De actie der godloozen in Frankrijk Oorlogsdebatten te Parijs Kath. betooging te Berlijn Het nieuws van heden VRIJMETSELAARS EN SANS DIEU'S Instortingsramp te Brussel Militaire raad te Moskou DE BAROMETER VEREEN I GOt KATHOLIEKE PERS BUREAUX: NASSAULAAN 51 - TEL. 13866 ABONNEMENTEN: voor Haarlem en Agentschappen per week 25 cent; per kwartaal f 3.25; per post, per kwartaal f 3.58 bij vooruitbetaling ZATERDAG 24 NOVEMBER 1934 Ochtendblad DAGBLAD UITCECEVEN DOOR DE N.V. DRUKKERIJ DE SPAARNESTAD, HAARLEM - TELEFOON 13866 Het is een treurig feit, dat de bond der atheïsten langzaam, maar gestadig veld wint Het roode doopsel HET HONDERDJARIG BESTAAN VAN MELBOURNE Een detail van de grootsche kinderhuide ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van de Australische stad Melbourne Minister Maurin over militaire toenadering tot Rusland Geraamte van fentoonstellings- paleis ingestort; tien arbei ders gedood Het Weer Ter eere van den H. Konrad von Parzham Herdenking van Dr. Klausener Dementi Aanslag op Venizelos voor het gerecht Groot politiek proces te Athene De dood van Kardinaal Gasparri r Steeds paraat! De Winterhilfe Echtpaar gearresteerd wegens „sabotage" NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT ZEVEN EN VIJFTIGSTE JAARGANG No. 19062 Advertentieprijzen: Per tossen regel 30 ct.; ingez. mededeelingen 50 cent; idem op pag een 65 cent per regel. Bij contract sterk verlaagde prijzen. Voor de kleine annonces „Omroepers" zie de rubriek De „Association des Travailleurs Sans- Dieu" is niets anders dan het Fransche filiaal van den Bond der Godloozen, wiens centrum in Moskou ligt en die van daar uit in elk land Nederland kan er van meepraten min of meer voet heeft gevat. In de Duitsche Republiek was de actie van deze godsdienstbe strijders zoo succesvol, dat jaai'lijks honderden en honderden Christenen, meest protestanten, maar ook vele katholieken, zich officieel van hun Kerk losmaakten. De katholieke Rijkskan selier Brüning en Von Papen namen reeds scher. pe maatregelen tegen deze agressieve atheïsten, wier bond op 3 Mei 1933 in Duitschland werd ontbonden. In Frankrijk is de beweging der Sans-Dieu nog geen tiende, van wat zij eens in Duitsch land was. In Frankrijk is de kwaliteit van de katholieken wel zeer onevenredig met de kwantiteit, maar niettemin, de religieuse tra ditie zit er diep, en in het openbare leven blijft de godsdienst zijn groote rol spelen, terwijl men steeds weer beleeft, dat zelfs de gevaarlijk ste vrijdenkers een priester aan hun sterfbed roepen! De geheele communistische gedachten- gang, maar wel bijzonder de anti-religieuse is tè vreemd aan het Fransche volkskarakter dan dat de Bond der Godloozen hier gemakkelijk werk zou hebben. Wanneer hij desalniettemin langzaam maar zeker veld wint, dan is dat tengevolge van een onvermoeide activiteit en een streng-doorgevoerd program. De Sans-Dieu's, die zich voornamlijk tot het arbeiderspubliek beperken, zijn hun propaganda begonnen onder de werklieden van Noord- Frankrijk en de groote industriesteden. Jaarlijks hebben een aantal congressen in de provincie plaats, terwijl het Nationale Congres te Parijs belegd wordt. In het loopende jaar was het programma van dit nationaal congres als volgt. „Verslag van den moreelen vooruitgang, ver slag der acties, nieuwe taken voor den Bond, financieel verslag, gemeenschappelijke actie, plannen voor het volgend vereenigingsjaar, het anti-religieus Instituut, de lijkverbranding," en nog enkele andere punten. Ook werd hier de straffere propaganda van het Bondsblad der Sans-Dieu, de „Lutte anti-réligieuse et prolé- tarienne" besproken, vooral tegenover de actie der katholieke bladen, die in sommige streken in het Noorden in de arbeidersbuurten gratis verbreid worden. Wat het anti-religieus Instituut betreft, dat in dit jaar zijn werkzaamheden begon, deze in richting heeft ten doel om leiders en propagan disten te vormen, die vooral polemisch geschoold moeten zijn. Wij laten het leerplan hier beknopt volgen: 1. De wetenschap tegen den godsdienst. De materialistische en idealistische wereldbeschou wing. Oorsprong van het leven en den mensch. Materialistische en idealistische opvatting van de maatschappij. 