„Peyotl" de wondercactus Zoekt gij betrouwbaar Personeel? Plaats dan een „Omroeper" voor 75.000 gezinnen Aartsbroederschap v. Barmhartigheid HOOGE BESCHERMING DROOMEN ZIJN... VERGIF DONDERDAG 20 SEPTEMBER 1934 iiiininmnininimiiimiiiiiiiiiiuiiiiiuuiuiuiiiiiiimiinmiiimiimiiiuuiuuiuiiiiiimuunuuuiiiiiiiiimiiiiiii giiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinniiiiiiiimiiiiiiinniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiniiiiiiiiiiiiniimninnung ËiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiuiiiiuiiiiJiiiiumimiuiiiiiunuuiiiimiiuuuiuuiuiimiiiB Haar doel toas de ter dood veroor deelden bij te staan in hun laatste uren Luguber museum Geen audiëntie „De Wandelaar" De Katholieke Illustratie De jaarlijksche paardenmarkt te Alphen aan den Rijn werd Woens» De nieuwe Douglas-machine van de K.L.M. heeft Woensdag met de volledige bemanning een proefvlucht gemaakt boven Rotterdam dag gehouden. Sterke en gevaarlijke werking van het bruine sap van de Peyotl-cactus Eeuwenoud gebruik FOTOREPORTAGE E -3 n .i t i Dr. J. C Kruisheer, wiens benoeming tol Op den Straatweg nabij Wyehen botsten Woensdag twee auto's tegen elkaar en daarna Algemeene Nederlandsche Zuivelbond hield Woensdag in Bell.vue te Amsterdam zijn v.rgadering. Tijdens de rede van den heer saCretaris van den Economischen Raad .11.1» iii. Britzei VI n.r.prof. Berger, directeur van den Veeartsenijkundigen Dienst; oud-minister Posthuma; mr. Wintermans, waarnemend binnenkort te verwachten is tegen een boom. Twee personen werden ernstig gewond en beide auto S zwaar beschadigd directeur-generaal van den Landbouw; de voorzitter L. Britzei (spreker); J. A. Geluk, secretaris; mr. dr. Lietaert Peerbolte, directeur Volksgezondheid en dr. Swaving Bij gelegenheid van het feest van de ont hoofding van Joannes den Dooper heeft in Rome een plechtigheid plaats gehad, die zich reeds sedert vier en een halve eeuw regelmatig herhaalt, door de zorgen der eerbiedwaardige Broederschap van Barmhartigheid. Tot de XVe eeuw bestond er geer. enkele kerk, toegewijd aan den onthoofden heiligen loannes den Dooper. De kerk aan de Via Boc- ca della Verita, die nu zijn naam draagt, heette toen nog Sancta Maria della Fosa, een naam, die haar werd gegeven op 8 Mei 1488, toen In- rocentius Vin haar aan een groep devote Flo- ïentijnen afstond, die te Rome verbleven en die de Aartsbroederschap van Barmhartigheid gesticht hebben. Door de bul van 25 Februari 1490 verleende de Paus allen mogelijken steun aan deze Aartsbroederschap, die een van de machtigste van de heele Heilige Stad zou wor den. Haar doel was de ter dood veroordeelden bi) te staan in hun laatste uren, hen te helpen goed te sterven en vervolgens in het bezit van hun stoffelijk overschot te komen, teneinde hen een behoorlijke begrafenis te bezorgen De kenteekenen, die de broeders kozen zijn: het hoofd van den heiligen Joannes op den schotel, geschilderd op een zwart linnen zak, nie men ten huidigen dage nog zier. kan, in steen gebeiteld, op de architraaf van de kleine kerk aan de Via Bocca della Verita. De eerste concessie, die aan de Aartsbroeder schap werd toegestaan, was het prijsgeven van de Tarpeische rots bij het Kapitool, waar de ter dood veroordeelden werden terecht gesteld, hetgeen vanaf 1488 op het plein van den Enge lenburg zou plaats hebben, waar dichtbij een klein gebouw was opgericht, om de ter dood veroordeelden te herbergen gedurende den laat- sten nacht. Om zich rekenschap te geven van de waardeering, die deze aartsbroederschap ten deel viel, is het voldoende er aan te hrinneren hoe Pius VIII, bij de bul „Post Diurnas" het voorrecht dat vele broederschappen bezaten om elk jaar een ter dood veroordeelde w vrijheid ~e doen stellen, afschafte met één enkele uit zondering ten gunste van de Broederschap van een Onthoofden Heiligen Johannes den Doo per, die dit voorrecht behield tot den dag, dat de doodstraf werd opgeheven. Gedurende den feestdag van den Heiligen Jo annes werd het volk in de gelegenheid gesteld om de historische kamer te bezichtigen, waar een klein altaar is opgericht met een bidstoel, die de laatste gebeden heeft hooren mompe len van de ter dood veroordeelden in den loop der eeuwen, in het kleine godshuis van den En