Iets over Onderldeedm, isasss» Het schilderen van vloeren hmmmi Voor onze kaart* en speelavorxdj es HEBBEN EEN AVONDJAPON? Hemd voor jongens van 10*12 jaar Een nieuw en flatteus geheel iiittige wenken Eenige gevraagde recepten Levenswaarheid Hst verschil tusschen onze zoo uiterst practische en daarbij flatteuze tri cotages en het „lijfgoed" onzer moe ders en grootmoeders is wel héél groot nog grooter dan dat tusschen ónze jurken en mantels en de hunne. Hoe ingewikkeld en bewerkelijk, zoowel bij het maken als bij het wasschen was niet de ouderwetsche onder kleeding! Daar waren de zware hemden tot de knie, goed wijd en aan den hals versierd met strook jes de onverslij tbare klepbroeken, vaak van keper, de onderlijfjes, de losse witte zakken, de twee of drie uitstaande onder rokken en het vervaarlijke corset! Denk eens aan het omslachtig wasschen en strij ken van al dat zware witte goed, het stij ven, het verstellen! Vertoonde het hier en daar de eerste teekenen van slijtage, dan werden er keurig met de hand stukjes in gezet; ook de strookjes gaven eindeloos verstelwerk, als ze hun besten tijd eenmaal hadden gehad. Nee, dan onze tegenwoordige lingerie! 't Woord is eigenlijk al niet meer van toe passing, want linnen of zelfs fijn batist draagt bijna niemand meer. Het is bijna alles tricot, katoen, kunstzij, of wol. Geen wonder: zelfs de fijnste stoffen maken al tijd nog plooitjes en ruimte, alleen tricot sluit aan zonder eenige rimpels of propjes. Een gamituurtje van hemd, directoirtje en onderjurk klaar zijn we. Het wasschen en strijken van die lichte, soepele stukjes, die bijna niets wegen, is eenvoudig een ge noegen. Worden ze oud, dan komen er eerst nog 'n paar nette stopjes in, maar al gauw vinden we, dat het nu welletjes geweest is en dat er wel eens nieuwe mogen komen. Dat aanschaffen van nieuw ondergoed is ook lang niet meer zooiets zwaarwichtigs als vroeger. Er wordt geen stuk stof meer ingeslagen voor twaalf stuks, allemaal pre cies hetzelfde, met de bijbehoorende meters strooken of feston. We stappen naar den winkel en zoeken enkele garnituurtjes uit, liefst alle verschillend, al passen de stuk jes onderling natuurlijk bijeen. Aan nette, vaste linnenkast-getallen is niemand meer gebonden en het is volstrekt niet meer „ar moedig", slechts vier of vijf stelletjes on dergoed te bezitten. Integendeel, er komen telkens weer zulke aardige nieuwigheden, dat men beter weinig tegelijk kan hebben (maar dan van prima kwaliteit) en gere geld eens een aanvullink-je erbij nemen, dat bizonder aantrekkelijk lijkt. Hebben we er maar weinig tegelijk van en Wasschen we de stukjes met zorg thuis, dan kunnen we ons ook het allerbeste permit- teeren. Het mooiste en fijnste ondergoed van tegenwoordig is, in tegenstelling met vroeger, ook het sterkste, en dat is bizon der prettig. Matzijden charmeuse van de beste kwaliteit is bijna onverslijtbaar en de betere soorten kanten passen eveneens. Wat echter het voornaamste voordeel is der wat duurdere lingerie, is de oneindig veel betere coupe. In de goedkoopere genres maakt men, om maar eens iets te noemen, nog steeds de leelijke ouderwetsche onderjurken met ingeknipte en aangerimpelde heup. Bij de moderne jurken, die zeer strak om de heupen sluiten, past zooiets niet meer. De betere genres zijn dan ook sterk getail leerd, met fijne figuumaadjes en volkomen gladde heup. Evenzoo hebben de betere di- rectoirtjes een afzonderlijk glad heupstuk, hetgeen in de taille veel slanker maakt dan het propperige