STA DSNIEUWS Haarlem, 31 Aug. Het reukoffer van Israël MARIA STICHTING HET KOmcINNEFEEST Het zalven van den Koning DONDERDAG 31 AUGUSTUS Vroolijk feesten! Te Bloemendaal BOUWMEESTER'S REVUE Ridder Buziau gehuldigd DES NACHTS TELEFONEEREN Automatische dienst met de bollenstreek UIT DEN OMTREK DRIEHUIS J. F. Marker LISSE AGENDA NOORDWIJKERHOUT SASSENHEIM VOORHOUT IEDEREN MIDDAG VAN 2-3 UUR POLIKLINIEK Pieter v. d. Meer de Walcheren Treedt met zijn vrouw in het klooster HENRI BOREL OVERLEDEN VIJFHUIZEN In alle deelen der stad uitgebreid feestprogramma Met Luilakdag in Haarlem vroeg uit de vee- ren, met Koninginnedag niet minder. En wat een. wonder, als twee muziekkorpsen onder het raam van de slaapkamer een reveille blazen, zoodat zelfs de kat verbaasd van haar slaap plaats springt. Vanzelf is het ontwaken dan anders, dan op een gewonen werkdag. Het is als ieder jaar, maar toch doet het de Oranje-getinte harten steeds weer goed, dat van Noord tot Zuid en van Oost tot West de vaderlandse he driekleur met oranjewimpels wap pert op een vroolijk koeltje. Het is ook vanzelfsprekend druk, maar ordelijk in de stad. Men gaat feesten, maar is wars van alles wat die feestvreugde ook maar eenigszins zou dreigen te verstoren. Op kantoor, op atelier, in fabriek en werk plaats, in winkel en magazijn zijn in den och tend nog wel menschen, die er kwamen om te werken, maar is het hun kwalijk te nemen, dat hun gedachten elders zijn bij pirement en dui zendkunstenaar, in draaimolen en andere ver makelijkheid? Uit het meeleven met dezen dag spreekt de liefde van het volk voor zijn Vorstenhuis, liefde ook voor H. M., die nu bijna vijf-en-der tig jaar de teugels van het bewind in handen houdt. Een dartel onranjezonnetje werpt goudsplinters over boomen en huizen, grachtwater en pleinen. De aubade vond niet plaats, omdat zij reeds geweest was op den dag van de Willem de Zwij gerherdenking. Haarlem-Oost wijkt in zooverre van het cen trum af, dat daar het ontwaken een half uur later gesteld is. In Oost ving de muzikale reveille om half acht aan. Maar daar steekt men zich iets vlugger in de feestkleeren, want de kinderen marcheeren met de schoolkinderen van Noord en centrum om half tien af naar het sportterrein aan de Kleverlaan. Daar is het om 10 uur al „Wilhel mus", wat de kindermonden zingen en vingen de kinderfeesten aan. Vervolgens werd er ring gestoken. Jongens tot 10 jaar „liepen zak" en meisjes tot 10 jaar „staken vlag". De ballonvaarder van Pottum steeg voor de oogen der gretig toekijkende en „oei en aai" roepende kinderen in een ballon op. Een estafetteloop voor jongens en meisjes bo ven 10 jaar besloot de „officieele" feestviering der kleinen. De winnaars van de diverse wedstrijden keerden met hun schatten stijf in de armen geklemd huistoe, terwijl de niet zoo gelukkige kleinen toch echt nagenietend huistoe gingen. Voor hen, die belang bij de kinderfeesten had den, musiceerde „St. Caecilia", onder aanvoering van S. A. Noom om half elf op de Groote Markt, waar zij een keurig verzorgd feestpro- gram afwerkte. Te Heemstede Groenendaal stond weer in het teeken der kinderpret, want den traditie getrouw werd ook nu weer de viering van den verjaardag' van H. M. de Koningin begonnen met kinderspelen in Groenendaal. Voor de katholieke kinderen in de St. Bavo- parochie werd de dag ingezet met een plechtige H. Mis in de St. Bavokerk, met als slot „Te Deum". Om even 8 uur trok de jeugd naar de scho len, vanwaar zij in optocht ging naar Groenen daal. Een combinatie van „Eensgezindheid" en ,St. Michaelbegeleidde de scholen naar het ooste lijk deel der gemeente, n.m. de Jacobaschool, Dreefschool, de scholen aan de Molenwerfslaan en Vcorweg, terwijl het fanfarecorps „Excelsior" de kinderen van de Bronsteeschool, Adriaan Pauwschool, den Heerenweg en de St. Antomus- school begeleide. In totaal namen 1850 kinderen, verdeeld over 10 scholen deel aan de feesten. Het was een ge weldige stoet en een aardig gezicht, al die ver heugde kinderen in hun kleurige kleeding. Een goede maatregel was het afzetten van beide terreinen. Zaklopen, baldragen, wedstrijden op de auto ped, korfbal, balwerpen, kortom voor elke groep waren naar den leeftijd der kinderen spelen uitgedacht. De heer Mosar als Comedy manipulator wist de kinderen met zijn' vingervlugge handigheid jes gezellig bezig te houden, en als Terabaci en Co. oogstte hij bij de kleinen veel succes. In een tweetal