Massa-mensch of christen-mensch
SOCIALE RETRAITE TE
BERGEN
mm
MARKTEN
WOENSDAG 11 OCTOBER
Persoonlijkheidsbesef
„Wij katholieken willen een staat
kundige democratie en passen
voor dictatuur," aldus pa
ter dr. D. Beaufort
De mensch en het
Christendom
De mensch los van God
De mensch en de economie
DE TWEEDE DAG
Mensch en machine
De mensch en de Staat
Ernstige waarschuwing
De massa-mensch van commu
nistische, nationalistische en
fascistische stelsels
De mensch en de kunst
DE DERDE DAG
Reactie tegen den
massamensch
„Terug naar den mensch
Rede rector Bots
EEN SLAGER TROUWT
VOETBAL
S.C.A.Beverwijk 15
ZandvoortLaakkwartier 71
HalfwegZeemèeuwen 10
ZWEMMEN
INTERNATIONALE ZWEM- EN
POLOWEDSTRIJDEN
WIELRENNEN
,De Kampioen'
463e STAATSLOTERIJ
Nieten
STAAT VAN BESOMMINGEN
MARKTBERICHT
RIJKSVISCHAFSLAG
Van Zaterdag tot en met Dinsdag zijn in
het Retraitehuis te Bergen de Studiedagen van
den Ned. R. K. Volksbond gehouden. De be
langstelling voor deze sociale retraite was zoo
groot, dat voor velen van de bijna 150 deelne
mers voor den nacht buiten het Retraitehuis
onderdak moest worden gezocht.
Zaterdagmiddag heeft de voorzitter van den
Ned. R. K. Volksbond, de heer v. d. Akker,
deze zoo belangrijke dagen voor de plaatselijke
leiders der katholieke arbeidersbeweging ge
opend met een korte rede, waarin hij wees op
de groote belangrijkheid van het te behandelen
onderwerp.
Naar menscheiyk inzicht staan we thans in
een tijdperk der ineenstorting van een we
reldorde. De mensch meende, in z'n groot
heidswaan van de volmaakte techniek, het we
reldgebeuren te kunnen leiden alleen met eco
nomische berekeningen en technisch vernuft.
Dpch menschen zijn geen machines en een
samenleving zonder liefde is geen woonplaats
meer voor menschen.
In de maatschappij is de mensch doel en
middelpunt. Willen wij de van haar eigenlijke
doel los gerukte maatschappij gaan hervormen,
dan moet de groote beteekenis en de juiste
plaats die den mensch daarin toekomt, ons
duidelijk voor oogen staan.
Als eerste inleider sprak dien middag pas
toor W. NOLET uit Amsterdam over
Deze spreker wees op de groote grondwaar
heid, dat het levensdoel van alle menschen
en van ieder afzonderlijk is God te verheer
lijken. Wil er in de maatschappelijke orde iets
nieuws komen en iedereen wil vandaag „iets
nieuws" dan zal dat nieuwe, om goed te
zijn, toch nooit met deze grondwet in tegen
spraak mogen zijn.
De wetten van God zijn geen beperking van
de menschelijke vrijheid. Integendeel zij vor
men voor den mensch een practisch hulpmid
del bij het bereiken van zijn levensdoel. In het
bereiken van dat doel bestaat er een gemeen
schap in Christus, hetgeen niet wegneemt, dat
we ieder onze persoonlijke verhouding tot God
hebben.
Dit is een der onvervreemdbare rechten van
den mensch, waaraan geen enkele staatsvorm
raken mag.
Geheel aansluitend aan deze inleiding, was
de rede, die prof. P. J. M. HESKES van War
mond Zondagochtend heeft gehouden over
De mensch los van God bestaat feitelijk niet,
aldus spr., wel bestaat de mensch die zich
verbeeldt los van God te zijn, eigen heer en mees
ter te wezen. De mensch los van God is een
armzalige fictie.
Toch doet helaas de groote massa, alsof ze
mee God niets te maken heeft.
Het moet echter een fatale mislukking zijn
en blijven als de mensch zich poogt los te ma
ken van God.
Er is geen grooter dwaling geweest dan die,
welke de vermindering der menschelijke per
soonlijkheid aandeed en den mensch als den
van God vrijen mensch predikte. De straf
voor die dwaling is geweldig geweest.
Het individualisme is de groote oorzaak van
onze ellende.
Het programma voor den Zondag was niet
zoo uitgebreid, zoodat dien dag alleen nog aan
het woord kwam mr. M. M. G. Th. DE KORT uit
Bussum, die zich tot taak had gesteld te spreken
over
Deze inleider merkte op, dat wat het spraak
gebruik onder „economie" verstaat geenszins
identiek is met de economische wetenschap. Eco
nomie is slechts betrekkelijk autonoom, zij staat
in een hiërarchische verhouding tot de moraal.
Een economische wetmatigheid leert ons wat in
de volkshuishouding kan of niet kan, terwijl de
wetten van de moraal zeggen of iets behoorlijk
is of niet.
Van dit standpunt uit belichtte spr. verschil
lende practische punten. Juist door de opkomst
van de economische wetenschap in een periode
waarin het liberalisme .en individualisme hoogtij
vierden, heeft deze wetenschap een liberaal ca
chet verkregen, welke haar geheel van de wer
king der moraal heeft losgemaakt.
Het is de hoogste tijd, aldus besloot spre- -
ker, dat wij alle pogingen en wenschen om
trent socialisatie en corporatieven staat op
vangen en in de banen leiden aangewezen
door de encycliek „Quadragesimo Anno".
Willen wij niet uitgeschakeld worden, dan
mogen we thans geen oogenblik meer ver
liezen.
Maandagmorgen was MAX VAN POLL de eer
ste spreker, die een inleiding hield over de ac-
tue.ele kwestie
Zijn de juiste verhoudingen tusschen mensch
ën machine in onzen tijd in acht genomen? al-
du£ vroeg spr. Wordt
de machine dienst
baar gemaakt aan den
mensch, of omgekeerd?
