1882 GOUDEN JUBÏLE VAN AUSPICATO 1932 SINT FRANS EN DE JEUGDII FR/1 I de Derde Orde Een woord van Leo De HellaMe van Assisië Zit niet in den put De kerk van Maria ter Engelen te Rome, waar heel de Fran- ciscaansche beweging haar beginpunt en voltooiing vond FRANCISCAANSCHE MISSIEPREDIKING Zeeën noch bergen zijn een beletsel het geloof aan dc heidenen te verkondigen St. Frans, die Christus 'lijden zoo diep gepeild heeft Leo xm opende de poorten van de Derde Orde voor de veertien jarigen. Zijn groote menschenkennis en wijze ervaring wist, welk een kracht er op de jeugd uitgaat van het levend voorbeeld van St. Francis- cus en van zijn werk: de Derde Orde. En toch zijn er nog altijd ouders en op voeders, die bedenkelijk het hoofd schud den, als een veertienjarige zijn leven veilig wil stellen onder de hoede van St. Fran- ciscus en zijn regel. Waarom? Twijfelen zij aan het Inzicht van Leo XIII? Het stellen dier vraag wekt reeds hunne verontwaardiging. Ook voor hen is Leo XIII de groote en de wijze Paus. Is dan, wat Leo XIII dringend aanbeval voor zijn tijd van minder waarde voor de fel omstreden en bestreden jeugd onzer dagen? Integendeel, maar men vindt kin deren van veertien jaar nog te jong om een regel te aanvaarden voor geheel hun verder leven. Dus men twijfelt feitelijk toch aan het inzicht van den Paus, wiens groote wijsheid men vereert. Bovendien vergeet men, dat er nog een proeftijd van minstens één jaar moet ver- loopen, vóórdat de novice of toekomstige tertiaris tot de professie d.i. de definitieve intrede in de Derde Orde wordt toegelaten. In dien proeftijd zal èn de novice èn het bestuur onderzoeken, of de toekomstige Derde Orde-ling de hoedanigheden van geest en hart bezit, welke zijn intrede wet tigen. De Derde Orde is uit haar aard geen massabeweging, maar wil een vorming van kernen, wier invloed zich over de groote massa zal uitstrekken door het apostolaat harer leden. Kwezels kan zij daarom niet gebruiken, maar wel levensechte, karakter volle, Christus en den naaste minnende jongens en meisjes uit één stuk. Daarom moesten de ouders trotsch zijn, als hunne kinderen tot die keurtroepen van Christus worden toegelaten. Trotsch en ge lukkig, want de Derde Orde zal hun zeer verantwoordelijke taak der opvoeding niet verzwaren, maar verlichten. De wijze voorschriften omtrent lectuur, sport en spel, het sober en voorzichtig ge bruik van genotmiddelen, theater en cine ma, de regeling van den omgang met anderen, ook van het ander geslacht, ge voegd bij de vaste voorschriften over het gebed van iederen dag, het ontvangen der H. Sacramenten, het dagelijksch gewetens onderzoek zullen onder de tactvolle leiding van den priester-directeur onze jongens en meisjes veilig heenhelpen over de moeilijk heden der meest gevaarvolle levensjaren. Nog «teeds is de vorming van een sterken wil met den steun van Gods genade het beste middel in den strijd tegen de op komende hartstochten. Juist omdat de Derde Orde de regulator is van den geheelen mensch in al zijn be trekkingen tot God, zich zelf, zijn evennaaste en de stoffelijke goederen, trekt zij nog steeds de beter willende jongens en meis jes, ook van onze dagen. Deze houden niet van schipperen, maar verwachten van ons, dat wij voor hen de rechte lijn aanwijzen en vasthouden. Wij klagen, en soms terecht, over de critiekzucht onzer kinderen, maar verge ten wel eens, dat die zucht vaak voort komt uit groote liefde en idealisme onzer pupillen. De tijdsomstandigheden hebben hen scherp ingesteld op 't zien der fouten in anderen, ook in hunne opvoeders en meer dan wij vroeger durven zij ons op onze fouten wijzen, omdat zij meer of min bewust voelen, dat, hoe beter de opvoeder is des te beter de opvoeding zal wezen. Daarom eischt de Derde Orde veel van hare leiders, maar gaarne zullen deze aan die eischen naar best vermogen trachten te voldoen om 't mooie, dat zij aan de jeugdige tertiarissen kunnen geven, niet uit zich zelf, maar uit kracht van den Derde Orde regel en vooral uit kracht van de vele geestelijke