De onoverwinnelijke Kerk
Wordt Insull uitgeleverd?
Z. Em. Kard. Ehrle gestorven
Het nieuws van heden
COMMENTAAR OP DE
REDE VAN MGR. BARES
Het geval van den
moedigen jongen
MAIOTIS" IN TURKIJE
VASTGEHOUDEN
ARCHIVARIS VAN DE H.
ROOMSCHE KERK
SUVICH NAAR LONDEN
p.e.wia.ik'a
Holt&Straathol
Zal cok U voldoen
DE BAROMETER
VEREENIG DE KATHOLIEKE PERS
BUREAUX: NASSAULAAN 51 - TEL. 13866
ABONNEMENTEN: voor Haarlem en
Agentschappen per week 25 cent;
per kwartaal f 3.25; per post, per
kwartaal f 3.58 bij vooruitbetaling
DAGBLAD UITGECEVEN DOOR DE N.V. DRUKKERIJ DE SPAARNESTAD, HAARLEM - TELEFOON 13866
ZATERDAG 31 MAART 1934
Avondblad
Qui s'excuse, s'accuse
Het Weeriiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiji
Verbijsterende opmerkingen der
VölkBeobachter"
Een leenïng aan China?
Japansch verzet
De bankier weigert echter vrij
willig het schip te verlaten
Onder Grieksche vlag"
Barcelona's spookauto
gevonden
Samuel Insull
Japan denkt niet aan
aanvallen
„Pater Ehrle liet den bibliothecaris
van Milaan, Achille Ratti,
thans Paus, naar
Rome komen
Geleerde van wereld-
beteekenis
Z. Em. Kardinaal Ehrle f
Het Italiaansche ontwapenings
plan alleen nog kans?
Goede Vrijdag in Spanje
Een inslaande predicatie
Katholieke jeugd en
sport
Een onomwonden démenti van
Kard. Faulhaber
De MEUWE HAARLEMSCHE
COUR AIS T zal op Tweeden
Paaschdag en Dinsdagmorgen
niet verschijnen.
DE DIRECTIE
DIT NUMMER BESTAAT UIT
ZESTIEN BLADZIJDEN
De „Tsjeljoeskin"
Rusland schokt
WAT DE STAVISKY-AFFAIRE
LEERT
NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT
ZES EN VIJFTIGSTE JAARCANC No. 18673
Advertentieprijzen: Per lossen regel 30 ct.; ingez.
mededeelingen 50 cent; idem op pag. één 65 cent
per regel. Bij contract sterk verlaagde prijzen. Voor
de kleine annonces „Omroepers" zie de rubriek
Gedurende de Goede Week werden in de
tien oudste en grootste katholieke ker
ken van Berlijn, preeken gehouden over
actueele godsdienstige vraagstukken. Gezien de
lichtgeraaktheid der nationaal-socialistische
machthebbers, heeft de geestelijkheid daarbij
natuurlijk een groote voorzichtigheid moeten
betrachten, want terwijl sommige Nazi-leiders
als Alfred Rosenberg en Baldur von Schirach
vrijelijk de verderfelijkste anti-christelijke leer
stellingen mogen verkondigen, wordt ieder woord
van de katholieke priesters, zelfs ook dat, wat
niet in het openbaar gesproken is, scherp be
luisterd, om na te gaan of het bij mogelijkheid
niet een den nat.-socialisten onaangenamen
klank zou kunnen hebben. De Berlijnsche ka
tholieke geestelijkheid schijnt ook wezenlijk
deze voorzichtigheid in acht te hebben genomen
Immers, geen enkel blijk van ontevredenheid
en ontstemming over de gehouden predikaties
is tot ons doorgedrongen. Tot besluit der zuiver
godsdienstige voorlichtingen en vermaningen,
welke de geestelijke herders aan de katholieke
Duitschers in de Rijkshoofdstad hebben gege
ven, heeft Z. H. Exc. Mgr. Dr. Bares, bisschop
van Berlijn, op Goeden Vrijdagmiddag in de
St. Hedwigskathedraal een toespraak gehouden,
welke door middel van luidsprekers niet alleen
ook in andere kerken gevolgd kon worden, maar
ook daarbuiten. Naar het „Deutsche Nachrich-
tenbureau", het gelijkgeschakelde officieele
Duitsche nieuwsbureau, bericht, hebben twin
tig-duizend menschen, samendrommend rond
de kathedraal, naar deze toespraak van hun
bisschop geluisterd. Gezien de bron, welke dit
enorme aantal opgeeft, mogen wij veilig aan
nemen, dat hét zeker niet overdreven is. Vol
gens het uiterst beknopt résumé, dat dezelfde
nieuwsbron van Mgr. Bares' rede geeft, heeft
de bisschop gesproken over het innerlijke en
uiterlijke leven der Katholieke Kerk. De dag,
waarop Christus negentienhonderd jaar geleden
den oogenschijnlijk smadelijken, maar in
werkelijkheid triomf alen kruisdood stierf, en
als een door den dood overwonnene in het H.
