VAN BLIJVENDE WAARDE JACOB BICKER RAYE GESCHIEDENIS van NEDERLAND FRANZ SCHUBERT 6 BOEKENNUMMER Wie kent niet de wondere bekoring, die er van een boek kan uitgaan? Ieder mensch is vaak genoeg en met succes uit allerlei beslommeringen in een boeiend boek gevlucht. Een goed boek is een verkwikking voor den geest; men doet er nieuwe impulsen uit op; men ziet de werkelijkheid daarna weer met andere oogen aan. Ja, menigeen rekent de gedachten aan een schoon, ontroerend, of aan grijpend boek tot de beste herinneringen van zijn leven. Voor sommigen heeft één enkel boek over 'n totale wending van hun lot beslist. Geen eigenschap is dan ook zoo aan alle culturen gemeen als de vereering van het boek. En de toegewijde verzorging van het boek is al even oud als de boeken zelf. Een schoone inhoud komt alleen tot zijn volle recht in een schoonen, verzorgden vorm. Reeds het ter hand nemen en doorbladeren van zulke boeken is al een genoegen. Ze maken den trots en de vreugde van hun bezitter uit en laten hem telkens weer het stille genot der eerste kennismaking herproeven. Aanleiding tot deze gedachten waren een drietal boekwerken, waarbij op gelukkige wijze een schoone en boeiende inhoud gekleed is in een zeer fraaien, kunstzinnigen vorm. „Notitie van het merkwaardigste meyn bekent" 1732-1772 Tusschen de vele goede en weinige kwade eigenschappen van den Nederlander blinkt zeker zijn zin voor het reëele uit. Het „open oog" voor zijn omgeving. In zijn letterkunde heeft dat al vaak geleid tot een verbluffend knappen „copieerlust des dagelijkschen levens." De roman met sterke milieu-schildering is er zeker van te slagen. Des te interessanter wordt deze milieu-schildering, wanneer ze voorbije tijden voor ons oproept, in het bijzonder wanneer ze het onmiskenbaar stempel draagt der authenticiteit. Wie een aardig en interessant boek wil lezen over het Amster- damsche volksleven van den pruikentijd kieze het dagboek van Bicker Raye. Wat is die Bicker Raye voor een mijnheer? Anton van Duinkerken schreef over hem in „De Tijd" van 20 Sept. 1935: „Hij is een welvarende, welgestelde, zelfingenomen burgerman van het acht tiende-eeuwsche Amsterdam, dat zijn grootsten weelde-tijd achter den rug heeft, maar dat toch nog een drukke handelsstad is zonder voor een wereldstad te mogen doorgaan. De menschen van eenzelfden stand kennen elkaar nog allen. Gebeurtenissen van publieken aard, zooals terechtstellingen, grijpen nog diep in het volksleven. Iedereen spreekt er over en Bicker Raye, die nauwkeurig noteert, wat hij merkwaardig vindt, vult zijn dagboek met allerlei karakteristieke gegevens, die vandaag als gemengde berichten in de rubriek stadsnieuws zouden staan. Hij neemt rustig afstand van de feiten en vertelt ze objectief, in korte kenschetsende woorden. Zoo is een boek ontstaan voor den liefhebber van geschied kundige verhalen, anecdoten en eigentijdsche gegevens. Anton Pieck illustreerde het vlot en onderhoudend met 70 geestige penteekeningen en zes aquarellen. Ze verhoogen de populariteit van den tekst en vormen zoo een aantrekkelijkheid te meer van deze royaal uitgevoerde, fraai gedrukte en verzorgde uitgave. Uitgegeven onder leiding van Prof. Dr. H. Brugmans in acht deelen Waarom zijn deze smalle lage landen bij de zee, omringd door niets dan groote naties, toch ons Nederland geworden? Hoe heeft dit kleine, nijvere land, „aanslibsel onzer groote rivieren" zooals Napoleon het smalend beliefde te noemen, dezen Napoleon en vele andere usurpators glansrijk overleefd? Wat heeft ons door de eeuwen heen als Nederlanders gekenmerkt en verbonden? Dat zijn vragen, die in deze tijden van „verhoogd nationaal bewustzijn" ook de rustige en reëele Nederlanders zich zullen stellen. Wenscht U een antwoord hierop te vinden? Leest dan dit boek over onze vaderlandsche historie. Deze „Geschiedenis van Nederland", onder leiding van Prof. Dr. H. Brugmans, geschreven door verschillende vooraanstaande historici, is een vraagbaak voor allen, die uit hoofde van vak of beroep iets van de geschiedenis van ons vaderland willen weten. Een veel gelezen handboek, dat zijn weg zoekt naar de werkkamer van den magistraat en zich thuis voelt tusschen de koele, witte muren van een college-zaal. Maar het is dat niet alleen! Het is ook een spannend avonturen- en platenboek voor verpoozing en wintertijd. Zóó kan het zijn plaats vinden op de eiken bibliotheekplanken van den geleerde en achter het vroolijk bont gordijntje van een kleine boekenkast. Een boek, koel in de wetenschappelijke waardeering der feiten, maar warm in zijn liefde voor het Nederlandsche volk! „Elk tijd perk kenteekent zich door hetgeen het van de geschiedenis eischt", schreef Prof. G. Kernkamp. Zoo kan ook onze tijd zichzelf een herinnering bouwen in deze „Geschiedenis van Nederland". Nu het vaderland aller zorg en toewijding vraagt en men zich daardoor in breeden