gelenburg waar, zooals we reeds zeiden, de on- gelukkigen den laatsten nacht doorbrachten, vooraleer zij zich bij het aanbreken van den dag op weg begaven naar het oord der ver schrikking, bijgestaan door de broeders van den Goeden Dood. De glazen kasten in deze kamer bevatten een reeks akelige voorwerpen, die een diepen in druk maken op de toeschouwers. Daai zijn nog de kleinen mandjes, met een zwarten doek overtrokken, waarin men de afgekapte hoofden der veroordeelden vervoerde. Men ziet nog het mes, waarmee de gouverneur van de broeder schap het touw doorsneed om het lichaam van de opgehangenen van de galg te "bevrijden. In een hoek bevindt zich de draagbaar met de ieeren banden, zwart geworden in den loop der tijden, waarop de lichamen der veroordeelden werden gedragen naar het Kleine ken;nof, dat r.og steeds bestaat en dat door de bewoners der buurt, die er voor den zielerust van de ver oordeelden komen bidden, geregeld met bloe men wordt versierd. Dit kleine museum van de Broederschap be vat bovendien nog enkele bijzonder belangrijke dingen zooals het oude perkament, waarop het gebed geschreven stond, dat de veroordeelden baden alvorens zij den dood tegemoer gingen Aan alle kanten is het versleten door het krampachtig betasten van hen, die wisten slechts enkele oogenblikken nog te mogen leven en die aan God vroegen hen vergiffenis te schenken voor alle misdaden, die zij hadden begaan en n.dien, in het laatste oogenblik, in eon vlaag van wanhoop, een vervloeking hen mocht ont snappen er geen rekening mee te wiien hou den, daar zij ze reeds bij voorbaat oetreurden, omdat hun berouw volmaakt was en omdat zij besloten waren als goede christenen te sterven. Men kan trouwens merkwaardige stukken zien over de zeden en gewoonten van dien tijd, zoo- als b.v. van een ter dood veroordeelde, die vier maanden op de voltrekking van het vonnis moest wachten, omdat zijn beul zich in balling schap bevond: in een ander geval was er een jonge man, die op den leeftijd van 19 jaar ver oordeeld was en tot zijn een en twintigste jaar moest wachten, daar dan de wettelijke ieefijd vas, die men bereikt moest hebben om de doodstraf te mogen ondergaan. Na vier en een halve eeuw. gaat de Broeder schap ook thans nog voort met haar liefdadige en barmhartige zending te vervullen. Wanneer thans in de straten van Rome de lugubere stoet niet meer rondtrekt ,.van de zwarte zakken", zooals in den ouden tijd, voor afgegaan door den mandataris met het statu tenboek, het crucific en de baldakijn, toch tomen de leden, die bestaan uit de vertegen woordigers van de hoogste Romeinsche en Ita- liaansche aristocratie nog geregeld samen om den rozenkrans te bidden en de Heikge Dien sten te zingen, en zooveel mogelijk hulp en bijstand te verleenen aan de ongeiukkigen; in één woord om bij elke gelegenheid die zich voordoet, goed te doen en de voorschriften van het Evangelie getrouw te volgen. Daarom trok er ook bij gelegenheid van het feest van de Onthoofding van Joannes den Dooper een lange processie door de kerk, be staande uit „Fratelloni", aartsbroeders gekleed met den luguberen langen zak van zwart lin nen, die neervalt tot op de voeten en in het midden opgehouden wordt door een wit koord en het hoofd door een kap bedekt. Zij werder. gevolgd door een geweldige menigte, die met hen psalmen zingend, rond het kerkhof trok. En terwijl de lange schaduwen >-an den avondschemer neerzonken rond het kleine klooster, waar zooveel ter dood veroordeelden de eeuwige rust genieten, heeft de voorbidder van de Aartsbroederschap de graven gezegend in het schijnsel der toortsen en den barmharti- gen God afgesmeekt hen de eeuwige rust te schenken. De Minister van Binnenlandsche Zaken zal op Maandag 24 September niet de gewone audiëntie verleenen. Bij den uitgever A. G. Schoonderbeek te La ren is de September-aflevering van „De Wan delaar", maandblad, gewijd aan natuurstudie, natuurbescherming, heemschut, geologie, fol klore, buitenleven en toerisme verschenen. R. A. Maas Geesteranus vertelt hoe hij het vrij zeldzame woudaapje heeft bespied en met succes gefotografeerd, terwijl G. J. Broekhuy- sen in een artikel over voorjaarsgeneuchten in het duingebied o.a. aandacht vraagt voor „bon ten piet", de