elastiek der goedkoopere modellen. Ook de goede nachthemden zijn eenigszins getailleerd en niet meer de lom pe zakken van vroeger. Hoe vaak ziet niet 'n geoefend oog met één blik, dat de valling van een aardige jurk totaal bedorven wordt door wat er on der zit: slecht zittend ondergoed, of te véél ondergoed, ofte weinig! Veel vrouwen maken het zich namelijk met al die prac tische moderne lingerie wat al te gemakke lijk! Een goede bustehouder is onontbeer lijk, evenals een soepel heupcorsetje. Zelfs tengere figuurtjes kunnen op den duur niet volstaan met een enkel jarretellehoudertje zonder aan gratie van lijn in te boeten. Voor zeer zware figuren is er niets beters dan een corset van tricotelastiek met buste houder inéén. Zonder het lichaam in te snoeren houdt dit alles keurig op z'n plaats, steunt en geeft 'n behoorlijke lijn. Het is nutteloos, geld uit te geven aan goede jur ken, wanneer men er niet voor voelt, deze „grondslagen" eerst in orde te brengen. Wat charmant lijkt op een goed-gepropor- tionneerde etalagepop, kan een slecht-ver zorgd figuur onmogelijk flatteeren. Wat nu de garnituurtjes betreft, vaak ziet men hemd, broekje en onderjurk, die bij een behooren. Dit lijkt heel aardig, maar is in werkelijkheid minder practisch. Gewoon lijk zullen de kleedingstukken, die meer met de huid in aanraking komen, veel vaker verwisseld worden dan de onderjurk, die om zoo te zeggen niet vuil wordt, ze ker niet als men er een paar stel afneem bare schouderbandjes bij heeft. Ook draagt men niet altijd een heele week lang de zelfde onderjurk onder verschillende jur ken. Het is daarom practischer, wanneer slechts hemd en broekje bijeen hooren en in een zachte, fijne tint gehouden zijn, ter wijl de verschillende onderjurken zooveel mogelijk bij de jurken passen. Vooral at) ietwat doorschijnende zomerstoffen is üt heel gewenscht. Kunstzij, die een van de beste warmte geleiders is en waarin de huid dus zeer snel afkoelt, is niet geschikt voor winter-onder- goed. Maar we behoeven tegenwoordig heusch niet meer wars te zijn van koeste rende „wolletjes" de nieuwe genres, die dezen winter uitkwamen, zijn zóó elegani en flatteus, dat ze voor de fijnste zijden stukjes in charme niet behoeven onder te doen. Ze zijn nu te krijgen in dezelfde fijne kleuren als de zomer-lingerie: zacht- blauw, saumon, enzoovoort, en de aardige fantasie-modellen lijken niets meer op de prozaïsche wollen hemdjes van vrpeger. Neen, we z ij n er op vooruitgegaan, on tegenzeglijk! S. A. T. Met de lange avonden komen de kaar ten," zegt een onzer kennissen en „heerlijk!" voegt hij er aan toe. „In- vervelend," zucht zijn vrouwtje, dat zich op zulke avonden achteruit gezet weet, letter lijk en figuurlijk achteruit gezet, naar het uiterste hoekje van de kamer omdat ze óf door enkele woorden óf gebaartjes telkens „den boel in de war schopt." Ik weet niet of ik 't kaartspel „heerlijk" of „in-verve- lend" moet vinden, ik heb eenvoudig geen tijd noch om mee te doen, noch om toe te zien. Maar ik vind 't heerlijk, als ik mijn groote en kleine „mannen" genoeglijk om ons speeltafeltje zie schuiven om een of an der spelletje te leggen. Telkens weer op nieuw bekoort mij zoo'n huiselijk, knus ta fereeltje. En om nu te bewijzen dat ik toch met hen meespeel (al zit ik ook in een andere kamer aan mijn schrijftafel) heb 'k hen verrast met een mooi kleedje voor hun speeltafel. Natuurlijk moet U nu ook zoo iets hebben, nietwaar? Ja, stil maar, ik ga 't ontwerp al beschrijven. Ik breng een rond en