Graf werd gelegd, moet den kerkvorst hebben
geïnspireerd, want evenals Christus na onmen-
schelijk lijden en een schijnbare nederlaag den
dood op Paaschmorgen overwon, evenzoo zal
zijn Kerk ondanks al het Haar aangedane leed
en onrecht uiteindelijk triomfeeren. Deze ge
dachte was het „Leitmotiv" van Mgr. Bares'
Goede Vrijdagpreek.
Zonder gerechtigheid en waarheid, aldus
sprak hij, kan de wereld niet leven. En
daar de mensch met het negatieve nooit
tevreden is en iets positiefs moet hebben, kan
er ook nooit een middenweg bestaan tusschen
Christus en den anti-christ. Christus was en is
en zal weer zijn de redding der menschheid te
genover den geest van leugen en afschuwelijk
heid, van bloeddorst en wellust. De Kerk zal ook
in dezen tijd uit al Haar leed als overwinnares te
voorschijn komen. De Kerk van Christus is door
nog geen tegenstander verslagen. Wanneer men
meent Haar verpletterd te hebben, zal men zien,
dat Zü het volgende oogenblik reeds weer rus
tig, fier en sterk overeind staat. Wanneer men
gelooft Haar graf gegraven te hebben, valt men
er zelf in. Deze woorden zijn niet gebaseerd op
een mythe van twintig eeuwen, maar op een on
loochenbare tastbare werkelijkheid, welke stand
heeft gehouden tot op den dag van vandaag en
stand zal houden tot aan het einde der tijden.
Zy vormen als men wil gemeenplaatsen,
maar gemeenplaatsen welke niet genoeg
herhaald kunnen worden, omdat er nog
steeds kortzichtigen en verblinden zijn, die
tegen de feiten in aan de juistheid daarvan
niet kunnen of niet willen gelooven. Het „Écra-
sez l'Infame". (Vernietig de schandelijke) maak
te de infame vrijdenker Voltaire tot zijn levens
devies, daarbij doelend op de Kerk, en in plaats
van de Kerk, die hij met schimp en hoon bestreed
werd hy zelf geécraseerd. Hoe vreemd het ook
moge klinken, de zeer algemeen gehouden ter
men van Mgr. Bares' rede hebben in verschillen
de Duitsche bladen ontstemming gewekt. Zoo
noemt b.v. de „Berliner Lokalanzeiger" de toe
spraak „bevreemdend". Bij alle geboden terug
houdendheid tegenover kerkelijke en in het
byzonder religieuze kwesties, aldus het blad, zal
men toch ten opzichte van het optreden van
den nieuwen katholieken bisschop in Berlijn
moeten vaststellen, dat de toespraak van den
hoogwaardigheidsbekleeder hier en daar een
toon heeft, welke gemakkeiyk zou kunnen wor
den misverstaan.
Niemand eischt van de Kerk, dat zij van
Christus zal afwijken naar een middenw'eg tus
schen Hem en den antichrist, want de anti
christ, de roode goddeloosheid, waarop de bis
schop alleen maar kan doelen, is door de Duit
sche verheffing, welke van uit haar innerlijk-
ste wezen den christelijken vrede in Duitsch-
land wil, overwonnen. De Katholieke Kerk is
bevrüd van de vijandige nabuurschap, waarin
de partijen als het Centrum Haar vele jaren
hielden. De tüd van leugens en gevaarlijke com
promissen is voorbij. In klaarheid en waarheid
heeft de nieuwe staat zijn betrekkingen tot de
Katholieke Kerk geregeld.