tenten, op het terrein ge plaatst, zorgde een groot aantal dames voor de noodige versnaperingen. Tot 12 uur duurden de spelen, waarbij velen aardige prijsjes verover den. kende en daarom zal het gemis van dezen werk- zamen man worden gevoeld. Hij leefde voor zijn werk, d. w. z. voor de menschen, wien hij goed deed, diep godsdientig als hij was, geheel ter eere Gods. Uiterlijk was hij een Hercules, die de aarde op zijn breede schouderen had kunnen torsen; innerlijk een week en warm gemoed, vooral toegankelijk voor den misdeelden even- mensch. Groot kindervriend, die zich vaak kon vermeien in het aanschouwen van een darte lend en stoeiend kleutergroepje. Te midden van zijn heerlijk werk werd deze krachtige man neergeveld door den dood. Hij, die nooit rust heeft gekend, ging in ter eeuwige ruste. Neen, dan mogen wij, gaande achter zijn stoffelijkoverschot, niet schreien. Hij is om hoog gegaan, waarheen zijn werken hem voor afgingen. Dit moge ook de troost zijn voor haar, zijn eenigste zuster, die nu eenzaam achterblijft en we bidden met dankbaarheid en vertrouwen aan zijn graf; „In Faradisum deducant te An- geli". „Mogen de Engelen U naar het Paradijs geleiden." Bouwmeester's revue blijft avond aan avond in Haarlem volle zalen trekken. De overigens zeer juiste, gunstige recensies en aanbevelingen der plaatselijke bladen zullen daaraan zeer ze ker niet vreemd zijn. Gisteravond was de zaal, we kunnen zeggen, uitverkocht. Misschien lag dat ook wel voor een deel aan het bericht in de „Staatscourant" van gisteren, waarbij werd medegedeeld, dat dit jaar de onvergelijkelijke Buziau door H. M. de Koningin met een onder scheiding is bedacht. „Buus" is benoemd tot rid der in de Orde van Oranje-Nassau. Tijdens de voorstelling werd deze voor hem heugelijke ge beurtenis herdacht door het geven van een reus- achtigen lauwerkrans. Het was den beroemden acteur, die op zoo koddige wijze immers de kleine menschelijke zwakheden weet te gispen, aan te zien, dat hij onder den indruk verkeerde, vooral om de groote hartelijkheid, bij iedereen, die wel dui delijk maakte, dat men Buziau zijn onderschei ding van harte gunde en dat iedereen van mee ning was, dat zelden een onderscheiding beter verdiend werd dan door hem. Heeft hy niet dui zenden en tienduizenden Nederlanders jarenlang in soms zeer moeilijke oogenblikken opgewekt, het soms sombere leven onder een vroolijker aspect te zien. Het hoofd van het Telefoondistrict te Haarlem maakt bekend, dat ingaande 5 September op het telefoonkantoor te Haarlem nachtdienst wordt ingevoerd. Het publiek wordt er op attent gemaakt, dat men voor het opgeven van interlocale en inter nationale gesprekken na 23.45 niet meer moet kiezen nr. 15260; men kieze hiervoor 's nachts evenals op de daguren het cijfer 0. Van dien datum af kunnen abonné's te Haar lem uit Lisse, Sassenheim en Noordwijkerhout automatisch worden gebeld. Omgekeerd dienen gesprekken vóór die plaat sen aan de telefoniste (cijfer 0) te worden aan gevraagd. Onder de gunstigste weersomstandigheden werden hedenmorgen 10 uur de Koninginne- feesten ingezet. Bij afwezigheid van den bur gemeester ihr. M. C. J. a. den Tex, hield dr. J. Th. Bomwater, loco-burgemeester, een toe spraak vanaf het podium op het feestterrein, daartoe welwillend beschikbaar gesteld door den heer J. C. Laan, oud-wethouder van Bloe mendaal. De verjaardag van H. M., aldus spr., is geen dag op zich zelf, maar hij is tevens een sym bool voor Nederland om zich te scharen om Oranje. In Mei van dit jaar, bij de Willem van Oranje-herdenking, heeft Nederland getoond dat het zich nog steeds verknocht voelt aan het Huis van Oranje. En in September, bij <je groote ruldebetooging in het Stadion, zal het dit opnieuw doen. Deze verknochtheid verdient H. M. dubbel en dwars. De belofte, in 1898 bij haar troonsbestijging afgelegd, heeft zij ge stand gedaan. En het devies van een anderen Oranje: „Je Maintiedrai" is voor haar geen ijdele klank gebleven. Steeds heeft zij zich een ware moeder voor haar land betoond in vreugde en in leed. Laat ons tegenover het devies der Oranjes het fiere „Je Maintiendrati" een andere spreuk stellen, n.l. die van „Eendracht maakt macht" en laten wij ons dus scharen eendrachtiglijk om de Koningin." Met een drietal „Leve de Koningin's" werd deze toespraak door het publiek beantwoord. Vervolgens wérd het woord gevoerd door mr. F. D. J. Theyse, voorzitter van het