de bouwwerken van Hadrianus op te ruimen en de H. plaatsen op te gra ven. Na het concilie begint de bisschop aanstonds de werkzaamheden. En nu spoedt St. Helena, 's keizers eigen moeder, naar het heilig' land, om er Jesus' voet sporen te vereeren. Het spreekt van zelf dat de koninklijke bedevaartgangster voor deze opgravingen de levendigste belangstelling koesterde. De Golgotharots kwam aan het licht, de H. Grafkerk werd blootgelegd tij dens haar verblijf in Jerusalem om trent dien tijd. Maar wat niemand zocht werd toen tevens gevonden. In een nis of spleet van den Golgotha ontdekte men drie kruisen, waaronder den balk met Pilatus' inschrift: „I. N. R. I." Niemand had er zich te voren op be roemd het Kruis des Heeren te bezitten. Een legende was alsdan zelfs verbreid die meende, dat dit heilig werktuig der verlos sing in den hemel was opgenomen, daar niemand waardig heeten mocht, het op aarde te bezitten; den 25sten Augustus 325 is het concilie ten einde, en St. Cyrillus van Jerusalem deelt mede, dat 347 partikels van het H. Kruis reeds over de geheele we reld verspreid zijn. Zoo de legende ook het H. Hout in de armen legt der ge kroonde vrouw, die het vol vereering om geeft met haar parelen mantel, het lijdt geen twijfel dat het, zoo niet door haar en wonderlijk herkend als dat de legende wil, gevonden werd bij Macarius' opgra- vingswerk. De ontroerende Kruisvinding wordt het eerst aan Helena toegeschreven door S. Ambrosius in 395. In 329 was de vrome vrouw zelf gestorven. Chrysostomos en Am brosius vermelden beiden, dat het kruis als zoodanig herkend werd door het opschrift, waarvan het evangelie spreekt. Helena zelve liet een basiliek bouwen op den Olijfberg, en de nog grootendeels be staande te Bethlehem, mede op aansporing van den keizer. Deze zond zelf twee archi tecten uit Byzantium, om een derde kerk al daar te bouwen, en wel boven Golgotha en het H. Graf. Deze werd reeds in 335 inge wijd. De feesten duurden zeven dagen, van den veertienden tot den een-en-twintigsten September. Zij zetten in met de plechtige tooning van het weergevonden kruis des Heeren; en op dezen dag viert de heele Kerk nog altijd het feest van Kruisverhef fing. Nog altijd heette de stad nu Aelia. Maar met het aantal der christenen, dat er groeide binnen de stadsmuren, die „de pelgrim van Bordeaux" er in 333 zag, kwam ook lang zaam de oude naam terug. Naar mate het heidendom afnam, werd Jerusalem weer zich zelf. Tevergeefs trachtte Juliaan de Afvallige den tempel der Joden te herbouwen. Op het einde der vierde eeuw was Jerusalem een der groote steden van het christendom, waar vorsten en pelgrims uit alle oorden ver schenen, kerken en pelgrimshuizen toe namen en het geloof steeds nieuwe won deren werkte. De komst van duizenden, uit Perzië en Klein-Azië, uit Arabië en Afrika, als de wijding der H. Grafkerk herdacht werd, bracht er welvaart en bloei. De heele Oriëntaalsche handel vond er zijn brand punt. Verwoestingen door Perzen, Joden en Moslims. Zij namen Jerusalem in en richtten er een vreeselijk bloedbad aan. De geschiedschrij vers spreken van 33000 dooden. De inwoners die een handwerk uitoefenden, werden in ballingschap weggevoerd. Ook de patriarch en de kruisreliek werden naar Perzië over gebracht. De kerken van Jerusalem, aan den Perzischen vuurgod gewijd, gingen in vlammen op. Wat niet verwoest was door de Perzen, vernielden na hen de Joden. Deze waren het, die de poorten der stad geopend hadden voor den vijand. Wéér is Jerusalem gedeeltelijk verwoest, half uitgemoord. Eerst in 627 trekken de Perzen terug, als keizer Heraclius ze verslaat en Chosroës sterft. In 630 brengt de keizer het H. Kruis naar Jerusalem terug en begint de monnik Modestes er de H. Grafkerk te herstellen. Zes jaren later maken de Ara bieren zich meester van de H. Stad. Deze Arabieren waren altijd gevaarlijke buren geweest. Mahomeds leer