D.K.W.?
D.K.W.
N.V.ED. KIMMAN&Co.
S. J. DE GOEDE
HIUE'S
VOOR DE
VACANTIE
LIPS
De film „Schuld en boete
Eau de Cologne
HILLE KWALITEIT
POLO SHIRT
f 1.50
ZIJDEN SHIRTS
f2.50
ZOMERDASSEN
JOH. VISSERS
DITSTAATVAST
VACANTIERUST
SCHENKT
C. J. VAN DEN
BROEK
Zomerstoffen
en Japonnen
N.V. CHRISTIAANS
GOEDERENHANDEL
Verkwikkend
op het uitstapje
Een zuiver natuurproduct
Dostojefki's boek verfilmd
n &t B.de LEEUW
ONS VACANTIE-NUMMER
NIEUWE IIAARLEMSCHE COURANT
WAAROM EEN
NEDERLANDSCH FABRIKAAT.
HEEL EENVOUDIG!
berijders zijn allen tevreden
ww berijders!
J\k,# VV verdient zijn eigen afschrijving.
VERTEGENWOORDIGSTER VOOR HAARLEM EN OMSTR.
TEL. 11905 - 11906 - HAARLEM - ZIJLWEG 35
ELECTRISCHE WASCHMACHINES
SPEED QUEEN WASCHMACHINE
OOK VOOR UW TUIN-ARTIKELEN IS
DE GOEDE UW AANGEWEZEN ADRES
De Hollandsche eieren, de Hollandsche melk,
het beste meel, maken HILLE'S Beschuit
tot een product van bizondere kwaliteit.
FABRIEKEN TE ZAANDAM ^■eSefuiÜ
met lange of korte mouwen
met lange of korte mouwen
UITGEBREIDE COLLECTIE
0.75 0.95 1.25 1.75
Tel. 16411 Gr.Houtstr.35
TELEFOON 11960
Zomerkade 53, Haarlem-O. Tel. 13250
in meubelen, bedden, tapijten enz.
5 Dus alléén Zomerkade 53, Haarlem-O.
Heeft geen filialen
Muggen zoemen in het
duister
Uit de film „Schuld en Boetenaar den
roman van Dostojefski
Hoe ze te onderscheiden en hoe
ze te weren
Crimineele films
CTOF en benauwde warmte -
dat zijn dingen die het aar»
digste reisje kunnen bederven.
Zorg Eau de Cologne Boldoot
bij U te hebben, dan blijft gij
er koel en frisch uitzien.
Ook buiten - in bosch en hei
is de opwekkende frischheid
van Eau de Cologne Boldoot
onontbeerlijk. En het voor
komt dat gevoel van benauwd
heid en opkomende hoofdpijn.
Houdt U koel met
nnoü FOTOHANDEL
ajOïUnMQl^ TUCHTHUISJTR.1*
Geen andere wagen in dezelfde
of zelfs in een veel hoogere prijs
klasse, biedt U zóóveel comfort;
heeft zóó'n lange wielbasis (2.61
M.), dus zulke voortreffelijke rij-
kwaliteiten; zoo'n verbluffend
eenvoudige constructie (dus uiterst
geringe onderhoudskosten)bezit
zoo'n snelle acceleratie; zoo'n
rustigen, geruischloozen en triliing-
loozen gang, zulke ruime zorgvuldig
afgewerkte interieurs.
MAAR OOK GEEN ANDERE
WAGEN STELT V IN STAAT 15
K-M. TE RIJDEN OP 1 L. BENZINE
Schooner wasch bij minder kosten. Dat is het wat U van een
Waschmachine verlangt en dat is juist, wat onze nieuwe Amerikaansche
U geeft. Aangebouwde electr. Wringer, met omkeer koppeling, zoodat
deze heen en terug werkt. Kuip: van zachtgroen porcelein, geëmail
leerd A r m c o staal, zuiver komvormig, zonder de doode hoeken van de
kuipen met platten bodem. De afvoer bevindt zich onder in de
kuip. en is verbonden aan een aftapbuis met kraan. De bodem van de
kuip loopt iets naar beneden, waardoor het losgekomen vuil zich onder
den waschbeweger verzamelt en zich dus niet door het waschwater heen
kan mengen. Door de uiterst intensieve spoeling, die de machine ont
wikkelt, wascht de SPEED QUEEN de vuilste wasch in 37 minuten.
