Duitsche Geloofsbeweging
zoekt Staatserkenning
A
De strijd tegen
Doumergue
Het nieuws van heden
HET „RECHT" DER DERDE
CONFESSIE
Lamoureux over
het goud-blok
Sarraut grijpt in
Japansch schip
gezonken?
GEEN VOEDSELTEKORT
IN DUITSCHLAND
P. A. M. KAT
DE BAROMETER
BBT
MAN'VANDEVENTER
VEREENIG DE KATHOLIEKE PERS
BUREAUX: NASSAULAAN 51 - TEL. 13866
ABONNEMENTEN: voor Haarlem en
Agentschappen per week 25 cent;
per kwartaal f 3.25; per post, per
kwartaal f 3.58 bij vooruitbetaling
ZONDAG 30 SEPTEMBER 1934
Ochtendblad
„Het positieve Christendom der
nazi's is een vaag en be
denkelijk ding"
Verkeerd beroep op
gewetensvrijheid
Het Weer IIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIhiij^
=j Verwachting: Zwakke tot matigen Zui-
jg delijke tot Zuid-Oostelijken wind, meest
licht tot half bewolkt, aanvankelijk
droog weer, behoudens geringe kans op
onweer in het Westen; iets koeler over
ig dag.
HOE LAAT
AAN TAFEL?
Zal Polen ach er ook bij
aansluiten?
Nieuwe maatregelen bij de politie
I 1 BOSTEfttlNNEN
Socialisten en communisten zullen
groote betoogingen houden
tegen de hervormings
plannen
Nederlaag voor Léon
Blum
171 passagiers zouden zich aan
boord bevinden
In de Nenijto-hal in de Maasstad wordt momenteel een damesteurs gehouden.
Een kijkje op de stands
Het oogst-dankfeest
Voorbereidingen in vollen gang
Het Litausch bewind
in Memel
Dertien geestelijken uitgewezen
Léon Blum
Alleen is er gebrek aan veevoeder
dat uit het buitenland moet
worden ingevoerd
Hoe komt men aan geld
Nieuwe arrestaties in
Lindbergh-affaire
De langgezochte „John"
gevonden?
DIT NUMMER BESTAAT UIT
ACHT BLADZIJDEN
Von Papen te Boedapest
ACCOUNTANTSKANTOOR
NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT
ZEVEN EN VIJFTIGSTE JAARGANG No. 18970
Advertentieprijzen: Per lossen regel 30 ct.; ingez.
mededeelingen 50 cent; idem op pag één 65 cent
per regel. Bij contract sterk verlaagde prijzen. Voor
DAGBLAD UITGEGEVEN DOOR DE N.V. DRUKKERIJ DE SPAARNESTAD, HAARLEM TELEFOON 13866 de kleine annonces „Omroepers" zie de rubriek
(Van een bijzonderen correspondent)
Er is reeds heel wat sprake geweest over
de z. g. „Duitsche Geloofsbeweging".
Om een juist beeld te hebben van de
beteekenis dezer Duitsche Geloofsbeweging,
dient men het antwoord te weten op drie
vragen, welke men zich .omtrent haar, in
hoofdzaak kan stellen.
De eerste vraag luidt: „Wat is de inhoud van
het geloof, dat deze beweging verkondigt en
propageert?"
De tweede: „Wat is het practische naaste
doel, waarnaar deze beweging thans hoofdza
kelijk streeft?"
De derde: „Hoe is de actueele positie van de
Duitsche Geloofsbeweging in den totalitairen
nationaal-socialistischen staat van Hitier?"
Met de eerste vraag heeft men zich reeds
meermalen bezig gehouden. Voor den katholiek
is het oordeel, dat hij aan de hand van de uit
eenzettingen over den inhoud van dit geloof,
resumeerend afgeeft: de Duitsche geloofsbewe
ging is een modern Germaansch heidendom,
waarbij in het middelpunt der vereering. om
niet te zeggen: aanbidding, wordt gesteld de
al- en oerziel van het Germanendom, welke
ziel goeddeels samenvalt met het ras, in zijn
abstracte, super-individueele beteekenis.
Het is dus niet zoozeer, dat de aanhangers
van dit geloof vreemde goden voor oogen heb
ben, als wel zichzelven. Het spreekt vanzelf,
dat andere rassen dan het Germaansche. hun
al- of oerziel tot voorwerp van goddelijke ver
eering moeten nemen. Het is een consequentie
dezer geloofsleer, dat ieder ras zijn eigen God
heeft, wat wil zeggen: zijn eigen God is.