2. De oorsprong der godsdiensten. Socialg oorzaak der godsdiensten. Sociale oorzaak van het christendom. 3. De Kerk in het huidige leven. De Kerk in Frankrijk (geschiedenis). De Kerk tegen de ar beiders. De Kerk, de oorlog en het fascisme. De Kerk, de vrouw en het kind. 4. De partij van het proletariaat en de gods dienst. Marx, Engels, Lenin en de godsdienst. De sociaal-democratie en de godsdienst. De godsdienst in den Sovjetstaat. Het burgerlijk en het proletarisch atheïsme. De Bond der God loozen. Men ziet de geheele lijn van dit onderwijs al aan de titels; er spreekt een beklemmende een zijdigheid uit, terwijl het anti-papisme er axioma is. Deze cursussen begonnen in Januari van dit jaar aan de arbeidershoogeschool te Farijs. Zij werden gestenografeerd en in brief vorm aan de belangstellenden in de provincie toegezonden, die de lessen aldus schriftelijk volgden. De Association zelve Intusschen was hiet tevreden met het resultaat dezer cursussen, en meende de fout te moeten zoeken in een teveel aan theorie en tekort aan practijk. In de volgende cursussen zal zich practische oefening en propaganda aan de lessen paren. De activiteit van den Bond der Godloozen is in Frankrijk niet anders dan in an dere landen. Men poogt de arbeiders van de kerk weg te lokken door Zondagvoor middag-bijeenkomsten, waar sport wordt beoe fend of een film vertoond; men maakt propa ganda voor de vervanging der kerkelijke feest dagen door Russisch-bolsjewistische vieringen; de civiele begrafenis en de lijkverbranding wor den financieel voordeelig gemaakt. Het Doop sel, een Sacrament dat in Frankrijk met tra- ditioneele plechtigheid gevierd wordt, karika- tureert men door den „rooden Doop", die col lectief wordt toegediend. In dit jaar hadden, in de eerste zes maanden, te Onnaing, Morangis, Savigny, Longjumeau, Bagnolet, Pierrefitte, Bobigny en andere steden zulke roode doopsels plaats, waar telkens twintig tot veertig kin deren gedoopt werden. Elk der kinderen ont ving een peter en een meter, die den plicht ip zich namen om voor de atheïstische opvoeding van hun beschermeling zorg te dragen. Eigenaardig is, dat de Bond der Godloozen, die de bedoeling heeft, de familie uiteen te scheuren, toch van diezelfde familie gebruik maakt als hechteren grond voor zijn propa ganda en de huisgenooten van zijn leden in Vrouwengroepen en kindergroepen organiseert. Een der jongste uitbreidingen is een zang- en cabaretgroep, met den naamLa chanson rouge, die rondreist en de bondsfeesten op luistert. Tot nu toe hebben de Sans-Dieu met lang zaam maar beslist stijgend succes gewerkt in de steden, thans wagen zij zich op een moei lijker terrein: het platteland. Men is er zich in atheïstische kringen wel van bewust, hoe las tig en langdurig de taak zal zijn om de dorpen, waar de bevolking met eeuwen van katholicis me gedrenkt is, te ontkerstenen. Maar men weet ook, dat, indien de dorpen eenmaal vergiftigd zijn, er voor de steden niet meer veel te hopen is. De Sans-Dieu hebben er thans een eerezaak van gemaakt om hun propaganda in de dorpen te brengen. De „Lutte" schreef in Juni 1.1. hierover „Wij zijn dus van meening, dat elke politieke werkzaamheid der ons verwante partijen op het platteland samen moet gaan met een diepgaan- den anti-religieuzen arbeid. In 't bijzonder moe ten de Vereenigde Federaties van Landbouw en Onderwijs zich aan een anti-religieus massa- werk begeven. De Association des Travailleurs Sans-Dieu hecht meer waarde aan de verove ring der dorpen, dan die der steden. Om deze beide taken hand in hand te doen gaan, moet elke sectie eener stad het op zich nemen, in de omliggende dorpen haar propaganda te ver breiden." Inderdaad kan de Bond der Godloozen slechts met de communistische groepen en de arbei derssyndicaten, die zeer ver links staan, sa menwerken. Een poging om enkel op grond