Kan de hedendaag-
sche rationalisatie-me
thode in overeenstem
ming gebracht worden
met de juiste verhou
ding tusschen mensch
en machine?
Theoretisch is dit
zeker mogelijk, doch
uit verschillende on
derzoekingen van de
rationalisatie is dulde-
,k gebleken, dat in
vele gevallen de juiste verhouding tusschen
mensch en machine werd verloren en de eerste
feitelijk tot slaaf, tot aanhangsel van de laat
ste werd gemaakt.
Wat we nu zien is de orde der dingen op
haar kop. Practisch gaan millioènen menschen
in den eeredienst van de machine op.
De eenige conclusie hieruit is, dat een op
lossing van de huidige sociale en economische
problemen anders dan op christelijken grond
slag niet denkbaar is»
>L J. M. van PoU
Henri Hermans
Aan pater dr. D. BEAUFORT O. F- M.
was hierna de taak te spreken over
een onderwerp, dat, zooals spreker zeide, op
deze studiedagen bijzonder op zijn plaats is-
Na duidelijk te hebben uiteengezet, wat de
staat is en welk doel hij moet nastreven, ver
volgde spr. Thans bestaat er groot gevaar dat
de staat gaa^t misdoen tegen de subsidiaire
werkzaamheid; de burgers noch de gezinnen mo
gen geheel opgaan in den staat, wat de indi
viduen door eigen initiatief kunnen tot stand
brengen en wat kleinere instellingen (organen)
kunnen doen, mag niet aan hoogere lichamen
worden overgedragen.
Mits aan de eischen van rechtvaardigheid en
algemeen belang voldaan wordt, behoeft het
katholicisme tegen geen enkelen staatsvorm
afwijzend te staan.
Zoowel bü het fascisme in Italië als bij het
Nationaal-Socialisme in Duitschland is de
juiste verhouding van individu tot staat zoek.
Bij het gecoquetteer in ons land, waar
zoo lang gestreden is voor vrijheid, ook in
onze kringen met den sterken man, mogen
zij zich wel eens bedenken op welke be
ginselen die sterkte steunt en waar zij
heendrijft. Het zijn sterke beenen, die de
alleenheerschappij kunnen dragen. Wij ka
tholieken willen in ons vaderland daarom
een gezonden volksinvloed, wij willen een
staatkundige democratie en passen voor
dictatuur en tyrannie-
Wij kunnen instemmen met den roep
om een sterk gezag, mits het de natuurlijke
rechten en de persoonlijkheidswaarden
waarborgt, gecontroleerd door een deskun
dige onpartijdige volksvertegenwoordiging.
De derde inleider was Maandag het Tweede
Kamerlid HENRI HERMANS, die sprak over
Spr. gaf een juiste uiteenzetting van de be
grippen „massa" en „gemeenschap".
In de georganiseerde massa verliest de
mensch zijn waardigheid De massa-mensch is
het tegendeel van den socialen mensch, hij
gelijkt meer op den gesocialiseerden mensch.
Voor het sociale ontbreek; hem de vrijheid.
Innerlijk en uiterlijk.
persoonlijkheid. Hij draagt zijn bezit en zijn
waarde in de eerste
plaats in zich zelf. Hij
zou ook voor zichzelf
alleen kunnen bestaan.
De moderne dwalin
gen, het moderne hei
dendom, zijn een
kweekbodem van den
massa-mensch. Geen
gemeenschap is moge
lijk zonder de bezie
ling van het christen
dom.
De massa-mensch is
overigens geen ver
schijnsel van den hui-
digen tijd alleen-
Thans hebben we te maken met een massa
verschijnsel: het proletariaat, waarvan zekere
partijen profijt willen trekken.
Tegen het persoonlijkheidsideaal van het
christendom wordt in Rusland gecultiveerd een
mensch, die collectief leeft en denkt, gevoelt
en streeft. Elk overblijfsel van persoonlijk
leven moet verdwijnen. Economie is de hoofd
zaak-
Tegenover deze heidensche, materialistische
wereld, kon het christendom niet de sterkste
reactie worden. De sterkste reactie was het fas
cisme, welks leiders een beweging deden ont
staan, welke het tegendeel was van democratie.
Dit systeem brengt onderdrukking van rechten
en vrijheden, en wat de leer van het fascisme
bedenkt als persoonlijkheidscultuur, is reeds
aanstonds ontaard in de oude dwaling van het
individualisme.
De laatste inleider was Maandag Antoon
van Duinkerken, die sprak over:
Spr. beschreef de cultuur als een gevolg
van het redelijk bedwang, dat de mensch
oplegt aan de natuur, die hem vijandig is ge
worden sedert de verdrijving uit het para
dijs. Niet alleen de aarde, de elementen, de
gewassen en de dieren moet de mensch door
zijn cultuurvermogen aan zich onderwerpen,
doch ook de hartstochten en strevingen, wel
ke behooren tot zijn eigen aard, dient hij door
de rede te beheerschen. Dit is een eisch der
natuurwet, die ook voor de heidenen geldt.
Door deze persoonlijkhetdscultuur ontstaat
de innerlijke harmonie van het individu, en
deze is grondslag van de innerlijke harmonie
der samenleving (maatschappij).
Het natuurbedwang komt tot bloei door de
vormkracht, die ten grondslag ligt aan de
schoone kunsten. Zij vormen als het ware den
bovenbouw der natuurlijke cultuur.
Wat is echter het doel der cultuur, zooals
de katholiek het beziet? De natuurlijke cul
tuur is een veredeling van het natuurlijke le
ven tot den hoogsten natuurlijken graad.
De volmaaktheid treedt eerst in, wanneer
dit natuurlijke cultuurleven wordt geadeld tot
bovennatuurlijk leven door de genade. Cul
tuur is voorbereiding, doch onmisbare voorbe
reiding.