Wij willen ons hier echter niet nader bezig
houden met datgene wat de begrippeninhoud
van dit „geloof" is, merkwaardigerwijze ver
oordeelt deze beweging zich als onzin door
het woord „geloof" op zich toe te passen, wijl
van haar presumpties niets wetenschappelijk
vaststaat of wetenschappelijke waarschijnlijk
heid heeft, terwijl dit „geloof" zich op geen
enkele geloofwaardige autoriteit kan beroepen
daar deze begrippeninhoud nog altijd uiter
mate vaag en verward is precies zooals de
Duitsche wijsbegeerte (n).
Inderdaad is het door de Duitschers beoefen
de subjectieve denken een der oorzaken, zoo
tenslotte niet de hoofdoorzaak, waarom de ove
rige Westersche wereld, waar het objectief den
ken der scholastiek óf veeleer invloed kreeg óf
dezen invloed nooit geheel verloor, Duitschland
in zijn „Sturm und Drang" zoo moeilijk be
grijpt.
Het naaste doel is op het oogenblik, door den
staat erkend te worden als Derde Confessie en
dan als de gelijkberechtigde te staan naast de
beide christelijke Kerken.
Duidelijker is de Duitsche geloofsbeweging in
het negatieve deel harer leer, de ontkenning
en bestrijding van het christendom. Zij is hier
in zeer agressief, zoo agressief en vaak zoo
grof is haar agressiviteit, dat menig christen
en vooral menig katholiek in Duitschland zich
de vraag stelt, of soms de godslasterlijkste pro
pagandisten van de voormalige „goddeloo-
zenbeweging" in de Duitsche Geloofsbeweging
het podium hebben gevonden, van waaraf zij,
ongestraft door de nat.-socialistische leiding,
hun strijd tegen christendom en God kunnen
voortzetten. Zooals vele aanhangers van het
communisme welwillende opname vonden in
de gelederen der stormtroepen, ten tijde dat
Röhm dezer commandant was. Dit werpt een
eigenaardig licht op de verdienste, welke het
nat.-socialisme voor zich opeischte en waar
mede het de toen nog noodige sympathieën
de volksstemmingen van October 1933 en van
Augustus 1934 hadden nog niet plaats gehad
van christelijke zijden hoopte te verwerven.
Wat nu de tweede en derde der bovengeschre
ven vragen betreft, hierop moge het volgende
eenig, zij het nog onvolledig antwoord geven.
Het naaste doel der Duitsche geloofsbe
weging is voor het oogenblik, door den staat er
kend te worden als derde groote confessie en
dan als gelijkberechtigd te staan naast de beide
christelijke kerken, de katholieke en de Evan
gelische. Daarop is thans het streven der lei
ding gericht, meer dan op proselytenmakerij op
groote schaal.
Om dit streven staat thans een strijd te ont
branden tusschen de Duitsch-geloovigen eener-
zijds en de Katholieken en oppositie-protestan
ten anderzijds.
De Katholieken beroepen zich op verkla
ringen van Hitier zelf, volgens welke het
nationaal-socialisme op den bodem staat
van een positief christendom. Hun redeneering
is logisch en onweerlegbaar. Indien, zooals
Hitier zegt, het nat-socialisme op den bodem
staat van het positief christendom, wil dat zeg
gen dat de nationaal-socialistische staat po-
sitief-christelijk is. Een poaitief-christelijke
staat kan nooit officieel godsdiensten erkennen,
welke alle christendom ontkennen en bestrij
den. De Duitsche geloofsbeweging bestrijdt alle
christendom. De nat.-socialistische staat, welke
positief christelijk is, kan dus de Duitsche ge
loofsbeweging niet officieel erkennen.
Ziedaar in al zijn eenvoud het syllogisme,
waar de Duitsche geloofsbeweging geen speld
kan tusschen krijgen. Wat doet zij nu?
In zijn Hamburger rede heeft Hitier gezegd:
„De nationaal-socialistische staat spreekt zich
uit voor het positieve christendom. Het zal
mijn oprecht streven zijn, de beide groote chris
telijke confessies in haar rechten te bescher
men."
De rede, welke het hoogtepunt vormde op
de Saarbetooging van Ehrenbreitstein bevatte
een volgenden passus: „Het nat.-socialisme is
noch anti-christelijk, noch anti-godsdienstig,
maar het staat integendeel op den bodem van
een werkelijk christendom."
