Jongens-Pensionaat - Bleijerheide (L.)
Voor 'n GOED PORTRET
FOTOGRAAF CHAB0T
Coxiet noaxUg,
DEKENS ST00MEN
L0TTGERING
SIRE1NOLDUSHUIS
FOTO-ENGEL
EXPEDITIE P. J. BOS „„"■'S,
Zoekt gij betrouwbaar
Personeel
I Plaats dan een „Omroeper" j
voor 80.000 gezinnen j
Eerst een jongen en dan een meisje, dat noemt men in den volksmond rijkelui's wensch
FIBBE
RADIO
"ttffiditiQ Setuiiê"
CRAMA 1
SMYRNA-
WERK
De Vrind Bus
ZONDAG 11 AUGUSTUS 1935
„Ik heb er spijt van, dat ik niet een half jaar eerder in het Philipspark te Santpoort ben gaan wonen"
KELVINAT0R KOELKASTEN
C. C. KROUWELS
LAGERE SCHOOL EN MULO
Aesopus van de fabels
AGENT VAN POLITIE
SPECIALIST
VAKKUNDIG
EN BILLIJK
JOH. VAN WUNNIK
LANGE VEERSTRAAT 1
Verzendt Uw goederen
naar AMSTERDAM per Huiskamerlampen
Colb. Costuum f 2.90 Japonnen v.a. f 1.75
Demi Saison „2.50 Mantels 2.50
|!llll!lllllllllllllllllinill!l!lllllll!!llllll!llllllllllllllllllllll!|llll|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||!tl!|||||||||||||||||^
Dat heeft gesmaakt,
even kijken of er nog
een drupje in de kan
zit
De Hertog van York bracht een bezoek aan Portsmouth, ter
gelegenheid van de marineweek welke daar wordt gehouden
De hooge bezoeker inspecteert de eerewacht
De villa „Le Roo" nabij Cannes, waar de prins van Wales eenige weken vacantie doorbrengt
Haarlem - Koninginneweg 6 - Tel. 14024
Fransch, Duitsch, Engelsch, Handelskennis, Boekhouden en Wiskunde
Zijn legende
GAAT U NAAR
ZIJLWEC 66 - TELEFOON 14496
WIELRIJDERS
SCHAGCHELSTRAAT 6
R.K. POLITIEBOND „ST. MICHAEL"
Nieuwe Gracht 86zw. - Haarlem
GAAT NAAR DEN
FIRMA
Groote Houtstraat 135
J. P. MAAS en ZONEN
SPAARNWOUDERSTR.138
KLEVERPARKWEC 7
4 -
Voor chemisch reinigen en persen kiest men...
IN ÊÊN lUR GEREED!
Amsterdam, v. Baerlestr. 19. Haarlem, Plein.2
telef. 27388 telef. 'STSI
STAAT NUMMER JL VOOR
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiini
verklaarde ons een der landhuis-bewoners, die vol trotsch door zijn eigen stukje bosch wandelde. Er is in de omgeving geen mooier plekje te vinden! En dan een villa onder architectuur voor 7600.tot 9600.Gaat kijken en vraagt inlichtingen:
WüSTELAAN 37, te SANTPOORT, TELEFOON 23666, of WONINGBUREAU KWEEKDUIN, JULIANALAAN 46, te OVERVEEN.
Actie aan boord van een der groote jachten die deelnemen aan de Cowes
Regatta bij het eiland Wight
De wijndruivenoogst is begonnen. De werkzaamheden op de velden,
waar ter plaatse de vruchten in de persen gaan
De verpleegsters, kraamverzorgsters en bakers (32 in totaal, niet te onderschatten) van het „Wit-Gele Kruis", brengen een practischen wensch voor rijk en arm in vervulling: zij verleenen kloeke hulp met goed humeur en blij gezicht. Zij pakken aan onder alle
omstandigheden. VOOR KATHOLIEKEN, KATHOLIEKE VERLOSKUNDIGE HULP! is het parool. Wordt lid voor minstens S 3.40 per jaar en geeft U op aan het BEMIDDELINGSBUREAU - PARKLAAN No. 75 - TELEFOON 16391.