Verschillende aanwezigen maakten gebruik
van de gelegenheid tot gedachtenwisseling,
waarbij het vraagstuk van kunstenaar en sa
menleving ter sprake kwam en in het bijzon
der de practische vraag werd bezien: Hoe
brengen wij de kunst nader tot de arbeiders!
De Weleerw. pater C. van Gestel O. P. uit
Leuven wees er cp, hoe de reactie tegen de
miskenning van de menschenwaarde uitbreekt,
niet slechts binnen het Christendom, maar ook
daarbuiten en wel in eer markante verschijnse
len als b.v. jeugdbeweging religieus socialisme.
Spr. geeft voorts een beschouwing over het
socialisme, dat volgens Marx komen moest en
groeien meest in de kapitalistische orde. Het
uitblijven van de voorspelde socialistische toe
komst heeft echter de geesten verslapt en ge
leid tot het steeds meer instellen van de socia
listische daad.
Door de krachten van den persoon te misken
nen en den mensch slechts te beschouwen als
een element in het productieproces, heeft het
socialisme de diepste bronnen van energie en
levensvernieuwing dicht gestopt.
Het huidige socialisme moet daarvoor boeten
en zijn edelste geesten roepen om herstel van
de waardigheid van den mensch, om de vor
ming en de krachten van de persoonlijkheid.
Spr. doelt op de z.g. cultuur- en religieus-socia
listen. Uitvoerig gaat spr. deze beweging na,
waarbij hij bij de verschillende hoofdfiguren
even stilstaat.
Het gevaarlijke van deze bewegingen is, dat
het den weg om tot ons te komen verlengt; zij
die deze beweging volgen, zijn als de verloren
zoon, die pas tot het vaderhuis terugkeert, als
hjj niets meer bezit en verhongert.
Bijzondere aandacht schenkt spr. voorts aan
de jeugdbeweging der socialisten; zoolang het
Marxisme overheerschend was in het socialis
me, had het geen of weinig belangstelling voor
de .jeugd en het onderwijs; tenzij in eng-partij-
politieken zin. Thans is dit anders en hebben
de socialisten de noodzakelijkheid der persoon
lijkheidsvorming ingzien; niet zagen zij de sou-
vereine waarde van den persoon, die aan de ge
meenschap wordt geofferd of wien hoogstens
een zekere zelfstandige waarde kan beloofd
worden in de toekomstige sociale gemeenschap.
Nergens vinden we in hun jeugdbeweging een
bewuste behoefte aan of aansluiting bij Gods
dienstige waarde.
Daartegenover staat de katholieke jeugdbe
weging, gedragen door een machtig idealisme
en geleid en gediend door een scherpe werke
lijkheidszin
Na deze inleiding volgde een levendige dis
cussie, waarbij pater van Gestel de gestelde
vragen uitvoerig beantwoordde.
Over dit onderwerp sprak de Weleerw. pater
Dr. G. Vrijmoed O.F.M. uit Delft, die betoogde,
dat het liberalisme zich zelf overleefd heeft
zonder de persoonlijkheid van den mensch te
redden. De bestaande organisaties alleen hebben
de persoonlijkheid van den mensch ook niet
veilig kunnen stellen. De klassestrijd werd ge
predikt, een strijd waarover een Christen slechts
met weerzin denken kan. Veel kunnen we van
het socialisme verdragen, maar dat het de
klassestrijd predikte en aanvaardde is zijn
grootste zonde.
Het socialisme heeft 'den klassestrijd niet ge
maakt of uitgedacht; het heeft dezen strijd
aanvaard, nadat hij er reeds in feit en beginsel
was; klassestrijd ligt op den bodem van elke
liberale volkshuishouding. Het liberalisme is
daarom de oorzaak van den klassestrijd.
Ook onze organisaties zijn georiënteerd naar
het recht van den sterkste.
De massa-organisatie schakelt de persoonliik-
heid uit; de macht van een organisatie is niet
te oordeelen naar ledental of contributie op
brengst. Zonder organisaties zou er van per-
soonlijkheidscultuur nog veel minder terecht
zijn gekomen; niet zoo zeer de organisaties,
maar de leden ervan zelf hebben de per
soonlijkheidecultuur uit het oog verloren. Zij
beschouwden de organisaties meer als een vei
lige kazemat dan als een uitkijktoren, van waar
uit de persoonlijkheidscultuur overzien wordt.
We moeten onze organisaties op- en ombou
wen tot lichamen, waarin de persoonlijkheid van
den arbeider meer tot haar recht komt; voorts
moeten we meer op ons zelf gaan letten.
We moeten komen tot zelfkennis en zelfbe
wustzijn, die onzen geest hooger opvoeren. Per
soonlijkheid is bewuste zelfkennis en bewuste
zelfbestemming. Onze maatschappij vraagt om
persoonlijkheden in den Christelijken zin van
het woord; de leekenapcstelen en sociale wer
kers, die zich zelf zijn, worden alleen en uitslui
tend geboren, als ze verwekt worden door den
geest van het Evangelie. Dat is de geest van
liefde, van liefde tot elkander, die ds hoogste
bloei is van persoonlijkheidscultuur Ook St.
Paulus hamert herhaaldelijk op dit aambeeld;
het is de les waar het Evangelie van vol is. St.
Paulus verwerpt alle andere cultuur, die niet is
van de liefde.
Niet de liefde voor onze organisatie alleen,
de liefde van mensch tot mensch moeten we
bezitten en beoefenen; de liefde die alles over
wint, die alles vermag.
De cultuur van de begeerte en de'cultuur van
de liefde vechten om den voorrang; de eerste is
die van liberalisme, communisme en socialisme;
de andere is die van het Christendom. Daartus-
schen moeten we kiezen; vooral nu deze cultu
ren lkander dreigen te verpletteren en alles wat
daar tusschen ligt ineen zullen doen storten.
Onze organisaties hebben een kracht, die de
wereld niet bezit, de liefde.
