Voor Gramofoonliefhebbers „Zij" Crème f 3Ket cetfiaal van den dag UIT GOUDEN GORGELS RADIO-PROGRAM Mist ROBINSON CRUSOE'S AVONTUREN Draag ROBINSONschoenen Je kunt er fijn op tippelen! Alk abonné's«ÜE? f3000.-ia&SSSSSsaSTSSSJi SffiïSS f750.-f250- SW5125.-%£TZ££i TTSJ f40- Kr Het Lijk bij de ZATERDAG 12 NOVEMBER Mechanische of elec- trische weergave? Zondag 13 November Maandag 14 November DE KRUISVAARDERS VAN ST. JAN De drankbestrijding in Japan 20 jaar lang rheumatische pijnen AANGIFTE MOETOP STRAFFE VAN VERLIES VAN ALLE RECHTENGESCHIEDEN UITERLIJK DRIE MAAL VIER EN TWINTIG UUR NA HET ONGEVAL FEUILLETON Den vorigen keer bleven wij in onze confe rentie steken. Er bleek zooveel te praten over üe verschillende soorten van naalden, dat er geen gelegenheid meer was de diverse machines te bespreken. In de practijk zijn er op het oogenblik in hoofdzaak twee mogelijkheden: de mechanische en de electrische weergave. Bij de mechanische worden de trillingen, opgewekt door den gang van de naald over de groef, over gebracht op een membraan van mica of alumi nium (gemonteerd in de soundbox). Dit mem braan brengt op zijn beurt de lucht in sound box, geluidsarm en klanktrechter tot trillen; de geluidstrechter vroeger als een wanstaltige rnammouthmuil uw kamer ingapend is te genwoordig ingebouwd. Bij de electrische weer gave worden de trillingen van de naald door de pick-up omgezet in electrische, deze door ver sterkingslampen en luidspreker getransformeerd tot geluidsgolven. Nu zou ik over dit onderwerp kort kunnen zijn en mij beperken tot de bewering, dat de beste electrische weergave de beste mechanische overtreft. Maar de practijk leert anders. Alleen Reds hierom: hoeveel, of liever, hoe weinig menschen kunnen de beste electrische weergave bekostigen? Het aantal gramofoonenthousiasten is echter veel grooter dan dat der aldus bevoor rechten. Na mijn eerste stelling laat ik daar om dadelijk een tweede volgen; ik voor mij pre fereer een goede mechanische weergave boven een slechte electrische, die naar verhouding bovendien duurder is. Want ik ken electrische installaties, die een harden en te donkeren toon produceeren, welke van kwaliteit achter staat bij het doorzichtiger timbre van een goede gewone gramofoon. De laatste soort wordt in drie typen verhan deld: koffer-, tafel- en kastmodel. Het voordeel van een koffer is natuurlijk, dat hij gemakkelijk getransporteerd kan worden en dat men er steeds een hoekje voor heeft om hem op te ber gen. Het verschil tusschen tafel- en kastmodel berust in hoofdzaak op financieele en aestheti- sche factoren. Nadeelen van den koffer zijn: iets mindere geluidskwaliteit hoewel de tech niek het wonder heeft bestaan van de kleine beschikbare ruimte maximaal profijt te trek ken en het gevaar voor de platen. Het komt immers geregeld voor, dat de deksel van een koffer dichtklapt en via soundbox en naald een put in de plaat slaat, waardoor deze bescha digd wordt. Hoe zwaar, dat blijkt pas, nadat men den gemaitraiteerden kant een paar keer bespeeld heeft. Electrische weergave treft men natuurlijk het meest aan bij radioluisteraars, die ook over een gramofoon willen beschikken. Die wensch is logisch. De verhouding radiogramofoon is te vergelijken met die van krant en boek. Paars gewijze vullen zij elkaar aan en hebben zij de zelfde sociale en cultureele beteekenis. De com binatie van radiotoestel en electrische gramo foon komt daarom hoe langer hoe meer in trek. Aan hen, die hun radio-apparaat met een elec- trisch gedreven schijf en een pick-up willen uitbreiden, moet ik twee wenken geven. Een wisselstroominstallatie is te prefereeren boven een gelijkstroom, daar bij het laatste type soms storingen voorkomen door collectorvonken. En vooral dit: let op het gewicht van de pick-up, die u aanschaft of reeds heeft. Het moet zijn ongeveer 130 tot 150 gram. Want een te zware pick-up veroorzaakt te veel slijtage, een te lichte heeft neiging over de plaat te dansen en laat in elk geval de diepe frequenties onvoldoende tot hun recht komen. Ten slotte enkele opmerkingen voor eiken gramofoonliefhebber. De naald moet een hoek van ongeveer 55 tot 60 graden met de plaat ma