HET PINKSTERSPEL VAN Liefdeboodschap der 10.000 DE GRAAL De „Pinksterzegen in het Stadion MAANDAG 2 MEI Wat het spel belooft.... De liefde tot God en den even- mensch moet weder een plaats in de wereld worden gegeven Een liefdeboodschap Uit deze gedachten is nu het Pinksterspel van 4e Graal gegroeid. Dit spel, waaraan een 10.000 meisjes meewerken, wil het spel van de liefde zijn. De liefdeboodschap aan de wereld brengen, dat willen op den Tweeden Pinkster dag de 10.000 Graalleden en dat willen zij, om dat zij weten, dat de liefde tot God en den evenmensch de eenige weg is naar het geluk, de eenige manier is om de oude wereld den hartevrede te brengen waarnaar zij zoozeer snakt. Een wereldvernieuwing Daal Heilige Geest De Kruiskinderen Aanval en Hellemachten Maatschappelijken strijd R.K. RECLASSEERINGS- VEREENIGING TOEPASSING ONGEVALLENWET Een aantal conclusies BROEDERKLOOSTER OP„VOORBURG" Plechtig ingezegend NAAR LOURDES Negen en dertigste nationale Bedevaart INVOERBEPERKING SCHOENWERK Ontevreden fabrikanten CHILEENSCHE APPELEN Proefzending goed ontvangen UIT HET STEENDRUKKERS. BEDRIJF Nieuwe C. A. O. Waterschappen Visscherü-examens De Eeuw van de Graal ZANGERSDAG TE ZWOLLE Sallandsche, Korenbond Lezing van Pater Cacc. Huigens O. F. M. De tijdsomstandigheden bemoei lijken het werk De godsdienst als factor by het reclasseeringswerk. De R.K. reclasseering in de practyk. Het is zeer merkwaardig, dat in dezen tijd fan economische en geestelijke ontreddering er sen beweging ontstaan is, als de Graalbewe- fing. Een beweging van jonge ihenschen, Jonge rrouwen en meisjes, die samen besloten hebben le wereld een stoot te geven, een stoot in de [oede richting. Er is wel geen mensch, die met den huidigen vereldtoestand tevreden is en de jonge mensch vel het minst van al. Het communisme ver- tondigt zijn harde en onmenschelijke theorieën 'an haat en klassenstrijd. Theorieën, die steeds neer en meer ingang vinden, door den onmo- felijken en onhoudbaren toestand, waarin het kapitalistische stelsel de geheele beschaafde wereld gebracht heeft. Er hangt over de ge heele wereld een sfeer van „hebben is hebben en krijgen is de kunst", waardoor aan den eenen kant een opeenhooping van goederen en rijkdommen ontstaan is en aan den anderen kant een millioenenleger van loonslaven, die zonder eenig b'ezit aan elk ongunstig getij in de wereldhuishouding overgeleverd zijn, en daardoor met den haat in hun harten en de afgunst in hun oogen de bezitters der rijkdom men beschouwen. De liefde van mensch tot mensch is in deze wereld bijna geheel ge storven. De jonge, moderne en katholieke vrouw kan dit niet zender meer aanzien en hierdoor is de snelle groei van de Graal te verklaren, die in de 3 jaren van haar bestaan duizenden voor hetzelfde ideaal wist te winnen en met het- zelfden enthousiasme wist te bezielen; het ideaal, neen het doel, om de liefde de liefde tot God en den evenmensch weer een plaats in de wereld te geven. Reeds in den aanvang van het spel, als de Graal zich als een schitterende zevenkleurige sterbloem rond den Graalschotel aaneenge sloten heeft, bemerken wij, dat ze met den hui digen stand van zaken niet tevreden is, luiste ren we slechts naar haar gebed: Zendt Uwen Geest uit, en het aanschijn der aarde zult Gij vernieuwen. Een vernieuwing is toch immers niet noodig, als men met het bestaande tevreden is? Na de Graal zijn ook de Bewaarengelen binnen getreden. Allen in geel gekleed stellen zij zich op langs de wielerbaan. Zü bemerken, dat het de liefde naast het mannelijk recht vaak slecht gaat, ze constateeren, dat daardoor de hoogmoed vele zielen binnensluipt, doch weten, dat bij vrouwelijke min het recht ook zijn zin krijgt en zeggen tenslotte, dat het aardsch wee en wel in de handen zoowel van den man als van de vrouw rust. Zij raden de Graal aan daden te stellen, zich te offeren, lijdend te beminnen en nooden haar tot een gebed en vragen dit gebed uit te drukken in een dans. Op dit woord treden een 300 meisjes uit de