van de anti-godsdienstige levensbeschouwing bond- genooten te vinden, is reeds vroeger op niets uitgeloopen. Onlangs werden hernieuwde po gingen in het werk gesteld om tot een ge meenschappelijk front te geraken met de Fran sche vrijdenkersgroep, die zich: „Fédération nationale des Libres-Penseurs" noemt, en wel onder het motto: tegen het fascisme. Doch maar al te spoedig bleken de Vrijdenkers, wier anti- clericale houding en ietwat ouderwetsch atheïs me in het geheel niet uitsluiten, dat zij de in stellingen van de Derde Republiek verdedigen voor zoover die de neutrale school en de Ver klaring der rechten van den Mensch ten doel hebben, geen geschikte compagnons voor de Sans-Dieu's. Voor de Vrijdenkers is de gods dienst slechts het resultaat der menschelijke onwetendheid en domheid, te bestrijden door de neutrale school en de voorlichting. Hun orga nisatie heeft geen ander politiek of sociaal doel dan dit en ondanks enkele radicale proclama ties, kan men ze onmogelijk revolutionnair noe men. De Godloozen intusschen beschouwen den godsdienst als voortgebracht door een sociale orde, en slechts geheel te vernietigen tezamen met het economische systeem. Het sprak dan ook vanzelf, dat het program ma, dat de Bond voor de gemeenschappelijke actie ontwierp, kwalijk de goedkeuring van de Vrijdenkers wegdragen kon; wij noemen er en kele punten van: Voor de ontbinding van alle Congregaties en de verbeurdverklaring hunner goederen ten bate van de arbeidersklasse en de arme boeren. Voor het verbod van militaire aalmoezeniers en religieus personeel in de gevangenissen, de hospitalen, de scholen en alle staatsinrichtin gen. Tegen den oorlog, aan welken voorbereiding de Kerk actief deelneemt, tegen het fascisme, dat de Kerk intensief voorbereidt. Voor de verdediging' van het bolwerk van het atheïsme, den Sowjetstaat, tegen de aanvallen van den Paus, de Kerk, de religieuse genoot schappen, de popen, de witgardisten en elk imperialisme. Men ziet, op anti-fascistische actie leek dit niet zoo zeer als wel op een ongebreidelde pro paganda van den bolsjewistischen geest, en het kon dan opk niet anders, of de pogingen tot een gemeenzaam antifascistischfront met de Vrijdenkers bleven steken. Ofschoon officieel niet opgegeven, kan men ze gerust als mislukt beschouwen. Toch gaan de Sans-Dieu's ermee voort, de antifascistische strooming in Frank rijk voor hun doel uit te buiten, en hebben zeer actief deelgenomen aan de demonstraties die in verband hiermee plaats hadden. De Fransche katholieken met hun veelzijdig cultureel leven en belangen hebben totnutoe weinig acht geslagen op de gestadige uitbrei ding van het arbeidsveld der Sans-Dieu's, wier aantal immers nog niet van ontstellenden om vang is, maar dat het bederf in de ont wrichte maatschappijen van onze jaren soms zeer snel om zich heen kan grijpen, daarvan zijn vele voorbeelden te geven. PARIJS 23 Nov. Heden heeft de Kamer de debatten afgehandeld over debegrooting van het ministerie van Oorlog. De rapporteur Archimbaud zeide dat men de zaak des vredes slecht zou dienen, wan neer men de opvatting post zou laten vatten, dat Hitier de bepalingen van het verdrag van Versailles nauwkeurig nakomt. Slechts een unie tusschen Frankrijk en Rusland zal den vrede versterken. Rusland bezit de beste lucht vloot, daarna gevolgd door Frankrijk. Wan neer beide landen samengaan kan men op het oogenblik rustig zijn. De voorzitter van de legercommissie, Over ste Fabry, gaf vervolgens nog een aantal ont hullingen over de Duitsche bewapening. De Fransche organisatie is niet meer in overeen stemming met de Duitsche, waar men thans tegenover staat. Volgens spreker ontbreken Frankrijk de spe ciale troepen om de verdediging der fortifi catielinie permanent te waarborgen. De minister van Oorlog, generaal Maurin, beantwoordde de verschillende sprekers. Aangezien eenige critici de uit gaven voor de militaire attachés buitensporig hadden geacht, wees de minister op de geweldige verdien sten van den Franschen militairen attaché