kring bewust wordt, wat Nederland voor ons is, kan men des te meer van de historie eischen ons de wording te leeren van het heden. Men wil de onderdeden der historische waarheid geordend zien tot een vast geheel, opdat men het heden toetsen kan aan de lessen van het verleden. De staf van geleerden onder Prof. Dr. H. Brugmans' leiding waarborgt volkomen de bovengeschetste ernstige en waardige en duidelijke bewerking van de stof. Medewerking verleenen: Dr. J. H. Holwerda voor de vroegste Geschiedenis, Dr. R. R. Post voor de Middeleeuwen, Dr. J. C. H. de Pater voor den Tachtig jarigen Oorlog, Prof. Dr. H. Brugmans voor de Nieuwe Geschiedenis, Dr. L. G. J. Verberne voor de Nieuwste Geschiedenis en Jhr. H. Teding van Berkhout voor de illustratie. Veilig kan men zeggen, dat de verzorging van den inhoud ijl de beste handen is. Dat was nog een reden temeer om aan' het uiterlijk van het werk niets te sparen. Er is gestreefd naar een voortdurende wisselwerking tusschen tekst en plaat en een zeer ruime voorziening van illustraties. Doch ook druk en band zijn bij deze uitgave op bijzondere wijze verzorgd. Het werk verschijnt in 32 maandelijksche afleveringen. De voorname half-lederen banden worden telkens, wanneer een deel compleet is, onberekend nageleverd. Men kan echter ook inteekenen op de uitgaven in acht gebonden deelen. Wanneer men eenmaal over twee jaar deze acht deelen geheel in zijn boekenkast ziet, zal men zich kunnen verheugen in een statig, schoon en degelijk geschiedwerk van blijvende waarde. door Lou van Strien Wie eenmaal liederen van Schubert goed heeft gehoord, bewaart voor hem altijd een plaatsje in zijn hart. Er is geen mensch, die daar een uitzondering op maakt. Hij mag dan klassiek of nieuw-zakelijk zijn ingesteld, aan de zuivere romantiek van dezen menschelijken zanger kan hij niet ontkomen. Schubert's liederen zullen hem de herinnering oproepen aan datgene wat ten slotte ieder leven mooi en goed en waard te leven maakt. Wie eenmaal het leven van Schubert kent, moet dezen goeden en bescheiden mensch liefhebben. Aan Goethe geeft men zijn bewondering, aan Schubert zijn hart. Men zegt, dat blindgemaakte vogels in hun kooi nog schooner zingen. Het is alsof het leven met Schubert even schrijnend wreed gehandeld heeft. Componisten van één schlager worden rijk. Schubert heeft van zijn zestiende jaar tot zijn dood op een en dertigjarigen leeftijd meer dan 600 liederen, tallooze opera's en andere composities in de schoonste muziek gedichten is arm gestorven! Al zijn aardsche bezit tingen brachten 63.op. Hij heeft onsterfelijk schoone piano muziek geschreven en was pas de laatste jaren voor zijn dood in staat een eigen instrument te koopen. Nooit heeft een vrouw hem met al haar liefde bemind en toch heeft hij voor heel de menschheid de schoonste liefdeszangen uitgezonden in zijn „Gretchen am Spinnrade", zijn „Mignon", zijn „Leise flehen meine Lieder durch die Nacht zu dir". Het leven heeft hem niet veel anders gebracht dan de vereering van den kring zijner jonge vrienden. Verder vrijwel onbekend, gekweld door voortdurende kleine verdrietigheden, domme geldzorgen, ziekte en misverstand heeft hij in koortsachtigen scheppingsdrang gedurende de twaalf of vijftien korte jaren een onvergankelijk oeuvre geschapen en de heele wereld met zijn ontroerende muziek gelukkig gemaakt. Wie dezen Schubert kent, dien zal het steeds weer goed doen, den meester te zien eeren. Als een tol van dankbaarheid is ook deze Schubertuitgave zoo schoon mogelijk verzorgd. Vele Schubert- vrienden zullen dit boek als een dankbare herinnering en een symbool willen bezitten. Het werk van Lou van strien bevat behalve het leven van Schubert een beschouwing over dén muzikalen geest van den tijd, waarin Schubert leefde en een uitvoerige bespreking van zijn liederen. Verder een keuze uit zijn liederen in de oorspronkelijke zetting, versierd met zestien prach tige aquarellen van Anton Pieck en ten slotte verschillende registers, die het overzicht over het oeuvre vergemakkelijken. Het geheel is zeer fraai uitgevoerd in een kloeke, heldere letter met sierlijke titelpagina's en zetsel in verschillende kleur. Het werd gebonden in een schoonen, stemmigen band. Vraagt Uw boekhandelaar U bovengenoemde boeken te toonen of vult onderstaanden bon in en U ontvangt gratis en geheel vrijblijvend uitvoerige inlichtingen, zoowel als opgave der ge makkelijke betalingsvoorwaarden, waarop U zich deze werken kunt aanschaffen. Aan de Uitgeversmaatschappij „Joost van den Vondel", Keizersgracht 272, Amsterdam-C. Zend mij, zonder verplichtingen mijnerzijds, rechtstreeks of door bemiddeling van den boekhandel te nadere inlichtingen over: JACOB BICKER RAYE 1 (s.v.p. doorhalen GESCHIEDENIS VAN NEDERLAND wat niet verlangd FRANZ SCHUBERT J wordt)- Naam: Adres: BOEKEN

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1935 | | pagina 10