ken. Is die hoek grooter, dan slijt de plaat te veel, omdat de verticale component van het soundbox- of pick-up-gewicht dan te groot is. Vooral bij soundboxen, die om de as van den geluidsarm kunnen draaien, moet de stand van de naald steeds weer gecontroleerd worden, door haar positief te draaien tot zij te gen den nok binnenin stuit. Ga ook geregeld na, of de omloops,snelheid 78 toeren per minuut goed is, daar afwijking hiervan het timbre Van de muziek belangrijk wijzigt. Ook dit moet geregeld gebeuren, daar een outsider soms rem en snelheidsregulateur met elkaar verwisselt. IVien doet deze controle het makkelijkst met be hulp van een stroboscoop: een papieren schijfje met heel veel zwarte sti'alen op een witten ach tergrond. Plaats de stroboscoop op het toestel, waarop reeds een plaat ligt, belicht haar met em wisselstroomlamp en verstel den regulateur zoo lang, tot het lijkt of de zwarte strepen stil staan. U heeft dan den juisten omloopstijd. Een Nederlandsche zangeres verdient dit keer deze korte ievue van internationale stern-ster ren te openen: Jo Vincent. Zij zong een tweetal gewijde liederen. Misschien zal men zich over de combinatie even verwonderen: een simpel volksliedje als „Heer Jezus heeft een hofken" en een bijna oververfijnd kunstwerkje als „Schla- fendes Jesukind" van Hugo Wolf (Columbia D 17213). Maar ook dit keer blijkt, dat oude volkskunst en zeer persoonlijke gevoelsuiting vaak heel dicht bij elkaar kunnen staan, on danks alle geestelijke afstanden. Wolf's, ven-uk- werkt zacht en weldadig; Uw huid ontwaakt tot nieuwe schoonheid onder haar aanraking. In prijzen van 203045 en 75 cent. kelijk lied doet denken aan een oud schilderij, intiem en toch intens van kleur en stemming. De orgelbegeleiding uitnemend geregistreerd versterkt nog dezen indruk, ofschoon het oorspronkelijk voor piano werd gedacht. Het volkslied is gezongen met een blijden klank, dien de zilveren trompetten der Levieten gehad moe ten hebben. Werkelijk, een ideale plaat voor het Kerstfeest. Ook een andere landgenoote heeft bij Colum bia een kans gekregen. Annie Woud zong „Standchen" van Schubert en de aria „Ah, spietato" uit de ,,Amadigo" van Handel (Colum bia DH 93). Deze zware, nobele stem leent zich beter voor de dramatiek van het opera-frag ment dan voor een licht lied als dat van Schu bert. Des te meer bewonder ik de volkomen vaardigheid, om in „Standchen" het groote stemvolume zóó luchtig aan te wenden. De be geleidingen van Felix de Nobel klinken correct, maar wat droog. Franz Völker behoort tot de favorieten van het Polydorpubliek. En deze zullen zeker met graagte luisteren naar de weeke melodieën van het minnelied uit „Das Dreimaderlhaus" van Schubert-Berté (Pol. 24651). Ik voor mij had echter de nuances iets fijner gewenscht. Maar van stralend en soepel geluid is ook dit keer Völker's stem voortreffelijk. Voor het laatst bewaarde ik een nummer, dat evenals de liederen van Jo Vincent bij velen belangstelling zal hebben. Ge kent het wel van de concerten der Don Kozakken: het Credo van Gretsjanonof, uit diens „Liturgia Domestica". Maar zóó bewonderenswaardig als Chaliapine het zong met het koor der Russische kerk te Parijs, zult ge het nooit mogelijk ge dacht hebben (His Master s Voice DB 1701). De phenomenale Russische bas is hier op zijn best: rijk van klank en gaaf van intonatie. Ge weet immers, dat het bij hem aan zuiverheid wel eens hapert. Dat is een paar keer ook het geval in het Credo van Archansisky, dat op de keerzijde van deze plaat staat. Jammer, want dit stuk is heel mooi en heeft door de lage bessen der bas sen een record aan diepte en welluidendheid. HUIZEN, 1875 M. N.C.R.V. 8.30 Morgen wijding door Ds. G. Laarman; K.R.O. 9.30 Mor genconcert; 10.00 Hoogmis uit de kerk van den H. Antonius van Padua te Oldenzaal; 12.00 Middenstandskwartiertje; 12.15 K.R.O.