St. Sylvester Oud en Nieuw De Wiizen uit het Oosten Wenschen Vaar/wel 1933! En een hartelijk welkom tot het WIE WAREN ZIJ? nieuwe jaar. Dat je het slechte voorbeeld maar niet mag volgenLach je? of is het een grijnslach FOLKLORE Op het feest van Driekoningen (Corn. Troost) Folklore op het feest van dezen heiligen Paus Legenden over hun aantal hun rang en hun nationaliteit Redders van een tempel V oor spellingen Aanbieding der geschenken DRIEKONINGEN Tbekomst 't Is gebruik op Nieuwjaarsdag Dat men heel wat wenschen mag Toch kregen w'ln geen enkel jaar Zooveel wenschen bij elkaar. Wie de werel^ overziet Kent het eind der wenschen niet. Ieder volk en ieder land Vraagt een helpende hand. Nederland vraagt welvaart weer Rusland vraagt den Lieven Heer. 't Schoone land van de Spanjolen Vraagt om minder rooversholen. Amerika vraagt vliegensvlug Een gezonden dollar terug. En het allerverste Oosten Zou ik graag met vrede troosten. Den Japanners wat meer land Den Chinees wat minder brand, En vooral wat meer verstand Den Mongool, den Thibetaan Die met Sovjet-Rusland gaan, Den Semiet een pied a terre Sommige christ'nen minder air. Dakloozen een goede woon Koningen, als 't kan, een troon. Ieder volk de verdiende regeering lederen zondaar een bekeering. Maar als ik op dezen dag Aan de lezers zeggen mag Wat ik 't liefst gebeuren zag Wel, dan zou ik willen vragen Dat vandaag in alle dagen Iedereen tot aan zijn dood Zorgen kan voor 't daaglijksch brood. Dit 's de laatste wensch van 't jaar Hierbij laat ik het dan maar.... Maart heeft dus heel wat op zijn geweten. April lijkt weer gunstiger. Dit is de maand, waarin men timmert, plant, zaait, koopt en ver koopt, terwijl de kinderen, die in Mei geboren worden, veel aanleg hebben voor teekenen en scherpzinnig zijn, doch van den anderen kant slechte betalers. Gelukkig echter het kind, dat in Juni ter wereld komt: het zal een be stendig geluk beleven. Het heeft een normaal verstand en een zeer bijzonder geheugen, licht vaardig is het absoluut niet, rechtschapen echter des te meer. Het eenige gebrek echter dat het aankleeft, bestaat in een onbedwingbaren lust tot boemelen. En verder vertelt de almanak ongeloofwaar digheden omtrent vogels door b.v. te beweren, dat de blinde menschen aan het roepen van den koekoek kunnen uitmaken, hoe duur de rogge dat jaar zal worden. De profeet In den vorm van een koekoek dus. Maar in den tijd der al manakken waren er toch ook menschen, die de ze koekoekmacht in twijfel trokken. Zoo lazen we ergens, dat een ernstig man zich boos ge maakt had over den koekoek-profeet, want, zoo redeneerde hij, een koekoek, die zelfs niet in staat is zijn eigen eieren uit te broeden, zal toch zeker niet knap genoeg zijn om voorspellingen te doen. Deze koekoek hoort dus thuis in de maand Juni. Juli heeft weer andere eigenschappen. In dezee maanden mag men vooral geen nieuwe kleeren aantrekken, want dan loopen zij kans zeer spoedig te verslijten en aan Augustus wor den weer invloeden op kinderen toegeschreven. Kinderen, in deze maand geboren, worden n.L goedgeefsch en zijn buitengewoon gezellig. Maar u behoeft dit alles niet te gelooven. Wij doen het ook niet en hebben deze merkwaardige bijgeloovigheidjes alleen vertelt om eens te la ten zien, welke vrijheden de profeten der al manakken zich omstreeks Nieuwjaar durfden veroorloven. Christus Sint Thomas in hun land kwam om er het christendom te prediken. Sint Thomas doopte hen en toen zij gestorven waren, werd hun stoffelijk overschot van Perzië naar Con- stantinopel overgebracht, waar zij in den tem pel, hierboven geneomd, begraven werden, waar na hun beeltenis op den voorgevel werd aan gebracht. De rol, welke de ster heeft gespeeld, heeft eveneens tot talrijke veronderstellingen aanlei ding gegeven, al naar gelang men uitging van een