De kieswet op de helling
Sociale Studiedagen te Seppe
HONIG'S BOUILLONBLOKJES tha ns 6 voor lOct
DE TWEEDE DAG
nfiCII lliii
WOENSDAG 29 AUGUSTUS 1934
Het vermoorde meisje
Kwestie der loon
regeling
TE OBERAMMERCAU VAN 21-28 SEPT.
PROGRAM:
BIJWONING VAN HET PASSIESPEL
llle KLAS f 90- lie KLAS f 115.- §j
Nederland in Amerika
MET DE WICHELROEDE OP ONDERZOEK
BELANGRIJKE OPGRA,
VINGEN
Uit het steenen tijdperk
7 -
BENOEMINGEN
Missionarissen van het H. Hart
Gearresteerde blijft ontkennen
Belangrijke voordrachten over
Kerk en Gezag. De verhouding
tusschen Kerk en Staat en
Kerk en het economische
vraagstuk
Kerk en Gezag
Kerk en Staat
De Kerk en het economisch
vraagstuk
llffis
FRAUDE AAN EEN VEILING
Een keurmeester geschorst
WERKLOOZENZORG
Demonstratief congres van het
N.V.V.
Terug uit de Missie
Een eigenaardige vertegen
woordiging
Wiskunde L.O.
(Slot)
Toen de Evenredige Vertegenwoordiging werd
ingevoerd, had men werkelijk de bedoeling om
aan kleine partijen en groepen die een richting,
een staatkundig beginsel, als basis hadden
recht te laten wedervaren. Bij het districten
stelsel stieten dergelijke kleine partijen tegen
een overmacht en was het haar bijna onmoge
lijk in het parlement door te dringen. Als één
man in een van de 100 districten gekozen werd,
zooals destijds Groen van Prinsteren of dr. de
Visser, evenals trouwens de socialisten van Kol
en Troelstra, dan kon men gerust zeggen dat
zij eveneens een grooten aanhang hadden in de
99 andere kiesdistricten, zoodat ze bij een even
redige vertegenwoordiging zeker niet alleen of
met tweeën zouden hebben gestaan. De bedoe
ling was aan dezen toestand, die als een on
recht gevoeld werd een eind te maken.
Wanneer het politieke leven zich was blijven
ontwikkeien, zooals onder het districtenstelsel,
toen er alleen in de Kamer kwamen partijen,
Zij het ook slechts door één man vertegenwoor
digd die werkelijk een richting voorstond, welke
leef de,in een groot deel van het volk, dan zou
de Regeering zeker nooit met het tegenwoordige
voorstel gekomen zijn. De gedachte was immers
destijds, dat overmacht een beletsel vormde
voor een man van beteekenis om in de Kamer
te komen, als deze zich niet om persoonlijke
belangen, maar uitsluitend om verschil van in
zicht omtrent hetzelfde beginsel, zich tegen
over zijn fractie stelde.
Voor dezulken wilde men den weg banen;
maar dat is helaas verkeerd uitgekomen, ge
zien de meer dan 50 partijen, die thans reeds
aan de verkiezingen deelnemen en de verbrok
keling in de Kamer, die daar onherroepelijk
het gevolg van is. De oorzaak is te zoeken in
de te verre doorvoering van de Evenredige Ver
tegenwoordiging, want een middel om de par
tijen te weigeren bestaat er niet en een wet
telijke regeling van het partijwezen is een op
gave waarvoor niet gauw in ons vrijheidlievend
land een oplossing te vinden zal zijn.
De vraag is daarom van beteekenis of het
systeem van de Evenredige Vertegenwoordiging
wordt aangetast, als er een grens wordt gesteld
welke overschreden moet zijn alvorens een
candidaat gekozen kan worden verklaard. Moet
bij de Evenredige Vertegenwoordiging te allen
tijde worden vastgehouden aan het beginsel,
dat ieder die in het geheele land den kiesdee-
ler haalt recht heeft op een zetel? Zonder twij
fel is daar iets voor te zeggen, als het mogelijk
zou zijn, maar de practijk heeft toch wel aan
getoond, dat bij den geest tot versplintering
die er bestaat, de nadeelen over het algemeen
grooter zijn, dan de voordeelen. Een ernstiger
opvatting van de vertegenwoordiging van be
ginselen had dit kunnen voorkomen en zou
ingrijpen van de zijde der Regeering overbodig
hebben gemaakt.