-Boys o.l.v. Piet Lustenhouwer; 1.40 D. Bont: Gods dienstonderricht voor ouderen; 2.10 Boeken en schrijvers; 2.30 de Kon. Harmonie van Tege- len; 4.15 ziekenlof uit Den Bosch; N.C.R.V. 5 00 Gewijde muziek; 5.50 Kerkdienst uit Hantum; K.R.O. 7.45 Pater Dr. F. v. d. Borne O.F.M.: „De middeleeuwsche Kloostergeschiedenis"; 810 Voetbaluitslagen van de R.K.F.; 8.15 de Legen de van de H. Elisabeth; 10.40 Epiloog door het Klein Koor o.l.v. JoS. H. Pikkers. HILVERSUM, 296 M. V.A.R.A. 8.30 Tuin bouw halfuurtje door S. S. Lantinga: „Zonlicht en plantengroei"; 9.00 „Doe het veilig", Ir. R. A. Gorter; 9.15 Orgelspel door Johan Jong; 9.40 Zondagmorgentoespraak door G. J. Zwert- broek; V.P.R.O. 10.30 kerkdienst uit de Ver. v. Vr. Herv. kerk te Utrecht; A.V.R.O. 12.00 Avro-klein-orkest o.l.v. Nico Treep; Intermez zo zang door The Tudor Singers; 2.00 Boeken - halfuurtje door Dr. P. H. Ritter Jr.: „Letterkun dig kannibalisme"; 2.30 Aansluiting met het Concertgebouw te Amsterdam, Concertgebouw orkest o.l.v. Dr. Willem Mengelberg. Solist: Al. Uninsky, piano; 4.00 Filmpraatje door L. J. Jordaan: „Liefdefilm en Filmliefde"; 4.30 Gra- mofoonmuziek; Sportuitslagen van het Pers bureau Vaz Dias te Amsterdam; V.A.R.A. 5.00 Kinderuurtje „Op het booze eiland"; 6.00 De Flierefluiters o.l.v. Hugo de Groot, met zang van Leo Fuld; 6.50 Alg. Ned. Bond van Han dels- en Kantoorbedienden; 7.10 De Fliereflui ters, met zang van Leo Fuld; A.V.R.O. 8.00 Tijdsein en nieuwsberichten van net Persbureau Vaz Dias te Amsterdam; 8.15 aansluiting met de Gemeentelijke Concertzaal te Haarlem. Con cert door 't Avro-orkest o.l.v. Louis Schmidt m.m.v. Richard Tauber, tenor; 9.15 Serie „Wat zoudt gij doen in dit geval"; 10.30 Gramofoon- muziek. BRUSSEL, 509 M. 1.30 Concert door het klein orkest van het N.I.R. o.l.v. P. Leemans; 3.20 Concert; 5.20 concert door het Radio orkest o.l.v. Karei Walpot; 6.20 Gramofoonmu- ziek; 8.20 Kamermuziek; 8.50 „Rhena", opera in vier acten. BERLIJN, 419 M. 12.20 Concert door het Omroeporkest o.l.v. Bruno Seidler Winkler; 3.20 Vocaal concert; 3.50 Populaire- en dans muziek; 6.20 concerto-grosso. HAMBURG, 372 M. 3.20 Militair orkest o.l.v. George Voigt; 5.30 Willy Kasper zingt lie deren; 7.20 Concert door het Philharmonie- orkest o.l.v. Richter; 9.40 Dansmuziek. KÖNIGWUSTERHAUSEN, 135 M. 3.50 Concert; 7.20 „Domino", opera in drie bedrij ven. LANGENBERG, 472 M. 12.20 Concert o.l.v. Wolf; 3.50 Militair orkest o.l.v. Geltmann; 7.35 „Waldmeister", operette in drie bedrijven van Johan Strauss; 10.05 concert. DAVENTRY, 1554 M. 12.50 Vioolrecital; I.20 concert! 2.20 concert; 3.35 gewijde muziek; 9.25 concert door het radio militair orkest; 10.50 Epiloog. PARIJS (Eiffel), 1446 M. 12.50 concert o.l.v. Victor Charpentier; 7.50 Gramofoonmu- ziek. PARIJS (Radio-Paris), 1725 M. 8.05 Gra- mofoonmuziek; 10.50 idem; 12.40 gewijde mu ziek; 1.20 populair-concert; 1.50 Gramofoon- muziek; 3.20 populair-concert; 5.50 Gramofoon- muziek. ROME, 441 M. 8.05 „De Graaf van Luxem burg," operette in drie bedrijven van Léhar. WEENEN, 517 M. 4.20 populair concert door het Otto Rönisch orkest; 6.55 Rose Wal- ther zingt liederen; 7.35 concert; 9.50 populair concert door Otto Wacek orkest; 7.35 concert 9.50 populair concert door het Otto Wacek or kest. WARSCHAU, 1141 M. 4.20 kamermuziek; 5.20 populair concert; 7.20 populair concert door het omroeporkest o.l.v. J. Oziminski; 9 20 dansmuziek. BEROMtlNSTER, 460 M. 7.50 concert door het omroeporkest o.l.v. Hermann Hofmann; 9.00 dansmuziek. HUIZEN 1875 M.: NCRV 8.00 Schriftlezing; 8.15 Gramofoonmuziek; 10.30 Morgendienst door Ds. N. P. E. ,G. van Uchelen; 11.00 Concert; 12.00 Politieberichten; 12.15 Gramofoonmuziek; 12.30 Orgelconcert uit de herst. Evang. Luth. Kerk te Amsterdam; 2.00 Uitzending voor scho len; 2.35 A. J. Herwig, Beantwoorden van vra gen over kamerplanten; 3.15 Cursus knippen en naaien; 3.30 Cursus stofversieren en hoeden- maken; 3.45 Verzorging zender; 4.00 Bijbel lezing door Ds. D. W. Veltkamp; 5.00 Gramo foonmuziek; 5.15 Christelijke liederen; 6.15 Spreker: J. Schipper; 6.30 Vragenuurtje; 7.30 Politieberichten; 7.45 Ned. Chr. Persbureau; 8.00 Haarlemsche Orkestvereeniging o.l.v. Frits Schuurman; 9.00 Spreker namens de vereeni- ging „De Middaghoogte", prof. dr. A. H. Har- tog: De harmonie tusschen Godsdienst en We tenschap"; 9.30 Vervolg Concert; 10.00 Persbe richten van Vaz Dias; 10.30 Gramofoonmuziek; 11.30 Sluiting. HILVERSUM, 296 M.: VARA 8.00 Gramofoon muziek; VPRO 10.00 