STADSNIEUWS
m
m
De „Judas Maccabaus"
ÏÏÊÊÈÈEÊÈBBÊËSÊÊm
INLEIDING
VRIJDAG 27 JANUARI
VEREENIGING „DE NARCIS'
De leden vergaderen
MODERNE BALLETKUNST
Het ensemble Kurt Jooss
NIEUWE AUTOBUSSEN DER N. Z. H.
Dans-drama „Der GrüneTischDedood (Kurt Jooss rechts)
het vaandel aan den laatsten strijder ontrukkend
R.K. VOLKSBOND, OVERVEEN
26e Jaarfeest
WEGVLOEIEN VAN WATER
Mag niet onnoodig geschieden
Maatregelen tegen vorst
TEEKEN DES TIJDS
Het Huis van Bewaring
te Haarlem vol
Men gaat liever zitten
WERKTIJDENBESLUIT VOOR
APOTHEKERS
Medewerking van het puL'.iek
verzocht
CONCERT VOOR
WERKLOOZEN
Uitzending door den K.R.O.
Een der ruime nieuwe
IS.Z.H.'bussen
„De Narcis" hield in het Krelagehuis haar
jaarlijksche vergadering.
Nadat de voorzitter, de heer H. van Zonne
veld, de aanwezigen welkom had geheeten, sprak
spr. zijn spijt uit over het feit, dat hij geen be
moedigende woorden kon uiten over de resul
taten der bloembollencultuur, vooral niet wat
betreft de narcissenteelt, daar ook dit jaar de
omstandigheden niet gunstiger waren voor het
werk dan in het afgeloopen jaar. De prijzen
waren zoo, dat zelfs het brood er niet mee ver
diend kan worden.
Het bestuur gaat accoord met het saneerings-
plan van het Centraal Bloembollencomité, maar
daar dit nog geen wet is, bestaat voor de uit
voering nog geen zekerheid. Spr. hoopt, dat het
plan verbetering zal brengen, ook wat den ge
zondheidstoestand der Narcissenculturen aan
gaat.
De notulen der vorige vergadering werden
onder dank aan den secretaris onveranderd
goedgekeurd.
In een schrijven van het hoofd van den Plan-
tenziektekundigen Dienst, dat door den secre
taris werd voorgelezen, werden geruchten, die
gaan over een veldkeuring door dezen Dienst,
volkomen ontzenuwd en blijft dit werk in han
den van „de Narcis".
Vervolgens brachten de secretaris en admini
strateur verslag uit over het afgeloopen jaar,
waaraan wij het navolgende ontleenen. De ver-
eeniging telt thans 220 leden. Bij den keurings
dienst waren 4335 bedrijven aangesloten. Aan
den keuringsdienst waren 21 controleurs ver
bonden.
Slechts weinig berichten van afkeuring van
de voor export ter keuring aangeboden par
tijen zijn van den Flantenziektenkundigen
Dienst ingekomen.
Een bewijs dat de keuring door „de Nar
cis" uitgevoerd aan het gestelde doel heeft
beantwoord. Er werd op gewezen dat het bui
tenland enorm veel narcissen heeft afgenomen
en het geen klagen mag hebben over de ge
zondheid der bollen, terwijl uiteindelijk het
hebben van een gezonden kraam toch het
eenige middel is cm een loonende teelt te heb
ben aan de Narcissen.
Tot het Narcissensnijbloemencontract zijn in
den loop van 1932 340 nieuwe contractanten
toegetreden, zoodat thans het totaal aantal on
derteekenaren bedraagt 6026.
Het contract werd door 86 personen opge
zegd, de meesten omdat zij geen Narcissen meer
teelen.
Ondanks de afwezigheid van den admini
strateur heeft hij gezorgd dat een keurig ver
slag werd uitgebracht over de beplante opper
vlakte met Narcissen en over den algemeenen
gezondheidstoestand.
Elk der voornaamste handelssoorten is apart
gerubriceerd, zoodat van elk soort bekend is,
hoeveel R. R. er meer of minder in 31'32 werd
geplant, hoeveel R. R. vrij van ziek is geweest,
hoeveel licht aangetast en hoeveel R. R. onge
schikt voor export is bevonden.
Over het algemeen is de Narcissenteelt met
6 pCt. ingekrompen. De grootste inkrimp werd
aangetroffen bij de soorten als Ornatus, Em
peror Sir Watkin, Golden Spur en Princeps.
