i f3000.- f 750.- f250.- f125.- f50.- f40.- °Pgegeven V oornaamste N ieuws dit nummer bestaat uit drie bladen DINSDAG 22 MAART 1932 LIBERALISME EN GODSDIENST Beroemde Italianen TEXTIELCONFLICT Bemiddelingspogingen DE KONINGIN EN DE CRISIS Bezoek aan Broek op Langendijk Onverwacht bezoek aan Friesland Z. H. EXC. MGR. SCHIOPPA DE BAROMETER NIET VEEL HOOP TE SJANGHAI Bestendiging der Japansche bezetting? BUREAUX NA8SAULAAN 49 VIER EN VIJFTIGSTE JAARGANG No. 18033 AANGIFTE MOET, OP STRAFFE VAN VERLIES VAN ALLE RECHTEN, GESCHIEDEN UITERLIJK DRIEMAAL VIER EN TWINTIG UREN NA HET ONGEVAL UITREIKING VAN DE KLAVERBLAADJES ZUINIGER ONDERWIJS EEN NOODZAKELIJKE MAATREGEL H. M. NEEMT KENNIS VAN DEN NOODTOESTAND CONTINGENTEERING VLEESCHINVOER T. WFBFJ? 700N INVOERRECHT OP BLOEMEN IN IERLAND Telefoon No. 13866 (drie lijnen) Postrekening No. 5970. ABONNEMENTENvoor Haarlem en Agentschappen: per week 25 ct.; per kwartaal 3.25: per post, per kwartaal 3.58 bij vooruitbetaling. CHE COURANT ADVERTEIMTIÈN 35 ct. p. regel VRAAG- EN AANBOD-ADVERTEN TIES. 1—4 regels 60 ct p. plaatsing; elke regel meer 15 ct. bij vooruitbet Bij contract belangrijke korting. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN tusschen den tekst 60 ct per regel. Alle abonne's op dit blad zijn ingevolge de verzekeringsvoorwaarden "«en ongevallen verzekerd voor een der volgende uitkeeringen: Levenslange geheele ongeschiktheid tot werken door verlies van beide armen, beide beenen of beide oogen bij een ongeval met doodelijken afloop bij verlies van een hand een voet of een oog bij verlies van een duim of wijsvinger bij een breuk van been of arm bij verlies van *n anderen vinger De liberale „Avondpost" is sinds eeni- Gen tijd doende om de positie, welke het j^eralisme zooals wij het in Neder- ar>d kennen ten opzichte van den Godsdienst inneemt, zuiver te stellen en als het kan te verbeteren. De hoofdredacteur van genoemd libe ral blad, een ethisch-geloovig man, is Vah meening, dat de liberalen ten onzent den godsdienst steeds te veel als een pri vate aangelegenheid hebben beschouwd, eh dat zij daarom het verband tusschen Maatkunde en religie dienen te gaan ^'kennen; dat zij m.a.w. de noodza- elijkheid moeten leeren inzieri van «christelijke politiek". Hoewel wij natuurlijk heel goed weten, dat één zwaluw nog geen lente maakt. dat n.l. de getuigenis van één liberaal 0r?aan nog niet kenmerkend is voor wat er ieeft in de liberale beweging, en nóg blinder beschouwd mag worden als een Peering der liberalen, toch is de vrijmoedigheid, waarmede de „Avond- Post" de godsdienstkwestie in liberalen ^ing aan de orde durft stellen, van een biet te onderschatten beteekenis, ja, wij durven wel zeggen: een aanwijzing. Niet, dat de liberale partij zelfs bdien zij in haar geheel de meening Van dé Avondpost" onderschreef °°it een vaderhuis zou kunnen worden °ók voor dogmatisch-geloovigen van ver- Schiliende gezindten: daartoe is de door de .Avondpost" gehuldigde godsdienstige ethiek (of ethische godsdienst) te vaag, te weinig positief; in een gedachten- wisseling met de chr.-hist. „Nederlan- der" schreef de „Avondpost" zelfs van "Cen christelijk geloof, waarvan de in houd er niet toe doet"; het is juist het dogmatische in den positieven gods dienst, waarvan de „Avondpost" niets Weten wil, en dat de positief-godsdien- stige heel terecht juist niet missen Wil, noch kan. Maar,.., dogmatisch of niet-dogma- isch-gezind, één eerlijk liberaal, die erkent, dat de liberalen den godsdienst -9t op heden te veel als „Privatsache" CSchouwd hebben evenals de sociaal- detnokraten, en die erkent, dat een ^christelijke politiek" noodzakelijk moet Worden geacht, is wel zóó'n belangrijk eh verheugend verschijnsel, dat wij diens gelling nemen en betoogen met groote ^langstelling en waardeering dienen e signaleeren en te volgen. De „Avondpost" is verstandig genoeg 0rn te erkennen, dat