Zoekt gij betrouwbaar Personeel? I Plaats dan een „Omroeper" voor 75.000 gezinnen FIBBE RADIO Hotel de Leeuwerik WATERSPORT NEEM GEEN RISICO JOTTGERING AUTO-SERVICE-CENTRALE =EN „ANDRÉA" E FOTO-ENGEL MODERNE LAMPEN STOOMEN VERVEN STOPPAGE STALEN MEUBELEN ZONSCHERMEN Fa. BAKKER WAARHEID EN LEVEN FAMEZO-RIJWIEL GASTHUIS VEST 11 BERGHUIJS EN VAN RUIJVEN JAN FORTGENS WONINGBUREAU RANDOE - Haarlem - Gierstraat 16-22-24 - Telef. 10342 GR HOUTSTRAAT 5a TEL 10771 HET KAPPERSH UISI r\ VOOR EFFECTEN ZAKEN VAN HALEM Co. N.V. N.V. PAUL BRAND'S Uitgeversbedrijf imrmiinMiiinmnirTinnnmniiiinmninrminnnnnniniiinnnimnnninmiiiiniinmmninnmmmnnTnms öuiülllllliuilllllliuuillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllliillllllllllillllljlillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllts ZONDAG 15 APRIL 1934 aiiiiiiiiiiiiiiiiiinimiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiniHiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiininniiiiiiiiiiiniiiiiiiiimmniniia iiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiniiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiuiiia [UURWERKEN het adres} IH. v. d. VLERK, Zijlstr: 5, b.d. Brug LANGE VEERSTRAAT1 ALLE FEESTMAALTIJDEN VOOR UW HUWELIJKSDINER UW RECEPTIE SPAARNWOUDERSTR.138 KLEVERPARKWEG 7 C. C. Krouwels, Koninginneweg 6 BIJ RAAMBRUG WIM WALBRECHT =JT1 COMPLETE MEUBELEERING I TRANSPORT - BERGPLAATS VOOR INBOEDELS BILLIJKE PRIJZEN HAARLEMS MATRASSENHUIS BEZIT DE MODERNSTE VEILIGHEIDSLAAN, BESCHIKT OVER DE ALLERNIEUWSTE SPECIAAL-MA CHINES Precisiewerk: MATIGE PRIJZEN SNELLE LEVERING Boren - Polijsten, Bussen van cylinders, Remcontrole op electrische rembrug As-, stuur- en wielstandcontrole Wheel-Aligning Onjerhoudspolissen voor automobielen TELEFOON 16471 PLEIN 35 - TELEFOON 10361 Behangers - Stoffeerders - Beddenmakers VOOR UW Groote Houtstraat 163, Telefoon 12393 Fl. ÏOO- ,,Hollandia"-Schuif daken" J. W. VERMEULEN Bakenessergracht 12 - Telef. 15138 mm „KWEEKDUIN" BB MAKELAAR P. H. BORGHOUTS assurantiën I HILVERSUM Zoo juist verschenen de zeer belangrijke brochurenreeks: Psychosophische Verhandelingen onder leiding van Prof. J. P. Verhaar No. 1. WAAROM PSYCHO-SOPHIA door Prof. J. P. Verhaar. Prijs 0.25 No. 2. HET EVOLUTIE-VRAAGSTUK, door Prof. P. J. M. Heskes. Prijs 0.55 Bij inteekening per jaargang, waarvan de prijs ongeveer 5.zal bedragen, ontvangt men 10% korting. Vraagt het uitvoerige prospectus bij Uw boekhandel A bij den uitgever. Umbrische kunst Beteekenis van Perugino Wie in 1934 de beroemde Passie- i 1 spelen te Oberammergau wil be- zoeken en tevens van 'n prachtige Beiersche reis wenscht te genieten, i melde zich ten spoedigste aan bij het bureau van dit blad: Af deeling Reis Oberammergau. De moordzaak Prince. De advocaat de Moro Giafferi hoort verschillende getuigen op de plaats der misdaad De Amsterdamsche diergaarde is weder verrijkt met eenige Een der leden van de Duitsche ruiterploeg, die deelneemt aan de ruiterwedstrijden te kolibries, welke vogeltjes een buitengewone verzorging ver- moe> jn training op de piaats van den eischen en zeer moeilijk in het leven zijn te houden strijd zelve Laval, Petain, Sarraut, Barthou en Pietri ver laten het Elysée te Parijs na de jongste Fransche kabinetszitting Koning Gustaaf van Zweden tijdens zijn lievelingssport, tennis, op de banen van Pré Catelan te Parijs Binnenkort zal het Julianakanaal te Bom geopend worden en tevens zal de kolen tip met het nieuwe emplacement voor het overladen van kolen, in gébruik worden genomen De nieuwe Roermondsche Maashaven zal op 17 April a.s. offi ciéél geopend worden. Daarmede krijgt Roermond de beschik king over een moderne en goed geoutilleerde aanlegplaats voor de scheepva art op de Maas I l NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT Tel. 13534 - Speciale Reparatie-Inrichting 5 verschillende Florentijnsche en TJmbrische voorgangers. Maar Perugino eerst voerde de