LEEKEPREEKEN
i
m
GEM. CONCERTGEBOUW - HAARLEM
f 3000.-
f 750.-
1250.-
f125.-
f50.-
f40.-
Aan onze Lezers
V oornaamste A ieu ws
Het Wonderbare Leven van Thérèse Martin
ZATERDAG 2 APRIL 1932
grootsteedsche pleinen
AMERIKA MOET
BLOEDEN
BELOKEN PASCHEN
Al maar belastingen
DE BAROMETER
WANBEHEER BIJ DE
SOVJETS
Directeuren verdwijnen
FRANSCHE KAMER
UITEEN
Begrooting aangenomen
n
BUREAUXNA8SAULAAN 49
dit nummer bestaat uit vier bi aden
EN HET GEÏLLUSTREERD ZONDAGSBLAD
VIJF EN VIJFTIGSTE JAARGANG No. 18042
AANGIFTE MOET, OP STRAFFE VAN VERLIES VAN ALLE RECHTEN, GESCHIEDEN UITERLIJK DRIEMAAL VIER EN TWINTIG UREN NA HET OHGEVAL
■f
J. J WEBEP ZOON
BRAAT EN DE ZOMERTIJD
DE AARTSBISSCHOP NAAR
ROME
VALSCHE MUNTERS
AANGEHOUDEN
AUDIËNTIE
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
n
n
ZONDAG 3 EN MAANDAG 4 APRIL: DE NIEUWE ONTROERENDE THERESIA FILM:
(Zie adv. op pagina 3 hoofdblad}
U
0
0
0
0
0
0
0
0
0
n
oiQioioioiOROioioioiooaoioioioioioioioaoioioioioioioioioiG
Telefoon No. 13866 (drie lijnen)
Postrekening No. 5970.
ABONNEMENTEN: voor Haarlem en
Agentschappen: per week 25 et.; per
kwartaal 3.25; per post, per kwartaal
3.58 bjj vooruitbetaling.
NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT
ADVERTENTIEN 35 ct. p.regel
VRAAG- EN AANBOD-AD VERTEN*
TIES. 1—4 regels 60 ct. p. plaatsing)
elke regel meer 15 ct, bü vooruitbet.
Bij contract belangrijke korting.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN
tnsschen den tekst 60 ct per regel.
Alle abonnè's op dit blad zijn ingevolge de verzekeringsvoorwaarden
tegen ongevallen verzekerd voor een der volgende uitkeeringen'
Levenslange geheele ongeschiktheid tot werken door
verlies van beide armen, beide beehen of beïde oogen
bij een ongeval met
doodelijken afloop
bij verlies van een hand
een voet of een oog
bij verlies van een
duim ot wijsvinger
)ij een breuk van
been of arm
ii ver! ie? van *n
anderen vinger
433.
NILUW LEVEN.
Het is een typisch verschijnsel in deze
lage landen, dat het, terwijl de kalender
al lang de lente verkondigt, nog volop
winter is. Ieder jaar opnieuw ervaren
wij hier diezelfde teleurstelling en altijd
weer verwachten wij, dat het in het
nieuwe jaar nu eens anders zal zijn. De
verklaring van dit vermetel vertrouwen
in de tijdige komst van de lente ligt
voor de hand: wanneer eenmaal Maart
zijn intrede heeft gedaan, dan moge het
vriezen, sneeuwen of hagelen; de lucht
mag van kille buien zwanger gaan, de
groeikracht der aarde laat zich door
niets bedwingen. Aan de heesters ont
spruit het prille groen en aan de boom
takken zwellen dikke knoppen: duizend
voudige beloften van het nieuwe blad,
dat weldra onze tuinen en grachten
weer sieren zal. En juist deze tegenstel
ling tusschen de wintersche koude en
de jonge, ontluikende natuur prikkelt
telken jare opnieuw onzen wrevel tegen
het inlandsche klimaat. Maar toch, het
nieüwe leven breekt zich altijd weer
baan en als de voorjaarsbuien eindelijk
zijn afgedreven, zijn we in den jongen
zomer onze ergernis weer vergeten.