ster en voeren een rhythmischen dans uit, ter wijl de ster zingt: „Veni, Sancte Spiritus" (Kom, Heilige Geest). Na dezen dans treden de engelen nader en vormen een cirkel om iedere sterrepunt en smeeken over ieder een van de zeven gaven van den H. Geest af. Dan komt gerulsch als van een krachtigen wind, de binnenste ringen van de ster wielen heftig tegen elkaar in. Seraphijnen en Cheru bijnen in fel-rood gekleed snellen als brandende vlammen binnen en brengen aan de Graal de Liefdeboodschap. En de Graal, haar sluiers teruggeslagen, juicht: Dan laat de Trompetten schallen Haalt de trommels en banieren Dat wij het nu weten allen Christus, Hij gaat zegevieren En Zijn blije zegepraal Heemlen, jubelt! Zonne straal! Mag beginnen met de Graal. en zachter, inniger als een gebed, gaat ze verder: Liefde is in den hemel koning, En onz' zielen zonder tal Zoeken daar hun eeuw'ge woning Liefde overwint het all en met visioenairen blik zegt ze: Op het einde van de dagen Wordt Joëls visioen vervuld: Dat de Geest Gods met Zijn vlagen Wereld Uw toekomst onthult. Jonge zonen ziet gezichten En gij dochters propheteert! Grijsaards droomen heilgedichten: Dat de Christus triompheert. En hier staan thans die slavinnen Waarvan Joël toen voorzag, Dat zij vol van geest en minnen, Zouden leven hunnen dag. Nu trekt de Graalster zich terug in kleurige kampen rond haar uiterste sterrepunten, de stadionvlakte is weer vrij en de Kruiskinderen huppelen naar binnen; de Kruiskinderen vor men de nieuwe geleding in de Graalbeweging, maar laat ze zelf vertellen wie en wat ze zijn. De Graal heeft ons ontvangen Nam ons kleinen op in haar huis En gaf ons een plaats in haar rangen En op onze borst een kruis. Wij zijn tot Kruiskind'ren verkozen, Kruiskinderen is nu onze naam Wij willen voor 't kruis niet meer blozen Met 't kruis aan komen wij saam. Onze kruisen zijn veelkleurig, Rood, goud, blauw en geel, wit en groen, Opdat ons nog jong en fleurig Het kruis toch goed zou voldoen. En de Engelen vallen in: Opnieuw zijn groepen van kinderen Ten kruistocht uitgegaan Geen ouder kon 't verhinderen Zij zagen het zwijgend aan. De kruiskinderen verdwijnen weer huppelend en springend, zooals ze gekomen waren en de engelen gaan de wereld voorbereiden op de boodschap van de Graal. In vier gesloten carré's vallen nu de Graal- kadetten binnen, zich zelf aandienend als: Wij zijn de Graalkadetten, Kerntroep van orde en vreugd. Wij blazen met ons trompetten De wereld vol frischheid en jeugd. Op het oogenblik, dat ze zich jong en kwiek in een vroolyken dans over het veld willen verspreiden, breken echter de helsche machten met volle kracht los, om da Graalkadetten te verleiden en mee te lokken. Doch een her haald „Neen" klinkt over het veld; de Graal kadetten vormen 4 eskadrons en met gezamen lijke kracht wordt de aanval afgeslagen. Nu slaan ook zij een kamp op en er ontwik kelt zich tusschen de verschillende kampen een gesprek over de Liefde. Uit dit gesprek wordt het verlangen geboren om die liefde uit te dragen aan de wereld. De kampen mobiliseeren zich en richten zich met 4 fronten naar het publiek. Aan de rijken vragen zij of de weelde hun het geluk en den dieperen vrede gebracht heeft, aan de armen of zij het geluk vonden in hun nijpenden haat en de Graal en de Kadetten verklaren: Verdrukking nog wrok mag nog langer er wezen! En tot alle ongelukkigen klinkt het: 't Graalwoord weerklinke dus machtig en luid, Luiend de tijden van ongeluk uit Luiend de dagen van liefdesuur in, Luider en luider bruist vreugdes begin. Stampende stappen de jeugdlegers aan Onder de wapperende liefdevaan. Van de wereld op de tribunes komt echter heftige tegenspraak, fel en scherp: Wat willen jullie meisjes met al je spektakel? Wij armen hebben niets aan zulk gekakel Je roept hard genoeg, maar 't is ijdel gepoch Geef centen of brood en de rest is bedrog. De Graalmeisjes antwoorden zacht, wetend van het felle leed dat geleden is en geleden wordt: Moeders, wij brengen U veel meer dan duiten, Veel