Om kort te gaan: deze machine is voorzien van de allerlaatste tech
nische verbeteringen.
Geheel staal op gummi wieltjes Ioopende (dus zeer gemakkelijk
te verplaatsen).
ELECTRISCHE WASCHMACHINES, 5 Jaar garantie 39.50
De MODERNSTE GASFORNUIZEN, met 5 j. garantie39.50
WRINGERS, met 5 jaar garantie 455
DUBBELE WRINGERBOKKEN 1.55
GROENE GASCOMFOREN 0.75
GEËMAILLEERDE KOLENFORNUIZEN, div. kleuren 34.50
HAARDEN en KACHELS gedurende de zomermaanden met 20 korting
LOEWE RADIO-TOESTELLEN 6950
EDEGO STOFZUIGERS, ten volle gegarandeerd 23.95
(Betaling kan geregeld worden)
Oogsttijd in Limburg. Schoonheid in eigen land. Op de hellingen van den Vbachs berg in Zuid-Limburg is het thans,
evenals elders in den lande, oogsttijd. Het landschap, waar de velden zich tegen het glooiend terrein groepeeren heeft in
de Augustusmaand meer nog dan anders zijn karakteriistieke bekoring
Hij die belust op buit is,
Komt pas wanneer U uit is;
.Een Lips' slot op Uw deur
Stelt ied'ren dief teleur.
wordt dan pas waarlijk door U
genoten als ge Uw woning veilig
gesloten weet. Dit
U. een aangename voldoening.
Laat dus, alvorens uit te gaan
een veilig slot van
op Uw deur plaatsen.
Wendt U tot den Vertegen
woordiger voor Haarlem en
omstreken der LIPS' Sloten
en Brandkasten
OUDE GROENMARKT 2—4
OUDSTE HUIS IN
IJZERWARE N
F.UIisbfun
Liffmcmo
VOOR UW REKENING-COURANT VOORWAARDEN
■I SLAAGT U HET BEST EN GOEDKOOPST BIJ:
a contant en op billijke rekening-courant voorwaarden.
SINDS JAREN GEVESTIGDE, VAN OUDS
BEKENDE ZAAK OP DIT GEBIED.
WIJ HEBBEN EEN KEURCOLLECTIE HEERENKLEEDING
OOK NAAR MAAT VANAF34.—
wvwwiv^vvwwvyvvwwvwwv>vwvvwvwwww%%
Dostojefski's boek is met deze Fransche film
niet voor de eerste maal voor het witte
doek uitverkoren. Reeds ongeveer acht
jaar geleden, ten tijde van Robert Wiene's „Ka
binet von Pr. Caligari", zagen wij een expres
sionistische film van deze stof, nog geheel af
gestemd op suggestieve décors en daarop inge
steld nadrukkelijk filmspel.
We zouden niet willen beweren, dat de mo
dernere film van Pierre Chenal de oude film
overtreft als cinegrafische verbeelding. Daar
voor is ook zijn film nog te zeer verwant aan
het theater en maakt hij nog te gemakkelijk
gebruik van tafereelachtige composities, zij 't
dan ook dat deze vol zitten met perfect film
spel van Pierre Blanchar en Harry Baur. We
noemen deze namen in deze volgorde om daar
door te kennen te geven, dat wij het niet eens
kunnen zijn met den titellijst van de film.
waarin Baur's naam natuurlijk krachtens een
onuitroeibare ziekte met nadruk voorop staat,
omdat hij nu eenmaal de beroemdste man van
de „cast" is, terwijl het conflict, dat in de film
wordt uitgevochten, toch zoo navrant in het ge
spannen masker van Raskolnikof ligt samen
geperst.