Het zijn deze twee passages, op welker oogen-
schijnlijk overduidelijken, ondubbelzinnigen
zin, van katholieke zijde bovenweergegeven syl
logisme wordt opgezet.
De Duitsch geloovigen geven echter aan deze
woorden een anderen uitleg, volgens welken
de zin der woorden bovenal tactisch zou zijn
geweest, niet principieel. Hitier wilde met deze
woorden zich richten tot het buitenland, dat in
zijn pers zou berichten dat het nat.-socialisme
brutaal en systematisch het christendom in
Duitschland onderdrukte ten gunste van andere
godsdienstige bewegingen.
Men mag er benieuwd naar zijn, wat de
hooge nat.-socialistische autoriteiten
voor aanmerkingen zouden maken of
voor maatregelen nemen, indien de Duitsche
katholieken eens aan Hitiers boven geciteerde
woorden een uitleg van tactischen zin zouden
geven, b.v. dezen tactischen zin.
„Toen Hitier zijn Hamburger rede hield,
maakt hij propaganda voor het plebisciet van
19 Augustus, dat hem als staatshoofd moest
bevestigen. Hij vischte toen naar de stemmen
der katholieke en protestantsch-geloovige on
derdanen.
„Toen Hitier zijn rede te Ehrenbreitstein
hield maakte hij propaganda voor den terug
keer van het Saargebied tot Duitschland, tot
het nat.-socialistische Duitschland. Hij moest
de in hoofdzaak katholieke bevolking, die ver
ontrust was, haar rust weergeven."
In het buitenland is deze interpretatie aan
zijn woorden ook inderdaad gegeven. In Duitsch
land mogen de katholieken het niet openlijk
verkondigen, indien zij hielden, dat er aan
die interpretatie iets juist kon zijn. Zulke ka
tholieken zijn er, mèèr dan Hitier lief moet
zijn.
De Duitschgeloovigen hebben nog een ande
ren pijl op hun boog, dien zij afschieten, om den
voor vele in Hitier geloovende katholieken als
het daglicht zoo klaren zin van diens woorden
te ontzetten. Zij zeggen, dat onder positief
christendom heel eenvoudig werken te ver
staan zijn, zooals de nat.-socialistische partij
en staat verrichten, o.a. bestrijding der werk
loosheid en het winterhulpwerk. Nog onlangs
heeft, meen ik, Rosenberg, het „verstand" der
partij, zulks in het openbaar verkondigd. De
Duitschgeloovigen zijn verder van opinie, dat
de n. s.-staat zelf moet uitmaken, wat hij on
der positief christendom wenscht te verstaan.
Is de n.s.-staat ook van die opinie.
Wat ook niet nalaat het vertrouwen der ka
tholieken, niet in de logische juistheid van het
boven weergegeven door hen opgezette syllo
gisme, maar in den invloed van die juistheid
op de werkelijkheid, eenigszins te schokken, is
een tweede syllogisme. Het luidt aldus.
Indien het nationaal-socialisme iriderdaad op
den bodem van een positief christendom staat,
dat kunen ook slechts positief-christenen nat.-
socialisten, a fortiori nat. socialistische leiders,
zijn. Welnu, Rosenberg o.a. is geen positief-
christen, integendeel hij is een bestrijder van
alle christendom. Rosenberg o.a. kan dus geen
nationaal-socialist, a fortiori geen nat socialis
tisch leider zijn.
Rosenberg is echter wèl een nat.-socialistisch
leider. Behalve leider der buitenlandsche poli
tiek der partij, heet hij zelfs de exponent te
zijn van de zuivere nationaal-socialistische we
reldbeschouwing.
Uit alles blijkt dus, dat het door Hitier be
weerde positieve christendom van het nat.-so
cialisme een hoogst vaag en bedenkelijk iets is,
en dat de strijd der katholieken tegen de Duit
sche geloofsbeweging, staande op Hitiers posi
tief christendom, op een zeer slappen grond
staat.
Voor wat nu de huidige practische positie der
Duitsche geloofsbeweging aangaat, deze schijnt
thans nog in het defensief. Zij beklaagt er zich
althans over, by de meer plaatselijke autoritei
ten zoo ongeveer het tegendeel van sympathie
te vinden zooals zij ook klaagt over den invloed
der christelijke kerken. Voor beide klachten
meent zij aanleiding te vinden in de materie
der benoemingen, vooral van onderwijzers en
onderwijzeressen, waarvan gewoonlijk volgens
de meeste landswetten verlangd wordt, dat zij
tot één van beide christelijke erkende confes
sies behooren. De geloofsbeweging doet thans
dan ook een beroep op de gewetensvrijheid.
