STADSNIEUWS /THERMOGÈNËn Haarlem, 10 Nov. Centrale Tandheelk. Kliniek Hoest, Koude ^fóeumatiek Griep en Ste ken in de zij. Wisselkoersen DONDERDAG 10 NOVEMBER PATER MUCKERMANN S. J. Weer bij G. en W. UTILE DULCI De feestavond Wat tot dankbaarheid stemt TOONEEL ELISABETH VAN ENGELAND JUBILEUM OVERHEIDSPERSONEEL Herdenkingsavond „St. Paulus" „De geest van den tijd" Het Ver. R'.'damsch Hofstad Too- neel in den Stadsschouwburg HERINGA WUTHRICH - HAARLEM Bliksembeveiliging D. HESSELS - KENAUPARK 26 „Mercurius" VAN ONZE RECHTBANK Verduistering van goederen in consignatie Diefstal rijwielplaatjes MUZIEK Gecombineerd concert Rinkeldekinkel „Faust" door de N.V. Holl. Opera DE DRANG NAAR VRIJHEID Den dag in een rietschelf doorgebracht AGENDA In angst Russisch ballet 11 November Personalia Haarl. Politie-Muziekvereeniging BURGERLIJKE STAND Door de Vereeniging „Geloof en Wetenschap" werd Woensdagavond in de bovenzaal van „de Kroon" de derde programma-avond van dit sei zoen gehouden. De zaal was geheel met belang stellenden gevuld en bleek weldra te klein, zoo dat zelfs velen in een aangrenzende zaal eer» plaatsje moesten zoeken. De voorzitter, mr. F. Vorstman, leidde met en kele woorden den spreker van dezen avond, pater Friedrich Muckermann S. J. in, die een voordracht hield over het onderwerp: „Wat heeft Goethe den menschen te zeggen." Naast het vele, wat over Goethe geschreven is, heeft ook spreker een werk over den grooten dichter het licht laten zien. Door critici is hem erop gewezen, dat andere schrijvers met hun pen Goethe veel grooter hebben afgeschilderd. Pater Muckermann heeft in Goethe in de eerste plaats een geschenk van God gezien dan heeft hij in zijn boek de positieve waarden in de figuur van Goethe naar voren willen halen en willen aantoonen, dat er in den dichter héél veel is, dat als een natuurlijk goed door de menschheid geëerbiedig moet worden. De kleine dichter zal immer trachten nieuwe woorden en andere ideeën te vinden, doch de groote dichter be schouwt eerder de taal als een orkest waarvan de instrumenten door het volk zijn samenge bracht. Kort gaf spr. de verhouding van Goethe aan tot Spinoza, in wien hij de rust, en tot Leibnitz, in wien hy de schoone harmonie zocht. Goethe had echter zijn eigen systeem: de groote natuur. En hierin naderd? hij de filosofie zooals die op onze katholieke scholen gedoceerd wordt en die ook een natuurlijke wijsheid is. Ook als mensch is Goethe zeer bijzonder ge weest. Beschouwen we alleen zijn aparte oogen waaruit iets majestueus spreekt. Goethe heeft altijd de wereld in voorstellingen gezien, Van zijn verdere groote bekwaamheden getuigt zijn ministerschap. De groote waarde van Goethe ligt in zijn ge zond en natuurlijk denken, waardoor hij voor vele dwalingen behoed werd en ons ook thans nog veel te leeren heeft. Na een hartelijk applaus dankte mr. Vorstman den spreker voor zijn interessante redevoering. Op zeer feestelijke en gezellige wijze heeft de R. K. Mueiekvereeniging „Utile Dulci" in de groote zaal van het gebouw der St. Joseph Ge zellen vereeniging Haarlem I, in de Jansstraat, gisteravond haar halfjaarlijksche uitvoering ge geven. Na een pittige marsch, „En avant les campag- nairds", frisch en levendig uitgevoerd door de harmonie, onder leiding van den directeur, den heer A. C. Jutjes, sprak de voorzitter, de heer J. Duineveld, een kort openingswoord, waarin hij de talrijke aanwezigen (de zaal was tot in de uiterste hoeken bezet) welkom heette en hen op wekte tot het geven van steun en medewerking aan „Utile Dulci". Hij deelde voorts o.a. eenige bijzonderheden mede over het „Groot Nationaal Solisten-Concours", dat de vereeniging ter ge legenheid van haar 3e lustrum organiseert. Opnieuw speelde de harmonie thans eenige zeer gevarieerde muzieknummers, waarvan wij de fantasie „Une Soiré d'automne aux Ardennes" van A. Gevaert, wel het meest geslaagd achten. Het samenspel viel te loven, evenals de soli, ter wijl o.i. een kleine verbetering in de klankkleur het geheel nog fraaier zou doen uitkomen. Vóór de uistekend gespeelde Marsch finale (de marschen liggen de harmonie toch nog het beste) had eerst een huldiging plaats van den oud-secretaris, den heer B. van Beek, die de ver eeniging als lid gaat verlaten. De voorzitter, de heer Duineveld, memoreerde de groote verdiensten van het scheidende lid voor de vereeniging, vooral in zijn functie van secretaris, waarin hij eenige malen met groote meerderheid werd herkozen. Spr. herinnerde aan de opkomst van „Utile Dulci", na een moei lijk begin, tot een groote vereeniging, die een voorname plaats in het Haarlemsche muziek leven is gaan innemen, wat voor een groot deel te danken is aan de nauwgezetheid en de hulp vaardigheid, waarmede