meer dan werk, meer dan koffie en brood; Blijft toch niet koppig alles bezien van buiten, Honger is erg, maar de haq$ is uw nood. Laat ons Uw hart dan eens warmen en streelen Luistert een poos naar een woord van de jeugd Griefde U het leven, met doornige stelen, Liefde is een roos, waar ook Uw hart van heugt. De Graalkadetten vol liefde zetten dan Gods liefde tegenover den haat der wereld: God is de Liefde, die juist zoekt te winnen Harten van steen nog door niemand bekeerd! Zü verhalen van Jezus, die wacht minnend, geduldig en fijn en dringen aan: Zwerfsters en tobbers, geknakt en gebroken, Komt dan tot Jezus. Hij snakt naar uw min. Zwakken en kranken, van alles verstoken Hoort toch Ziin boodschap, 't is vreugdes begin. Tot het eindelijk van de tribunes klinkt: O brengt ons naar Hem! Zijn oog en Zijn stem Zal ook ons opbeuren en streelen. De Bekeerlingen De bekeerlingen dalen nu, door de engelen begeleid, de groote over de wielerbaan ge bouwde trappen af en worden blij in de kampen opgenomen en welkom geheeten. In blijden dank voor dit succes volgt nu de Graalofferande, waarin de Graal vraagt: de verschillende deëlen der Mis. Pastoor W. L. M. Wentholt sprak het slot woord. Vermeld zü nog, dat pastoor Eshuis, ant woordende op woorden van lof en dank tot hem door den voorzitter gesproken, zün groote voldoening uitsprak over zün eerste contact met den Sallandschen korenbond. Vóór 20 jaar toen de Korenbonden werden opgericht ben ik mee in Twenthe begonnen en heb in de verbreiding van den Gregoriaanschen zang in de eerste reien gestaan. Ik hen den grooten weldadigen invloed van het Gregoriaansch, die den mensch beter maakt. Ik beloof u voortaan met hart en ziel mee te werken tot hoogeren bloei van den Sallandschen Ko renbond. schillende zaken en gevallen worden behandeld werd duidelijk uitgelegd. Aan het slot waarschuwde spr. de aanwezi gen voor het spelen van den zedewapostel. Overdrijving stuit af. De voorzitter Mr. Fick zegde den heer Voes- termans dank voor zijn interessante causerie. Nadat nog eenige technische kwesties waren behandeld volgde sluiting. Deze bijeenkomst werd o.m. bijgewoond door den directeur-generaal van het gevangenis wezen Mr. de Meyer die den minister van Justitie vertegenwoordigde. Verschenen is het rapport van de commissie uit het Nederlandsch Verbond van Vakvereeni- gingen inzake toepassing van de Ongevallenwet. In dit rapport worden de volgende vüf pun ten behandeld: de bepaling van het percentage deer arbeidsgeschiktheid; de renteherziening; de positie van den medicus; de nazorg voor onge valspatiënten; en de rechtspraak krachtens de Ongevallenwet. De commissie komt tot de volgende con clusies 1. a. Bij het vaststellen van de mate van ar beidsongeschiktheid moet niet alleen op de medische, maar ook op de sociale, d.i. dus practische, invaliditeit gelet worden. Bij de vaststelling hiervan moet rekening worden gehouden met het oordeel van onbevooroor deelde deskundigen. b. De vakbeweging heeft niet alleen tot taak, den getroffenen rechtskundigen büstand te verleenen, maar moet ook zorg dragen voor deskundige adviezen inzake de medische zyde der ongevalszaken. C. De nazorg voor ongevalspatiënten moet met kracht worden ter hand genomen. Aanbe veling verdient het, dat te dien einde over gegaan wordt tot 't stichten van werkplaat sen met gelegenheid tot orthopaedische be handeling. 2. De juridische-hulp aan de getroffen leden der moderne vakbeweging moet zooveel mo gelijk geconcentreerd worden, ten einde ver spilling van energie en kosten te voorko men. Concentratie is tevens wenschelijk om zooveel mogelijk en zoo goed mogelük ma teriaal over de uitvoering der Ongevallen wet te verkrijgen. 