Centraal Comité. Aan het slot van zijn rede wees spr. op het woord van Koning Willem III: „Oranje kan nooit genoeg voor Nederland doen." Hij zou dat willen omzetten in; Nederland kan nooit genoeg doen voor Oranje. Ook deze toespraak werd met een drie-tal hoera's voor de Koningin beantwoord. (Ongecorrigeerd) Ontwikkelingsclub Dinsdag hield de R. K. Ontwikkelingsclub haar jaarvergadering in ,,'t Huis te Velsen". In zijn openingswoord memoreerde de wel eerwaarde pater Arts nog eens het doel: de al- gemeene ontwikkeling der katholieken. Het jaar verslag van den secretaris werd goedgekeurd. Het financieel verslag wordt den leden toege zonden. Hierna werd het winterprogramma op gesteld. Er uilen cursussen gegeven worden in E. H. B. O., boekhouden, spreken en esperanto. Deze cursussen zijn voor alle katholieken toe gankelijk. De cursus van het R. K. Werkliedenverbond is alleen voor hen, die behooren tot of wonen in het rayon van de afd. Santpoort van den R. K. Volksbond. I De cursussen vangen aan op Maandag 18 Sep- 1 tember en worden gehouden op Maandag, Woensdag en Vrijdag in ,,'t Huis te Velsen". Be sloten Werd als vereenigingsnaam te voeren „R. K. Volksuniversiteit Driehuis-Velsen". Het bestuur zal voortaan bestaan uit vijf personen. Van het periodiek aftredend bestuur werden herkozen de heeren E. Dijkman en J. J. Moolenaar. Gekozen werden de heeren M. v. jjorp, T. Flores en P. Molenkamp. Zondag 3 September vertrekt te drie uur een excursie per rijwiel naar Schiphol. Vrije deel name voor elk katholiek. Aan deze excursie is verbonden een verloting met als prijs „vrije vlucht per vliegmachine boven Amsterdam". Toestemming is verkregen voor een excursie naar de Hiogovens en de Ford-fabrieken. Aangevraagd is een excursie naar een der groote Oceaanstoomers der Kon. Ned. Lloyd. Medegedeeld werd dat een fonds is gesticht waaruit contributie zal betaald worden voor hen die daartoe niet in staat zijn. Hoogst dankbaar toonde de vergadering zich bij de mededeelmg dat dokter Kuyer, dokter Naessens en notaris Anten, gaarne hun medewerking zullen verlee- nen om mede te helpen aan de ontwikkeling van den katholieken. Na een geanimeerde rondvraag sprak de gees telijken moderator, pater Arts, een dankwoord voor het verloop en de goede geest op deze ver gadering, die hoop geeft voor de a.s. cursussen. Hij feliciteerde hiermee de inuversiteit en wekte de grootst mogelijke deelname aan de curssen op. Na afloop hield het nieuwe bestuur haar eer ste vergadering en verdeelde de functies als volgt: M. v. Dorp, voorzitter; E. Dijkman, Zee weg 320, secretaris; P. Molenkamp, 2e secretaris; J. J. Moolenaar, penningmeester en T. Flores, 2e penningmeester. Men verzoekt ons opneming van het volgende Woensdag had de uitvaart plaats van den heer J. F. Marker, Vincentiaan der Conferentie van het H. Hart te Haarlem. In hem werd een eenvoudig mensch ten grave gedragen, die alles voor de armen is geweest. Voor velen, vooral in de parochie van het H. Hart, was hij geen onbe- Brand- Op de boerderij van den heer J. J- W. Langeveld aan de derde Poellaan ontstond een uitslaande brand. Het vuur, ontstaan in een houten schuur nabij een hooiberg en een strooberg, vond gretig voedsel in deze brandbare stoffen. Gelukkig was de brandspuit van „de Engel" met personeel spoedig ter plaatse. Met behulp van deze spuit en eenige slangen op de waterleiding konden de belendende perceelen aanvankelijk worden bespaard, doch de toe stand werd steeds critieker. De motorspuit van het dorp met de gereedschappenwagen was ech ter bijtijds ter plaatse en gaf direct volop water. Na ongeveer een uur was men den brand in zooverre meester, dat er geen gevaar voor de belendende perceelen meer bestond. Door het vuur werden verwoest een hooiberg, een houten stal, een schuur en een strooberg. Het blusschingswerk dat in het beginstadium onder leiding va nden brandmeester J. Vink Rembrandt-fheater Bioscoopvoorstellingen en variété, 2.30, 7 en 9.15 uur. Cinema Bioscoopvoorstellingen en variété: 2.30, 7 en 9.15 uur. Luxor-Theater Bioscoopvoorstellingen en variété: 2.30 en 8 15 uur. 1 September Gebouw „St. Bavo" Alberdingk Thijm, 8 uur R. K. Bevolkingsbureau, 8 uur. Gebouw Jansstraat 74 Kon. Liedertafel „Zang- en Vriendschap", half 9. Gem. Concertzaal Bouwmeester's Revue „Da's goed bekeken", uur. Rembrandt-Theatcr Bioscoopvoorstellingen en variété, 2.30, 7 en 9.15 uur. Cinema Bioscoopvoorstellingen en