het scheidende lid zijn functie vervuld heeft en waarvoor spr. hem dan ook hartelijk bedankte. Als blijk van waardeering bood spr. hem het eere-lidmaatschap, met de gouden herinnerings medaille aan. Een geestdriftig applaus en een „Lang zal hij leven" onderstreepte deze woor den. De echtgenoote en de moeder van den heer Van Beek bood de voorzitter bloemen aan uit dankbaarheid voor de vele opofferingen, die zij voor de vereeniging hebben overgehad. De heer Van Beek dankte met enkele eenvou dige hartelijke woorden voor de hulde aan hem en aan zijn echtgenoote en aan zijn moeder ge bracht. Het duo Helleman en Laman trad vervolgens op inslaande wijze met zijn nieuwe succes-num mers voor het voetlicht. Het meest geslaagd was wel het eerste nummer „Heintje en Betje van 't Concertgebouw", een persiflage op de kunste naars; de zeer geestige declamatie over Rome, door den heer C. J. Helleman, die in zijn trans figuratie, mimiek en karakteruitbeelding zeer sterk aan den overleden filmkunstenaar Len Chaney deed denken, het actueele yo-yo-liedje en het origineele „Moos en Koos te Zandvoort". Een enkele correctie (weglaten van een flauwe mop) zou het beschaafde optreden nog verhoo- gen. Het duo had een zeer groot succes. Op het einde van de pauze hield de Geestelijk Adviseur, de weleerw. heer kapelaan E. Mathot, een propagandaspeech, waarin hij allen tot steun en medewerking (ook financieel) aan spoorde. Hierna hing hij de in het afgeloopen jaar ge wonnen prijzen onder applaus aan het vereeni- gingsvaandel. kent al dadelijk den geest van den tijd, het feit- stemt tot nadenken. Spreker ging uitvoerig in op eenige punten van het Welter-program. De bezuiniging op het Nijverheidsonderwijs en lager onderwijs hekelde spreker en gaf als zijn mee ning te kennen, dat het rapport den arbeider terugzet naar de vorige eeuw, naar de dagen van het liberalisme. Men meent, dat ons land gered kan worden, uitsluitend door loonsverla ging. Spreker vroeg zich af, wat er van de loonen van het overheidspersoneel zou zijn over gebleven, als de arbeidersorganisaties er eens niet geweest waren. Spreker citeerde verschillende artikelen van priesters, waarin de positie van den arbeider in deze dagen zoo prachtig geschetst wordt, aan de bijdrage van pater Vrijmoed in „De Gemeen schap." Ook „Quadragesimo" werd aan de vergadering voorgehouden, de wonderlijke en cycliek voor dezen liberalen tijd. Aan de hand van de Pauselijke Encyclieken riep spreker zijn auditorium op, de arbeidersbeweging te verster ken. Straks staan de verkiezingen voor de deur: in dit verband legde spreker er den nadruk op, dat men lid moet worden van de R.K. Kiesver- eeniging. Ook de jeugd moet de plicht van ka tholiek georganiseerd zijn nog beter worden bij gebracht. Zet uw schouders onder het propagandawerk! Spreker besloot zijn rede met de slot-alinea van „Quadragesimo Anno." De bondssecretaris, de heer Jos. A. van Segge- len, behandelde dan zijn onderwerp „Wat tot- dankbaarheid stemt." Spr. schetste den groei van het R.K. Werkliedenverbond in deze eeuw, de bescheiden bijdrage, die „St. Paulus" daarin gehad heeft. Midden in deze crisis-dagen is er daarom toch reden tot herdenken, tot feestelijk herdenken. De trouw is blijvend door de leden geschonken, de kameraadschap heeft hoogtij gevierd. Ook spreker mag zich tot de pioniers rekenen en hij heeft gaarne voor „St. Paulus" gewerkt, omdat hij in de organisatie het beleven van zijn katholicisme zag. Hij herdacht de ontslapen pioniers, die figuren van groote beteekenis wa ren; roemde de nog levende oud-kopstukken en huidige leiders. Hij somde de verkregen verbeteringen op, het verkrijgen van een goede rechtspositie, de kindertoeslag, de vacantie. En nu in dezen crisistijd is veel daarvan weer afgebroken. Maar nog blijft de dankbaarheid, omdat veel goeds gehandhaafd is gebleven. Dankbaarheid, niet alleen om wat verkregen is, maar vooral om wat voorkomen is. Het zwarte beeld van het pauperisme zal niet op nieuw opdoemen. Dankbaarheid, om het werk, wat wij samen hebben verricht. Wij staan voor de opbouw van een nieuwe maatschappij, de wereld zal zich weer moeten wenden in de rich ting van het Christendom. Gij, besloot spreker, moet daaraan mede helpen, zooals in uw bonas» lied staat. Wij bouwen vrede, recht en nieuw vertrouwen. De voorzitter sprak een kort dankwoord en sloot de vergadering weer met den Christelijken groet. De afdeeling Haarlem van den R.K. Bond van Overheidspersoneel „St. Paulus" viert haar zilveren jubileum. Gisteravond werd allereerst een herdenkings vergadering gehouden in gebouw St. Bavo. De voorzitter, de heer C. Warmerdam, opende de bijeenkomst met een korte opwekking tot allen, de feestelijkheden geheel bij te wonen. Spreker