IN EN OM HAARLEM I Verrassende filmhumor t GEBIT 35.- 15 OCTOBER VOOR R.K. 16 Rijksstraatweg 16 DONDERDAG 27 SEPTEMBER 1934 De brand te Hilversum Rotchild Hans Burgkmair Het Tandheelkundig Instituut Plaatje met 1 kunsttand f 3.- ledere tand meer f 1.75 Porcelein- of zilvervulling f 3.- Goudvulling vanaf f 9. Goudkroon vanaf f 15.- Mondonderzoek kosteloos VOOR DE NOODLIJDENDTN Collecte op 6 October PREMIèRE LUXOR-THEATER „De Zwarte Kat" „Vorstelijke Emigranten" Boris Karloff Belangrijke opdracht Weer veel roodvonk Harry Baur als Rotchild VERKEERSONGEVALLEN Aanrijding Honderd-jarig bestaan fa. Funke AANVANG SEIZOEN 1934—1935 Sciiagchelstraat29-Tel.l Een gulle gastvrouw op komst Statuten Zijn „Triomf van Keizer Maximiliaan" H. K. C. „Oosterkwartier" iiiiiiiiiiiiitiiniiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinitiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiitiimiie 5uuij lllilllllllllllilllllliiliiuillllllluillllMllllllllllluillllllllilllluillliiiiiiiillllliiiilllliliiillllllllllllllllllllllllllllllillMllilliillilliiiiiiiiililiiliiliii: De brand in het gebouw van de R.K. Werkliedenvereeniging te Hilversum, waarbij 150 kinderen op 't nippertje aan *n gruwelijken vuurdood zijn ontsnapt, heeft alles wat moeder of vader is in Nederland met ont zetting geslagen. Deskundigen staan er stom verbaasd over, dat het vreeselijk ongeluk, on danks de betreurenswaardige sterfgevallen, be trekkelijk nog zoo goed is afgeloopen. Uit Amerika, uit Polen, zoo dachten wij, ja, daar kunnen berichten over dergelijke rampen met tientallen slachtoffers vandaan komen. Maar bij ons, in Nederland! En toch, wie met de practijk van filmvertoo- ningen en tooneeluitvoeringen in kleine veree- nigingsgebouwen op de hoogte is; wie weet. hoe roekeloos en ondoordacht soms in kleine en daarvoor niet ingerichte wijkgebouwtjes of lokalen van jeugdvereenigingen van allerlei richting wordt opgetreden, verbaast zich geenszins over het gebeurde. Het moge een aanleiding worden om afdoende veiligheids maatregelen te treffen. Hier ligt een regeeringstaak, heeft men. naar aanleiding van den Hilversumschen brand uit geroepen; van rijkswege moeten voorschriften gegeven worden. Alles goed en wel, maar daarmede zijn wij er niet. Voorschriften van boven af opleggen, best, maar ze moeten ook worden nageleefd. Er wordt in de kranten 'n heele boom opgezet over de kwestie of in het Hilversumsche geval een schriftelijke vergunning voor het geven van de filmvertooning is verstrekt of niet. Men schijnt dat voor de schuldvraag-van het groot ste belang te achten. Welnu, uit de tegenstrij dige berichten daaromtrent blijkt alleen zon neklaar, dat, als er een vergunning is gegeven, deze als het ware automatisch het politiebureau heeft verlaten en dat niemand zich daar heeft afgevraagd of aan de brandweervoorschriften is voldaan of kon worden voldaan; duidelijk is ook geworden, dat geen sterveling er zich om heeft bekommerd of de voorwaarden inderdaad werden nageleefd. Controle heeft absoluut ont broken. In dit verband doet de verzekering van een Hilversumsche autoriteit, dat de brandweerbepalingen van Hilversum uitstekend zijn, dat zü zóó zijn overgenomen uit de Am- sterdamsche verordening, lachwekkend aan. Het papier is ook in Hilversum geduldig, maar wat geeft een bepaling als zij niet wordt nageko men? In Haarlem zou zoo'n brand met zulke ern stige gevolgen menschelijkerwijs gesproken niet plaats kunnen vinden. Wij willen daarop juist in verband met die controle-kwestie met nadruk op wijzen.. De voorschriften, wij hebben ons daarvan nog eens overtuigd, zijn hier streng, zóó streng, dat er door vreemdelingen wel eens over wordt ge klaagd. En bovendien wordt er voor gezorgd, dat alle bepalingen worden nageleefd. Voor vertooningen, muziekuitvoeringen, fees ten of andere