De Minister en naar wij aannemen de Re
geering en het Centraal Stembureau, het meest
deskundig college op dat gebied in ons land,
meent thans dat het systeem van de Even
redige Vertegenwoordiging niet insluit, dat
voor het binnentreden in het pai-lement het
behalen van den kiesdeeler afdoende moet
zijn. Als grens is gedacht aan een minimum
van driemaal den kiesdeeler.
Voor de boven die grens uitkomende partijen
wordt dat is niet voor bestrijding vatbaar
de Evenredige Vertegenwoordiging volledig
gehandhaafd.
Is het nu willekeur, zooals door enkelen be
toogd wordt, als door de Regeering de eisch
wordt gesteld, dat driemaal de kiesdeelen moet
worden gehaald voordat het recht wordt ver
kregen tot binnentreden in het parlement? We
kunnen het op het oogenblik nog niet inzien,
want dan zou het thans ook reeds willekeur
zijn te eischen, dat voor den eersten zetel de
kiesdeeler noodig is, terwijl voor de grootere
partijen per zetel met een geringer aantal
stemmen volstaan wordt. We mogen toch niet
vergeten, dat wij op het oogenblik in de wet
ook een grens hebben, welke overschreden moet
worden en welke voortdurend verlegd is voor
de kleine partijen. Oorspronkelijk is er geen
sprake geweest van den volledigen kiesdeeler.
Na een zeker percentage ligt thans in de wet
vast, dat de volledige kiesdeeler noodig is niet
alleen voor den eersten zetel, maar ook voor
den tweeden. De toegang voor de kleinere par
tijen is reeds moeilijker dan voor de grootere
die voor gemiddeld een geringer aantal stem
men haar zetels krijgen. Volledige Evenredige
Vertegenwoordiging, waarbij alle partijen vol
komen gelijk worden behandeld, zou alleen mo
gelijk zijn als er twee partijen waren. In andere
landen waar men ook evenredige vertegenwoor
diging heeft, kennen we zelfs stelsels waarbij
terwille van het parlementaire werk aan de
partijen die het grootst aantal stemmen halen
reeds dadelijk een zeker percentage daarboven
wordt gegeven, waardoor de kleine partijen
geheel geweerd worden. Het is juist daarom,
dat wij voorloopig ons niet kunnen aansluiten
bij hen die zich met zooveel kracht verzetten
tegen de voorgestelde wijziging. Naar onze op
vatting stelt de Regeering thans alleen maar
voor de grenspool wat te verzetten, want het
beginsel van een grens ligt in de bestaande
wet en dan had men zich daar destijds dus in
1933 even hard tegen moeten verklaren.
Zonder twijfel is daarover verschil van in
zicht mogelijk, maar het gaat ons te ver als
men reeds bij voorbaat wil uitmaken, dat de
Regeering iets zou doen, waardoor de Even
redige Vertegenwoordiging aan den kant wordt
gezet. Evenmin kunnen we inzien, dat een meer
derheid in de Kamers, welke deze wijziging zou
aannemen iets zou doen, wat feitelijk niet te
verantwoorden zou zijn.
Er bestaat door het tijdstip van indiening
Aer wijziging intusschen meer dan gelegenheid
om over het ontwerp de publieke opinie te hoo-
ren voor aleer het in de afdeelingen der
Tweede Kamer onderzocht moet worden.
