VERPLAATSINGS
UITVERKOOP
VAN BASTEN'S
WONINGINRICHTING
LAATSTE NIEUWS
Burgemeester
ons
van Albury in
land
In het Bisschoppelijk Museum
De kabinetscrisis
Mededeeling
OUD BEELDHOUWWERK
HOUTPLEIN -
TELEFOON 11159
LAATSTE UITVE RK OO PD AGEN
De slotzitting te
Genève
VEEL BELANGSTELLING
BIJ ZIJN KOMST
as
GEEN SPRAKE VANf
KELVINATOR KOELKASTEN
ZONDAG 4 AUGUSTUS 1935
STADSNIEUWS
Nederlandsche sculpturen uit den
Bourgondischen tijd en den
groei der Duitsche
gothiek
Noodzakelijke inleiding
„De kunst van te leeren zien"
Oudere Duitsche sculpturen
Renaissance en Barok
BLOEMBOLLENBEDRIJF
Toeslagregeling ook voor Haar
lem van kracht
Examen Handenarbeid
A.S. MAANDAG
EN DINSDAG ONZE
met extra speciale aanbiedingen, van 9-6 uur
LAAT U DEZE LAATSTE KANS NIET VOORBIJGAAN
IN HET BEZIT TE KOMEN VAN le KLAS MEUBELEN
GR.HOUTSTR. 166
Regeering heeft geen overleg
met de Kamer
De voortzetting der arbitrage
onderhandelingen
Britsch stoomschip in
vlammen
Opvarenden gered
C. C. KROUWELS
Haarlem - Koninginneweg 6 - Tel. 14024
ISO adressen in zijn zakboekje,
waar hij overal persoonlijk
wil bedanken
Souvenirs voor allen
die hem schreven
Bij burgemeester de Vlugt
Examen hoofdakte
CRICKET
NEDERL. ELFTAL—FREE
FORESTERS
Ons nationale team scoort 245 runs
Aan onze Exweto-
reizigers
KOENE VLUCHTEN
Enkele weken geleden konden we melding
Waken van een paar zeer belangrijke bruik-
leenen, die het bestuur van het Bisschoppelijk
Museum te Haarlem van particuliere zijde mocht
ontvangen: een aantal voornamelijk Duitsche
Middeleeuwsche beeldhouwwerken, die de be
kende sculpturencollectle van het Museum op
gelukkige wijze aanvullen.
Als we schrijven, dat de sculpturencollectle
van het Haarlemsche Museum zekere bekend
heid geniet, bedoelen we de bekendheid bij de
..insiders", de mannen van het vak en de op
rechte sculpturenliefhebbers, die niet zoo tal
rijk zijn. Beeldhouwwerk, vooral het oudere
beeldhouwwerk is niet spoedig populair en we
betwijfelen, of er zelfs onder de katholieke
Haarlemmers velen zullen zijn, die weten, dat
Haarlem in het Museum aan de Jansstraat een
her belangrijkste verzamelingen op dat gebied
ir. Nederland bezit.
Deze geringe belangstelling is gemakkelijk te
verklaren. Als het waar is, dat het genieten van
welke kunstuiting dan ook een zekere ontwik
keling vereischt, dan is dit dubbel waar voor de
Waardeering van sculptuurkunst, die door haar
eigen techniek en nauw te omschrijven sfeer
het den liefhebber bijzonder moeilijk maakt.
De Fransche schrijver Péguy heeft het op zijn
kernachtige manier in weinig woorden uitge
drukt: „De kunst van te zien kan zooals al
les wat menschelijk is niet worden aange
leerd of door onderricht vervangen worden,
Waar kan toch nooit gedijen zonder ernstige,
hauwgezette studie."
Péguy was een ras-aestheet en verlangde het
Uiterste, maar zelfs voor den gemiddelden lief
hebber blijft zijn stelling hoe sterk ook af
gezwakt een gebiedende eisch. Men kan zijn
schouders ophalen over de school-indeelingen
en karakteriseeringen der traditioneele kunst
geschiedenis. Het zijn woorden en bepalingen,
die als slordig opgeplakte etiketten slechts een
zeer onvolkomen beeld van de dieper gelegen
artistieke waarden kunnen geven. Maar zelfs de
enkeling, die „ziet" door eigen intuïtie, weet,
aat die namen en bepalingen een noodzakelijk
leermiddel moeten blijven, dat men eerst ter
zijde schuift, als men „de kunst van het zien"
volledig heeft bemachtigd.