vermakelijkheden, met of zonder betaling toegankelijk voor het publiek, is een schriftelijke vergunning noodig van den bur gemeester. En de practijk is zóó, dat voor elke vergunning overleg wordt gepleegd tusschen politie, brandweer en bouw- en woningtoezicht. Wie wel eens een openbare vermakelijkheid in Haarlem heeft gearrangeerd, kan getuigen, dat het onderzoek serieus gebeurt. En als de ver gunning verleend is, wordt toegezien, dat de gegeven voorschriften ook worden opgevolgd. Dat niet in alle plaatsen van ons land het toezicht zoo streng of liever zoo secuur is, we ten wij maar al te goed. En toch zou dit hoogst gewenscht zijn. Intusschen vallen niet alle uitvoeringen onder de politievoorschriften. Wie in zijn particuliere woning menschen wil uitnoodigen om een film voorstelling bij te wonen, mag dat doen zonder dat de politie zich daarin mengt. Ook komt het herhaaldelijk voor, dat er voorstellingen plaats vinden, waarvan de politie geen kennis draagt. B.v. in patronaatsgebouwen, in scholen. Het is in deze gevallen, dat de verantwoorde lijkheid van de leiders groot is. Toen wij met den heer v. d. Broek, den com mandant van onze Brandweer, over den Hilver sumschen brand en de mogelijke oorzaak daar van spraken, gebruikte hij een heel leelij'k woord ter qualificatie van films, de koffer-bioscopen. Dezelfde, welke Jhr. de Steurs indertijd den brandstichtenden loodgieters toevoegde. Maar met 'n verbod van de koffer-bioscopen zouden wij niet verder komen. Zelfs niet met het ba kende voorschrift van de brandweer, dat een brandwacht, gewapend met een dweil en een emmer water naast zich, tijdens de voorstelling naast het apparaat plaats moet nemen. Het komt aan op de verantwoordelijkheid van de or ganisators van film- of schouwburgvoorstellingen Laten zij in moeilijke gevallen het advies van deskundigen inwinnen. Zonder onze lezers al te erg te verontrusten, mogen wij er wel de aandacht op vestigen, dat vooral in kleinere plaatsen en op het platteland de veiligheid in vele gevallen te wenschen overlaat. Wij herhalen nog eens: een brand als in Hil versum plaats had behoort in steden als Am sterdam en Haarlem tot de onwaarschijnlijk heden. Maar daaruit blijkt dan ook de wen- schelijkheid om die veiligheid, voor zoover het de overheid betreft, uit te breiden over geheel Nederland. Waarom wij in deze rubriek de aandacht voor den brand te Hilversum vragen? Omdat het ons bekend is, dat het den eige naren van zalen en lokalen moeilijk gemaakt Wordt door menschen, die een film willen ver- toonen of een andere vermakelijkheid willen geven. Nog onlangs werd er door iemand, die ih de groote zaal van het gebouw „St. Bavo" een filmvoorstelling wilde geven met een koffer- apparaat, gemopperd over het feit, dat hij niet midden in de zaal plaats mocht nemen. De exploitant was echter zoo verstandig de hulp van den commandant van de Brandweer in te roepen in plaats van de toeschouwers aan le vensgevaar bloot te stellen. En ook is er nog een andere reden om in deze rubriek op het werk van onze brandweer de aandacht te vestigen. "Wij hebben namelijk gemeld, dat de heer C. J. v. d. Broek op 4 October a.s. den dag zal herdenken, dat hij vóór 12 jaar benoemd werd tot commandant van onze brandweer. De ze Hilversumsche brand is een ongezochte ge legenheid, die hem voor zijn verdienstelijk werk huldigt. Want de heer v. d. Broek heeft vooral zijn kracht gezocht in de preventieve maatrege len, welke hij trof tegen brand. Velen hebben over zijn voorschriften ambtenarij werd het gaarne genoemd, geklaagd en meer dan vroeger zijn de Haarlemmers in de laatste 12 jaar lastig gevallen met allerlei bepalingen. Het is zijn groote verdienste geweest, dat hij Haarlem op het gebied van brandafweer de evolutie heeft helpen doormaken van kleine provinciestad naar stad van meer dan