Dat de Regeering tegemoet komt aan een
bezwaar, dat bij de laatste verkiezing gebleken
is te bestaan ten aanzien van het tijdig in
dienen van geloofsbrieven door de tot lid be
noemde leden die buiten het Rijk in Europa
wonen is zeer juist. Het heeft met eenige tege
moetkoming aan de communisten niets te ma
ken, want alhoewel het deze partij geweest is,
die de bezwaren ondervond, bij een volgende
verkiezing kan het evengoed een andere
treffen.
Tenslotte poogt de Regeering bij de voorge
stelde wijziging ook het vraagstuk te regelen
voor de verkiezingen van Gemeenteraden en
Provinciale Staten van wat wij kortheids
halve aanduiden als dat der „vrijgestelden".
Voor de Staten-Generaal zou daarvoor de
Grondwet herzien moeten worden, zoodat dit
nu buiten beschouwing blijft. Met het thans
voorgestelde kunnen wij ons zeer wel vereeni
gen, maar in het nieuwe artikel staat, dat de
bestuurders van, of personen in dienst van ver-
eenigingen, die beoogen de belangen van het
personeel in dienst der provincie of gemeente
bij het provinciale- of gemeentebestuur voor te
staan, uitgesloten zijn van het lidmaatschap.
Er is thans immers in de wet tegenspraak
want er bestaat een wettelijk verbod voor amb
tenaren in dienst van een publiekrechtelijk li
chaam om lid te worden van Staten of Raad,
terwijl zij wier levenstaak het is de belangen
te behartigen dier ambtenaren wel gekozen zou
den kunnen worden verklaard. Ook hier is het
beginsel eenmaal aanvaard en kan men niet
halverwege blijven staan, al zal er wel eenige
strijd over worden gevoerd.
u
Op initiatief van Dr. W. J. H. Leuring te
Mook, hebben met toestemming van den eige
naar van het terrein, Mr. J. Santman, in de
afgeloopen week proefgravingen plaats' gehad
in de buurtschap van Zevenbergen, op korten
afstand ten Z.O. van het hotel de Plasmolen.
Het aldaar gelegen dennenbosch verbergt een
der belangrijkste overblijfselen uit het steenen
tijdperk in Nederland, namelijk een praehisto-
rische vergaderplaats in de open lucht, die veel
ouder is dan de bekende Ballerkuil in Drenthe.
De in schilderachtige omgeving gelegen Zeven
berger kuil is ongeveer eivormig. De grootste
lengte bedraagt 46 M., de grootste breedte 26
M., de diepte 3.60 M. De ingang ligt precies in
het Oosten. De kuil ligt midden tusschen drie
ronde grafheuvels en is derhalve zeer waar
schijnlijk uit hetzelfde tijdperk als deze. In den
top van den ten Z.W. van de vergaderplaats
gelegen grafheuvel is eenige jaren geleden een
fraai versierde urn uit de eerste helft van het
tweede millennium vóór onze jaartelling gevon
den, tezamen met drie gepolijste vuursteenen
handbijltjes. De urn bevatte asch en verbrande
beenderen, o.a. den radius van een menschelij-
ken onderarm. Zij is in het bezit van Dr. Leu
ring.
Bij de thans gedane proefgravingen, waarbij
ook de Duitsche archaeoloog Dr. H. Naehod uit
Leipzig aanwezig was, is dwars door dezen graf
heuvel een 18 M. lange en 1 M. breede sleuf ge
graven, die tot op den voet van den heuvel
reikt. Het is daarbij gebleken, dat op dit niveau
in het laatste gedeelte van het neolithische tijd
perk vele menschen, ten deele in uitgestrekte
houding, ten deele met opgetrokken knieën zijn
begraven. De zwarte silhouetten der geheel ver
teerde lichamen teekenen zich op het lichtgele
of witachtige zand. Een aardpy» drinkbekertjte,
in den vorm der bekende klokbekers, was aan
een der dooden in het graf meegegeven. Van
een anderen houten drinkbeker van puntigen
De heer Van Fenkbergen, voorzitter van de Vereeniging tot wetenschappelijk onder
zoek van het vraagstuk der wichelroede, de heer v. d. Meulen en Dr. Derikx, oudheid
kundige en Deken van Roosendaal op zoek naar den historischen schat in het jacht
huis van Prins Maurits te Roosendaal
vorm met groote ooren was het contour nog in
het zand bewaard. De grafheuvel was omgeven
door een greppel, in de nabijheid van welke
ook vele sporen van rechtop in rijen geplaatste
houten palen zijn gevonden.