gewoon dan wel een wonderbaarlijk na tuurverschijnsel. Maar hierin zullen wij ons dit maal niet verdiepen. Daartoe zal later nog wei eens gelegenheid bestaan. Het verhaal van de redding van den tempel is opgeteekend in de kerkvergadering van 836 te Jeruzalem en luidt letterlijk als volgt: Toen de zalige Helena, die vrome vorstin, het kruis van ons heil had gevonden, sierde zü de heilige plaatsen met voorstellingen, die door een ieder werden vereerd. Te Bethlehem liet zij den grooten tempel bouwen ter eere van de Moe der van God, en aan den Oostkant tegen den buitenmuur een mozaïek aanbrengen, die de ge boorte van Christus weergaf, waarbij de Moeder Gods het levenbrengend kind tegen haar hart drukt, en de wijzen het aanbidden. Terwijl de goddelooze Perzen alle steden van het Romein- sche rijk van Syrië verwoestten, Jeruzalem in brand staken, en den Patriarch Zacharias ge vangen namen, zagen zij bij hun aankomst te Bethlehem met groote verbazing de afbeelding der Perzische Wijzen, astronomen, hun landge- nooten. Uit diepen eerbied voor hun voorvaders hen vereerend, alsof zij nog In leven waren, spaarden zij den tempel. De tempel nu bestaat nog op dezen dag. Aldus luidt het authentieke verhaal van deze merkwaardige geschiedenis, die dus niet te ver wijzen is naar het rijk der fabelen, maar die geregistreerde geschiedenis is. Men behoeft zich intusschen niet te ver bazen over de vele legenden, die omtrent de drie koningen in omloop zijn. Het is duidelijk, dat de volksfantasie op z'n minst de Wijzen tot konin gen verhef, al was het alleen omdat hierin wordt uitgedrukt, hoe de Christus de Koning der Koningen is en door de grootsten der aarde werd aanbeden. Ook omtrent Christus zelf zijn vele volksver halen gedicht. Er bestaan talrijke legenden van profanen aard natuurlijk: waarin Chris tus de rol vervult van een volkskoning. In de Duitsche literatuur wordt Hij zelfs een Duitsche volkskoning genoemd en soms ook wel een krijgsheld, stammend uit een oud adellijk Duitsch geslacht. En zoo dicht de volksfantasie maar verder. Rekening houdend met de snelheid waarmede de drie Wijzen naar Bethlehem waren gekomen, concludeerde men eenvoudig, dat zij het snelste vervoermiddel ter hulp hadden ge roepen. Dit vervoermiddel was de dromedaris en daarom is dit snelle woestijndier steeds een trouwe gezel der Wijzen op alle afbeeldingen, die van hen bestaan. In dit alles kan men echter een verklaring vinden van de buitengewone populariteit, die de drie Wijzen genieten en in den loop der eeuwen steeds hebben genoten. In de Middeleeuwen b.v. werden op Driekoningen of daaromtrent spelen opgevoerd in de kerken, welke groote belang stelling trokken en daaruit ontstonden weer allerlei volksgebruiken als b.v. het kiezen van een koning op dien dag en het uitdeelen van koek om de vorstelijke vrijgevigheid te demon- streeren. Deze koningskeuze had plaats zoowel in de middeleeuwsche gilden als in de middel- eeuwsche huisgezinnen en van de vrijgevigheid des koning werd verwacht, dat men voldoende eten en drinken (jenever met suiker of wijn) zou krijgen. Deze vrijgevigheid strekte zich zelfs uit tot kleedingssukken. Geen Kerststal is compleet zonder de drie Koningen, die Christus aanbidden in den glorievollen sterrennacht. Zij zijn het die den Oosterschen glans in onze huiskamers bren gen en die aan de winterkou van Kerstmis den zonnebrand van het Oosten toevoegen. Ieder kind kan de namen noemen van Melchior. Balthasar en Caspar en toch zijn deze namen niet te vinden in het Evangelie, dat spreekt van „Wijzen uit het Oosten", die den nieuwen Ko ning der Joden kwamen aanbidden en hem ge schenken kwamen brengen. Het vertelt, hoe zij in hun slaap door een engel werden vermaand om een anderen weg naar hun land terug te kiezen, daar Herodes het Kind zocht te dooden. Eeuwen