honderd duizend inwoners. En het kenmerkende in hem is, dat hij met taaie vasthoudendheid in alle gevallen de stipte naleving eischt van zijn voorschriften door iedereen.' Het is natuurlijk een heele verdienste te hebben gezorgd voor up to date brandweermateriaal; er voor te heb ben gewaakt, dat Haarlem een prachtig en be wonderenswaardig vrijwilligerscorps heeft en dat de alarmeering gemakkelijk en in korten tijd kan plaats hebben. Maar van even groo te beteekenis zijn de preventieve maatregelen tegen brand en als het in Haarlem veilig wonen is, dan mag dit, wat het brandgevaar betreft, in het bijzonder worden gedankt aan de veili- heidsvoorschriften. Nadat dit artikel geschreven onmiddel lijk na de eerste berichten over den brand te Hilversum reeds gezet was, meldden de dag bladen, dat de controle in Hilversum met opzet achterwege wordt gelaten, omdat zij lastig is! Ook enkele andere veronderstellingen in dit ar tikel worden door latere mededeelingen beves tigd. Stadgenooten! Binnenkort zal door het Nationaal Crisis Comité, afdeeling Haarlem, een collecte worden gehouden om voor den a.s. winter de moge lijkheid te scheppen, evenals dit reeds eenige jaren is geschied, zooveel mogelijk steun te ver- leenen aan de ongelukkige slachtoffers van deze wereldcrisis. Konden wij in het midden van den vorigen winter een gegronde hoop koesteren, dat we over het diepste punt der werkloosheid heen waren, helaas, het tegendeel is maar al te waar gebleken. Viel in het begin van dit jaar te constateeren, dat het aantal werkloozen met ruim 900, d.w.z. plm. 15 pet. was gedaald, vergeleken bij dezelfde maand van het vorig jaar, momenteel is het gestegen met ruim 400 of ongeveer 10 pet. meer dan in dezelfde week van 1933. Wij zijn daar door nu reeds het getal van 5000 gepasseerd. Hoe de toestand in de gezinnen van al deze slachtoffers van de wereldcrisis is, behoef nau welijks toelichting. Iedereen kan begrijpen, dat by een dergelijke groote, maar vooral langdurige werkloosheid er gebrek komt aan alles. Zeker, de Overheid tracht, zooveel in haar vermogen is, hierin te voorzien door voor de valide werkloozen een bedrag beschikbaar te stellen voor kleeding, schoeisel, dekking, enz. Doch wat beteekent dit tegenover het ontzettend gebrek aan dit alles voor zóóveel werkloozen en hun gezinnen. Buitendien zijn er nog zoovele anderen, die buiten genoemde categorie vallen en door deze crisis terneergeslagen, gebrek hebben aan het meest noodzakelijke. Ik weet maar al te goed uit hoofde van mijn dagelijksch werk, hoe groot de nood is, welke in de gezinnen geleden wordt. O ja, ik hoor het reeds menigeen zeggen: Houdt dit vragen nu nooit eens op? Ook wij moeten ons bezuinigen en ons inkomen is ook zoo teruggeloopen. Sta my dan toe u deze opmerkingen te mogen maken le. Ook de ellende, veroorzaakt door de crisis, blijft aanhouden. 2e. Bij zoo ontzaglijk velen is daardoor niets meer te bezuinigen, omdat er niets meer is. 3e. Al is van vrijwel elkeen het inkomen ge daald, en veelal zoo sterk gedaald, verplaatsen wij ons eens in den toestand van hen, die voor het overgroote deel buiten hun schuld geheel zonder inkomen zijn. Daarom, laat mij een beroep doen op allen, die, hetzij veel, hetzij weinig nog iets kunnen missen. Geeft straks aan de collecte van het Crisis Comité elk naar vermogen. Weest ervan verzekerd dat het Crisis Comité uw gift goed zal besteden en ook met uw bij drage menig leed zal kunnen verzachten. Wanneer dan genoemd Comité ook door uwe hulp in staat wordt gesteld in het moeilijk be staan van zoovelen eenige verlichting te bren gen, hebt gij aan dit mooie werk daadwerkelijk meegedaan. W. J. B. VAN LIEMT N.B. Voor hen, die willen helpen bij de col lecte diene, dat de collectedag wordt verdeeld in vier perioden n.l. van 911 uur, 111 uur, 13 uur, 35 