Gelukkig is het overgroote deel te velde vrij van
ziek bevonden.
In 19 gevallen heeft het bestuur een boete
opgelegd wegens het frauduleus rapen van lever
baar uit afgekeurde partijen. Ook op de veilin
gen is door de controleurs streng toezicht op de
daar aangevoerde Narcissenbollen uitgeoefend.
Alles is in het werk gesteld om aan de buiten-
landsche afnemers de gezondheid van het ar
tikel Narcissen te kunnen waarborgen,
De penningmeester deed verslag van het ge
voerde financieel beheer. De rekening sloot met
een ontvangst en uitgaaf van 63.251.71. Eenige
discussie ontstond over verschillende posten die
stonden in het teeken van bezuinigen.
Wegens het verplicht aftreden als lid van het
bestuur werden in de plaats van den heer H.
van Zonneveld, C. de Wreede en Chr. Eggink
Jr., gekozen de heeren G. Zandbergen, Terwe
gen, Sassenheim, G. v. Zanten (Van Zanten en
Co.) Hillegom en Ant. Bergman (Gebr. Berg
man) Sassenheim, de laatste als lid van het
hoofdbestuur der Algem. Ver. v. Bl.cultuur, over
eenkomstig de statuten.
In de vorige ledenvergadering werd voorge
steld de contributie voor de leden te verlagen
omdat het getal aangeslotenen bij den keurings
dienst, dat niet aangesloten is als lid, te
groot is.
Men acht het gewenscht, dat er meer aange
slotenen bij den keuringsdienst toetreden als
lid. Teneinde dit te bevorderen werd nu de con
tributie met algem. stemmen vastgesteld op 1
per jaar.
Over het voorstel om de keuringskosten voor
1933 te bepalen op 4 cent per R. R., ontspon zich
een lange discussie, die voornamelijk ten doel
had tot verlaging der loonen van de controleurs
te komen.
Het bestuur wees er op, dat de loonen reeds
met 20 pCt. verlaagd zijn, maar 't wel bereid
was de loonen nog eens onder de oogen te zien.
De secretaris merkte op, dat de loonen der
controleurs net voldoende zijn en zij alles in
het werk hebben gesteld om de vele bedrijven
zoo te verdeelen, dat geen nieuwe krachten be
hoefden aangesteld te worden.
Nog werd gediscussieerd over een lager tarief
voor de gezonde kramen, omdat het contröle-
werk hiervan zooveel minder is.
Een ander opperde het denkbeeld om 3 cent
te heffen en wanneer noodzaak bleek, 1 cent
na te vorderen.
De voorzitter voorzag van al deze voorstellen
groote moeilijkheden. Hij was van meening, dat
er van het navorderen weinig of niets zou te
recht komen en dat het niet gewenscht is
tweeërlei tarief er op na te houden, omdat dan
pas met de feitelijke inning begonnen kan wor
den als de controle was afgeloopen en zoolang
kan het geld niet gemist worden.
Bij een verlaging tot 3 cent beloopt men de
kans midden in het seizoen geld te kort te ko
men. De bestuursleden hebben al reeds eerder
borgtocht geteekend van eenige duizenden gul
dens, die later keurig is afgelost, maar hij be
twijfelt of de bestuursleden en de nieuw ge
kozenen nu in deze tijden een dergelijke ver
plichting zouden willen aanvaarden.
Tenslotte werd het bestuursvoorstel om de
keuringskosten voorloopig op 4 cent per R. R.
te stellen, met algemeene stemmen goedgekeurd.
De heer J. Valkering richtte een woord van
dank tot den scheidenden voorzitter.
Nadat de nieuwe bestuursleden zullen geïn
stalleerd zijn, wordt uit en door dat bestuur een
nieuwe voorzitter gekozen.
daarvan een nuttig gebruik wordt gemaakt, is
een ernstige overtreding, omdat daardoor de
regelmatige watervoorziening wordt bedreigd.
Naar wij voorts vernemen, zal er door amb
tenaren van het Waterleidingbedrijf zoowel bij
dag als bij nacht ten strengste op worden ge
let, dat aan het voorschrift de hand wordt ge
houden, terwijl bij overtreding een boete zal
worden opgelegd, onverminderd de bevoegdheid
der Directie om de gelegenheid tot waterafne
ming te verbreken. Tot dat zelfde doel is o.m.
de hulp der plaatselijke politie ingeroepen.