stempelde hen tot vijanden der chistenen. Van Byzan tium was geen hulp te verwachten. In 638 betreedt Omar, hun kalif, Jerusa lem. Hij bidt in de H. Grafkerk, daar Chris tus voor den Saraceen een profeet is als Mahomed. Tot het jaar 1099 blijft het H. Land nu in de macht van den Islam. Dan wekt ürbanus II tot den kruistocht op, uit deernis met de H. Plaatsen, ontsteld over hun verval.' Keizer Constantijn had over Golgotha en het Heilig Graf samen een groote basiliek gebouwd, naar het klassieke type van een weelderige Romeinsche woning. Maar er waren belangrijke grondwerken noodig ge weest om hier, na de gedane opgravingen, zulk een groot gebouw op te richten. De grafkamer zelf werd uit de rots gehouwen en vrij gelegd, het omringend terrein in ring- vorm gelijk gemaakt. Zoo werd ook de Gol- gotha-hoogte naar drie zijden afgekapt, zoo dat van de vroegere verhevenheid nog maar iets als een kubus overbleef. Het H. Graf, met marmer ombouwd, werd door een koe pelbouw overwelfd: daarbij sloot een lang- schip aan, dat den Golgotha-kubus omsloot en over de krypte van S. Helena, waar het kruis gevonden was, heenreikte, in de lang- zijde afgesloten door atrium en voorhaL De monnik Modestes had dit alles zoo goed mogelijk hersteld. Maar in 935 veran derden de Muzelmannen een gedeelte der oude basiliek in een Moskee, omdat kalif Omar er gebeden had. Moslims en Joden staken er in 966 den brand in, die het dak verwoestte, waarbij de patriarch Johannes levend verbrand werd. In 976 was alleen nog maar de koepel hersteld. De rest der kerk lag nog tien jaren daarna open. Dan, in het onheilsjaar 1009 beval kalif Hakem bi-amr Illah de systematische vernietiging der ba siliek. Zij werd nu geheel afgebroken, zoo ver de hechtheid der benedengedeelten zich niet daartegen verzetten. Maar wat er nog van het H. Graf stond, werd met ijzeren hamers stukgeslagen. Alleen de grondstuk ken en de bank waarop 's Heeren Lichaam gerust had, bleven over. De vernietiging was overigens grondig doorgevoerd. Nu is het patriarch Nicephorus die den moed vindt om een herstelling te beginnen. Maar hij kon alleen denken aan het herstel van de koepelruimte die het H. Graf bevei ligen moest. Zelfs mochten de christenen weer openlijk bidden in het schamel her stelde kerkgebouw. In 1030 krijgt de keizer van Byzans de toestemming, om het heilig dom te herstellen op zijn kosten. Daar werpt een aardbeving de kerken van Jerusalem omver. Tot het jaar 1042 aanbrak. Nu was het een rijk man uit Jerusalem zelf, die door de keizerlijke bijdragen gesteund, uit eigen middelen het herstel bekostigde. In 1048 welfde zich dan opnieuw een koepel over 's Heeren geschonden graf. Maar de groote basiliek van Constantijn werd niet meer her- Ontleend is aan de Memorie van Ant woord op het voorloopig verslag der Water- staatsbegrooting 1932: Wat betreft de opmerking over salarieering van de bureelambtenaren kan worden mede gedeeld, dat binnenkort een aanvulling van het bezoldigingsbesluit Burgerlijke Rijksamb tenaren op dit punt kan worden verwacht. Ook de regeering is er ten volle van over tuigd, dat de tegenwoordige „verwarde toe stand" op vervoersgebied veel zorg eischt en dat een betere afbakening of liever coördina tie tusschen de verschillends vervoermiddelen wenschelijk is. Zij heeft reeds in 1929 om trent dit zeer moeilijk vraagstuk advies ge vraagd aan de commissie-Patijn. Het rapport is onlangs uitgebracht en zal binnen eenige dagen worden gepubliceerd. Of en in hoever een Vervoerraad te dezen een oplossing zou kunnen brengen, zal aan de hand van dit rapport worden overwogen. De vraag of het wenschelijk is den termijn van ontzegging der bevoegdheid motorrijtui gen te besturen te verlengen, is in onderzoek. De bouw van de brug bij Moerdijk zal zoo veel doenlijk worden bespoedigd. In verband met de regeling met de gemeente Arnhem is het niet onmogelijk, dat de bouw