een volkomen po sitieve godsdienst, als b.v. de katholieke, volstrekt onvereenigbaar is met het li- eralisme; wij hadden die onvereenig- aarheid, waaraan voorheen zoo vaak Getwijfeld is, niet puntiger kunnen be logen dan de „Avondpost" het in een fijner jongste nummers doet; wij hadden ier of daar misschien alleen een ander Woord gekozen. •>De poort van het liberale huis staat v°or een ieder open", zoo heette het vroeger steeds, en ook thans wordt deze b^ening nog wel verder gecolporteerd. De „Avondpost" noemt deze phrase •.een oude stelling naar een oud sprook- het waar, vraagt het blad, dat „de boort van het liberale huis" voor een ec*er open staat? "Inderdaad" zoo luidt het antwoord £s het een wijd-verbreide meening: Het tist alisme ls een s'a(* waar teder onder- kan vinden, is een huis met vele wo- rnGen. Waard. De stelling is nader onderzoek 2ooals zij daar staat, en zonder diepere v_ eekenis, is zij natuurlijk juist. De poort 1 h het liberale huis staat Inderdaad voor er open. Mits dan ook .leder", die er iw beroemde Italianen, Mussolini en hftunzio, op een gezamenlijken rit buiten Rome binnen-gaat, wete: als ik binnen bèn, ben ik 1 i b er a a 1. Maar zóó bezien, is de stel ling niets bijzonders. Ook de poort van het anti-revolutionnaire huis staat voor ieder open, die door binnen te gaan, erkent anti- revolutionnair te zijn, of te zijn geworden. Dit geldt voor elke partij. Wanneer de stel ling dus wordt verkondigd als iets bijzon ders ten aanzien van het liberale huis, moet zij dus een bijzondere, een specifieke beteekenis hebben. Dit heeft zij dan ook. Men bedoelt te zeg gen: de poort van het liberale huis staat voor ieder, van welk geloof hij ook i s, open. Ieder kan er binnengaan. Ieder, hoe zijn godsdienst ook zij, kan liberaal zijn of worden. Aldus wordt de stelling bedoeld. Maar in dien zin zeggen wij van haar: zij is een sprookje. Want het is niet waar, dat het Liberalisme zich met eiken gods dienst verdraagt, en het wordt tijd, dat eens duidelijk te zeggen, ook in het belang van het liberale beginsel zelf. Met den katholieken godsdienst verdraagt het Liberalisme zich al dadelijk niet. Een goed katholiek kan geen goed liberaal zijn. Het Katholicisme is in zijn geestelijk we zen met het Liberalisme onvereenigbaar. Het Katholicisme is zoo dogmatisch moge lijk en staat lijnrecht tegenover de vrij heids-idee, die de liberale leer nog steeds als één van haar kerngedachten, als het centrale punt van heel haar geestelijk zijn, huldigt." Om zulks te bewijzen, haalt de „Avondpost" dan enkele citaten van erkende katholieke leiders aan, en ver volgt: „Wij eindigen met citeeren. Het is genoeg om te doen zien, dat het diepste wezen van het Katholicisme volmaakt in strijd is met wat nog steeds het centrale, allesbeheer- schende kern-punt van het Liberalisme is: de vrijheid, de geestelijke vrijheid, de vrij heid van geloof, van geweten, van onder wijs, met alle daaruit, voortvloeiende conse quenties voor het openbare, het maatschap pelijke, het staatkundige leven. Liberalisme en Katholicisme zijn volstrekt onvereenigbaar. Dé Katholiek, die dé poort van het liberale huis binnengaat, wordt liberaal, maar verloochent- daarmede dan ook het wezen van zijn geloof, van zijn gods dienst, dat zich tegen de vrij heid Verzet en deze als een kwaad beschouwt. Het is niet de vraag, of hét op een ac- eoordje wordt gegooid. Het is ook niet de vraag, of de katholieken om oppeitune reden en om zélf de vrijheid te verwerven genoegen nemen met bepaalde maatregelen, die met hun leer in strijd zijn, en evenmin, of men misschien op een zeker gebied of in zake zekere maatregelen eens gelijk denkt, neen, ieder, die dieper graaft en den gees telijken inhoud van het beginsel schouwt tot aan den wortel, moet tot de conclusie komen: Liberalisme en Katholicisme staan naar den geest onverzoenlijk tegenover elkander." Wij