Naarmate de naastenliefde groeit, naar die
mate groeit in ons de persoonlijkheid. Door ons
te offeren voor de gemeenschap komt onze per
soonlijkheid tot bloei; wie z'n ziel verliest, zei
Christus, zal ze vinden.
In de middagvergadering sprak als laatste
inleider Rector Bots uit Amsterdam, die met
applaus werd begroet. Spr. gaf een terugblik
over de verschillende gehouden inleidingen,
welke wezen op het gevaar, waar de mensch in
verkeert, temidden van deze wereld.
Deze lessen hebben geboeid en we zijn aan
gegrepen door den nood dezer tijden. Het S.O.S.
van den zeeman is de noodkreet van heel de
menschheid geworden.
Daarbij komen we tot de vraag: Meester wat
moeten we doen? En het antwoord daarop zegt,
dat we edelmoedig moeten zijn en offers moeten
brengen.
Juist in dezen tijd van groote wereldhervor
mingen toont het socialisme, de consequentie
van het liberalisme zijn groote machteloosheid.
Met den Kleinen Dolfus zegt spr. dat het thans
gaat om de toepassing van de Christelijke be
ginselen in de maatschappij; maar met Dolfuss
doet spr. dan ook op ieder een beroep, om zijn
katholicisme waarlijk te beleven. Daarin ligt de
kern van onze persoonlijkheid. Wil men de we
reld hervormen aldus zei Tolstoi waarschu
wend dan zal men eerst z'n eigen geestelijk
leven moeten opvoeren tot 't hoogst bereikbare.
Met Dr. Sonnenschein wijst spr. erop dat 'n or
ganisatie iets anders moet zijn dan manifestatie
naar buiten; op de eerst.e plaats ordening door
zielekracht. De organisatie moet worden opge
bouwd uit leden, die ieder voor zich strijders zijn
voor Christus.
Hoe komen we aan zulke strijders? Op deze
vraag geeft Q. A. het antwoord; daarin wordt
gezegd, dat aan de ordening van het maat
schappelijk leven de individueele ordening en
hervorming moet voorafgaan. De weg hiertoe is
de kernvorming; dit, sluit in da vorming van den
geest en de ontwikkeling van het nart. Voor
het eerstgenoemde is er gelegenheid genoeg, als
er maar gebruik van gemaakt wordt; bij kern
vorming wil spr. de vorming van den geest dan
ook niet het zwaartepunt doen zijn; dit wil
spr. leggen in: de vorming van het hart.
Het initiatief voor de kernvorming moet ge
nomen worden door den plaatselijken Geeste
lijken Adviseur. Deze kernvorming past in het
raam der organisatie. De arbeid van de kern
moet gericht zijn op de sociale groepsgenooten.
De vorming van de kern moet voorafgegaan
worden door de vorming van de leden zelf. Voor
alles moet dat zijn een Godsdienstig-zedelijke
vorming, waaraan nog veel te weinig gedaan
wordt.
Na die vorming zal er in de ziel iets gerijpt
zijn, dat hem voor zijn taak gereed heeft ge
maakt. Die taak moet niet zijn het groote op
zienbarende werk, maar het nederige en alle-
daagsche werk, waar overal en altijd gelegen
heid voor is. Dit werk zal de organisatie doen
kennen als een levend organisme. Als deze kern
vorming in onze rijen aldus tot stand kwam,
zou er een groote stap bereikt zijn op den weg,
die leidt tot den beteren mensch, tot een betere
maatschappij (applaus).
Hierna volgde sluiting..
Een Schotsche slager, die dezer dagen in het huwelijk trad, werd door zijn collega's
op deze origineele manier gehuldigd
Op een zeer effectvol terrein doch onder
zeer goede leiding van scheidsrechter N. de
Levie heeft Beverwijk haar tweeden uitwed
strijd met sprekende cijfers gewonnen.
Beverwijk doet nu' den aftrap onmiddellijk
een aanval op het S.C.A.-doel, waar een der
achterspelers niets anders weet te doen dan
den bal uit hej; doel te slaan. Penalty. Deze
wordt door Kuijer ingeschoten, doch de keeper
slaat den bal terug, en dan opnieuw ingescho
ten redt dezelfde achterspeler door hands te
maken; weer penalty, doch deze wordt ver
naast geplaatst. De Wijkers zijn hierdoor niet
ontmoedigd en vallen geregeld en goed aan,
doch het duurt nog ruim een kwartier alvorens
Kuijer Sr. een goed doorgespeelden bal in het
S.C.A.-doel plaatst: 01. Het spel van S.C.A.
kan niet halen bij dat der Wijkers, doch hun
verdediging houdt kranig stand, tot 10 min.
voor de rust een S.C.A.-speler weer den bal
met de hand bewerkt en Teeling deze kans
onberispelijk in het S.C.A.-doel plaatst: 02.
Na de rust heeft S.C.A. windvoordeel en zijn
daardoor ook iets sterker. Bü Beverwük moet
Kuijer Sr. het veld verlaten en wordt vervan
gen door Vessies. Vrü spoedig maakt S.C.A.,
gesteund door den wind, van een kleinen blun
der van Beverwük's keeper gebruik om op so
lide wüze den achterstand te verkleinen: 12.
Dit geeft den Amsterdammers weer moed en
werkelük gaat de strüd eenigen tüd gelijk op,
totdat ongeveer 25 min. in de tweede helft de
middenvoor van Beverwük door flink doorzet
ten den stand op 13 weet te brengen. Het
is nu met de gastheeren gedaan. Beverwijk
neemt het spel geheel in handen en 5 min.
later is de stand 14. Nog geeft de thuisclub
niet op, doch als de middenvoor van Beverwük
een ondeelbaar oogenblik eerder bü den bal is
dan de keeper, maakt hü op solide wijze 15.