van een brug bij Arnhem wordt uitgesteld. Omtrent de ramp met het vliegtuig Ooie vaar is een nader onderzoek inzake de oor zaak van het ongeval, aansluitende aan het bekendgemaakte rapport van de daartoe door de Siameesche regeering ingestelde commis sie aanhangig. Het ligt in het voornemen eerlang de elec- trificatie van de lijn AmsterdamAmersfoort te ondernemen. Het denkbeeld om deze elec- trificatie in te voeren vóór de voltooiing der spoorwegverbetering in Amsterdam ontmoet bezwaren. Omtrent de technische zijde v.h. spoorwegvraagstuk in en om Rotterdam be staat overeenstemming met de Ned.-Spoor- wegen en de gemeente Rotterdamonderhan delingen met de gemeente Schiedam zijn gaande. Spoedige uitvoering wordt belemmerd door de zeer hooge kosten, waarvan de ver deeling tusschen partijen thans niet kan wor den vastgesteld. Tegen opheffing van den Oosterspoorweg te Utrecht bestaat overwegend bezwaar. steld. Er kwam een veel kleinere ruimte voor in de plaats die aansloot bij den koepel bouw en den Golgotha overhuifde. Deze kerk werd naar den keizer die van Constantinus Monomagus genoemd. En deze was het, die de kruisvaarders vonden. Onder den grond, maar nu geheel buiten het verkleinde heiligdom gelegen, bleef de krypte van S. Helena voortbestaan. Precies zooals deze er nog altijd uitziet, met haar ongelijke, plompe zuilen en zware hoofdge stellen, is deze wel onveranderd gebleven in den toestand waarin de restauratie van kei zer Monomagus haar gebracht had in 1048. Ook de Golgothakapel zien wij heden nog, zooals zij er uitzag in de tweede helft der Xlde eeuw. Alleen was deze toen met mo zaïekwerken beeleed. Maar men zag er de rots en de rotsspleet als heden ten a'age. Doch met de komst der kru.rvaarders zou de basiliek een nieuwe gestalte krijgen: een derde H. Grafkerk, die nagenoeg de kerk van heden is, ging verrijzen. Een nieuwe tyd brak aan. (Wordt vervolgd). Geen driehonderd jaar duurden vrede en voorspoed. In 614 verschijnt Chosroës Palestina met een woeste horde van vrede en i Dës II in I n Perzen. OE H. GRAFKERK TE JERUSALEM IN 1045 I. De Rotonde van het H. Graf. II. De krypte van S. Helena. III. Golgotha. Ten gevolge van een nieuw amendement °P de Amerikaansche grondwet zal in 't ver lig een nieuw gekozen president inplaats Van op den 4en Maart op 15 Januari zijn Rmbt aanvaarden en zal een nieuw congres zlJn werkzaamheden aanvangen in de maand ■Januari, volgende op de verkiezingen die in November plaats hadden, inplaats van te jachten tot December var het vlogende Jaar, hetgeen een jaar plus een maand tijds verschil beteekende tusschen de verkiezing het in functie treden. Dit amendement door beide huizen van het Congres goed gekeurd en men most nu nog aan de ver schillende staten ter aanneming worden Voorgelegd. Het heep de goedkeuring noodig van 36 state" voordat het zal zijn opgeno men in de constitutie Dit amendement op f^n constitutie, die sedert 143 jaren in wer- ,in8 is, is van bijzonder belang als teeken daarvoor, dat na anderhalve eeuw het tsm- Po van het bsstuursapparaat dient te wor den versneld. 140 jaar geleden was het nog jvel in overeenstemming met de eischen van 5t parlementaire leven dat de president jachten kon tot den 4den Maart alvorens jn functie te treden. Het ging er niet slech- 'r om. Evenmin was het erg, dat het Con ges pas 13 maanden na zijn verkiezing £°or het volk bijeenkwim. Het Kom' ons "eden ten dage ietwat zonderling voor, dat "a de verkiezing van een nieuw Congres het °Ude neg bleef zitten en wetten maakte al 4- dden de kiezers door het aanwijzen van SeRatoreu en afgevaardigden van tegenover stelde partijen duidelijk ge oond, dat zi' n;et gewenscht waren. Deze wijziging in het gevoelen van het land kon eerst 13 maan den later in de wetgeving tot uiting komen, tenzij de president het gewenscht achtte p nieuwe leden in een buitengewone zit- "'2 b'ieen te