Als we ons bepalen tot de sculpturencollec-
tie van het Bisschoppelijk Museum te Haarlem,
blijkt aanstonds, dat zij het ons zeer moeilijk
Kaakt. Het eigenlijke museumbezit, Nederland
sche sculpturen uit de 15e en 16e eeuw, is vrij
wel geheel ongedateerd. Slechts op interne gron
den. d.w.z. naar aanleiding van de toegepaste
techniek of van de iconografische voorstelling,
kan men. yap g^,,,e.nkel .beeld de. herkomst,
vaststellen:'t^haar geheel behoeft dezepracht-
coiiectie echtfer volstrekt geen raadsel 'voor den
museumbezoeker te blijven. Zij' vormt een vrij
wel aaneengesloten geheel, product van den rij
ken Bourgondischen tijd, die Nederland den tast
baren achterstand op het gebied van de elders
reeds lang ontwikkelde schilder- en beeldhouw
kunst ruimschoots deed inhalen. We kennen
in Nederland geen aequivalent van de Hoog-
Micideleeuwsche sculptuurkunst der oude Fran
sche of Frankische Kathedralen. Maar een der
eerste en grootste beeldhouwers der laat-Mid-
tie,eeuwen, Claus Sluter, die in de Karthuizer-
klooster bij Dyon den vermaarden Mozesput
schiep, was een Noord-Nederlander, volgens
recente publicaties een Haarlemmer. En in het
midden der 15e eeuw beeldhouwde men in Zwa-
benland, in het hart van Duitschland, altaren,
die duidelijk geïnspireerd zijn op de werkstuk
ken uit de Zuid-Nederlandsche ateliers. Als de
scülptuurkunst in Nederland opkomt is de tijd
der steenen beelden vrijwel voorbij en beeld
houwt men bij voorkeur in hout, dat hoewel
het beeld hierdoor als onderdeel der architec
tuur verloren gaat de intenties van den
beeldhouwer juister weet te volgen dan hard
steen of leem. Monumentaliteit was deze kunst
hooit eigen. Eigenaardig is, dat de laat-Mid-
deleeuwers hun houten beelden bijna steeds
Polychromeerden. Op een onderlaag van ple-
muur of strak gespannen linnen werden volgens
con- tamelijk vaststaand schema sterk spreken
de kleuren aangebracht. Vooral het overdadig
februik van goud (zelfs hoofdhaar en baard
Werden verguld) kan ons moeilijk bekoren.
Naast deze merkwaardige collectie uit den
E- urgondischen tijd (we hebben geen gelegen
heid om op de technische en ikonografische bij
zonderheden dezer Nederlandsche kunst in te
gaan) is het Museum nu verrijkt met een aan
tal bruikleenen, dat de ontwikkeling der gothie-
ke beeldhouwkunst in Duitschland illustreert.
Het is slechts een kleine verzameling, niet meer
dan tien nummers, maar zij is toch groot ge-
genoeg om belangstelling te wekken voor dezen
cultuurvorm van onze oostelijke naturen, die
met de Fransche sculptuur onze eigen beeld
houwkunst mogelijk maakte. Want al mag men
niet van een specifiek Nederlandsche sculptuur
kunst spreken, de beeldhouwwerken uit den
Bourgondischen tijd hebben toch eigen karak
ter genoeg, om ze van de producten der Fran
sche en Duitsche Laat-gothiek minstens te on
derscheiden.
Eigenlijk bestaat er geen typisch Duitsche
Gothiek. De politieke toestand in het Middel
eeuwsche Keizerrijk heeft het nooit mogelijk
gemaakt, dat er één specifiek Germaansche
kunst kon ontstaan, zooals dit in Frankrijk bij
de typisch Fransche Gothiek het geval was. Na
tuurlijk zijn er nuancen, zoo vond b.v. de oude
Reichenauer schilderkunst (rond het jaar 1000,
het tijdperk der z.g. Ottonische kunst) een brug
haar Frankenland.