schat ten, welke deze aan z'n leden waarborgt. Naast dit alles trekt nog steeds machtig het voorbeeld en de steun van St. Fran- ciscus. Zijne ridderlijkheid in den dienst van God, zijn veroveringszucht voor God, zijn levenseenvoud om God, zijn vroolijk- heid in en door God zijn even zoovele schit terende idealen, vooral voor de jongens en meisjes onzer dagen. Al die karaktereigen schappen van Vader Franciscus weten zij neergelegd en bewaard, als zijn testament, in den regel van zijn Derde Orde. Ouder wordend, zullen zij door stipte onderhouding van dien regel intreden in den geest van St. Franciscus, welke geen andere is dan die van Christus en Dien gekruisigd. Wanneer zij zich dan ergeren en pijnlijk stooten aan het gedrag van hen, die alleen in hun privé, maar niet in hun openbaar leven ten volle katholiek zijn, zullen zij bij St. Franciscus terugvinden den zuiveren geest van Christus. Door hem zullen zij van God de kracht verkrijgen om aan de verbaasde wereld het voorbeeld te geven van een Katholicisme, ook ten volle beleden in het geheele open bare leven, met name in politiek, sociaal en economisch opzicht. Want de Derde Orde wil aan hare leden leeren de mate- rieele waarden te beheerschen zonder er door beheerscht te worden. Daarmede moet men vroeg beginnen. Daarom danken wij Leo XIII, dat hij in de Derde Orde daar toe de gelegenheid heeft gegeven. Dr. ALPH. DEUMENS, Pr. Rolduc. De Sociale hervorming van Leo XIII in de Derde Orde Met een zekeren schroom nam ik de vriendelijke uitnoodiging aan om een arti keltje te schrijven over de Derde Orde en het huisgezin, omdat ik als eenvoudig huis moeder ten volle bewust ben, dat dit onder werp aan bekwamer personen kon worden toevertrouwd, maar toch ben ik dankbaar, dat ook eenvoudige huismoeders eens mogen meespreken in het belang van datgene, wat hun het naaste is „Het Huisgezin", en men zulks wil aanhooren en in overweging nemen. Wij leven in een tijd van maatschappe lijke ellende, men spreekt over genotzucht, weeldezucht enz. als de kwalen van onze eeuw en men zoekt den wortel van alle onheil in het verval van het gezinsleven in het gebrek aan opvoeding. De jeugd wordt niet opgevoed, heeft men gezegd en met bewonderenswaardigen ijver heeft men de jeugd georganiseerd en wil men trachten aan te vullen wat tot heden werd onderschat of verwaarloosd, men wil de heele actie doen uitloopen op verhef fing en veredeling van het gezin, maar al stemt dit tot hoop voor de toekomst, het heil van de toekomst is gelegen in het ge zin van heden en daarom is het niet voldoende de Jeugd beweging te belasten met de verbetering van de toekomstige gezinnen, aan ons is de taak, de verbete ring van het huidige gezin. Wat is echter het meest radicale ge neesmiddel voor het zieke gezin? Welke remedie is het ge- schikste voor dezen tijd? Ik ben niet be voegd om een ant woord hierop te ge ven, maar toch als eenvoudig huismoeder stel ik mij het meest idieele huisgezin voor opgebouwd in den geest van de Derde Orde, en wanneer het herstel van het huis gezin de grondslag is van alle maatschap pelijke hervorming, dan beantwoordt het huisgezin in den geest van de Derde Orde aan de verwachtingen van Z. H. Paus Leo XIII. als Z. H. spreekt: Mijn sociale hervorming is de Derde Orde. Om de Derde Orde te kennen is het noo- dig en genoeg St. Fran ciscus te kennen, want de Derde Orde is in wezen en werkelijkheid niets anders dan het overnemen van den geest van Sint Fran ciscus, voor zoover zulks mogelijk is. Denken wij ons eens 'n huisgezin in, in den Franciscaanschen geest. Wij moeten St. Fran ciscus toch dankbaar zijn. Hoezeer begreep Leo Junèblut, Utrecht St. Franciscus de noo- den van zijn tijd, hoe kwam zijn eenvoudige logische geest Hem daarbij tegemoet om de menschen in de wereld, in het huisge zin een doodgewonen weg aan te wijzen, om den plicht te vervullen met groote vreugde, om de menschen in de wereld te leeren uit ;e gaan boven het lou ter materieele, om het hart vrij te maken om te kunnen geven, te kunnen