3. De raden van beroep moeten worden samen gesteld in overleg met de vakcentralen van werkgevers en arbeiders. Tot leden van den centralen raad van beroep moeten personen worden benoemd, die het sociale leven van nabij kennen. Bü blijvende onbevredigdheid ter zake van de rechtspraak moet de wet gever ingrijpen. De commissie heeft ten slotte aandacht be steed aan de punten van overeenkomst en ver schil in de Ongevallenwet 1921, de land en tuinbouwongevallenwet en de zee-ongevallenwet. Haar desbetreffende conclusies zijn in een bij lage opgenomen. Daarin wordt verklaard, dat, al probeert de Bank veelal, door een onderzoek op te dragen aan speciale agenten, met den maatschappelijken kant van het te beoordee- len geval rekening te houden, niettemin moet worden geconstateerd, dat de uitvoering van de land- en tuinbouwongevallenwet door bedrüfs- vereenigingen in dit verband tot grootere te vredenheid aanleiding geeft. De plaatselijke Ongevallen-commissies (P.O.C.'s) en de zgn. „kleine commissies" blijken dichter bü de ge troffenen te staan dan het bestuur der Bank en haar ambtenaren, hebben meer oog voor de practische moeilükheden, voor de betrokkenen uit het ongeval voortvloeiende. Niet uit het oog verloren mag worden, dat de verstandhouding tusschen werkgevers- en werknemersvertegenwoordigers, ook die tusschen vakvereenigingen en werkgeversbonden, belang rijken invloed op deze wijze van uitvoering der sociale verzekeringswetten zal hebben. Ten aanzien van de zee-ongevallenwet ont breken waarborgen voor een sociale uitvoering nagenoeg geheel. Dat niettemin tot oordeelen bevoegden een vrij groote mate van tevreden heid gevoelen, is stellig in hoofdzaak te danken aan de omstandigheid, dat het scheidsgerecht zijn taa kop büzondere wijze opvat en vervult. Intusschen, de toestand kan maar al te gemak - kelük veranderen, als eens dat scheidsgerecht anders zou worden samengesteld. De Bank heeft in theorie belangrijk uitgebreider bevoegdheden om zich noodzake lijke gegevens te verschaffen, dan de andere uitvoeringsorganen. Practisch blükt dit verschil echter niet van veel belang te zün. Met gebruikelijk kerkelük ceremonieel werd Vrijdag bü de officieele opening het nieuwe klooster der broeders van O. L. Vrouwe van Lourdes by het krankzinnigengesticht „Voor burg" te Vught plechtig ingezegend door Rector van den Biggelaar. De solemneele H. Mis werd bügewoond door den Vicaris-Generaal der Congregatie, Provin ciaal, assistent-Provinciaal en Oversten der ver schillende huizen en tal van andere genoodigden. Na de H. Mis had de officieele overdraent van het Broederhuis plaats, waarbij vele autoriteiten tegenwoordig waren. Het woord werd gevoerd door den heer C. Tilman, president van het College der Godshuizen; vervolgens door mr. v. d. Biezen, lid van Ged. Staten van Noord-Brabant; mr. F. G. van Lanschot, burgemeester van Den Bosch; mr. Loeff, burgemeester van Vught; dr. G. Janssens, geneesheer-directeur van „Voorburg" en den Vicaris-Generaal der Eerw. Broeders. Voor de 39e maal hoopt de Nationale Be- devaart op 18 en 19 Juli tot 28 Juli weer naar Lourdes te vertrekken met een groot aantal pelgrims en een groot aantal zieken. De zie- kenafdeeling der Nationale Vereeniging tot Samenstelling van Nederlandsche Bedevaar ten, de Vereeniging O. L. Vrouw van Zeven Smarten ontving het vorig jaar een buiten gewoon groote aanmelding van edelmoedige dames en heeren, die hun krachten en tüd gedurende deze bedevaart beschikbaar stelden om het bü uitstek schoone liefdewerk de ver pleging der arme zieken op zich te nemen. Er is veel hulp noodig! Dit kunnen getuigen de vele duizenden, die reeds eerder deelnamen aan de Nationale Bedevaart en als brancar dier of infirmière hulp geboden hebben, maar diezelfde helpers en helpsters zullen U even eens toeroepen, dat deze dagen van zich ge ven voor de hjdende menschheid, schoone da gen waren, waarop zü steeds met groote vol doening terugzien. Niemand meene dat zün medewerking niet gewenscht is. Integendeel alle hulp is welkom en het werk is dusdanig verdeeld, dat iedere aanbieding i^t vreugde wordt aanvaard. Niet alleen gediplomeerde verpleegsters zün büzon- der welkom, even welkom zün zü, die zich nimmer aan ziekenverpleging wüdden. De bovengenoemde ziekenverpleging is uit sluitend liefdewerk, maar