Zelfs als de gothiek van elders geïmporteerd
Werd, groeide ze in de Duitsche landen op ver
schillende wijze uit, zoodat we met recht van
«en Rijnlandsche, Zwabische, Frankische, Oos-
tenrijksche en Beiersche sculptuur kunnen spre
ken.
Uit den vroegsten tijd der gothiek (rond 1200)
herbergt het museum als bruikleen een houten
beeld van de H. Maagd met het Goddelijk Kind,
kennelijk een fragment, want het onderstuk
der pilaarachtige sculptuur ging verloren. De
monumentaliteit van dit prachtige beeld is ver
rassend. Het is slechts 60 c.M. hoog, maar alle
Kleinlichkeit" is er vreemd aan. Er is niets
verhalends rond deze Moeder Gods; haar glim
lach blijft een mysterie, als de glimlach van
de Vierge dorée te Amiens. De prachtige com
positie bleef wonderlijk eenvoudig en als de
anatomische zekerheid van den artist ons vraag-
lijk mocht zijn, bewijst het prachtig gesne
den profiel van het beeld, dat we hier voor
het werk van een kunstenaar staan.
De meening, dat de anatomische verhoudin
gen in de beeldende kunst steeds volmaakter
zouden zijn uitgebeeld, is onjuist. In de -4e eeuw
groeit met de Augustijnsche Mystiek der uit
gaande Middeleeuwen in de Duitsche gouwen
een niéuwe beeldhouwkunst, die de verheven
heid en de monumentaliteit der vroeg-Gothi-
sche sculpturen verruilt voor een menschelijker
uitbeelding van innerlijke bewogenheid. De
vormzekerhéid ging hierbij voor een groot deel
verloren, de anatomie wordt onzeker en wordt
langzamerhand, zoo al niet door, dan toch ge
lijktijdig met het verval der Duitsche mystiek,
overwoekerd door een steeds rijkere, weinig ver
antwoorden plooienval. De groote beeldhouwers
der Duitsche laat-gothiek, zullen dit verschijn
sel tot zijn juiste proportie terugbrengen, maar
noch de monumentaliteit der vroeg-gothiek,
noch de innigheid der 14e eeuwsche kunste
naars kunnen bereiken.
Men heeft nagegaan, dat de typische voor
stellingen uit het midden der 14e eeuw, toen
de beeldende kunst die mystischen inslag kreeg,
waarvan we boven spraken, hun oorsprong dan
ken aan de particuliere devoties der toen vigee-
rende kloosterorden.
De beelden van St. Jan aan het Hart van
Christus rustend, welke men ip Duitschland
nog dikwijls aantreft, ontstonden het eerst m
de kloosters der Dominicanessen rond het Meer
van Constanz. Ook de nu nog bekende voor
stelling van de Moeder van Smarten met het
Lichaam van den gestorven Zaligmaker op den
schoot schijnt in deze omgeving ontstaan te
zijn.
Naast deze merkwaardige collectie uit den
Van deze voorstelling, de PietA, door onze
voorouders zoo mooi „Noot Godts" genoemd
(de Duitschers spreken van „Vesperbild") bezit
het museum thans een prachtig oud exemplaar.
In opvatting en uitvoering komt het overeen
met de bekende Z.-Duitsche „Vesperbilder" uit
de 14e eeuw. Het verstijfde lichaam van Chris
tus wordt licht gesteund door Maria's rechter
hand. Het bovenlichaam van de Moeder Gods
ne>gt eenigszins naar rechts; de hoofddoek van
Maria is in enkele breede plooien om den
schouder geslagen. De verheven transcendentie
van de Madonnasculptuur uit de vroeg-gothiek
heeft plaats gemaakt voor de grootste mensche-
lijkheid, die nog niet door een barokke vorm
geving geaccentueerd behoeft te worden. De
naïeve anatomie is volstrekt oprecht en de on
gekunsteldheid van den artist staat ons borg
voor zijn niet overlegde devotie.