missen. St. Franciscus leerde ons, gehuwden, dat de zware offertaak zoo gemakkelijk in offer weelde is om te zetten, leerde ons vooral ook voor dezen tijd, in eenvoud, in versobe- bering rijk te zijn voor God. Niet de beste levenscondities bepa len het gelukkig zijn van een huisgezin, noch de sociale wetten beteekenen geluk in het huisgezin, maar een innerlijke omme keer is noodig, wij moeten in. het huisgezin weer meer gaan vinden het contact met de eeuwigheid, het doel van ons bestaan naar voren brengen en men zal inzien, dat daaruit gezinsvreugde voort spruit. De Derde Orde, goed beleefd, brengt ons in geregeld contact met ons geestelijk goed en is juist daarom voor het huisgezin een vaste leidraad en een bui tengewoon hulpmiddel in dezè moeilijke tijden. Wanneer men wil her stellen, dan moet men weer volgen het grond plan door Christus zelf geteekend, dan moet Christus weer worden de Koning van het gezin. Mevr. O.-v.B. Sint Franciscus en de Jeugd Een man, die bewees, dat 'n volle beleving van het Evangelie mogelijk is Ondanks alle rampen, die de wereld crisis over de samenleving gebracht heeft, mag gezegd worden dat ze één goede zijde heeft. Hoe langer hoe meer toch komt men tot het inzicht, dat de grootste en diepste oorzaak van de crisis daarin gelegen is, dat de wereld aan het Christendom den rug heeft toegekeerd. Men behoeft slechts de verslagen na te gaan van studiedagen, sociale weken, con gressen enz., welke de laatste maanden gehouden zijn, om tot de overtuiging te komen, dat de meeste sprekers alleen heil en redding voor de wereld zien in de leuze: Terug naar Christus! Terug naar het Evangelie! Maar hoe zal de wereld nog ooit dat Evangelie als haar grondwet aanvaarden? Een wereld vol haat, egoïsme en onrecht vaardigheid, kortom in alles lijnrecht tegen overgesteld aan het Evangelie van Christus. Gelukkig heeft er zeven eeuwen geleden 'n man geleefd, wiens geheele leven ons be wijst, dat een volle beleving van 't Evangelie voor ons menschen niet alleen mogelijk is, maar ons ook 't volle, echte geluk geeft, een geluk dat zijn oorsprong vindt niet in den rijkdom, maar in de armoede, niet in genie tingen, maar in versterving, niet in roem en eerbewijzen, maar in een verborgen leven, zonder verlangen op den voorgrond te treden. Die man, mensch zooals wij, heeft ons getoond, hoe Christus zoo dicht mogelijk kan benaderd worden door de volle bele ving van Zijn Evangelie. Als wij zijn voor beeld volgen, zijn wij op den goeden weg, den weg die ons terugvoert naar het Evan gelie van Christus. Dat levende voorbeeld voor ons twintigste eeuwers, ge vermoedt het waarschijnlijk reeds, is Franciscus van Assisië. Volgelingen van dien Franciscus moeten wij worden, om de wereld weer tot Christus te brengen. Om daarvan nog dieper doordrongen te worden, hebben we slechts te luisteren naar de stem der Pausen: Leo XIII smeekte de wereld: „Grijp den Franciscaanschen geest, 't is Uw redding." Pius X, Benedictus XV en Pius XI hebben dien oproep herhaald. Maar ook anderen, w.o. bekende geleer den, wijzen ons op Franciscus als den man voor onzen tijd. De beroemde pater Lippert S.J. schrijft: „Als God aan Zijn Kerk de Orde van de toekomst schenkt, dan zal deze den stempel van St. Franciscus' ziel dragen." En hij noemt Franciscus „werkelijk de patroon, 't voorbeeld en de leider van onze tegen woordige ideaal-jeugd; hij is onze beste en meest begrijpende vertegenwoordiger van de jeugdbeweging." Organiseert U optimisten! „Zit niet in den put!" Wij, Katholieken, moeten van dat woord de levende Licht- reclame zijn. Wees geen pessimist als een kleinmoedige, die benauwd wordt door louter aardsche ellende; die zichzelve bang maakt met zijn fantasieën over de ellende van morgen Wees geen pessimist in zuur wantrouwen van alles en iedereen; die het leelijke in alles en iedereen ziet en vaker nogal leen maar vermoedt. Wees geen pessimist in bittere ontevre denheid met Uw wereldsch lot in leelijk verzet tegen God's H. Wil, in on-Christelijke jaloezie om wat God (in Uw oogen!) aan