De jongste Encycliek
van den H. Vader
De ramp op Cele bes
Het nieuws van heden
WREEDHEDEN IN
LIBERIA
DE BAROMETER
De nooden van dezen tijd
Herstel der orde door
boete en gebed
Het Weer
Wat er verwoest werd
Het aantal slachtoffers
Geen Fransche klassen
in Vlaanderen
Moord en brandstichting
van overheidswege
Ingrijpen van Genève?
Iersche Dail definitief
tegen den eed
De slachting te
Bombay
Ruim honderd dooden
DE BRAND VAN DE
.PHILLIP AR"
Albert Londres vermist
Nog in leven?
Wenk voor Polen
te Genève
Zal het helpen
DE BOSCHBRANDEN
IN CANADA
Kolonisten zonder huis
VRIJDAG 20 ME11932
VIJF EN VIJFTIGSTE JAARGANG No. 1807«
BUREAUX: NASSAULAAN 51 - Ta. 13866
ABONNEMENTENvoor Haarlem en
Agentschappen per week 25 cent;
per kwartaal f 3.25; per post, per
kwartaal f 3.58 bij vooruitbetaling.
ADVERTENTIEPRIJZEN:
Per lossen regel 30 c.; ingez. mecJ. 50 c.
per regel; idem op pag. één 65 c. per regel
Bij contract sterk verlaagde prijzen.Voor de
DAGBLAD UITGEGEVEN DOOR DE MV. DRUKKERIJ DE SPAARNESTAD, HAARLEM - TELEFOON 13866 kleine annoncesOmroepers zie de rubriek
Begeerlijkheid, overdreven
nationalisme, afkeer van
God en godsdienst
de oorzaken
De begeerlijkheid, wortel
van het kwaad
Het overdreven
nationalisme
De campagne van
de goddeloozen
Celvorming
Z. HPaus Pius XI
Hoopvolle teekenen
De middelen tot herstel
Het H. Hartfeest
DE OVERSTROOMING VAN DEN MOEZEL
Een door het water vernielde straat in Giils. Op den achtergrond een
onderspoeld huis, dat gestut moest worden.
Katholiek-liberale coalitie
blijft bestaan
De 70 vermisten opgegeven
DIT NUMMER BESTAAT UIT
ZESTIEN BLADZIJDEN
NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT
Door Christus' liefde gedrongen, heeft de H.
Trader in zijn encycliek „Nova impendetf'van
2 October van het vorig jaar allen aange
boord om de gruwelijke kwalen, uit den eco-
bmischen toestand voortvloeiend, eenigszins te
brlichten.
Bij het groeien van de armoede tengevolge
van de werkloosheid, neemt het gevaar voor
öe maatschappij nog steeds toe en het gevaar
Van een algemeene instorting wordt steeds
dreigender. Daarom wil de H. Vader zijn aan
boring opnieuw herhalen om gemeenschappe
lijk de nooden van de maatschappij te ver
helpen.
Nauwelijks kan men na den zondvloed ram
den, zooals de menschheid thans teisteren, in
de wereld bekennen. We worden gekweld door
Geldnood en economische beklemming, en hoe
beer we trachten ons aan dit net te ontwor
telen, te steviger worden we er door vast
geklemd. Hetzij door eigen nood of door dien
Van anderen, we worden naar den afgrond
beegesleurd.
De weinigen, die met ontzettende rijkdom
ben begiftigd, het roer der wereld in handen
bhjjnen te houden en de zeer weinigen, die
°P onbeperkte winst belust, zelf de oorzaak
"er ellende voor een groot gedeelte geworden
2Ün, zelfs die worden nu door den nood over
weldigd, zoodat op hen van toepassing is het
schriftwoord: „Waardoor iemand zondigt,
daardoor wordt hij ook gekweld" (Sapientia,
*1. 17).
Over dezen toestand zuchtend, voelen we
Ons gedrongen de gevoelens van Jezus' Hart
bt te drukken, door met Hem uit te roepen:
'■Ik heb medelijden met de schare". (Marcus
VDX. 2).
De wortel van al het kwaad moet, volgens
h®t woord van den H. Geest, gezocht worden
hl de begeerlijkheid (I Timotheus VI, 10).