variété, 2.30, 7 en 9.15 uur. Luxor-Sound-Theater Bioscoopvoorseellin- gen en variété, 2.30 en 8.15 uur. stond, werd volbracht onder leiding van den opperbrandmeester P. J. Suijkerland. De oorzaak van den brand is nog onbekend- Naar wij vernemen is belanghebbende verzekerd. R.K. Middenstand. In café Gouwenberg vergaderde de Hanze. Na opening volgde in stallatie van een tweetal nieuwe leden, wat met eenige toepasselijke woorden door den voorzit ter geschiedde. Als afgevaardigde naar het op 28 September te Breda te houden congres voor den Midden stand werd benoemd de heer H. J. Buschman. Voor de op 19 September te houden retraite in het St. Clemenshuis alhier, welke speciaal op aanvraag van den R.K. Middenstand alhier wordt gegeven, bleek wel animo te bestaan. Ge hoopt wordt, dat nog eenige open plaatsen ook bezet zullen worden. Door den heer B. Buschman werd bekend gemaakt, dat het voorschotfonds voor den Mid denstand in werking is getreden. Besloten werd met het as. St. Nicolaasfeest weer een winkelweek te organiseeren. De vroe gere commissie zal haar voorloopig weer voor bereiden. Na bespreking der agenda voor de a.s. centrale en rondvraag volgde sluiting. Wegverbetering. De Goorweg nabij het dorp welke bij den tuin van de firma Gulde- mond zeer smal is en leelijke gaten vertoonde, wordt vanwege het provinciaal bestuur verbe terd. Er worden zware betonnen stukken langs den weg geschoven, waardoor verder verzakken uitgesloten is en de weg ook wat breeder wordt. Een en ander geeft weer aan eenige werkloozen werk. Gemeenteraad De Raad dezer gemeente kwam in openbare vergadring been. De Raad ging ermee accoord, dat nieuw aan te stellen Burgemeesters, Secretarissen, Ont vangers en Ambtenaren ter Secretarie op voor stel van Ged. Staten geen extra bezoldiging meer zullen krijgen voor hun werk. Verlaging huur teelland werd aan B. en W. overgelaten, evenals opnieuw verhuren enkele stukken teelland. Een afwijking van het uitbreidingsplan ten opzichte van de Berkenlaan werd goedgevonden. Een voorstel van B. en W. om 200 opcenten op de Personeele Belasting te heffen, wat let tende op het voor-ontwerp der begrooting nood zakelijk is, kwam ter tafel. Enkele heeren meenden, dat in 't geheel geen belastingver- hooging noodig zou zijn, anderen vonden 150 genoeg, weer anderen volgden B. en W. De verdediging aan de tafel van B. en W. was echter zoo duidelijk gedocumenteerd, dat met 10 tégen 1 stem het voorstel van B. en W. er door ging. Een belasting op openbare vermakelijkheden stond op de agenda, doch B. en W. vonden het raadzamer hiermede nog even te wachten, wat gebeurde. Gedeputeerde Staten hadden gevraagd uit zui nigheidsoverwegingen te bevorderen, dat de openbare school werd opgeheven. Lisse bleek bereid een gemeenschappelijke re geling ingevolge art. 19 der L. O.-wet met Sas senheim aan te gaan, d.w.z., dat leerlingen uit Sassenheim bij opheffing der school daar on derwijs konden genieten. De heer Speelman was voor opheffing, doch zag gaarne Oegstgeest aangewezen, waar de kinderen op school konden gaan. De voorzitter zegde toe, dit te bereiken, even als met de gemeente Warmond. Met algemeene stemmen werd hierna beslo ten de openbare school op te heffen met in gang van 1 Januari 1934. Het Burgerlijk Armbestuur komt er voorloo pig nog niet, daar gemeend werd, dat het Steuncomité dit zeer goed kan vertegenwoordi gen. Reden tot dit voorstel was het absolute gemis aan controle bij armenzorg. Het Steun comité zal nu een uitgewerkt voorstel uit brengen. Hierna sluiting. KLEINE KWEEKERS Dinsdagavond hield de afdeeling Voorhout van den Zuid-Hollandschen Bond van Kleine Kweekers een zeer belangrijke vergadering. In zijn inleidend woord, bracht de Voorzitter een Eere-saluut voor de humane houding van de Nederlandsche Bloembollenkweekerscentrale te Haarlem, die aanvoelde de groote nooden in het bijzonder van hen die door waterschade aan bloembollen extra waren getroffen. De voorzitter deed mededeeling, dat Spr. als voorzitter van het hoofdbestuur van den Bond een actie heeft ontplooid, die voor 100 pCt. ge slaagd, genoemd mag worden. Spr. memoreerde eveneens, dat na ingesteld onderzoek gebleken is, dat de waterschade-formulieren alle met de werkelijkheid overeenstemden, terwijl ook de opstelling der formulieren niets te wenschen overliet. Het contact dat de Bond met de Bloembollenkweekerscentrale zocht en de rela ties die daaruit zijn