uur. Men geve zich op aan het bureau, Lange Begijnestraat 13 rd., telefoon 14505, met vermel ding van naam, voornaam, adres, leeftijd, periode (n) waarin men wil werken en eventueel buurt waaraan men de voorkeur geeft. Wij, nuchtere Hollanders, hebben op z'n tijd behoefte aan een dosis griezeligheid, waar schijnlijk om het zoo nuttige evenwicht te be waren. We verdiepten ons in geheimzinnige romans van Ivans, Wells of Edgar Allen Poe, we gingen naar den schouwburg en zagen daar den Spooktrein, Het geheim van Komer Dertien of In den nacht van 13 April, we nestelden ons knus in een bioscoop en genoten, bibberden of transpireerden van De Spin, Het testament van dr. Mabuse of Het Spook van de Opera. Het is maar een geluk, dat schrijvers, tooneel- spelers en filmhelden weten, dat het publiek 'n onwerkelijke spookgeschiedenis gaarne voor waar wil accepteeren. Edgar Allen Poe heeft indertijd het bekende en verslonden boek: „The Black Cat" geschre ven; en daar het succes oogstte is het geen won der, dat de filmindustrie er een scenario van liet maken. Universal zette knappe menschen aan het werk en koos twee rasechte karakterspelers als Boris Karloff en Bela Lugosi voor de hoofd rollen uit. Hoewel zeer interessante gedeelten van het boek niet verfilmd zijn en de rol van de „Zwarte Kat" daardoor grootendeels verloren gaat, is het toch een filmproduct met hoog spanning geworden. Een luguber en sinister man, genie-officier in den grooten oorlog, is door den strijd waanzinnig geworden. Op de puinhoopen van het fort, waar duizenden het leven lieten, heeft hij een kasteel gebouwd en daar leeft hij met onbetrouwbaar uitziende be dienden temidden van geheimzinnige kelders, deuren en voorwerpen. In de kelders heeft hij in glazen kasten mooie, jonge vrouwen gecon serveerd. Schrik niet, lezer, aan de vitrines is niets griezeligs. Ook de vrouw van een strijdmakker heeft de waanzinnige in den kelder gebracht, jaren ge leden. De vriend, een doktor in de psychologie, is er achter gekomen en op zijn reis naar het kasteel lijdt hij met een paartje in de witte broodsweken, vlak bij het doel, schipbreuk. De drie personen komen in het griezelhuis en nu kan eerst het spel beginnen. De Kat „Jiggs" krijgt ook een rol en blijkt een magische kracht te bezitten. De idioot wenscht natuurlijk ook het jonge vrouwtje in zijn verzameling, Baur en Claudie Cleves in de film. „Rotchild" maarlaat het genoeg zijn. Een der aan trekkelijkste factoren van mysterieuze geschie denissen is juist het niet weten van de dingen, die komen zullen. Veel lof hebben we voor het spel der beide hoofdspelers, die de film samen bijna geheel maakten. Prachtige koppen hebben die kerels, fijn kunnen ze met een sober gebaar, een trek van den mond, een tinteling in de oogen weer geven wat in hun omgaat. De dialoog wordt daardoor beperkt. Steeds opnieuw valt ons van Bela Lugosi op, dat hij zijn woorden zoo precies articuleerd, waardoor het met Engelsche school kennis mogelijk is woord voor woord te ver staan. De Amerikanen kunnen een voorbeeld aan hem nemen. Twee lieve meisjes spelen in deze Zwarte Kat ondergeschikte rollen, maar ze zijn voor het verloop van het verhaal onmisbaar, ze' zijn de media van den griezel-schrijver. Men zal zich ongetwijfeld amuseeren met deze nieuwe thriller, waarvan de première voor ons land van Vrijdag af in het Luxor Theater gaat. Volwassenen zullen weten te onderscheiden, misschien een onrustigen nacht hebben met spookdroomen. Een woord van medelijden met de zwarte katten mag niet achterwege blijven. Zy zullen aan het eind der Volgende week in Haarlem te tellen zijn.v. W. De Tooneelgroep „Het Masker" (directie: Jan Musch Ko Arnoldi) zal na een zeer succes volle tournée door het geheele land op Za terdag a.s., 29 September, in den Stadsschouw burg, nog een opvoering geven