Hierbij denkt de H. Vader aan het woord van
öen heidenschen dichter: „de vloekwaardige
h^hger naar goud".
De begeerlijkheid zoekt het eigenbelang; de
hegeerlijkheid, met welken naam ook genoemd,
's de oorzaak, dat het menschdom in het
bterste gevaar wordt gebracht. Van hier de
Wederzijdsche achterdocht, de jaloerschheid, de
bmatige zelfzucht; van hier de verwarring en
de
ongelijke verdeeling der goederen, waardoor
het bezit in handen vap weinigen is terecht'
bekomen, die, zooals Wij in de encycliek „Qua-
hbgesimo Anno" reeds herinnerden, tot groote
Schade der volkeren, het ruilverkeer naar eigen
Willekeur regelen.
Wordt men door nationalisme gedreven dan
h biets meer te erg, zoozeer dat een misdaad
ö°°r een persoon bedreven, welke door iedereen
bs berispelijk wordt aangemerkt, voor lof-
Waardig gehouden wordt, zoodra ze uit natio-
ale motieven geschiedt. Daardoor ontstaat in
baats van liefde haat tusschen de volkeren.
11 het staatsbestuur worden daardoor de hel-
'8e wetten, die de norm zijn van het burger-
leven, met voeten getreden.
Daardoor worden de grondslagen van recht
*h trouw, waarop de staat steunt, omverge-
W°rpen;
worden de tradities bedorven en uit-
geWischt, die tot nu toe de steun van de staten
v°rmden.
•'Haar wat 't gevaarlijkst van alles is, de om-
6rWerpers van iedere orde, hetzij communisten,
hetzij
anderen, overdrijven in deze verwarring
gevolgen van de economische moeilijkheden.
h spannen tevens hun krachten in door een
^°Hog tegen eiken godsdienst en tegen God
te ontketenen; zü stellen zich ten doel
uit de harten der menschen de godsdien-
lge kennis en het godsdienstig gevoel uit te
hken. Zoodoende geschiedt, wat nog nooit
burd is, dat de goddeloozen overal ter we-
h schaamteloos het vaandel opheffen tegen
en godsdienst. Wel waren er ook vroeger
hige atheisten, doch slechts zeer weinige, die
J^et zoo openlijk met hun stelsel propaganda
akten, alsof men deze gevoelens in zijn hart
v rh°rg, maar nu, in dezen tijd dringt deze
6 *"herfeijjke dwaling door tot in de volks-
°°1 en openlijk in de schouwburgen. Men
^akt
Kt gebruik van de nieuwste uitvindingen
hen strijd tegen God te voeren: de bioscoop
s ra<h°; brochures worden in alle talen ver-
ebj optochten worden georganiseerd.
b
Dit
We hebben reeds een beknopt over
zicht gegeven van de Encycliek „Can
tate Christi compulsi" door de
liefde tot Christus gedreven door
Z. H. den Paus aan denooden van
dezen tijd en de middelen tot herstel
gewijd. We laten hier nog een meer
uitvoerige uiteenzetting volgen.
maal meester van hun slachtoffers snoeren zij
ze aan hun stelsel en verbinden zij ze aan
hun kudde. Onwillekeurig komt ons hierbij in
de gedachte het woord van Christus: De kin
deren van deze wereld zijn voorzichtiger dan
de kinderen des lichts in hun geslacht (Lucas
XVI, 8).
Welnu, de leiders dezer beweging, die de
ellende van dezen tijd misbruiken, trachten
door misdadige drogredenen God en den gods
dienst bij het volk verdacht te maken als de
oorzaak van zooveel rampen. De redelijke
eischen voor sociale verbetering koppelen zij
vast aan de bestrijding van den godsdienst.
Daarbij komt, dat zij onbeteugelde begeerten
op gelijke lijn stellen met de redelijke eischen
van de natuur.
