EENVOUDIGE JAPON VOOR MOEDER DE GESCHIEDENIS VAN MANGELEMOT DEN FILMHELD De moderne zitkamer Een verhaal van Henk over mos /LummW/a n j LEVENSWIJSHEID OP VERZOEK Bovenwijdte 104 c.M., lengte 130 c.M. Be- mouw onderaan werkt ge met een schuin noodigd: 2.75 M. stof van 120 c.M. breedte, biesje aan den verkeerden kant af. Aan den een peau de suède ceintuur, 1 M. gekleurd voorkant worden de plooien in den rok ge- lint van 8 c.M. breedte. Ge teekent de pa- maakt. Het op de teekening gearceerde ge- tronen op de aangegeven maten, waarna ge deelte valt dan weg. Hierna wordt onder- ze op de vaste lijnen uitknipt en zóó op de aan langs het bovenstuk een inslag gere- stof legt, dat ge eerst het voor- en rugpand, gen, waarna ge dit op den rok stikt. Voor- daaronder het voorpand van den rok, daar- dat de zoom wordt ingemaakt, past ge de onder het rugpand van den rok en daar- jurk even of ze goed gelijk hangt. Bij het onder de beide mouwen kunt wegknippen, inzetten der mouwen neemt ge den mouw- OVERNEMING UIT DEZE RUBRIEK VERBODEN OVERNEMING UIT DEZE RUBRIEK VERBODEN Soms heeft men zin een kamer modern te meubileeren, doch vlug stapt men er weer van af. Men krijgt een idee van te hooge kos ten. In werkelijkheid kan een ka- inr- mer, in modernen stijl gemeubeld, dikwijls voordeeliger zijn dan een I compleet gekocht ameublement, j zooals men overal ziet. Het is |P- maar van welk idee men uitgaat. Eenvoudige strengheid van lijn Vk kan een speciale sfeer brengen in 1 een vertrek en doet vaak meer dan de meest vakkundige samenstel- Og ling van een overvloed van stijl- meubelen. Men moet een eigen idee hebben om zoo'n kamer op de juiste ma- nier te meubelen en noodig is het eerst de kamer goed op te nemen, tol, de mogelijkheden er van en dan pas meubelen te bedenken. Sommige dingen kunnen we laten maken en enkele kant en klaar koopen. Vergeet niet, dat zoo'n zitkamer behalve strak modern ook vriendelijk moet aan doen. Men moet er zich op zijn gemak ge voelen. De oude ontvangkamer, indien goed ge meubileerd, was inderdaad een duur ver trek door de meubels, vele versieringen en stoelen, zware kasten, dikke ge voerde gordijnen, enz. nam Gelukkig voor ons is de meu- p™™ bileerkunst veranderd en de woeligheid van ornamenten heeft plaats moeten maken voor rusti- gen eenvoud. De vloerbedekking behoeft niet uiterst kostbaar te zijn. "cp-TT Een karpet in 't midden met nnjTT|7 rondom een strook, welke gebeitst f f l. en gepolijst is, niet gelakt. Men üuöl/i kan het nog goedkooper maken fr^ door een karpet te nemen van Wilton, smalle deelen aan elkaar gezet, van drie of vier reepen. Doch een heel vloerkleed is ook zoo duur niet meer en het gaat natuurlijk langer mee dan de aan elkaar gezette deelen. Is de grond niet aantrekkelijk genoeg om (v\\ open te laten, dan geeft rondom vilt een warm effect. C-t" Een kleed, waarvan de hoofd- kleuren en de rand tabaksbruin H is, zal warm staan op beige vilt. Verstandig is het de vloerbe- gafT dekkingen gedekt van kleur te mf - houden en tint aan te brengen g| - door kussens en kleine afwerkin- gen. Niets is onrustiger dan een schreeuwend karpet of overheer- schend zeil. In de eerste plaats zal het uw stijleffect bederven, l| p*0*"* doch ook bij ieder mogelijk sche- If 1 ma is het verkeerd. Kiest u zeil, neem dan een f| \/fé houtnerf of effen kleur Ook de wanden moeten niet druk zijn, men bereikt dan, dat ÜB de kamer ruim blijft, de verlich ting kan het karakter der kamer verruimen of te niet doen. Een moderne verlichting wordt verkregen door verdekt licht van de hoeken der kamer of de wan den rondom. Bovenlichten in het midden der kamer, ook al zijn ze van het reflec- teerende soort, zijn onvoldoende. Ter afwisseling van de strakke strooken licht, hier en daar aangebracht, kunnen doorschijnende kappen in fijne tinten met moderne patronen of spuitfiguren ge plaatst worden. Vooral de kappen met de gespoten stijl herten