scholekster. Dat het Noord-Brabantsche plaatsje Chaam in een landschappelijk boeiend gebied is gele gen, wordt ons duidelijk gemaakt door Bern. J. J. Walrecht. Jac. Gazenbeek maakt in een artikel de op merking, dat men ook wandelaar kan zijn in het hart onzer steden, waar het verleden met zijn herinneringen leeft, en W. K. Steffen geeft een relaas van zijn genietingen, toen hij on vergetelijke uurtjes bij de vischdiefjes door bracht. In de rubriek natuurhistorisch allerlei wordt o.a. gewag gemaakt van een wandeling naar het interessante Ransdorp. Aan het illustratieve gedeelte van de nieuwe aflevering is ook ditmaal zeer groote zorg be steed. 68e Jaargang No. 51. De redactie van de K. I. schijnt geleidelijk het heele land af te speuren naar eigenaardige bijzonderheden in het volksleven die vaak wei nig bekend zijn. Nu is het Brabantsche drpje St. Willebrord aan de beurt gekomen en we zien er veel wetenswaardigs van opg°teekend. Méér bekend is het bestaan van den Hohand- schen puteraar, doch op zulke fraai ger.omen kieken zien we hem gaarne terug. De eerste steenlegging van de nieuwe abdij van Egmont werd natuurlijk niet vergeten. Uitstapjes naar het buitenland brengen ons eerst naar Edin burgh, de geboorteplaats va het heilige Schot- sche fabrieksmeisje Margaretha Sinclair, waar over Henri Hegener bij interessante foto's schrijft: vervolgens naar een Russisch klooster uit het jaar 1000 en tenslotte ook nog naar Japan en zijn ouderwetsche apotheek Aan onderhoudende lectuur is geen gebrek. H B. van der Sande komt weer uit met een nieuwe vertelling „Gewtensbezwaar", en be halve een korte schets zijn er de twee romans om de lezers in spanning te houden. Overigens is er dan nog de Witte Raaf, om verschillende uren aangenaam te vullen met een overvloed van materiaal op allerlei gebied. De commandant der Marine, Schoutbij Nacht Kruys, slaat vanal den vuurtoren te Sche- veningen de verrichtingen der oorlogsbodems gade tijdens de kustwachtoefeningen welk* thans gehouden worden De naam „Peyotl" zal onzen lezers, even als ons trouwens, wel vreemd in de ooren klinken. Het is dan ook een woord, dat alleen verstaan wordt door de inwoners, we zouden bijna zeggen: de inboorlingen van Noord-Mexico. Het is de naam van een plant, een cactus, die op den steenachtigen grond van de uitgebreide steppen groeit en haar grijs groenen kop nauwelijks toont Haar vlakke en breedgewelfde geledingen worden door bosjes haar in gelijke deelen verdeeld. Deze bosjes nemen de plaats in van de stekels der gewone cactussen. Het geheel toont een vergelijking met een halven kogel, waarin op gelijke afstanden kanaaltjes zijn gegraven. Gedurende de droogte, waarin acht maanden lang geen regen yalt, is de plant vrijwel geheel onder den grond ver borgen, omdat de knolvormige wortels dan ver schrompelen en de plant in haar geheel naar beneden trekken en zelfs den overigens praeh- tigen rooden gloed van de bloem doen tanen. Niettegenstaande dit alles is Peyotl sinds eeuwen en eeuwen voor de bevolking een won derplant gebleven. In de botanische wetenschap heet deze eigen aardige cactus „Anhalonium Lewini".. Ter eere van den Duitschen geleerde Lewin, die de plant in 1886 na zijn ontdekkingsreis mee naar huis bracht en haar chemisch onderzocht om een verklaring te vinden voor het genot, dat deze cactus verschaft. Want dit maakt de plant juist zoo merkwaardig, dat zij 'n zeer eigenaardige emotie teweeg brengt bij hen, die haar consu- meeren. Lewin dan vond, dat de Peyotl vier sterke vergiften bevatte, waarvan de ontdek king eenige consternatie onder de botanici te weegbracht, daar men tot dusver bij de cactus familie geen vergif aanwezig achtte. Vooral het vergif „mescaline", waarvan overigens slechts 0.9 pet. aanwezig is, trok de aandacht, omdat dit vergif een uiterst sterke hersenvertroebeling teweegbrengt die bij de „vergiftigden" prachtige kleurvisioenen te voorschijn roept. De andere vergiften brengen den consument in een toe- tand van verdooving, die op het hart en de zenuwen inwerkt. Er wordt in deze cactus een uitgebreide han del gedreven door de bevolking van Noord-Me xico, hoewel de handel in Mexico en de Ver- eenigde Staten verboden is. Ook het Christen dom heeft zich steeds verzet