zijn het liberale blad dankbaar voor deze volkomen juiste getuigenissen; hier wordt van liberale zijde erkend, wat onzerzijds steeds beweerd is, maar waar aan door talloos velen jammer ge noeg: óók in katholieken kring! nog maar al te veel getwijfeld is. Na kennisneming van het hier geci teerde artikel in de „Avondpost" zal het velen liberalen misschien ook duidelijk (duidelijker dan vroeger) zijn, waarom de katholieke leiding zich steeds zoo af- keerig toonde van het vele liberale, dat zich onder den naam van „algemeen" aandiende, waarom de katholieken indertijd hun eigen scholen en in den nieuweren tijd hun eigen radio-omroep eischten. Waar de „Avondpost" dus bepleit, dat het liberalisme zijn negatieve houding jegens den godsdienst late varen „om welbewust de normen van het christelijk geloof te erkennen ais handwijzers, ook op politiek gebied", waar het blad dus pleit voor „christelijke politiek", daar bedoelt het niet, dat Katholieken met die „christelijke politiek" genoegen zou den kunnen nemen, en nog minder, dat Katholieken met deze „christelijke politiek" als doelstelling in de liberale gelederen zouden kunnen plaats nemen. Geenszins! Het blad heeft de klove tusschen ka tholicisme en liberalisme met juiste maat gemeten enonoverbrugbaar bevonden, maar elders, waar het li beralisme wél godsdienstige elementen in zich had kunnen opnemen, b.v. onder de vrijzinnig-godsdienstigen, heeft het door zijn onverschilligheid en zijn nega tieve om niet te zeggen: minachtende houding tegenover den godsdienst vele godsdienstigen, die (zij het ook niet dogmatisch) „christelijke politiek" ver langden, van zich afgestooten. Met groote belangstelling volgen wij het proces, dat hier aanhangig gemaakt is: zal het liberalisme volharden In zijn (on-)godsdienstig negativisme of zal ook in de liberale partij het streven naar „christelijke politiek" (zij het ook niet zoo positief opgevat als door ons) Ingang en verbreiding vinden? M 7 De Graaf van Cavan, kolonel van het eerste bataljon Iersche Garde, heeft, traditie getrouw, op St. Patricksdag de Klaverblaadjes, zinnebeeld van Ierland, aan de officieren van het bataljon uitgereikt Over het voorstel tot wijziging van de lager onderwijswet, zijn ook onder de genen die volkomen beseffen dat ons onderwijs te duur is en dat er op be zuinigd moet worden, velen niet tevre den. „Het Handelsblad" gooit het weer eens over den boeg van den scholenbouw. „Het stichten van bijzondere scholen, confes- sioneele of neutrale bijzondere, zou ster ker moeten worden geremd. Er moet een scherper sanctie komen tegen „roeke- looze" schoolstichting. Zoo zou het blad willen dat de waarborgsom tot 50 percent der bouwkosten zou worden opgevoerd, welke waarborgsom dan geheel zou moe ten worden verbeurd indien een school „na twee opeenvolgende jaren bezocht wordt door minder dan 75 percent van het aantal leerlingen, waarvoor zij was aangevraagd." Tegen redelijke waarborgen, dat niet lichtvaardig scholen worden gebouwd, kan geen enkel bezwaar bestaan. We vragen ons echter af, of de sanctie, welke „Het Handelsblad" wenscht te zien toe gepast, Inderdaad redelijk is. En we den ken daarbij minder aan het percentage van de waarborgsom, dan wel aan den termijn, waarin de school volledig be volkt moet zijn. In een zich ontwikkelend kwartier is het veel verstandiger, veel economischer, een groote school te bouwen welke geleidelijk haar volle ca paciteit bereikt, dan een kleinere, welke binnen kort tijdsverloop door een of meer andere moet worden gevolgd. Er is echter ook nog een andere kant aan de zaak. „Het Handelsblad" meent dat een dergelijke bepaling in geen enkel opzicht indruischt tegen den geest der pacificatie. We nemen gaarne aan, dat „Het Handelsblad" geen bepalingen wenscht, welke met den geest der paci ficatie in strijd zouden zijn. Maar prak tisch zien we toch vaak dit, dat voor het