gevolgd, hebben tezamen medegewerkt om het resultaat te bereiken. Spr. spoorde de leden van den Bond en alle afdeelingsbesturen aan, bovenal de eerlijkheid te betrachten. De leden van de Centrale zijn menschen in de goede beteekenis van het woord, die een open oog en een gevoelig hart hebben voor de zor gen en moeilijkheden van het kweekersvak, die onbillijkheden zooveel mogelijk uit de wereld willen helpen, en wien het slechts te doen is, te bevorderen dat de saneeringsmaatregelen zóó worden toegepast, dat er ook inderdaad gezond making mogelijk is. Men wenscht in Haarlem den dood des kweekers niet, doch dat zij leven! aldus spr. Tot bestuursleden in plaats van de heeren W. Borst en A. v. d. Poel werden gekozen de heeren Th. Hoogstraten en P. A. van Werkhoven. Onder dank werd de vergadering hierna ge sloten. Voordat de zonen van Jacob zich ves tigden in Egypteland waren de He breeën een onder de tent levend her dersvolk, dat in den allergrootsten eenvoud leefde en waaraan elke luxe vreemd en on- bèkend was. Hun eenige rijkdommen waren talrijke kudden, hun eenige genoegens pa triarchale samenkomsten onder de tent, hun eenige kleeding de vacht hunner scha pen waarvan de vrouwen de wol verwerk ten tot grove weefsels. Pas gedurende hun langdurig verblijf in het land der Pharao's, waar de beschaving reeds op volle middaghoogte stond, kregen zij den smaak beet van de weelde, de genoe gens en de vermaken waarmee hun mees ters gewoon waren zich te omringen en te verstrooien. Door Mozes het diensthuis uit geleid en terug in het land, dat God aan hun vaderen beloofd had, brachten zij met zich mee al de schoone kunsten, die zij bij de Egyptenaren hadden leeren kennen en niet in de laatste plaats de kunst van den parfumeur. Judea was rijk aan welriekende en aro matische planten en kruiden. De bergen van Galaad, die behooren tot de keten van den Libanon en zich in het Over-Jor- daansche uitstrekken, waren bedekt met. amy ris, een struik waaruit de balsem van Judea of van Galaad vloeide een in die dagen buitengewoon gewaardeerd par fum en geneesmiddel. Wij hooren dan ook den profeet Jeremia uitroepen: „Is er dan geen balsem meer in Galaad, is er dan geen geneesheer meer? Waarom is er dan geen verband gelegd op de breuke der dochter van mijn volk? Wij moeten hierbij denken aan een balsem van het soort als den in onze dagen zoo bekenden Perubalsem. In de vlak ten van Jericho, de Rozenstad, groeiden tal- looze rozenstruiken, myrrhe- en wierook- boomen Strabon en Theophrates getui gen hiervan. Gebruikten de Hebreeën in den voor tijd deze aromaten wel niet voor hun per soonlijk gebruik en voor hun eeredienst, zij waren sluw genoeg om er de handelswaarde van te beseffen. Reden waarom zij ze in zamelden en aan reizende kooplieden ver kochten. Jozef werd door zijn broeders ver kocht aan een karavaan van Ismaelietische kooplieden Arabieren die uit Galaad terug kwam, de kameelen beladen met kostbare specerijen: tragacanthgom, boom balsem en ladanum. Onder de talrijke geboden, die Mozes van den Heer ontving, merken wij een op, dat speciaal gelast den bouw van een reukoffer altaar en dat precies aangeeft hoe het ge maakt moet worden. Het was wel iets geheel anders dan het brandofferaltaar, dat wij eerst even zullen schetsen. Om zich dit voor te stellen denke men aan de vuren in onze poffertjeskra men, waarbij men de plaat, waarop de poffertjes gebakken worden, te ver vangen heeft door een rooster, waarvan de ribben elkaar diagonaal snijden. Bij de brandoffers verteerden de door het rooster lekkende vlammen de offerdieren, die in hun geheel na gedood te zijn en uitge bloed daarop gelegd werden. Bij het vre- de-offer slechts bepaalde gedeelten ervan, daar priesters en offeraars het grootste deel ervan verorberden. De priesters thuis, de offeraars tijdens een feestmaal, dat in het heiligdom zelf werd aangericht. Het reukofferaltaar was een vierkante massieve zuil van onverteerbaar sittim, ac- caciahout van een zestig c.M. doorsnee en 1-20 hoog. Op de hoeken bovenaan waren vier hoornen geplaatst evenals op het brandofferaltaar, welks hoornen echter hol waren en dienst deden om er doorheen het plengoffer in het vuur te gieten. Aan weerszijden van het geheel met goud beslagen altaar bevonden zich twee gouden ringen, waardoorheen de draagboomen werden gestoken tijdens het transport wan neer de legerplaats werd verlegd. Van den dienst, het „rooken", op dit