Een prachtig beeld van den Apostel Andreas
brengt ons midden in den overgang naar den
nieuwen stijl, voor Duitschland den tijd van
de groote beeldhouwers Tilman Riemenschnei-
der en Veit Stosz. Beter proeft men de laat-
gothiek in de incomplete sculptuur van Nico-
laus Gerh. van Leiden, die omstreeks 1470 een
atelier te Constanz had. Dit beeld is waarschijn
lijk een „St. Anna te Drieën", een vooral in
Nederland en Rijnland verspreide afbeelding
van de H. Anna met de H. Maagd en het Chris
tuskind. Dikwijls zit de H. Maagt, (een kleinere
gestalte) naast de H. Anna, soms ook (zooals
in dit geval ,de figuur van de Moeder Gods
ging echter verloren) zit Zij op de linkerknie
van de heilige, die dan het Christuskind op de
rechterknie houdt. Van deze eigenaardige voor
stelling bezit het Museum verschillende exem
plaren.
Een andere, typische laat M.Esche voorstel
ling is de z.g. „Genadestoel", de gestorven
Christus in de armen van God den Vader. In
het kleine ragfijn gesneden beeldje uit hét. be
gin der 16e eeuw, dat naar een ontwerp van
Diirer gemaakt zou kunnen zijn, bezit het Mu
seum thans in bruikleen er een prachtig exem
plaar van.
Ook het kleine beeldje „De Zaligmaker tij
dens de geeseling", eveneens Beiersch werk
uit het begin der 16e eeuw, geeft ons een in dien
tjj a zeer verspreide voorstelling.
Na den tijd van Diirer en Cranach is de
Duitsche kunst als zoodanig verdwenen. Zij
ging op in de algemeene italianiseering en be
taalde met Frankrijk en Nederland tol aan de
nieuwe manier, die over barok en rococo ver
liep in een herhaald en slapper klassicisme.
Een grootsch uitgevoerd beeld van St. Jan den
Evangelist, uit het atelier van den Freiburger
v. Wenzinger (18e eeuw) zou van een Italiaan-
schen artist kunnen zijn. Toch is het mooi.
Mooier misschien dan de twee marmeren en
gelenfiguurtjes van Canova, den Italiaan, die
na 1800 met zijn koelgebeitelde pausgraven in
den St. Pieter zijn groote voorgangers uit de
Quattrocento poogde te evenaren.
Cab.
Met ingang van 5 Augustus is bij Ministe-
rieele bslissing ook voor Haarlem van toepas
sing verklaard de bekende en reeds eerder ge
publiceerde loontoeslagregeling voor 't bloem-
bollenbedrijf. Formulieren, waarmede kan wor
den aangevraagd om onder deze regeling te
mogen vallen, zijn voor werkgevers verkrijg
baar aan de Gem. Arbeidsbeurs, Hoofmanstraat
17, alwaar eveneens alle gewenschte en benoo-
digde inlichtingen zullen worden verstrekt.
HAARLEM. 3 Aug. Examen handenarbeid.
Geëxamineerd 14 mannelijke candidaten. Ge
slaagd de heeren: P. M. Cuppen, D. Eisma, A.
G. Hoorenman, G. Driessen, J. H. L. van de
Ven, J. Burgman, H. Ezinga, allen te Amster
dam; H. A. T. Gerrits, J. van Rheeden, beiden
te Bussum; E. T. Gabler, Hilversum; J. E.
Lierte, Haarlem.
Afgewezen 3.
(Gedeeltelijk gecorrigeerd)
Naar wij vernemen is tusschen de
Regeering en den voorzitter der
Tweede Kamer, noch rechtstreeks,
noch door tusschenkomst van den
griffier der Kamer, overleg ge
pleegd omtrent contact van de
Regeering met de Kamer.
Den voorzitter der Tweede Kamer
heeft op 31 Juli de mededeeling
der Regeering bereikt, dat deze
geen behoefte had aan het afleggen
van een verklaring in de Tweede
Kamer.