Een bijna ontelbaar aantal menschen, den
kend aldus beter voor hun levensonderhoud te
strijden, werpen alle waarheid overboord, slui
ten zich bij deze dwalingen aan, en varen uit
ls nog niet genoeg; over de politieke, de
st0tlomische en militaire groepen verdeeld en
'boe onderl'ng verbonden, trachten zij onver-
lcl Hun misdadig doel te bereiken en een-
tegen God en godsdienst. En dit niet alleen te
gen den Katholieken godsdienst, maar tegen
alle godsdiensten, die God als Schepper en
Bestuurder erkennen. Onder dezen nieuwen
vorm van goddeloosheid wordt dan geroepen,
dat er geen vrede en geluk op de wereld zal
zijn, voordat het laatste spoor van godsdienst
is uitgewischt en de laatste aanhanger van
den godsdienst uit den weg is geruimd. Zij
meenen daarmede de wonderbare harmonie,
waarmee al het geschapene Gods lof verkon
digt, tot zwijgen te hebben gebracht.
We weten zeer goed, aldus de H. Vader, dat
al deze pogingen ijdel zullen zijn, daar te ge
stelder tijde „God zal oprijzen en Zijn vijan
den verstrooid zullen worden". De hoop op de
eindelijke overwinning van God en de Kerk
wordt heden nog versterkt door de edele liefde
tot God, die we overal en in alle rangen der
maatschappij waarnemen. Vooral de harten der
jongeren worden door den H. Geest gedreven
tot het volmaakter beoefenen der Christelijke
wet. Zelfs in hèn ontstaat een dorst naar God,
die dezen dorst niet zouden willen erkennen.
Onze oproep tot het leeken-apostolaat is overal
gehoorzaam en grootmoedig opgenomen. Dage
lijks groeit in steden en dorpen het aantal van
hen, die met woord en daad de wet van Chris
tus propageeren.
Maar toqh, deze vertrapping van de heiligste
instellingen, en deze schade aan de onsterfe
lijke zielen en deze verachting van Gods ma
jesteit beschouwend, moeten Wij wel Onze
diepe smart tot uiting brengen en Onze stem
verheffen en dit des te meer, omdat onze te
genstanders niet slechts met woorden, maar
met inspanning van alle krachten hun plannen
ten uitvoer trachten te brengen. We moeten al
onze krachten en alle middelen gebruiken in
dezen strijd, waarin het gaat voor of tegen
God en waarin het lot van heel de wereld op
het spel staat.
Wij sporen dus zoowel de particuliere perso
nen als de Staten aan, alle egoïsme af
te leggen, dat de geesten verduistert, dat zelfs
de edelste ondernemingen verijdelt; dat allen
zich vereenigen de maatschappij te bescher
men.
Dat allen zich vereenigen. Allereerst zij die
zich beroemen op den naam van christen, vol
gens het woord: Zij waren één van hart, één
van geest (Handelingen IV, 32). Maar ook al
len die God erkennen en eerbiedigen, moeten
hun diensten leenen om het gevaar te bezwe
ren. Alle menschelijke middelen moeten wor
den gebruikt in dezen strijd. De H. Vader ver-
B Zwakke tot matige Zuidwestelijke tot S
jg Zuidoostelijken wind, half tot zwaar be- g
B wolkt, waarschijnlijk droog weer, behou- B
B dens kans op onweer, iets warmer.
B Verdere vooruitzichten: weinig verande-
M ring.
B Nachtvorst: Geen nachtvorst.
Illlllllilllllllllllllllllllllllilllllllllllllf
wijst dan naar de encycliek „Quadragesimo
Anno". Maar menschelijke middelen kunnen
niet afdoende zijn, volgens het woord van
Christus: „Dit soort van duivel wordt niet uit
geworpen tenzij door gebed en vasten.
Gebed. Gedachtig de beperktheid van onze
menschelijke natuur en onze afhankelijkheid
van God moeten wij op de eerste plaats tot het
gebed onze toevlucht nemen. In dit gebed moe
ten we vooral ons richten tot Hem die is de
Middelaar tusschen God en de menschen. Dit
bidden draagt reeds in zich gedeeltelijk de ver
vulling van hetgeen men vraagt, want waar
iemand bidt wordt hij reeds vanzelf met God
vereenigd; hij belijdt zijn geloof in den Schep
per en Heer en waar men gemeenschappelijk
bidt erkent men hierdoor den hoogsteh Heer
niet alleen van de individuen maar van de
maatschappij. „Waar twee of drie in Mijn naam
vergaderd zijn ben Ik in hun midden". Verder
wordt de oorzaak der rampen door het bidden
weggenomen, namelijk de onverzadigbare be
geerte naar tijdelijke goederen; want wie bidt
ziet ten hemel en wof&t van het aardsche afge
trokken.