Uit een en ander valt op te maken, dat de
grafheuvel ongeveer vierduizend jaar oud is.
Wellicht zal in komende jaren nader onder
zoek kunnen leiden to uitkomsten, die mis
schien van grooter belang zullen zijn.
De hoogeerw. Pater Provinciaal der Missio
narissen van het H. Hart van Jezus te Tilburg
heeft benoemd:
Voor het Apostolisch Vicariaat van Ned.
Nieuw-Guinea de eerw. Paters G. Berns uit
Arnhem, C. Meuwese uit Tilburg, J. de Bijl uit
Deurne en Aloysius Helmer uit Moergestel
Voor het Apostolisch Vicariaat van Celebes de
eerw. Paters A. Rutges uit Montfoort (U.) en J.
Vermelis uit Tilburg.
Voor de Apostolische Prefectuur van Poer-
wokerto (Midden-Java) de eerw. Paters A.
Grootveld uit Geldrop en W. Schoemaker uit
Deventer.
Voor Brazilië de eerw. Paters P. Steltenpool
uit Wervershoef, Th. Hebinck uit Velp bij Arn
hem en J. Goseling uit Rijssen, alsook den
eerw. Broeder G. van den Akker uit Lieshout.
Deze twaalf nieuwe Missionarissen zullen in
de eerste helft van October naar hun respectie
velijk Missiegebied scheep gaan.
Terwijl de eerw. Pater A. Gerats uit Blerick
zijn theologische studiën aan de katholieke
Universiteit te Innsbruck zal eindigen, werd de
eerw. Pater Th. Tangelder uit Arnhem aange
wezen om te Rome aan de Gregoriaansche Uni
versiteit zijn theologische studiën voort te zet
ten.
De gruwelijke ontdekking van het lijkje van
de achtjarige Sonja Beugeltasch op de vliering
van een bananenpakhuis in de hoofdstad en de
kort daarna gevolgde arrestatie van den 21
jarigen employé van dat pakhuis P., vormt zoo
als te begrijpen valt, op het Waterlooplein en
omgeving nog steeds het onderwerp van ge
sprek.
De bevolking is zeer geladen, zoo zelfs, dat
indi ende dader van het gruwelijk misdrijf in
haar handen zou vallen, zijn leven niet veel
waard zou zijn.
Intusschen blijft P., die nog steeds is inge
sloten in het politiebureau, waar hij in zijn on
verschillige houding volhardt, ontkennen, dat
hij op eenigerlei wijze bij het gebeurde is be
trokken. De politie blijkt echter over aanwij
zingen te beschikken, die er toe geleid hebben
dat hij in arrest blijft. Belangrijk in dit verband
is vooral het onderzoek dat de politie-schei-
kundige van Ledden Hulsebosch ter plaatse
heeft ingesteld. Over de resultaten waarvan
een rapport aan politie en justitie zal worden
uitgebracht. De gevonden situatie op de vlle-
irng is zooveel mogelijk intact gelaten, opdat
vingerafdrukken en andere eventueele aanwij
zingen, die voor de be wijsconstructie van on
schatbare waarde zijn, niet verloren gaan.
Behalve de vliering is het bananenpakhuis
van de firma Groenteman en Bolle weer voor
de dar plaats vindende werkzaamheden vrij ge
geven
Reeds eerder is P. voor een zedenmisdrijf van
minder ernstigen aard veroordeeld geweest, welk
misdrijf in het zelfde pakhuis is gepleegd.