te Moskou inzake de toe- De Fransche minister Laval en de Engelsche minister Eden tijdens een onderhoud in de wandelgangen van het Volkenbondsgebouw te Genève Onze Brusselsche correspondent seint ons d.d. 23 Nov.: Het metalen geraamte van den in aanbouw zijnden zij-vleugel van het groote Belgische feestpaleis voor de Brusselsche wereld-exposi tie is Vrijdagnamiddag over een oppervlakte van vijftig vierkante meter met groot gedruisch ingestort. Tien arbeiders werden op slag gedood en slechts zeven van hen konden tot nog toe uit het puin worden bevrijd. Daarenboven is een vijf en twintigtal arbei ders gewond, een vijftiental onder hen zwaar. Politie, Roode Kruis en militaire reddings diensten zijn ter plaatse, evenals een talrijke ,öienigte. Verwachting: zwakke tot matigen, wes- EE telijke tot noordelijken wind, nevelig tot half bewolkt, weinig of geen neer- slag, weinig verandering in temperatuur. Verdere vooruitzichten: wellicht geleide- =j lijk kouder. nadering tusschen de Fransche en de Russische legers. Dergelijke ver diensten kunnen nooit hoog genoeg betaald worden. Ingaande op de beide voornaamste bij de debatten uitgesproken redevoeringen, van Ar chimbaud en overste Fabry, sprak de minister ais zijn meening uit, dat beiden het probleem van de Fransche veiligheid juist hadden ont vouwd. Frankrijk moet zich in acht nemen voor een aanval bij verra^ing. Toch kan in vredestijd niet het geheele leger aan de gren zen worden gelegd. De buiten de begrooting gevraagde 800 mil- lioen francs zal de minister in 1935 gebruiken. Hij zal alles doen om ondermijnende propagan- dat in het leger te verhinderen. De minister verzekerde opnieuw, dat hij wil de vasthouden aan den éénjarigen diensttijd, wanneer niet buitengewone omstandigheden zich voordoen. Wanneer pien hem echter vraagt, of de lichtingen, die in April of Mei zullen worden opgeroepen, vroeger zullen wor den opgeroepen, dan kan hij daarop nog niets antwoorden. Het antwoord hangt niet van Frankrijk af. Overigens vermaande hij tot rust en bezonnenheid. Hij hoopte, dat men zou kunnen vertrouwen op het verstand van de volken. Het zou werkelijk droevig zijn wanneer twee groote naties, dit tot dusver de fakkel dragers waren van kennis en wetenschap, el kander zouden verscheuren om kwesties, die Woensdagavond vond in het uitverkochte Berlijnsche Sportpaleis een grootsche demon stratie der Katholieken ter eere van de heilig verklaring van Konrad' von Parzham plaats, waarin behalve 'n Capucijner-monnik de Bis schop van Berlijn Dr. Bares en zijn Vic.-gen. dr. Steinmann als sprekers optraden. De CaifJ- cijner sprak uitsluitend over den H. Konrad, die met Pinksteren j.l. door den Paus, zooals men weet, heilig verklaard is. De rede van den Bisschop liep echter over allerlei actueel-poli- tieke onderwerpen en maakte den indruk, in de eerste plaats een voortzetting van de schriftelijk ingeleide polemiek tegen Rosenberg te zijn. De Bisschop sprak evenmin als in de „Studiën zum Mythus des XX. Jahrhunderts", onlangs versche nen in het „Amtsblatt des Bischöflichen Ordi- nariats Berlin" en thans tegen R.M. 2.— bij aile R.K. Kerken te Berlijn, doch niet in den boek handel verkrijgbaar, den naam Rosenberg uit en noemde evenmin den naam van eenig ander Duitsch politicus. Maar uit het applaus, dat de rede van Dr. Bares telkens weer onderbrak, bleek duidelijk, dat de aanwezigen ook het halve woord van den Bisschop, die overigens een schitterend redenaar is, zeer duidelijk begrepen. Dit was o.a. het geval, toen de Bisschop uitriep: de ziel des menschen behoort niet ons zelf. niet het gezin, ook niet den Staat, maar slechts God alleen. Of, toen hij even later opmerkte: in dezen tijd moeten wij Katholieken heroische voorbeelden stellen. Waarop volgde: van men schen, die de totaliteit van den Staat prediken, zou men verwachten, dat zij ook meer respect hadden voor hen, die totaal-Katholiek willen zijn. Een zeer indrukwekkend moment was het, toen de Vicaris-Generaal dr. Steinmann aan het verscheiden van Dr. Klausener, den