richtte een extra woord van welkom tot het hoofdbestuur, tot de vertegenwoordigers van de Christelijke organisatie, en de afdeeiingen Heemstede en Bloemendaal. De bondsvoorzitter, de heer L. F. Guit, sprak dan over „De geest van den tijd." Spreker be landde al aanstonds bij de Regeering en de door haar ingestelde commissie-van-bezuiniging, die bestond uit liberalen en een katholiek. Dat tee- Een Duitscher schrijft een stuk; het wordt in 't Nederlandsch vertaald en het komt in de Nederlandsche schouwburgen. Dat is niets bijzonders, want zoo gaat het meestal; er zijn nu eenmaal weinig Nederlandsche stukken (protesten en ingezonden stukken van den Bond van Nederlandsche tooneelschrijvers ver anderen daar niets aan), althans weinig stukken die geschreven zijn na Heyermans, Laudy, L. Simons-Mes en enkele anderen, althans weinig goede stukken die na dien tijd geschreven zijn. De stukken die door Nederlanders gespeeld en door Nederlanders gehoord worden, komer. bijna altijd van Duitschers of Franschen of Engelschen of Hongaren. En die zijn ook niet altijd goed. Dit stuk van dezen Duitscher dan is wel iets bijzonders, omdat het personen en een tijd behandelt, waarvoor iedere Nederlander be langstelling heeft of heeft gehad, zij het de verplichte belangstelling op school. Al weet men niet wat de beteekenis der tollen in de Middeleeuwen was of wat Thorbecke voor onzen staaatsvorm heeft gedaan, men heeft toch wel eens gehoord van den Tachtigjarigen oorlog, en in dat verband van Philips II van Spanje en van Elisabeth van Engeland, het land waar tegen Spanje, tijdens zijn strijd met de Neder landen, de Armada afzond, de onoverwinne lijke vloot die door den storm overwonnen werd. Deze twee monarchen, een man en een vrouw, beheerschen het stuk; hen hoort uien spreken over hun staatkunde, over hun strijd, die werkelijk een wereldstrijd was en velen zullen met Philips II (toch was 't de man die Alva op ons afstuurde) sympathiseeren, mis schien hem bewonderen, in ieder geval hem waardeeren als een eerlijk mensch. En van Elisabeth zal men zeggen: wat was dat voor een verschijnsel? Een abnormale vrouw, een paleisbewoonster met straatmanieren? Stellig geen koningin. Inderdaad, een koningin stelt men zich eenigszins anders voor. Elisabeth scheldt en bast en blaft; ze is jaloersch op mooie hof dames, die dan door haar, de koningin, ge dwongen worden te zeggen, dat de koningin toch beter gebouwd is en een blankere huid heeft. De hofdames zeggen het natuurlijk prompt na. Ze is grof en ze valt ieder oogen- blik heftig uit; ze is krenkend en grievend, ze staat gezanten allesbehalve diplomatiek te woord,-ze lacht kirrend en schaterend om een aardigheidje, ze leidt den Kroonraad op eenigszins eigenaardige manier en van haar conversatie zou men zeggen, dat „er geen woord Fransch bij is." Zóó heeft Brückner haar ge- teekend in zijn stuk, en zoo werd zij ook ge speeld door W'ilh. Duymaer van Twist. En als haar spel niet diep ging en geen ontroering gaf (behoudens enkele passages, zooals bijv. in het derde, het zesde en het elfde tafereel), dan is dat niet alleen aan haar te wijten. Een artrice die haar talent moet bewijzen, zou niet dankbaar zijn voor zoo'n rol, want Brückner geeft haar bijna niets mee. Het is niet zijn schuld, dat er in dien tijd geen andere vorstin leefde, maar dit Kenau-achtige vrouwenmensch kan men moeilijk beschouwen als een der twee partijen in den strijd tusschen Katholicisme en Protestantisme. Het is geen vrouw om tegen over Philips te stellen, die in ieder geval een figuur is; deze twee grootheden zijn té ongë- luk. Dit gebrek, misschien kunnen we beter zeg- Deze van ouds be kende watten ver spreidt 'n weldoen de warmte en be strijdt met succes Ooozen van 45 en 75 cents. BI] Apothekers en Drogisten Particulier spreekuur 121 en volgens afspraak KENAUPARK fa OOK VOOR MIDDENSTANDERS BILLIJK GOEDE TANDHEELKUNDIGE HULP KUNSTTANDEN EN GEBITTEN Spreekuren: lederen werkdag 911 en 12 uur Dinsdagavond van 6.308.30 Zaterdagsmiddags geen spreekuur ZIEKENFONDS-TARIEF gen: deze zwakke eigenaardigheid, valt des te vlugger op, omdat Brückner volkomen geslaagd is in de teekening van den Spaanschen koning; men wü ruimte laten voor de vraag, of dit de historische Philips is, maar zooals Brückner hem geeft, aanvaardt men hem. Het is Brückner's verdienste als tooneeischrijver, dat men zijn Philips niet beschouwt als een onbarmhartig despoot die moordt en laat moor den, maar als een koning die de beteekenis, de beteekenis voor eeuwen, van den strijd beseft, een figuur die past in dien geweldigen tijd, een koning die zich in alle eerlijkheid ziet als werktuig in Gods handen; als zoodanig heft men dan ook waardeering voor hem, ook wanneer hij tot