Deze lentebeschouwing gaf ons aan
leiding om een enkel woord te wijden
aan het nieuwe leven, dat heden in onze
katholieke pers ontwaakt. De lezers van
dit blad hebben al eenige dagen een
aankondiging gezien van een sterke
vergrooting en verbetering van hun
courant. In het volgend nummer wordt
deze belofte vervuld en het is daarom
thans de gelegenheid om iets te zeggen
over de pers in het algemeen, over de
katholieke pers in het bijzonder, over
de beteekenis van het katholieke dag
blad in onzen tijd.
Over de macht en den invloed van de
pers is zooveel gesproken en geschreven,
dat het thema vervelend begint te wor
den. Wie het waagt aan al die „pers
beschouwingen" nog iets toe te voegen
loopt gevaar, dat men hem den rug toe
keert. Juist zulk een stemming brengt
het gevaar voor afstomping en onver
schilligheid mee. Het gaat er juist mee
als met ons vereenigingsleven; er is zoo
veel propaganda voor de organisatie
idee gemaakt, er zijn zooveel bonden en
vereenigingen opgericht, er wordt zoo
veel vergaderd, dat er al lang een stem
ming heerscht van: laat mij nu eens een
oogenblik met rust; ik wil ook wel eens
vrij zijn en niet vergaderen! En het ge
volg is dan gewoonlijk, dat men tot het
andere uiterste overslaat en de verga
derlokalen leeg blijven.
Er moet een schok komen in zulke
omstandigheden om ons wakker te
schudden en tot de werkelijkheid terug
te roepen. Wat onze meening over de
waarde en beteekenis van het dagblad
betreft wordt die schok in deze dagen
gegeven door het zichtbaar worden van
de resultaten eener in de laatste maan
den voltrokken concentratie in de ka
tholieke pers onzer omgeving. Dezer
dagen heeft Mgr. Aengenent te Amster
dam een der grootste en allermodern
ste drukpersen ingezegend, welke op
onzen vaderlandschen bodem staan. In
de hoofdstad is hiermee een krachtbron
ontsprongen, die haar invloed op de be
volking van de grootste stad des lands,
maar ook ver daarbuiten in het Noord-
Hollandsche en Utrechtsche zal doen
gelden. Die pers toch en heel de organi
satie die daarachter staat, zal aan de
katholieke inwoners van Amsterdam een
geperfectionneerd, modern dagblad le
veren en eveneens aan verschillende
andere plaatselijke en gewestelijke dag
bladen dagelijks het leven schenken.
Deze verbetering en versterking door
concentratie vraagt even onze aan
dacht.
Allereerst is het verschijnsel niet
nieuw, allerminst op het terrein van het
dagbladwezen. Hoe hebben vóór eenige
jaren Stinnes in Duitschland en na hem
Hitler en Alfred Hugenberg een mach
tig couranten-consortium weten te be
reiken door het opkoopen van allerlei
bladen. In Italië was een der eerste
daden van het fascisme beslag te leg
gen op nagenoeg de geheele pers. In
Hongarije, in Tsjecho-Slowakije, in Roe
menië en Joego-Slavië hebben de lei
ders der nationalisten de voornaamste
bladen in handen weten te krijgen. Uit
Engeland kent men de Rothermere-
groep met vijf groote dagbladen en een
kapitaal van 8 millioen; de Berry -
groep met een kapitaal van 15 mil
lioen enz. Zoo zijn er in Groot-Brittan-
nië vijf kranten trusts, welke tezamen
meer dan honderd dagbladen bezitten.
Van Frankrijk kent men den geweldigen
strijd van den parfumeriekoning Coty
tegen de vier groote Parijsche couran
ten-uitgevers, een strijd, die in een
overwinning van Coty eindigde. Dit zijn
slechts enkele voorbeelden van machts
concentratie in het krantenbedrijf,
welke met zeer vele, vooral uit Amerika,
zouden zijn aan te vullen.