openbaar onderwijs een nieuwe school al gebouwd wordt, als de eerste bewoners voor de nieuwe wijk nog wor den verwacht. Zoo worden de voorstan ders van het bijzonder onderwijs wel ge dwongen een groote activiteit te ont wikkelen. Immers ook met het onder wijs staat het zoo, dat het gemakkelijker is te voorkomen dan te genezen. Gaat een kind eenmaal op de openbare school, dan zal het moeilijker op de bijzondere, waar het thuis hoort, weer terecht ko men, dan wanneer het de openbare school niet gekend had. Wanneer dan ook „Het Handelsblad" scherpe sanctie wenscht op het licht vaardig bouwen van bijzondere scholen, laat het dan tegelijk bepalingen eischen, zóó dat 't openbaar onderwijs niet de ge legenheid krijgt, den eersten oogst ge makkelijk binnen te halen. Door zulks integendeel met haar verlangen naar scherper sanctie nog te bevorderen, han delt „Het Handelsblad", zij het dan on gewild, stelilig niet in den geest van de pacificatie. ONEERLIJKE PENNINGMEESTER Verduistering van 70.000 gulden De justitie te Assen heeft thans een zaak in onderzoek tegen den penningmeester van het Waterschap Weerdinge en het Veen- schap Rc^winkalerveen, die ervan verdacht wordt, dat hij zich ten nadeele van beide in stellingen heeft schuldig gemaakt aan ver duistering van zeventigduizend gulden. De. gepleegde verduisteringen loopen over een vri) groot aantal jaren. Dat de ontdekking pas thans is geschied vindt haar oorzaak in het feit, dat de man door de besturen vol-: komen werd vertrouwd. Op 15 Maart hebben Engeland en Duitschland hun grenzen gesloten voor den invoer van aardappelen en groenten uit Frankrijk uit vrees voor besmetting met den Coloradokever. Reeds in October is de Regeering er op attent gemaakt dat er gevaar be stond, dat de Fransche producten via ons land naar Engeland en Duitschland zouden worden uitgevoerd. Alle land- en tuinbouworganisaties hebben daarom bij de regeering aangedrongen op een der gelijk Invoerverbod. We hebben eenmaal leengeld betaald, toen ook over ons land versch vleesch uit België naar Engeland werd gezon den, omdat er voor België een Invoer verbod bestond. Het gevolg was dat ook voor Nederland een Invoerverbod werd afgekondigd, waarvan we nu nog de na- deelen ondervinden. Het gevaar is groot, want op dit oogenblik reeds wordt men overstroomd met Fransche sla en bloemkool. Nog af gescheiden van het gevaar, dat ook hier de coloradekever komt, is de verleiding groot om deze producten weder uit te voeren. Een invoerverbod van Engeland of Duitschland voor onze groenten zou de ergste slag zijn die aan den tuinbouw* zou kunnen worden toegebracht. Het is noodzakelijk, dat de Regeering met voortvarendheid optreedt. In deze tijden moet direct gehandeld worden als de omstandigheden dat eischen. Het inwinnen van adviezen en het volgen van den bureaukratischen weg is goed in normale gevallen, maar als er werke lijk gevaar dreigt en als er groote be langen voor heele bevolkingsgroepen op het spel staan, dan dient er met spoed gehandeld te worden. Zoo'n oogenblik is het nu, en daarom vragen we met klem, dat de regeering geen uur langer wacht met het treffen van den nood zakelijken maatregel. Naar wij vernemen, heeft de burgemees ter van Enschede, de heer Edo Bergsma. onder wiens leiding eenige bijeenkomsten hebben plaats gevonden tusschen partijen, betrokken bij hst textielconfiict, aan de be langhebbende organisaties bericht, dat hi) geen verdere stappen zal ondernemen, zulks naar aanleiding van de besprekingen met de „Eendracht", „Sint Lambertus" en „Unitas" op Donderdag j.l., waarbij gecon stateerd kon worden, dat tusschen genoemde organisaties geen overeenstemming bestaat. Het schrijven, waarin burgemeester Bergs ma medsdeeling doet van zijn besluit, luidt als volgt: „Bij brief van 16 Maart jJ. heb ik u mede gedeeld, dat ik thans bepalen moest of ik de partijen in het textielconfiict