Het zal menig bewonderaar van den grooten
Rus vergaan als ons. Hij zal zich vóór het zien
van de film afvragen, of Chenal in staat zal
z(jn het beroemde boek in een film samen te
vatten zonder den roman te vermoorden. Het
resultaat zal hem meevallen, wanneer hij beden
ken wil, dat een film geen weergave der litte
ratuur mag zijn, niet volstaan mag met een
fotografische afspiegeling, doch als eerste taak
heeft een bestaande stof in een nieuwen en oor-
spronkeltjken vorm te verbeelden, tot leven te
wekken, te interpreteeren. Hierin is de film niet
geheel geslaagd, omdat hij te vaak zijn roeping
verloochent: het beeld voor beeld verantwoorde
geheel in een rhythmische gespannenheid aan
oog en oor voorbij te voeren. Men vergeeft deze
tekortkoming graag, omdat men op vele plaat
sen de potentie tot een bewogen rhythmiek aan
wezig ziet, en omdat het zonde en jammer is
een filmer te gebieden zijn Werk binnen 28 da
gen af te leveren, zooals men bij Chenal ge
daan heeft. En zoo heeft dan ook de Ioopende
band een Dostojefski niet gespaard.
Dit alles in aanmerking genomen, kan men
groot respect hebben voor de prestatie van Che
nal en zijn sujetten. Zelden werd in een film
(zoo overijld gemaakt, nog wel!) de materie, de
verbeelding van een litterair kunstenaar zoo
eerbiedig behandeld als hier het geval is. Wan
neer we Dostojefski's roman in een formule zou
den willen samenvatten, dan zouden we hem
.,de roman, van het geweten" willen noemen. Dit
is ook de benaming, die de film verdient, niet
alleen krachtens den geleenden titel, maar voor
namelijk krachtens het scenario, dat met goe
den smaak uit het origineel werd getrokken.
Kent men het „verhaal"? Hier is het in enkele
woorden. De student Raskolnikof, door hongei
en armoede gedreven, schroeft zich op tot een
„moed", die hem de kracht zal geven een moord
te plegen. Ook de hoogmoed speelt een rol in
dit complex van motieven. Hij slaat een woe
keraarster neer met een bijl en doodt ook haai
zuster om een getuige uit den weg te ruimen.
De sieraden, die hij steelt, verbergt hij op zijn
kamer en de stem van zijn geweten tracht hij
te smoren door een beroep op de intelligente
wijze, waarop hü aan de politie ontsnapt. Zijn
geweten echter blijft om gehoor vragen en
brengt hem in een toestand van overspanning,
die met den dag gevaarlijker voor hem wordt
Hij leert een meisje kennen, dat door de drank
zucht van haar vader de straat op gedreven
werd en deze twee zondige menschen, die in
den grond voor de edelste gevoelens ontvanke
lijk zijn, gaan steun vinden bij elkaar. Bij dit
meisje voelt Raskolnikof den moed ontwaken
zijn zonde te biechten, snakkend naar verlos
sing. In den strijd tussehen den hoogmoed en
het geweten overwinnen de goede gevoelens:
Raskolnikof gaat na lange aarzeling zijn schuld
bekennen aan den politie-commissaris, toch nóg
in zijn hoogmoed den rechter van instructie ver
mijdend, die hem sinds lang van dag tot dag
nader tot zijn bekentenis bracht. Aan het slot.
zien we den veroordeelde met het meisje op
weg naar Siberië.