Nog 10 min. zijn te spelen. Welke moeite beide
partijen zich ook geven, doelpunten komen er
niet meer en als de heer Levie inrukken blaast,
heeft Beverwijk door sprekende cüfers haar
meerderheid uitgedrukt.
Zandvoort opent het spel en de eerste aan
val wordt door Laakkwartier goed opgezet.
Scheffer weet echter door tijdig uitloopen in
schieten te voorkomen. Nadat de eerste aanval
van Zandvoort op buitenspel is gestrand, schept
Luiting een fraaie kans, maar Schuiten schiet
voor open doel over. Nogmaals weet Scheffer
een hoogen voorzet onschadelük te maken. Dan
volgen eenige wederzüdsche aanvallen, waarbü
Zandvoort de meeste kansen tot doelpunten
heeft. Ten slotte gelukt het Schuiten, nadat hij
ettelüke malen gefaald heeft, Zandvoort de
leiding te geven: 10.
In de tweede helft loopt Laakkwartier hard
van stapel. Zandvoort antwoordt met pittige
tegenaanvallen en goed open spel en zonder
inzinking van de tegenpartij wordt de score
opgevoerd tot 6—0, resp. door A. Weber, A.
Molenaar, Schuiten en v. d. Bos. Na onver
moeide pogingen gelukt het Laakkwartier uit
een corner tegen te scoren. Tenslotte maakt
Weber met een goed schot er 71 van.
Zeemeeuwen trapt af en zit direct op het
doel van Halfweg. De bal wordt ingeschoten,
de keeper laat dezen vallen, maar een der
backs weet het leder nog uit het doel te trap
pen. Daarna volgen een reeks aanvallen van
Halfweg, maar de verdediging van Zeemeeuwen
weet voorloopig deze onschadelük te maken.
De linksbuiten van Halfweg maakt dan in
buitenspelpositie het eenigste doelpunt van den
wedstrüd. Wel krügt de keeper van Halfweg af
en toe een hard schot te verwerken, maar deze
kwüt zich goed van zü'n taak.
In de tweede helft zet Zeemeeuwen er een
schepje op, maar ook Halfweg laat zich niet
onbetuigd. Het spel wordt stevig, maar de ver
dedigingen blüven verder de voorhoeden de
baas.
Dinsdagavond vonden in de Badinrichting
„De Regentes" te Den Haag internationale
zwem- en polowedstrijden plaats, welke geor
ganiseerd waren door de vereeniging Z. I. A. N.
De resultaten waren als volgt:
100 M. vrije slag dames seniores: 1. Willy
den Ouden (R.D. Z.) 1 min. 7 4/''5 seo 2.
Puck Oversloot (O.D. Z.) 1 min. 113/5 sec.;
R. Mastenbroek (O. D. Z.) 1 min. 13 sec.
Idem heeren: 1. J. C. Scheffer (D. J. K.) 1
min. 2 4/5 sec.; 2. W. Delwel (R. Z. C.) 1 min.
3/5 sec.; 3. E, Verweer (Z. I. A. N.) 1 min.
3/5 sec.
100 M. schoolslag dames: 1. G. Brouwers
(R. D. Z.) 1 min. 26 3/5 sec.; 2. C. Luyke (S.
C.) 1 min. 34 4/5 sec.; 3. E. Richter (idem)
min. 36 sec.
Idem heeren (internationaal)1. L. Kor-
pershoek (R.E. C.) 1 min. 19 3/5 sec.; 2. A-
van Kalken (D.J.K.) 1 min. 19 4/5 sec.; 3. J.
van Woerkom (S. Z. O.) 1 min. 20 sec.
x 50 M. wisselslag estafette voor dames:
R. D. Z. met de dames Baumeister, Brou
wers en den Ouden in 1 min. 49 4/5 sec.
Idem voor heeren: 1. H. Z. enP. C. met In-
genluyff, van Aelst en Rikkers in 1 min. 40 1/5
sec-, na loting; 2. D.J.K. (zelfde tüd); 3. S.I.
N. in 1 min. 40 4/5 sec.
Schoonspringen heeren: 1. De Haas (Z.I.A.N.)
_j.81 pnt.; 2. Hegi (Z.I.A.N.) 42.22 pnt.; 3.
Hessels (Z.I.A.N.) 39.36 pnt.
j X 50 M. vrije slag estafette voor dames:
r. d. Z. met de dames Hoogeweg, Timmer
mans, Baumeister, Brouwers en den Ouden in
A. 1
63.8
2 min. 44 sec.; 2. O. D. Z. in 2 min. 46 sec,;
3. H. Z.enP. C. in 2 min. 58 4/5 sec.
10 x 50 M. estafette vrije slag heeren: 1.
H. Z.enP. C. in 5 min. 2 2/5 sec.; 2. Z.I.A.N.
in 5 min. 12 sec.; 3. R. Z. C. in 5 min. 213/5
sec.
Waterpolo: Z.I.A.N. II—R.Z.C. I 4—0;
Z. I. A. N. IRoyal Ghent Swimming Club
(Gent) 4—4.
De H. S. V. „De Kampioen" hield een
wedstrijd over 100 K.M. Ondanks het slechte
weer was de opkomst 'zeer goed. Wel een be
wijs dat onze jongens uit het goede renners
hout gesneden zijn.
A en B reden samen. De uitslag was: 1 J.
ten Boom 3 uur 8 min. 38 sec.; 2 Hessels 3 uur
10 min. 4 sec.; 3 Groot 3 uur 13 min. 45 sec.
Door het slechte weer kwamen er eenige val
partijen voor, doch die liepen nog al goed af.
Ook was er nogal pech, waardoor Rüneveld en
Wester moesten opgeven. Bü'zonder dient ver
meld het rijden van den Alkmaarder Groot,
die voor het eerst in deze klasse meereed en
ondanks valpartüen en rüwieldefect zich nog
derde wist te plaatsen. Een rijder waar we nog
veel van verwachten.