vroe- geren voorzitter der „Katholische Aktion", die ook deze bijeenkomst had georganiseerd, her innerde, echter eveneens zonder diens naam te noemen. Dr. Steinmann wilde op dezen No vemberdag, de maand van Allerzielen, dezen doode gedenken. En alle aanwezigen dat wa ren er wellicht over de 20.000! stonden op en baden gemeenschappelijk voor de zielerust van den gestorvene. Wij klagen niet aan, ver volgde Di-. Steinmann, wij verwijten niemand iets, wij treuren zelfs niet, omdat wij weten, dat de doode leeft in Christus en in onze her innering. Wie overigens meent, dat de Katho lieke beweging aan het afnemen is, vergist zich, aldus Dr. Steinmann; juist bij de jeugd is thans een geestdrift, zooals wellicht nog nooit is voor gekomen, te constateeren. De Bisschop zinspeelde even op de mogelijk heid van een nieuwen .Kulturkampf" en wij kregen sterk den indruk, dat de verhouding tus schen Kerk en Staat nog lang niet zoo is, als die zijn moet. Al wapperde er dan ook voor het Sportpaleis een enorme hakenkruisvlag en al was ook in de zaak deze officieele Duitsche vlag aanwezig. Maar geüniformeerde leden der S.A., S.S., van den Arbeidsdienst, enz. en leden der N.S.D.A.P. met partij-insigne zagen wij na genoeg niet. Enkele buitenlandsche dagbladcorresponden ten, die met ons deze Katholieke demonstratie, die ontegenzeggelijk een geweldigen indruk maakte, bezochten, verbaasden zich er over, dat de sprekers zich een dergelijke critiek veroor loofden en spraken er hun verwondering over uit, dat de vergadering niet werd ontbonden. Zoo blijkt de spreekvrijheid in het Nieuwe Duitschland dus toch nog niet geheel te zijn afgeschaft! Zij is grooter dan de vrijheid van schrijven, al wordt in de critiek op de „Mythos" den heer Rosenberg dan ook ongezouten de waarheid gezegd. op andere wijze geregeld kunnen worden. (Lang applaus). PARIJS, 23 Nov. (Reuter). Van officieele Fransche zijde worden de, na de uiteenzettin gen van Archimbaud in de Kamer verbreide geruchten over de sluiting van een Franseh- Russisch militair bondgenootschap onjuist ge noemd. Naar Reuter uit Londen seint, worden de be weringen over een militair verdrag tusschen Frankrijk en Rusland twijfelachtig opgenomen. MOSKOU 23 Nov (Reuter). Het Tass-agent- schap meldt: Kalinin en Molotof hebben een statuut onderteekend voor een militairen raad, bedoeld als adviseerend orgaan bij het volks commissariaat voor defensie. Deze militaire raad telt 80 leden en wordt voorgezeten door Worosjilof. ATHENE, 23 Nov. (V. D.) Een belangrijk politiek proces, dat door de geheele openbare meening met groote spanning' verwacht wordt, zal morgen te Athene een aanvang' nemen. Voor het gerecht zullen dan verschijnen een reeks van personen, waaronder als voornaam ste beklaagde de rooverhoofdman Karathana- sis, die er van beschuldigd worden den aanslag te hebben gepleegd op Venizelos op 6 Juni 1933. Venizelos werd op dien dag, toen hij begeleid door zijn vrouw met een auto op weg was van Kophissia naar Athene, overvallen door een aantal personen, die hem halverwege in twee auto's hadden opgewacht. De daders hadden talrijke schoten op den auto gelost, waardoor eenige begeleiders wan Venizelos gewond werden, terwijl hij zelf on gedeerd bleef en zijn vrouw licht gekwetst werd. Het gelukte den chauffeur ten slotte, ondanks zijn zware verwonding' te ontkomen en Athene binnen te rijden, waar de daders op de vlucht sloegen. De aanslag had toentertijd een ontzaggelijk opzien gebaard. Onze Romeinsche correspondent seint ons d.d. 23 Nov.: Gisteravond tegen aèht uur, terwijl in het hooge Umbrische bergdal reeds snéeuw viel, is het stoffelijk overschot van kardinaal Pietro Gasparri in zijn geboorteplaats Ussita aange komen. Alle bewoners van het bergdal waren in en om de Mariakerk aanwezig, om hun hoogen dorpsgenoot te eeren. Kardinaal Enrico Gas parri, Kardinaal Seredi en talrijke Vaticaan- sche persoonlijkheden en autoriteiten hebben de baar op deze reis begeleid. Verschillende overheidspersonen uit de provincie en de