nader tot een samenkomst zou uitnoodigen dan wel alleen berichten, dat .k van het doen van verdere stappen afzie. De in de bijlage van dat schrijven bedoelde conferentie met de besturen van de Eendracht, St. Lambertus en Unitas heeft Donderdagavond plaats ge had. De uitslag der besprekingen noopt mij van het doen van verdere stappen af t» zien, zulks alleen en uitsluitend, omdat ik meen, het algemeen belang daarmee niet meer te kunnen dienen. Uitnoodiglngen tot het hou den van verdere besprekingen tusschen ver tegenwoordiger. van werkgevers en werkne mers zullen dus thans van mij niet uitgaan. Intusschen betuig ik den besturen der ver schillende organisaties van werkgevers en werknemers mijn dank da' zij aan verschil lende door mij belegde conferenties hebben willen deelnemen." Hedenmorgen heeft H. M. de Koningin onverwacht een bezoek gebracht aan de Langendijker Groentenveiling, waar juist de veiling volop ill gang was. Hare Majesteit, die om ongeveer kwart vóór tien per auto arriveerde en vergezeld was door Haar particulier secretaris, Baron Van Geen, door Haar Hofdame Baronesse Schimmelpenninck van der Oye en door lui tenant-kolonel jhr. Storm van 's-Gravesan. de, adjudant, werd aan de veiling ontvan gen door de heeren P. Slot, burgemeester van Broek op Langendijk, S. de Boer, voor. zitter van de veiling, en C. Wagenaar Kz-, voorzitter van „Koophandel", Genoemde heeren leidden de Landsvrouwe over het terrein van de veiling, waar Hare Majesteit met interesse kennis nam van het veilingwezen en tenslotte op het veilingkan. toor inzage in de boeken wenschte te nemen. Aan de hand van de cijfers wees de be taalmeester, de heer J. Dirkmaas, H. M. op de lagere omzetten, waarna in de vergader zaal de Koningin werd toegesproken door den burgemeester, die de aandacht van H.M. vestigde op den noodtoestand in den tuinbouw. H.M. de Koningin verklaarde met belang stelling kennis genomen te hebben van de ontstellende cijfers der lagere omzetten en sprak haar bewondering uit voor den moed van de tuinders, om onder deze omstandig, heden opnieuw te gaan werken en te trach ten den moeilijkheden het hoofd te bieden. Na de koffie gebruikt te hebben, vertrok do Koningin om elf uur naar Grootebroek. De belangstelling was groot en meermalen werd het Wilhelmus aangeheven. Het bezoek was streng incognito, wat ook hieruit moge blijken, dat de politie te Alkmaar geen kennis had gekregen van het bezoek en dus niet in 'Staat was, zooals an ders gebruikelijk is, de hofauto's ep hun rit door de stad te begeleiden. Maandagmiddag is te Sneek, met de „Bos man", kapitein Siewers, van den dienst Enk huizenStavoren, medegekomen, H.M. de Koningin, die vergezeld was van een hof dame en twee heeren. Prof. dr. Slotemaker de Bruine, die per sneltrein van 15.45 uur naar Leeuwarden reisde, had den overtocht eveneens met dezelfde veerboot gemaakt. Hare Majesteit werd verwelkomd door den burgemeester van Sneek, mr. S. M. van Haersma Buma. Met twee auto's is het ge zelschap vertrokken naar Leeuwarden. Te Leeuwarden Maandagmiddag te vijf uur is H.M. de Koningin, komende van Stavoren, te Leeu warden gearriveerd. Daar de reis streng in cognito is, waren slechts weinigen getuige van haar komst. De reis der Koningin zal zeer zeker in verband staan met den grooten nood in de zuivelindustrie. Naar wij vernemen „zal Hare Majesteit heden confereeren met enkele vooraanstaan de personen op landbouwgebied, o.a, met den voorzitter van de Friesche Maatschappij van Landbouw, ir. Oosterbaan. Hare Majesteit logeert ten huize van den Commissaris der Provincie Friesland, Baron van Harinxma Thoe Slooten te Leeuwarden. In de biaden zijn mededeelingen voorge komen betreffende de contingenteering van den invoer van vleesch. Men leest daar o.a. dat Denemarken het eerst begonnen is met de contingenteering en wel in de 2de helft van 1931 door een absoluut