FIBBE RADIO fö&tehs ZLguiOf/ V.B.-CORSET Juist NU gaat U plannen maken om in het voorjaar naar het PHILIPSPARK te verhuizen sswrj crs-fM sresryre s ss. susrass. süjbv ssffisjzufitsx, kis jjKjg OPPITS RADIO FlMilR 5. Jkeïhenb JOTTGERING Maison de Nouveauté Kasregisters kopen? FUNUHI©yT THiPLEX A. D. MEEUWIG STOOMEN VERVEN STOPPAGE Popeye de zeeman De Vrind Bus STIENS GEDIPL. OPTICIEN BRILLEN I ZoekVeioneeTbaar I NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT I KELVINAT0R KOELKASTEN APARTE AFDEELINC VOOR IEDEREN LEEFTIJD ENCELSCHE EN WEENSCHE CHAPELERIE PRIJZEN 1.75 TOT 9.75 KLEINE EN GROOTE MATEN GR. HOUTSTRAAT 5a TEL 10771 «.ÜA- Colb. Coshium f 2.90 Japonnen v.a. f 1.75 Demi Saison 2.50 Mantels 2.50 LANGE VEERSTRA AT 1 Komt U eens om raad vragen. Wij zijn specialisten in ons vak. Alléénverkoop Groote Houtstraat 135 piniiininiiiiniiinniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiHiniiiiiiiiiiiniiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiniitffliiiiiiKtg A PBAA#tll8a JlilBIBt, - |iiiiiiiiinniiiiiiiiiiiiiiiiiniinininniiiiraniinii]niiiiininiini!inniiinirnniiiiiiiniiiiiminiiint!inii!iii!tiiint| I 1 ZONDAG 29 SEPTEMBER 1935 i I De jongste' foto van den Negus van Défilé der Abessinische troepen voor hun vertrek van Een die zic^ tegoed doet aan de „rats" tijdens de oejeiiingen Jong Volendam in de schiettent op de kermis welke te Volendam Abessinië. Merkwaardig is de hooge tusschen de „Roode" en „Blauwe" troepen in Zuid-Limburg wordt ehouden hoed door den keizer gedragen Addis Abeba naar Ugaaen---f Een 75 m.m. kanon in gevechts stelling op Hr. Ms. „Hertog Hendrik" tijdens de oefeningen van de vloot op de Noordzee 9 Haarlem Koninginneweg 6 - Tel. 14024 J. G. KAASENBROOD Eerst kijken bij VAN HESSEN LEVERT TEGEN UITERST LAGE PRIJZEN AMSTERDAM HOUTHAVEN 20 TELEF. 40910 HAARLEM BURCWAL 76 TELEF. 10510-10511 C. C. KROUWELS JOH. VAN WUNNIK EERSTE HAARLEMSCHE ETALACE- EN WINKELINDUSTRIE TOONKAMERS Gr. Houtstraat 152 rd., Telef. 10943 Naast helden als Koko, Mickey Mouse en Betty Boop, heeft de machtige Popeye de Zeeman 'n groote reputatie verworven. Zjjn bestaan is opgebouwd uit zwevende lijnen en geluid. Dat wil zeggen: sinds hij in dezen vorm verschijnt, is hij de wereldberoemdheid geworden, want geen week gaat voorbij, of in enkele honderden bioscopen ter wereld draait een teekenfilmpje van dezen krachtpatser, verdediger van zwak- /ejis. ken' en werkloozen, C ^5) held van tallooze zeer \yT L- S komische Max Plei- scher-teekenfilms, nieuwste filmidool van iederen biosooopbe- Popeye.... is gebo- JhTW^ ren uit de vaardige teekenpen van den POPEYE heer E. C. Segar en verscheen den volke voor het eerst in een kranten-„cartoon", d. w. z. zoo'n dagelijksche serie plaatjes met bij schriften. Segar, een geboren Amerikaan, begon in 1919, na een wisselvallige loopbaan waarin hij achtereenvolgens huisschilder, decorateur, be hanger, fotograaf, étaleur en filmoperateur was, cartoons te teekenen voor Amerikaansche kranten. Hij opende met een serie geheeten Thimble Theatre", waarin Olive Oyl en haar broer Castor Oyl de hoofdpersonen waren. Op zeke ren gedenkwaardigen dag besloten die twee een reisje te gaan maken waartoe ze een fraai schip aankochten. Alleen de bemanning ont. brak nog en toen Castor een man op de kade zag staan, riep hij: „Hé! Ben jij zeeman?" „Zie ik er soms uit als een koeienjonge?" kwam het antwoord met een schorre bas en daar stapte Popeye aan dek. Aanvankelijk bedoelde Segar Popeye alleen maar als bü figuur, maar de Zeeman-die-iedereen.zijn-vet geeft, voldeed hem en zijn publiek zoo goed, dat Popeye al spoedig tot de hoofdfiguur van het cartoon werd. Flang! dat is het geluid dat de fenomenale rechtsche van Popeye op de kin van zijn