anderen meer schenkt dan aan U, die toch zoo onuitsprekelijk veel ontving! Meestentijds vindt het pessimisme zijn oorzaak in een menschonwaardigen hang naar het aardsche, 'n gekeerdheid naar de stof 'n af gekeerdheid van God; de zucht naar bevrediging der zinnen door de stof, welke nóóit bevredigt, maar immer honge rig en dus ellendiger maakt; de stof, die als Godsgeschenk alléén een zegen is, wanneer De volvoering van dit voor allen en alle tijden geldend bevel van God (hebt U daar wel eens aan gedacht?) is niet moei lijk, mits we slechts den wil tot vreugde hebben. Als we die vreugde maar leeren willen door verheugd te zijn! Indien onze vreugde maar ontspruit aan een zelf-verge- ten, God-ziende liefdeen dan zijn we optimist-pur-sang! Zooals Franciscus! Laat Hij door zijn 3e Orde ook in U w leven orde en regel brengen, een g6' richt en geleid streven naar een ra dicaal, opgewekt, optimistisch Evangelie-le ven, naar een goddelijke, onaantastbare, onvergankelijke vreugde door den vrede met God, met u-zelf en de menschen niet als een omgehangen jasje, niet dilet tantisch, maar die vreugde, dat optimisme makend tot 'n onvervreemdbaar en onver woestbaar deel van Uw leven, van Uw over tuiging, tot een nieuwen karaktertrek, tot 'n beginsel van Uw echt-Franciscaansche levensbezinning! Laten we toch niet op bedeltocht blijveö langs onze vijf zinnen, maar beseffen deel genoot te zijn aan 'n onzegbaar schoone werkelijkheid de werkelijkheid van een eeuwige ziel te zijn. Organiseert U op straffe van het ver loren gaan Uwer persoonlijkheid in de on persoonlijke massa of in de onvruchtbaar heid eener isolatie organiseert U in den geest van boetvaardigheid, om langs een weg van redelijke gematigdheid baas over de zinnen te worden, boete te doen, eerher stel en lof te brengen aan God, en genaden voor anderen te verkrijgen. Organiseert In de beschouwing en het beminnen en het dienen der Liefde. B e 1 ij d t niet alleen, maar doet het Evangelie en verzekert U daarvoor den moreelen en werkelijken steun door een gemeenschap met gelijkgericht® zielen onder de geestelijke leiding van Fran ciscus' Leefregel. Neemt dien aan in zi3n 3e Orde. Optimisten: organiseertu om optimisme te behouden en sterker, vrucht baarder te maken. Of m o e t ge geen opti mist blijven of ge nu huisvader zijt priester; of ge den moed van het moeder schap hebben moet of de kuischheid van de maagdelijkheid; of ge patronaatsheer of anderszins leekenapostel zijt; baas of be diende; arbeider of werklooze weest als een Christen optimist en blijft het door het buitengewone genademiddel, dat Franciscus 3e Orde voor U zijn kan! P. VAN ANTWERPEN. Utrecht RETRAITEN In het retraitebuis „Sint Ignatius" te Sp»fl* beek (gelegen aan de spoorlijn Sittard—Kef*" rade) zal van 24 tot 27 September a.s. eeD retraite worden geleid voor heeren uit den Se' goeden stand. De bekende redenaar pater Muckermann S.J. sprak onlangs op een vergadering te Nijmegen: „Voor ons tijdperk is niet de machtige Innocentius III het ideaal, maar de arme Franciscus." Doch niet enkel Pauseji en geleerde priesters, zelfs andersdenkenden hebben de ontzaglijke beteekenis van Franciscus be grepen. George Lansbury, de 73-jarige voorzitter der Engelsche Labourpartij, schreef kort geleden een artikel in de „Daily Express", waaraan de „Maasbode" o.a. het volgende ontleent: Mijne gedachten gaan uit naar den H. Franciscus, die de banden verbrak, welke hem met een rijk geslacht verbonden, en die heenging, niet naar de afzondering, maar de wereld in, om God te dienen in den dienst van z'n evenmensch. Dien geest moeten wij overnemen. Wij moeten niets voor ons zelf vragen, dat wij niet bereid zijn met anderen te deelen." En op een andere plaats: „De waarheden, die Christus geleerd heeft, leven nog. Zijn leven is nog levend. Eveneens het leven en het werk van den grootsten Zijner volgelingen, St. Franciscus van Assisië. Omdat wij, in weerwil van de inconsequenties van ons zwak en droevig bestaan de overtuiging hebben, dat liefde beter is dan