Op deze wijze wordt ook door den vrede de
weg geëffend, zooals Sint Paulus aanduidt,
waar hij het voorschrift om te bidden in ver
band brengt met het verlangen en
algemeen welzijn (I Timotheus
Met het gebed moet de bo< den
worden. De christelijke geest ej van
boete zooals ons de Goddelijke I ert,
zooals de heiligen ze beoefend hi ,ar-
toe altijd 't hart van 't christelij t in
tijden van beproeving zich aa ge
voeld heeft. De boete brengt zij
de orde, door de zonde verwoest telt,
waar zij den berouwvollen zond: 'en-
digen vrede schenkt, den vreo - zoo
lieflijk geheimenis is dat hij aai, ue nppen van
den Arme van Assisie een jubelzang van het
Zonnelied ontlokte.
De H. Vader wijst er dan op, dat geen pas
sender gelegenheid om ons in gebed en boete
te vereenigen te vinden is dan het feest van
Jezus' H, Hart. Juist aan dit feest toch, zooals
Wü, zegt de Paus, in Onze encycliek Mlserentis-
simus uitvoerig hebben uiteengezet, is de geest
van boete eigen. Daarom hebben Wij toen
maals bevolen, dat voor den vervolge jaarlijks
op dezen dag in alle kerken oefeningen van
eerherstel voor alle beleedigingen, die het God
delijk Hart verwonden, zouden worden gehou
den.
Het feest van het H. Hart moet daarom
voor de geheele Kerk een feest van zoen zijn
en van gebed.
In lange rijen dienen de kinderen van deze
bedroefde Moeder ter H. Tafel te schrijden, den
in het H. Sacrament verborgen Heiland, Die
op dezen dag in alle kerken feestelijk moet
zijn uitgesteld, aanbidden. Tot Hem mogen zü
bidden, terwijl de Allerheiligste Maagd Maria,
de middelares aller genaden, haar machtige
voorspraak voor ons ten beste geeft, bidden
voor zichzelf en hun familie, bidden voor hun
land, voor de Kerk; bidden voor Christus' Ste
dehouder op aarde en de overige Prinsen der
Kerk, die met hem den geweldigen last van
het herdersambt in het rijk der zielen dra
gen; bidden voor de broeders in het geloof,
voor de dwalende broeders, voor de ongeloo-
vigen, voor de heidenen; bidden zelfs voor de
vijanden van God en van de Kerk, opdat zij
zich mogen bekeeren; bidden voor het arme
menschdom.
Die geest van gebed en boete moge in de
geloovigen levendig en werkzaam blijven ge
durende het geheele octaaf waarmee Wij dit
feest willen onderscheiden. In den geest zoo
als Wij zulks in het kort aanduiden zullen
gedurende dat octaaf openbare gebeden en
andere devote godsdienstoefeningen worden ge
houden.
Dit octaaf zal voor het geheele christenvolk
een octaaf van Boete en heilige droefenis, een
tijd van versterving en van vasten zijn. De
geloovigen dienen alle openbare feestelijkheden
en alle andere geoorloofde uitspanningen te
vermijden. Zij die meer met aardsche goederen
gezegend zijn dienen, in den geest der christe
lijke versterving hun gewone ook bescheiden
levenswijze een weinig te bekrimpen en aan de
armen de vrucht van dit offer ten goede doen
komen. Want ook de aalmoes is een voortref
felijk middel om aan de goddelijke rechtvaar
digheid voldoening te schenken en de goddelijke
barmhartigheid af te smeeken. De armen en
werkloozen, door broodsgebrek in deze tijden
zoo zwaar getroffen, mogen in denzelfden geest
van versterving met nog grooter overgeving
hun ontberingen, hun door den zwaren tijd
en den socialen toestand opgelegd, aan God
opdragen. De Goddelijke Voorzienigheid heeft
in Haar onnaspeurbaar maar altijd liefderijk
raadsbesluit ook deze bepoevingen voor hen
weggelegd.