Der Tag" spreekt over een verkeerd begre
pen toespraak, en schrijft:
„In Duitschland geniet de Katholieke
Kerk alle denkbare vrijheden, die hare grenzen
slechts daarin vindt, dat de volksgemeenschap
door haar geen schade mag lijden. In het con
cordaat is deze toestand als bevredigend erkend
en is tegelijkertijd aan de priesters politieke ac
tie verboden. Belangrijke leiders van het Duit
sche episcopaat hebben ook tegenover dezen
toestand van zaken, die voor de Kerk een tot
dusverre weergalooze garantie van haar werken
beteekende, een houding aangenomen, die recht
geven te hopen, dat een vlot afwegen tegenover
elkander van kerksche en staatsbelangen te
allen tijde gewaarborgd was. Men mag wel aan
nemen, dat de toespraak van den bisschop een
interpretatie krygt, die misverstanden buiten
sluiten zal."
Vergelijkt men deze commentaren met den door
het D. N. B. samengevatten inhoud van Mgr.
Bares' rede, dan vraagt men zich onwillekeurig
af tusschen welke spreekwoorden men een keus
moet doen om deze commentaren te verklaren.
Wordt hier een schoen aangetrokken, omdat hij
zoo goed past? Of tracht men zich bij voorbaat
te verontschuldigen, daardoor den indruk ves
tigend, dat men beschuldigd dient te worden?
Of heeft Mgr. Bares in scherper geformuleer
de termen gesproken dan het D. N. B. mag la
ten weten? De zinspeling van de ..Lokal An-
zeiger" op de „roode goddeloosheid" riekt naar
politiek. Immers de Kerk vecht tegen elke god
deloosheid, onverschillig of deze rood of min of
meer bruin van tint is. De vermelding van het
prachtige concordaat in dit verband, zooals deze
door ,,Der Tag" wordt gedaan, kan op zijn
zachtst gezegd minstens evenveel misverstand
wekken als de rede van den Berlijnschen bis
schop, welke in ieder geval door de katholieken
volkomen zal worden begrepen zooals zij begre
pen moet worden. Het concordaat met het Va-
tikaan ziet er op papier hoogst vertrouwen
wekkend uit, maar beantwoordt de toepassing
daarvan in de werkelijkheid wel in alle opzich
ten aan de gerechtvaardigde verwachtingen?
Maar welke moeilijkheden en misverstanden er
in Duitschland tusschen de Katholieke Kerk
en sommige nationaal-socialistische machtheb
bers ook mogen bestaan, de onoverwinneiyke
Kerk zal eenmaal als de verrijzende Christus
zelve zegevieren. Deze Paaschgedachte zal ook de
niet onvoorwaardeiyk in de zegeningen van het
Hakenkruis geloovende katholieken in Duitsch
land troosten, indien zij troost mochten behoe
ven.
VERWACHTING: Zwakke tot matigen
wind uit Oostelijke richtingen, licht tot
5 half bewolkt, droog weer, later iets E=
zachter.
Hoogste barometerstand: 777.8 te Hapa-
randa.
Laagste barometerstand748.5 te La |j
EE Coruna.
Zon op 5.40, onder 6.30. licht op 7
uur. Maan op n.m. 7.37, onder v.m. 518-
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
De „Germania" gaf eenige dagen geleden
het verhaal van een moedigen katholieken
knaap, die weigerde een evangelische gods
dienstoefening bij te wonen, welk verhaal wij
overnamen. Het hoofdorgaan der nazi's, de
,,Völk. Beobacht." meent, dat de „Germania"
uit een mug een olifant heeft gemaakt, en
schrijft: „Wanneer een H. J.-Führer een zij
ner kameraden zcu dwingen, om de godsdienst
oefening van een andere belijdenis te bezoeken,
dan is dit zeker niet juist. Dwang bij kerkbe
zoek behoort niet. Wij staan echter op het
standpunt, dat het den- meest kerkvasten Duit-
scher absoluut geen schade zou doen, wanneer
hij ook eens de godsdienstcefening van een
andere kerk zou bezoeken. En als de H. J.-
Pührer den wensche had, om zijn troep eens
in gesloten formatie naar een kerk te brengen,
dan beteekent dat nog niet, dat hij uit katho
lieken protestanten wil maken. De „Germania"
schynt niet te weten, dat er een soort gewoon
te is ontstaan, dat nationaal-socialistische groe
pen afwisselend bij de eene of andere confessie
ter kerke gaan. Schade aan zijn ziel heeft
daardoor nog geen enkele nationaal-socialist
geleden. Maar dwang mag er, zooals van zelf
spreekt, niet worden uitgeoefend. Wanneer de
H. J.-Pührer dit heeft gedaan, dan is dit een
misgreep. De weigering van den jongen had
hem moeten doen inzien, dat deze nog niet
eng genoeg zich verbonden voelt met de natio
naal-socialistische kameraden".