eiken prijs den oorlog' wil, ook wanneer hij in schijnbaren hoogmoed zijn levenswerk bespreekt, ook wanneer hij met de Armada een schip met galgen meestuurt; want er mag geen oogenblik verloren gaan met de bestraffing der ketters. Deze krachtige, heer- schende, fanatieke en altijd eerlijke figuur, kan niet gesteld worden tegenover de onvrouwe- lijlijke vrouw en onkoninklijke koningin die Elisabeth was, en deze ongelijkheid voelt men voortdurend hinderlijk in het stuk van Brückner. Dat is ook de reden, dat men bij Philips den strijd wel ziet als eene tusschen Katholicisme en Protestantisme, en bij Elisa beth niet. Elisabeth denkt soms meer aan den jongen Essex, dien zij heeft liefgehad en dien zij toch laat onthooofden; zij heeft het dikwijls over haar éigen persoontje, en als Philips dat doet, spreekt hij niet over den mensch Philips, maar over de figuur in den grooten strijd; hij spreekt onpersoonlijk over zich zelf. Cor v. d. Lugt gaf een straffe creatie van Philips. Fanatiek, onvoorwaardelijk geloovend in zijn zending en zijn overwinning stond hij onmiddellijk voor ons ein stolzer König, an Land und Siegen reist, (er sass( auf seinem Throne, so finster und bleick. Donker, vurig, in fanatieken ijver, in eerlij ken hoogmoed als 't ware, speelde hij dezen Spaanschen koning, somber als het paleis waarin hij woonde. Doch velen zullen waar schijnlijk, evenals wij, hem liever zien in die andere koningsrol, in „De Keizer van Amerika' van Shaw, een van zijn scherpste, geestigste ovaties. Als regisseur en metteur-en-scène van het historische spel (evenals in het rauwe onge looflijke crue „Misdadigers" geeft Brückner in „Elisabeth" enkele simultaan-scènes) behaalde hij een overtuigde zege. De schrijver is in zijn stuk wel grootsch, niet groot; de regisseur is grootsch en groot. Adr. v. Hees vroeg terecht aandacht voor een opmerkelijke creatie van den daad-driftigen, jeugdigen Essex, Dora Haus als hofdame gaf relief aan het spel zoodra en zoo dikwijls zij voor het voetlicht was, en Piet Rienks als Plantagenet bracht onmiddellijk eigen kleur en het juiste accent aan zijn gezellig, heerlijk- overmoedig rolletje. En overigens? Och, het is telkens een ver heugenis tooneel te zien met acteurs die in iedere rol dadelijk sfeer brengen, met ieder ge baar, met ieder woord, met iedere lichte nuanceering van stem; die in iedere rol het aparte genoegen en aparte genot verschaffen, doet alleen goed, echt tooneel kan geven, om dat zij steeds een figuur „ten voeten uit" creëeren, volkomen, waar, zuiver. (Ant. Roe mer, Herm. Schwab, Joh. Elsensohn, Louis van Gasteren) De afd. Haarlem der Nederl. Vereeniging van Huisvrouwen, die dezen schouwburg- avond had georganiseerd, heeft aldus gezorgd, dat een der belangrijkste en merkwaardigste stukken van dit seizoen naar Haarlem is ge bracht, en dat het Vereenigd Rotterdamsch Hofstad Tooneel dat stuk kon geven voor een volle zaal. (Men heeft zoo dikwijls gelegenheid rare dingen op te merken als er „Roomsch op het tooneel gedaan moet worden", dat men niet ieder verkeerd gemaakt kruisteeken en iedere onwaarschijnlijke priesterfiguur signaleert, doch op enkele al te gewone vergissingen van gis terenavond willen wij toch de aandacht vestigen. Het is, dunkt ons,- voor iederen regisseur ge makkelijk om rariteiten te voorkomen als gis terenavond werden vertoond, o.a. werd de zegen gegeven met woorden uit de Dies irae, waarmede ook de zitting van 's konings Raad werd geopend! Voorts kon men zien hoe een „weleerwaarde Vader" telkens daadwerkelijk aan deze beraadslaging deelnam, terwijl een kardinaal „er zoo maar bij stond", dat de melodie van „Lieve Moeder van den Heer al in den tijd van Philips II bestond, betwijfelen wij, enz.). Woensdag hield de afdeeling Haarlem van Mercurius een zeer druk bezochte ledenvergade- ring. Om goed acht uur opende de voorzitter de vergadering met een speciaal welkomstwoord aan het adres van den aanwezigen bondsvoor zitter, den heer W. C. van Daalen. Nadat de notulen der vorige vergadering zon der wijziging waren goedgekeurd werd overge gaan tot den hoofdschotel dezer vergadering „bespreking van het rapport, uitgebracht door de commissie tot herziening van de statuten en reglementen." Reeds direct werd het bezwaar gevoeld, dat dit rapport niet van te voren ter kennis van de leden was gebracht. De bondsvoorzitter gaf een uiteenzetting van de redenen, waarom het bondsbestuur niet tot eerdere publicatie meende te moeten overgaan Daar het echter ongewenscht werd geacht, zonder eenige voorbereiding het rapport in be handeling te nemen werd besloten een en ander tot de volgende vergadering uit te stellen, waar bij de bondsvoorzitter de toezegging gaf, dat het rapport zoo spoedig mogelijk in