Het Goddelijk Hart van Jezus kan onmo
gelijk onbewogen blijven bij de gebeden en de
offers van Zijn Kerk. Het zal tenslotte tot Zijne
Bruid die onder zoo grooten last en nood aan
Zijn voeten zucht de woorden spreken: „Uw
geloof is groot, U geschiede zooals gij ver
langt". (Matth. XV, 28).
De H. Vader eindigt dan met aan de Bis
schoppen, de geestelijkheid en aan de geheele
Katholieke wereld met vaderlijke liefde Zijn
Apostolischen Zegen te schenken.
Aneta-Holland meldt:
Blijkens mededeeling van het Departement
van Koloniën seinde de dienstdoende resident
van Menado den gouverneur-generaal op 16
dezer als voornaamste nieuws het volgende:
Ook in Gorontalo Zaterdagavond heftige
aardschok; vier bamboehuizen ingestort, als
mede een man gedood, geen gewonden. In land
schap Balmongondow op hoogvlakte zes en
twintig huizen ingestort, negen en zeventig
scheefgezakt, een vrouw gewond; onderneming
Modjao muur fabriek ingestort, twee droog
schuren onbruikbaar. In Minahassa Kakas
zwaarst getroffen; van zwaargewonden overleed
één persoon, totaal aantal dooden zes, geen
twintig zooals eerder geseind.
Alleen te Kakas 592 huizen verwoest, schade
honderdduizend. Protestantsche kerk moet af
gebroken. Bevolking Kakas en omstreken in
groote getale rustig naar woonsteden terugge
keerd, maa rr?l noodhuisvesting onnoodig,
momenteel nog geen voedselgebrek. Berichten
overig Minahassa vallen mee. In Amoerang
totaal 101 huizen beschadigd: schade ongeveer
liegen duizend, groote brug Raniapo ontzet.
Motaling zes huizen zwaar, twee en twintig licht
beschadigd, één gewonde. Totaal schade district
Amoerang aan particuliere huizen ongeveer
twaalf duizend. Kema lichte schade, geen ge
wonden, overig district Tonsea voor zoover be
kend geen schade. District Tondano 47 huizen
ingestort, 33 scheefgezakt; 5 licht gewonden.
District Manado behalve hoofdplaats weinig
schade; verschillende gebouwen hoofdplaats
Menado belangrijke schade; havenpieren, boule
vard en wegen gescheurd, geen persoonlijke
ongelukken. District Ratakan totaal 55 wonin
gen verwoest, verbinding Ratakan Amoerang
verbroken. District Kawangkoan 46 huizen in
gestort.
Van geïsoleerde plaatsen nog geen bericht,
evenmin van Donggala, Poso en Sangihe. Naar
schatting in Minahassa ruim 600 woningen ge
heel, 400 gedeeltelijk verwoest; schade totaal
ongeveer 2 ton, schade kerkgebouwen, openbare
gebouwen niet medegerekend. Telefonische ver
binding nergens verbroken. Steuncomité's onder
leiding van ass.-res. Menado bereids gevormd.
Dit heeft steun gevraagd Smeroefonds.
BRUSSEL, 19 Mei. (V. D.) De talrijke be
sprekingen, die Renkin in den loop van heden
met verschillende partijleden heeft gevoerd met
het doel een basis te vinden voor zijn tweede
kabinet, doen vermoeden, dat er kans bestaat,
dat de coalitie van katholieken en liberalen
zal blijven bestaan.
Den Vlamingen en liberalen is een nieuwe
formuleering van de taalwet aangeboden, die
door de Vlaamsche katholieken is aanvaard,
terwijl de liberalen Vrijdag hierover zullen
onderhandelen. De nieuwe wetsformuleerlng
geeft de mogelijkheid de Fransche school en
de Fransche klassen geheel uit Vlaanderen te
doen verdwijnen. Er schijnt niet meer te wor
den gesproken over de door de liberalen ge-
eischte garanties voor het behoud van de Fran
sche taal in Vlaamsche scholen.
GENèVE, 18 Mei. Gisteren kwam de bij
zondere commissie van den Volkenbondsraad
bijeen, teneinde het rapport te behandelen van
de deskundigen, die door Groot-Brittanië, de
V S. en Frankrijk naar de op de Westkust
van Afrika gelegen negerstaat Liberia zijn ge
zonden, om een onderzoek in te stellen naar de
toestanden aldaar.
