Plaats dan een „Omroeper" voor 75.000 gezinnen I Zoekt gij betrouwbaar Personeel? CORSICA'S LAATSTE BANDIET FRANCESCO BORNEA KONING DER MACCHIA GEEFT ZICH OVER raiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiinnmnimniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimmmmimrf iiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiimiuiiiiiiiiuiiiiiiiiiMiiiuiuuuuiumiuiiniiiiH iiiimminmnniiiiimiininiiiniiiiiniiiimiiiiiiiiiinniiniiii iiiiiiimuuiiiiiiiiiiiiininmiiiniiiiiiiiniiimiiiuiiM MAANDAG 10 SEPTEMBER 1934 Zaterdag heeft de plechtige kroning plaats gehad van het miraculeus beeld van O. L. Vrouwe van Oostrum. Z. H. Exc. Mgr. Lemmens heeft het kroontje gezegend en de verdere plechtigheden verricht HET NATIONAAL-SOC1ALISME Corporatieve gedachte en „totale staat" Wielerkampioen, soldaat, gen darme en ten slotte een laf hartige struikroover AFSCHEIDSCONCERT Van Ignaz Neumark Werk van Willem Landré R. K. LEERGANGEN V olksuniversiteiten FOTOREPORTAGE - 'i - Te Venray heeft Mgr Lemmem het nieuwe ziekenhuis ingezegend Z. H. Exc heeft bij die gelegenheid ook het fraaie H Hart- monument vóór het gebouw onthuld en gezegend Een ontzettende brand heeft het Amerikaanscha zeekasteel .Morra Castle' voor de kust van New Jersey vernield, waarbij meer dan 150 personen het leven lieten Het jubileum van oen Amsterdamschen Stadsschouwburg is Zaterdagavond met een uitgebreide feestvoorstelling gevierd. Een foto tijdens de huldigingin het midden mevr. Mann Bouwmeester In het St. Nicolaas Instituut te Oss herdacht Zaterdag de Eerw. Frater M. Augustinus zijn gouden professie-feest Sparta heeft de finale om den .Zilveren Bal" Zondag in een wedstrijd tegen Willem II gewonnen. Moment bij het Willem II doel Dr. Sassen verklaart ons dat volgens Thomas weliswaar het algemeen belang boven het indi vidueel belang behoort te gaan, doch slechts indien beide belangen van dezelfde orde zijn. Aangezien échter het individueel belang vaak van hooger orde is dan het belang van de staatsgemeenschap, volgt hieruit dat de abso lute staatsidee in strijd is met de Thomistische staatsleer. Het sterkst wordt de fascistische staatsidee misschien wel bestreden m den Vastenbrief, wel ke de Nederlandsche Bisschoppen op 2 Februari van dit jaar tot de geloovigen hebben gericht. „Datgene nu, wat men wel den „totalen staat" noemt, is in zijn strenge beteekenis met onze beginselen in volslagen tegenstelling." In dezen Vastenbrief wijst verder het Epis copaat op het gevaar dat er in schuilt, dat in Nederland de fascistische groepen niet Katho liek zijn, waardoor de specifiek Katholieke be langen in het gedrang zouden kunnen komen. De gebeurtenissen in Duitschland en Oosten rijk hebben geleerd dat een dergelijke waar schuwing niet overbodig is. De Bisschoppen ein digen hun brief met alle geestelijken en alle aan katholieke instellingen verbonden personen aansluiting bij ïascistische of nationaal-socia- listische bewegingen te verbieden. De schrijver gaat dan na wat de katholieke voormannen ook in ons land hebben gedaan, om de corporatieve gedachte te verwezenlijken. Hij juicht het toe, dat de katholieke vakbewe ging en de verschillende democratische en volks partijen streven naar een synthese tusschen corporatieve gedachte en democratie, waarbij dus het oppergezag op staatkundig gebied blijft berusten bij de door algemeen kiesrecht gekozen organen, welke den eenigen waarborg bieden voor een gezonde democratie. Dat zij ingaan tegen den Paus en het Epis copaat en dat zij hun Kerk het ernstigste na deel kunnen berokkenen, schijnt vele Katho lieken niet te weerhouden van hun fascistische sympahtieën. Het zou wel eens kunnen blijken dat het de katholieke nationaal-socialisten zijn, die een wig drijven in de katholieke volksge meenschap, en niet de democratisch-gezinde proletariërs, wien men dit zoo vaak heeft ver weten. dien hij niet verlaten zou voor zijn arrestatie, nu een jaar geleden. gen de laatste Corsicaansche bandiet, Francesco Bornea, zich aanmeldde bij de gendarmen. In Guitera, een bergdorpje op den rand der Tavaro-vallei, staat het huis van Francesco Bornea. Eigenlijk is het maar een gewone her dershut van opgestapelde steenblokken zonder metselkalk. Maar