Nu schuilt achter veel van die pogin
gen zeker de zucht van den modernen
zakenman om door vereeniging van con-
curreerende belangen en uitsparing van
overbodige krachten tot een grooter
winstcijfer te komen. Maar bij de dag
bladconcentratie is het motief ook vaak
een heel ander. Het gaat hier maar al
te dikwijls om invloed op de geesten. In
Duitschland zouden de op zichzelf twee
de rangs figuren der nationalisten on
mogelijk zooveel millioenen kiezers
achter zich hebben gekregen, wanneer
zij niet voor een goed deel beschikt had
den over de Duitsche pers. In Rusland
en Italië heeft de communistische en
fascistische dictatuur eenvoudig een
eind gemaakt aan de vrije meanings-
uiting en laat zij dagelijks door bezol
digde ambtenaren aan de millioenen-
bevolking de courant voorschrijven. Voor
die lezers gebeurt in heel de wereld
alleen datgene, wat de regeering goed
vindt, dat geschiedt, en heel de voor
lichting omtrent binnen- en buitenland-
sche politiek, over alle vragen, waarover
het menschclijk brein peinst, gaat van
regeeringsschrijvers uit. Hierin ligt het
geheim, dat een handje vol menschen
een millioenen-bevolking in bedwang
kan houden.
Die ontzaglijke invloed van de pers
verklaart nog veel meer. Hoe is het toch
mogelijk, dat van oorsprong katholieke
landen als Oostenrijk, Italië, Frankrijk,
Spanje, op een gegeven oogenblik blij
ken veel verder van de Kerk af te staan
dan zoogenaamd protestantsche landen,
waarin de katholieken een minderheid
vormen? Een der voornaamste oorzaken
hiervan is, dat men verzuimde tijdig aan
die katholieke bevolking een dege
lijke, Roomsche dagbladpers te geven,
waardoor zij politiek en sociaal werd
opgevoed en steun vond voor haar
religie. De katholieke courant is het
voorportaal van de kerk. Wie de deur
niet doorgaat komt ook het gebouw niet
binnen!
Oostenrijk was al jaren vóór den
grooten oorlog aan de jodenpers ver
kocht; in Italië kwam nooit een flinke
katholieke dagbladpers tot bloei, maar
speelden de vrijmetselaars den baas, tot
Mussolini er zijn staatsidee plantte; in
Frankrijk vergenoegde men zich met
honderdtallen „semaines religieuses",
katholieke parochieblaadjes, waarin heel
braaf over een kerkelijk feest en de
actie van een Maria-Congregatie werd
Hoe de bewoner der bovenste verdieping van een der hooge omliggende buizen den
Potzdammer.Platï te Berlijn ziet.
geschreven en onderwijl liet men de
dagbladpers het volk vergiftigen met
frivoliteiten en den roem verkondigen
van een sectarische regeering, die de
kloosterlingen het land uitjoeg.
En Spanje? Ja, dit interesseert ons
nog het meest, omdat daar de kerkver
volging nog zoo actueel is. Pater
Bangha, de groote man der katholieke
pers in Hongarije, stelde in 't Februari
nummer van „Schonere Zukunft" de
vraag, hoe het toch mogelijk was, dat
in Spanje een kleine minderheid vier
duizend priesters en kloosterlingen,
waaronder de beste en beroemdste
Spanjaarden, kon wegjagen, zonder dat
er een algemeene opstand kwam. Wan
neer in z.g. katholieke landen, schrijft
hij, de groote massa, leiders, geleerden,
priesters, prelaten en politici na zóóveel
treurige ervaringen te hebben opgedaan,
zich niet voldoende kunnen verdedigen,
wanneer 350 millioen katholieken niet
opgewassen zijn tegen 15 millioen joden,
dan moet er een lacune schuilen bij de
katholieken zelf. En deze is de volstrekt
onvoldoende waardeering van de katho
lieke pers. Zelfs priesters, kloosterlingen
en intellectueele leeken schijnen de
pers achter te stellen bij een dorps
kerkje, spaarkas of kegelbaan. In Span
je wemelde het van priesters en kerken
en dat scheen genoeg te zijn
Bij een zitting der „Actio Catholica"
te Rome zei kort geleden Mgr. Pizzardo:
„Toen Primo de Rivera Rome kwam be
zoeken, was hier ook een Spanjaard, die
voor een kostbaren kelk een millioen
uitgaf. Hoeveel verdienstelijker had de
man voor de kerk gedaan, als hij dat
millioen besteed had voor de katholieke
pers, tot verdediging onzer ideeën!" In
Madrid verschijnen dagelijks de volgen
de anti-katholieke couranten: „La Voz"
met 150.000; „El Sol" met 120.000; „La
Libertad" met 140.000; „El Heraldo" met
170.000; „El Liberal" met 80.000 en „La
Tierra" met 40.000 exemplaren, samen
700.000 kranten per dag in de hoofd
stad ter verspreiding van ongeloof en
revolutie.