van „Vorstelijke Emigranten" (Tovaritch), waarvan j.l. Dinsdag dag de 100e voorstelling te Amsterdam feeste lijk is herdacht. In dit blijspel van Jacques Deval, in de ver taling van dr. Jan Walch, zullen optreden: Else Mauhs, Jan Musch, Ko Arnoldi, Henriette van Kuyk, John Gobau, Mary Smithuysen, Ad. van Hees, Ank van der Moer, Anton Ruijs, Lizs Servoes, Jacques de Haas, Georgette Reyewsky. De regie is van Ko Arnoldi, het decor-ont werp van Paul Bromberg. De Rijkswaterstaat heeft het leggen van een aardebaan met bijkomende werken voor den nieuwen Rijksweg 's GravenhageUtrecht Arnhem, in de gemeenten Zegwaard, Bleiswijk, Moordrecht, Waddinxveen en Zevenhuizen op gedragen aan de N.V. Amst. Ballast Mij., welke laagste inschrijfster was met 951.000. Alhier zijn van 16 tot en met 22 September elf gevallen van roodvonk geconstateerd, waar onder 2 maal 2 gevallen iri één gezin. ff ff e komische film heeft een zeer' bewogen D geschiedenis. Men vangt onder dezen naam immers gaarne allen humor van Chaplin, alle dwaasheden van Laurel en Hardy, Harold Lloyd, ja zelfs Watt en zijn halven dito mits gaders die verschrikkelijke kluchten van kwaje wijven en zielige mannen, door fantasielooze Mac Sennet's en Hall Roaches in het gareel gespannen om de menigte op de botste manier te vermaken. Naast Chaplin was René Clair de man, die een film vermocht te drenken in ironie, in dien zachten humor, die door vleugjes weemoed wordt gevoed en door teeren spot. En thans is daar de onbekende Franschman Gastyne, die met zyn film „Rotchild" om aan dacht vraagt. Dit is niet de historische film „De familie Rotschild" (met een „s") die bin nenkort uit Amerika wordt geïmporteerd. Dit is de onwaarschijnlijke maar levendige en ui terst charmante geschiedenis van den vagebond Rotchild, die in de groote, dikke en aandoen lijke gestalt van Harry Baur door deze film dwaalt. We merken hem nauwelijks op als de camera in het begin van de film door een nachtasyl dwaalt, waar „Flip" een zwerver van „betere familie" het hoogste woord heeft. Pas als Rotchild door een lichte wending van het hoofd van zijn krant opkijkt, verraadt hy zyn aanwezigheid, die verder de heele film be- heerscht en dit doet ponder een opvallende po ging van Baur om te „spelen". Deze pracht- figuur, die reeds in „Canaille" en in ,,Poil de Carotte" zulk een opmerkelijke gaven vertoonde, en dit nog onlangs deed in ,,La tête d'un homme" die spoedig in de Nederlandsche bios copen vertoond gaat worden, beleeft in „Rot child" ongetwijfeld zyn hoogsten triomf. Wij zyn allerminst voorstanders van onge motiveerde ster-verheerlijking en blijven vast houden aan de overtuiging dat het nooit de ster is, die de film maakt, maar: hoe dankbaar zal een goed en gewetensvol regisseur zijn, wanneer hij ter beschikking krijgt een film speler, die zóó gevoelig voor de lens reageert, dat hij als verschijning reeds volkomen pas klaar is uit eigen kracht! Zulk een verschijning is Harry Baur vrijwel in de perfectie. Er moet tusschen hem en zijn regisseurs wel een bij zonder innige samenwerking bestaan. Ontelbaar zijn de accenten waarmede Baur de fijnste nuances voelbaar maakt. De geschie denis, die deze film vertelt, kan zoo onwaar schijnlijk niet zijn of .Rotchild" maakt haar zoo menschelijk, dat we er gaarne in gelooven en dat we er de satyre, maar de milde satyre Woensdag voormiddag te omstreeks 10. 