al taar zegt het boek van den Uittocht in den Hebreeuwschen grondtekst: „En Aaron zal daarop des morgens doen rooken reukwerk van specerijen, dat zoeten geur geeft. Wanneer hij de lampen des morgens gereedmaakt, zal hij rooken. En hij zal rooken tusschen de beide avonden te vesperen wanneer hij de lampen op den kandelaar zal plaatsen. Tot een altoos- durend reukwerk voor uwe nakomelingen. Op dit altaar zult gij niet offeren profaan reukwerk, noch brand- noch vrede-offer. Gij zult er geen plengoffer op uitgieten (van wijn, olie enz.). En Aaron zal over des- zelfs hoornen eens in het jaar schulddel ging doen met het bloed van het zoenoffer; hij zal den zoen doen eens in het jaar voor uwe nakomelingen. Dit altaar zal allerhei ligst zijn voor Jahweh!" Aaron en na hem de priesters uit zijn geslacht, de nakomelingen van zijn zonen Hur en Ithamar moest dus telken jare op den Grooten Verzoendag de hoornen van het rook- of reukofferaltaar, symbool van Israëls kracht, besprenkelen met het bloed van het zondoffer der verzoeningen, waar voor men twee bokken nam. Echter werd slechts een van deze beide geslachtofferd en verbrand; de ander werd met de zonden des volks beladen de woestijn in gejaagd volgens den Talmud omlaag langs een steile helling zoodat het rampzalige dier te pletter viel en dus niet terug kon keeren. Op het rookaltaar zelf brandden de priesters geen vuur zij bedienden zich van handwierookvaten, die zij op het altaar plaatsten, wanneer zij ze niet tijdens hun priesterlijke bediening in de hand namen. In den eersten en tweeden tempel te Jerusalem ging de dienst net zoo; op een sikkel van Judas den Strijd hamer zien wij zoo'n wierookvat duidelijk afgebeeld. De Machabeesche munt toont ons een wierookvat, dat levendig herinnert aan die, welke wij in onze kerken in ge bruik zien. De kettinkjes om het te zwaaien ontbreken echter ten eenenmale, daar de Joodsche priesters dit gebruik niet kenden. Ook de bereiding van het rookoffer, het reukoffer der specerijen, vinden wij zeer nauwkeurig opgeteekend in de Heilige Schrift. Jahweh zei tot Mozes: „Neem u spece rijen: druppel (de geurige gomhars, welke na insnijding uit den storaxboom drup pelt), welriekenden hoorn, galbanum (een andere gomhars) en zuiveren wierook (hars van den wierookboom). Van alles gelijk ge wicht. Gij zult er een rookwerk van maken volgens de kunst van den rookwerkberei- der; het zal met zout gemengd worden, zuiver en heilig zijn. Gij zult dit alles tot een zeer fijn poeder stooten en zult het leggen (branden) voor de tent der getuigenis (waarin de Ark des Verbonds) in den voorhof van het brand- en het reukofferaltaar. Allerheiligst zal u dit rookwerk zijn. Het rookwerk, dat zij zult maken (den parfum, het reukwerk) zult gij niet voor uzelf maken in dezelfde samenstelling; gij zult het beschouwen als een Jahweh ge heiligd iets." Hierop volgt de verschrikkelijke bedrei ging tegen den heiligschenner, die toch dezen parfum bereiden zou voor zijn eigen profaan gebruik: „Al wie dergelijks zou bereiden, zal worden uitgeworpen uit zijn volk". Dit beteekent in elk geval de groote ban, misschien zelfs wel de dood. In de practijk schijnt deze overtreding echter niet te zijn voorgekomen. Béséléel, de zoon van Uri, de zoon van Hur, uit den stam van Juda en Choliab, de zoon van Achisamech, uit den stam van Dan, mannen vol van den geest Gods in wetenschap en kennis, en hun handlangers, maakten alles wat voor den dienst in het heiligdom noodig was, ook het rook- en het reukwerk en waren daardoor de eerste par fumeurs in Israël. Wij zullen in dit artikel hierop niet ver der ingaan, maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen, dat de exegeten het lang niet met elkaar eens zijn welke grondstoffen het rook- of reukwerk samenstelden. Wij heb ben naar ons beste weten een keuze ge daan, omdat wij onze lezers niet mogen vermoeien met de opsomming der tallooze hypothesen. Op gezag van niemand minder dan Maimonides spraken wij van welrie kenden hoorn, omdat deze inderdaad spreekt van een hoef of klauw. Maar een autoriteit als Jarchi beweert dat deze onyx een Grieksch woord, dat hoorn beteekent, ter wijl de grondtekst „welriekende hoorn" heeft toch weer een plantaardige wortel zou zijn. Zeer populair is ook de these, dat onyx een schelp zou zijn, die een nardus geur had. De schelp zou aan een mensche- lijken nagel doen denken vandaar de naam. Op den Grooten Verzoendag