brengen een moderne noot in uw kamer. Van den schoorsteen kunnen we een mo dern geheel maken en wilt u iets zeer aparts, dan kan men daarvoor een mooie Indische houtsoort toepassen, welke een ongewoon artistieke houtsoort heeft en zil vergrijs van kleur is. Door in grijs gebeitst triplex is iets dergelijks te bereiken, indien u het goedkooper wenscht. U kan ook de deur, welke in die kamer is, met platen in die zelfde kleur bedekken om een modern geheel te verkrijgen. De zitkamer met een fraai diepbruin kar pet kan ivoor-kleurige muren hebben of zeemkleurig papier of waterverf, een nieuw soort verf zouden wè daarvoor kunnen ge bruiken met een ruw zandachtig oppervlak. Bij het grijze houtwerk zal een combi natie van blauw voor gordijnen en stoffee ring goed zijn, het staat mooi en koel. Past u geen grijs hout toe, dan is de abrikoos- kleur voor gordijnen en bekleedsels warm tegen ivoor- of sleutelbloemkleur. U kunt lange gordijnen kiezen in de ge noemde tint, met een taffetas aanzien, zon der al te veel glans. Donkere of al te gekleurde gordijnen doen de meubelen te niet, overheerschen de kamer. De kussens in de kamer kunnen met stof In dezelfde abrikoostint overtrokken zijn. De bekleeding van de stoelen kan van ruw peltje water. Het bleek een kleine mijt (fig. 5) te zijn, een onschuldig diertje. Na dat het bekeken was, werd het weer netjes op het mos gezet. Toen begon Henk zijn verhaal. „Jullie weet, dat deze mossoorten alle uit stengeltjes en blaadjes bestaan, het zijn dan ook bladmossen. Behalve die bestaan er ook levermossen, daar zullen we later wel eens over praten. Dat mosstengeltje draagt aan zijn top, waar geen -blaadjes zitten, een stengelvoortzetting, waaraan „Wie rusten wil in 't groene woud, Wie rusten wil met lusten, Hij kieze een plekje dicht in 't hout En vlije zich ter rusten. Een peluwtje van mollig mos, Een kussentje van varen En een gordijn van blaren, Geeft zoeten middagslaap in t bosch. Onder het zingen van dit bekende liedje trok de B. L. N. S. de bosschen in, om aller eerst „materiaal te verzamelen", zooals Henk het noemde. Dat liedje had Mientje uitgezocht als het meest toepasselijk, omdat er iets over mos in voorkwam. Ze waren anders niet van plan te gaan rusten, zooals Kees opmerkte, daarvoor was het een beetje te koud. Natuurlijk had Kees de mondharmonica niet vergeten. Al gauw hadden ze de plaatsen, waar het mos het overvloedigst groeide, bereikt. Henk had een plantenbus meegenomen en de eerste polletjes sterrenmos (fig. 1) von- een doosje is bevestigd. Kijk maar (fig. 6). In dat doosje, dat eerst door een dekseltje is gesloten geweest, zitten de sporen. Ko men de sporen op den grond, dan groeit er niet dadelijk een nieuw mosplantje aan, maar eerst een zoogenaamde voorkiem (fig. 6). Die voorkiem is net een draadje. Uit een knop van dat draadje komt de eigenlijke mosplant te voorschijn. Die eigenlijke mosplant is het, die weer nieuwe sporen vormt. Als je nu eens een blaadje van het mos bekijkt, dan zie je, dat er nog geen eigenlijke nerven in te vinden zijn. Een beetje anders ziet het veenmos er uit (fig. 4). Daar vind je boven op de plant bolletjes, waar de sporen in gevormd zijn." „Wou je probeeren de sporen te kwee ken?" vroeg Bram belangstellend. „Ja, ik wil eens kijken of het lukt. Ik zal op twee manieren ze probeeren te kwee ken: op een oud bord tusschen of liever op stukken vochtige insektenturf of tus schen de stukjes mos zelf. Dat laatste zal misschien het beste lukken, vooral als het bord in de kas mag staan bij Jan, maar het zal erg moeilijk zijn om dan de voorkiem te vinden." Natuurlijk mag je bij ons alles neerzet ten," viel Jan in „en veel succes met de kweek." „Dank je," antwoordde Henk. „Maar ik geloof, dat het tijd is om op te breken. Mijn maag begint raar te doen." 