Morgenwijding; VARA 10.15 Carel Ryken draagt voor: Monoloog; 10.30 Vara-klein-orkest o.l.v. Paul Duchant; 11.45 Carel Ryken draagt voor; 12.00 „De Notenkra kers" o.l.v. Daaf Wins; 2.00 Verzorging zender; 2.30 Gramofoonmuziek. Verdi's Troubadour; 4.40 Na schooltijd; 5.10 Orgelspel door J. B. Mac Carthy; Pl.m. 5.30 Overgang naar den versterkten zender; 6.00 Adolf Bouwmeester draagt voor; 6.15 „De Notenkrakers o.l.v. Daaf Wins; 7.00 Muzikale Babbeltjes; IV. Piet Tig- gers spreekt over Zangers en hun kunst (Sze- lak, Tauber, Schmidt en de Italianen). Toege licht door gramofoonplaten)7.59 Herhaling van S.O.S. berichten; 8.00 Henk van Laar, Padde stoelen; 8.20 Dief tegen wil en dank; 9.35 Vara- tooneel o.l.v. W. v. Capellen; 10.15 Persbureau Vaz Dias; 10.25 Vara-klein orkest o.l.v. Paul Duchant; 11.35 Gramofoonmuziek; 12.00 Tijd sein en sluiting. BRUSSEL, 509 M.: 12.20 Concert door het klein Orkest o.l.v. P. Leeman; 1.30 Gram. muz; 6.50 Concert; 10.30 Gramofoonmuziek, Dans muziek. miiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii iiiiiiiiniiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiu Ook het najaar heeft zijn grillen, Net zoo goed als iedereen. En van al die escapades 1 Is het mistig weer er één! Als u 's morgens, nog beneveld Van den slaap, het raam uitkijkt, Ligt het heusch niet aan u zeiven 1 Als dan alles mistig lijkt! Als een schilderij van Mauve, Zacht vervloeiend van structuur, Zóó bewondert u de schoonheid Van de mistige natuur. En wanneer de zon wil trachten Door te breken door den mist, E Zegt u: ach, een najaarsmorgen i Is veel schooner dan ik wist! Echter, later komt de twijfel Als u in de kranten leest, Dat het mistig weer de oorzaak Van veel onheil is geweest. Mist is werk'lijk een bezoeking, I Een demon in groot formaat, E Mist is wel de grootste vijand, i E Die 't verkeer hardgrondig haat. En vooral bij autorijden Blijkt dit dan ook zeer beslist, i E Als bijvoorbeeld de bestuurder I Blijk geeft van tè opti-mist! I MARTIN BERDEN (Nadruk verboden riiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiir; KALUNDBORG, 1153 M. 2.50 Het Omroep orkest o.l.v. Emil Reesen; 9.55 Deensche mu ziek door het Omroeporkest o.l.v. Launy Grön- dahl; 10.30 Dansmuziek door de band van Na tional Scala o.l.v. Kai Julian. BERLIJN, 419 M.: 3.50 Concert; 6.30 Gramo foonmuziek; 9.20 Concert. HAMBURG, 372 M.: 12.35 Gramofoonmuziek: 1.30 Gram. muziek; 9.40 Concert uit Wallhof. KÖNIGSWUSTERHAUSEN, 1635 M.: 1.20 Gramofoonmuziek; 3.50 Concert; 7.20 Vocaal concert; 9.20 concert. LANGENBERG, 472 M.: 12.20 Concert O.I.V. Eusoldt; 4.20 Vesperconcert.. 9.50 Kamermuz.; 10.50 Gramofoonmuziek. DAVENTRY, 1554 M.: 12.20 Concert door het Schotsch Studio-orkest; 1.50 Concert; 3.20 So nate-recital; 4.50 Instrumentaal variété; 9.55 Concert; 11.20 Ambrose's Blue Lyres in het Dorchester hotel. PARIJS EIFFEL, 1446 M.: 7.50 Concert. PARIJS RADIO, 1724 M.: 12.20 Populair con cert; 12.50 Gram.muziek; 1.25 Populair concert; 7.40 Concert; 9.07 Concert. MILAAN, 331 M.: 7.50 Maria di Magdala Opera van Pedrollow. ROME, 441 M.: 8.05 Populair programma. WEENEN, 517 M.: 6.55 Concertgebouw te Weenen; 9.50 Concert. WARSCHAU, 1412 M.: 4.20 Populair concert; 5.20 Idem; 7.20 Operette uitzending; 9.35 Dansmuziek. BEROMÜNSTER, 460 M.: 7.20 Concert. VOOR NADERE BIJZONDERHEDEN VER WIJZEN WIJ NAAR DEN KATHOLIEKEN RADIOGIDS Polly had den geheelen morgen Edwin, de giraffe, zitten plagen, tot dat Edwin er genoeg van kreèg en Polly wel een half uur achterna zat. Toen zag de kat een boom en klom er in. „Polly is net op tijd in den boom geklommen," zeide Robbie, „ik heb Edwin nog nooit zoo kwaad gezien." Polly sprong naar de hoogere tak ken van den boom om buiten het be reik van Edwin te blijven, maar tot haar angst begon de giraffe in den boom te klimmen. „Ik heb nog nooit gezien, dat een giraffe in een boo&i kan klimmen," riep Topsy uit. Edwin deed een onhandige poging om in den boom te klauteren. Hij t slingerde zijn langen hals en zijn lange pooten om den boom om te trachten zoo naar boven te komen. Maar het slot was, dat hij weer naar beneden gleed. „Het lijkt, dat hij niet kan op staan," zeiden Robbie en