haat, deelen beter dan houden en dat 't najagen van persoonlijk voordeel stof en asch is." Waar een andersdenkende zoo spreekt, wat moeten wij dan doen? Is het zoover gekomen, dat wij eerst wakker geschud worden als een niet-Katholiek ons over Franciscus spreekt? Nog slapen zoovelen, die in onze gelederen thuis hooren. Maar de réveille wordt gebla zen in 't land. Langgerekte signalen klin ken uit 't hoofdkwartier. Ziet, wederom zien we in den geest Fran ciscus voor ons uitgaan, en wederom roept hij ons toe: „Terug naar 't Evangelie! Daar, maar ook daar alleen is Uw redding. Terug naar den eenvoud, terug naar de verster ving, terug naar de Christelijke liefde, en het aanschijn der aarde zal vernieuwd worden." Maar dan ook niet langer gedraald. Nü moeten wij handelen, nü ons aansluiten bij de volgelingen van Franciscus, want (en hier eindig ik met de woorden van pater Perpetuus Palant O.F.M. in „De Tertiaris" van September 1932)„de wereld moet naar Christus, in revolutie-tempo, anders is het te laat. De Pausen zien uit naar 't opvlam men van den Franciscus-geest, nü! Fran ciscus zoekt naar de helden der blije over gave aan 't Ideaal Nü! Haarlem. L. B, De lijst der retraiten in het „Klooster vaD den H. Geest" te Uden is tvldus vastgesteld: 2023 Sept.: Leden v. d. Dcde Orde v. d.,B' Dominicus. 24—27 Sept.: K. J. V.'ers uit 's Bosch. 29 Sept.3 Oct.: Gereserveerd. 3—7 Oct.: Gehuwde dames deft, en gegoe den stand. 811 Oct.: Meisjes. 14—17 Oct.: Propagandisten v. h. Werk der Intronisatie e. a. gehuwde en ongehuwde da mes. 1821 Oct.: Gehuwde dames middenstand. 21—24 Oct.: Meisjes uit Vught e. a. 2528 Oct.: Huismoeders. 29 Oct.—1 Nov.: Meisjes uit Waalré, GeldroP e.a. 25 Nov.: Gereserveerd. 5—8. Nov.: Leden v. d. Derde Orde v. d. Franciscus. 1215 Nov.: Zelatricen v. d. Retraite-pe0" ning en van het Apostolaat des Gebeds. 1821 Nov.: Ongehuwde leden v. d. R- Boerinnenbond. 2225 Nov.: Meisjes uit Schijndel. 26—29 Nov.: Meisjes verloofden. In het Retraitehuis aan de Kappellerlaan t® Roermond zijn de retraiten als volgt: Zaterdag 1721 Sept.: Jongedochters. Zaterdag 24—27 Sept.: Jongedochters. Maandag 36 October: Gehuwde vrouwen. Maandag 1014 October dames. Zaterdag 1518 October: Jongedochters. Zaterdag 2225 October: Jongedochters. Zaterdag 31 Oct.3. November: Jongedoch ters. Maandag 7—10 November: Gehuwde vrou wen. Zaterdag 12—15 November: Jongedochters. Zaterdag 19—22 November: Jongedochters. Zaterdag 2629 November Jongedochters. Zaterdag 36 December: Jonge Dochters. Maandag' 69 December: Gehuwde vrouwen- Zaterdag 1013 December Jongedochters. Zaterdag 1720 December: Jongedochters. Maandag 2630 December: Dames. Leo XIII, Paus der Derde Orde we ze slechts gebruiken als en inzoover ze ons helpen kan om God te dienen. Doen we dat niet, dan worden we slafelijk en nimmer voldaan per se pessimisten en kennen we dus ook geen vreugde meer! Hoogstens vergooien we ons in lawaai-zieke „lol" om voor ons zelf en anderen onze on bevredigdheid, onze droeve leegheid te ver doezelen. Weest optimist zooals.... Francis cus. Hebt U ooit zoo'n optimist meege maakt! Zeker, hij kon vermorzeld in besef van eigen minwaardigheid terneer gesla gen liggen, maar dan kwam als altijd ge beurt God's rechtvaardiging over deze heerlijke ziel „Wees gerust, mijn zoon, uw zonden zijn u vergeven!" en dan trad hij naar buiten met 'n jubelend hart blij als een vogel; trad hij naar buiten, ne derig, maar optimistisch, een die met God's hulp de wereld ging- bekeeren en het dééd ook, trouwe spiegel van Christus, zonder profanatie gezegd: de grootste Op timist. Voor de derde, door hem gestichte Orde (voor de leeken!) schreef Franciscus een le vensregel, welke rechtstreeks ontleend is aan het Evangelie en ten doel heeft een radicaler, opgewekter, enthousiaster, opti mistischer beleving van het Evangelie. Van het Evangelie, waarin geschreven is: „Werpt Uw zorgen op den Heer! Verheugt U te allen tijde! Dient God in blijmoedig heid!"

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1932 | | pagina 10