Dit is een zeer onvolledige samenvatting van
het scenario, dat een der verdienstelijkste, maar
ook een der moeilijkste is, die de cinematografie
kent. Het slottafereel, de tocht naar Siberië, is
wel het minst geslaagd van alle. Het rukt de
film uit de strakheid, waarmede het verhaal
voortgleed en brengt er een sentimenteel en
valsch accent in, dat men niet meer verwacht
na de harde verbeelding van de bekentenis, die
als een felle close-up de film had moeten be
ëindigen en vanzelf de boetedoening zou gesug
gereerd hebben.
We zeiden het reeds: in den kop van Blan
char ligt het heele drama van het begin af be
sloten. Een enkele maal chargeert deze acteur,
doch hier stuiten We dan ook op een fout in
de regie en de montage, die den acteur te zeer
als een autonoom element behandelde. Ook in
de figuur van den rechter van instructie, ge
speeld door Harry Baur, detoneert nu en dan
het „spel", al kunnen we dezen geraffineerden
filmspeler het zooveelste compliment geven, dat
hij an und für sich een merkwaardig en interes
sant verschijnsel is, dat telkens weer bewijzen
aflegt van een bijna feillooze feeling voor fil
mische reacties. De bewondering voor deze twee
figuren niet het minst voor Raskolnikof
mag ons echter niet beletten erop te wijzen, dat
een vormbehandeling, zooals we b.v. aantroffen
in de film „Of human bondage", de film
„Schuld en boete" op een hooger plan had ge
bracht, een plan, waarop deze materie recht
heeft behandeld te worden.
Met deze suggestie voor oogen is er niettemin
alle reden om bewondering te hebben voor een
film, die eindelijk weer eens dieper graaft in
het mensGhelijk leven en het ongeziene visuali
seert, waardoor de film meer dan in vele an
dere gevallen haar zeer eigen taak herneemt.
En wanneer wij nog eens de verzuchting slaken,
dat een directere filmiek een gavere interpre
tatie teweeg gebracht zou hebben, dan thans
een door omschrijvingen opgeroepen atmos
feer doen kon, dan verzuchten we dat alleen,
omdat we gaarne een nog grootere bewonde
ring hadden uitgesproken voor het verdienstelijk
werk, dat Pierre Chenal ons heeft geschonken.
Naar verluidt zou ook Joseph von Sternberg
een aanvang hebben gemaakt met een film
naar dit onderwerp, zoodat er over enkele
maanden gelegenheid zal zijn interessante ver
gelijkingen te maken tussehen twee belangrijke
uitingen.
Besluiten we met allen volwassenen de verze
kering te geven, dat het zien en hooren van
deze film (die bovendien goede en sobere dia
logen bevat) alleszins de moeite loont en gele
genheid biedt een sterk en verheven drama te
ondergaan.
Dbg.
In warme zomernachten, als reeds het
lauwe bed ons geen rust gunt en wij ons
om en om gooien om een houding te vinden,
waarbij wij in kunnen slapen, belaagt ons
een geniepige vijand: de mug. Millioenen
van deze vénijnige insecten vinden hun weg
in de steden en dorpen en overal klinkt
's nachts het zoemen en gonzen om de ge
plaagde hoofden.
Er zijn twee soorten: de culex of zingmug en
de anopheles of malariamug. De eerste komt
verreweg het meest voor. Haar nadering In het
nachtelijk duister is onmiddellijk te herkennen.
De beet van de culex is hinderlijk, maar niet
gevaarlijk. De malariamug echter komt als een
dief in den nacht. Zij waart zwijgend rond, na
dert onhoorbaar en plant, zonder voorafgaande
waarschuwing, de malaria-parasieten in het
bloed van haar slachtoffers.
De zing- en malariamug zijn van elkaar te
onderscheiden door de wijze, waarop zij aan
het plafond of tegen den muur zitten. De gewo
ne of zingmug heeft het lijf evenwijdig aan
wand of zoldering, de malariamug houdt het
in schuinen stand. Verder heeft de malariamug
op eiken vleugel vier donkere vlekken.