De vertegenwoordiger van de negerrepubliek
gaf in de zitting der commissie van heden toe,
dat er verschrikkelijke wreedheden hadden
plaats gevonden. Deze barbaarschheden waren
begaan door de grenstroepen van Liberia, die
44 dorpen in brand hadden gestoken. Er zijn 81
mannen, 49 vrouwen en 19 kinderen vermoord,
terwijl bij het in brand steken der dorpen nog
tal van andere personen levend werden ver
brand.
In hun rapport deelen de deskundigen nog
mede, dat ruim 12000 menschen de wildernis
in gevlucht zijn, waar zij zonder behoorlijke
voedselvoorziening en zonder onderdak blijven,
uit vrees voor de autoriteiten.
Naar verluidt, wordt verwacht, dat de Vol
kenbondsraad in verband met dit rapport voor
stellen zal indienen strekkende tot het benoe
men van een specialen commissaris, die het
bestuur in Liberia zou overnemen en de repu
bliek onder protectie zou plaatsen van den
Volkenbond. De gedelegeerde van Liberia ver
klaarde zich er tegen.
DUBLIN, 19 Mei (Reuter). Nadat twee
amendementen der oppositie verworpen waren,
nam de Kamer met 77 tegen 69 stemmen het
wetsontwerp aan, waarbij de eed van trouw
wordt afgeschaft. Het ontwerp gaat thans naar
den Senaat.
BOMBAY, 19 Mei. (Reuter). Ondanks het
strenge verbod, zich na een bepaald uur nog op
straat te bevinden, was toch het aantal dooden
en gewonden gisteren weer zeer groot.
Er zijn wederom elf dooden gevallen, terwijl
er 98 waren gewond, zoodat de doodenlijst der
laatste vijf dagen thans reeds tot honderd per
sonen is gestegen, terwijl het aantal gewonden
950 bedraagt.
Vandaag zijn er weer 6 dooden en 30 gewon
den gevallen. Veertig spinnerijen moesten geslo
ten worden, 50 wevers werden gearresteerd.
11*
ADEN, 19 Mei Bij den brand van de „Georges
Philippart" zouden ongeveer 70 passagiers om
het leven zijn gekomen. Tot de vermisten be
hoort de bekende Fransche schrijver en jour.
nalist, Albert Londres, (deze heeft tegelijk met
onzen correspondent Walter Bosshard de oor.
logsg'ebeurtenisseh te Sjanghai verslagen Red.)
Verder is vermist de procureur-generaal van
Hanoi, die zich naar Frankrijk begaf om daar
zijn verlof door te brengen. Het rapport van den
kapitein van het schip, waarin de oorzaak en de
nadere bijzonderheden van ramp worden
vermeld, is nog steeds niet te Marseille, waar
het met spanning wordt tegemoet gezien,
ontvangen.
Een Nederlandsch geneesheer, dr. van Tricht,
en zijn vrouw, die de ramp van de „Philippar"
hebben overleefd en met de „Andre Lebon" te
Aden aankwamen, verhaalden hoe de hut,
waarin zich hun beide kinderen met het dienst
meisje bevonden en welke zich naast de hunne
bevond, niet was te naderen tengevolge van
rook en vlammen. Zij hebben hun kinderen dan
ook niet teruggezien. Toen zij zelf gered werden,
bevonden zij zich in staat van de grootste uit.
putting.
ADEN, 19 Mei (Reuter) Er is weinig hoop,
dat iemand van de 70 vermoedelijk vermiste
opvarenden van de „Georges Phillipar" nog ge
red zal worden. Het is niet denkbaar, dat de vele
schepen, die in de buurt van de plaats des
onheils aan het zoeken zijn, een boot of een
vlot met schipbreukelingen niet zouden hebben
opgemerkt.
De „Phillipar" staat nog steeds in brand en
drijft snel Noordwaarts.
BATAVIA, 19 Mei (Aneta) Dr. Van Tricht
seinde naar Batavia, dat zijn beide kinderen
en de kinderjuffrouw bij den brand aan boord
van de „Georges Phillipar" in de vlammen zijn
omgekomen.