4-
-•.a.;, t f.'-j'
GENèVE, 3 Aug. De eerste resolutie, die door
den Raad met algemeene stemmen werd aan
genomen en die zooals gemeld, de voortzetting
der arbitrageprocedure behandelt, bevatte o. m.
het volgende:
De Raad is van meening, dat zijn beslissing
omtrent het incident van Oeal Oeal niet mag
vooruit lcopen op de oplossing van de proble
men, die niet tot zijn bevoegdheid behooren en
dat hij daarop zou vooruitloopen, wanneer hij
deze beslissing zou baseeren op de opvatting,
dat de plaats waar het incident voorgevallen is
of wel onder Italiaansche dan wel onder Abes-
sinische souvereiniteit zou staan. Het blijft
echter aan de commissie overgelaten, zonder
in een gedachtenwisseling daarover te treden,
rekening te houden met de overtuiging, die de
plaatselijke autoriteiten aan den eenen of den
anderen kant hadden over de souvereiniteit van
de plaats van het incident.
Op grond van al deze overwegingen ver
klaart de Raad, dat de commissie geen reke
ning heeft te houden met de omstandigheid,
of Oeal Oeal staat onder de souvereiniteit van
de eene of de andere partij, maar dat zij zich
alleen aan de andere elementen van het ge
schil over het incident heeft te houden.
De Raad verwacht, dat deze procedure voor
1 September a.s. met de regeling van het con
flict beëindigd wordt en doet een beroep op de
beide regeeringen hem op zijn laatst op 4 Sep
tember 1935 van het resultaat in kennis te
stellen.
LONDEN, 3 Aug. Het Engelsche Kanaalschip
„Prinses Ena", metende 2000 ton, is, zooals reeds
in het kort gemeld hedenmiddag in de nabij
heid van het eiland Jersey in brand gevlogen,
zoodat de bemanning het schip verlaten moest.
Er bevonden zich geen passagiers aan boord.
Zaterdagmorgen tegen 8 uur kwam
Albury's burgemeester, de heer
Alfred Waugh en zijn echtgenoote
met den boottrein uit Hoek van
Holland aan het Centraal Station
aan. Onmiddellijk begaf hij zich
naar het Amstel-Hotel, waar Dr.
Slotboom van de K.L.M. den man,
die den Nederlandschen Melbourne-
vliegers zulke onschatbare diensten
heeft bewezen, ontving.
We hebben gelegenheid gehad om rustig een
oogenblik met den vriendelijke Australischen
magistraat en zijn echtgenoote te praten, die
zeer getroffen waren door de hartelijkheid
van de ontvangst in Holland.
„Het begon al in Hoek van Holland", zei de
burgemeester, „de heer Gilissen, die indertijd
tot de passagièrs van de „Uiver" behoorde,
wachtte ons daar als een goede oude vriend
op. M'n vrouw bood hij prachtige bloemen aan.
Ik vond het buitengewoon prettig hem terug
te zien. We hebben in Albury bijzonder gezel
lig gepraat en ik herinner me nog, hoe we
ons naar aanleiding van een sigaar verdiepten
in de mogelijkheden van de moderne techniek.
„Naar aanleiding van een sigaar?"
„Ja, lachte de heer Waugh, meneer Gilissen
had in Berlijn sigaren gekocht voor hij naar
Engeland vertrok om met de „Uiver" te star
ten. Diezelfde sigaren rookten we een paar
dagen later in Australië.
Dan vertelt de burgemeester verder over zijn
ontvangst in Nederland: „Aan de stations ston
den groepen belangstellenden, om me toe te
wuiven en om me welkom te heeten in Neder
land. Maar ik wist al, dat ik hier veel vrienden
heb. Meer dan 150 brieven bereikten me uit
Holland, er is zelfs een meneer, die mij zes maal
geschreven heeft. Kijkt u zelf maar, ik heb alle
adressen in dit boekje aangeteekend en als het
eenigszins mogelijk is, wil ik ze allemaal per
soonlijk bedanken. Vooral de scholen, die mij
schreven, hoop ik te kunnen bezoeken. Ik heb
souvenirs uit Australië voor ze meegebracht."
We zijn bezig het reisprogramma vast te stel
len, er zijn natuurlijk plaatsen, die mij bijzonder
mteresseeren, zooals b.v. de Zuiderzeewerken.
Daar wordt in Australië met bewondering over
gesproken.