nam de hoogepriester het wierookvat van het rook- offeraltaar en betrad hij het heiligdom om zich voor de Ark des Verbonds te plaatsen later nadat de Ark verdwenen was, be gaf hij zich in den tweeden tempel in het Allerheiligste, dat buiten dien dag nooit betreden werd. In de eene hand droeg hij het wierookvat, geopend, in de andere een lepel met reukofferande, kortheidshalve wierook genoemd niettegenstaande de eigenlijke wierook slechts een der samen stellende deelen was. Hij moest dit doen, opdat de opstijgende wierookwolken de Ark des Verbonds later de nis, die het Allerheiligste genoemd werd aan zijn nieuwsgierige blikken zouden onttrekken. Enkele malen toch had Jahweh zich gewaardigd om zich als een lichtgloed, de tsjechinah, te openbaren op de Ver bondskist, waarin de tafelen van de op Sinai gegeven Wet, tusschen de beide knie lende Cherubijnen in. Het was den leeken en den dienenden levie ten ten strengste verboden zelf te rooken in het heiligdom in onze kerken zal ook niemand het in zijn hoofd krijgen op eigen houtje wierook te gaan branden, niettegen staande dit in den eeredienst van het Nieu we Verbond alleen maar een ceremonieel is en geen offer. Coré, een man uit den stam van Levi dus voorbestemd voor den tem peldienst, zij het niet als priester en Dathan en Abiron, beiden uit den stam Ru ben, met 250 aanhangers uit de leidende mannen, eischten het recht op zelf te mo gen rooken, omdat zij zich minstens even heilig achtten als Mozes en Aaron. Met hun wierookvaten in de hand traden zij voor de Ark des Verbonds. In hun tenten terug, werden zij tot straf van hun hoovaardij door de aarde, die zich opende, verzwolgen. Zij, hun gezinnen en al hun goederen. Later zal koning Ozias zich aanmatigen zelf te mogen rooken. Niettegenstaande het protest van den hoogepriester Azariah en 80 gewone priesters deed de vorst dit toch Jahweh sloeg hem met een afschuwelijke melaatschheid, om hem te straffen voor de beleediging, Hem en zijn priesters aange daan. Maar niet alleen voor Jahweh rookte Israël hij ontzag zich niet te rooken voor Baalphegor, voor de asjera's de af schuwelijke Hermeszuilen en voor de teraphim. Deze laatste afgoden kwamen in verschillende vormen voor; de meest on schuldige was die van kleine afgodsbeeldjes, die meegedragen werden. Maar men had ook teraphim, die als volgt vervaardigd werden. Men doodde een pasgeboren kindje, verving de hersenmassa door een vulling van katoen, olie en zout en plaatste onder de tong een gouden plaatje, waarop gegrift de naam van een onzuiveren geest. Het geheel, tot mummie gedroogd, plaatste men in een nis waarvoor men lampen neer zette en reukwerk verbrandde. Niets demonstreert beter dan deze waar lijk duivelsche practijk hoe torenhoog Israël, opgeheven door de goddelijke open baring, uitstak boven de heidensche volken waartusschen het woonde. En in religie, en in zeden al struikelde het natuurlijk dik wijls genoeg wanneer het afweek van den rechten weg. Naast het eigenlijke rookwerk van het heiligdom, dat alleen door te verbranden de volheid zijner geuren afgaf, bezat Israël nog voor zijn tempeldienst een andere par fumerie de welriekende zalfolie, die het ook op goddelijk voorschrift had te berei den. Zie het boek van den Uittocht. Jahweh sprak ook tot Mozes, zeggende; „Neem uit de allerbeste aromaten 500 sikkels (gewicht) maagdenmyrrhe dat is myrrhe, die evenals maagdenhoning of honingzeem vanzelf uit de raat druipt, door den boom wordt af gescheiden zonder insnij - dingen te maken. De helft, zegge 250 sik kels, aromatische kaneel, 250 sikkels welrie kend riet, 500 sikkels cassia sikkels van het heiligdom (eiksikkels) en één hin olijf olie. Gij zult hiervan een olie maken voor de heilige zalving, een parfum samenge steld volgens de kunst van den parfumeur: dit zal de olie voor het heilig oliesel zijn." Wij gebruiken hier met opzet de woorden, die formeel juist alleen gelden voor het sacrament van het Nieuwe Verbond, maar ons inziens een juist inzicht geven in de heilige zalving van het Oude Verbond. Met deze zalfolie werden gezalfd de tent der samenkomst, de Ark des Verbonds, het reukoffer- en het brandofferaltaar, de hei lige kandelaar en het bekken der abluties of ritueele afwasschingen. Men zalfde er ook de hoogepriesters mee bij welke gelegenheid ze zoo overvloedig op hun hoofd werd uitgegoten, dat wij in de psalmen lezen, dat zij afdroop op hun baard en zelfs hun