Leppe, 28 Aug. 1934
Na het ontbijt en een heerlijke wandeling in
den prachtigen tuin verzamelden zich Dinsdag
de deelnemers in de groote aula om te luiste
ren naar de voordracht van prof. dr. L. Bender,
professor aan het Angelicum te Rome die sprak
over
Het gezag is niet iets wat op zich zelf be
staat. Er zijn drie elementen in het spel: ge
zag, gezagsdrager en mensch. Hun onderlinge
verhouding is deze: de mensch is gezagdrager,
door het gezag, dat in hem is. Wat de ziel is
in den mensch, is het gezag in den gezags
drager.
Als de mensch weer gezag heeft over ande
ren, is de laatste oorzaak daarvan God. God
doet dit echter niet onmiddellijk gewoonlijk
gebruikt Hij den mensch daarbij als Zijn werk
tuig. Welken vorm een gezagsdrager zal heb
ben (individu of organisme) is door God zelf
aan de menschen overgelaten, alleen over de
Kerk stelde Hij zelf den gezagsdrager aan: den
Paus, dien Hij tevens met onfeilbaar leergezag
bekleedde. Dit sluit dus in, dat wij tot vol
komen gehoorzaamheid aan de Kerk en Hare
gezagsdragers verplicht zijn, ook waar deze
feilbaar zijn. Doch ook de maatschappelijke
overheid heeft krachtens haar ambt voortdu
rend het oog gevestigd op het algemeen wel
zijn.
Weigeren we haar gehoorzaamheid, zoo ver
hinderen we haar in haar taak en maken we
de samenwerking onmogelijk, die de groote vi
tale kracht van het maatschappelijk leven is.
Het kerkelijk gezag is begrensd tot het boven
natuurlijke doel.
zoodanig behoort niet tot de gebiedsfeer van
het Kerkelijk Gezag. Maar daaruit volgt geens
zins, dat de Kerkelijke Overheid nooit iets be
velen kan of verbieden, wat tot de politiek be
hoort. Want bepaalde daden van politiek
kunnen wel degelijk schadelijk zijn voor het
bovennatuurlijke leven. Daarom geeft de Kerk
ook voorschriften over politiek, welke wij tot
plicht hebben op te volgen.
De kern van heel de leer van Kerk en Gezag
is de waarheid, dat God het bovennatuurlijk
leven der menschen als een sociaal leven, een
maatschappij, een kerk heeft ingericht. Omdat
God het aldus gewild heeft, is het eeuwig heil
van de onsterfelijke menschenzielen afhankelijk
van den goeden gang van het maatschappelijk
kerkelijk leven.
In de namiddaguren werden de deelnemers
aan de Sociale Studiedagen verrast met een
uitvoering van enkele welgeslaagde zangnum
mers door het bekende zangkoor van de H. Sa
cramentsparochie te Breda onder leiding van
den directeur André Vermeeren, hetgeen als
een aangename en kunstzinnige afwisseling
door de aanwezigen ten zeerste op prijs werd
gesteld.
Daarna gaf de voorzitter het woord aan Ma
gister Doodkorte O.P. voor zijn rede over Kerk
en Staat. Na de begripsbepaling van Kerk en
Staat gegeven te hebben, waarbij vooral de in-
houdsbepaling van het algemeen Staatswelzijn
naar voren werd gebracht en te hebben opge
merkt, dat de kwestie van indirecte rechts
macht niet beperkt is tot Kerk en Staat, be
toogde spreker de algemeene stelling, dat na
melijk elke hoogere overheid directe jurisdictie
bezit, over eigen doel en middelen en ook in
directe macht over een lagere overheid, ten
aanzien van sommige voorwaarden tot eigen
doel en middelen en niet omgekeerd. Daartoe
werd het onderscheid betoond tusschen middel
tot een doel en voorwaarden tot een doel of
middel. Vervolgens werden van die stelling toe
passingen gemaakt op staat, kerk en huisgezin.
In de heerlijke avonduren schaarden de deel-
nerfiers zich rond de lessenaar van Henri
Hermans, die een voordracht hield over de
Kerk en het economisch vraagstuk.