een vierkant model, allebei van linnen vervaardigd. Het ronde kleed is ge dacht van crème linnen met geappliceerde domino-motieven van zwarte zijde. Deze motieven knipt men eerst op maat uit en borduurt er met witte zijde de rondjes in. Dan worden ze goed gestreken en op ge regelde afstanden op het kleedje geregen, waarna men ze met zwart perlé-paren op- festonneert. De steken moeten hierbij heel dicht naast elkaar liggen, zoodat een stevig randje ontstaat en men den indruk krijgt dat de „steen" er werkelijk bovenop ligt. De zoom van het kleed wordt met een open randje afgewerkt. No. II, het vierkante kleed, bestaat uit w Ondanks de crisis en' alles wat er mee samenhangt, worden er toch nog wel soirées en kleine feestjes gegeven. En gelukkig! Wij moeten niet te gauw bij de pakken gaan zitten en mogen ons zelf dus best een avond van ontspanning en pleizier gunnen. De omstandigheid echter, waar meestal het al of niet aannemen van een invitatie van afhangt is: het wel of niet bezitten van een avondjapon. Wie zelf handig is, zal daarover niet lang piekeren. De stoffen zijn immers niet duur, een Pa- norapatroon is erg goedkoop, zoodat een aardige avondjurk ons nog geen 10.— be hoeft te kosten. Wij zien hier een beeldig model van lichtgroene zijde, versierd met dezelfde kleur kantstof. Het puntige stuk, dat over de armen loopt en van achteren als 't ware een ronden kraag vormt, wordt aangevuld door een kanten vest en wijde mouw volants. De rok heeft klokkende zijstukken. De voorbaan is geknipt aan de taille (fig. 576). Fig. 577 Is een avondjapon van dof sa tijn, gegarneerd met glimmende biezen. De voor- en achterkant zijn vrijwel hetzelfde. Er worden groote schoudervolants en een ceintuur met lange afhangende slippen bij gedragen. De rok is vrij gecompliceerd, maar heeft daardoor een zeer goede snit. Fig. 582. Dit is een aardige, practische avondpelerine, waaraan lange einden zijn geknipt, die we over den schouder slaan en los op den rug laten hangen. De cape is omzoomd met apenhaar of 'n ander lang harig bont. We hebben er maar 1.25 stof voor noodig van 130 c.M. breed. KNIPPATROON Genomen maten: heupwijdte 90 eAt., lengte 65 c.M. Benoodigd: 1.50 M. ka toen van 80 c.M. breedte, 2 knoopjes. Ge teekent het patroon op de aangegeven maten, waarna ge het op de stof legt, en het geheel met één c.M. naad uitknipt. Het split aan den voorkant wordt precies in t midden tot aan de aangegeven lengte in- geknipt, waarna ge ook naar weerskanten nog i'A cM. dwars inknipt. Hierna maakt ge aan beide kanten eerst een inslag van 1 'c.M. en daarna een zoom van 3 cM. breedte. Deze zoomen komen naar den goe den kant, waarna ge ze instikt en dan ook den kant nog even doorstikt.Vervolgens legt ge deze beide zoomen op elkaar, links op rechts, waarna ge onderaan de dubbele plooi in kunt maken en dit even goed vast speldt. Op den overgang van split en plooi stikt ge een biesje katoen, dat ge 12 c.M. lang en 2A c.M. breed hebt geknipt. De rug bovenaan wordt ingerimpeld, 9 c.M. „Van alle op deze bladzijde voorkomende modellen, die aan het mode album „Winterweelde" ontleend zijn, kunnen bij Patronenkantoor „Panora Nassauplein 1, Haarlem, patronen besteld worden tegen den prijs van 35 ets. voor mantels en japonnen, van 20 ets. voor rokken, kleine avondjasjes en kinderkleeding." donkerblauw linnen, afgewerkt met een blauw en wit geruiten rand. De kaarten zijn van witte zijde en worden weer eerst geborduurd. De motiefjes moeten èn in hun natuurlijke kleur èn in natuurlijken