Topsy tot den zeeman, Freddy Vrijdag, die met een stuk bamboe kwam aangeloopen om de giraffe van den boom te krij gen. „Waarom heb je dat gedaan, Ed win?" vroeg de zeeman, „je moest toch weten, dat giraffes niet zijn ge maakt om in boomen te klimmen." (Maandagavond vervolg.) (Ingezonden Mededeeling). Uit de oprijlaan der villa kwam somber peinzend een jongeman. Opeens hoorde hij iemand naast hem zeggen; „Zoudt u niet liever 'n sigaret opsteken?" Winton zag op en keek in het glunder gezicht van een heer in sportcostuum. „Och," zei hij. „Heusch" ant woordde de ander, ,,'t leven is minder somber dan u denkt. Ik wed er om dat ik zou kunnen helpen." „Zoo", twijfelde Winton. „Ja," verze kerde hem de ander, „neem een sigaret en laten we wedden. Ik ken de lui van dit buiten uitste kend." Nieuwsgieriger zag Winton naar zijn met gezel, hij stond stil, nam de sigaret aan en zei: „Laat ik me even voorstellen. Harry Winton, artist." „Dat treft," lachte de ander, „mijn naam is Harry Boman, en ik ben eveneens artist. Wel niet met crayon of verf, maar als ik niet mijn vast inkomen had, zou 't er ook treurig voor me uitzien tegenwoordig." „Waarin is u dan artist?" informeerde Winton. „In liefdesverwikkelingen en het verleenen van een besliste oplossing in moeilijkheden. Met mijn medewerking mislukt nooit een huwelijks plan. Ik heb de meest uitgebreide connecties, en werk volkomen feilloos. Ik beschik over tallooze referenties, en geef gratis goeden raad." „Ik zou er te veel van noodig hebben" ant woordde Winton. „Och, dat denkt men gewoonlijk. Ik ken bij voorbeeld iemand, die hopeloos verliefd is op een allerbekoorlijkst meisje dat met haar tante een familiebezitting bewoont, en even hopeloos verliefd is op dien jongen man. Doch de tante zou nooit in een huwelijk toestemmen Winton keek thans den ander met oprechte verbazing aan. „En toch is zijn geval buitengewoon eenvou dig," besloot Boman. „Ik denk, dat we eens die adviezen van u moesten bespreken," zeide Win ton. „Welnu," antwoordde Boman, „mijn ad viezen zijn gratis. Alleen als de feiten u heb ben overtuigd, zouden we de onkosten ver rekenen." Daarop gingen ze, na elkaar hun adres te hebben gegeven, uit elkander, tot den volgenden dag Winton bij Boman op bezoek kwam. En de heer Boman vond, dat het eeuwenoude middel der ontvoering het best zou voldoen. En hij stelde het volgende krijgsplan voor: „Je gaat Zondagavond naar het buiten, dan zijn de mei den uit en heeft de huisknecht den dienst aan de voordeur. Je neemt voor den hond dit eind je worst mee; hij zal er niet van sterven, doch minstens twee dagen rustig slapen. Je gaat dan naar het raam naast de keuken, waarvan je het haakje met een zakmesje kunt oplichten. Dan ga je binnen, waar je met het meisje in de bibliotheek afspreekt. Je snijdt eerst de tele foondraden door en gaat dan met haar naar de garage. Je hebt verstand van auto's, je maakt dus de beide wagens onklaar. De sleutels van de garage verschaf ik je. Tenslotte kom je met het meisje door de oprijlaan naar den in gang en daar wacht je een auto met een van mijn helpers." „Jawel," zei Winton, „maar als de oude tan te nu evengoed weigert". „Ze weigert niet," antwoordde Boman, „oude tantes weigeren bij dergelijke gebeurtenissen nooit. Bovendien is het meisje over enkele maanden meerderjarig, en dat zal voldoende zijn mm haar toestem ming nu reeds te krijgen." „En wat gebeurt er, als men ontdekt, dat u er de hand in heeft?" „Och, dat gebeurt niet. Ik krijg mijn vergoeding en trek er spoorloos tusschen uit. Ik reis weer ergens anders heen, waar een paartje mijn hulp behoeft." „In orde; ik. zal de maatrege len nemen", zeide Winton, „tot Zondagavond, als 't werk is verricht!" 