het huis staat geheel vrij op een kleinen heuvel. Toen soldaten en gendar men reeds twee jaren geleden de hut omsin gelden, had Francesco Bornea met behulp van den kijker welken hij altijd bij zich droeg, 't ge vaar dan ook al lang zien aankomen, en de ge wapende macht vond slechts een aantal re volvers en geweren, alsook een machinegeweer, welke verzameling de bandiet, volgens de ver klaringen van zijn broer, Vincente, hier en daar had opgekocht, om dat hij ze mooi vond. Gebruikt had hij ze nooit. Hij wist zelfs niet hoe hij er mee om moest gaan! Sindsdien keerde Bornea niet meer naar Guitera terug. Hij leefde in de „macchia", brandschatte boeren en kooplieden, koetsiers, chauffeurs en zakenmenschen, en alles ging naar wensch. Maar op den duur werd het moeilijker. Het is allemaal goed en wel om bandiet te wezen, wanneer men maar naar de dorpen hoeft af te dalen om van medeplichtigen en een geter roriseerde bevolking alles te krijgen wat men vraagt, maar wanneer de medeplichtigen ge leidelijk worden uitgeroeid en de bevolking deels moedig wordt, omdat de politie zoo krach tig ingrijpt, en deels de bandieten ontwijkt om dat de maatregelen tegen hun begunstigers lang niet malsch zijn, dan gaat de aardigheid er af. Een van inzicht getuigend artikel over het Katholicisme en het Nationaal-Socialisme vinden we in de Groene, van de hand van Tees Gulden Jr. Bij een onderzoek naar het nationaal-socia- lisme moet een scherp onderscheid worden ge maakt tusschen de corporatieve gedachte en de eigenlijke fascistische gedachte, die haar kern punt vindt in den „totalen staat", waar de staat uitgangspunt en doel van alles is, aldus de schrijver. De nationaal-socialisten pogen de corpora tieve gedachte en het streven naar een totalen staat te vereenzelvigen; zij verkondigen dit zelfs zoo luide en zoo suggestief, dat velen in derdaad deze twee geheel verschillende begrip pen verwarren. Niets is echter minder juist. Een corporatieve maatschappij immers ver onderstelt samenwerking, tenminste op eenige punten, tusschen werkgevers en werknemers. De bereidheid tot samenwerking, die hiervoor noodig is, kan nooit bereikt worden door dwang, zelfs niet door dictatorialen staats- dwang; slechts volkomen vrijheid van hande len kan daartoe leiden. Alleen langs democra- tischen weg kan een corporatieve maatschappij worden opgebouwd; dictatuur kan slechts een schijn-regeling tot stand brengen, doch nooit een diep in de maatschappij en in de indivi duen verankerde ordening. De pogingen tot instelling van een corpora tieve maatschappij in de fascistisch geregeerde landen Italië, Duitschland en Oostenrijk laten dan ook öf een fiasco öf slechts de coulissen van een werkelijk corporatieve maatschappij zien. Welke houding neemt de Katholieke Kerk in ten opzichte van de corporatieve gedachte? In tallooze encyclieken en Pauselijke brieven en allocuties wordt aangedrongen op de weder invoering van een corporatief gebonden econo mische ordening naar voorbeeld van de Middel eeuwen, zij het op moderne leest geschoeid. Naast de bestrijding van het kapitalisme en het daaruit voortvloeiende liberalisme en socia lisme voert de Kerk een actie, die invoering beoogt van een gebonden economisch bestel, welke binding tot stand gebracht moet worden door corporaties. Paus Leo XIII heeft in de encycliek Immor- tale Dei van 1885, die handelt over de Chris telijke inrichting der staten, en in de encycliek Rerum Novarum van 1891, die handelt over den toestand der werklieden, dit streven in een duidelijk daglicht gesteld. Paus Pius XI onderstreept in zijn in 1931 verschenen encycliek Quadragesimo Anno het corporatieve streven der Katholieken op onom wonden wijze. Is het Katholicisme dus nauw verbonden met de corporatieve gedachte, lijnrecht staat het tegenover den „totalen staat". Paragraaf 79 van de encycliek Quadragesimo Anno verklaart zich tegen de groote machts concentratie in den staat en verdedigt de staat kundige decentralisatie. Fascistisch gezinde Katholieken beroepen zich bij hun streven naar een totalen staat wel op Thomas van Aquino; naar mijn meening is een beroep op de Thomistische leer echter volko men misplaatst. In de Maasbode van 6 Maart 1934 