Het lijkt ons niet ondienstig, om er ook van
hieruit nog eens op te wijzen, dat bevriezing
der binnenleidingen alleen kan en moet worden
voorkomen door het sluiten van de hoofd
stopkraan en het daarna laten leegloopen der
leidingen door middel van het bij die stopkraan
zich bevindende aftapkraantje. Om de leidingen
geheel te laten leegloopen, dienen alle tapkra
nen in het perceel geopend te worden en moe
ten daarbij de leidingen worden doorgeblazen.
Nadat de leidingen leggeloopen zijn, moet men
de tapkranen en ook het aftapkraantje weer
goed sluiten.
Vooral in Centraal Europa, met name
Dunschland, heeft zich in de laatste jaren
het streven kenbaar gemaakt om te komen
tot een nieuwen vorm van balletkunst, aan
gezien het klassieke ballet sterk verouderd
was en een groot deel van zijn populariteit
verloren had. Al'een een geniale danseres als
Anna Pavlova kon nog voldoende belangstel
ling bij het publiek wekken om balletopvoerin
gen in zuiver klassieken stijl mogelijk te ma
ken. Diaghlieff koos reeds een geheel eigen
moderne richting waarbij vele opvoeringen
slechts experimenten bleven. Dat ook deze
kunst niet meer de belangstelling van het pu
bliek genoot bleek wel uit het feit dat onmid
dellijk na zijn dood het gezelschap voorgoed
uiteen viel. Wel heeft het z.g. Monte-Carlo-
Ballet, dat zijn oprichting te danken heeft aan
René Blum, directeur van het Casino-Theater
te Monte-Carlo, het streven van Diaghlieff
zooveel mogelijk voortgezet, maar toch ook
voert dit ensemble een zeer moeilijk bestaan.
Ook in Nederland waren de voorstellingen on
danks het groote succes slecht bezocht.
In Duitschland heeft men daarom reeds
lang de noodzakelijkheid gevoeld om te komen
tot een nieuwen dansvorm die in staat is het
publiek te boeien en weer de algeheele belang
stelling van de massa te winnen. Namen als
Mary Wigman, Margaret Warmann, Rudolf
Laban, Harold Kreuzberg zijn alom be
kend. Toch is het hun niet mogen gelukken
een vast Balletensemble te vormen. Misschien
omdat het onderwerp hunner dansspelen min
der geschikt was? Wat dit laatste betreft heeft
de Dansgroep, staande onder leiding van Kurt
Jooss meer succes. Kurt Jooss, een zeer be
gaafde balletmeester en danser, leerling van
Rudolf Laban, staat sinds eenige jaren aan
het hoofd van de z.g. Folkwangbühne, een ge-
meent e'ijke instelling van de stad Essen. De
Folkwangbühne is onderverdeeld in scholen
voor dans- en bewegingskunst alsmede voor
spraak- en tooneel^faeelkunst. Bovendien is er
een schitterend museum aan verbonden.
In dit milieu was het Kurt Jooss mogelijk
na jaren van ernstig werken een uitstekend
getraind balletensemble samen te stellen met
een geheel eigen stijl en een geheel eigen
repertoire. Doordat dit ensemble vast verbon
den was aan de Opera te Essen had het tevens
dagelijks practische gelegenheid tot het ver
krijgen van een enorme routine en veelzijdig
heid. Zijn balletopvoeringen kregen langza
merhand een groote vermaardheid waarvan
o:a die van „De Verloren Zoon" wel een
van de bekendste is.
Toen nu dit voorjaar in het Théatre de
Champs-Elysées te Parijs een internationaal
congres voor balletkunst uitgeschreven was,
bevond zich ook het ensemble Jooss onder de
21 deelnemende groepen. Zijn opvoering van
„Der Grüne Tisch" werd een sensatie! Het
publizk was diep onder den indruk van de ge
weldige kracht die van dit dansdrama, zoo
wel wat strekking als uitvoering betreft, uit
ging. Deze veelbesproken „Deutscher Sieg te
Parijs" van het ensemble Jooss werd het be
gin van een groot wereldtournee voor „Der
Grüne Tisch", een artistiek meesterwerk dat
een nieuw tijdperk in de geschiedenis van den
Theaterdans inluidde. Want nauwelijks was
het doek geval'en of er ontstond een ware
„run" van alle impressario's die deze congres
voorstellingen gadesloegen. Na lange confe
renties mocht het den heer Meckel, den be
kenden Parijschen impresario van Mad. Ar-
gentian in samenwerking met zijn collega
Greanin gelukken het ensemble voor drie jaar
te engageeren voor de tournée die hen mo
menteel door Duitschland voert, vervolgens
België en dan eind Januari Ho'land. Tot Octo
ber blijft men in Europa om dan naar Ame
rika te gaan.