zijn geheel in het orgaan zou worden opgenomen. Nadat nog eenige interne aangelegenheden zeer uitvoerig besproken waren, sloot de voor zitter deze zeer belangrijke vergadering. Veertien dagen geleden stond terecht een 23- jarig koopman te Haarlem, die een hoeveelheid oliën en vetten, ter waarde van 1300, die hij van een Zaandamsche firma in consignatie had gekregen, verduisterd had. Voor 225 verkocht hij de goederen. Hij werd conform den eisch veroordeeld tot 3 maanden gevangenisstraf en 6 maanden voor waardelijk met een proeftijd van drie jaar en onder toezichtstelling van de R. K. reclas- seering. Een 33-jarige knecht te Haarlem had een aantal belastingplaatjes van rijwielen gestolen en verkocht. Hij werd conform den eisch ver oordeeld tot 6 maanden gevangenisstraf. Een zwaar vonnis! Het Gemengd en Kinderkoor „Polyhymnia" gaf met „Proza en Poëzie" een concert, waar van het programma uitsluitend koorzang bevat te. Afwisseling werd er echter in ruime mate geboden, niet alleen door de verschillende koor- groepeeringen, doch mede door de groote ver scheidenheid van den stijl der werken. Een ver scheidenheid, die voordeelen maar ook nadeelen biedt. Ze geeft elk wat wils, maar is tevens wel eens wat te bont. Een groot bezwaar leverde o.i. dit laatste niet op, wel het te lange programma. Dit be vatte een 12-tal nummers,, waaronder zeer om vangrijke, zooals „Germinal" van Riga, „Früh- lings-Botschaft" van Gade en een Sprookje van Hendrika van Tusschenbroek. En wat wij het ergste vonden was het optreden der kin deren, waaronder tamelijk kleine, na tien uur met het Sprookje, dat bijna gedurende een half uur koorzang is. Niet te verwonderen, dat de kinderzang tegen het slot minder frisch klonk dan in den aan vang. Zonderen wij dit kleine euvel benevens een minder goed geslaagd matrozenkoortje (de jongens moeten het afleggen tegen de meisjes) en wat eentonig gedeclameerde versjes uit, dan mag de vertolking van „De Schoone in het sla pende bosch" worden geprezen. De zang klonk niet gekunsteld, doch aardig en naïef. Het kin derkoor beheerschte zijn taak voldoende en de kleine solopartijen, vooral die van de Feeënko- ningen, waren in goede handen. Wanneer de sopraanpartij in hooge ligging nog wat vrijer kan zingen (af en toe klonk het iets geknepen), dan mag dit kinderkoor met eere worden genoemd. Directeur Brands had ook nog een paar lied jes van v. Oort en v. Beek ingestudeerd. Met een vrijere voordracht kunnen deze liedjes nog aanmerkelijk winnen. Het gemengd koor Polyhymnia konden wij het meest waardeeren in genoemd werk van Gade. Daarin vooral hoorden we veelal goed verzorgden zang en muzikale voordracht. Ook in Florence's „Exaudi Deus" en in Gounod's „Prés du Fleuve étranger" had dit koor goede momenten. Men hoede zich echter voor for ceering van den klank, niet 't minst van dien der tenoren. Dit schaadt het timbre en de onder linge evenredigheid. „Proza en Poëzie" zong o.a. het verplichte koorwerk van den jongsten zangwedstrijd, waar mede het den eersten prijs behaalde. Erg ge lukkig was het met deze vertolking niet. Het werk: „Divis Orte Bonis" x) voldeed op dien wedstrijd althans meer dan nu. Er mag hierbij Wel wórden opgemerkt, dat Olman's werk hooge eischen s.telt en niet spoedig mooi klinkt en in den smaak van. het publiek valt. Riga's „Germinal" was niet in alle onderdee- len tot in de finesses afgewerkt. Jammer voor den totaal-indruk. Menig fragment vergoedde veel door klank en voordracht. Voor de dirigenten Brands, Hespe en Booda weerklonk veel applaus. Mej. Emmy van Eden, die kinder- en gemengd koor zooals gewoonlijk op artistieke wijze begeleidde, werd mede ge huldigd. Zeer terecht, zij vervulde een niet lichte taak. O. K. x) van Isr. Olman. Woensdag heeft op de Amsterdamsche Brug aan de zijde van de Lange Heerenvest een aan rijding plaats gehad tusschen een vrachtauto uit Amsterdam en een auto van de Gemeentereim- ging. Op den vrachtauto was 'n groote spiegel ruit. De reinigingswagen slipte in de bocht en botste tegen den vrachtauto. Door den schok brak de spiegelruit. Persoonlijke ongelukken kwamen niet voor. De volksmond kent eigenlijk maar één opera: en dat is „Faust." Deze bij uitstek romantische figuur, door Goethe onsterfelijk gemaakt, trekt haar, meer dan een andere aan. Als opera bijna driekwart eeuw oud Gounod schreef haar in 1859 heeft ze met enkele andere uit die glorieuse periode der Fransche opera, zich steeds als eerste mogen verheugen in de gunst van het publiek. In haar genre blijft het dan ook voor ons een der mooiste scheppingen die we kennen, vol frischheid en gratie. Geen wonder dat een debuteerend Opera ensemble, gesticht door een aantal echte mu ziekliefhebbers uit Amsterdam en Haarlem, er voor