tater zou men pas hebben uitgemaakt, dat de wijzen, ten getale van drie Waren geko men en een eerDiedwaardig schrijver teekent hen als volgt: De eerste was Melchior, de Semiet, een grijs aard met langen baard, die het Kindje goud aanbood. De tweede was Caspar, de Chasmiet. een jonge man zonder baard, die wierook gaf en de derde was Balthasar, donker van gelaats kleur, die mirre offerde. Hoewel het Evangelie nergens spreekt van een „zwarten" Koning, ge looft het volk nochtans, dat een der wijzen een zwarte was, hetgeen mogelijk doch niet zeker is. Evenmin weet men met zekerheid, hoeveel wij zen naar Bethlehem gekomen zijn. De H. Chry- sostomus spreekt van sterrekundigen uit Perzië en het land der Meden en de profeet Isaias. sprekend over de vlakten van Palestina, voor spelt, dat een menigte kameelen en dromeda rissen uit Madian en Epha het land zullen be dekken en velen zullen opgaan om den Mes sias te aanbidden. David spreekt van Koningen uit Arabië en Saba. Latere Kerkvaders hebben vermoed, dat de wijzen kwamen uit Perzië en Chadea of Mesopotamië, doch dit zijn ver onderstellingen, en zekerheid hebben we niet. Wel is het verhaal merkwaardig omtrent de Perzen, die in de zevende eeuw na Christus Constantinopel veroverden en op den tempel, door de H. Helena gebouwd, met groote verba zing mozaïeken ontwaarden, waarin zij zich zelf terug zagen. Het waren wijzen, die in gebogen houding stonden en een kind op den moeder schoot gezeten, aanbaden. De Perzen, die aan vankelijk het voornemen hadden den tempel te verwoesten, lieten hun plannen varen en zoo werden de „Drie Koningen" de redders van den tempel, want een beeltenis van Perzische wijzen op een gebouw, zelfs een christelijken tempel, was een absolute beveiliging tegen aanvallen van Perzische zijde. Toen de wijzen dan naar hun land terugge keerd waren, bewaarden zij de herinnering aan Bethlehem hun leven lang in hun hart. Heilige verhalen weten te vertellen, dat de w*ijzen nog in leven waren, toen jaren na den dood van Als gezegd, het verdient aanbeveling dezen vromen heilige ten voorbeeld te nemen en men kan daarvan meer nut en voldoening hebben dan van de overweging, dat aan Sylvester- avond nog andere dingen vast zitten, al be hoeven we die andere dingen allerminst te ver- waarloozen, voor zoover zij niet met Sylves ter's voorbeeld in radicale tegenspraak zijn. Er zijn oudejaars-genoegens, die even met den naam van Sylvester samenhangen, maar verder gaat de overeenkomst ook niet en dat ls het folkloristisch leuren met de z.g. Sylves- terpotjes en het z.g. Sylvester-orakel. Dit hangt (Geertaen tot Sint Jans) Onafscheidelijk is de naam van den Heiligen Sylvester verbonden aan Oude- jaaravond. Niet-Katholieken spreken van Sylvester-avond en denken daarbij voorname lijk aan de folkloristische beteekenis van dezen dag, waaraan inderdaad veel folklore vast zit. Voor ons echter heeft Oude-jaar voorname lijk waarde omdat het de dag is voor de Be snijdenis des Heeren en de laatste dag van het jaar, die ons alle gelegenheid geeft over onze gedragingen van het verloopen jaar na te denken en voor ons nieuwe jaar betere plannen te maken. BI) deze overwegingen kan het geen kwaad te denken aan het voorbeeldige leven van den H. Sylvester, die weliswaar het laatst van de Heiligen des jaars aan de beurt komt, maar die niettemin een der eersten is, die voor na volging in aanmerking komt. Sint Sylvester was een voorbeeld van den rijken en verwenden jongen, die de invloeden van zijn omgeving wist te neutraliseeren en een volkomen overwinning op zich zelf wist te be halen. Hij leefde ten tijde der eerste Chris tenen en zijn ouders waren rijke Patriciërs. Maar zijn moeder, die een vrome vrouw was, onderwees haar jongen in de betrekkelijkheid der aardsche dingen en de eeuwige waarden van het