verbod van boterinvoer uit te vaardigen, welk verbod in Januari 1932 is vervangen door een invoer recht van 50 pet., terwijl bovendien nog an dere artikelen, bi) den export waarvan Ne derland belang heeft, werden gecontingen- teerd. Naar aanleiding daarvan vestigt het Deen- sche gezantschap te 's Gravenhage er de aandacht op, dat deze mededeeling ten eenenmale onjuist is. Er heeft in Denemar ken nooit een verbod van boterinvoer be staan. Boter kan nu evenals vroeger, in Denemarken zonder invoerbelemmering en zonder invoerecht ingevoerd worden. Voorts deelt het gezantschap mede, dat geen enkele Hollandsche exportbranche van eenige beteekenis door Deensche crisisinvoer rechten of -invoerbeperkingen wordt ge troffen. Omtrent den toestand van den Pauselijken Internuntius Z. H. Exc. Mgr. L. Schioppa kan worden gemeld dat hoewei de patiënt een minder rustigen nacht doorbracht, de geneesheer een lichten vooruitgang kon con- stateeren De, algemeene toestand is echter nog zorgelijk en den patiënt blijft voorloo. pig alle bezoek verboden De vooruitzichten voor de vredesonderhan delingen te Sjanghai weinig guns.ig. De Ja panners zonden drie divisies achterlaten. De opstandige beweging in Brazilië tegen president Vargas. Bemiddelingspogingen inzake het Textiel confiict opgegeven. Onverwacht bezoek van H. M. de Konin gin aan Friesland. De eerste tocht van den geregelden zep- pelinsdienst op Zuid-Amerika. Barometerstand 9 uur v.m.: 778. Vooruit, OPTICIENS FABRIKANTEN Groote Houtstraat 166 Haarlem LICHT OP. De lantaarns moeten morgen worden opgestoken om: 6.48. DUBLIN, 21 Maart (Reuter.) Aangekon digd wordt, dat de Iersche regeering een in voerrecht Van 9 pence pèr pond-sterling zal leggen óp bloemen, Wélke in den Vrijstaat worden ingevoerd, tenzij uit Groot-Brittannlë en Britsche kolonies. Dit is een nieuw tarief van de nieuwe re geering. Het slaat op bloemen, planten in bloei en bloemen met bollen of bladeren. Vloot gedeeltelijk terug SJANGHAI, 21 Maart. (Reuter). De ver- desonderhandelingen uaan vooruit. De Ja pansche gezant verklaarde vanmiddag, dat beide partijen erin toestemmen, Woensdag met de formeele besprekingen te beginnen, waaraan de Chineesche en Japansche mili taire autoriteiten zullen deelnemen. De Japansche militaire autoriteiten zijn bereid als basis der formeele onderhandelin gen te aanvaarden, dat a) de Chineesche troepen in hun huidige stellingen blijven, b) dat de Japansche troepen zich terug trekken „overeenkomstig het program" en c) dat een gemengde commissie met ver tegenwoordigers van neutrale staten den te rugtocht der troepen controleert. Japansche vloot gedeeltelijk afgetrokken SJANGHAI, 21 Maart (Reuter). Een deel der Japansche vloot is naar Japan ver trokken. „Krachtige" houding der Japanners SJANGHAI, 21 Maart (Reuter). De Ja pansche gezant zal op de Chineesch-Japan- sche conferentie vermoedelijk een krachtige houding aannemen, waardoor de vredeson derhandelingen waarschijnlijk zullen mis lukken. De vermoedelijke houding van den gezant is te verklaren door de zich in Japan ontwikkelende nationalistische beweging, welke veel overeenkomst vertoont met het Ouitsche Hitlerianisme. Hoe dit ook zij, feit is, dat de Japansche troepen, wegen en loopgraven aanleggen langs den spoorweg Tsjenjoe-Kiangwan— Woesung. Dit schijnt een bevestiging voor de ge ruchten, dat de Japanners voornemens zijn, voor het oogenblik twee divisies in China achter te laten en verder voor onbspaalden tijd een derde divisie, welke de streek tus schen den Woesungspoorweg en de Whang- poe-ivier moet bewaken. De Japansche onderhoorigen te Sjanghai zijn sterk geïnteresseerd bij den politieken toestand in het moederland, zij voorzien een opstand, welke zal leiden tot een militaire dictatuur, welker politiek ten aanzien van China krachtiger ziin zal

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1932 | | pagina 1