Verdere vooruitzichten: nog weinig of E:
geen regen; iets koeler.
illllllllllllinillllllllllllllllllllllllll!lllll!lllllllllllllllllllllllllllllllllllli=
PARIJS, 29 Sept. (Reuter). Tijdens een gis
teren gehouden receptie, sprak de minister van
Handel, Lamoureux, o.a. ook over het van den
Belgischen minister van Buitenlandsche Zaken,
Jaspar uitgegane denkbeeld van een blok der
goudlanden.
Lamoureux had, naar hij verklaarde, ge
wezen op de moeilijkheden en de voordeelen
van een dergelijk plan. Tijdens de conferentie
die door Frankrijk, België, Nederland. Zwit
serland en Italië te Genève op instigatie van
Jaspar is belegd, heeft men een en ander na
der besproken.
De eerste zitting heeft slechts gediend voor
gedachtenwisseling doch de tweede zitting
heeft reeds practische resultaten opgeleverd.
Gemeenschappelijk hebben de genoemde lan
den de verklaring afgelegd, dat men den gou
den standaard trouw zou blijven; overeengeko
men werd tevens uit de vertegenwoordigers
dezer landen een commissie te vormen, die
zich bezig zal houden met de bestudeering der
verhoudingen tusschen de goudlanden.
Voorts heeft men besloten in de tweede
helft van October te Brussel wederom bijeen
te komen, teneinde het vraagstuk nader on
der de oogen te zien.
Lamoureux heeft er verder nog op gewezen,
dat een eventueele latere toetreding van Polen
tot het goudlanden-blok niet als een verras
sing mag worden beschouwd. Deze mogelijk
heid heeft men reeds besproken, doch beslo
ten werd, in de conferentie voorloopig alleen
de goudlanden op te nemen, die in West-
Europa gelegen zijn, en aan zekere voorwaar
den voldoen.
Zoodra echter algemeene richtlijnen zijn
vastgesteld, zal men Polen zeker tot toetreding
uitnoodigen.
PARIJS, 29 Sept. (V.D.) De zorgeloosheid van
vele politiechefs, vooral wat betreft het over
laten van zaken aan hun ondergeschikten heeft
de minister van binnenlandsche zaken, Sarraut.
tot nieuwe maatregelen genoopt aangaande de
inrichting der politie.
In een circulaire, welke naar alle prefecten
van politie en directeuren van de „Sureté Na
tionale" gestuurd is, en waarvan wij reeds mel
ding maakten, worden de schandalen opge
noemd, welke den laatsten tijd bij de politie
hebben plaats gehad.
„Het is haast niet meer mogelijk," zegt Sar
raut, „om de goeden van de kwaden te onder
scheiden."
Daarom zijn de volgende maatregelen geno
men:
1. Commissarissen van politie moeten van
Fransche Nationaliteit zijn en een smetteloos
verleden hebben.
2. Officieren van de judicieele politie moe
ten zich aan een examen onderwerpen, ten
einde alle corruptie bij hun benoeming te voor
komen.
3. Er zal een strenge discipline bij de politie
heerschen.
•»88wW«S»l8"^ w:
-
Een der gedekte
tafels van de ten
toonstelling, welke in
de Bijenkorf te
Rotterdam wordt
gehouden
PARIJS, 29 Sept. (Per tel.) De afgevaar
digden van de socialistische en communis
tische partijen hebben een gemeenschap
pelijke vergadering gehouden, teneinde te
beraadslagen over de te voeren actie in
\erband met de hervormingsplannen van
president Doumergue.
Zoowel de communist Cachin als Léon Blum
waren aanwezig.
Besloten werd vanaf 13 October in geheel
Frankrijk „populaire demonstraties" te houden.
Heftige incidenten deden zich ter vergade
ring voor. De communisten eischteD dat groote
straatbetoogingen zouden gehouden worden c.a.
bij de hervatting der parltmentaire zitting.
Léon Blum prefereerde meetings in besloten
zalen hoofdzakelijk in socialistische steden, on
der de bescherming der gemeentelijke politie.
De communisten bestreden dit voorstel en
dreigden de vergadering te verlaten, indien hun
standpunt niet werd aanvaard.
Léon Blum streek tenslotte de vlag.