een eerste optreden naar grijpt: geen wonder dat het vijf-bedrijvige stuk met ballet een vollen Schouwburg trekt. Want de Jansweg-Schouwburg was gisteren avond zoo goed als uitvoerkocht. En het eerste optreden van het ensemble is een succes geworden, financieel en artistiek. Want, ondanks enkele gebreken, welke ook hier te signaleeren vallen, kunnen we van een zeer goede, ten deele zelfs van een uitmuntende opvoering spreken. En wanneer we dan hier, gedachtig het hon- neur aux dames in de eerste plaats onze hulde brengen aan mevrouw Mien Bouwméester, die de Margaretha-rol zoo goed als onvoorbereid overnam van mevr. Beb JonckersTiggers, die door een ernstige keelaandoening niet kon optreden, en aan onze stadgenoote Corry Bijs ter, die de Siebel-rol vervulde, dan is dit niet alleen een beleefdheidsvorm. Zoowel wat zang als wat spel betreft toch heeft mevr. Mien Bouwmeester recht op onze hooge waardeering voor deze werkelijk in alle opzichten kunst zinnige vertolking. Zij was, met Siebel en mevr. Nita van OsPool als Martha het best ver staanbaar. Haar stem is niet groot, maar zeer fijn besnaard, haar voordracht en dictie fijn beschaafd en innig. Jammer dat in de hooge slotaria de krachten haar even begaven, al zou men geneigd zijn het bijna als een natuurlijk spelgevolg te beschouwen. Ze had waarlijk wel een bloemenhulde verdiend. Mej. Ccrry Bijster zong een prachtige Siebel- partij; mocht haar actie en houding slechts op gelijke hoogte van haar zangkunst hebben ge staan, dan ware er weinig te wenschen over gebleven. De Martha-rol was bij mevr. Nita van OsPooi ook in uitstekende handen. De titel-rol werd, niet steeds even gelukkig vervuld door den heer Tabe. Zijn omvangrijk tenorgeluid, hoe beheerscht het overigens wordt aangewend, heeft nogal eens te kampen met de zuiverheid; hij detoneert gemakkelijk en bracht daardoor vooral enkele ensembles In de war. Zijn actie is niet onverdienstelijk, maar kon toch levendiger zijn Eduard van der Ploeg zong de Mephisto-partij geroutineerd en vaak mooi van klank, maar zijn articulatie liet veel aan scherpte te wenschen over, zoodat hü vaak totaal onverstaanbaar was. Zijn actie en houding denken we ons voor 'n Mephisto levendiger en vooral geslepener, met wisselen der momenten van hoogmoed en valschheid, van vernedering en zoetsappigheid, w. één woord contrastrijker, niet slechts wat het eigen karakter betreft als wat zijn houding tegen over zijn medespelers aangaat. Toch behoorde hij met John de Nocker, die zich de Valentijn- rol zag toebedeeld, tot de beste krachten van dezen avond. De laatste zong en speelde uitèrst verdienstelijk zijn rol, en zong 'n stevige bari ton-partij, waarin hü minder dan een der andere heeren last had van detoneeren. De Wagner-partj werd door Piet Korthout beter geacteerd dan gezongen Over de ensembles schreven we reeds: ze waren weinig gelukkig, tengevolge van het sterk detoneeren, vooral der heeren-solisten. De koren onder leiding van Nico Hoogerwerf ingestudeerd, zaten er stevig in, doch vooral in de eerste tafereelen was de samenwerking met dirigent Van der Linden nog niet volmaakt, terwijl de zuiverheid nogal eens te wenschen overliet. Nico van der Linden heeft desondanks kans gezien om alles met vaste hand te leiden en zoo noodig weer in het goede spoor te nrengen. Zijn verdiensten voor het welslagen van dezen avond mogen inderdaad zeer groot ge noemd worden. Het orkest der Nieuwe Amster damsche Orkestvereeniging gaf ons te genieten van een uitstekend verzorgde begeleiding, en van een zeer fijne ouverture- en balletmuziek. We zouden, bij zooveel te memoreeren instan ties het Ballet nog bijna vergeten. Toch be hoorden de prestaties van de dansgroep van Lily Green tot het beste van den avond. Zoo wel de boerendansen als het Walpurgis-ballet werden onberispelijk en met veel gratie ver tolkt, terwijl ook het coloriet van zeer groote bekoring was. De regie, in handen van Ed. v. d. Ploeg, wis selde goede met minder fraaie effecten. De tuinscène, het Balletdecor en de kerkscène met het lichtende Kruis der Verlossing waren zeer schoon. De aanwezigen waren over 't algemeen zeer geestdriftig over de prestaties, en we gelooven zeer zeker, dat een volgende, even goed voor bereide opvoering, op een even groote belang stelling zal mogen rekenen. We hopen dus, dat het ensemble 't niet bij één opvoering zal laten blijven en wenschen allen bij voorbaat veel succes en een hartelijk tot weerziens" toe. J. S. Woensdagmorgen is Fritz Balhke, die voor eenige dagen uit de strafgevangenis alhier wist te ontvluchten, gevankelijk in Haarlem teruggebracht, min of meer hartelijk verwel komd door publiek en fotografen, waarna hij nog eenmaal den polder in mocht, alvorens in de oude