ge meente warén bovendien aanwezig. Hedenochtend om tien uur droeg de bis schop van Norcia, Mgr. Peroni, een requiem mis op in tegenwoordigheid van de beide kar dinalen en de andere autoriteiten, terwijl de kerk en het plein daarbuiten gevuld waren met een talrijke menigte. Na de H. Mis ging de lijkstoet op weg naar het kerkhof, dat de overleden kerkvorst in 1914 op een naburigen heuvel liet aanleggen en waar hij zelf zijn grafkapel had doen bou wen, waarin het stoffelijk overschot onder al- gemeene deelneming van de gansche bevol king werd bijgezet. Debatten over de oorlogsbegrooting in de Fran sche Kamer. Minister Maurin over militaire toenadering tot Rusland. Tien arbeiders op slag gedood bij gedeeltelijke instorting van het in aanbouw zijnd paleis voor de Brusselsche wereldtentoonstelling 1935. Militaire raad van 80 leden te Moskou ingesteld. Op het Departement van Sociale Zaken zullen besprekingen worden gehouden met eenige ge meentebesturen over de verstrekking van goed- koope groenten. Onlangs gearresteerde klerk van den gemeente ontvanger te Heerenveen is ook schuldig aan verduistering van 20.000 ten nadeele van de gemeente Schoterland. Tien procent loonsverlaging bij de Noord-Zuid- Hollandsche Tramweg Mij.; van 1 Januari tot 1 April wordt echter vijf procent toeslag gege ven. In de Tweede Kamer heeft minister Steenberghe bij de voortgezette behandeling der begrooting van Economische Zaken medegedeeld, dat geen Bijkssteun verleend zal worden voor den bouw van een tweede Statendam. Van 10 December tot en met 9 Januari worden weer weldadigheidszegels uitgegeven. Onder Arnhem is een auto tegen een boom ge botst, waarbij de wagen in brand vloog en twee jonge mannen om het leven kwamen. Ingesteld is een commissie, die voorstellen ter beperking van den melksteun moet voorberei den. New-Yorksche Beurs: Koersen prijshoudend, slot op het hoogste punt van den dag. Toen de ouderen van thans jong waren, zagen ook zij het leven met bezorgdheid tegemoet. Honger op tochten" van werkloozen waren zoo wel in de oude als de nieuwe wereld reeds aan de orde van den dag en er werd gesproken en geschreven over landbouwcrisissen, over maatschap pelijke crisissen, over economische inzinkingen en het waardeloos wor den van papieren o Turken! alsof hei reeds 1934 ware. De tijden mogen erger zijn geworden, zoowel toen als nu geldt het vooral voor een jong geslacht zich niet te laten ont moedigen door allerlei misèreberich- ten rondom, maar zich zooveel moge lijk een eigen weg te banen en nieuwe mogelijkheden aan te grijpen. Het is soms bij velen onbegrijpelijk hoezeer ze op „zien komen" spelen en alsmaar wachten op een rustigen terugkeer der dingen zooals die voor enkele ja ren geleden waren. Te velen zijn te weinig actief, veel te passief. Op een advertentie reageeren ze eerst wan neer er een dag verstreken is; ze doen geen of weinig moeite zich nieuwe be kwaamheden eigen te maken om voor zich andere mogelijkheden te schep pen. Meer „activiteit" dient 't parool te zijn. Men late zich niet lamslaan door allerlei zij 't ook nog zoo juiste misèreberichten, doch poge voor zich zelf te maken xoat er van te maken is. Handen uit de mouwen! Steeds pa raat! Dit is niet voor allen geschre ven. Maar wien de schoen past trekke 'm aan! HAMBURG, 23 Nov. (V.D.) De Hamburg is een kolenhandelaar en zijn echtgenoot® ge arresteerd, omdat de vrouw op den Zondag van den laats ten een-sohoteè-maaltijd tegen den politieken functionaris, die het geld voor de Winterhilfe-collecte kwam ophalen, deze col lecte een „bedelpartij" noemde en tenslotte met tegenzin slechts één Groschen gaf. Toen dit voorval bekend werd, verzamelde zich een groote menigte voor het huis van het echt paar en werden spreekkoren geroepen: „Wij willen geen bedelstuiver. Wij zamelen geld voor hongerige kinderen". De politie zag zich ten slotte genoodzaakt het echtpaar te arresteeren. Stand op Zaterdag 1 uur v.m.: 770 Vorige stand: 770

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1934 | | pagina 1