15 ure, had op den heeren weg te Heemstede een aanrijding plaats tusschen een vierwielig motor rijtuig komende uit de richting Bennebroek en bestuurd door J.A.C. uit 's-Gravenhage en een wielrijder genaamd G. K. wonende te Heem stede. Het geval had plaats doordat de Wielrijder naar links den weg overstak om de Kerklaan in te rijden en zich vermoedelijk heeft vergist in de snelheid waarmede het motorrijtuig na derde. De wielrijder werd door het rechtervoorspat- bord van de auto gegrepen en ter zijde van den weg tegen den grond geworpen. Hij kreeg daar door eenige niet ernstige verwondingen terwijl zijn rijwiel ernstig werd beschadigd. De politie stelt een nader onderzoek in. Een gedegen, oude, Amsterdamsche firma, de roggebroodfabriek van H. C. Funke Zoon, her dacht vorige week haar honderdjarig bestaan. Ook in Haarlem kreeg de naam Funke een be kenden klank, toen in het jaar 1919 de zaak van Veldhuyzen werd overgenomen, waarin zich de heer M. Funke vestigde. Van het bescheiden bakkerijtje in de Dirk van Hasseltsteeg is het in deze jaren uitgegroeid tot de groote fabriek van heden. Moge 100 jaar voor een menschen- ieeftijd eerbiedwaardig zijn, voor een bedrijf is het dit zeker. Het groote verschil echter tusschen een menschenleeftijd van 100 jaar en dit ju bileum is zeker wel, dat wij op een dergelijker. leeftijó: niet veel meer hebben in te brengen; de firma Funke echter verjongt zich met de jaren. Steeds bleef het bedrijf in dezelfde fa milie; van de oprichting af waren het steeds Funke's meestal vader op zoon die elkaar in dit bedrijf opvolgden en iedere nieuwe generatie zorgde door het toepassen van nieuwe vindingen, dat de fabriek gelijken tred hield met de mo derniseering van het bedrijfsleven. Jonge en 't. bedrijf steeds verjongende krachten, krachten zorgden, dat de frischheid der jeugd steeds be houden bleef. Aan genoemde feiten is het dan ook te danken, dat het roggebrood van Funke niet alleen bekend werd door geheel ons eigen land, doch in speciale export-verpakking zijn weg vond naar Oost- en West-Indië en andere deelen der wereld. Een generatie van Funke's kan vol trots terugzien op het door haar ver richtte werk. Deze traditie vormt den krachtigen ruggesteun, welken de tegenwoordige directie in deze voor den handel zoo moeilijke tijden noo dig heeft. Met en door deze traditie kan de firma Funke vol vertrouwen de toekomst tege moet zien. Met frisschen moed begint zij aan de tweede honderd jaar. „Full Spead ahead"! in zien, die Gastyne blijkbaar heeft bedoeld. Want de scherpte, waarmede gewetenlooze ban kiers hier worden gegeeseld (o.a. door een op vallende verschijning, waarvan de gelijkenis met madame Hanau aan duidelijkheid niets te wen schen overlaat) wordt aanzienlijk getemperd door het leed, dat Rotchild, van zwerver een groot man geworden, te dragen krijgt, een lied dat zijn oorzaak vindt in de belangstelling, die den roem zoo hinderlijk vergezellen kan en in de afwijzende houding van een lief secretaresje, dat door Rotchild van de straat was opgeraapt en dat den leeghoofdigen bankierszoon boven den goeierd-op-leeftijd verkiest. Hoe vluchrig en teer loopt deze liefdesgeschiedenis door de film heen. Zij begint met een gevoel van mee warigheid, als de zwerver haar in kommervolle omstandigheden op het politiebureau ontmoet. Het ontwaakt bewuster, als de aanzienlijke Rotchild haar als secretaresse in dienst neemt, zonder dat zij hem herkent. Maar wanneer hy zich als zwerver openbaart, en haar vraagt wien zij hebben wil den millionnair of den zwerver en zy hem eenvoudig antwoordt: „Ni l'un, ni l'autre" dan dringt het pas tot hem door, dat hy op zyn leeftijd te veel vroeg van het jonge ding. Maar dan is verder ook slechts één schur kenstreek van zijn compagnons voldoende om hem te doen besluit den heelen boel er bij neer te gooien, een zelfmoord te simuleeren en de gekelderde aandeelen van zijn bank op te koopen om schatrijk in zijn zwerverspakje terug te kee- ren. Gedrieën blijven ze over: hij, zijn oud collega en secretaris „Flip" en het meisje, dat van haar liefde voor den jongen nietsnut ge nezen werd. Men kan Gastyne het verwijt maken, dat hij een enkele maal te veel aan tooneel en spel dacht inplaats van aan een filmische interpre tatie, doch