geestelijk leven. De priester Cyrinus voltooide zijn opvoeding en maakte hem tot priester en sindsdien werkte Sylvester Ijverig aan de vrijmaking der Kerk, die in dien tijd der martelaren hevig en bloeddorstig achter volgd werd. Het duurde dan ook niet lang of de 'Ijverige priester werd aangeklaagd wegens „ontrouw aan de Romeinsche goden". Tijdens het verhoor waaraan hij onderworpen werd, verdedigde hl) met vuur zijn geloof en de rech ter wond zich hierover dermate op, dat hij, aan tafel zittend, een vischgraat inslikte en dreigde te stikken. Sylvester echter bood hem de helpende hand, bad om zijn behoud en tot aller verbazing overkwam der, rechter geen enkel onheil. De rechter liet den aangeklaagde vrij. Eenigen tijd later, na het overlijden van Paus Melchiades, werd Sylvester tot Paus ver heven. Spoedig kwam de nieuwe Paus in contact met Constantljn den Grooten, die na zijn be roemde overwinning, die hem de gelofte van de bekeering had ingegeven, talmde met de uit voering van die gelofte. Hij bleef een heiden en tijdens een ziekte, voor welker genezing zfln dokter een bad in het bloed van jonge maagden had aanbevolen, stond hij op het punt dit medische advies op te volgen. Toen Paus Sylvester hiervan hoorde liet hij Constantljn weten, dat hij een beter bad voor hem wist, het eenige bad, dat hem heil kon brengen, n.l. het H. Doopsel. Constantijn begreep en gaf toe. Vele wonderdaden zijn over Sint Sylvester bekend. Een van de meest bekende is de vol gende. In dien tijd werd Rome geteisterd door een monster, welks bloeddorst wel eenigszins overdreven werd, maar dat toch zooveel slacht offers maakte, dat de Romeinen niet op het Forum durfden verschijnen, waar het ondier een schuilplaats had gevonden. Men riep de hulp in van den Paus, die onmiddellijk naar het Fo rum ging, zonder den minsten angst te toonen. Zijn gebed gaf de menigte kracht en vertrou wen en het monster werd aangevallen en ge dood. Wanneer men Sylvester een eervollen bij naam zou willen geven, dan zou men hem den „kerkenbouwer" kunnen noemen. Talrijke kerken liet hij oprichten en versieren, zoodat op hem van toepassing is: „Hij heeft den luis ter van uw Huis bemind". Van 314335 regeerde deze Heilige Paus over de Kerk, steeds het gebed aanbevelend als het groote wapen ter beveiliging der ziel en ter bestrijding van de vijanden des geloofs. Hij was in waarheid de Paus van het gebed en heeft door zijn gebed herhaaldelijk de juistheid van zijn opvatting op wonderbaarlijke wijze bewe zen. natuurlijk weer samen met het doen van voorspellingen, waar bij men schijnt te rekenen op de tusschenkomsh van den Hei lige. De heele grap bestaat hierin, dat men een lepel ge smolten lood in een emmer water gooit, waarna het lood fantastische wormen aanneemt wegens de snelle afkoeling, uit welke vormen men de toekomst tracht te voorspellen. Wie deze onschuldige grap wil uithalen zal goed. doen te bedenken, dat gesmolten lood. dat met water in contact gebracht wordt, soms gevaarlijk naar alle kan ten kan uitspatten. De „voorspelling" met de ap pels is bekend. Een jong meis je dat bemint of spoedig hoopt te beminnen, wil gaarne weten, wie de uitverkorene of de min naar zijn zal. Wat doet zij? Zij snijdt een letter in eenige appels en legt deze appels on der haar hoofdkussen. Zoodra het licht uit is, grijpt zij een appel en gaat na, of zij een jongeman kent, die den naam draagt, welke begint met de gekozen letter. En wat de Sylvesterpotjes betreft, gaat men als volgt te werk. Een familielid wordt geblind doekt en moet uit enkele potjes kiezen, gevuld met zand, melk, water. Ieder van deze drie materies heeft haar eigenaardigheden en is het symbool van geluk of ongeluk. Maar inplaats van deze potjes gebruikt men ook wel andere voorwerpen, die men geblinddoekt moet zoeken. Men kan op die