Maar ik hoop zooveel mogelijk plaatsen te
bezoeken. Ik heb een missie te volbrengen, ik
heb de sympathie en de vriendschapsgevoelens
van Albury en het geheele Australische volk
over te brengen. Uw Vorstin heeft mij zeer ge
lukkig gemaakt, door mij een Koninklijke on
derscheiding toe te kennen en ik zal het bijzon
der op prijs stellen door H. M. de Koningin in
audiëntie te worden ontvangen. Ook hoop 'k
weldra uw eersten minister Dr. Colijn te ont
moeten. Het is op dit oogenblik nog niet vast
gesteld, wanneer ik mijn bezoek aan burgemees
ter de Vlugt zal brengen; ik zal hem vragen de
maquette, welke ik meebreng, te aanvaarden.
„Bent u al eens eerder in Nederland geweest?"
„Nooit, maar 't is een prachtig land met een
hartelijke bevolking en ik hoop nu m'n schade
in te halen." Wel heb ik meermalen Europa
bezocht. Om de tien jaar maak ik een reis.
Nu de vliegtuigverbindingen zooveel beter zijn
geworden, hoop ik ieder Jaar naar Europa te
komen.
„En nu," zoo eindigde mr. Waugh, „moet u
nog even mee naar m'n kamer gaan, om de
Burgemeester Waugh van Albury
bloemen te zien, die ik van alle kanten mocht
ontvangen."
De burgemeester van Albury, de heer Waugh
heeft Zaterdagmorgen om elf uur, vergezeld van
zjjn echtgenoote, en dr. Slothouwer van de K.
L. M., ten stadhuize een bezoek gebracht aan
den burgemeester van Amsterdam, dr. W. de
Vlugt. De beide ambtgenooten hebben geruimen
tijd in de burgemeesterskamer met elkaar ge
sproken. In dit onderhoud heeft de Australische
burgemeester verklaard, dat hij buitengewoon
was ingenomen met de ontvangst hier te lande
en dat hij de Nederlanders zulk een sympathiek
volk vond. Tot zijn leedwezen kon hij ditmaal
de maquette, die hij uit zijn woonplaats voor
zijn Amsterdamschen collega had meegebracht,
niet aanbieden, omdat zijn bagage nog niet was
aangekomen. Hij hoopte nog in de gelegenheid
te worden gesteld dit geschenk aan te bieden.
Nadat dr. de Vlugt aan zijn gasten de Raads
zaal had laten zien nam men afscheid.
De „Prinses Ena" had tegen den middag alle
600 passagiers in Jersey aan land gezet en ver
volgde nu de reis naar St. Malo aan de Fran
sche Noordkust. Tegen 15 uur zag men vanaf
de kust, dat het schip gehuld was in een dikke
rookwolk. Even later werd het bericht ontvan
gen, dat de kapitein en de uit 38 koppen be
staande bemanning in de reddingsbooten het
schip hadden verlaten. Een vliegtuig meldde
dat het volkomen onmogelijk was dicht bij het
schip te komen, aangezien het van voor- tot ach
tersteven in lichterlaaie stond en reeds sterk
slagzij maakte. De bemanning werd door een
voorbijvarend stoomschip aan boord genomen.
HAARLEM, 3 Aug. Examen hoofdakte. Ge
ëxamineerd 4 vrouwelijke en 4 mannelijke
candidaten. Geslaagd: mej. E. J. G. Sutman
te Bloemendaal en de heeren J. Riemersma
te Urk, J. de Vries te Den Helder, M. A. van
Willigen te Monnikendam en R. Kindsma te
Den Helder.
Afgewezen 3.
Onder begunstiging van fraai zomerweer
nam Zater<laS om 11.15 de laatste wedstrijd
dien de Free Foresters dit seizoen in ons land
spelen een aanvang. De Hollanders openden
met Gierum en J. v. d. Bosch op Nevinson en
Miles. De Free Foresters waren gehandicapt
doordat Dealy wegens een spierverrekking niet
kon bowlen. In het veld werd hij eveneens ver
vangen. Het openingspaar begint goed en het
is vooral Gierum die runs maakt. Nevinson
bowlt weer zeer snel, doch laat af en toe ge
vaarlijke „bumpers" los die langs het hoofd
van de batsmen suizen. Miles bowlt wel zuiver
doch is niet lastig te bespelen. Op 45 komt het
eerste succes voor de Engelschen wanneer J.
v. d. Bosch in de slips gevangen wordt. De
Beus speelt onzeker en valt op 68 als tweede
slachtoffer van de prachtig bowlende Nevin
son op silly-mid-on gevangen.