roepen, hetgeen eerst ver scheidene maanden na de verkiezing kon t "ats hebben. Deze gang van zaken doet in Europa veel Vreemder aan dan in Amerika, daar zoowel 'n Groot Brittannië als op het Continent Pet oude parlement aanstonds ophoudt te tfnetionneeren, zoodra het kiezerskorps tot ee" koerswijziging heeft besloten, terwijl 't Pteuw gekozen college aanstonds gereed In dit artikel verdedigt Musso lini, de Italiaanschdictatorde actieve dictatuur tegenover het z.i. volkomen verouderde, trage parle mentarisme. staat om de teugels van het bewind in han den te nemen. Door spoed te zetten achter de behandeling der openbare zaken beant woordt deze methode sneller aan de wen ding in de openbare meening Het parle mentair stelsel op zijn best blijft toch traag en onhandelbaar. Voordat een parlement is gekozen speelt er zich heel wat af. Belan gen worden afgewogen, eischen en tegen- eischen gesteld. Heel een ingewikkelde ver kiezingsmachine met haar transacties en compromissen is in werking. Wanneer het nieuwe parlement tenslotte zijn zetels heeft ingenomen, moeten alle hangende kwesties weer door de beide hui zen worden behandeld. De aanneming van eiken maatregel gaat gepaard met eindeloos gekijf en getwist zoodat maanden, misschien jaren, kunnen verloopen als vorens tenslotte tot een of anderen maatregel van vitaal be- "ang kan worden besloten. Een zoo menschlie- vende en noodzakelijke maatregel als de on gevallen-wet werd bij ons pas na jaren van debatteeren aangenomen. Langzamerhand is onze tijd angstwekkend van snelheid ge worden. Wij hebben in onze eeuw een ver drag gesloten met de snelheid er. door dit verdrag worden wij geregeerd. Heden ten dage is men in enkele uren van de eene plaats in de andere waar het anderhalve eeuw geleden dagen duurde. In een oogen- blik kunnen wij onze "tem over heel de we reld laten hooren. Het leven is versneld in al zijn geledingen. Wij leven in de dagen van radio, vliegtuig en van de foto-electri- sche cel. Voor ons zijn de auto, electric.teit, telegrafie en de telefonie iets gewoons ge worden, terwijl de stoommachine op den drempel van veroudering schijnt te staan. Ook in de regeering moet er snelheid zijn. En wat een zeldzame paradox is, het was de 19e eeuw, welke het tijdperk van snelheid, technische vaardigheid en arbeidsverdeling inluidde. Ook was het de 19e eeuw die alles in de war stuurde; terwijl deze eeuw de machtige intelloctueele beschaving voort bracht waarin wij nu leven, faalde zij op het voornaamste gebied, n.l. op dat van de po litiek, de samenvatting van alle geestelijke inspanning en van alle maatschappelijke betrekkingen der msnSchheid. Zoo dit als eens gezegd is het moet nog eens gezegd worden, dat alles draait en wentelt om en afhangt van de wetenschap der politiek. Van historisch standpunt beschouwd, wordt deze schijnbare tegenspraak natuurlijk verklaard door de noodzakelijkheid dat een eind werd gemaakt aan alle afgesloten kas ten, standen en kringen, die onnut en daar om verouderd waren ten tijde der Fransche revolutie. De aristocratie was een ongenaakbare kas- Mussolini te met een erfelijk koning aan het hoofd, j Slechts toevalligerwijze en zeer zelden was het voor een buitenstaander mogelijk een hooge functie te krijgen. Het genie van Dis raeli en de sterke wil van Koningin Victoria waren noodig om in Engeland de oligarchie te overwinnen van enkele adellijke families die Engeland van Willem den Veroveraar tot aan de eeuw van Koningin Victoria toe hebben beheerscht met de Cromwell-revolu- tie als eenige onderbreking. Venetië, Duitschland, Oostenrijk en Span je hadden hun gesloten kasten, bekroond door den souverein. Dezen konden besluiten ne men in het geheim en met spoed ook al mochten zij later gedwongen worden van hun handelwijze rekenschap af te leggen. Het is veel „efficiënter" om een verantwoor delijke centrale regeering te hebben dan de