Umbrische school triomfantelijk den stroom der Renaissance binnen. Van zijn vroegste meesters is weinig bekend; wij weten dat hij leerling was van Pletro della Francesca te Arezzo, en daarna van Verroc- chio te Florence. In de „Adorazione del Magi" het oudste werk van den grooten Umbrischen meester, dat in de Galleria Vannucci te Peru gia wordt bewaard, zien wij duidelijk den in vloed van de Florentijnsche school terwijl we in de S. Sebastiano di Cerqueto, uit 1478, duide lijk dien van Pollaiolo herkennen. Maar spoedig maakt hij zich los van eiken voorganger en schept een eigen, persoonlijken stijl, die duidelijk de sporen draagt van de Umbrische ziel. Perugino's naam is verbonden aan die van Botticelli, Ghirlandaio, Rosselli vooral in de wandschildering van de Sixtijnsche Kapel (1481); maar pas later komt hij in 't volle bezit van zijn kunnen, beheerscht hij anato mie, vorm, kleur en perspectief geheel. Uit deze periode dateeren de „Apparizione della Vergine" in de kerk van de H. Bernardo, de „Madonna" uit de Uffizi, den San Sebastiano uit het Louvre, de „Crocifissione" in de S. Maria Maddalena dei Pazzi te Florence en meerdere werken: deze periode duurde ongeveer twaalf jaar, van 1489 tot 1500. In de eerste jaren van 1500 begint de terug gang van 's meesters talent; de sporen hiervan vinden wij reeds in de groote wandschilderin gen in de „Sale del Cambio" te Perugia en de werken in de kleinere Umbrische steden dragen ook de teekenen van deze decadentie. Hiermede eindigt Perugino's bloei, die zich echter zal hernieuwen in de grootste figuren van de Italiaansche Renaissance. Behalve Pintoricchio, hoewel minder groot dan Perugino, kan geen enkele andere Umbri sche schilder hem benaderen. Pintoricchio heeft ons feestelijke, verhalende en rijke deco ratieve werken nagelaten maar zijn fresco's, die we in Rome, Spello, Siena en elders terug vinden in kerken en paleizen, spreken nooit tot ons in dien fijnen lyrischen trant zooals Perugino dat in zijn beste schilderijen doet. Een waardig navolger van de Umbrische school is verder Giovanni Spagni, hoewel hij zich in de laatste periode van zijn leven meer bij den grooten Raffaello aansluit. Strikter navolgers van Perugino zijn onder anderen Francesco Melanzio, uit Montefalco. Eusebio de S. Giorgi, Tiberio d'Assisi. Duidelijke sporen van Perugino's invloed draagt het jeugd werk van Raffaello dat hij in Cittè, di Castello schilderde, zooals bijvoorbeeld de „Incorona- zione van S. Nicolo da Tolentino", waarvan wij slechts fragmenten bezitten; de „Crociffissione' die in de National Gallery te Londen wordt bewaard; de „Sposalizio della Vergine", in he. Museum Brera. Maar zelfs wanneer Raffaello Perugia verlaten heeft, draagt zijn werk nog de sporen van Perugino's invloed. Zoo blijft, in de kunst van den grooten meester uit Urbino, de traditie van de Umbrische schilderschool be waard. Ontwikkelen Afdrukken Vergrooten KANO'S, JACHTJES, STEPBOOTEN, AANHANGMOTOREN, STALLING, KANO EN JACHTBENOODIGDHEDEN HARMENJANSWEG 1 a/h Spaame. Tel. 22004 llllllllllllllllllllllllllll 1111111111111111111111111II11111T TT compleet met lamp, 3 jaar garantie 37.50 geheel verchroomd 39.95. Alléénverkoop H. J. VAN DER MEER Schagchelstraat en Cronjéstraat. h. Schoterweg iiniiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiilliiiifimiiimiii Voor net herstellen van Uw Matrassen, Bedden enz.: de specialiteit Firma: HAARLEMS MATRASSENHUIS Nieuwe Bedsteden in pracht uitvoering, 100 kleuren damast en stores, alleen urima Java Kapok. Wij zijn 't oudste adres voor 't veranderen van Uw zware Veeren Bedden in 3-deelige matrassen Alleen onze methode is goed. Ons motief is: Vraagt degenen die door ons bediend zijn. dat is onze beste reclame SCHOTERWEG 44 HAARLEM NOORD CORNELISSTRAAT 4, TEL. 11485 RIJKSSTRAATWEG 91 Alléén ANEGANG 31 Ook Uw adres voor goud, zilver en uurwerken Ons devies: GOED en GOEDKOOP! TELEFOON 13700 met patentsluiting en onbeperkte garantie Carrosseriefabriek Autoplaatwerkerij NASSAULAAN 29 HAARLEM - TEL. 14908 Damessalon: Smedestraat Zl, Tel. 15792 Damessalon: Smedestraat 31, Tel. 1570; Heerensalon: Gr. Houtstraat 42-44, Tel. 16880 HAARLEMS VERTROUWDST ADRES Julianalaan 46 - Overveen - Tel. 10903 Assurantiën, Hypotheken, Taxatiën Kantoor voor vaste goederen, ADRES VAN VERTROUWEN. KRUISWEG 38 TELEF. 