De uitslag der C-klassers, welke 50 K.M.
reden, was als volgt: 1 v. Tiel 1 uur 31 min.
42 sec.; 2 v. Es 1 uur 33 min. 2 sec.; 3 Drost en
4 Th. v. Egmond 1 uur 34 min. 30 sec.
Ook in deze categorie werd zeer snel ge
reden en verdient het rüden van v. Tiel zeer
zeker büzondere vermelding, daar hü met
flinken voorsprong aankwam.
Vrüdag reden onzen korte- en lange af
stand-kampioen tegen elkaar om den titel va?
clubkampioen 1933. Het was een buitengewoon
spannende strüd, die door W. Metz werd ge
wonnen met pl.m. 200 M. voorsprong op J. ten
Boom. Een prachtige prestatie van Metz, die
dit jaar ook reeds op den titel kampioen van
Noord-Holland wist beslag te leggen.
AMSTERDAM, 11 Oct. Veemarkt. Ter vee
markt waren heden aangevoerd: 329 vette kal
veren, „e kw. 5565, 2e kW. 4552, 3e kw.
3540 ct. per Kg, levend gewicht; 33 nuchtere
kaiveren f 48 per stuk; 347 varkens, vleesch-
varkens, wegende 90—110 Kg. 45—46; zware
varkens 4344; vette varkens 4142 ct. per
Kg. slachtgewicht. 3 wagons geslachte runderen
uit Denemarken.
Marktverloop. Vette kalveren iets minder aan
voer, prü'zen beduidend hooger. Varkens geringe
aanvoer, betere handel, prijshoudend.
AMSTERDAM, 10 Oct. Visch. Aangevoerd door
2 motorbotters benevens consignatiezendingen.
Afgeslagen aan de Gemeente Vischhal De Ruij-
terkade, Amsterdam. Besomming der botters
312.70397.79. Handschol per kist 10.00-12.00,
kleine Schol 5.508.00, Tarbot per K.G. 0.42,
groote Tongen per K.G. 0.95, middel Tongen per
K.G. 0.650.75, kleine Tongen per K.G. 0.65. Uit
de hand verkocht op het buitenterrein: Aal per
pond 2437 cent. Bot per pond 1520 cent,
Harder Bokking per 100 stuks 2.252.75, Garna
len 4.00—5.50 per 25 K.G.
BROEK OP LANGENDIJK, 11 Oct. 60.000
K.G. aardappelen: Schotsche muizen ƒ0.50
0.70; Eigenheimers ƒ2.10; Blauwe Eigenheimers
ƒ2.10; Bevelanders ƒ2; 1000 K.G. wortelen
ƒ1.80; 25000 K.G. Roode kool 1—1.80; 20000
K.G. gele kool ƒ1; 24000 K.G. vroege witte kool
ƒ6.401.25 7000 K.G. Deensche witte kool
ƒ0.701.20; 19000 K.G. uien: gele uien ƒ1.60
2; bele drielingen ƒ0.800.90; gele nep ƒ2.40
2.60; 700 K.G. slaboonen ƒ5.10—1150; 7800 K.G.
bieten ƒ0.601.30; 1000 K.G. rammanas ƒ2.20
—2.30; 6200 stuks bloemkool 1 1.505.30; 2
0.75—1.50.
BLOKKER, 9 Oct. „Op Hoop van Zegen"
Andilvte 1.50. Bloemkool I 2.10—3.30, idem II
1.50—2.20, Gele kool 1.001.10. Putjeskool 1.00
1.50, Roode kool 1.001.50, Transp. 18.00
21.00, Soldat 7.7017.00, Maagdenperen 6.00
9.10. Wijnpeer 8.409.50, St. Germain 5.00
16.00, Spinazie 3.00, Calvil 7.409.00, Slaboonen
4.20—5.30, Snijboonen 15.00—17.00. Wortelen
2.203.50, Conference 12.0017.70, Bonne Louise
17.00—28.00, Br. Clay 8.10—10.20, William 7.00—
12.80. Jac. Lebel 7.009.30, Legipont 14.0019.00,
Merode 6.00—8.00, Br. Hardy 12.00—22.00, Elza
10.8012.10, Druiven 21.0026.00, Meloenen
13.00—16.00, Noten 18.00, Tomaten 2.105.00,
Bellefleur 3.004.10, Boerengroen 4.806.00, Br.
Seedling 7.409.00, Conseiller 6.909.10, Gieser
Wildeman 7.409.10, Goudreinet 6.7011.40,
Gratiool 4.405.10, Kleermaker 5.406.10, Pr. v.
Engeland 6.007.20, Winterjannen 4.005.80,
Zoete Ermgaard 8.409.50, Eva Baltet 8.20
18.00, Nouveau Poiteau 5.709.30, Calebas 6.70
13.60.
HOOGKARSPEL, 10 Oct. „De Eendracht"
Bloemkool: le soort 1.10—2.90, 2e soort 0.80
1.50, 3e soort 0.751.50. Gele kool 1.00. Slaboo
nen 0.50. Bieten 0.60. Uien 0.401.15.
HEILOO, 9 Oct. Veilingsver. „St. Willibrordus".
Aardbeien 0.160.17 per doosje. Andijvie 0.30
1.10, Kropsla 0.90—2.80, Komkommers 1.202.30
per 100. Tomaten 0.020.05, dubb. Stamslaboo-
nen 0 040.10, idem enkele 0.050.08, Snijboo
nen 0.060.17, Spruitkool 0.03—0.09 per K.G.
Meloenen 0.080.17 per stuk. Wortelen 0.38
0.45 per 10 bos.