Gierum is inmiddels ingespeeld en ontvangt
goeden steun van W. v. d. Bosch. Op 81 wordt
Cobb aangezet. Glerum's drives zijn een lust
voor het oog. Om 1 uur gaat met een harde
vier de 100 op. Gierum heeft er dan 62. Op
104 doet Cornu een prachtvang in de slips op
Cobb en v. d. Bosch kan vertrekken.
In de middaguren is de belangstelling zeer
groot. Kramer ziet juist voor de lunchpauze
op 105 Gierum voor een prachtige 64 (8 X
wederom door den snellen Nevinson gebowld,
gaan. Het wordt na de hervatting 5/113 als
van Manen onder een hoog opkomenden bal
van Nevinson komt en in de slips gevangen
wordt. Het ziet er niet best uit voor de Hol
landers, doch Kramer en Wittebol brengen
verbetering en het is vooral de Rood en Witter
die een perfecte innings speelt, zijn lenig pols
en vooral goed voetwerk vallen op. Fraaie leg-
slagen komen van zijn bat. Wittebol bepaalt
zich tot verdedigen. De 150 komen op het sco-
ringbord. Vier runs later wordt Kramer alweer
door Nevinson voor een prachtige 29 gebowld.
André van Baasbank slaat direct een vier op
Nevinson doch op den volgenden bal wordt hij
gemakkelijk door Crutchley gevangen. Op het
zelfde totaal gaat Wittebol 1. bw. Schnitzer en
Terwiel komen nu samen. De V. O. C.-er be
gint er direct het hout op te leggen en toont
voor Nevinson niet het minste ontzag te heb
ben. Schnitzer laat zich evenmin onbetuigd en
mept een bal van Cornu voor zes in het pa
viljoen. Het runnen is uiterst scherp en het
spel buitengewoon levendig, het applaus is
niet van de lucht. Met een single brengt
Schnitzer de 200 op. Het gaat steeds harder.
Weer slaat Schnitzer Cornu voor zes. Eerst
op 241 wordt Terwiel voor een brutale 43 ge-
stumpd. Op 245 komt het einde wanneer Ne
vinson Schnitzer voor een stijlvolle 42 bowlt.
Het fielden der Engelschen was goed. De aan
val drijft geheel #>p Nevinson die ook nu het
leeuwenaandeel van de wickets opeischte.
Om 3.55 beginnen de Engelschen met. Twi
ning en Boddington op Terwiel en Gierum.
Laatstgenoemde wordt na 2 overs door Sod-
derland vervangen. De runs komen in lang
zaam tempo. Het is voornamelijk Boddington
die scoort. Op 27 speelt Twining een bal van
Sodderiand in zijn wicket. Op 39 komt het 2de
succes wanneer Terwiel die langzamerhand
zijn lengte te pakken krijgt het wicket van
Boddington neemt voor een goede 24. Het suc
ces blijft aanhouden. Op 43 gaat Cobb 1. bw.
en 6 runs later doet Jan v. d. Bosch een
prachtvang achter het wicket op Terwiel's
bowlen, waarna Tuff vertrekken kan. Howell
slaat dan 3 magnifieke vieren op Sodderiand.
Miles verdedigt. Op 73 drijft Howell Sodder
iand hard doch hoog naar vpren. Kramer vangt
den bal pracht op mid-on. (573). Sodderiand
bowlt hierna eenige zeer goede overs. De score
gaat slechts langzaam omhoog. Miles en
Crutchley zijn samen en houden stand. Miles
drijft prachtig en brengt met een vier op W.
De mededeeling in onze vorige edities, dat
het vertrekuur van onze tweedaagsche. welke
hedenmorgenvertrokken is, een uur later was
gesteld is aanleiding geweest tot misverstand.
De deelnemers aan onzen drie-
daagschen trip naar Brussel, welke
morgen vertrekt, dienen er goede
nota van te nemen, dat het vertrek
uur voor deze reis onveranderd is
gebleven.
De vertrektijden van de drie-
daagsche welke morgen vertrekt,
zyn dus: Haarlem half zeven, Am
sterdam zeven uur en Utrecht acht
uur.