Dat het fabelboek moet toegeschreven wor
den aan Aesopus, lijkt mij een verdicht
sel en wellicht heeft nooit eenig mensch
op aarde Aesopus geheeten. maar ik houd het
ervoor, dat dit boek door het toedoen van veel
wijze menschen stukje voor stukje bij elkander
is gebracht en eindelijk door een of andere ge
leerde in de tegenwoordige volgorde is opgesteld"
schreef Maarten Luther in 1530, en de weten
schap is sedertdien niet veel verder gekomen.
Doch waarom zouden wij de wetenschap ge-
looven, zoolang er een .Leven van Aesopus" be
staat, dat alles vertelt wat wij weten willen?
Hoe het precies tot stand kwam, is moeilijk na
te gaan. Het schijnt reeds in den oud-Griek-
schen tjjd de beroemde fabels te hebben bege
leid en daar is zelfs reden om te denken, dat
het oorspronkelijk als een raam bij de fabel
vertellingen heeft behoord, zooals het leven van
Uilenspiegel eigenlijk niet meer is dan een sa
menvattend omhulsel voor de schelmenstreken
van Uilenspiegel, waar het eigenlijk om gaat. De
menschen hebben het omhulsel weggegooid en
de kern behouden. Ze vertellen nog altijd de
fabels van Aesopus, maar over Aesopus zelf
wordt nauwelijks meer gesproken. De mensch
moest wijken voor de dieren, die hij opriep. De
wijze interesseerde niemand, maar zijn wijs
heid bleef bewaard, omdat zij over de mensche-
lijke gebreken vertelt. Over niets hooren de men
schen zoo gaarne spreken als over elkanders ge
breken.
Het leven van Aesopus zou dan in den oud-
Griekschen tijd zooveel geweest zijn als 't leven
van den achtsten der zeven wijzen. Het zou een
sociale tegenhanger zijn geweest tegen de le
gendarische geleerden-biographieën, die ver
haalden over welgemaakte vrije mannen. Deze
legende was het levensverhaal van een bulte
naar en een slaaf. De vorm, waarin ze be
waard bleef, dateert uit het begin der 14e
eeuw, geruimen tijd nadat de Nederlanden in
de voortreffelijke bewerking van Calfstaf en de
Noydekijn reeds hun eigen Esopet hadden. De
Byzantijnsche vroeghumanist Maximus Planu-
des teekende de gegevens omtrent den fabel
dichter op uit den volksmond en bracht ze, als
Byzantijnsch gezant te Venetië, naar Italië over,
waar een Duitsch student aan de universiteit
van Paaua ze leerde kennen Het was de latere
veelschrijver en vertaler Doctor Heinrich Stein-
hoevel, die in 1476 bij Johannes Zainer te Ulm
fcet „Buch und Leben des hochberühmten Fa
beldichters Aesopi" deed verschijnen. Weinig
boeken werden in den tijd der incunabelen zoo
vaak herdrukt. Het vond ook in het buitenland
spoedig verbreiding en hier was het succes het
zelfde. Terwijl de fabel toch zoo onveranderlijk
van schema is, dat zij nauwelijks vernieuwingen
toelaat in den stijl, brengt ieder tijdperk van de
kunstgeschiedenis de oude Aesopische fabel op
nieuw in eere en de bultenaar, die wellicht niet
bestaan heeft indien wij tenminste in dit op
zicht Doctor Maarten Luther mogen gelooven
blijkt echter weer onsterfelijk. Hij is gewapend
tegen de vergetelheid door een humor, die aan
geen enkel volk in het bijzonder toebehoort,
maar die elk volk tot den zijnen kan maken. Of
het nu de Normandische vorstin is, Marie de
France, of de Vlaamsche clerken Calfstaff ende
Nooydekijn, de Goudeneeuwsche burger Lafon-
taine of de flegmatieke Engelschman, die de
Aesoposche fabels in éénlettergrepige woorden
verhaalde, elk weet naar zijn eigen geaardheid
zijn oorspronkelijkheid niet beter te toonen dan
door den onwerkelijken bultenaar uit de oud
heid na te praten. Degenen, die in hem geloof
den, willen dat hij geboren zou zijn in Phrygië,
een knooppunt van de Aziatische en de Griek-
sche cultuur. In de datumbepaling is de volks
verbeelding nooit nauwkeurig, maar we weten
uit den „Spieghel Historiael" dat Jacob van
Maerlant den fabeldichter voor een tijdgenoot
van Cyrus hield.