En dan verwondert men zich nog,
wanneer er in Spanje een kerkvervolging
uitbreekt!
Gezegend dan ons land, zal men zeg
gen, waar de katholieke pers zoozeer
verspreid is en zulk een invloed heeft!
Ja, inderdaad. Maar wat goed is, is nog
niet volmaakt en wanneer het niet on
derhouden en gevoed wordt, zal het
heel spoedig verzwakken.
Na den oorlog heeft ook het Neder-
landsche dagbladwezen groote veran
deringen, belangrijke technische verbe
teringen ondergaan. Ook hier viel een
concentratie te constateeren, die tot
voor ons land hooge oplaagcijfers voer
de. De neutrale pers uit Amsterdam zet
te zich overal in het land vast. Daarte
genover heeft de roode arbeiderspers
een geweldige actie ontwikkeld, een lan
delijke concentratie van socialistische
volksbladen tot stand gebracht in een
zóó geperfectionneerd dagblad, dat men
over de gepubliceerde stijging van het
oplagecijfer tot 175.000 abonné's niet
verwonderd behoeft, te zijn.
Hoeveel wij Nederlandsche katholie
ken ook op het gebied der dagbladpers
hebben bereikt, tegenover deze enorme
ontwikkeling der z.g. neutrale en roode
pers begonnen wij een bedenkelijken
achterstand te toonen. Daarom is het
nieuwe leven, dat thans tot uiting komt,
zoo verheugend. Uit onzen zwaren
schoolstrijd weten wij, hoe moeilijk het
was de geheele Roomsche jeugd naar
de bijzondere school te krijgen, zoolang
op onze onderwijsinrichtingen door ge
brek aan geld het stempel der minder
waardigheid drukte. Nog veel moeilijker
is het om het ideaal: „in elk katholiek
gezin een katholiek dagblad" te berei
ken, wanneer onze couranten bij de niet-
katholieke pers ten achter staan. Die
vrees is nu door de jongste concentratie
in de katholieke dagbladpers afgewend;
zij zal ook voor de toekomst niet behoe
ven te bestaan, wanneer het nieuwe le
ven, dat heden ontsproten is, met ter
zijde stelling van alle persoonlijke mo
tieven of oude vooroordeelen, door den
steun en de hulp van alle belangheb
benden gebracht wordt tot vollen en
rijken wasdom.
HOMO SAPIENS.
Met ingang van Maandag 4 April zal de „Nieuwe Haarlemsche
Courant" een belangrijke uitbreiding en verbetering ondergaan. Het
formaat zal gebracht worden op dat der groote landelijke bladen
als „De Maasbode". „Het Algemeen Handelsblad", „De Telegraaf".
De verbetering, welke, naar onze lezers zullen gezien hebben, den
laats ten tijd in onze buitenlandsche berichtgeving is aangebracht,
zal worden voortgezet, terwijl ook de foto-rubriek uitbreiding zal
ondergaan. In één woord; de „Nieuwe Haarlemsche Courant" zal niet
alleen voortgaan te zijn het onmisbare plaatselijke katholieke dag
blad voor Haarlem en omstreken, maar bovendien binnen enkele
dagen ook in de andere rubrieken op een zoodanig peil worden
gebracht, dat het tot de beste Nederlandsche dagbladen zal worden
gerekend.
Alhoewel deze belangrijke uitbreiding en verbetering zeer groote
onkosten meebrengt, zal de abonnementsprijs niet worden verhoogd.
Wij vertrouwen, dat onze lezers dezen maatregel op prijs zullen
stellen en hunnerzijds propagandisten in eigen kring voor hun
katholiek dagblad zullen zijn.