toont dr Ferd. Sassen duidelijk aan dat het absolutisme van het staatsgezag en de gedachte aan een volstrekte onderwerping van den enkeling aan de overheid principieel uit de staatsleer van St. Thomas is verbannen. De mooie jonge jongen die als kampioen van Corsica gevierd werd, was al lang on dergegaan, evenals de elegante koloniale infanterist en de gendarme die met zijn uniform de harten der meisjes van Guitera stal. De Corsicaansche bandiet is oud, zeer oud. maar de „bandito d'onore", de eerebandiet, die in wezen niet anders was dan een strij der voor de vrijheid en de onverzoenlijke vijand van eiken geweldenaar of onder drukker, heeft al heel lang moeten wijken voor den laffen struikroover die ten onder gegaan is aan den drank, geen menschelijke gevoelens meer koestert, niets ontziet, en niets eerbiedigt, en voor geen enkele mis daad terugdeinst. Bornea schiet koelboedig een boer neer die de schatting niet betalen kan welke hij hem oplegt. Hij pleegt een moordaanslag op iemand die een huis voor hem bouwde en om geid durft vragen. En de drank is de eenige die hem nog moed geeft en kracht, wanneer de soldaten en de gendarmen het eiland blijven bezetten. Hij houdt zich dag en nacht schuil, maar om te kunnen drinken durft hij, vermomd als pries ter, vermomd als gendarme, af te dalen naar de dorpen en zich te wagen in het licht der wijnhuizen. Enkele malen wagen het sommige dorpelingen hem op te zoeken en hem te raden dat hij zich overgeeft. Vloeken en geweerschoten zijn het eenige antwoord. Maar geleidelijk vermindert zijn weerstandsvermogen en wanneer de oude pastoor van Levie hem bezoekt en zich noch door beleedigingen, noch door bedreigingen laat afschrikken, dan geeft hij zich gewonnen. Nog aarzelt hij, nog stuurt hij den pastoor enkele keeren ruw weg, maar dan verlaat hij opeens zijn hol in de bergen, loopt naar een gendar meriekazerne en zakt daar zonder een woord in elkaar als een wrak van drankzucht, een zaamheid, ellende. Het was omstreeks Kerstmis 1931 dat Frankrijk Corsica veroverde. Ongetwijfeld zegt de geschiedenis dat het eiland reeds sedert 1 7 68 tot het gebied der republiek behoort, doch de Corsicanen hebben daar nooit iets anders van gemerkt dan dat bij feestelijke gelegenheden een Fransche vlag op de gendarmerie kazernes wapperde, en dat ze Fran sche postzegels op hun brieven moe ten plakken, voor zoover ze brieven schrijven kunnen. Ze hebben van de verhouding tusschen Parijs en Ajaccio zoo weinig begrepen dat er tot vandaag aan den dag een party bestaan kan welke Frankrijk prac- tisch als een door den grootsten Corsicaan, Napoleon Bonaparte, veroverde Corsicaansche provincie beschouwt I. De eigenlijke heer- schers over Corsica waren eeuwen lang de zoo gevreesde, maar toch ook zoo hartstochtelijk bewonderde bandieten. En de jacht op de „banditi" verslapte niet. Prinsen der „macchia" vielen, de een na den ander. De Bartoli's, de Caviglioli's, de Torre's, de Spada's, de Morazzini's, ze werden neergeschoten in gevechten met de patrouilles, ze werden zwaar gewond ge vangen genomen, ze werden tot overgave gedwongen, ze werden geboeid, voor de rechtbank gebracht, in de gevangenis opge sloten, geguillotineerd!Spoedig was Francesco Bornea de laatste bandiet. Spada, een der meest gevreesde Corsikaansche bandieten Soldaten en gendarmerie rukten op. Dorpen werden omsingeld en na korte schermutselin gen ingenomen. Huiszoekingen hadden plaats. Arsenalen werden leeg gehaald. Medeplichtigen en begunstigers werden gearresteerd. De wegen en paden die van de dorpen naar de bergen leidden, werden afgezet door sterke wacht posten. Patrouilles zochten naar de verste schuilplaatsen. Ze kwamen terug met het lijk van een bandiet. Een paar dagen later werd er weer een bandiet dood geschoten. Ten slotte gebeurde wat nog nooit gebeurd was: gendar men kwamen terug van een verren tocht met in hun midden een geboeiden bandiet die zich had overgegeven. Hij had zijn roem gevestigd op een meer vreedzame wijze dan ooit een bandiet ver maard geworden is. In zijn jonge jaren was hij wielrenner en, negentien jaren oud, veroverde hij het kampioenschap van Corsica. Dezen eere- titel heeft hij nooit verloren. Op zijn twintig ste