In Cyrus tide was Esopus
Die favelare, wi lesent dus,
Die de favele conde maken.
Hoe beesten ende vogels spraken.
Zijn vader was een knecht, die niet van hem
hield, omdat hij zoo leelijk geboren was. Hij
had een grooten bult, een lang gezicht, een kor
ten hals, een dikken kop, een breeden mond, en
lange platte voeten. Bovendien wordt verteld,
dat hij stotterde, maar zooveel kwaad is zoetjes
aan te erg. Wij kunnen volstaan door den bult
voor historisch te houden, aangenomen dat de
beele man verder legendarisch is. Wat men met
den leelijken jongen moest aanvangen, was niet
recht duidelijk, want hij scheen tot alles onge
schikt. Binnenshuis wilde de meester van zijn
vader hem dan ook niet meer zien. Zoo werd hij
voorbestemd tot den landarbeid en ook hier
bracht hij weinig van terecht. Lichamelijk en
maatschappelijk was hij opgeschreven voor de
mislukking en daar zou het met hem op uitge-
loopen zijn, wanneer er niet een schoon wondei
geschied was, dat alles in zijn leven veranderde.
Een priester van de godin Isis was namelijk op
zekeren dag verdwaald en kwam langs het veld,
waar Aesopus werkte. Hij vroeg hem den weg
naar de stad en de knaap, die niet gewoon was.
vriendelijk te worden toegesproken, toonde zich
buitengewoon dienstvaardig, deelde den priester
mede van zijn mondkost en ging naar de bron
om water voor hem te scheppen. Daarna bracht
hij hem op den goeden weg. Dankbaar over de
goede ontvangst, beloofde de priester, zijn godin
te zullen bidden voor Aesopus. En toen deze
dienzelfden dag nog, in de middaguren, zich te
slapen had gelegd onder den vijgeboom, waai
de priester zijn gast was geweest, verscheen hem
Isis, de Godin van de geheime wetenschap en
zij beloofde hem wijsheid en scherpte van tong,
zoomede het vermogen tot verzinnen van leer
rijke fabels, welk vermogen te voren hier op
aarde niet bekend was. Wakker geworden uit
dien zoeten slaap, bemerkte Aesopus, dat hij nu
spreken kon zonder te hakkelen. Dit deed hem
pleizier en vreugdig ging hü weder aan den ar
beid. Maar den opzichter van het veld, zekeren
Zerras, beviel de genezing van den stotteraar
geenszins. Hij vreesde, dat Aesopus nu hij spre
ken kon als ieder ander, zijn ongerechtigheden
aan het licht zou brengen. Door valsche be
schuldigingen wist hij den bultenaar, die toch
al niet te goed stond aangeschreven bij zijn
meester, in ongenade te brengen, met het ge
volg, dat Aesopus op de markt te Samos als
slaaf verkocht werd. Met zijn bult was hij een
bezienswaardigheid voor de marktbezoekers, die
zich danig om hem vèrmaakten. Hij stond in
het midden tusschen twee andere slaven. Gram
maticus en Cantor, de spraakkunstenaar en de
zanger, die beiden schoon van uiterlijk waren.