LEIDEN. Coöp. Groenten-, Fruit- en Bloemen
veilingver. „Leiden en Omstreken" Andijvie
0.500.90, Kroten 1.001.40, Komkommers 1.00
3.50, Bloemkool I 2.80—5.80, idem II 1.502.00,
Roode kool 1.503.60, Savoye kool 2.504.00,
Groene kool 0.702.40, Meloenen 1.0015.00, Pe
terselie 0.50—0.80, Prei 0.80—1.80, Kropsalade
0.503.50, Selderie 0'.500.90, Knolselderie 1.00—
1.80, Wortelen 2.00—5.10, per 100 stuks. Kroten
1.00—1.90, Kroten, gek. 5.00—8.00, Snijboonen
5.00—22.00, Stokboonen 2.00—24.00, Pronkboonen
2.00—3.00, Stamboonen 2.00—14.00. Boerenkool
1.50—1.90, Postelein 3.00—7.00, Spinazie 2.00—
7.00. Tomaten: A 5.20, B 6.40, C 4.80. CC 2.00, Uien
1.60—2.50, Spruiten I 2.00—8.00, idem II 1.50—
2.00 per 100 K.G.
NOORD-SCHARWOUDE, 11 Oct. 26700 K. G.
Aardappelen. Schotsche Muizen 0.60. BI. Eigenhei
mers 2.20—2.30, Friso 1.501.60. 350 K.G. Sper-
cieboonen 3.609.40, 9600 K.G. Uien, Gele Nep
2.502.60, Drielingen 0.80—1.00, Uien 1.701.80,
Grove Uien 2.00—2.10. 4800 K.G. Kroten 0.60—
0.70, 11.300 K.G. Roode kool 1.001.40, 28600
K.G. Gew. witte kool 0.401.30, 4000 K.G.
D witte kool 0.700.80, 6700 K.G. Gele kool 1.00,
160 stuks Bloemkool 1.50 p. 100 stuks.
PURMEREND, 10 Oct. Coöp. Centrale Eieren-
veiling. Aanvoer 65000 stuks Eendeneieren 3.20
3.55 per 100 45000 stuks Kipeieren: 70-80 K.G.
5.105.90, 65-66 K.G. 5.10—5.50, 63-64 K.G. 5.10
—5.40, 60-62 K.G. 4.80—5.30, 58-59 K.G. 4.80
5.10, 56-57 K.G. 4.504.90, 53-55 K.G. 4.004.50,
50-52 K.G. 3.80—4.20. 40-59 K.G. 2.20—3.90,
(Niet officieel)
5de klasse, 15de lijst
Trekking van Woensdag 11 October 1933
Hooge Prijzen
1000.—: 2023 9749 16669
400.—: 3730 4453 7224 9233 9478 14438 17482
19782
200.—: 535 5429 5754 8817 17617 20049
100.—: 3571 7402 8600 11241 13321 14425
16522 17272 17414 20370
Prijzen van 70.—
58 108 127 158 299 321
9
581
1255
1798
2238
2955
3549
4399
4997
5930
6753
7243
7795
8762
9399
9833
688 713
1318 1342
1800 1987
2242 2459
3000 3057
3601 3628
4435 4552
5022 5088
5955 5996
6885 6964
7298 7312
7817 7822
8897 9081
9445 9587
892
1374
2002
2657
3067
3701
4673
5155
6333
7039
7640
7832
9157
9S32
1030
1376
2007
2685
3419
3772
4722
5211
6362
7064
7644
7928
9242
9720
1059
1520
2012
2802
3470
4103
4733
5240
6431
7071
7659
8276
9254
9783
1175
1684
2022
2857
3514
4197
4863
5256
6459
7121
7722
8620
9315
9807
525
1252
1705
2192
2858
3541
4300
4915
5677
6654
7218
7759
8685
9320
9818
9990 10172 10192 10254 10472 10576 10656
10668 10764 10339 10906 11032 11085 11177 11196
11303 11591 11599 11745 11765 11780 11794 11803
11875 11888 11998 12047 12102 12118 12475 12553
12770 12832 12864 13001 13180 13236 13297 13332
13412 13517 13751 13826 13895 14003 14058 14069
14094 14237 14301 14480 14538 14597 12636 14871
14896 14899 14952 15027 15038 15072 15076 15218
15362 15448 15655 15710 15800 15978 15999 16034
16049 16075 16126 16148 16156 16376 16517 16610
16715 16733 16805 16900 17041 17214 17245 17344
17431 17637 17656 17701 17884 17948 18009 18214
18219 18301 18327 18339 18397 18398 18454 18483
18680 18698 18752 18900 19002 19032 19198 19572
19581 19645 19647 19830 19962 20041 20099 20228
20351 20383 20452 20639 20730 20776 20789 20830
20870
20929 20947
44
50
77
99
170
194
223
271
278
317
346
357
455
464
491
498
524
527
537
550
593
594
611
636
648
661
702
709
734
814
877
878
911
935
937
999
1001
1002
1085
1106
1117
1182
1187
1275
1293
1296
1312
1345
1389
1395
1563
1571
1585
1642
1666
1673
1686
1683
1718
1777
1786
1818
1828
1841
1887
1898
1913
1926
1971
1981
2092
2098
2101
2111
2118
2200
2229
2241
2269
2284
2355
2383
2391
2402
2431
2486
2530
2532
2573
2616
2626
2640
2676
2680
2683
2696
2757
2801
2823
2836
2847
2951
2952
2954
2965
3037
3053
3110
3207
3209
3231
3285
3289
3306
3388
3427
3437
3455
3167
3480
3483
3502
3580
3597
3660
3709
3729
3733
3746
3753
3759
3836
3847
3856
3857
3874
3880
3883
3897
3899
3931
4002
4006
4016
4049
4071
4086
4138
4144
4190
4204
4223
4246
4249
4299
4338
4355
4337
4514
4561
4562
4614
4615
4621
4637
4667
4718
4739
4799
4807
4879
4883
4894
4908
4910
4937
4943
4962
5057
5070
5083
5084
5100
5158
5187
5189
5279
5308
5471
5478
5482
5488
5507
5535
5540
5580
5592
5594
5655
5737
5760
5850
5876
5883
6078
6081
6096
6212
6217
6220
6238
6270
6278
6307
6321
6322
6340
6360
6367