„Der Grüne Tisch", het dansdrama dat op
1 Februari door het ensemble Kurt Jooss ten
tooneele gebracht zal worden, is, wat de cho
reografie betreft, van Kurt Jooss, terwijl de
muziek gecomponeerd werd door Fritz Cohen.
Kurt Jooss, geïnspireerd door het bekende
Lübecker schilderij „Totentanz", had reeds
jaren het plan, dit beeld als onderwerp voor
een ballet te kiezen.
Zoo is, gebruik makend van het rhythme van
oude doodendansen uit vroeger eeuwen, „Der
Grüne Tisch" ontstaan als een proeve van
sterk fascineerende moderne theaterkunst.
Het onderwerp behandelt een actueel ge
geven. De groene tafel is die tafel, waaraan
de heeren diplomaten gezeten zijn, hun opge
wonden toespraken houden en elkaar over en
weer beleedigen. Achter hun confortabele fau
teuils echter staat de dood, die vol spanning
De N. Z. H- T. Af- zal, zooals bekend, op de stadslijnen in Haarlem, behalve op die van
Schoten naar Heemstede, de tram vervangen door autobussen van een nieuw type,
welke vervaardigd zijn door de Beynes-fabrieken. De buscarrosserie heeft een elec-
trisch gelascht stalen frame. De bus is in drie af deelingen verdeeld: '.een voorbalcon
(achter den bestuurder) met vijf klapstoeltjes, een middengedeelte met twee rijen van
vijf één-persoons zitplaatsen en een achterbalcon met vijf klapstoeltjes. Hierboven een
foto van het interieur.
het sein afwacht om zijn onverbiddelijk werk
te kunnen beginnen.
Het signaal is gegeven. Een dappere jonge
ling heft het vaandel omhoog, en laat het
trotsch in den wind wapperen. Andere jonge
lingen volgen. Een leger vormt zich; de oorlog
begint.
Vrouwen huilen, moeders smeeken, tever
geefs! Een ieder wordt tot passief raderwerk
van de helsche doodenmachine.
We zien het slagveld, den treurige stoet der
banne'ingen, het verraad van een spionne, de
oorlogswinstmaker, den soldatenkroeg, het hel
dendom van den laatsten strijder
De dood, als helsche dirigent, is overal tege
lijk, steeds weer het sein tot vernietiging
gevend.
De oorlog is voorbij, de volkeren zijn uitge
put en leeggepompt.
Daar verzamelen zich wederom de heeren
diplomaten rondom hun groene tafel en pra
tenpratenpraten!
Emile VuiTermoz, de bekende criticus, schreef
in de „Excelsior" van 24 October: „Der Grüne
Tisch" is een aangrijpende schepping en een
in dansvorm uitgesproken vervloeking van den
oorlog".
Hij spreekt van een schitterende choreogra
fie, die getuigenis aflegt van den „adel" en de
geweldige zeggingskracht van het menschelijk
lichaam, dat gehoorzaamt aan het rhythms
van de muziek, een prachtige prestatie, die
onze bewondering afdwingt en de „Groote
Danskunst" eert.
Ook Henri Prunières spreekt in de „Revue
Musicale" van een „Meesterwerk" en noemde
dit ballet een „mijlpaal op het gebied van mo
dernen theaterdans."
De afdeelingen van den Ned. R. K. Volksbond
houden vast aan haar traditie. Dit bewees de
afdeeling Overveen en omstreken met de feeste
lijke viering van haar jaarfeest.
Hiervoor had ze zich de welwillende medewer
king verzekerd van de R. K. Muziekvereeniging
„Euphonia", dir. de heer J. W. Lefeber en van
de R- K. Tooneelvereeniging „St. Genesius" on
der regie van den heer W. J. A. Sweyen.