17130 VASTE GOEDEREN - HYPOTHEKEN TAXATIËN 1 naat SCHOTERWEG 3 - TELEF 13370 V^VOOR ADVIES TE ONTBIEDEN y Voor de leden van het Kon. Oudheidkun dig Genootschap hield dr. A. Bertini- Calosso een voordracht met lichtbeelden over de Umbrische schilderschool, waaraan het Volgende is ontleend: Men moet het ontstaan van de Umbrische schilderschool niet zoeken in het werk van de kunstenaars, die Giunti en Cimabue, Pietro Cavallini en Giotto, Simone Martini en Pietro Lorenzetti nabootsen. De kunst van Cimabue, Cavallini en Giotto, die zooveel heeft bijgedra gen tot de verdere ontwikkeling van de reeds bestaande schilderschool, Werd snel vergeten en de Umbrische meesters keerden zich naar de Sieneesche school, die decoratief en liefelijk van lijn als ze was, beter geschikt bleek om nagevolgd te worden. Bijna een eeuw drukt de Sieneesche schooi haar stempel op de Umbrische, maar van een werkelijk Umbrische schilderkunst kunnen wij echter nog niet spreken. In het werk van Otta- viano Nelli uit Gubbio zien wü voor het eerst een poging om zich los te maken van de be staande richting, vooral in zijn beroemde Ma donna del Belvedere (1403), waarin wij bemer ken hoe de schilderkunst uit de Marken tot bloei komt onder Noordelijken invloed. In geen geval is Nelli een baanbreker van een herboren, onafhankelijke Umbrische kunst geweest; pas onder den 'nvloed van de nieuwe Florentijnsche richting kunnen wij hiervan spreken. De eerste Florentijn die in Umbrië schilderde, was Masolino da Panicale, die in 1432 de fres co's in de San Fortunato te Todi schilderde, die de Madonna met het Kind en Engelen voorstel len. Beato Angelico schildert voor de San Do- menico te Perugia het altaarstuk, dat men in de Galleria Vannucci kan bewonderen, en in Orvieto schildert hy de fresco's van de Cap- pella della Madonna in de San Brizio (1447). Domenico Veneziano en Piero della Francesco laten sporen van hun kunst achter te Perugia. Benozzo Gozzoli werkt van 1450 tot 1452 in de kerk van den H. Franciscus te Montefalco. Filippo Lippi beschildert in 1467 de absis van den Dom te Spoleto en sterft daar in 1469. Onder invloed van d eze meesters veran dert de Umbrische school; zij keert zich echter meer tot het eenvoudige, sierlijke werk van Benozzo dan tot het ernstige, diepe van de groote hierboven genoemde meesters. Matteo da Gualdo, Pier Antonio Mezzastris en Niccolo da Foligno vooral zijn beïnvloed door Benozzo, terwijl We andere voorgangers terugvinden in het werk van meesters als Be nedetto Bonfigli, uit Perugia, Bartolomeo Capo- rali en Fiorenzo di Lorenzo; de eerste geeft ons teer en fijn werk te zien, zooals de Madon na met het kind en Engelen uit het museum te Perugia: Bartolomeo Caporale is. minder deli caat misschien, maar dieper van invloed door ijimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiitiiiitiiiiiiiiiiimiiiiu ailtllltlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllfr i ver Ue te hat 6Ch E aar opl ter te zyr C goe dar tro: lan ïyk op zoo lan T dit nor een list ger; lees gro Wij zou nee zon is i kur voo nu tier abd ten vee dur Dal mei zett Wez Z ton tnei zelf tne< de de kar en in zch zon libe het toet sta: hed oor: Zoel Zer is li Van tyd en her e.d. het ver] Van kws lam zjjn lijk onz toot Van en den tooi looi eer: Wer len( zier Wer bij der Piel klos lan E Pep de Ins lem hie; ■.da gift Vac; bee but: E Ch; Vai Sa; te „W öjr ton, 1 Bo Be« »S« Ca tor Wa hoi cor hei X tee kis C

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1934 | | pagina 4