cel zijn resteerende anderhalf jaar uit te zitten, zooals wij reeds meldden. Hij moest namelijk aan hoofdinspecteur M. Woud een authentiek relaas doen van zijn avonturen op jongstleden Maandag, toen nie mand zijn schuilplaats kon ontdekken. Zoo fungeerde hij Woensdagmiddag als gids tij dens den politioneelen autotocht naar Spaarn- dam en vertelde op gemoedelijke wijze zijn wedervaren af en toe zijn verhaal onder brekend, om de juiste richting aan te wijzen, welke de auto moest volgen. In den bewusten nacht koos hü de richting van den spoorweg en den polder. De verlichte Amsterdamsche vaart was een goede richting aanwijzer, maar hij moest oppassen, want een witte gedaante hij had slechts een hemd aan is 's avonds duidelijk te zien. Op de bascule-brug bij den Haarlemmermeerspoor weg' hoorde hij iemand roepen en na het eerste revolverschot nam hij de beenen naar de spoorbaan en toen er daarna weer gescho ten werd, aarzelder hij niet, maar sprong over een bresde sloot en verdween in den donkeren polder. Langs den ouden weg en den Spaarn- wouderweg wist hij te ontkomen, sneed hier en daar een bocht af, vermeed de enkele hui zen en vond ten slotte onder den rook van Spaarndam een rietschelf, die hij tot nacht verblijf koos en waar hij ook den geheelen verderen dag rustig bleef liggen. Kinderen speelden den geheelen dag rond de schelf en menigmaal bonsde het hart van de vluchteling uit vrees voor ontdekking. Toen de duisternis groot genoeg was en alles sliep, verliet de vluchteling zijn schuilplaats, klom zooals men weet door het W. C.-raampje het landarbeidershuisje aan den Verbindings weg binnen, waar hij verscheiden kleeding- stukken van den bewoner aantrok, een klaar staand ontbijt verorberde en de fiets meenam, die hem in staat stelde in de richting Amster dam te verdwijnen. Bij Abcoude stond de eer ste hindernis, in den vorm van een rijksveld wachter, die den nachtelijken wielrijder som meerde af te stappen, wegens het rijden zon der licht. Daar de lantaarn echter nog warm aanvoelde, kon Bahlke zijn avontuurlijken tocht vervolgen. Zoo kroop hy hier door het oog van een naald. Toch werd deze ontmoeting hem noodlottig, want men was nu, nadat de veldwachter den volgenden dag uit de foto in de krant den man van 's nachts herkende, op de hoogte van de richting, waarin de uitbreker zich bewoog. Uitgeput kwam de man per fiets in Utrecht aan en liet het rijwiel daar in een plantsoen achter, om per trein naar Arnhem te gaan. De portemonnaie met inhoud uit het gezin Van E. te Spaarndam kwamen dus goed van pas. Doodmoe, verkleumd en uitgehongerd stapte hij te Arnhem uit den trein en deed zijn eer sten misstap van het standpunt van den vluchteling gezien althans zijn overhaaste stap in den trein naar Zevenaar en de arrestatie daarna maakte een einde aan zijn tocht naar Duitschland. De oorzaak, dat Bahlke tijdens zijn ontvluch ting in een strafcel zat, is niet aan wangedrag' toe te schrijven doch omdat het een veel voor komend euvel van een centrale verwarming is. dat deze 's avonds, na het afstellen, gaat tikken. Eenige gedetineerden, op wie dit getik dermate zenuwprikkelend werkte, dat er van slapen niets kwam, zijn wij terwille, in zooverre, dat zij 's nachts in een andere cel kunnen slapen. Fritz Bahlke geen onsympathieke jongeman, ge noot eveneens dit voorrecht en bewoonde 's nacht de strafcel waaruit hij kans zag te ontvluchten. Groote verwondering wekt het algemeen, dat de man door den luchtkoker van 16 y2 centi meter doorsnede heeft weten te kruipen. Toch behoort zulks niet tot de onmogelijkheden, wanneer men bedenkt, dat een mensch in de schouders het breedst is en door het strekken van één der armen omhoog en den anderen omlaag deze breedte sterk wordt weggenomen. Het Russische Ballet van Monte Carlo zal Vrijdag 11 dezer in den Stadsschouwburg te Haarlem het volgende programma ter uitvoering' brengen: „Les Sylphides", romantisch ballet in één acte; muziek van Chopin, voor orkest bewerkt door Vittorio Rieti, choreografie naar Michel Fokine. Décors uitgevoerd door Prins A. Schervachidze naar Gorot. De costumes zijn uitgevoerd door B. Karingsky, Parijs. Solo danseressen en -dansers Tamara Toumancva, Tatiana Riabouchinska, David Lichine, voorts Natalie Branitska, Olga Morosova, Tatiana Gebouw „St. Bavo" College Armencollec- tanten Parochie St. Jozef, half 9 Bestuur R. K. Volksbond, half 8 Jaarfeest R. K. Volksbond, 8 uur Esperanto, 8 uur. Groote of St. Bavokerk Orgelbespeling door George Robert, 34 mm. Kringlokalen Inleiding door prof. dr. Alphons Steger: „Zelfvorming", kwart voor 9. Rembrandt-Theater Bioscoopvoorstellingen en variété, 7 en 9.15 uur. Palace Bioscoopvoorstellingen en variété 7 en 9.15 uur. Luxor Bioscoopvoorstelling