Nadat de voorzitter, na den openingsmarsch
,van „Euphonia" dit jaarfeest geopend had met
den christelijken groet, dankte hij beide vereeni-
gingen voor de door haar zoo gaarne verleende
medewerking en spoorde hij de leden aan, even
talrijk als zij nu opgekomen waren voor deze
viering, de ledenvergaderingen te bezoeken. Bij
deze vraag van den voorzitter sloot zich ook de
Wij vestigen de aandacht op de in dit blad
voorkomende advertentie van het Provinciaal
Waterleidingbedrijf van Noord-Holland, waarbij
de verbruikers van leidingwater er aan worden
herinnerd, dat het ten strengste verboden is,
om uit de tapkranen onnoodig water te laten
wegvloeien.
Het doen wegvloeien van water, zonder dat
Naar aanleiding van de veelbelovende zang
uitvoering der R. K. Oratoriumvereeniging, die
op 17 Februari a.s. de „Judas Maccabaus" zal
zingen, schrijft onze medewerker voor muziek
het volgende:
Handel componeerde de „Judas Maccabaus"
in 1746, in slechts 35 dagen. Het werk werd het
volgende jaar in het Convent-Garden te Londen
voor het eerst uitgevoerd. Al ligt een episode
uit de geschiedenis van het Israelietische volk
aan dit oratorium ten grondslag, het is tevens
een gelegenheids-, een algemeen vrijheldswerk.
Aldus werd Judas Maccabaus ook ten tijde
van zijn ontstaan gebruikt.
De Schotsche opstand, die der Stuarts tegen
het Huis van Hannover, waaruit het Engel-
sche Koningshuis afstamde, was in 1746 onder
drukt.
In verband hiermede werden vele gelegen
heidswerken gecomponeerd. Men beschouwde
Judas Maccabaus mede als een dusdanig werk
en voerde het tallooze malen uit. Ook later
geschiedde dit in andere landen. Na de Vrij
heidsoorlogen in Noord-Duitschland was de
Judas Maccabaus het feestoratorium.
Analytisch overzicht
In de tweede eeuw vóór Christus deed de
Syrische Koning Antiochus een inval in het
land van Juda, liet Jeruzalem plunderen, een
massa-moord op zijn inwoners plegen en voer
de met dwang den afgodendienst in.
Reeds tevoren had Israel zijn zelfstandig
heid bijna geheel verloren. De heidensche na-
buurstaten bekampten het voortdurend. De af
weer der eene macht was slechts mogelijk door
een verbond met een ander.
Gelukkig liet het volk zich ten slotte evenals
vroeger op patriarchale wijze leiden door de
voornaamste familiën van den stam.
Zooals vroeger met Mozes als aanvoerder en
diens broeder Aaron als hoogepriester stelde
het volk zich onder leiding van Judas en
Simon.
En hiermede verkreeg het Gods vertrouwen
terug en laaide het krijgsvuur wederom op.
Mattathias, aanvoerder der Joden was één der
eersten, die zich openlijk en met kracht tegen
de bevelen van koning Antiochus verzette en
poogde de oude vrijheid te heroveren.
De geschiedenis die in Judas Maccabaus wordt
behandeld, vangt aan met den dood van
Mattathias.
EERSTE DEEL
Scène L
Kiaagrang der Israëlieten.
De Ouverture schildert ons eerst de gedrukte
stemming, daarna het strijdlustig karakter van
het Joodsche volk.
Het koor zet in met een klaagzang: „Klagt,
ihr gebeugten Kinder," over den dood van
Mattathias, den vader van Judas Maccabaus
en Simon.
In een duet „Vor diesem Schlag" wordt de
vergane glorie van het aloude Jeruzalem be
zongen.
Wederom heft het koor een klaagzang aan.
„Verlöscht der Höffnung." Het is alsof de laat
ste straal der Hope is uitgedoofd.
Scène II.
Herleving der hoop.
Uit de Alt-aria: „Fromme Andacht" spreekt
weer de hoop op God. Men smeekt Hem gehoor
te verleenen aan de bede van het volk.
In het koor: „O, Vater," vraagt het volk om
een nieuwen leider en kracht door eendracht,
ter verbreking der slavernij.
Dan verheft de Hoogepriester Simon zijn
stem. In het Recitatief: „Ich hör' der Gottheit
Ruf" zegt hij, dat hij zich door God geroepen
gevoelt tot geestelijk leidsman van het volk
en wijst Judas als opvolger van zijn vader
Mattathias aan.
geestelijke adviseur in zijn zeer korte toespraak
volkomen aan.