vorm uitgevoerd worden. Hiervoor gebruike men glanzende zijde. Met rood perlé-garen wor den de kaarten na him bewerking opgefes- tonneerd. Heel mooi wordt ons speelhoek) e, als wij een klein lampje vervaardigen waar van het kapje dezelfde motieven vertoont als het kleedje. Ook de overslag van het notitieblokje, waarop de punten genoteerd worden, kan men op zulke wijze versieren. Onze kaartspelers zullen het zeker waar- deeren als wij hun hoekje zoo vroolijk aan- kleeden en 't zal onze huiselijke gezelligheid zeer ten goede komen. ETA TANGELDER eze aardige combinatie is een van de laatste Parijsche nieuwigheden, muts, shawl, mof en handschoenen van langharige of geschoren Angorawol. t Is een ensemble dat 'n eenvoudig mantel- costuum een voornamer cachet geeft. Wanneer U zoo'n stelletje zoudt koopen (ik heb het bij ons echter nog niet gezien) schrok U waarschijnlijk van den prijs, want het is nu eenmaal een aangenomen recht der nouveauté's om peperduur te verschij nen. U kunt het echter zelf maken, d.w.z. haken of breien. Dit scheelt belangrijk in prijs en bovendien bent U wellicht een van de eersten die met een dergelijk flat teus geheel de aandacht trekt. Met handigheid, smaak en goeden zin schiet U al 'een aardig eind in de richting. Mochten de handschoenen eenig bezwaar opleveren, dan kunt U deze altijd in dezelf de tint van glacé of een andere leersoort bij koopen. RO VAN DAM Vloeren vragen, wanneer ze onbedekt blijven, zooals tegenwoordig veel let geval is, speciale aandacht. We wen nen reeds aan de gebeitste en gewreven gronden; de geschilderde grond echter is meer voor hen, die hun artisticiteit willen botvieren en kan ook alleen daar toegepast worden, waar het interieur uitmunt door 'n modern geheel. Geschilderde gronden zijn geschikt voor alle typen van huizen, omdat men de kleur bijpassend kan maken. Een vloer in één kleur gehouden is aan trekkelijk, maar een ander iaee voor een gang of hal zal een ruit-motief zijn. Een eetkamer kan een gepatroonden rand heb ben en een slaapkamer in een pastelkleur gehouden geeft men een rand van frissche bloemen of een bloemmotief in elk der hoeken. Wanneer de grond, welke behandeld moet worden, nieuw is, zullen de planken wan neer de kalk goed verwijderd is, geschikt zijn voor de behandeling, maar in oude huizen zullen we meer aandacht moeten besteden aan de gronden, alvorens ze te be schilderen. We maken ze eerst schoon, met warm water en amoniak, terwijl zoo noodig een oplossing van zuringzout toegevoegd wordt, waardoor de planken goed bleek op drogen. Nu komt het grootste werk. Alle naden worden glad dichtgemaakt met de nieuwe houtvulling, die bijna overal verkrijgbaar is; een vulling die ook gebruikt wordt wan neer men de naden dicht wil maken als men een gebeitsten vloer wenscht. Die pasta kan ook toegepast worden wanneer de grond ongelijk is en tevens om hem bij te werken wanneer er een kuil in is, wanneer hij ruwe plekken heeft, enz. Vóór de verf opgebracht wordt, moet de grond goed geschuurd worden om het op pervlak glad te maken. Wanneer U een rand wilt maken, moet U ongeveer 20 c.M. van den kant beginnen om een goed geheel te krijgen. Voor het maken van den rand gebruikt men een schabloon en men begint met het patroon in 't midden van lederen wand, om desnoods in de hoeken wat te kunnen smokkelen, zoodat men geen zichtbare afwij kingen krijgt. Het schabloon wordt met kleine spijkertjes op den grond bevestigd; met de in de verf gedoopte kwast tik ken we nu (de kwast recht