staatsmacht te versnipperen en daardoor de verantwoordelijkheid te verdeelen over groe pen van politici, die gebonden zijn door de noodzakelijkheid om te behagen aan wispel turige kiezersgroepen Amerika heeft zelfs heden ten dage een deel behouden van de gezonde traditie om een verantwoordelijk hoofd over alles aan te stellen. Dit maakt de generatie van het Byzantijnsche parlemen tarisme ten schande. De gekozen lichamen kunnen voornamelijk beschouwd worden als raadgevende lichamen. De voornaamste func tie in het Amerikaansche regseringssysteem is de verkiezing van den president wien de voornaamste uitvoerende macht wordt toe vertrouwd. Dit was de kracht van Washing ton, Lincoln, Roosevelt en Wilson, die leiding gaven aan de wetgeving en de politiek van de toekomst vaststelden. De groote onderne mingen op politiek gebied gingen niet ver loren in eindelooos gepraat, in uitstellen van jammerende politici. De noodzakelijkheid van een dagelijksch verantwoordelijke macht en snelheid van be slissing was hooit zoo groot als heden ten dage. De groote rijkdom en welvaart als ge volg van het gebruik van stoom en electrici- teit en moderne machines maakte bijna iedere mate van verkwisting goed, en deed wanbe stuur van weinig belang zijn. Doch de harde tijden, die wij thans beleven, permitteeren geen verkwisting en gemis aan „effitienty" in het burgerlijk bestuur. De publieke zaak mag niet worden opgeofferd aan leege ideo logie en gevaarlijke experimenten. Harde noodzaak dwingt ons elk verlies te vermij den van tijd, energie, productie en rijkdom. Als wij de beschaving willen redden moe ten wij een ondoelmatig bestuur voorkomen. Iedere dag brengt nieuwe gelegenheden en als wij uitzien naar den horzon kunnen wij tot de conclusie komen, dat de blanke be schaving van het Westen ernstig op het spel staat. Als wij naar het Verre Oosten blikken, kunnen wij ons er enkel maar over verwon deren, dat het gemeenschappelijk gevaar ons niet met nauwer banden samenbindt. Be sliste en snelle actie is meer dan ooit nood zakelijk. Kunnen wij tot zulk een actie ko men in de huidige omstandigheden? De kwestie wordt steeds meer accuut, of het parlementaire stelsel niet gefaald heeft om aan deze hedendaagsche eischen tege moet te komen. De langzaamheid waarmede het parlement functioneert past niet in het tempo van den sprong dien de wereld op het moment doet. De laatste 100 Jaren hebben revolutionnaire veranderingen gezien zoowel in de politieke ideeën als in de economische theorieën. Er hebben meer plotselinge ver anderingen plaats gehad dan in alle vooraf gaande eeuwen. De wereld is, althans stof- felijkerwijs, een prettiger oord geworden om in te leven, totdat wij zelfs aankwamen op het punt dat de werkman een weelde kon ge nieten waar in vroegere eeuwen zelfs de adel van gespeend bleef. Bij dezen marsch voorwaarts waarbij zoo menigvuldige krachten op sociaal economisch politiek en wetenschappelijk gebied er het hare toe bijdragen om snelle beslissingen noodig te maken probeeren wij nog steeds temidden van de verschillende parlementaire stelsels orde te scheppen in een zoo gecom pliceerd mechanisme. Indien de regeering moet optreden als scheidsrechter tusschen armen en rijken en geroepen wordt zooveel mogelijk geluk te verbreiden onder allen, dan moet de regee ring ook in de gelegenheid zijn om snel te werken. Wij hebben heden ten dage alle gegevens te onzer beschikking omtrent wat er voor handen is aan economische goederen. Wij weten dat er een overweldigende economische potentialiteit is in de Vereenigde Staten en wij weten, dat zoowel Engeland als Duitsch land gedwongen zijn hard te vechten om hun economische positie te handhaven tegenover de Amerikaansche concurrentie. En toch wordt elk goed vooruitzicht als het ware ge vangen in de mazen van het parlementaire stelsel, als het erop aankomt groote beslissin gen te nemen. Engeland