't Was zoo, het horloge van Tilly, dat al tijd even betrouwbaar was, wees al half zes aan. Met de belofte de volgende week, als het mooi weer was, weer er op uit te trek ken om wat moois mee te brengen, ging de club uiteen. A. L. den een plaatsje in de bus. Spoedig werden ze gevolgd door een andere mossoort, het gaffelmos of gaffeltand (fig. 2). Een klein polletje slaapmos vond ook een plaatsje (fig. 3), evenals een paar stammetjes haar- mog (fig. 3). Ten slotte vond Henk aan den kant van het water nog veenmos fig. 4). Vooral dat laatste mochten ze wel eens V goed bekijken, want het veenmos is een van de V belangrijkste planten bij P n de vorming van het y hoogveen. Toen alles netjes opgeborgen was, werd met vluggen pas de terugtocht begonnen, want allen verheugden er zich op weer iets door Wj\ het microscoop te zien -^--95 te krijgen. y Thuis gekomen werd de buit eerst op een schaal uitgespreid en met een gewone loupe bekeken. Er krie belde iets tusschen de mosstengeltjes, iets roods. Voorzichtig peuterde Henk het met een stokje er uit en legde het in een drop- alles met een naad, terwijl ge onder aan naad 4 c.M. meer naar voren dan den zij den rok nog een ,6 c.M. breeden zoom bij- naad. Wanneer de hals niet wijd genoeg is knipt. Hierna begint ge aan den voorkant om over het hoofd te worden aangetrokken, de figuurnaadjes in te maken, welke ge in maakt ge er een klein split je in; dit wordt den schouder 2 c.M. breed neemt en over later onder den strik verborgen. Den kraag een lengte van 20 c.M. op niets laat uitloo- knipt ge 66 c.M. lang en 18 c.M. breed, pen. Hierna kunt ge schouder-, zij-, rok- en waarna ge aan weerskanten een 7 c.M. langen mouwnaad dichtstikken; ook den lange punt afstikt. Hierna wordt de kraag korten mouwnaad tot op 7 c.M. vanaf den opgestikt en' overgezoomd. Het kapje voor onderkant. Deze 7 c.M. zijn voor het splitje, de manchet is na afwerking in het midden waarvoor ge aan den 8. c.M. breeden kant 6 c.M. breed, bij den naad 4 c.M. en 20 c.M. een stukje aanzet (voor onderslagje), dat lang. Aan elk splitje zet ge voor sluiting 2 na afwerking VA c.M. breed moet zijn. De drukknoopjes. En de strandwandeling naar IJmuiden, naar de groote sluizen waardoor honderden zeeschepen komen en gaan, is de moeite waard. En hoe aardig is in Wijk aan Zee de Tuinberg, waar men bovenop kan klimmen en zoo'n prachtig uitzicht heeft, waar de paarden van JaCoba van Beieren begraven liggen, waarvan de hoefijzers nog vertoond v/orden en waar men als grapje vertelt, dat de ijzeren ring, die er'te zien is, een kou senband was van Jacoba, wat men op zoo'n idyllisch, historisch plekje gul aanvaardt. En als men dan weer beneden komt, het mooie weggetje tusschen de duinen door naar het strand loopt, dan denkt men on willekeurig aan die oude dingen, dien ver ren tijd en dwaalt lang over het stille strand, waar een enkele schelpenkar zoo decoratief aandoet; waar men niets ziet dan zee en lucht en strand en zoo intens kan genieten van het verblijf in een stil badplaatsje, waar het nog niet druk en mondain is en waaromheen ook alleen maar van die kleine stille plaatsjes zijn, v/aar een stadsmensch zoo graag wat rond dwaalt, om eens even weg te zijn van dat drukke stadsleven, te genieten van de na tuur en die machtige zee, waarheen men „de wijk" heeft genomen. K. H. De zomer kondigt zich alweer bescheiden aan en in de Hollandsche badplaatsen gaan de luiken van de hotel- en pensionramen open; de villa's worden gereed gemaakt voor de ontvangst der bewoners en de winterslaap is voorbij. Ook het stille Wijk aan Zee is ontwaakt; men hoopt elk jaar weer op een mooien zomer met veel gasten, veel vertier in het kleine badplaatsje, dat daar grootendeels van moet bestaan en allen doen hun best het een vroolijk aanzien te geven. Er wordt schoongemaakt en geverfd, behangen en opgeknapt en zoo tegen Pinksteren is het een wedijver onder de verhurenden, want dan meestal komen de stadsmenschen, die iets willen huren voor den zomer. Men- schen met véél kinderen of zij, die