tegen den handel in Peyotl, die men niet ten onrechte den „dui- veischen wortel" noemt. De inboorlingen dron ken ni. het sap van de plant om helderziend heid te verkrijgen, ziektekiemen te dooden. ver loren voorwerpen terug te krijgen en allerhande geheimen te ontsluieren. In weerwil van verboden en straffen hield de bevolking toch vast aan de eeuwenoude ge woonte tot op dezen dag, vooral de Indianen, die zich sinds eeuwen in de bergen der Sierra Madre hebben teruggetrokken. Met name de stam der Huichols bewaart de cultuur van de Peyotl met groote zorg. In een plechtigen godsdienstigen optocht brengen deze Indianen de beroemde cactusplant vanuit de vier hon derd kilometer ver gelegen binnenlanuen naar hun woonplaatsen. Hun processie wordt opge luisterd door allerlei ceremonieën, omdat zij gelooven, dat de god van het licht en het vuur zich in deze plant openbaart. In gebed en vasten trekken zij meer dan zes weken lang door de steppen en zijn tegen December weer terug Dan begint het dankfeest, waarbij het dikke bruine sap uit de plant getrokken, met water aange mengd en gedronken wordt. Het geheele gezel schap geraakt hierdoor in een toestand van ver voering en uitgelatenheid, die nog wordt aan gewakkerd door urenlange dansen en tromge roffel der priesters en gezang der menigte. Hon ger en dorst en alle andere kwellingen des le vens worden vergeten, want de bevrijde geest ver toeft nu in de hoogste sferen en meent de heerlijkheid der goden te genieten. Uit alle oorden van het land komen de feestgangers opdagen om aan het nachtelijk feest deel te ne men. Deze cultus wordt sinds onheuglijke tijden gehandhaafd bij de Indianen van Texas, Ar kansas en Oklahoma en begint sinds enkele tientallen jaren ook naar andere streken over te slaan. In tegenstelling met vele andere vergiften heeft het gebruik van de Peyotl geen enkele nadeelige werking, wanneer men net sap op de juiste manier en vooral in de juiste mate ge bruikt, zooals verschillende proeven van artsen hebben uitgewezen. Na een uur of twee negen gram van de siroop gekauwd te hebben, krijgt men het gevoel, dat alle tijdbewustzijn ver dwijnt en een algemeene ongevoeligheid van het lichaam treedt in tegelijk met wonderbaar lijke visioenen. In een voortdurend komen en Een door het gebruik van Peyotlsap in vervoering geraakte Indiaan gaan trekken kleurvisioenen voorbij van een uit gelezen pracht; arabesken van gouddraad, glan zende sterren en verrukkelijke landschappen, paleizen en bloeiende boomen en bloemen vloeien samen tot een sprookje van ongekende pracht. Maar ook het leven van allen dag weer spiegelt zich op de aangenaamste manier in deze droomen. Betooverende melodieën doemen in de verte op en zwellen aan tot een machtig koor en al deze accoorden en visueele genietin gen worden door niets gestoord. Urenlang duurt de verrukking, die zoo bewust mogelijk beleefd wordt, zoodat men zich telkens afvraagt, of men droomt, of in de werkelijkheid leeft. En toch zijn deze fantasieën slechts waanvoorstellingen, zooals ook koortslijders die, zij het in minder volmaakten vorm en soms als een marteling, ervaren. Uit een en ander blijkt, hoe gevaarlijk een te veelvuldig gebruik van het sap van de Peyotl is. Het gaat ermede als met cocaïne en opium. De verleiding om alle zorgen te vergeten in een urenlangen stroom van geluk, is zeer groot, doch behalve de gelduitgaven, die ermee gemoeid zijn en de tijd, die er aan besteed wordt, is daar nog de afmatting der energie, welke met het genot gepaard gaat, tijdens en na het feest der droomen. En deze afmatting eindigt op den duur noodzakelijkerwijs in een volkomen vernietiging van het zenuwstelsel. In de handen van ervaren en gewetensvolle psychiaters ech ter schijnt het Peyotlsap groote diensten te kunnen bewijzen, o.a. door de geheimen van ziekelijke menschenhersens te ontsluieren. Het laat zich intusschen begrijpen, dat de overheid in Mexico en de Vereenigde Staten het gebruik van deze wonderplant met alle macht trachten te beletten en zware straffen hebben ingesteld voor de zondaren, die uit pure genot zucht of uit religieuse beweegredenen het gif tot zich nemen. De gijcactus Peyotl in bloei

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1934 | | pagina 4