Inleidend verklaarde en verdedigde spreker
aan de hand van Quadragesimo Anno de aan-
yte kunnen b.v. wel zeggen; de politiek als gevochten stelling, dat de Paus het recht enjgrescjag jjesi0ten.
den plicht heeft, om met oppergezag te be
slissen in kwesties van socialen en economischen
aard.
Alle uitingen van het materieel leven zijn
onder geleide van den Godsdienst, niet ge
scheiden. Voor een behoorlijk godsdienstig-ze-
delfjk leven is volgens Sint Thomas een zekere
mate van stoffelijke welvaart noodig. Voor die
welvaart te zorgen, is de taak der anderen.
Maar doen die anderen dat niet, dan legt de
Kerk zelf de materieele basis voor den geeste
lijken opbouw.
Wat economisch mogelijk is, beoordeelt de
wetenschap der economie, maar of het ook ge
oorloofd is leert ons de Kerk. Hier ligt het ter
rein der zedenwet. Veel onverantwoordelijke
toestanden zijn mogelijk gebleken in het ver
leden: het bestaan van het proletariaat, pluto
cratie, winstbejag enz.; maar zedelijk waren zij
niet geoorloofd.
De zedenwet plaatst niet het kapitaal, niet
het geld, niet de machine, maar den mensch in
het centrum der economie. En deze wet be
veelt den mensch, al zijn doen en laten te rich
ten naar ons hoogste doel. Alle arbeid en in
spanning in deze wereld zijn er om Gods wil
te volbrengen, om er toe mede te werken, dat
de aarde aan den mensch in het algemeen
wordt onderdanig gemaakt, om door arbeid de
menschheid te helpen bij haar streven naar
het hoogste doel. Zoo wordt de nederigste ar
beid verheven tot godsdienst en wordt inplaats
van het „verdienen" het „dienen" gesteld.
Geen bezit, geen kapitaal kan bestaan zon
der arbeid en geen arbeid zonder kapitaal. Er
moet echter opgekomen worden tegen onrecht
matigheden van het kapitaal als van den ar
beid. De socialisten dwalen als zij de productie
middelen aan den staat willen brengen. Het
leidend beginsel voor een rechtvaardige arbeids-
verdeeling is ook hier weer het algemeen wel
zijn. Daarom moet de arbeider uit het prole
tariaat worden verlost. Het welvaartspeil kan
ongetwijfeld hooger zijn wanneer het kleinbe-
zit regel en voor iedereen een prikkel tot arbeid
wordt.
Evenals het eigendom heeft ook de arbeid
een persoonlijk en sociaal karakter en dit moet
in de loonregeling tot uiting komen. De hooge
loonen kunnen werkloosheid veroorzaken, maar
te lage loonen doen dit eveneens. Ze verzwak
ken de koopkracht, bedreigen de algemeene
welvaart en verstoren orde, vrede en rust.
Daarom moeten de loonen onderling in juiste
verhouding staan. Zoo komen we tot een bil
lijke verdeeling der aardsche goederen en wordt
indirect ook de grondslag gelegd voor het her
stel der maatschappelijke orde.
Na ampele discussie werd met een gemeen
schappelijk avondgebed deze vruchtbare con-
VRIJDAG 21/9: Vertrek per D-trein uit Utrecht te ongeveer
11.30 uur; diner in restauratie-rijtuig; reis langs den Rijn;
souper in restauratie-rijtuig; aankomst te Nümberg te ongeveer
23 uur; logies in hotel.
ZATERDAG 22/9: Ontbijt in hotel; te ongeveer 10 uur vertrek
van Nümberg naar München; aankomst aldaar ongeveer 13 u.;
diner te München in de groote restauratie-zalen van het Cen-
traal-Station; te 14.30 uur vertrek van München (Stamberger-
bahnhof) naar Oberammergau; aankomst aldaar te 16.30;
betrekking der pensions; souper in pensions; logies.