„Euphonia" was dan aan de beurt, om zich
te laten hooren, een taak waar zij zich op waar
dige wijze van kweet. Door haar werden ook de
entre-actes met vroolijke muziek van blaasin
strumenten en trom gevuld.
„Genesius" bracht „De man, die zich kon wre
ken," waaraan zij haar beste krachten moest
geven, daar het hier gold een première voor
Haarlem.
Met de keuze van dit tooneelstuk, dat insloeg
bij het publiek, leverde de tooneelvereeniging
het bewijs, dat zij haar „pappenheimers" kent.
Louisvé is de geestelijke vader van dit werk.
Het stuk speelt zich af in de kantoren van
een drukkerij en uitgeverszaak, waar directeur
Fock de teugels in handen heeft. Koot is procu
ratiehouder, maar hij beschouwt het als zijn
voornaamste werk bij den directeur in de gunst
te komen; terwijl het eigenlijke werk verricht
wordt door den bediende Baron en den jong-
sten bediende Piet.
Baron worden door Koot directeur-allures
verweten en als hij zich hieraan in een dolle
bui overgeeft, wanneer er een reiziger in schrijf
machines, van Praag, offerte komt maken, moet
hij dit bezuren. Tot voor hem de groote kans
komt. Er wordt aan de zaak een gedelegeerd
commissaris toegevoegd, een rijke Amerikaan,
Held.
Deze blijkt een oom te zijn van Baron. Als
laatstgenoemde nu fraude aan het licht brengt
door Fock gepleegd, o.m. door het verduisteren
van gelden, per cheque betaald door een klant
van de firma, Brugman geheeten, worden op de
aandeelhoudersvergadering Baron's verdiensten
gewaardeerd: door hem op Fock's plaats te
brengen als directeur.
Nu zijn de rollen omgekeerd. Baron dient zijn
vroegeren superieuren een gevoelige les toe. Deze
weten de les te waardeeren en het stuk bereikt
hiermee zijn happy end.
De bediende-rol, Baron, was bij G. v. Kessel
in goede handen, al zouden we hier en daar wat
beter gelet willen zien op het accent.
Door J. Mulders wordt Piet tot een type van
een jongste bediende, eenig in zijn soort. J.
Groen leverde een niet bepaald fraaie gedele
geerd-commissaris. Hfj had van zijn rol wel iets
meer kunnen maken. Ook Koot, de procuratie
houder, gespeeld door J. Willemse hadden we
hier en daar beter willen zien, al had hij ook
zijn goede momenten. J. de Goede kweet zich
goed van de taak, die hij hier als chef-zetter te
vervullen had. Van Praag, de schrijfmachine
reiziger, uitgebeeld door P. Sweyen gebruikte de
kansen van zijn niet zoo onvangrijke rol goed.
In drie bedrijven boeide deze op Amerikaan-
sche leest geschoeide klucht, door den schrijver
betiteld als een vroolijk spel met wat ernst, de
leden en gasten der Overveensche afdeeling.
Voor de pauze werd nog gelegenheid gegeven
een offertje te brengen voor de bestrijding der
In de volgende Aria: „Auf, tapfre Schar" be
geestert Simon de strijdbare krachten van het
volk en verzekert hun, dat zij de hulp van
God kunnen betrouwen.
Het volk stemt hiermede in. Geestdriftig
weerklinkt het in het Koor: „Wohlan", Veld
heer, leid ons ten strijde!
Judas dankt in het Recitatief: „Habt Dank.
o Freunde" het volk voor zijn verkiezing tot
Veldheer en in de Aria: „Weih' h.oher Ahnen
heil'ge Kraft," spoort hij het aan tot heldhaf-
tigen strijd.
Tot besluit dezer scène zingt het Koor: „Hör'
uns, o Herr," een bede van het volk tot God
gericht, om de langbegeerde vrijheid te kunnen
herwinnen.
TWEEDE DEEL.
De legers trekken ten strijde.
Judas wekt in het Recitatief: „Meln Schwert"
zijn schade op tot 'n sterk Godsvertrouwen. In
de Aria: „Ein Tor" noemt hij dengene, die op
eigen kracht bouwt en door hoogmoed Hem, die
in zwakken sterk is, vergeet, een dwaas.