't Was Zondagavond tegen half tien, toen Winton met een meisje in reiscostuum de op rijlaan van het buiten afliep. Iets verder in 't halfdonker van den weg stond een auto, waar op ze toegingen. „Alles in orde?" vroeg Boman. „Tot in de puntjes", antwoordde Winton. „Dan starten," zei Boman, en hij gaf den chauffeur 'n teeken, „goede reis, veel voorspoed en de re kening krijgt u van den chauffeur". Een oogen blik later was de auto verdwenen. De heer Boman wandelde bedaard de oprij laan op. Langs een zijpad zag hij den hond liggen, onbewegelijk en met gestrekte pooten. Hij ging naar de garage, vond de deur geopend en de benzine-leidingen der beide auto's meer dan afdoende verbroken en dichtgestopt. Toen ging hij naar de keuken en beproefde de slui ting van het raam ernaast, de keukendeur stond open, daar waren de jongen en het meisje door weggevlucht. Boman stapte bin nen, en ging regelrecht naar de bibliotheek, de telefoondraden waren doorgesneden, al zijn adviezen waren in de perfectie uitgevoerd. Boman glimlachte. Toen begaf hij zich rus tig naar een hoek der bibliotheek, waar in een groote glazen kast een buitengewone verzame ling gouden munten te bewonderen was. De beroemde collectie van den overleden echtge noot der tante, welke van onschatbare waarde was, en die, vond de heer Boman, versmolten voor hem nog zeer de moeite waard zou zijn. En hij sneed met een diamant in zijn ring vak kundig een ruit uit de kast en deed in een mi nimum van tijd de geheele verzameling onge sorteerd in zijn diverse zakken glijden. „Dat is een zwaar karwei", peinsde Boman, toen hij het gewicht van het goud in zijn zakken voelde. „Enfin", dat hebben we er voor over. Ik mag toch ook wel mijn moeite in het avontuur heb ben". Ondertusschen was hij de bibliotheek uit gegaan en liep door de hall. Plotseling voelde hij een hand op zijn schouder vallen: „Neem me niet kwalijk, Boman, dat ik je stoor.... Nee, vecht liever niet, we zijn hier met vieren, en buiten is het heele huis omsingeld." Boman, die even perplex had gestaan, schoot in een prettigen lach: „Rechercheur Dowes, is 't niet?" „Tot üw dienst. Mag ik u vragen uw handen uit te steken, zoodat ik deze bandjes om uw polsen kan doen? 't Spijt me, maar je hebt 'ns één van mijn mannen neergeschoten, die je als een gentleman wilde behandelen." „Je wordt breedsprakerig op je ouden dag, Dowes. Maar misschien wil je me 't een en an der hierover vertellen?" Natuurlijk", antwoordde de rechercheur, „we hadden je al lang in 't oog. En toen je hier voor onbepaalden tijd neerstreek, kwamen we op de idee, dat je misschien een zwak voor munten had gekregen. We hebben toen met de belanghebbende gesproken, we ontdekten een ontvoeringsplan en nu jaje weet hoe vrou wen zijn, Boman." „Ik? In 't geheel niet," merkte Boman op, „mijn tweede vrouw stierf acht jaar terug." Toen na een pauze zei hij: ,,'t Is knap ge daan, Dowes, m'n compliment. Maar 't spijt me toch voor 't jonge paartje, dat verlaten op een landweg staat." „Weineen, die staan aan de oprij- laan te wachten." i T Z/yfrJs> „Wat zeg je nou, ICJCIC CH jj Dorves," stotterde -rM Boman. gOUuCIl „Ja zeker, toen je chauffeur z'n gewo- fïlUIltCTl ne smoesje deed over een defect en hen liet uitstappen met de bedoeling alleen te rug te rijden, heeft Winton hem den van mij geleenden revolver laten zien en mijn arm bandjes aan hem overhandigd. Je moet name lijk weten, dat op mijn voorstel de tante aan het paartje tpestond te trouwen, als ik ervoor zorgde dat jouw ontvoering mislukte en de munten hier bleven." „Waarachtig, je begint je vak te verstaan, Dowes. Ik begin je te bewonderen, al is de concurrentie niet fair." „In orde, wat denk je van een gezamenlijken autotocht?" „Nou, als je mij laat kiezen, ik ben voor een wandeling door dien heerlijken maneschijn." „Je hebt gelijk," merkte Dowes op, „want daar zul je de eerste zeven jaren wel niet van kunnen profiteeren." En Dowes had ook dat goed bekeken. STEUNT DOOR UW GIFTEN ONS GIRONUMMER IS 23653 U helpt ons hierdoor jongens zielen redden voor Christus In Japan wint de beweging tegen alcoholmis bruik en voor geheelonthouding steeds meer en meer veld, zonder ook maar het minst door de regeering beïnvloed te worden. Er zijn reeds 1560 plaatselijke geheelonthoudersvereenigingen, in 43 dorpen is de verkoop van alcoholische dranken geheel verboden. Het merkwaardigste is echter wel, dat de leden van 84 jongemeisjes- vereenigingen de gelofte hebben afgelegd geen man te trouwen, die alcoholische dranken ge niet. In het parlement hebben zich van 466 afgevaardigden 186 bereid verklaard voor een wetsontwerp te stemmen, dat den