laat u niet afschrik ken door financieele bezwaren. Vraagt een cir culaire aan en u zult zien dat een ieder het naar eigen vermogen kan regelen en met be scheiden eischen de uitgave zoo groot niet is. Laat deze moeilüke tüd geen bezwaar zün, maar veeleer een doorslaande reden om mee te gaan naar dit genade-oord door Maria zelf gekozen als de plaats waar zü om hulp gevraagd wil worden, en waar gü door het brengen van vrü- willige offers van naastenliefde Haar wenschen vervult en zekerder verhooring zal vinden. Wanneer het comité over voldoende bran cardiers en infirmières kan beschikken, das zullen 300 zieken uw edelmoedige hulp vragen en met u bidden ook om verhooring van uw gebed. Meldt u daarom aan, doch uiterlük voor 1 Juni: de verpleegsters bü mej. A. Tilman, Vughter- dük, 24 Den Bosch; de infirmières bij mej. A. Loeff, Hinthamer straat 141, Den Bosch; de brancardiers bij den heer V. v. d. Camp, Lindeplein 17, Heerlen. Velen meldden zich reeds aan, doch moge dit jaar het record geslagen worden van edel moedige aanbiedingen. Het bestuur der Federatie van Nederlandsche Schoenfabrikanten kwam dezer dagen in vol tallige vergadering te Tilburg bijeen. Hoofdpunten van bespreking waren de mo menteelf toestand der Nederlandsche schoen industrie, alsmede de wijze waarop deze door de contingenteering van den invoer wordt be ïnvloed. Geconstateerd werd, dat van eene opleving, welke van de contingenteering werd verwacht, tot nu toe geen sprake is. Uit de invoercyfers over het eerste kwartaal van 1932 blükt, dat van een beperking van den invoer niets terecht is gekomen. Terwijl volgens art. 1 van het K. B. van 5 Februari aan lederen schoenwerk over de maan den Januari, Februari en Maart slechts zouden mogen worden ingevoerd 149.000 paar, werden in werkelükheid binnengelaten 352.000 paar, derhalve een overschrüding van het contingent met 136 pet. Ten aanzien van rubberschoeisel ging het niet beter. Terwül het contingent 474.000 paar be droeg, werden ingevoerd 1.107.000 paar of 134 pet. meer dan het bü K.B. vastgestelde con tingent. De Federatie besloot een onderhoud aan te vragen met den Minister van Arbeid, Handel en Nüverheid, ten einde in de gelegenheid te wor den gesteld hare grieven over de uitvoering van het contingenteeringsbesluit nader toe te lichten en op een spoedige verbetering aan te dringen. De consul van Chili, de heer Wiechmann, deelt ons mede, dat Zaterdag te Rotterdam is aangekomen een zending van 10.000 kisten Chileensche appelen, welke Maandag geveild zullen worden in het algemeen verkooplokaal van de Internationale Fruitmaatschappü aan de Goudschesingel 33 aldaar. De eenigen tüd geleden aangekomen monster zending is zeer goed bü den handel in den smaak gevallen, aangezien de appelen voor- treffelük van kwaliteit zün en de verpakking er van uitstekend is. Op de veiling te Londen werden voor deze appelen goede prüzen gemaakt. In het steendrukkersbedrüf is thans een nieu we collectieve arbeidsovereenkomst van kracht geworden, inhoudende een loonsverlaging van f 3per week en wel in twee termünen. De eerste verlaging (met f 2) gaat nu in, de twee de (fl.—op 1 Augustus. Benoemd zün in Groningen: met 1 Juni 1932, tot lid van het bestuur van het water schap Noordpolder, A. van Bruggen, te Warf- fum; in Friesland: met 1 Mei, tot voorzitter van het waterschap de Polder van Oost- en West- dongeradeel D. van der Herberg, te Dokkum; in Gelderland: met 1 Juli, tot heemraad van het polderdistrict Herwen, Aerdt en Pannerden, Jhr. O. F. A. H. van Nispen tot Pannerden, te Pannerden; in Utrecht: met den eersten Woensdag van Juni 1932, tot dijkgraaf van het hoogheemraad schap van den Lekdijk Bovendams, Mr. W. J. van Beeck Cathoen te Bunnik; met den eersten Woensdag van Juni 1932, tot hoogheemraad van het hoogheemraadschap van den Lekdük Bovendams, J. A. Uyttewaal te Schalkwük, uiterlük tot het einde van het zittingsjaar, waarin hü 70 jaar zal zün geworden; met den eersten Woensdag van Juni 1932 tot hoogheemraad van