Dit is werkelijk verbijsterend en zorgwekkend.
De „Germania" wijst er op, dat het den
katholieken in geweten verboden is, godsdienst
oefeningen van andere kerken te bezoeke en is
er van geschrokken, dat het al „gewoonte is, dat
dit toch geschiedt en betreurt ten zeerste, dat
een katholieke jongen, die zijn kerk trouw blijft,
voor een nationaal-socialist van den tweeden
rang wordt aangezien.
SJANGHAI, 31 Maart (V.D.) De besprekin
gen der groote internationale bankiers, die naar
China zijn gekomen op initiatief van Soen Tsen
Wen teneinde overleg te plegen over het toe
staan van een groote leening aan China, wek
ken in de buitenlandsche kringen alhier groote
belangstelling.
Het organisatieplan voor de leening die door 'n
internationaal consortium zou worden gefour
neerd wordt gesteund door kringen, die in nauw
contact staan met president Roosevelt, doch
zal waarschijnlijk krachtigen tegenstand onder
vinden van de Japansche diplomatieke verte
genwoordigers in China, die protesteeren tegen
het feit, dat Japansch kapitaal niet is uitge-
noodigd om te participeeren in dit consortium.
BARCELONA, 30 Maart (V.D.) Groote
sensatie is gewekt door het feit, dat de politie
er eindeiyk in geslaagd is de z.g. „Spookauto"
te ontdekken, met behulp waavan in den laat-
sten tijd tal van overvallen werden gepleegd
Er waren n.l. een viertal pistoleros gearres
teerd, die o.m. gegevens versterkten omtrent de
plaats, waar de auto zich bevond. In de auto
bevonden zich tal van bommen. Men verwacht
thans ook, dat spoedig de chef van de bende
achter slot en grendel zal kunnen worden gezet,
daar men zijn signalement heeft.
PARIJS, 31 Maart (Reuter) Havas ver
neemt, uit Athene: Volgens een mededeeling
van de eigenaars van het stoomschip „Maotis
hebben de Turksche autoriteiten aan den ka
pitein van het schip draadloos gelast, Samuell
Insull uit te leveren. De kapitein van de „Meo-
tis" heeft evenwel geweigerd hieraan te vol
doen.
ANKARA, 31 Maart (Reuter) Officieus
wordt gemeld, dat de minister van Buitenland
sche Zaken heeft voorgesteld, de uitlevering
van Insull aan een Turksche rechtbank voor te
leggen. Het Turksch-Amerikaansche uitleve
ringsverdrag is nog niet geratificeerd en Insull
kan niet geacht worden onder de nieuwe rege
ling te vallen; maar indien een Turksche recht
bank, in het bezit van het volledige dossier, tot
uitlevering adviseert, zal de Turksche regee-
ring zich aan het advies houden.
ISTAMBOEL, 31 Maart. (Reuter). Na bij de
Turksche politie en den Griekschen consul te
hebben geprotesteerd tegen het vasthouden van
zijn schip, verklaarde de kapitein van de
„Maiotis", dat hij Samuel Insull, die onder
bescherming van de Grieksche vlag staat,
nooit zal uitleveren.
Insull zelf verklaarde, dat hy de „Maiotis"
niet vrijwillig zal verlaten.
Nadat de kapitein van de „Maiotis" een be
zoek had gebracht aan den Griekschen consul,
verzocht deze telegrafisch om instructies uit
Athene,
TOKIO, 31 Maart (V.D.) De verklaringen van
den Japanschen premier Saito, waren in den
laatsten tijd in de Russische pers aldus uitge
legd, dat in het voorjaar van 1934 Japan de
militaire operaties tegen Rusland zou beginnen.