De Hoogepriester Simon gedenkt in het
Recitatief: „Wohlan, der Ausgang steht bei
Gott!" nog eens den smaad, het Israelietische
volk aangedaan. Het onrecht moet worden ge
wroken. In de Aria: „Mit frommer Brust," zegt
hij, dat allen zelfs tot in den dood moeten ver-
eenigd zijn. Zij behoeven den strijd niet te
vreezen, want God is hun beschermer.
Dan vangt de strijd aan. In het Recitatief:
„Wohlan, mit uns ist Gott," spreekt Judas zijn
schare moed in en voorspelt haar zege. In de
Aria: „Auf! freudig zum Kriegstanz" wijst hij
er op dat het trompetgeschal reeds de voorbode
der zege is.
In het Koor: „Wie zwingt zur Schlacht,"
hoort men hoe de strijdmacht Judas wil volgen,
tot zelfs in den dood.
DERDE DEEL
Scène I.
Gebedsoffer der achterblijvenden.
In de Alt-Aria: „Vater des Alls!'! wordt het
gebedsoffer, den broeders gewijd, bezongen. Men
smeekt om kracht, trouw en bezieling. In het
Recitatief: „Seht, es flammt vom Altar" wijst
men op de vuurkolom, waarvan de rook recht
ten hemel stijgt en ziet hierin een teeken van
gebedsverhooring.
Daarna wordt in het Recitatief: „Herr, führ'
uns nun" God gevraagd het volk naar het doel
van het lijden, den vrede te geleiden. De Aria:
„Dann klingt Laute" is een opwekking om dan
zijn vreugde te uiten. In het Recitatief: „O.
triig uns nicht" spreekt men de verwachting
uit, dat de blijde straal der hope hen niet mis
leide.
Deze scène besluit met het duet en koor:
„Zion hebt ihr Haupt empor," waaruit een
aanmoediging spreekt om het hoofd weder om
hoog te richten en zijn vreugde uit te zingen.
Scène II.
Zege en terugkeer der legers.
In het Recitatief: „Vom Schlachtgetümmel
eil' ich," brengt een bode de tijding der over
winning.
Het volk bezingt daarop in het koor: „Fall
ward sein Loos" de geweldige nederlaag van
den vijand door Judas' zwaard.
In het Recitatief: „Blickt auf" verhaalt men
de komstvan den overwinnaar met buit
belaan.
Dan weerklinkt het Zegekoor: „Seht! er
kommt mit Preis gekrönt" eerst door knapen
en meisjes, daarna door de geheele schare, in
geleid en afgewisseld door hoorngeschal.
Judas dankt in het Recitatief: „Süss strömt
das Lied" de schare voor dezen zang, die hem
zoet in de ooren, nog doof van het krijgsge-
druisch, klinkt.
In het Recitatief: „Herrliche Held," spreekt
één uit de menigte den held toe en roemt zijn
wapenfeiten.
Dan volgt een duet: „O, holder Friede".
waarin de vrede, die nu zal aanbreken, bezon
gen wordt.
Hierna noodigt de Hoogepriester in het Re
citatief: „Frohlockt und jauchzet," allen uit
een loflied aan te heffen:
Het koor zet dan in: „Halleluja, Amen."
waarmede dit machtige, imponeerende werk
van den onsterflijken componist Handel op
krachtige, grandioze wijze besluit.
O. K.
De Haarlemsche Rechtbank en het Kanton
gerecht zitten in moeilijkheden, in zware on
gekende moeilijkheden!
Het Huis van Bewaring is tjokvol en er rijn
nog vele menschen, die er graag willen zitten.
Dat klinkt wellicht eigenaardig, maar het is
een feit. Een crisis-verschijnsel van den eer
sten rang!
Wanneer men een kleine overtreding begaat
krijgt men een geldboete, bij niet-betaling te
vervangen door zóóveel dagen hechtenis. Men
kan b.v. zijn rijwielplaatje niet hebben, zon
der licht rijden, op verboden terrein geloopen
hebben. Vroeger dacht men er niet over 5 da
gen te gaan „zitten" in plaats van f 15.of
iets meer boete te betalen.
Maar in deze dagen van werkloosheid, niet
alleen onder de arbeiders, hebben velen geen
geld en prefereeren zij dus de hechtenis.