het hoogheemraadschap van den Lekdük Bovendams, Mr. A. J. Labou- chère te Utrecht en B. G. van Heyst te Utrecht; met den tweeden Woensdag van Juni 1932 tot hoogheemraad van het hoogheemraadschap van den Lekdük Benedendams en van den IJs- seldam, Dr. J. F. van Beeck Calkoen te Leeu warden; met den tweeden Woensdag van Juni 1932 tot hoogheemraad van het hoogheemraadschap van den Lekdük Benedendams en van den IJs- seldam, G. van Jaarsveld te Oudewater, uiter lijk tot het einde van het zittingsjaar waarin hü 70 jaar zal zün geworden; in Noord-Holland: met 1 Juli 1932 tot heemraad van den polder Wieringerwaard, R. Bakker te Wieringerwaard; in Zuid-Holland: met 1 Juni 1932, tot dükraad van het waterschap de Dükring Flak- kee, J. Roodzandt K.Pzn., te Dirksland; met 1 Juni 1932 tot dykraad van het water schap De Oude en Nieuwe Maasdüken vóór het Land van Rhoon, J. Leeuwenburg te Rhoon. Aan J. Vermue te 's Heer-Arendskerke is op verz. eervol ontslag verleend als gezworene van den Nieuw Olzendepolder (Zeeland). Bü de gedurende de afgeloopen week afge nomen eindexamens van de Avondnyverhclds- school voor Zeelieden, Badhuisstraat 8, te Scheveningen, zün geslaagd voor het diploma van motordrüver aan boord van zeevisscherü- schepen óè- heerenC. Bal, J. de Bles, A. den Duik, M. Dükhuizen, M. F. Dükhuizen, A. Hof land, C. Keus, D. Kuiper, G. Kuiper, G. de Niet, A. C. Pronk, G. Pronk, J. Pronk, J. N. Pronk, M. D. Pronk, N. Pronk, Th. Pronk, C. J. Rademaker, A. Roeleveld, J. A. Roeleveld; en voor het diploma van trawlbreier de hee ren: M. Dükhuizen, P. Gielbert, Z. v. d. Horst, A. Hofland, A. Pronk, Joh. Pronk, J. v. d. Toorn, Albert Vrolük. Teruggetrokken 2 cand. Niet geslaagd als motordrüver 3 cand. Gij, die zelf als Offerlam 's Werelds zonden op U nam, Zoekt Gij nog naar offerzielen? Neem ze uit wie hier nederknielen. De Engelen, vol bewondering, spreken nu een hemelsche hymne uit op den komenden dage raad der liefde: O, welige vruchtboom van nüverheidsmacht Wat hebt gü aan de aarde een zegen gebracht! O negentiende eeuw, die gezegend ons zy't, Omdat gü bet menschdom met goed'ren verbiydt. O laatste Scheppingsdag van Goddelük meedoogen Zy'n eigen Schepperslust leent God aan 't menschelük pogen. En toch hebt gü. vruchtboom, een droevige dracht Van slaven-ellende over de wereld gebracht. Gü woelende stroom van rükmakende golven Hebt de vreugd in het werk onder weerzin bedolven. En zü besluiten met: O twintigste eeuw, Graaldoordeesemde tijd, Omdat ge heel het menschdom in liefde bevrijdt. Groote verlossingsdag, nu menschelük liefdepogen Zich leent tot offerlam aan 't Goddelük mededoogen. Tot slot zetten de 10.000 deelneemsters een massaal Te Deum in. Een geweldig dankgebed gaan de stemmen vormen met de felle kleuren van de groepen, die zich dan als een kleurig bloemfestün de Stadionvlakte zullen vullen. O, dat Michaels vlammengloed Laaie uit onzen meisjesmoed! Dale Rafaels charme en leiding, Strale Gabriels warme wijding Op ons blyde boodschap neer. Wil ons helpen lieve Heer. De Sallandsche Korenbond heeft Vrüdag te Zwolle zün zangersdag gehouden. Te half elf werd een plechtige Hoogmis door pastoor J. F. H. Eshuis opgedragen in de Sint Mi- chaelskerk. Het zilver en de kostbaarste pa ramenten waren te voorschijn gehaald. Uitgevoerd werd de Gregoriaansche Mis van den H. Paulus van het Kruis „Christo con- fixus" uit het Kyriale, volgens Romeinschen ritus. Om half vyf worden in dezelfde kerk de plechtige vespers (a cap. de Seq. Com praec.) gezongen, waarna kort Lof. Gezongen wordt: „Jesu dulcis memoria", „O quam glorifica" en „Tantum Ergo". Te 6 uur had een druk bezochte bijeenkomst plaats in de Pius-sociëteit onder leiding van den ZeerEerw. heer Pastoor Wentholt te Kam pen, De voorzitter hield een korte inleiding. Pater Huigens ving daarop zü'n lezing aan. U heeft de heele Utrechtsche Kerkmuziek- school gehoord. Wat u hoorde zün de resulta ten, van werken, studie, repeteeren. U luis terde naar leerlingen die staan voor het eind