Vanaf 13 October zullen dus groote revolu-
tionnaire betoogingen worden gehouden, welke
thans reeds worden voorbereid.
TOKIO, 29 Sept. (Reuter). Volgens nog on
bevestigde geruchten is het Japansche stoom
schip „Tajan Maroe" bij Dagoesjan door on
bekende oorzaak gezonken.
Het stoomschip, dat slechts een zwakken
radio-zender aan boord had, zond S.O.S.-seinen
uit, die werden opgevangen door een Japan-
schen torpedo-jager en een mijnenlegger. Deze
beide oorlogsschepen zijn te hulp gesneld.
Volgens eveneens onbevestigde berichten be
vonden zich op het schip 171 passagiers, o.w.
120 Mandsjoerijsche arbeiders, die zouden wor
den aangesteld bij den aanleg van een nieuwen
weg bij Dagoesjan.
DE BUECKEBERG, 29 Sept. (V.D.). Men is
druk bezig met het treffen van voorbereidingen
voor het oogst-dankfeest, dat morgen op den
Bueckeberg zal worden gevierd. Vanmiddag is
ook rijksminister dr. Goebbels hier aangekomen.
In de afgeloopen week is door het Litausche
directorium aan 13 geestelijken de verblijfsver
gunning in het Memelgebied opgezegd. Onder
hen was één katholiek geestelijke, de rest waren
Evangelisch.
Als motief wordt opgegeven politieke agita
tie tegen den Litauschen Staat. De meeste der
uitgewezen geestelijken waren Rijksduitschers,
verder één Pool en één Roemeen.
Het directorium voor het Memelgebied heeft
een nieuwe verordening over het schoolwezen
uitgevaardigd. Indien de meerderheid der kin
deren op een bepaalde school thuis Litausch
spreekt, wordt voortaan het onderwijs in die
taal gegeven.
Van Duitsche zijde wordt als eisch gesteld,
dat de ouders der kinderen daarover zeggings
kracht hebben. Het komt namelijk in landelijke
gemeenten veelvuldig voor, dat de ouders een
Duitsche opvoeding hunner kinderen wenschen,
ofschoon de moedertaal Litausch is. Dit ge
schiedt dan meestal onder invloed van de dorps-
intellectueelen, die Duitsch georiënteerd zijn.
BERLIJN, 29 Sept. (Reuter). Volgens schat
tingen van het Bureau voor marktonderzoek
alhier is de vrees, dat er in den komenden win
ter in Duitschland een aanzienlijk tekort aan
levensmiddelen zal zijn, niet gerechtvaardigd.
De oogst zal dit jaar ten gevolge van de
droogte wel is waar minder opbrengen dan ver
leden jaar, doch de zware regenval van den
laatsten tijd heeft nog een groot gedeelte van
den oogst dat men reeds verloren waande ge
red. Het ergste is het tekort aan veevoeder. Dit
is reeds voor vele boeren aanleiding geweest
meer vee te slachten dan voor onmiddellijk ge
bruik noodig was. Men verwacht echter dat het
grootere aanbod van vleesch dezen winter goed
van pas zal komen. Het tekort aan veevoeder
zal daarentegen een ongunstigen invloed heb
ben op het aanbod van melk, kaas, eieren en
vooral van vetten, waarvan de verkoop reeds
van regeeringswege wordt gecontroleerd. Dein-
voer van deze artikelen zal waarschijnlijk hoo-
ger moeten worden.
Van erwten, boonen, linzen zal de invoer even
hoog moeten zijn als in voorafgaande jaren.
Het tekort aan fijnere groenten zal moeten
worden gecompenseerd door de ruwere soorten,
zooals kool en wortelen, waarvan de hoeveel
heid waarschijnlijk voldoende zal zijn.
De oogst van de voornaamste producten graan
en aardappelen, acht men, althans voor men-
schelijk gebruik, volkomen toereikend. Men heeft
nog geen voorstellen gedaan omtrent de wijze,
waarop men tegemoet wil komen aan het te
kort aan veevoeder, doch vermoedelijk zal men
zijn toevlucht moeten nemen tot invoer, het
geen het deviezenvraagstuk natuurlijk nog
moeilijker zal maken.
In een artikel onder den titel „Hoe komt
Duitschland aan geld?" schrijft dr. Jiri Hejda
in de Praagsche „Vecerni Ceské Slovo":
Duitschland gaat van de eene feestelijkheid en
betooging naar de andere. De vlaggen worden
van de huizen nauwelijks meer omlaag gehaald
en daarbij zinkt het geheele economische leven
van Duitschland in een bodemloozen afgrond.