In opdracht van den Japanschen premier wordt
m verband daarmede medegedeeld, dat deze in
terpretatie van de redevoeringen van Saito niet
in overeenstemming is met de feiten. Van een
optreden, welke ook van Japan tegen Rusland
kan geen sprake zijn. Japan denkt er niet aan
Rusland aan te vallen.
O
Onze Romeinsche correspondent seint:
in de Curie van de Sociëteit van Jesus, waar
hy sinds anderhalf jaar woonachtig was, is
kardinaal Ehrle hedennacht om 1 uur 7 over
leden.
Kardinaal Franz Ehrle werd te Isny (Wurt-
temberg, diocees Rottemburg) op 17 October
1845 geboren en trad op 16-jarigen leeftijd
29 Sept. 1861 in het noviciaat der paters Je-
suïeten te Gosheim by Sigmaringen.
Na zün philosophische studiën te hebben
volbracht te Münster en te Maria-Laach en
studieprefect te zijn geweest te Felskirch, week
hij tengevolge van den Kulturkampf uit naar
Engeland en studeerde daar van 1873 tot 1877
de theologie aan het college Ditton Hall, dicht
bij Liverpool. Daar ontving hij ook op 24 Sept.
1876 de heilige priesterwyding. Vier jaren later
naar Rome gekomen, arbeidde hij daar ge
durende 19 jaren aan de wereldberoemde Vati-
caansche bibliotheek, waarvan hij in 1895 door
Paus Leo XIII benoemd werd tot prefect, in
welke functie de onvermoeide geleerde de hel
per was van alle studeerenden zonder onder
scheid van nationaliteit öf godsdienst. Ver
schillende practische veranderingen werden
onder zijn bestuur aangebracht. Zoo werden
tal van bibliotheken en kostbare verzamelingen
aangekocht, een laboratorium tot herstel van
bedorven boeken ingericht en de geheele biblio-
teek op betere wijze beschermd tegen brand
schade.
In den zomer van 1914 werd hij in zyn
functie opgevolgd door den toenmaligen prefect
der Ambrosiaansche bibliotheek te Milaan, Mgr.
Ratti, den tegenwoordigen Paus, die na op
den Stoel van Petrus te zijn verheven, zijn
voorganger aan de Vaticana op 11 Dec. 1922
verhief tot kardinaal-diaken, met de titelkerk
van San Cesario. Kardinaal Ehrle had dus toen
reeds den leeftijd bereikt van 77 jaar. Met nog
frissche kracht van geest en lichaam begon de
nieuwe prins der Kerk toen zijn arbeid voor
de niet minder dan zes Congregaties waarvan
hij tot lid werd benoemd: die der Oostersche
Kerk, der Riten, van het Ceremonieel, van de
Buitengewone Kerkelijke Aangelegenheden, de
Seminariën en Universiteiten en van de Kerk
fabriek van Sint Pieter, alsmede voor de Pau
selijke Bijbelcommissie.
Ter gelegenheid van zijn gouden priesterjubilé
schreef baron Ludwig (Von Pastor, de bekende
historicus der Pausen) van Pater Ehrle o.a. het
volgende in de „Reichspost":
„Wie heden ten dage de Vaticaansche biblio
theek bezoekt, vermoedt niet met welke moei
lijkheden men daar vroeger te kampen had. Ik
kan hier spreken bij ondervinding. In het begin
van 1879 kwam ik naar Rome, om het mate
riaal te verzamelen voor de eerste deelen mij
ner Pausengeschiedenis. Ondanks de beste aan
bevelingen, die ik had, bleek spoedig, dat nog
altijd hetzelfde ingeroeste systeem bestond als
ten tijde van Böhmer en Janssen. In het ge
heele jaar hoogstens 100 werkdagen van niet
meer dan vier uur elk. In de werklokalen wei
nig plaatsen, die goed licht hadden, in den
winter geen verwarming, niet eens het natio
nale houten plankje om de voeten te bescher
men tegen den kouden steenen vloer. Maar dit
alles zou nog te verdragen zijn geweest, indien
niet de inrichting der bibliotheek en de be
ambten eiken wetenschappelijken arbeid uiterst
moeilijk gemaakt hadden. Een cataloog of iets
dergelijks was niet voorhanden; had men een
gedrukt boek noodig, dan moest dit werk ge
haald worden uit de Borgia-zaal, waar destyds
de boeken werden bewaard. Veel erger nog was
het verbod om den handschriftencatalogus in
te zien; het was al een groote gunst als de
prefect u veroorloofde er eenige oogenblikken
in te neuzen en als men zoo gelukkig was het
nummer van een bepaald handschrift te heb
ben gevonden, dan heette het maar al te dik
wijls, dat het gebruik van dat document gere
serveerd was en niet aan iedereen kon worden
toegestaan!