deze tekortkomingen vergeet men gemakkelijk door den goeden smaak, waarvan onze film vol is en die spreekt uit de wijze, waarop voornamelijk Rotchild en, voortreffelijk op het derde plan, het vrouwelijk wezentje in het geheel figureeren Eindelijk weer eens een nobele film, die ie dere filmvriend zal willen zien, die zonder op hef werd gemaakt en die behoort tot de zeer zeldzame soort, waaraan de humor niet onop gemerkt voorbij ging. Dbg. Spreekuur dagelijks van 2-5 en 7-9 uur Binnen enkele dagen kunnen wij hier ter plaatse de komst tegemoet zien van een de: monstratie - autodie door de fabriek van Maggi's .Voedingsmiddelen te Amsterdam is uitgerust als een rijdende keuken. Bereidwillige dameshanden zullen iedereen, die daarin belang stelt, de bekende Maggi's Soepen en Bouillon laten proeven, welke in deze model-keuken klaar gemaakt worden. En komt u niet naar den auto, dan komen de kook- leeraressen gaarne tot u om u met soep en bouillon en practische raadgvingen van diensr, te zijn. In verschillend plaatsen van ons land is dit nieuwe Maggi-snufje met enthousiasme be groet en blijkt deze propaganda zeer in den smaak te vallen. Is het eigenlijk nog noodig onze lezeressen en ook de lezers aan te raden om eens een kijkje bij deze eerste klas keuken te nemen? Wij veronderstellen, dat de inrichting van den auto alleen reeds een prikkel is om eens polshoogte te gaan nemen. De Staatscourant bevat de statuten van de N.V. Eerste Nederlandsche Roolegerfabriek, ge vestigd alhier. HAARLEM Noord - TEL. 16726 berekent thans nog voor 'n geh. met garantie P ij n 1 o o s trekken inbegrepen 22 karaats goud Pijnloos trekken van tand of kies L50 Spreekuur ALLE werkdagen van 912 en van 14 uur. Zaterdags van 912 uur. Avondspreekuur: Maandag, Dinsdag, Woensdag en Donderdag 79 uur. BESLIST pijnlooze behandeling door Nederlandsch en Amerikaansch Tandarts Als we nagaan wat er in het begin van de zestiende eeuw, het glanstydperk van de Europeesche houtsnede, in de centra Augsburg en Bazel werd gemaakt en we zien dan in den kunsthandel Buffa, aan de Kal- verstraat te Amsterdam, van Hans Burgkmair den ganschen cyclus „De Triomf van Keizer Maximiliaan", gelooven we een oogenblik voor het hoogste te staan dat werd bereikt. Waar vinden we zulk een oer-krachtigen geest, naast zulk een technisch raffinement? Men mag echter geen enkel element verwaarloozen bij de beoordeeling van de waarde van een kunst werk en we denken eraan, dat Albrecht Dürer in sommige houtsneden dieper, algemeener de menschenziel en het menschenlot heeft gepeild. Is Burgkmair de meesterlijke chroniqueur van zijn tijd, Dürer heeft grooter zienersgaven. Maar verder past ons niets dan bewondering voor dit voornaamste houtsnee-werk van Schongauer's, des ouden Holbein's en Dürer's leerling. Hij heeft er zijn „Tumierbuch" en zyn talrijke zedeprenten in overtroffen. Wellicht heeft Burgkmair in zijn houtsne den meer bereikt dan in zijn schilderijen. Staat men bijvoorbeeld te München voor zyn Sint Jan op Patmos, dan waardeert men den sterken geest, de fonkelende kleur, maar be speurt een verzorging van het détail en soms ten koste van het totaal der compositie die een teekenachtigen indruk maakt. Men heeft het gevoel, dat dit werk aanstonds in houtsculptuur kan worden „umgewertet", zon der dat het wezenlijk verandert. Zijn disposi tie voor de vast beheerschte lijn en voor de houtsculptuur is als het ware aangeboren. Burgkmair was een der kopstukken van de Augsburgsche school en een der eersten van degenen die planmatig naar Italië trokken, om vandaar den Renaissance-geest mee te brengen. Hij is prachtlievend, gelijk Carpac cio, hij kreeg gevoel voor het ruimtelijke. Me de door zijn invloed werd Augsburg de voor uitgeschoven post der Renaissance in Zuid- Duitschland. De Fuggers, rijke kunstbescher