op houdende) over de ope ningen van het schabloon. Wilt U in een bloemrand verschillende kleuren aan brengen, dan maken of koopen we voor iedere kleur een ander scha bloon. Het is aan te bevelen steeds twee van dezelfde schabionen te heb ben, om ze om beurten te kunnen gebruiken, wanneer er een heel nat geworden is. U kunt ze met een doek afvegen en laten drogen. Wanneer U een vloer in ruitpatroon wilt maken, is het noodig eerst den vloer zuiver op te meten en de ruiten te maken in ver band met de lengte en breedte van de ka mer, zoodat we precies uitkomen. De vloer moet werkelijk een paar keer goed uitgemeten worden, zoodat er geen vergissingen mogelijk zijn. Men kan daar na een stuk karton knippen ter grootte van een ruit en een rij in de lengte en in de breedte op den vloer met krijt afteeke- nen, om te zien of men uitkomt. Nog iets aardigs is te bereiken door den ondergrond beige te schilderen, geheel effen, dezen te laten drogen, dan de grootte van een ruit uit een groot stuk karton zuiver uit te snij den en op den grond de ruiten af te teekenen Achtereenvolgens wordt nu 't uitgesneden scha bl«pn op elke tweede ruit gelegd en terwijl 'n ander het op zijn plaats houdt, spat men, met 'n kwast met bruine om ber de opening van het schabloon in, door met een vork de haren van de kwast naar U toe te halen en ze daarna weer terug te laten springen. Men gaat hiermede voort tot de heele ruit volgespat is. Het karton rondom de uit snijding moet dus flink groot zijn en het kan zelfs noodig zijn nog een paar kranten te gebruiken om rondom af te dekken, zoo dat de spatten nergens anders kunnen ko men dan in de ruit welke U bewerkt. De tweede ruit blijft effen, de derde wordt weer bespat, zoodat de blokken af wisselend komen. Wil men nog met een an dere kleur, b.v. groen spatten, hetgeen nog mooier staat, dan doet men dit bij iedere ruit meteen nadat met bruin gespat is Men neme daarvoor echter een andere kwast. Wanneer men zorgt dat het scha bloon steeds op de krijtlijn sluit, krijgt men een fraai geblokt motief. Het gedeelte bij de deur wordt het laatst bewerkt, omdat men niet meer over den geschilderden grond kan loopen. Is de verf goed hard en droog, dan geve men hem een goede laag vloervemis. Wanneer de vernislaag, alvorens zij ge heel afgesleten is, weer opnieuw overgedaan wordt, zal het schilderwerk altijd mooi blij ven en het patroon zal er nooit afgeloopen worden. Goede vloerverven zijn in verschil lende soorten verkrijgbaar. Men vrage steeds speciale vloerverven, omdat deze uit munten door snel drogen en hard worden. ANEMOON vanaf het armsgat te beginnen, waarna één rugstuk op den verkeerden kant wordt aangestikt en het andere rugstuk wordt op gestikt. Hierna worden de schouders aan den voorkant op dezelfde manier aangezet. De zijnaden worden met een platten naad verbonden tot op 15 c.M. vanaf den onder kant, waarna ge hierin smalle zoompjes stikt en ook aan den onderkant van het hemd een één C.M. breed zoompje instikt. ifpii :v' Onderaan de zijnaden worden hoekjes in gezet, welke ge 5 c.M. in het vierkant knipt, en welke ge overhands innaait en dan op den verkeerden kant overzoomt. De m juw- naden stikt ge dicht, waarna ge onderaan een één c.M. breed zoompje inmaakt. Bij het inzetten der mouwen neemt ge den naad van den mouw en den zijnaad op el kaar, terwijl de mouw op het hemd wordt platgestilct. De hals wordt afgewerkt met een schuine bies, welke ge 2% cAf. breed knipt en welke op den verkeerden kant wordt aangestikt. Hierna