Krachtens welk systeem die reserveering
plaats had, kon niemand navorschen! Aan al
deze misstanden heeft prefect Ehrle successie
velijk een einde gemaakt. Tegenwoordig is de
bibliotheek een model-inrichting, die aan alle
moderne eischen beantwoordt; zij heeft een
groote goed verlichte werkzaal, waarin 's win
ters een behaaglijke temperatuur heerscht.
De vroeger zoo angstig weggeborgen catalo
gi der handschriften zijn ter beschikking van
iederen aanvrager. Ook zijn de werkdagen en
werkuren zóó vermeerderd dat zelfs de ijverig
ste geleerde tevreden kan zijn. Daarbij is met de
eigenlijke boekery en het archief een prachtige,
ryke consultatiebibliotheek verbonden. Dat al
les danken wij aan de energie van kardinaal
Ehrle. Maar hij heeft nog meer gedaan. Hem
danken wij ook de stichting van een instituut
voor het herstel van beschadigde manuscrip
ten, een modelinstelling. Hij heeft, toen bij een
brand bleek, dat de manuscriptenschat niet
veilig genoeg was, een nieuw volstrekt brand
vrij lokaal tot berging ervan laten bouwen. Hij
is ook degene geweest, die Leo XIII heeft doen
besluiten tot den aankoop van de handschrif
ten van Borghese- en Barberini-bibliotheken, van
welke de eene nagenoeg ontoegankehjk, de an
dere slechts op één dag in de week geopend
was. Een bijzondere verdienste van pater Ehrle
was ook deze, dat hij steeds het goede perso
neel voor de bibliotheek wist te vinden, en hier
heeft de Voorzienigheid zich ongetwüfeld van
pater Ehrle bediend om den bibliothecaris van
Milaan, Achille Ratti, den tegenwoordigen
Paus, naar Rome te doen komen. Op grond van
de beste persoonlijke waarnemingen en
kennis der omstandigheden verklaarde dan ook
Zijne Heiligheid bü de verheffing van pater
Ehrle tot kardinaal, dat het nieuwe lid van het
H. College een ideale bibliothecaris was ge
weest".
LONDEN, 31 Maart. (Reuter.) In verband
met het bericht dat de Italiaansche onder
minister van Buitenlandsche Zaken, Suvich, op
23 April te Londen zal aankomen, om het be
zoek van MacDonald en Sir John Simon aan
Rome te beantwoorden, meldt de correspondent
van de „Daily Telegraph" te Rome, dat Su
vich de opdracht heeft aan de Britsche regee
ring uiteen te zetten, dat de jongste Fransche
nota volgens de meening van de Italiaansche
regeering geen voortgang beteekent op den in
het Britsche ontwapeningsplan aangeduiden
weg, zoodat thans alleen het Italiaansche plan
nog eenige vooruitzichten heeft.
LONDEN, 31 Maart. (Reuter.) Uit Parijs
wordt aan de „Daily Telegraph" gemeld, dat
de minister van Buitenlandsche Zaken, Bar-
thou, voornemens is, het ontwapeningsmemo
randum van Paul Boncour van Januari j.l. als
basis te nemen voor een nieuwe Fransche nota
aan de Britsche regeering.
Dit memorandum bevat o. a. de bepaling dat
economische druk op een staat, die een te
sluiten overeenkomst geschonden heeft, in ge
val van nood zal aangevuld worden met mili
tair optreden.
De „Times" gelooft dat de Engelsche regee
ring thans aan Frankrijk heeft gevraagd, in
hoeverre het een her-bewapening van Duitsch
land zou willen toestaan en welke waarborgen
de Fransche regeering hiervoor van Duitsch
land zou eischen.
Het antwoord van Frankrijk kan niet voor
het einde der volgende week verwacht worden
De zitting van het bureau der Ontwapenings
conferentie, welke op 10 April plaats heeft, zal
dan ook zuiver formeel zijn. Vermoedelijk zal
op deze zitting het besluit genomen worden het
bijeenkomen van de ontwapeningsconferentie
voorloopig uit te stellen.