van een stille badplaats houden, niet voelen voor Scheveningen en Noordwijk en het al mon dainer wordende Bergen aan Zee; die ook zelfs Katwijk en Oostvoorne al te 'vol vin den, Domburg en Hoek van Holland ook en dus kiezen een stil, klein plaatsje, zooals Wijk aan Zee nog steeds is. Zoo rustig en lief ligt het in de duinen; zoo mooi is het breede strand en zoo aardig de wandeling naar Beverwijk door den mooien Breesaap, waarvan weinigen de schoonheid kennen. canvas zijn, of van één der ribstoffen in overgaande neutrale kleuren of met de be wonderenswaardige haringgraat-tweedstof in beige-bruin. Bewonderenswaardig, niet alleen door het moderne effect, doch tevens door de bijzondere geschiktheid voor bekleeding, door enorme sterkte. Moderne gemakkelijke stoelen kunnen we in overvloed kiezen. De moderne sofa moet comfortabel zijn door vele rechte kussens, een divanbed zou een geschikten ondergrond kunnen vormen. Twee armstoelen kunnen ruim en gemak kelijk zijn, een derde kan kleiner uitge zocht worden, en geschikt zijn om in ieder hoekje te plaatsen. Een lange lage stoel is prettig voor het haardvuur of voor open tuindeuren met daarbij een paar gemakke lijke tafeltjes, die men in verschillende uit voeringen kan koopen. Lage meubelen, zooals rechthoekige boe kenkastjes, buffetkastjes, gebouwd in een hoek, geven 'n modern aspect. Bedenkt wel, een moderne kamer moet bij den eersten aanblik een idee van ruimte geven. U bereikt dit niet alleen door een groote kamer te kiezen, doch door meubelen te nemen met rechte eenvoudige lijn, passend ■rondom in de kamer, niet te groote, een voudige stoelen, lichte wanden, geen groo te patronen voor wanden of bekleedselen, door bepaalde kleuren van zachtblauw en zachtgroen, door niet te donker houtwerk, door verlichting vanaf de wanden. Zoo kan een kleine kamer grooter lijken of beter nog gezegd is juist een kleine kamer ge schikt om op de moderne manier gemeubi leerd te worden door de ruimte winnende meubelen. ANEMOON. Zijn kin steunend op twee handen, lag Paultje in het gras van zijn tuintje en dacht na. Morgen zou mammie jarig zijn en nou wou hij haar zoo graag iets ge veniets heelemaal van Paultje zelf. Iets, dat je niet kon koopen. Maar dat was wel moeilijk om uit te denken! Eigenlijk wist hij wel wat hij mammie zou willen geven. Hij had zoo goed voor zijn tuintje gezorgd en nu bloeiden er een hee- leboel bloemen in, die allemaal van hem alleen waren en waar hij mee mocht doen wat hij wou. Moeder hield zooveel van bloemen en ze mocht all^s van Paultje hebben. Maar, dacht Paultje, als hij zijn bloemen afplukte, dan waren ze nog maar een paar dagen mooi. En dan gingen ze heelemaal dood. Nee, dat zou mammie vast ook niet willen. Heel ernstig dacht hij weer verder na. Als mammie nu eens heelemaal tusschen de bloemen kon loopen en wonen! Hè, wat zou dat fijn zijn. Maar dan moest mammie ook net zoo groot zijn als zijn bloemen. En dan een heel klein huisje midden tusschen het bloemenbosch. Daarin moesten moeder en Paultje dan heelemaal alleen met zijn tweetjes wonen. Paultje dacht echt, dat er een kaboutermannetje naar hem toe kwam en hem heel klein maakte. Nou zou ie een huisje bouwen voor moeder. Met zand en aarde begon Paultje te bouwen. Er moes ten een heeleboel venstertjes in zijn, want dan was het huisje heelemaal vol zon en dan kon mammie uit elk venstertje bloe men zien. Een venstertje was vlak bij de madeliefjes, die staken hun witte bloem- kroontjes haast binnen in het huisje en zoo kon je heelemaal bij ze komen. Als mammie uit het andere raampje keek, zag ze al die mooie blauwe vergeet- mij-nietjes. Daar zou ze eiken avond aan Paultje mooie sprookjes vertellen. Dan zou Paultje heelemaal op de vensterbank klim men en mammie vertelde dan van de bloe men en van de kaboutertjes en elfjes, die in de bloemen wonen en die met elkaar praten en ook met mammie. Hè, misschien zag ie dan echt