DE DIRECTIE
e
ma
WASHINGTON, 31 Maart (Reuter)
Het Huis van Afgevaardigden keurde goed
een belasting van 3 pCt per 100 dollarver
koop van granen en katoen en andere pro*
ducten, een recht van 50 dollarcent per 500
dollar verkoopsom van onroerende goederen
en 1/8 van de waarde op alle transacties
met obligaties. Ook zal 'n belasting van 8
geheven worden op de tarievi n voor het
vervoer van olie en petroleum door pijplei
dingen. waarvan de opbrengst wordt ge
raamd op 15 millioen dollar. Verder moet 10
pCt. betaald worden voor vuurwapenen en
ammunitie, wat naar schatting drie millioen
dollar op zal brengen.
Onze voorouders kenden het werkwoord
beluiben, dat beteekende iets, dat open is,
sluiten, dichtmaken; ook tijdruimten. Een
van de weinige uitdrukkingen, waarin wij
het nog gebruiken, is Beloken Pasclien, de
Zondag na Paschen, die den Paaschtijd, wel
ke volgens Paus Eugenius (1432— 47) met
Palmzondag aanving, besloot. In den Meche-
lenschen Catechismus reeds wordt op de
vraag: „Wanneer moet men het lichaam des
Heeren nutten?" geantwoord: „Ten minste
eens 's jaars, elk hl zijne parochie, binnen de
veertien dagen omtrent Paschen, te weten
van Palmzondag tot Beloken Paschen." In
de Katholieke Kerk is deze regeling zoo ge
bleven. Is de parochie zeer groot, dan kan
deze periode verlengd worden (zie Stellwa-
gen „Roomsche Woorden", art. Paaschtijd).
Deze Zondag heet ook, zoo vertelt ons
„Woordenschat", van De Beer en Laurillard,
„Dominica in albis, naar de witte kleeren.
die de nieuwe lidmaten dragen."
Dit gebruik is sedert lang verdwenen. Een
herinnering er aan bevat nog de Paaschzang
„Ad coenam agni providi" in zijn eerste vers,
hetwelk in een oude Nederlandsche vertaling
(Gezangen in de R. K. Kerk, ui tg. Van der
Wiel, Arnhem) luidt:
„Het smetloos feestkleed om de leden:
Het feest des Lams wordt u bereid!
Moogt ge uit de waatren veilig treden,
Dankt, dankt den Heer, die u geleidt!"
Bü ons is de naam Witte Zondag verdwe
nen, maar in den Eifel kent men hem;
Weisze tinstern (Witte Zondag) ls het einde
van den Paaschtijd en het begin van de
groote voorjaarsvreugde en voorjaarsfeesten.
In den kerkelijken kalender staat Beloken
Paschen vermeld als Quasimodo, naar de
eerste woorden der Latljnsche mis op dien
dag: quasi modo geniti infantes etc., „als
pasgeboren klnderkens", vergelijk I Petrus 2,
vers 2.
Onze Vlaamsche stam- en taalverwanten
kennen dezen dag als „Mulderszondag, om
dat de mulders (molenaars) toen hun mes
dag vierden en van de gelegenheid gebruik
maakten, hun Paschen te houden, d.w.z. te
biechten en te communiceeren. Men noemt
hem ook Thomaszondag, naar het Evangelie,
dat gelezen wordt in de H. Mis. Wie heden
ter H. Tafel nadert, wordt een bloksleper of
mulder genoemd" (Gab. Celis „Volkskundige
Kalender voor het Vlaamsche Land", blz.
38).
In Nederl. Limburg, waar men dezen dag
Broake Poaschen noemt, worden dan de
laatste Paascheieren gegeten. In de omstre
ken van Tilburg heeft de volksetymologie
Blonken Paschen van dezen naam gemaak.
In de omstreken van Arnhem gebruikt men
nog den middeleeuwschen naam Blokken Pa.
schen. Dat die zich daar nog ln algemeene
bekendheid mag verheugen, is toe te schrü-
ven aan de omstandigheid, dat de Arnhem
mers tot voor eenige tientallen van jaren een
wijd en zijd bekende Paaschkermis hadden,
die op de Paaschweide tegenover de stad ge
houden werd en met Blokken Paschen ein
digde. Evenals bü alle kermissen was de
sluitingsdag de dolste en de drukste.