Er is voor dezen tocht geen plaats meer.
v. d. Bosch, die voor Terwiel is gaan bowlen,
de 100 op. Crutchiey's spel verraadt nog altijd
den speler van klasse die hij in zijn jongere
jaren was. Hij speelt ook nu nog prachtig.
Het grondfielden der Hollanders is minder
goed. Beide batsmen zijn volkomen ingespeeld
en scoren, alles fraai langs den grond, naar
alle zijden van het veld. Van Manen wisselt
zijn aanval voortdurend, neemt ook zelf den
bal ter hand, zonder succes. Eerst op 153 wordt
Crutchley gemakkelijk door de Beus gemist.
Miles haalt zijn 50. Kort voor zeven plaatst
hij zijn been voor een rechten bal van Terwiel
en is lbw. Hij scoorde een prachtige 60 (8 X
4) 6 v. 169) en met Crutchley 95 voor het 6e
wicket. Capt. Stanley slaat een 4 en 2 op Ter
wiel, waarna om zeven uur gestopt wordt.
Crutchley 34 not out, Stanley 6 not out Stand
177 voor 6.
Scores Nederlandsch Elftal 1ste innings
Mr. H. W. Gierum b. Nevinson 64
Jhr. J. v. d. Bosch c substitute b Nevinson 9
A. M. J. de Beus c substitute b Nevinson 13
Jhr. W. v. d. Bosch c Cornu b Cobb 7
W. Kramer b Nevinson 29
Mr. H. van Manen c Twining b Nevinson 6
W. Wittebol lbw b Cornu 6
A. van Baasbank c Crutchley b Nevinson 4
H. Schnitzer b Nevinson 42
A. Terwiel st Boddington b Cornu 43
L. J. Sodderiand not out 1
extra's 20
Een advertentie behoeft geen „kapitalen" te
kosten. Plaats maar eens een Omroeper! Rubri
ceering en gelijkvormige zetwijze. Billijk han
dels tarief.
totaal 245
O.
M.
R.
W.
J. H. Nevinson
28
5
93
7
H. P. Miles
21
5
62
G. Cornu
13
3
44
2
R. G. S. Cobb
6
20
1
C. R. Tuff
1
6
Wicketval' 1/45
2/68
3/104
4/105 5/43
7/158 8/158 9/241 10/245.
Free Foresters 1ste innings
R. H. Twining b Sodderiand
R. A. Boddington lbw b Terwiel 24
C. R. Tuff c J. v. d. Bosch b Terwiel 8
R. G. S. Cobb lbw Terwiel 0
M. Howell c Kramer b Sodderiand 29
Capt. H. P. Miles lbw b Terwiel 60
G. E. V. Crutchley not out 34
Capt. K B. Stanley not out 6
G. Cornu, to bat
W. Decley, to bat
J. H. Nevinson, to bat
extra's 13
177 v. 6
REIJKJAVIK, 3 Aug. (Reuter) De avia-
teur Solberg, die een vlucht Amerika-Noorwe-
gen onderneemt, daalde om 17.30 plaatselijken
tijd te Bildudal op West-IJsland, komend van
Angmagsalik (Oost-Groenland).
MOSKOU, 3 Aug. (Reuter) Een Sovjet
vliegtuig, dat zal trachten een non-stopvlucht
van Moskou naar San Francisco te maken, is
om 6 uur plaatselijken tijd gestart.
Het wordt bestuurd door piloot Levanesky. De
route voert over de Noordpool, en indien de
tocht slaagt, zal instelling van een geregelden
luchtdienst via de Noordpool worden overwogen.
MOSKOU, 3 Aug. (Reuter.) Het vliegtuig,
dat hedenmorgen naar San Francisco is ge
start, zal over 3000 KM. ijsbanken moeten vlie
gen, alsmede over een duizendtal kilometers
oceaan en de nog geheel onbekende gebieden
van Noord-Canada. De snelheid van het vlieg
tuig bij het vertrek bedroeg niet meer dan 150
K.M. per uur.
In verband met den Poolzomer zal slechts 16
uur in de duisternis gevlogen behoeven te wor
den, met den wind, die een snelheid heeft van
ongeveer 40 K.M. per uur, achter.