wel zoo'n leuk mannetje zooals dat ka- Knip den zwaan van stevig wit papier en kleur den snavel oranje. Neem dan een schijfje kurk en prik in het midden een klein stukje lucifer, dat bovenin gespleten is. Hiertusschen kleur je dan den zwaan en laat hem zwemmen tusschen de water lelies. Deze maak je als volgt. Knip de bloem driemaal en het blad éénmaal. Neem nu een aangepunten lucifer en steek dien eerst door de drie bloemen en dan door het blad en ten laatste door een schijfje kurk, dat niet buiten de randen van het blad mag uitsteken. Als je het blad van donker groen papier kunt knippen, staat het mooier. Je kunt het ook kleuren, maar dan met olieverf. boutertje, dat de zuster vanmorgen had laten zien op die plaat midden in een groot bosch. Door dat andere venstertje kon mammie met de viooltjes praten. Paultje zou het willen maken vlak bij dat eene paarse, met geel en rood. Die vond moeder altijd de mooiste v*in allemaal. En als het dan nacht werd en alles heel stil was en de gewone menschen sliepen, dan zou Paultje bij mammie op schoot klimmen. Dan zou hij door de madeliefjes en viooltjes heen hee lemaal naar de sterren kunnen kijken en naar de maan in de donkere lucht. Dan kon hij ajjes fijn veel beter zien dan wan neer hij luis op zijn kamertje achter het raam naar de sterren keek. Misschien kwam er dan wel eens een ster van den hemel vallen. In hun huisje. Dan was er een heeleboel Rcht. Natuurlijk kwamen dan alle kaboutertjes en elfjes uit het bloemen bosch naar dat mooie licht kijken. En als Paultje dan heel zoet was, mocht hij mis schien wel eens mee op die ster, heelemaal hoog in de lucht. Maar dan moest mammie mee. Want anders kon hij zich niet vast houden. Als hij toch eens van de ster af viel, naar beneden.... dan was ie dood. Dan moest mammie heelemaal alleen blij ven in het bloemenhuisje. Dan huilde ze natuurlijk altijd, omdat haar Paultje er niet meer was. Eigenlijk ging hij maar lie ver niet mee. Dan bleef hij maar het liefst met mammie beneden. Er moest ook nog een deurtje in het huisje zijn. Want mammie moest ook een heeleboel kunnen wandelen. Tusschen de bloemen door liep een paadje recht naar het deurtje van hun huisje toe. Aan den eenen kant stonden de vergeet-mij-nietjes. Ze zouden heelemaal daar tusschen door loopen en een heeleboel vragen en met ze praten. Dan zou dat kleine vergeet-mij- nietje ook wel vertellen waarom het eerst toch maar heelemaal niet wilde groeien en zoo klein bleef. Tusschen de bloemen door zag je dan mammie's huisje. Je hoefde nooit bang te zijn, dat je verdwaalde, want je kon mammie altijd roepen en altijd hoo- ren. Stilletjes werkte Paultje door aan zijn droompaleisje, waarin mammie morgen zou komen wonen. BETSIE BROUWER. Niets overkomt een mensch, dat hij naar z'n natuur niet vermag te dragen. De ware liberaliteit is waardeering. K. H. Voorjaarshoedje van stroo en vilt met mephlstoveer En nu zag Mangelemot een heel oude Syrische bibliotheek, waar vele onbeken de boeken lagen opgestapeld. Ieder boek bestond uit wel vijftig gebakken klei- plaatjes, die hoog opeengestapeld la gen. In ieder kleiplaatje was een hoofd stuk gebakken. Met een klein vierkant karretje reden ze langs de galerijen, net zoolang tot het wagentje vanzelf stilstond. „Hier moet u zijn," riep de bediende uit en opende een breede deur. De geleerde, die een soort van koning bleek te zijn, riep een bediende en beval dezen om Mangelemot en meneer Hen driks in den toren te brengen. De Syrische geleerde bracht ons twee tal naar een soort paleis, van waaruit ze een heuvel konden zien, die bekroond werd door een hoogen toren. „Dat is nu de geheimzinnige boeken-toren," zei de geleerde. Wat drie menschen weten, weet het heele volk. Iedereen streeft meer naar heerschen dan naar dienen. De mensch moet werken, want arbeid is tevens het geluk der menschen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1932 | | pagina 11