Toen kwam de wijsgeer Xanthus voorbij. Hij
vroeg den spraakkunstenaar, wat hij kon. Gram
maticus antwoordde: „alles." Om dit antwoord
lachte Aesopus, dat zijn bult ervan schokte.
Daarna stelde Xanthus dezelfde vraag aan den
zanger. Cantor antwoordde ook, dat hii alles
kon. Toen eindelijk Aesopus dezelfde vraag
werd gesteld, gaf hij ten antwoord: „Deze twee
kunnen alles. Zij hebben voor mij niets te doen
overgelaten." Omdat dit antwoord hem beviel,
kocht de wijsgeer Xanthus den gebochelden
slaaf, en liet hem omgaan met zijn leerlingen
Zijn groote levenswijsheid en de geestige ma
nier, waarop hij haar aan den man bracht,
bezorgden hem in Samos een zoo groote reputa
tie, dat toen er een gezant naar koning Cresus
moest gezonden worden, men den slaaf in vrij
heid stelde en met deze opdracht vereerde. Hij
wist door zijn listige antwoorden een schadelij
ken oorlog te voorkomen. Bij zijn terugkeer ont
vingen de eilandbewoners hem met groote eer,
doch hij verzekerde, dat hij nu niet meer op Sa
mos kon blijven en ondernam een reis rond de
wereld, waarop hü alles leerde kennen wat men
over menschen weten kan. Toen hij echter in de
orakelstad Delphi aankwam, waren daar eenige
lieden, die het op zijn leven gemunt hadden. Zü
stalen uit den tempel een gouden beker en ver
stopten dien in de reistasch van Aesopus, hem
daarna aanklagende wegens diefstal. Zijn on
schuld kon hü niet bewijzen. Als schuldig aan
diefstal werd hij van de hoogste rots geworpen
en stierf een smadelijken dood.
Zoo luidt, in grove trekken weergegeven, de
legende over den fabeldichter Aesopus.
NAAR
Nieuwe Holl. rijwielen f 16, f 19, f 45;
frames 6.00; wiel 0.99; buitenband
0.59; binnenband 0.29; handles 0.04;
bel 0.09; stuur 0.49; rood 0.05; slot
0.22; pedalen 0.35; spiegel 0.14; spa
ken 0.49; im. zadel 0.85; ketting 0.27;
vliegmachine 0.15; spatb. 0.35; kast
0.49; drager met riem 0.44; stuur-
tasch 0.19; 6 volt lamp 2.40, enz.
Aanmelding voor den nieuwen mondelingen cur
sus ter verkrijging van het politie-diploma,
ingesteld door den
WOENSDAG A.S., TUSSCHEN 8 EN 9 UUR N.M.
SPECIAAL
adres voor BEDDEN en MATRASSEN Is en
BLIJFT
SCHAGCHELSTRAAT 13 - TELEOON 1028b
BIJVULLEN en OPMAKEN van matrassen
in één dag retonr.
I* liMüm ITCT °e houtvezel-bonw-
LUEvlOULI I Ea plaat der toekomst
Vraagt prijs en monsters bü de
Fa. F. C. MISSET Jr.
HOUTHANDEL HAARLEM
Mieenverkoop voor Haarlem en Omstreken
Steeds ontwerpen de Beeldhouwers
EMMASTRAAT 16
nieuwe modellen van religieuze beelden, die aan
hooge eischen van kunst beantwoorden. O kunt
ze in de toonzaal vrij bezichtigen. De prijzen
hiervan zijn niet of slechts weinig hooger dan
van de beelden, die U In eiken beeldeuwinkel
aantreft. De afwerking en opvatting spreken tot
een leder. - Voor reparatie een vakkundig adres.
Ontwikkelen - Afdrukkën
Vergrooten
Opgericht 1865
spaarnwouderstraat 30 - telefoon 11720 SMEDESTRAAT 7, naast Politiebureau