geeft ge knipjes langs den hals; de naad wordt op den kant genomen, waarna ge de bies overstikt. F.o- venaan onder de schuine bies wordt een dwars knoopsgat in gemaakt en in het midden een in de lengte, waarna ge de knoopjes aanzet. DINY VOOR DE KEUKEN Vischgehakt kan men zoowel van ge zouten visch of garnalen maken als van versche gekookte visch. Bij 1 pond visch heeft men ervoor noo dig: 350 gram gekookte aardappelen, 20 gram boter, 1 ei en wat peterselie, zout, peper en nootmuscaat naar smaak. De gaar gekookte eventueel overge schoten visch wordt direct van de graat genomen. De ui wordt fijn gehakt en met de peterselie in de boter gefruit. De aard appelen worden, evenals de visch, goed fiin gemaakt met de ui en den uitgeklopten dooier van het ei vermengd en op smaak afgemaakt met peper, zout en nootmuscaat. Het eiwit wordt met 'n lepel water los ge klopt. Men maakt nu een grooten stevigen bal van het mengsel, ofwel kleinere balle tjes, paneert die met het eiwit en paneer meel of beschuit en bakt ze in heet fri tuurvet of slaolie rondom mooi bruin. Gestoofde witte boonen. Bij 4 ons witte boonen heeft men hiervoor noodig: 2 flinke uien, 5 a 6 eetlepels tomatenpurée, 3 afge streken eetlepels boter, peper en zout. Men laat de gewasschen boonen één nacht weeken in ruim water, brengt ze dan aan de kook en laat ze zachtjes gaar wor den zonder dat ze stuk koken. Na A uur koken voegt men er het noodige zout bij. Intusschen hakt men de uien fijn, laat ze, in een gesloten pannetje, zachtjes gaar smoren zonder dat ze bruin worden en voegt er dan de tomatenpurée bij. De gaar gekookte boonen laat men op "n vergiet uitlekken en roert ze dan door het uien- en tomatenmengsel, waarin men ze door en door heet laat worden. Vóór het opdoen strooit men wat fijn gehakte peter selie over het gerecht heen. Bretonsche soep kookt men eveneens van witte boonen. Men heeft hiervoor niet en kel overgeschoten boonennat noodig, maar vooral ook de boonen zelf en wel 4 a 5 kopjes vol gaar gekookte boonen met on geveer liter boonennat. Verder heeft men er dan nog voor noodig: 1 kleine ui met 'n ingestoken kruidnagel, 3/4 liter melk, 2 A afgestreken eetlepel boter, 1 eier dooier en zout naar smaak. De boonen worden door en door gaar gekookt, zoodat men ze gemakkelijk kan fijnwrijven. Kookt men de soep van over geschoten boonen, dan laat men die in het kooknat eerst nog een poosje koken. Men wrijft ze door een zeef tot een gladde purée en doet die over in de pan. Men verdunt de purée dan met de kokende melk, die men er bij kleine scheutjes doorheen roert. Men voegt er zout bij naar smaak en laat de soep goed doorkoken. De dooier roert men in de soepterrien los met een weinig 'melk, voegt er de in kleine klontjes ver deelde boter bij en roert er dan voorzichtig de heete soep door. Men presenteert er dobbelsteentjes ge bakken brood bij. ADRÏANA KNUISTPOLLEPEIi Zilverkant, die geel is geworden of den glans verloren heeft, kan men weer goed krijgen door ze in lauw zeepsop te was schen en daarna voorzichtig op te strijken. Dit geldt echter alleen voor solide kwali teit. i Inktvlekken in twisted-matting verwij dert men met azijn, citroen, verdunden ammoniak of waterstof-superoxyde. Leven is durven, niet hoogmoedig maar moedig, niet zorgeloos maar nochtans on bezorgd, telkens geslagen en toch on gebogen; ontgoocheld en bedroefd, maai nochtans blijde en wederom moedig. DIE WOUW BH HAAK HIUffiSHOUDUMG .W

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1934 | | pagina 11