mers, gaven er den toon aan en voerden een weidschen staat, Keizer Maximiliaan verbleef er gaarne en gaf natuurlijk prachtige opdrach ten aan de kunstenaars, die met plezier zijn roem verbreidden wanneer zij daarbij gele genheid hadden te werken in het materiaal dat hun lief was. Burgkmair heeft een zestal jaren, van 1512 tot 1518, rechtstreeks in dienst van den kei-" zer gestaan. In den laatsten tijd van deze pe riode sneed hij zijn „Triomf", een ongemeen weidsche verbeelding van een optocht, waarin Keizer Maximiliaan is omgeven door al zijn rijksgrooten, leenmannen en verslagen vijan den. Albrecht Dürer had eerst twee-en-negen tig ontwerpen geteekend voor een Triomfpoort, versierd met portretten en allegorieën, waar de keizer doorheen zou rijden. Door tal van helpers, waarbij Altdorfer en Andreae, werden zy in hout gesneden. Toen maakte Dürer de miniaturen voor een manuscript, te vinden in de Weensche staatsbibliotheek, dat door Kei zer Maximiliaan persoonlijk werd gedicteerd aan, en opgenfeakt in samenwerking met zijn secretaris Treytzsaurwein, waarin de optocht zelf werd beschreven. Naar deze indicaties heeft Hans Burgkmair zijn tachtig houtsneden ge maakt. De volledige reeks, die men thans op de boven-achterzaal bij Buffa vindt, is afkom stig uit de collectie van Sir Edward Poynter, in leven president van de Royal Academy te Londen, die er zijn bibliotheek mee had ver sierd. Zij biedt een zeldzaam ryk gezicht en men weet niet wat meer te bewonderen, de uit bundige fantasie van den houtsnijder, die toch nergens banaal wordt, of de kracht en vastheid waarmee hij zijn lijnen, zijn lijnen die gaan van de stevigste partijen tot het fijnste détail, in het hout zette. Ook Burgkmair zal zijn helpers hebben gehad, maar dit doet niet af aan zijn verdienste, aan zijn magistrale con ceptie en het doorvoeren van zyn boeienden geest in het oneindig genuanceerde geheel. Daar gaan ze, de troepen van vaandeldragers en trompetters, van trommelslagers en fluitis ten, de wagens met kerkelijke en wereldsche muzikanten, het narrenschip en het getrokken orgel, de ridders en de lansknechten, de ossen en dromedarissen, de jachtstoeten met beren, herten, ganzen en valken, de grooten van het rijk, de verslagen vijanden, en ten slotte de keizer zelf op zijn praalwagen. Bij de vroolijke groepen waaien de guirlandes, de vaandels en wimpels vroolijk en frivool, bij de groepen die reden hebben tot treurnis, ontvangen zelfs die doode dingen een droeve expressie. Alles is groot gehouden en monumentaal, maar toch oneindig afwisselend. Er zyn geen twee vaan dels die op eendere wijze naast elkaar worden gedragen, geen twee muzikanten die hun in strument op eendere wijze vasthouden. Ge laatsexpressies zijn drastisch en dier-silhouet- ten met verfijning gedaan, maar toch is er overal breedheid, weidschheid, grootsche bun deling. Er zit een geweldige, feestelijke vaart in dien stoet, met het geharnaste, het welbe wuste, gaat een machtig gevoel voor goeden sier en ook voor humor samen. Vorsten en ar- tisten waren „geworteld" in dien tijd. De „Triomftocht van Keizer Maximiliaan" geeft te zien een prachtige vermenging van stoeren noordelijken geest met zuidelijk gevoel voor het weidsche en opgetogene. Burgkmair gaf er een kroniek van zijn tijd in, op een wijze die voor volgende tijden vol belang is. Zouden ónze „kronieken", in de technieken van ónzen tijd, het even lang uithouden? JAN ENGELMAN Bovengenoemde vereeniging viert ajs. Zater dag haar eersten lustrum in het gebouw acn de Zomervaart met medewerking van de be kende Hollandsche humoristen Gerard en Pie- ter de Vos. Het muzikale gedeelte van dezen avond zal worden verzorgd door het bekende „La Argen- tini-Band", onder leiding van den beer Ruve- ner.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1934 | | pagina 5