verkoop van alcohol aan personen beneden 25 jaar streng bestraft. Sinds 1930 verdwenen Deze arme man moet wel een record hebben behaald in het lijden. Hij zegt o. a.: „Van 1910 tot 1930 dat is dus twintig jaar heb ik ontzettend geleden door rheumathiek. Ik ben blij, dat ik nu kan beweren, van 1930 tot nu toe geheel van die afschuwelijke pijnen bevrijd te zijn gebleven, enkel en alleen door het gebruik van Kruschen Salts en niets an ders. Ik moet zeggen, dat twintig jaar een lan ge tijd is voor iemand, om met die vreeselijke pijnen rond te loopen." W. P. Uw rheumatiek is juist als de zijne en die van ieder ander. Zij wordt veroorzaakt doordat scherpkantige urinezuur-kristallen zich tusschen de gewrichten nestelen en Kruschen Salts zal deze kristallen geheel oplossen. Vervolgens zal indien ge u naderhand steeds aan „de klei ne dagelijksche dosis" houdt het nooit meer mogelijk zijn, dat deze scherppuntige kristallen zich opnieuw vormen. De rheumatiek zal voor goed verdwenen zijn. Kruschen Salts is uitsluitend verkrijgbaar bij alle apothekers en drogisten f 0.90 en ƒ1.60 per flacon. Nu is het de meest geschikte tijd, dit alles eens zelf te ondervinden op 't oogenblik kunt U Kruschen Salts probeeren op onze kosten. Want door heel Holland zijn onder de apothe kers en drogisten duizenden flacons Kruschen verdeeld, die verpakt zijn met een gratis proefflakon. U kunt dezen gratis proefflacon ge bruiken zonder den gewonen flacon Kruschen te openen. En als U na deze proef niet volkomen tevreden bent, kunt U den grooten flacon terug brengen bij den winkelier waar U hem kocht en hij zal U uw 1.60 (uw geheele uitgave) zonder omwegen terugbetalen. Maar vergeet niet, dat de gratis proefflacon alleen verpakt is bij de groote maat van 1.60 en dan nog slechts voor een beperkten tijd. Gaat dus naar Uw apotheker of drogist, voor dat hij deze groote proefpakken uitverkocht heeft. (Adv.) (Vrij naar het Duitsch) 38 Ja. Eerst ging alles, zooals ik gedacht had. We gaven ons uit voor vertrouwde be dienden van gravin Saluga, die ziek was, en zelf niet kon komen. Wilson scheen bijzonder geërgerd. Hij vroeg, of we tenminste ook het geld bij ons hadden. Ik zei van ja, maar voeg de erbij, dat we toch eerst de papieren moes ten zien. Toen haalde hij zijn portefeuille uit zijn zak, en op hetzelfde oogenblik rukte ik hem die uit zijn handen. Maar hij moest toch op iets dergelijks verdacht zijn geweest, want vóór ik hem nog een duw had kunnen geven, zag ik de revolver in zijn hand flikkeren. Wat er nu volgde, gebeurde bliksemsnel. Hij legde op mij aan, mijn zuster, die het zag, wilde hem het wapen uit zijn hand slaan, het wapen ging af, en Wilson viel met een verwensching op den grond. Vol ontzetting boog mijn zuster zich over hem heen, maar ik riep haar toe, in 's hemelsnaam direct weg te vluchten, als we niet wilden, dat alles verloren was. Want het schot en de kreet, dien zij in den eersten schrik had uitgestooten, moesten menschen naderbij roepen. De rest weet u. En dit is de zuivere waarheid, zoo waar er een God in den hemel is. Zij zweeg, en leunde uitgeput achterover. Ook Helfrich begon eerst na een poos weer te spreken. Zoo had ik mij ongeveer den gang van zaken voorgesteld, sinds ik de zekerheid kreeg, wie de twee vrouwen waren, met wie Wilson bij „De drie Mirteboomen" samenkwam. Nu komen we aan uw' verdere maatregelen, freu le. Wie zijn die twee personen, die u als gra vin en freule Saluga naar Roncho gestuurd hebt? Een oude dienstbode van ons, en haar Zuster twee menschen, die ons zeer zijn toegedaan. Zij wisten van niets,, en gehoor zaamden blindelings de instructies, die ik gaf. Ik stond telegrafisch met haar in verbinding, en liet door haar alle brieven aan mijn broer doorzenden. Daarbij kwam mij goed van pas de omstandigheid, dat de nieuwe slotbewaar der ons nog niet persoonlijk kende. Maar het weggaan hiervandaan? Men heeft u toch zien vertrekken. Zeker. Ik ging tot een paar stations ver der, persoonlijk mee. De oude dienstbode had de kleeren van mijn schoonzuster aan, was zwaar gesluierd, en mijn schoonzuster ging bo vendien voor ziek door. Daar ze in mijn gezel schap was, en uiterlijk