6376
6407
6437
6613
6645
6646
6699
6707
6726
6746
6774
6798
6853
6887
6931
6843
6974
6984
7042-
7056
7077
7124
7140
7200
7212
7213
7238
7250
7317
7418
7459
7470
7486
7492
7498
7533
7602
7617
7665
7678
7685
7703
7797
7813
7821
7824
7829
7831
7855
7871
7873
7878
7904
7915
7924
7933
7974
7994
7997
8029
8086
8095
8104
8115
8134
8147
8161
8169
8210
8336
8338
8343
8345
8377
8387
8388
8441
8442
8459
8491
8505
8512
8566
8591
8641
8657
8672
8674
8678
8706
8731
8747
8782
8823
8825
8850
8898
9007
9014
9104
9120
9181
9196
9241
9243
9285
9337
9343
9360
9366
9373
9392
9421
9433
9502
9510
9583
9664
9667
9751
9873
9948
9962
9977
10010
10016
10038
10039
10046
10105 10158
10185
10193
10196
10200
10227
10242
10245 10255
10266
10324
10330
10341
10401
10405
10432
10509
10526
10539
10546
10597
10631
10642
10646
10649
10808
10811
10813
10819
10820
10867
10897
10920
10955
10987
10994
11018
11023
11040
11122
11125
11146
11151
11183
11201
11351
11369
11384
11388
11403
11410
11412
11451
11567
11634
11684
11732
17782
11807
11824
11876
11881
11892
11897
11930
11941
11952
11964
11978
11986
12050
12058
12078
12132
12146
12206
12245
12281
12384
12413
12416
12427
12495
12498
12507
12531
12558
12614 12615
12630
12655
12658
12666
12718
12732
12743
12764
12784
12815
12829
12847
12878
12383
12899
12901
12913
13000
13003
13037
13048
13059
13079
13097
13110
13239
13245
13349
13438
13440
13441
13448
13452
13489
13505
13545
13556
14573
13586
13634
13641
13658
13671
13689
13697
13742
13865
13896
13962
13978
14004
14072
14108
14109
14135
14192
14197
14201
14228
14268
14292
14337
14364
14402
14427
14436
14441
14443
14474
14484
14507
14545
14587
14662
14863
14682
14690
14760
14777
14841
14904 14962
15075
15082
15104
15119
15139
15141
15194
15196
15228
15280
15329
15332
15341
15511
15515
15529
15563
15586
15608
15632
15664
15670
15703
15770
15790
15819
15889
15892
15919
15922
15941
15964
16027
16082
16083
16103
16152
16167
16210
16237
16245
16250
16251
16275
16361
16362
16395
16427
16466
16508
16532
16558
16583
16590
16321
16622
16638
16640
16716
16728
16783
16802
16808
16831
16832
16833
16860
16886
16909
16910
16913
16915
16936
17057
17099
17188
17284
17306
17330
17331
17411
17426
17462
17467
17491
17499
17547
17577
17685
17594
17611
17627
17678
17742
17767
17775
17841
17845
17847
17902
17956
17959
17999
18006
18013
18028
18036
18044
18045
18097
18163
18194
18233
18238
18288
18333
18441
18494
18515
18521
18523
18645
18650
18701
18719
18737
18793
18798
18825
18849
18863
18874
18876
18922
18954
18986
19006
19018
19023
19054
19085
19100
19134
19162
19186
19338
19349
19392
19426
19431
19455
19563
19569
19665
19676
19716
19718
19743
19767
19816
19820
19880
19887
19914
19927
19955
19996
20033
20064
20076
20088
20249
20262
20298
20318
20324
20336 20382 20413 20461 20473 20485 20490 20514
20613 20628 20679 20714 20720 20758 20778 20782
20798 20810 20866 20875 20878 50898 20911 20927
20933 20969
Verbetering 5de kl. 14e lü'st: 6135 m. z. 6125.
WARMENHUIZEN, 10 Oct. Gele Nep 2.30—
2.50, Gele Drielingen 0.90, Gele Uien 1.701:90.
idem groote 1.90, Slaboonen 8.0010.30. Gele
kool 1.00, Roode kool 1.00, Witte kool 1.25, Eigen
heimers 2.00—2.40, Friso's 1,50 per 100 K.G.
WOERDEN, 11 Oct. Kaasmarkt. Aanvoer 449
partijen, le soort met R.M. ƒ25ƒ28; 2e soort
met R.M. ƒ22—ƒ24; zware ƒ29; handel matig.
van de heden aan den Rüksvischafslag aan
gekomen stoomtrawlers:
Cl. Luther 545 manden f 3170: Aneta 500
manden f 4080; Alcmaria 15 manden f 1460;
Frisia 305 manden f 2780; Irene 230 manden
f 2070.
Loggers: K.W. 95 f 570; K.W. 96 761; K-W.
69 f 846; K.W. 114 f 824; K.W. 91 f 705;,K.W.
154 f 520.
IJMUIDEN, 11 October Rüksvischafslag
Tarbot er K. G. 0.65—0.50; Griet per 50
Schol per 50 K.G. 23; Zetschol per 50 K.G.
3023; Kleine Schol per 50 K.G. 266.80:
Schar per 50 K.G. 13—4.30; Vleet per stuk
2.75—1.67: Pieterman en Poon per 50 K.G.
7.50—6; Groote Schelvisch per 50 K.G. 31—
29; iddel Schelvisch per 50 K.G. 3026; Kl.
Midd. Schelvisch per 50 K.K. 2414; Klein
Schelvisch per 50 K.G- 11—3.70; Kabeljauw
per 125 K.G. 60—32; Gullen per 50 K.G. 16—
2.60; Leng per stuk 0.80; Wüting per 50 K.G.
5.903.40; Koolvisch per stuk 0.830.40; Ma
kreel per 50 K.G. 8.504.50; Versche Ha
ring per kist 64.75.