ZONDAG 23/9:
Te 6 uur plechtige gezongen H. Mis; ontbijt; te 8 uur aanvang
van het Passiespel; te 12 uur diner in pension; te 14 uur ver- =e==
dere bijwoning van het Passiespel, dat te ongeveer 17.30 geëin
digd is; souper in pension; logies.
MAANDAG 24/9: Ontbijt; te ongeveer 8.30 per trein (schitte
rende reis!) van Oberammergau over Murnau naar het luxueuze
en toover-schoone Garmisch-Fartenkirchen, alwaar wij ons voor
de volgende dagen vestigen in uitstekende hotels; aankomst te
10 uur; diner; na het diner uitstapje naar de geweldige rots
formaties en watervallen van den Partnachklamm; souper;
's avonds gezellig samenzijn: uitvoering van Beiersche boeren
dansen, schuhplatteln, jodeln! logies. fr
DINSDAG 25/9: Ontbijt; den geheelen dag autotocht door de
Zuidelijkste Beiersche Alpen over Mittenwald (Oostenrijksche
grens); diner aan het Walchen-meer (onvergetelijk uitzicht!);
souper in hotel te Garmisch-Partenkirchen; 's avonds gezellig
samenzijn (zie boven)logies.
WOENSDAG 26/9: Ontbijt; te 8.30 autotocht naar het heerlijk j^=
gelegen, wereldberoemde Klooster Ettal; bezichtiging der merk
waardigheden; orgelconcert voor onze reisdeelnemers; per auto
over de alsdan zoo juist gereed gekomen auto-straat naar het
betooverende sprookjes-slot Linderhof van Ludwig II; diner in
hotel te Ettal; per auto terug naar Garmisch-Partenkirchen,
waar in den namiddag de Kreuz-egg- of de Wankberg (naar
verkiezing) per Schwebebahn „bestegen" wordt (hier ligt het
Beiersche hooggebergte aan onze voeten; hier zien wij de berg
meren diep beneden ons!); souper in hotel; na souper gezellig
samenzijn (zie boven); logies.
DONDERDAG 27/9: Ontbijt; te ongeveer 9 uur vertrek per
trein van Garmisch-Partenkirchen naar München; aankomst
aldaar te ongeveer 10.45 uur; groote autotocht door München
oud en nieuw; diner in de restauratiezalen van het Centraal
station; 's namiddags gelegenheid tot winkelen; te ongeveer
19 uur vertrek der deelnemers die met den nachttrein reizen.
Souper in de treinrestauratie.
De deelnemers die met den dagtrein reizen gebruiken te 18.15
het souper weder in de restauratiezalen van het Centraal-Station
en vertrekken om 19.30 van München naar Nümberg, alwaar
wordt overnacht.
VRIJDAG 28/9: Ontbijt in den trein voor deelnemers van den
trein; aankomst in Utrecht te ongeveer 10.40 uur.
Deelnemers dagtrein ontbijt in hotel; vertrek per trein uit
Nürnberg te 7.15, diner en souper in treinrestauratie; aankomst
te Utrecht ongeveer 19.30 uur.
AFSCHEID
N.B. Zij, die bezwaar mochten hebben tegen de nachtreis van
27 op 28/9, kunnen tegen een minimum van kosten (ƒ5.en
onder geleide de terugreis op 31 Augustus per dagtrein
afleggen.
De hierboven in het kort beschreven luxueuze reis biedt de
Directie van de V.K.P. en de Katholieke Illustratie aan hare
abonné's (uitsluitend aan hare abonné's) aan tegen den prijs van
Deelnemers aan deze reis hebben, dank zij een afzonderlijk
getroffen regeling, geen pas, doch slechts een bewijs van
Nederlanderschap noodig, wat een aanzienlijke besparing be-
teekent.
Bij inschrijving voor administratiekosten, enz. een bedrag van
2.50 per deelnemer verschuldigd.
De reissom moet uiterlijk 14/9 in ons bezit zijn.