heelemaal op mijn schoonzuster leek, kwam niemand op de ge dachte, haar identiteit te betwijfelen. En de portier en juffrouw Markbrei- ter en haar dochter? Die moest u naderhand toch in vertrouwen nemen? Niet heelemaal. Ik deelde hun alleen heel in het algemeen mee, dat Wilson een poging tot afpersing gedaan had en vertelde hun de omstandigheden, die tot zijn dood geleid had den, en dat daardoor de verdenking, hem ver moord te hebben, op de gravin was gevallen. Het zou niet eens noodig geweest zijn, hun dat te zeggen, want zij waren terstond bereid, om mij met alle macht bij te staan. De rest van het personeel werd met verlof gestuurd. Juf frouw Markbreiter zorgde toen voor den kof fer, dien Knobloch onder mijn toezicht in Nussdorf aan den Donau deponeerde. Uit de couranten wist ik ongeveer, wat de politie zocht en vermoedde, en daarnaar handelde ik. Hoe kwam u aan de papieren van Fran cois Duprès? Freule Reneé glimlachte. Heel eenvoudig. Ik vond ze op zekeren dag vlak voordat ik op reis zou gaan in het Prater, en gaf Fina last, om ze op het politiebureau te brengen. In het geroezemoes van het pakken, en zoo, vergat zij het, en we vonden ze pas twee jaar later toevallig weer. Toen vonden we, dat het geen nut meer had, ze nog bij de politie te brengen, daar het im mers geen onvervangbare papieren waren, en de eigenaar zich intusschen wel nieuwe zou verschaft hebben. Toen ik dan nu las, hoeveel moeite men deed, om Wilson's identiteit vast te stellen, kwam ik op de gedachte, om de na sporingen op een voor ons ongevaarlijk terrein te brengen, en maakte daartoe gebruik van die papieren. De brieven heb ik natuurlijk zelf geschreven. Dat is mijn eenige werkelijke ver grijp in deze zaak, maar vergeet u niet, mijn heer, dat we onschuldig waren, en ik handel de, om zoo te zeggen, uit noodweer. Voor mij bestond alleen de keus: door mededeeling van de ware toedracht van de zaak het bestaan van mijn broer te vernietigen, óf: mijn arme schoon zuster beschuldigd te zien van moord en misschien zelfs veroordeeld. Dat deed me alles wagen, óók die mislukte poging tot bevrij ding Die u niet zoover kon doorzetten zon der omkooping. Ook daardoor hebt u zich aan een vergrijp schuldig gemaakt. Wie was het, die u daarbij behulpzaam was? Daarop verzoek ik u, mij het antwoord te schenken. Het zou gemeen zijn, als ik nu menschen ging verraden, die mij in mijn nood geholpen hebben. Moet er iets uitgeboet wor den, dan ben ik bereid, de schuld te dragen. U hebt mij het zwaarste pak van mijn hart genomen door mij te zeggen, dat die man een bedrieger was. Wat er nu nog over ons ko men kan, zullen wij met gelatenheid aanvaar den. Ook mijn broer zal nu alles gemakkelij ker dragen, daar de smaad van een proces hem bespaard zal blijven. Helfrich stond op. Ik dank u, freule, voor uw oprechtheid, en ik ben blij, dat ik u nu óók nog kan mee- deelen, dat Wilson niet alleen in dat opzicht tegenover u gelogen heeft. Zijn heele optreden was bedrog, want hij zelf maakte slechts ge bruik van de papieren, die uw reeds eerder ge storven stiefbroeder toebehoorden. De echte Pe ter Saluga heeft er nooit aan gedacht, om aanspraken te doèn gelden, kón er ook niet aan denken, daar uw vader op volkomen recht- geldige wijze de zaak in orde had gemaakt. Het zou nooit tot al die verwikkelingen geko men zijn, als hij ronduit met zijn familie er over gesproken had. En nu mag ik u wel ver zoeken, mij naar uw broer te vergezellen, die op enkele ophelderingen wacht. De freule was eveneens opgestaan. Bleekheid en kleur wisselden zich af op haar gelaat. Was Wilson een bedrieger? stamelde zij. En dan kwamen plotseling heete tranen uit haar oogen te voorschijn, en snikte zij het uit. O, maar dan was al die doodsangst heelemaal niet noodig geweest. O, als u wist wat ik geleden hebHad ik het maar éér der geweten Nu, zei Helfrich glimlachend, ik heb zelfs vandaag nog moeite gehad, om u te spre ken te krijgen. En mijn schoonzuster? zei ze angstig. Men zal haar nu toch onmiddellijk in vrijheid stel len? Mag ik naar haar toe? Helfrich's gezicht werd ernstig. (Wordt vervolgd).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1932 | | pagina 7