tegen standers maakt. En zoo is dat geluid jarenlang weergegeven bij de plaatjes van Segar, waarin Popeye zich een weg door het leven sloeg ten aanschouwe van geheel het krantenlezend pu. bliek van Amerika. The Sailor veroverde zich in dien tijd een groote populariteit, doch pas toen Max Fleischer tot de ontdekking kwam, dat dat geluid Flang via het medium van de sprekende film nog beter tot zijn recht zou komen, bereikte Popeye het toppunt van zijn roem. Fleischer, de schepper van Betty Boop, had Popeye van zijn geboorte af bewonderd. Hij volgde die Slegar-car'toons altijd geregeld, amuseerde zich geweldig met de woorden en daden van den Zeeman, haalde sneller adem als Popeye weer eens tegen een overmacht ten strijde trok en vaelde zich zeer verlicht als met de hulp van een hartigen beet spinazie de overwinning weer was behaald. En toen drong al spoedig de gedachte zich aan hem op, dat Popeye's avonturen op het witte doek een nog veel grooter effect zouden kunnen sorteeren. Hij meende dat Popeye's heroïsche veld slagen de juiste ingrediënten waren voor tee kenfilms. De Popeye.verhalen waren altijd vol pootige actie, elk oogenblik vonden er kolos sale vuistgevechten plaatsin de krant maakten die avonturen al een sterken indruk, maar waar kan actie beter weergegeven worden dan op de film? Fleischer zette zijn gedachten in daden om, maakte een overeenkomst met bet King Features Syndicate Inc. en met Segar en lan ceerde Popeye als filmster. Met onmiddellijk succes! Als een eerste rangs ster staat Popeye thans naast Betty Boop, geëerd door honderd duizenden krantenlezers en millioenen bios coopbezoekers. Teekenend voor de populariteit van Popeye is overigens het feit, dat in Ame rika de „Popeye-clubs" als paddestoelen uit den grond schieten. Bepaalde „Popeye-clubs" hebben iedere week hun speciale bioscoopvoorstellingen, waarvan de Popeyefilms het hoofdnummer vormen. De jongelui kiezen hun eigen bestuur, hebben insignes, de bioscopen stellen zingende Popeye-pijpen beschikbaar, enz. enz. Het enthousiasme is groot, zelfs ziekelijk en Flei scher blijkt een meesterlijk inzicht te hebben gehad toen hij Popeye uitkoos als held van zijn nieuwe series. Nu had Fleischer ook den steun van een enorme ervaring op dit gebied. Geboren in Oostenrijk, werd hij al op zijn vierde jaar naar Amerika gebracht, waar hij aan verschil lende scholen kunst studeerde. Hij werkte ver volgens eenigen tijd als teekenaar bij een New-Yorksch blad en klom op tot artistiek redacteur van het Popular Science Magazine. Voor chemisch reinigen en persen kiest men... IN ÉÉN IIUR GEREED! Amsterdam, v. Baerlestr. 19. Haarlem, Pleln.2 telef. 2*368 telef. '6T61 VOOR LEVERANCIER ALLER ZIEKENFONDSEN GIERSTRAAT 27 TELEFOON 16764 51llllllllllli!IIIIIIIIUIII!lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll!l!IIIH!IIIIP H!llillllllllllMlllilllllllllll!lllll!llllll!llll!llllllllllllllllllll!lllllllllllllllllll!lllll!lllllll!lllll!ll!ll!llll!IIMIIIIIIIIIIIIIIH Het kameelrijden vormt een buitengewone attractie voor de jeugdige be zoekers van Artis te Amsterdam Het sportsta dion voor de Olympische Spelen 1936 te Berlijn vordert ge stadig &&in&s(ioAde*i Popeye en de man die hem tot teven bracht: Max Fleischer BIJVULLEN en OPMAKEN van matrassen in één dag retour. PHILIPS-, ERRES-toestellen v.a. f 6.— p. m. Techn. Install. Bureau Tel. 10271 - Gr. Houtstr. 131, h. Corn.steeg SCHOTERWEG 176 - HAARLEM Volle garantie. Gemakkelijke betalingsvoorwaarden HAARLEM: ZANDVOORT: GED. OUDE GRACHT 64 - KERKPLEIN 3 Exclusieve Handwerken en Wolsoorten Vakkundig onderricht SPECIAAL adres voor BEDDEN en MATRASSEN is en BLIJFT SCHAGCHELSTRAAT 13 - TELEFOON 10286

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1935 | | pagina 4