Gegadigden gelieven zich terstond aan te melden opdat voor
een ieder een bevredigende voorbereiding gewaarborgd kan zijn,
mede in verband met de te verwachten drukte te Oberammergau
Uitvoerige dienstregeling, deelnemerslijst en insigne worden
t.z.t. aan de deelnemers toegezonden. EEEEE
Men adresseere aan de Administratie van dit blad Afdeeling
Reis Oberammergau.
rf
Het bestuur der veilingvereeniging te 'sGra-
venzande kwam dezer dagen tot de ontdekking,
dat door den eersten keurmeester der veiling
fraude werd gepleegd bij het uitbetalen van
loonen aan het losse personeel.
Het bleek n.l., dat de keurmeester, die met
het uitbetalen dezer loonen was belast, meer
werk-uren in rekening had gebracht, dan wer
kelijk waren uitbetaald.
In verband hiermede is de keurmeester thans
geschorst.
Op Zaterdag 8 en Zondag 9 September a.s.
zal door het Nederlandsch Verbond van Vak-
vereenigingen in het N.V.-Huis te Utrecht een
demonstratief congres belegd worden in verband
met den steeds grooter wordenden nood der
werkloozen.
Op dit congres zal het woord gevoerd worden
door de heeren E. Kupers, voorzitter van het N.
V. V., die zal spreken over de financiering van
de lasten van de werkloozenzorg en in het bij
zonder over de noodzakelijkheid van een betere
verdeeling dezer lasten tusschen het Rijk en de
gemeenten, en H. Lindeman, bestuurder van het
N. V. V., die de eischen der moderne vakbewe
ging ten aanzien van de ondersteuning der
werklooze arbeiders in het algemeen zal behan
delen.
Uit de Afrikaansche Müssie is bij zijn familie
te Spekholzerheide aangekomen de zeereerw.
pater Montfortaan H. Fischer.
Zooals ook in ons blad is gemeld, maakten 22
Hollandsche kinderen dezen zomer een z.g.n.
Goodwill-Tour naar Amerika, om daar de di
verse nationale kleederdrachten van ons land
te demonstreeren.
Niets natuurlijker dan dat de argelooze lezer
veronderstelde, dat deze drachten ook door
jongelui uit de betrokken streek of plaats zou
den worden gedragen.
Thans hebben wij voor ons liggen de lijst der
„uitverkorenen" en vinden wij de namen van
Freules en Jonkheeren (sommigen zelfs met
Duitschen of Franschen klang), allen uit Den
Haag, Wassenaar Bussum, Bloemendaal, Zeist,
Amsterdam en Rotterdam. Ook enkele niet
blauw-geaderde namen zijn er bij, maar dan is
toch wel op den goeden klank gelet.
Een Freule stelt een Volendamsch meisje
voor, weer een andere een Zeeuwsche, een
Jonkheer stak in Friesch of Volendamsch cos-
tuum, enz.
De schilderachtige Brabantsche muts, de ty
pische Achterhoeksche dracht mankeerden,
flatteerden misschien niet genoeg of waren
wellicht te Roomsch?
Wij meenen goed te doen deze „poppenkas-
terij," waarmede de Yankees gefopt zijn, open
baar te maken. En dan! Moesten die adellijke
namen indruk maken op een volk dat zelf geen
adel kent? Het geheel maakt den indruk van
een „onder onsje".
De Amerikaansche bladen drongen aan op
een hernaling. Indien het betreffende comité
daarvoor ooit om steun bü eenig officieel li
chaam zou aankloppen, moge men het boven
staande ter harte nemen.
Zijn onze inlichtingen juist, dan hebben „de
kinderen" (13 tot 18 jaar) daar de geuzenvlag
vertoond inplaats van ons eigen nationale
rood-wit-blauw.
Inderdaad een eigenaardige vertooning!!
DEN HAAG. Geslaagd de heeren: B. Reusink te
Apeldoorn en W. P. Thijssen te Borghem (N.-B.)