Men vraagt zeer dikwijls of er in Duitschland
inflatie zou komen. De inflatie is er echter reeds
lang en de markt is al lang gedevalueerd. De
officieele koers wordt kunstmatig met alle te
bedenken middelen gehandhaafd, een koers, die
op hetzelfde oogenblik zal instorten, waarop de
Rijksbank den vrijen handel met de Mark zal
toelaten."
NEW YORK, 29 Sept. (V.D.). In verband met
het onderzoek tegen Hauptmann hebben nieuwe
arrestaties plaats gehad. Zoo zou ook een vrouw
door de politie naar New York gebracht zijn.
Van meer gewicht lijkt echter de arrestatie
van een man en een vrouw uit Chicago. De
politie is van meening, dat men bij den man
te doen heeft mat een zekeren langgezocüten
,John", die betrokken zou zijn geweest bij het
in ontvangst nemen van het losgeld. De ge
arresteerde verklaart echter James Bowman te
heeten. Hij heeft toegegeven, dat hij een tucht
huisstraf van eenige jaren heeft ondergaan.
Bij de treinramp te Warrington zijn 10 perso
nen gedood en 20 gewond.
Heden wordt in Duitschland het oogst-dank
feest op den Bneckeberg gevierd.
Verkeersvliegtuig in Kent neergestort. Vier in
zittenden gedood.
Petroleumbrand te Nienhagen (Hannover).
Vijf arbeiders vermist.
Lamoureux over het goudblok. Zal Polen
zich er ook bij aansluiten?
Geen voedseltekort in Duitschland; wel gebrek
aan veevoeder.
Steeds nieuwe arrestaties in de Lindbergh-af
faire.
Fransche socialisten en communisten organi-
seeren groote betoogingen tegen Doumergue's
hervormingsplannen.
Ontzettende droogte teistert Ceylon.
Japansch stoomschip met 171 passagiers aan
boord gezonken?
De heer J. B. Vesters eervol ontslagen als
hoofdredacteur van „Het Huisgezin", in ver
band met de overplaatsing van de „Volks
krant" naar Utrecht.
Bij de Na-Kaag zeilwedstrijden heeft Fenenga
gewonnen in de U-klasse en Hans Nathan in
de Regenbogen A.
In een bijeenkomst van oud-strijders is te
's Gravenhage de Lombok-expeditie herdacht.
Te Amponan zijn kransen gelegd op het Lom
bok-monument en op het graf van wijlen gene
raal Van Ham.
Belangrijke vooruitgang bij den luchtdienst
AmsterdamBatavia v.v. gedurende een tijd
vak van tien jaren.
De brand te Hilversum; bewijzen gevonden,
dat de vergunning tot het vertoonen van de
film verleend was.
Verhooging van het premietarief bij de On
gevallenwet met tien procent.
Gauw aangebrand
Of het jachtige leven van dezen tijd
ertoe medewerkt zullen wij hier niet
gaan onderzoeken, maar een feit is
dat zeer vele menschen, zooals wij ze
op straat ontmoeten gauw „aange
brand" zijn.
Men moet maar eens hooren hoe
fietsers tegen elkaar te keer gaan
indien de een den ander in de wielen
heeft gereden.
Met gezichten wit van nijd gooien
ze elkaar wederkeerig de ruwste
woorden naar het hoofd, blijven vaak
nog een heelen tijd achter elkaar rij
den om de scheldpartij zoo lang mo
gelijk te doen duren.
Als bezadigd en bezonken mensch
zoo iets ziende en hoorende schudt
men het hoofd over zulk een gebrek
aan zelfbeheersching, over zooveel
leelijks om zulk een nietig geval.
Wanneer zullen de menschen toch
eens verstandiger en kalmer, wanneer
wat beschaafder worden?
BOEDAPEST, 29 Sept. (Reuter De Duit
sche gezant te Weenen, Von Papen, is gisteren
per vliegtuig hier aangekomen om aan een
jachtpartij deel te nemen. Von Papen is naar
Boedapest gekomen op uitnoodiging van An
dreas Mecser, een pro-nazi lid van het parle
ment.
OOSTERPARK 19 - AMSTERDAM - TEL. 53931
v muiiiiii ui li litry.
Stand op Zondag 1 uur v.m.: 762
Vorige stand: 764