In zün „Kroniek van Arnhem" veronder
stelt mr. J. w. Staats Evers, dat de heer
van Meinerswük, waarin de Paaschweide
ligt, aan zijn onderhoorigen en de bewoners
van de Praets, aan Meinerswük grenzende,
had toegestaan, op een weide van de Heer-
lükheid jaarlüks een kinderfeest te vieren,
waaraan ook sedert 1233 de poorters van
Arnhem mochten deelnemen.
„Een overlevering zegt echter," vertelt A.
Markus in zijn werk „Arnhem omstreeks
het midden der vorige Eeuw", blz. 458 e.v„
„dat twee zusters te Nümegen aan de stad
Arnhem een weide geschonken hebben, met
de bepaling, dat de weide altijd gedurende
de Paaschdagen toegankelük moest zijn
voor de jeugd: de stad zou later die weide,
sinds dien tüd „de Paaschweide" geheeten,
hebben verkocht, maar met opname in de
koopacte van de voorwaarde, onder welke
de stad deze bezitting verkreeg, en de be
paling, dat die gehandhaafd moest blüven.
In de 17de eeuw was op de Paaschweide
al een volksfeest, een soort van kermis met
spellen en andere vreemdsoortige vertoo
ningen, zooals men zien kan op een teeke-
ning van Romein de Hooghe, die het on
derschrift heeft „Een kermis even buiten
Arnhem 1680."
Onafgebroken heeft dit feest op de weide
plaats gehacf, totdat deze door den tegen-
woordigen eigenaar (t.w den heer E. van
Holst in 1907) ten behoeve van zijn steen-
fabrikatie is afgegraven. Zoo is dit volks
feest, welks voortbestaan van verschillende
zijden heel wat pennen ln beweging bracht,
zün eigen dood gestorven.
In de koopacte ten behoeve van G. L. C.
H. Graaf van Ranzow, die de Heerlijkheid
Meinerswijk in 1826 van de gemeente kocht,
wordt ten opzichte van de Paaschweide,
groot ongeveer vier bunder, woordelük het
volgende beding gemaakt:
„De kooper van dit perceel zal gehouden
zijn te dulden, dat op deze weide als van
ouds, de Paaschdagen en de Blocken Pa
schen worden gevierd, zonder voor het
plaatsen van kramen, loodsen of anders
zins eenige de minste retributie te mogen
vorderen, of zoodanig gebruik van deze wei
de te maken, waardoor het voorgeschreven
aloude gebruik eenigermate zou kunnen be
lemmerd worden."
Dat alles is nu schon da gewesen!
De „Natte Paschen", de tweede Zondag
na Paschen, valt buiten den Paaschtijd.
„Dan worden de nieuwe meiden en knechts,
die dien dag na de Vespers in dienst treden
te Zieuwent en andere plaatsen van den
Achterhoek door de hulsgenooten en voor
al door de reeds ln dienst zijnde knechts
en meiden nat gemaakt, totdat zü bü den
haard zün genaderd en het haal hebben
vastgegrepen" (Dr. Jos. Schrijnen „Ned.
Volkskunde", I blz. 187) „Door het vast
te grüpen, stellen de dienstboden zich als
het ware onder de bescherming van de
heilige haardstede, beveiligen zü zich tegen
geweldpleging". (T. a. p., I, blz. 261).
De gemeente Beerta in financieele moeilijk*
heden.
De aanhouding te verwachten van nog meer
valsche munters te Rotterdam.
Drie-en-dertig vreemde zeelieden te Rotter»
dam aangehouden.
De Eerste Kamer heeft de begrooting van
Buitenlandsche Zaken goedgekeurd.
De Fransche Kamer uiteen,
Eindelooze besprekingen te Sjanghai.
Het Voorloopig Verslag der Tweede Kamer
inzake de contingenteerlngsbesluiten.
Het rapport der financieele Volkenbonds
commissie betreffende de Donaustaten ge
publiceerd.
Barometetstand 9 uur v.m. 7.47 achteruit.
OPTICIENS FABRIKANTEN
Groote Houtstraat 166 Haarlem
Licht op; de lantaarns moeten morgen
worden opgestoken om 7.07 en overmorgen
7.09.
MOSKOU, 1 April (Reuter). Door een be
sluit van de Sovjetregeering en van de com
munistische partüleiding werden meer dan
30 directeuren van staatsbedrüven ter ge.
rechtelyke verantwoording geroepen wegens
wanbeheer.