en variété 8.15 uur. Bisschoppelijk Museum Geopend van 10 tot 5 uur. R. K. Bureau voor Ziekenverpleging Aan vragen bij mej. H. Simons, Bloemhofstraat 1, Haarlem, Tel. 11671. R. K. Arbeidsbeurs voor vrouwen en meisjes Iederen dag van 10—12, 24, 89 uur. Za terdags 1012 uur. Adres: Bloemhofstraat 1, Haarlem, Tel. 11671. Gebouw „St. Bavo" Bestuur Metaalbewer kers, 8 uur Bestuur Spoorwegpersoneel, 8 uur Haarlem's Gemengd Koor, 8 uur Al- berdingk Thijm, 8 uur Transportarbeiders bond, 8 uur Bouwvereeniging „De Spaarne- stad", 8 uur R. K. Bevolkingsbureau, 8 uur. Stadsschouwburg Russisch Ballet, 8 uur. Rembrandt-Theater Bioscoopvoorstellingen en variété, 7 en 9.15 uur. Palace Bioscoopvoorstellingen en variété 7 en 9.15 uur. Luxor Bioscoopvoorstelling en variété 8.15 uur. Bisschoppelijk Museum Geopend van 10 tot 5 uur. R. K. Bureau voor Ziekenverpleging Aan vragen bij mej. H. Simons, Bloemhofstraat 1, Haarlem. Tel. 11671. R. K. Arbeidsbeurs voor Vrouwen en Meisjes Iederen dag van 1012, 24, 8—9 uur. Zaterdags 10—12 uur. Adres: Bloemhof straat I, Haarlem. Tel. 11671. Chamié, Hélène Kirsova, Tatiana Lipkovska, Kleanore Marra, Lara Obidanna, Edna Tresa- har, Nina Verchinina, Blanc, Chabelska, Ker- villi, Slavinska, Strakhova. „La Concurrence", ballet van André Derain. Muziek van Georges Auric. Gordijn, décors en costumes van André Derain. Choreografie van Georges Balanchine. Het gordijn is uitgevoerd door André Derain. De décors zijn uitgevoerd door Prins A. Schervachidze. De costumes zijn uitgevoerd door B. Karinsky, Parijs. Medewer kenden: Tamara Toumanova, Tatiana Ria bouchinska, Lubow Rostova, Léon Woizikowsky, David Lichine, Edouard Borowansky, Roman Jasinsky, Edna Tresahar, Eleanora Marra, Nina yerchinia, Irène Stepanova, Dolotine, Lipatoff, Katcharoff, Pétroff en het corps de ballet. „Jeux d'Enfants", ballet van Boris Kochno, op muziek van Georges Bizet. Gordijfi, décors, costumes en requisieten van Joan Niro. Choreografie van Léonide Massine. Solisten: Temara Toumanova, Tatiana Riabouchinska, Lubow Rostova, R. Guérard, Natalie Branitska, Léon Woizikowsky, David Lichine, Marjan Ladré en Roman Jaskinsky en het corps de ballet. Muzikale leiding is in handen van Pierre Kolpikoff. —v ,->£ Balletmeester: Georges Balanchine. De heer W. Kloots, leeraar M.O. Neder landsch te Harlingen, is benoemd tot leeraar aan de Stads H.B.S., Meisjes H.B.S. en Gym nasium te Leiden. Tot voor een paar jaar was hij onderwijzer aan de school aan de Noord zijde van het Leidscheplein en aan de U.L.O. school, Jacobsstraat alhier. Onze stadgenoote mej. M. J. Bakker, is benoemd tot onderwijzeres aan een school voor bijzonder onderwijs te Zwolle. Voor het examen M. O. Nederlandsche Taai en Letterkunde slaagde te Amsterdam de heer H. Elsinga ts Haarlem. Te Ainsterdam Is geslaagd voor het eerste gedeelte van het artsexamen de heer G. Hel- linga, alhier. De Haarlemsche Politie-Muziekvereeniging houdt op Donderdag' 17 November om 8 uur een feestavond in den Schouwburg Jansweg. Medewerking verleent het humoristisch dub bel mannenkwartet „Octavo" uit Amsterdam. Ondertrouwd: 9 November, P. W. Kuijpens en M. T. Zieger, J. J. A. v. d. Meij en M. F. v. d. Steen, J. v. Bilderbeek en J. H. M. Kuijpers, G. Oddens en R. v. Es, L. K. de Bondt en E. Warmerdam, C. J. Knek en H. M. de Ligt, J. Wouda en B. Spoclhof, B. J. v. Ham burg en A. M. Batenbrock, C. Steenken en H. H. Ottolini, H. C. v. Damme en S. C. Meijers, H. J. G. Majoor en G. Kroon van Diest, C. Harskamp en H. Prevost, W. F. Hessen en C. Koper. Getrouwd; 9 November, J. P. v. Rijn en J. A. v. Eskert, J. J. C. de Best en J. C. E. v. Empel, M. J- Schreuder en S. Kiekens, J. C. Arts en E. F. Burrij, D. J. Marchand en C. H. S. Vaars, G. Merks en M. Jonker, A. Jansen en C. J. de Jong, J. H. Consent en A. A. C. v, 't Oosten, C. T. Ham en J. J. v. d. Pol, C. Brugman en S. W. Rellergert, M. Leuven en M. C. de Heij, P. C. Bakker en J. B. C. Rfl.fl.TS Geboren: 5 November, E. A. L. Roeters van Lennep-de Vos tot Nederveen Cappel, d. 8 Nov. A M. H. A. v. Niekerken-Linnenbrink, d. Overleden: 7 November D. Langeveld-Meer- veld, 29 jaar, L. Raamstraat, J„ 7 jaar, z. van C. F. v. Wanrooij, Frans Halsstraat, 8 Nov.: A. C. v. Onselen-Moolenaar, 70 jaar, Hazepa- terslaan, A. Vallenduuk, 19 jaar, Gr. Houtstr. L. 'M. Hak-Richter, 41 jaar, Gasthuisvest, C. Janssen-Meur, 54 jaar, L. Heerenvest. DONDERDAG, 10 Nov. Vorige koersen Londen S-23M Berlijn 59-02J4 59.15 Parijs 9.76H Brussel 34.5714 ^-5? Zwitserland 47.95 47.95 WeeneD Kopenhagen 43.00 42'75 Stockholm 43.50 43.50 Oslo 42.CO 41.90 New Vorü icable) 2.48Jé 2.49 Rome 12.75 12.75 Praag 7.37J4 7.37 Madrid 20.35 20.25

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1932 | | pagina 2