MADRID, 31 Maart (V.D.) In de talrijke
kerken zijn gisteren drukbezochte kerkdiensten
gehouden naar aanleiding van den Goeden Vrij
dag. In de kathedraal van de hoofdstad werd
de preek over de zeven kruiswoorden uitgespro
ken door den Eerw. Pater Jezuiet Laburu, die
de huidige sociale problemen uitvoerig besprak
en daarbij nadrukkelijk naar voren bracht, dat
de schuld voor de bovenstaande conflicten ligt
bij de rijken, die geen deel van hun rijkdommen
kunnen afstaan aan de armen. De preek werd
per radio over geheel Spanje uitgezonden en
vond buitengewoon veel weerklank.
ZAMORA, 31 Maart (VD.) Toen de hier ter
stede ter gelegenheid van den Goeden Vrijdag
gehouden processie de kerk weer binnenging
ontplofte plotseling een bom. Deze richtte, won
der boven wonder, slechts geringe schade aan.
Persooniyke ongelukken hadden niet plaats.
Kïpa seint uit München:
De Beiersche minister van Binnenlandsche
Zaken heeft op een leiderscongres der Hitier
Jugend in München verklaard:
Van heden af zal men van verantwoordelijke
zyde der kerk zich niet meer verzetten tegen
het beoefenen v~n de volkssport door de Katho
lieke Jeugdvereenigingen.
Hij zeide bijzondere dankbaarheid verschul
digd te zijn aan Kard.. Faulhaber, die erkend
heeft, dat alleen de Hitlerjeugd het recht beeft
om de volkssport te beoefenen, uniformen te
dragen, enz.
Daar dit bericht ons eenigszins twijfelachtig
voorkwam hebben wij aanstonds een onderzoek
ingesteld. Kardinaal Faulhaber verklaarde ons
persoonlijk, „dat van dergelijke erkenning geen
sprake kan zyn."
De ontwapeningskwestie. Het bezoek van
Sawich aan Londen.
Het geval-Insull. De bankier weigert de „Maio
tis te "verlaten.
Aardschokken in Rusland.
Kardinaal Ehrle f
H.H. Wijdingen
Paaschcongres der S.D.A.P. begonnen.
Knoeierijen met aardappelen te Rotterdam.
Dubbele moord te 's Gravenhage.
Een veiligheidsbaan van de K.N.A.C.
Een veiligheidslaan van de 6.N.A.C.
Op 14 April zullen zestien officieren van „De
Zeven Provinciën"terecht staan.
De kasteelheer niet in vrijheid gesteld.
O
Ha
NOME (Alaska), 31 Maart. (Reuter.) Het
Russische vliegtuig, dat van hier gestart was
om de leden der expeditie van prof. Schmidt,
die op het Poolijs kampeeren, te redden, heeft
tengevolge van een hevigen sneeuwstorm op
40 mijl afstand van Kaap van Karen een nood
landing moeten maken.
MOSKOU, 31 Maart (V.D.) Donderdag
avond tegen 23.15 uur werden te Kiew hevige
aardschokken waargenomen. Volgens mededee
lingen van het hydro-meteorologisch instituut
werden de schokken ook waargenomen te Sji-
tomirr Sjpola, Namertsj en Bobrinsk.
PARIJS, 31 Maart. Alvorens de beide pan;
mentaire commissies van onderzoek voor lu
dagen op Paaschreces zijn gegaan, heeft de
Stavisky-commissie in een aan de regeering
gezonden verklaring als haar meening uitge
sproken. dat al te veel vroegere hooge burger
lijke en militaire ambtenaren door hun lid
maatschap van besturen, raden van beheer en
door commissariaten min of meer twijfelachtige
ondernemingen dekken. De commissie doet een
beroep op de regeering om hiertegen met de
geëigende wetgevende en andere middelen op
te treden en eventueel den betrokkenen hun
titels te ontnemen.
De commissie inzake de Parijsche onlusten
op 6 Februari constateert eenstemmig, geen
enkel bewijs te hebben ontvangen voor de be
wering dat er genoemden dag gebruik is ge
maakt van een mitrailleur.
IN) i v vvMimill)j(l 11 i f r 7 r 7 r
Stand op Zaterdag 1 uur nm.: 753
Vorige stand: 750