manier tot in het oneindige varieeren en al deze dingen, die men een ver wantschap aan bijgeloof weliswaar niet kan ontzeggen, zijn toch in den grond zoo on schuldig, dat men er moeilijk bezwaar tegen kan maken. We doen het dan ook niet, mits men maar geen waarde hecht aan die orakels en ze beschouwen wil als naïeve gezelschaps spelletjes of iets van dien aard. De terugblik over het afgeloopen jaar en de wenschen voor het komende jaar, heb ben in vroegere tijden aanleiding gege ven tot het doen van „voorspellingen", die voor namelijk in de oude almanakken werden gepu bliceerd. We zullen aan deze voorspellingen niet veel waarde hechten en dit deden ook onze voorouders niet. In hun argeloosheid meenden vele menschen weliswaar, dat er een kern van waarachtigheid inzat, maar dit hebben we te beschouwen als een uitvloeisel van hun geloof in de voorzienigheid, een geloof, dat de voor zienigheid met grootere zorgen belastte dan men redelijkerwijs van de hemelsche bemoeiingen zou mogen verwachten. Zoo was dus een volks geloof in alle oprechtheid en naïveteit ontstaan uit het zuiverste geloof. De „sterrenkijkers", die een paar eeuwen ge leden zich aan die voorspellingen waagden, wis ten u precies te vertellen, wat u in de eerstvol gende maanden te wachten stond, en geen ster veling, die zich ergerde aan het feit, dat de uitspraak van den een lijnrecht in tegenspraak was met de meening van den ander, die toch ook in de sterren gekeken had. Zoo nauw nam men het dus niet. Het waren voornamelijk de maanden, die op hun kwalitei ten onderzocht werden. Zoo noemden sommige sterrenkijkers de maand Januari de bouwmaand bij uitstek, een meening, die onze hedendaagsche architecten en aannemers met afgrijzen zou vervullen, al was het alleen omdat geen maand zooveel kans op vriesweer geeft als juist Janu ari. Maar de voorspellers bedoelden dan ook eigenlijk iets anders en wel dit: een huis, ge bouwd in Januari, dus temidden van de strub belingen met vorst en hard weer, garandeert een gelukkig leven voor hen, die het bewonen. Een andere meening uit den almanak was, dat de kinderen, in Januari of daaromtrent ge boren, uitgelezen talenten wa ren, echter bijzonder ingesteld op geld verdienen, alsmede het verwerven van een eervolle po sitie. Maar Februari schijnt toch nog machtiger te zijn in het oog der profeten, want wat in Februari gezaaid werd, bleef groen tot in lengte van dagen. En als het op 22 Januari niet vriest, dan zal het daarna óók niet meer vriezen. Het scheen vroeger heel gevaarlijk te zijn in Februari medicijnen te slik ken, op straffe van nog erger ziek te worden. Men had dus, wilde men de profeten geloo ven, te kiezen tusschen ster ven ensterven, als het een beetje den verkeerden kant uit wilde gaan. Hoe ongevaarlijk de voor spellingen op zich zelf ook wa ren, bedenkelijker waren de adviezen, die de profeten ten beste gaven. Over Maart heette het, dat het van ouds in de sterren te zien was of het een goed jaar zou worden of niet. en dit hing af van het goede of slechte weer op den dag van „Maria Verkondi ging". Was het dan slecht weer, dan blééf het slecht weer gedurende het geheele jaar; was het goed weer, dan kon men gerust zijn, want dan was goed weer het heele jaar gegarandeerd. Dat men aan dezen dag zulke wonderlijke in vloeden toeschreef, klinkt niet zoo heel vreemd, als men weet, dat volgens de profeten van den almanak op dien dag de wereld geschapen was. Het merkwaardige is, dat op dien dag ook Adam en Eva het levenslicht aanschouwden en in de maand Maart zou ook Christus in den schoot van Maria ontvangen zijn. Ook had in Maart de moord van Caïn op Abel plaats, en daar bleef het niet bij, want Abraham heeft ook in Maart zijn zoon Isaac willen slachtofferen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1933 | | pagina 13