Hechtenis is geen gevangenisstraf, het staat
gelijk met voorarrest. Meestal zitten deze „ge
vangenen" in groepjes bij elkaar en de paar
dagen, dat men in het Huis van Bewaring ver
blijven moet, is het best om uit te houden.
Alleenmen mag niet naar buiten en is
aan de orde van het huis gebonden.
Daarbij is het in de groote cellen lekker
warm, een zaak van veel belang in deze kou
de dagen. En nu hebben zich zóóveel veroor
deelden bij de veldwacht aangemeld, dat de
toestand critiek is geworden. Ongetwijfeld is
dit in het nadeel van de Rijks-finantiën,
want de boete komt niet binnen en men moet
den dames en heeren nog eenige dagen te eten
geven, plus vrij logies.
Zóu dit dus zoo doorgaan, dan zou er van
bezuiniging sprake zijn, indien de politie wat
minder verbaliseerde bij zeer kleine overtredin
gen. Want er is nóg een finantieele kant aan
deze zaak.
Nu het Haarlemsche Huis van Bewaring vol
is, uitverkocht, moeten degenen, die zich aan
melden, naar andere steden worden gebracht.
Een gratis reisje dus, met een wandeling door
een andere stad. Reiskosten dus voor overtre
der plus veldwachter, misschien nog verblijf
kosten voor den laatste.
En nu gaat de reis -steeds verder Nederland
in. Alkmaar heeft ook geen plaats meer, Am
sterdam heeft genoeg aan de eigen menschen.
Utrecht is thans aan de orde en er zijn al
verschillende menschen uit dit arrondissement
naar de Domstad gebracht. Ook daar is het lo
gement zoo goed als vol en nu moet er steeds
getelefoneerd worden, of er een veldwachter
met reisgenoot kan vertrekken. Opnieuw on-
noodige kosten.
Hoe het straks zal gaan (het gaat zoo al
eepige weken, met groeiend aantal) is niet te
bekijken. Wellicht wordt er een of ander lo
kaal gereserveerd, waar het gezelschap hechte-
nisnemers eenige dagen zal kunnen verblijven.
Men verzekerde ons, dat er bij de menschen
die geen boete kunnen of willen betalen „hee-
le heeren" zijn. Het wordt dus een moderne
kW8i3,l
Zou er niet een andere oplossing te vinden
zijn, waar het kleine, niet-misdadige delicten
betreft?
werkloosheid-onkosten, terwijl na de pauze de
secretaris nog poogde kunstlievende leden en
donateurs voor „St. Genesius" te werven.
Ongeveer een half uur voor middernacht vul
de een voldaan gezelschap de extratrams, die de
leden naar hun woning in Overveen en om
streken terugvoer.
Nu met ingang van 1 Februari het wettelijk
werktijdenbesluit voor apotheken in - werking
treedt, acht het Departement Haarlem der Ne-
derlandsche Maatschappij -"tBevordering der
Pharmacie het zeer gewenscht, dat het publiek
daarmede rekening zal houden, door de recep
ten zoo vroeg mogelijk in de apotheek te laten
bezorgen of te doen afhalen en herhalingen van
recepten evenee rs zoo vroeg mogelijk op te ge
ven.
Eenige gevolgen van bovengenoemd besluit
zijn:
le. Dat voortaan de medicijnen op Zondag
niet meer bezorgd kunnen worden.
2e. Dat 's avonds na >egen uur de loopjon
gens niets meer mogen bezorgen.
3e. Dat de apotheek om acht uur 's avonds,
des Zaterdags om 10 uur, gesloten moet wor
den, waarbij hoogstens een half uur speling
wordt toegestaan cm laat aangeboden recepten
nog gereed te maken.
Het Departement Haarlem van de Nederland-
sche Maatschappij ter Bevordering der Phar
macie stelt er prijs op, te verkl -en, dat de le
den alles in 'et werk zullen stellen, om het
besluit zoo goed mogelijk te laten functjonnee-
ren, zonder schade "oor de volksgezondheid,
maar roept daarbij dan ook de medewerking
van het publiek in.
Het derde concert, dat de H. O. V. voor de
werkloozen zal geven en waaraan Jos. de Klerk
(viool) medewerking verleent, zal uitgezonden
worden voor het algemeen programma door den
K. R. O. Het concert zal gegeven worden Vrij
dag 24 Februari des middags om half 3 in de
Gemeentelijke Concertzaal.