jaar werd hij ingelijfd bij de kooniale in fanterie. Na zijn diensttijd kreeg hij een aan stelling bij de gendarmerie. En toen herhaalde zich de al zoo dikwijls vertelde geschiedenis van den jongen-van-het-land, die in de groote stad ondergaat. Hij werd uit de gendarmerie ontslagen. In Guitera deed hij nog eenige po gingen om zijn evenwicht terug te vinden. En eindelijk kwam hij in de leer bij den grootsten der Corsicaansche bandieten, Bartoli. Hij leerde stelen en rooven. Hij leerde de be volking brandschatten. Hij leerde zich verde digen tegen de politie, zich wreken, en dat hij goede en snelle vorderingen maakte, bleek toen zijn leermeester Bartoli, die hem begon te vree zen, probeerde hem uit den weg te ruimen. Bor nea werd echter slechts gewond. Hij scheidde van Bartoli en begon voor eigen rekening Ten slotte ging hij samenwerken met Morazzini, Van de gendarmen heeft hij nieuwe kleeren gekregen: een breed geranden hoed, een zwart fluweelen pak met wijde broek, en hooge laar zen. Zoo heeft men hem overgebracht naar de gevangenis van Ajaccio. Zoo zal hij ook. de laatste koning der „macchia", naar Frankrijk gaan, niet als de grootste misdadiger, maar als de meest naieve, de meest kinderlijke, de meest teleurgestelde vroeg-oude man. Ignaz Neumark heeft 1.1. Zondagmiddag te Scheveningen zijn laatste vastgestelde Kurhaus- concert gedirigeerd. Naar wij echter vernemen, zal de kunstenaar op verzoek nog één concert leiden, en wel op Donderdagavond a.s. Dit zal dus het officieele afscheid van den heer Neu mark zijn. Toen dus een kleine drie jaren geleden een aantal niet zeer groote, maar snelle en goed bewapende schepen der Fransche oorlogsmarine Corsica omsingelden en duizenden soldaten en gendarmerie op het eiland werden afgezet, verontrustte dat de Corsicanen niet. Hun land was al zoo dikwijls veroverd en nog vóór Pepijn de Korte het aan den Paus schonk, waren zij reeds overheerscht geweest door de Phoeniciërs en de Phociërs, door de Vandalen, de Guthen en hoe ze verder mogen heeten. Ook de heer schappij van den Paus was vergankelijk ge weest. Saracenen en Noormannen waren ach tereenvolgens dit deel van de Pauselijke Staten binnengevallen, later hadden er afwisselend te republieken van Genua en Pisa den baas ge speeld, ten slotte had Frankrijk er zijn vlag geheschen en zijn postzegels verkochtMaar altijd, zoo ver als men zich herinneren kon, Ja, zoo ver als de oudste volksverhalen reikten, waren de bandieten die geen veroveraar had kunnen achterhalen in het kreupelhout der dalen en de spleten en grotten der bergen, de aigenlijke heerschers van Corsica geweest! De zangeres Jo HendrichsZaltman zal tij dens het Woensdagavond-Kurhausconcert te Scheveningen optreden met Willem Landré's „Lioba". Frederic Lamond is dien avond solist in Beethoven's Es-dur pianoconcert, terwijl het programma gecompleteerd wordt door de derde Symphonie van Brahms. En het volk van Corsica vroeg zich af of het mogelijk was, of het mogelijk zijn kon dat soldaten en gendarmen beter schoten en meer moed en meer uithoudingsvermo gen hadden dan de „banditi"; of het mo gelijk was, of het mogelijk zijn kon dat soldaten en gendarmen den weg wisten in wat zij „maquis" noemden, maar dat in het volle Italiaansch van Corsica „mac chia" heet het kreupelhout der dalen en de spleten en grotten der bergen waar de bandieten ongekroonde koningen waren!.... Het volk van Corsica moet aan zich zelve getwijfeld hebben toen dezer da- Op Zaterdag 15 September wordt het 23ste studiejaar der R ,K. Leergangen geopend met een plechtige H. Mis om tien uur in de St. Jo zefkerk te Tilburg, waarna de Rector om 11.15 in het Auditorium van het Conservatorium (Bosscheweg 438) verslag zal uitbrengen over het studiejaar 1933/1934. Vervolgens zal Drs. L. Hermans eene open bare les houden over: „De voorgeschiedenis vaa een Mystificatie". De zangeres Hans Gruys zal in samenwerking met den pianist Felix de Nobel op uitnoodiging van de Volksuniversiteiten te Amsterdam. Utrecht en Breda een serie voordrachten hou den over „Nieuwere Liederen". De heer De Nobei zal de te zingen liederen met een kort woord inleiden.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1934 | | pagina 4