De meest radicale bestrijdingsmiddelen zijn
allereerst de klamboe, het dunne tulle doek, dat
m.n over zijn bed hangt, de insectenspuit en
eindelijk een handdoek om ze dood te slaan, ai
heeft deze laatste methode het nadeel, dat „ver
zadigde" exemplaren ieelijke vlekken op het
behang kunnen veroorzaken. Ook het gebruik
van citronella of ouderwetsche muggenkaasjes
heeft effect, ofschoon niet afdoende.
Broedplaatsen van muggen zijn kelders, stil
staand water in goten of op daken. Hier op tijd
reinigend op te treden is aan te bevelen. Ook
het gebruik van horren in de open vensters van
slaapkamers is natuurlijk een gebiedende eisch.
Licht trekt muggen aan, maar ook de radio
zou, naar een Fransch professor heeft ontdekt,
de diertjes naar binnen lokken.
De „Justizpressestelle" is in het nieuwe
Duitschland een zeer belangrijke instantie ge
worden. Het is de groote vraagbaak voor ieder
een, die met rechtszaken te doen heeft. Het is
bovendien de vraagbaak van alle gerechtsjour-
nalisten, die hier beraadslagen, in hoeverre het
algemeen belang met publicaties over han
gende strafzaken gediend is. De uitgebreide
krantenverslagen, vooral van crimineele zaken,
waren steeds een grief der nationaal-socialis-
ten; geen wonder, dat de krant thans overleg
pleegt met de „Justizpressestelle", alvorens tot
publicatie van processen of politierapporten
over te gaan.
Over een andere zeer interessante en paeda-
gogische afdeeling van de Justizpressestelle ver
telt de leider van deze instantie, Regierungsrat
Alfred Klütz, in de „Deutsche Justiz". Hij be
handelt de contróle, die zijn bureau uitoefent
op de films en tooneelstukken, welke in
Duitschland worden vertoond. De „Rijksdra
maturg" en de „filmdramaturg" hebben name
lijk aanwijzing gekregen, het oordeel van de
Justizpressestelle af te wachten, indien too
neelstukken resp. films op justitioneel gebied
liggen. Reeds moest een groot aantal werken
worden afgekeurd, omdat de justitie en justi-
tioneele instellingen in deze films en tooneel
stukken werden behandeld op een manier, die
bij het publiek een verkeerde voorstelling geeft.
Niet dat de „Justizpressestelle" a priori geen
spot of kritiek op een rechter, cipier of deur
waarder zou verdragen. Klütz meent, dat het
allemaal menschen zijn en hun fouten hebben.
Wanneer deze categorie menschen geen kritiek
zouden kunnen verdragen, dan zou het kap-
persgilde of de schoonsteenvegersorganisatie
ook wel kunnen aankomen met klachten we
gens beleediging door een film. Dan zou ten
slotte elk tooneelstuk of film onmogelijk wor
den. Maar, meent Klütz, de kritiek moet op
bouwend zijn.
Het is nu eenmaal een feit, dat het groote
publiek een sterke neiging voor crimineele films
heeft. Een tijdlang hebben de bioscopen, die
liefde kennende, zich met buitenlandsche cri
mineele films beholpen. Dultsche scenario
schrijvers hadden namelijk angst, dit onder
werp niet naar behooren te kunnen behande
len. De „Justizpressestelle" Is dezen auteurs
thans te hulp gekomen, met het gevolg, dat
ambtenaren van de persafdeellng van de jus
titie reeds vele uren, ja dagen in de filmate
liers doorbrachten om aanwijzingen voor de
opname van bepaalde scènes in crimineele
'films te geven.
Boldoot
Er zijn ihans ook praciische
plalle fleschjes in den handel
voor de handiasch.
VERITABLE
45. 80 cent, I 1.» enz.
IMPERIALE
de bette kwaliteit ook
reedt vanaf 05 cent.
f 1.20. f 2.20 enz. De groo
tere flacons zijn natuur
lijk voordeeliger.