SANTIAGO, (Chili) 19 Mei (Reuter). Volgens
de laatste officieele berichten zouden de 42 bij
de tunnelinstorting van Las Raicas onder het
puin bedolven werklieden nog in net leven zijn.
Enkele uren tevoren werd bericht, dat er
niet de geringste hoop meer bestond, om de 42
mannen te redden.
Predikant voor het Amsterdamsche Hof, ver
dacht van het schrijven van anonieme brieven.
Contingenteeringsontwerpen door de Tweede
Kamer aangenomen.
Hoe de laffe moordaanslag te Roosendaal plaats
vond.
De ramp op Celebes; wat er verwoest werd.
Gegronde motieven voor de subsidieering van
kerkgenootschappen en cultureele organisaties
in de mijnstreek.
Onmiddellijke maatregelen tot steun aan de
melkveehouderij gewenscht.
Voorloopig Verslag der Tweede Kamer over de
regeling van den boterinvoer.
Curtis in geen geval ontvoerder van Lindbergh's
baby.
Japansch nationaal kabinet in wording.
Do X op terugreis naar Europa. Eerste traject
naar New-Foundland.
Rapport van den commandant van de „Georges
Philippar".
Solovlucht van een vrouw over den Atlantischen
Oceaan.
Rapport te Genève over barbaarschheden in de
negerrepubliek Liberia.
In Mandsjoerije zijn de Japanners weer een
omvangrijke actie begonnen tegen de Chl-
neesche ongeregelde troepen.
De bedolven arbeiders bij de ramp te Santiago
nog in leven. f
O O O
GENèVE, 19 Mei (VD). De Raad van den
Volkenbond behandelde Donderdag in openbare
zitting de kwestie van de belemmering van het
vrije handelsverkeer van Dantzig naar Polen
door de Poolsche regeering. De vrije stad Dant
zig heeft den Raad van den Volkenbond gewe
zen op het onrechtmatige van de houding van
Polen op grond van de bestaande verdragen.
De Engelschman Eden bracht rapport uit en
stelde een resolutie voor, welke beide door den
Raad met algemeene stemmen werden goedge
keurd.
Volgens deze resolutie moet elk besluit van
den Hoogen Volkenbonds-commissaris voor
Dantzig inzake „directe actie" onmiddellijk naar
letter en geest worden uitgevoerd. Den Volken
bonds-commissaris wordt opgedragen binnen
zoo kort mogelijken tijd te streven naar een de
finitieve beslissing over de regeling van het han
delsverkeer tusschen Dantzig en Polen. Ver
schillende door Polen genomen maatregelen
worden ingetrokken.
De Senaatspresident van Dantzig Ziehm ver
klaarde zich voldaan over het rapport van den
rapporteur Eden.
De Poolsche minister Zaleski verklaarde, dat
de Poolsche regeering een oplossing wenscht te
vinden, daar Dantzig door vele banden met Po
len verbonden is.
De Volkenbonds-commissaris van Dantzig
graaf Gravina betoogde, dat het zijn plicht is
den Raad van den Volkenbond opmerkzaam te
maken op de ernstige gevolgen die de dreigende
spanning tusschen Polen en Dantzig voor het
economische leven van Dantzig heeft. Hij deed
een dringend beroep op de regeering van Dant
zig en Polen een atmosfeer te scheppen, die zal
bijdragen tot een spoedige regeling der geschil
len.
OTTAWA, 18 Mei (Reuter) In Ontario en
Quebec is men na taaien strijd de boschbran-
den naar het schijnt meester, doch in Nieuw-
Brunswijk en ook in Nieuw-Schotland blijft de
toestand hachelijk; in deze provincies zijn op
verscheidene plaatsen duizend man bezig met
de bestrijding van het vuur. De aangerichte
schade wordt reeds op meer dan een millioen
dollar geschat. Verscheidene kolonisten in af
gelegen gedeelten der vier provincies hebben
hun huis verloren.
J. J. WEBER ZOON
OPTICIENS FABRIKANTEN
Groote Houtstraat 166 Haarlem
Stand op Vrijdag 9 uur v.m.: 765
Achteruit.