examen na den 3-jarigen cursus en ook die slechts een half jaar aan onze school verbon den zijn. Spr. begon met een vergelü'king te trekken tusschen profane en kerkelüke mu ziek. Profane muziek heeft genot tot doel. Kerkelüke muziek is middel tot zelfheiliging, het volk te brengen tot gebedsstemming, tot ernst en ingetogenheid. Wü zingen over de menschen, en brengen ze nader tot God. Ver heven is de Gregoriaansche muziek. Maar om dat te bereiken, moet er hard gewerkt wor den. Welke zün de middelen? We moeten het wezen van den zang trachten te begrijpen en leeren hoe onze stem te gebruiken, die rond, buigzaam en soepel moet zün, vereenigd met een goede voordracht. Vereischte is noten kennis, trefzekerheid. Of vervolgde spr. waagt u 't er soms maar op? Leert u de melodie van buiten, op gevaar af dat heel het koor dérailleert? Volgt zang cursussen, haalt het zangersdiploma en ver zuimt niet uw wekelüksche repetitie. Spr. wijdde verder uit over den geest van gebed, die de zanger zich eigen moet maken. De geest van gebed, die de zanger moet uit zingen. Hü beval met klem aan de zangers retraite. Spr. lichtte de 10 geboden toe voor den koorzanger, die hü graag een eere-plaats- je wilde geven op ieder koor. Pater Huigens vindt „de kleine antwoorden" tüdens Mis en Lof zeer voornaam. Hieraan moet grooter aandacht geschonken worden. Spr. waarschuw de tegen de gecompliceerde muziek. Uw de vies moet zün. „eenvoudig maar goed". Ver volgens verklaarde spr. het r t van goed te leeren zingen door middel van reciteeren (het z.g.n. zingen op één toon). Spr. noemde reci teeren het grondbeginsel van den zang. Voor goede stemvorming raadde Pater Cae- cilianus aan: „Altüd oefenen." Spr. vindt één van de kenmerken van het Gregoriaansch, dat alle stemmen één zün. Bü profane muziek domineert dikwüls één stem. Het Gregoriaansch duit dit niet. De koorzang is er om de eenheid. Het laatste deel was büna uitsluitend ge richt op de practische toepassing van den Gregoriaanschen zang. Na eerst nog te hebben gesproken over grondslag en beginsel der mu ziek, werd aandacht geschonken aan den rhythmus, de melodische lün van lichte en zware noten. Voornamelijk, demonstreerde spr. In hotel „Noord-Brabant" te Utrecht had Vrijdag onder presidium can mr. dr. W. Fick uit Den Haag de vyftiende jaarvergadering plaats van de R. K. Reclasseeringsvereeniging. In zijn openingswoord sprak mr. Fick, naast een welkom, o.m. tot den heer Ledeboer, den dank uit tot het departement, dat met belang stelling het werk der reclasseering gadeslaat. Spr. ging vervolgens na de moeilijke omstan digheden, waardoor de financieele steun en hulp is verminderd, en men moeilük een plaats zal vinden voor de reclassanten in de maatschappü- Vooral omdat dit laatste middel grootendeels is verdwenen, acht spr. het nood- zakelük, dat de leden der vereeniging met grooter intensiteit het celbezoek gaan toepas sen. Spr. nam verder in oogenschouw den nieuwen maatregel betreffende veroordeelingen, gedeel- telük voorwaardelyk, gedeeltelük onvoorwaar- delyk. Spr. acht hier een gevaar aanwezig, daar nu eerder deze maatregel zal worden toe gepast waarvoor eerst 'n geheel voorwaardelijke straf werd opgelegd. Spr. waarschuwde dan ook tegen te veel aanraden van deze straf Het na-onderzoek der psychiaters is een zeer groot succes geworden. Ter vergadering werd hierna besloten aan Mgr. dr. Lemmens, den nieuwen bisschop van Roermond, een telegram van gelukwensch, trouw en hulde te zenden. De jaarverslagen werden z. h. st. goedge keurd, terwijl de begrooting zonder wyziging werd aanvaard. De aftredende penningmeester, dr. C. T. Kortenhorst, werd bij acclamatie herkozen. Een voorstel van het hoofdbestuur om de contributie-afdracht der afdeelingen over 1932 te bepalen op 25 pCt. benevens afdracht van 10 pCt. over de overige inkomsten der afdee lingen, werd z. h. st. aangenomen. Besloten werd het volgend jaar te Breda te vergaderen. Naar aanleiding van een discussie over het toezicht op minderjarigen, werd