heeft 30 jaar noo dig gehad om tot het besluit te komen dat het behoefte had aan tarieven. De massa komt traag tot veranderingen en maar al te dikwijls alleen als zij tot wan hoop wordt gedreven, met het gevolg dat zü later vaak ontdekt zich te hebben vergist. Slagwoorden van conservatieve volksmenners houden het volk binnen de uitgesleten me thoden van het verleden. Anderzijds brengen slagwoorden van radicale demagogen de massa tot omwentelingen, waarvan zij de ge volgen onmogelijk kunnen beoordeelen. Zoo als sommige politici de verdienste voor zich opeischen van een goeden oogst geven de andere hun tegenstanders de schuld van slechte tijden. In het geheele streven van vooruitgang komt de remmende invloed tot uiting van de baatzuentige bedoelingen van politieke groepen. De massa is op de eerste plaats bezorgd voor haar economische welvaart. Deze is voor alles noodig, wil men het volk tevreden hou den. Hierin ligt het groote probleem van de huidige wereldomvattende werelddepressie. Met name de werkloozen leveren de moeillijk- ste kwesties op. Tarieven, ontwapening, her stelbetalingen en oorlogsschulden maken er maar een deel van uit. Wij moeten eerst baat vinden voor de ellende en het lijden, eerst dan kan de weelde van intellectueel onder zoek, kunst en wetenschap worden vermeer derd. Dikwijls heb ik gezegd, dat, tenzij wij in dezen geest handelen de toekomst steeds donkerder en donkerder zal worden. De mas sa's roepen overal om werk en begrijpen niet welke krachten het economische heil voor hen onbereikbaar maken. Ermede voortgaan hun hoop te geven zonder die hoop in ver vulling te doen gaan zal hun zeker tot wan hoop brengen en dan zullen wij er getuige van zijn. dat de landen geheel aan de con- tróle van hun regeerders ontsnappen. Kan de hedendaagsche regeering deze taak aanvaarden? De massa heeft hierin vertrou wen gesteld en verwacht een economisch herstel. Nemen de hedendaagsche regeerin gen hun toevlucht tot het gebed, dat de oogst overvloedig moge zijn om het kwijnende volk te voeden en hun het leven te redden? Wachten zij op manna uit den hemel? Da regeeringen kunnen dit beter niet doen. (Da lezer moge niet vergeten, cat hier de Dictator Mussolini aan het woord is en hier een zijner typische half-heidensche uitlatingen doet. Red), want in den tegenwoordigen tiia is ge bleken, dat de naties niet enkel van den oogst leven en dat er geen manna van den hemel valt voor hen, die zich aan hun verantwoor delijkheid onttrekken. Als wij erop wachten, dat de natuur haar loop neemt, dan is het licht mogeliik, dat de patiënt overlijdt, vooral daar zijn pijn steeds erger wordt, zijn koorts hooger en zijn adem korter. De tijden verg=n een snel en beslissend in grijpen. In overeenstemming hiermede heeft het Amerikaansche volk het noodig geacht de constitutie te wijzigen ten einde de regeering dichter bij het volk te brengen. De regeering moet in staat zijn zoodanig te handelen en regelend op te treden, dat zij het hoofd biedt aan de voortdurend veranderende sociale, economische en industrieele krachten welke den huldigen tijd gemaakt hebben tot de machtige civillisatie, die wij beleven. Wij kunnen de uitgeslepen parlementaire machine niet op'appen en opgewassen maken tegen de snelheid van heden. De Bestuurs organisatie moet geen rem zijn voor den steeds groeienden technischen vooruitgang. Zij moet de groote rege.aor zijn, welke een gladden loop verzekert aan alle deelen van het nationale voortbrengingsapparaat, met het gevolg, dat alle volksklassen zouden winnen bij den vooruitgang, dien de genisu van onze eeuw heeft voortgebraent. De regeering dient alleen daarvoor, om de dingen recht te zetten tot aller tevredenheid. En daartoe zijn activiteit en snelheid drin gend noodzakelijk. Nadruk verboden. Copyright Opera Mundl Pres3

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1932 | | pagina 5