Verder zün 100 directeuren uit hun functie
ontslagen, daar de door hen bestuurde vee-
houderüen in het afgeloopen jaar slechts 69
procent hebben geleverd van het vereischte,
waardoor aanzienlijke moeilijkheden werden
berokkend aan de voorziening der steden en
arbe:dersbedrüven.
Bü regeeringsbesluit werd de reorganisatie
van alle veehouderüen tegen Augustus ge.
last. Dit zal vooral geschieden door veröee-
ling van groote bedrijven ln kleinere econo
mische eenheden.
Hij houdt aan afschaffing vast
Het Tweede Kamerlid Braat heeft aan den
Minister van Blnnenlandsche Zaken en
Landbouw gevraagd:
Is de Minister bereid in spüt van zün eigen
opvatting over deze materie een onderzoek
in te stellen bij de Directie van de Neder
landsche Spoorwegen of afschaffing van den
Zomertüd ten aanzien van de dienstregeling
der treinen bezwaren zou veroorzaken, in
dien men de plannen der regeering dien
aangaande weet vóór de samenstelling der
dienstregeling?
Nog meer arrestaties te wachten
Na de aanhouding van een zestal valsche
munters te Rotterdam, waren er op het
Hoofdbureau, aldaar, eiken dag een groot
aantal valsche munten gedeponeerd.
Hieruit kon geconstateerd worden, dat het
complot het valsche geld op groote schaal
heeft uitgegeven. Ook de banken werden ge
dupeerd Bij de huiszoeking bleek, dat er ook
valsche gouden tientjes werden gemaakt.
Voorts is aan het licht gekomen, dat er op
groote schaal gedurende de laatste maanden
valsche kwartjes en dubbeltjes werden uit
gegeven.
Meerdere arrestaties zün nog te wachten.
Bij den hoofddader, koperslager Van B„ die
ai eerder gearresteerd werd, heeft men een
geheime werkplaats gevonden. Van B., dis
het valsche munten maken zeer goed ver
staat, heeft ook anderen deze kunst ge
leerd. Het onderzoek wordt nog verder
voortgezet.
Zijn bezoek „ad Iimina"
Donderdagmiddag is Z. H. E. Mgr. J. H.
G. Jansen met den Pullmantrein om 12.46
uur uit Utrecht vertrokken ten einde in
Rome zün bezoek „ad limina" bü den H.
Vader te gaan afleggen.
Mgr. Jansen, die de reis geheel alleen on
derneemt. werd aan het station uitgeleide
gedaan door den vicaris-generaal Mgr. D.
Huurdeman en de weleerw. heeren J. v. d.
Burg en dr. W. Geerdink, secretarissen van
den Aartsbisschop.
Z. H. Exc. de Bisschop van Haarlem zal
de volgende week alleen Maandag audiëntie
verleenen.
PARIJS, 1 April De Fransche Kamer,
welke in 1928 is gekozen, wgs vandaag voor
het laatst büeen. Op 1 en 8 Mei wordt een
nieuwe Kamer gekozen, welke 1 Juni bijeen
komt.
Vandaag werd de begrooting ln de door
den Senaat aangenomen lezing definitief
met 435 tegen 135 stemmen goedgekeurd. De
inkomsten beloopen 41.100.883.494 francs, of
wel 3.381.772 meer dan de uitgaven.
Wel 5 maal werd de vertrouwenskwestie
gesteld.
Tardieu gaf een samenvatting van den
door het parlement gepresteerden arbeid.
Herriot en den socialist Bedouce, die het fi
nancieele beheer hadden becritiseerd, ant
woordde hü, dat het steeds de socialisten
waren, die hem er toe dreven, zonder ga
ranties geld te leenen aan buitenlandsche
regeeringen, met name aan Duitschland,
dat toch leeft onder een dictatuur van
noodverordeningen.
Na afloop verklaarde Tardieu bü het af
scheid nemen in de wandelgangen, dat hü
hoopte alle afgevaardigden, die in deze Ka
mer aanwezig waren, na de verkiezingen
terug te zien.
DlOIOlOIOIOROIOIOIOIOaiOIOIOIOIOIOIOlOIOIOIOIOIOIOIOIOIOIO
m
B
a
H
a
B
a
(f
a