medegedeeld, dat opgericht is een landelijke vereeniging van gezinshoofden, die in den vervolge de minder jarigen zal vervolgen. De afdeelingen der reclasseering zullen dus van dit werk worden ontheven. Correspondentie in samenwerking met deze vereeniging kan worden gevoerd met den voorzitter en secretaresse dezer nieuwe vereeniging, den heer Rademaker te Heem stede, en mej. Luyckx te Hilversum. De af deeling Nijmegen opperde een voorstel den Bisschoppen te verzoeken om toestem ming tot het houden van collecten in de kerken teneinde uit de financieele moeilijk heden te geraken. Dit voorstel werd aanvaard. Breedvoerig werd gediscussieerd over de be moeiingen met reclassanten door het Leger des Heils, terwijl de gestrafte van katholieken godsdienst is. Het Leger des Heils heeft hier een voorsprong door het bezit van een eigen tehuis. Door het bestuur werd aangedrongen zoo weinig mogelijk over te gaan tot celsluiting en zoo veel mogelijk voeling te houden met de andere reclasseeringsvereenigingendes noods moet zulk een kwestie worden gebracht in den reclasseeringsraad. Pater Rudolphus, O. M. Cap. Uit Breda hield hierna een voordracht over het onderwerp: Het werk der reclasseering, aldus ving spr. aan, is een bij uitstek priesterlijke taak. Het is een werk. dat, indien het vrij is van farize ïsme, een groote schoonheid heeft, ook voor CÏ6T1 IggJj De misdaad op zich moeten wy' verafschu wen, doch den bedrijver er van niet. Dien moe ten wij helpen weer op het rechte pad te ko men, en voor hen moeten we zijn de advocaat voor God en de menschen. We moeten dit goed doen om het goede en ter eere van God. Dan immers volgen wij het voorbeeld van Christus op aarde, Die het eerst de zondaars tot zich riep. De voorbeelden in het evangelie van Maria Magdalena en de vrouw die gesteenigd moest worden, zün voor ons van bijzondere waarde. Zij leeren ons den zondaar lief te hebben er, hem de zonde te doen vermyden. De wereld echter oordeelt anders en mijdt en is hard tegen den zondaar. Maar barmhartigheid is ons door God geleerd en die kunnen we toepassen door de reclasseering in deze verwarde maatschap pü, die de schuldige is van dit alles. De onge lukkigen, die gevallen zijn door deze verwor ding in de wereld hebben het recht een herstel te eischen. We hebben een plicht te vervullen tegen deze armBn. En dit kan geschieden door de reclasseering, die de misdaad niet be schermt, doch ze poogt te voorkomen en wereld te genezen. Doch we missen iets in het schoone reclas seeringswerk, wanneer we God niet als eind doel beschouwen en de liefde tot Hem het mo tief is. Het moet hier zijn het zuivere dienen van God, niet om aardsche eer of dergelyke. We moeten beginnen met zelfkennis en zelf verbetering, en de taak der charitas vervullen ter eere van God. Na het beëindigen der rede werd de verga dering geschorst tot den middag. Op de middagbüeenkomst sprak de heer P. Voestermans uit Venlo over het on derwerp: Spreker wilde geen wetenschappelijk opgezet thema behandelen doch slechts de R. K. re classeering bespreken zooals deze in het rayon Venlo wordt behartigd. Onder reclasseering verstaat spr. niet iemand aan het werk helpen of werken en adviseeren voor een voorwaarüelüke veroordeeling. Reclas seering beteekent volgens hem iemand die door een misdaad naar beneden gedrukt is wat m- hoog te helpen. Het andere wat bü de reclas seering behoort, kan slechts beschouwd wor den als hulpmiddelen. Onder R. K. reclasseering dient te worden verstaan een reclasseeringswerk, dat doordee- semd is van de ideeën van het Roomsch-Ka- tholieke geloof. Dat voorop gesteld wüst dui- delük uit dat de reclasseering een werk is dat zeer veel tüd vordert wil het beoogde doel ten volle bereikt worden. De reclasseerings-menschen moeten niet enkel slechts worden nagegaan maar opge voed worden met liefde en geduld. Verschillende grepen ui de practyk werden door spr. gedaan en de wijze waarop de ver-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1932 | | pagina 7