kleederen impreg- neerde. Deze gewoonte om de hoogepriesters te zalven schijnt nog te hebben bestaan ten dage van J. Chr. Het is een punt van dispuut of de konin gen ook met deze olie gezalfd werden. Vol gens sommige rabijnen hadden de konin gen uit David's huis inderdaad dit privi legie, maar anderen bestrijden dit, omdat Exodus uitdrukkelijk het gebruik van deze olie beperkt tot de priesters, nazaten van Aaron en het voor alle andere personen met nadruk en bedreiging verbiedt. Bij de bisschops- en koningswijding volgens den christelijken ritus vindt men belangrijke sporen van het oude Joodsche gebruik terug. De Heilige Schrift geeft ons wel op hoe de heilige olie was samengesteld, maar niet de bereidingswijze. Het valt niet gemakke lijk zich voor te stellen hoe men de hon derden sikkels vaste stof zou kunnen op lossen in één hin olijfolie. Wij scharen ons in dit geval aan de zijde van Maimonides, den geleerden rabbijn, die in de Xlle eeuw te Cordova leefde, die beweerde, dat men de specerijen in water uittrok en dit water met de olie zachtjes liet koken, totdat alleen de olie overbleef. Wat zeer aanne melijk lijkt. SAPIENS Naar wij vernemen zal het in de katholieke kunstenaarswereld welbekende echtpaar, de schrijver Pieter van der Meer dé Walcheren en zijn vrouw, Christine van der Meer de Walche ren-Verbrugghe, die de laatste jaren te Pa rijs woonden, half September zijn intrede doen in het religieuse leven. De heer Van der Meer treedt in de Sint Paulus-abdij te Oosterhout (N.Br.) en zijn vrouw in de abdij van Sint Cé cile te Solesmes. In den afgeloopen nacht is te 's Gravenhage na een zeer korte ongesteldheid overleden de bekende kunstcriticus en letterkundige Henri Borel, die sinds 1916 aan het dagblad „Het Vaderland" verbonden was. Voordien was de heer Borel vele jaren in Indië werkzaam als tolk voor de Chineesche taal. In 1911 werd hem de persoonlijke titel van adviseur voor Chineesche zaken toegekend. Tal van wijsgeerige taalkundige studies, zoo mede boekwerken, verschenen van zijn hand. PASTOOR NIEUWENHUIJSEN Dinsdag hebben de parochianen van de H. Hartkerk, in de wandeling genoemd de „Von- delkerk", afscheid genomen van hun schei denden kapelaan H. Nieuwenhuijsen. Dat hij zich vele vrienden gemaakt had onder alle ran gen en standen in de parochie, bleek uit de geweldige opkomst van vele parochianen op den afscheidsavond, die gegeven werd in Huize „De Liefde". De ruime zaal was werkelijk tot in de uiter ste hoeken bezet, toen Pastoor Nieuwenhuijsen binnen kwam en hem door het Dameskoor van de Maria-Congregatie een meerstemmig wel komstlied werd toegezongen. Welkom geheeten uit naam van alle parochia nen door den heer Ed. Weegenhuise en toege zongen door het parochiale zangkoor, werden hem hartelijke woorden toegesproken door be- stuursafgevaardigden van verschillende paro chiale corporaties, die zoo dikwijls de goede zor gen van hem hadden ondervonden, o. a. van de Verpleegsters-sociëteit en de beide jonge lingen-congregaties door hem opgericht. Daarna kwam het voornaamste van den avond: een korte revue in vier tafereelen, voor gedragen door enkele leden der jongemannen- congregatie, onder leiding van twee heeren pa rochianen. De revue, die zeer aanschouwelijk voorstelde het bouwen van een nieuwe pasto rie in Vijfhuizen, maakte duidelijk de bedoe ling, waarmee de parochianen hun dankbaar heid wilden toonen aan Pastoor Nieuwenhuij sen door bij te dragen in de onkosten voor de noodzakelijke verandering van de huisvesting van Vijfhuizens herder. Het slot kwam dan ook met de bezorging van een oorkonde, die de namen van de schenkers vermeldde, waar na hem een couvert met inhoud werd over handigd. Zeer bewogen door zulk een groot bewijs van genegenheid en dankbaarheid, dankte Pastoor Nieuwenhuijsen, vooral de vier heeren, die zoo spontaan voor de inzameling der bijdragen hadden zorg gedragen en de twee heeren, die op zulk een origineele wijze de aanbieding van het cadeau hadden bedacht en uitgevoerd. Nadat ieder der aanwezigen in de gelegen heid gesteld was persoonlijk afscheid te nemen van Pastoor Nieuwenhuijsen, werd hem een lied van afscheid toegezongen. Onder luid hoera-geroep van velen, reed een auto hem weg van zijn vele vrienden. Zoo nam „De Vondel" afscheid van een priester, die door zijn priesterlijk werk de sym pathie van allen verdiende.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1933 | | pagina 2