Hi LID IN DES GELOOFS 12 BOEKENNUMMER De H. Joannes de Deo In geen enkelen tijd verschenen in ons vaderland zoo veel, en zoo goede heiligenlevens als in de laatste tien jaren, en wat het meest verheugt, is wel, dat deze heiligenle vens niet eens allemaal van katholie ke herkomst zijn, maar dat ook an dersdenkenden zich interesseeren voor de helden des geloofs. Geeft hun belangstelling soms aanleiding tot misverstanden, zooals ongetwijfeld het geval was voor den Duitschen schrijver Ludwig Marcuse, die bij Em. Querido te Amsterdam een allerzon derlingst boek deed verschijnen over den heiligen Ignatius van Loyola, den stichter der Compagnie van Jesus, wiens organisatietalent deze schrijver ten zeerste bewondert, ofschoon hij het in dienst gesteld acht van een af keurenswaardig sociaal conservatis me; het gebeurt toch ook, dat anders denkende schrijvers met fijn gevoel de katholieke devotie weten te benade ren en zoo ziet men bijvoorbeeld de bekende Protestantsche romancière Wilma een goede, ofschoon niet feil- looze verhandeling wijden aan de ver eering van de Moeder Gods. Dit is tóch zeker een verblijdend teeken des tijds. Terwijl in eigen kring de geschrif ten van de heiligen en mystieken tal rijker lezers vinden dan voorheen, ontwikkelt de katholieke hagiografie zich tot een zelfstandig genre, dat in schrijvers als Emile Erens en Pater M. Molenaar M.S.C. eminente letter kundige vertegenwoordigers heeft. Wel zijn op dit gebied de vertalingen nog altijd talrijker dan het oorspronkelij ke werk, maar er is toch een voor uitgang waar te nemen, die voor de naaste toekomst een opbloei van de ze bij uitstek Katholieke litteratuur in het vooruitzicht stelt. Wij noemden den heiligen Ignatius en zijn nieuwsten Duitschen levens beschrijver. Maar kent het katholie ke Nederlandsche publiek wel vol doende het boek van den Engelschen dichter Francis Thompson, aan Sint Ignatius gewijd? De levensfeiten van den grooten heilige worden er met pakkende beknoptheid en diep ziel kundig begrip in weergegeven en voor dengene, die dezen meest om streden Katholiek der moderne ge schiedenis-beschouwing niet kent, biedt dit poëtische en toch zoo feite lij k-historische werk een inleiding tot de kennis van zijn leven en ka rakter, misschien alleen overtroffen door de Duitsche schets van pater Huonder. Dat de groote, nieuwe Fransche biografie van pater Dudon ons de historische omgeving van den Stichter der Jesuïeten-orde nader voor den geest haalt, maakt de ge- De H. Thomas Morus voelige levensbeschrijving van Thompson nog geenszins tot een ver ouderd boek. Sint Ignatius is immers een zoo rijke persoonlijkheid, dat men best verschillende visies op zijn karakter naast elkander verdraagt, wanneer ze getrouw blijven^ aan de geschiedkundige werkelijkheid. In zijn Ignatius-boek is de groote lyri sche dichter een voorlooper van de moderne waardeering van deze zeer bijzondere, militante, en voor onzen tijd geëigende heiligen-figuur. De Nederlandsche vertaling van pater H. Kooyman S.J. verscheen dit jaar in herdruk bij H. J. Dieben te Wasse naar, verlucht met 40 illustraties. Dezelfde uitgeefster, die vele uit gaven betreffende de Sociëteit van Jezus verzorgt, deed ook een beknop te levensschets verschijnen van den Amsterdamschen Jesuïet Jan Philip Roothaan (1785—1853), den een-en- Triomf van St. Thomas (houtsnede uit 1516) twintigsten Generaal der Orde. Toen deze dienaar Gods op het sterfbed lag, zei Paus Pius IX: „Wij gaan een heilige verliezen, en dat is voor on zen tijd een onherstelbaar verlies." Naast de groote Italiaansche biogra fie van Pater Pirri, aan Roothaan gewijd, munt dit frissche werkje van den Nederlandschen geschiedschrij ver der Jesuïetenorde uit door een voud van taal en oorspronkelijkheid van behandeling der stof. De auteur vond te zijnen dienste een aantal oude verslagen en honderden brie ven, berustend, deels bij de familie Roothaan, deels in de archieven van de Sociëteit te Rome, te Den Haag en elders. Een overzichtelijk kaartje, dat de vele reizen van den dienaar Gods in beeld brengt, werd aan deze uitgave toegevoegd. Uit het werk van den in 1929 za lig verklaarden Jesuïet, Claudius de la Colombière, bezorgde pater Jac. Zey een bloemlezing. Ze werd even eens bij Dieben te Wassenaar uitge geven en kan vooral onzen priesters van nut zijn bij de meditatie, en bij de voorbereiding van hun preeken. De heilige van het jaar 1935 is wel Thomas Morus, wiens werkje over „De Vier Uitersten" in keurige verzorging uitgegeven werd door Foreholte te Voorhout. Eenvoud en rechtstreekschheid zijn de karakteristieken van dit merk waardig boek. Het werd geschreven in de dagen, dat More op het toppunt stond van zijn aardsch geluk. Het is een meditatie, zoo beredeneerd en zorgvuldig gesteld, als slechts een rechter en jurist er een schrijven kan. j HEILIGENLEVENS VAN HET JAAR 1935 Dit brillante boekje van een waar lijk groot man vraagt aandachtige le zers! Zij kunnen er slechts beter van worden bij de herinnering, dat de man, die in den bloei van zijn leven mediteerde, voor den inhoud van zijn meditaties stand hield door alle be proevingen heen tot den dood. Men herinnert zich de fijne karak terschets van St. Thomas Morus door Joseph Clayton, waarvan Piet Kasteel een Nederlandsche vertaling bezorg de bij de N. V. Fidelitas te Amster dam. Een heilig boekhandelaar Te weinig bekend is in ons vader land de figuur van den heiligen Joan nes de Deo, wiens orde van de Barm hartige Broeders toch ook hier, voor de ziekenverpleging, zoo talrijke ver diensten oogstte. Deze heilige was van geboorte een Portugees. Hij zag het levenslicht in het jaar 1459 te Montemayor el Nuovo in het bisdom Evora. Als knaap van acht jaar ont vluchtte hij het ouderlijk huis, hij werd toevertrouwd aan een boer, in wiens dienst hij het vee hoedde. Zoo zeer bevredigde hij zijn meester, dat deze hem zijn dochter ten huwelijk bood, maar Joannes weigerde dit aan bod, trad in dienst bij het leger, werd zelfs ter dood veroordeeld door den vijand, doch herwon de vrijheid, vocht tegen de Turken, vestigde zich te Granada als boekhandelaar, werd we gens zijn opzienbarende openbare boe tedoeningen in een krankzinnigenge sticht opgesloten, verdroeg beleediging en hoon, richtte een hospitaal in, be ijverde zich voor de zedelijke verbete ring van zwakken en gevallenen, en stichtte de orde van de barmhartige broeders. Deze romantische levensloop, waarin de al te menschelijke noot niet ontbreekt, stelt aan den hagiograaf zeer hooge eischen en het kan ons alleen spijten dat de levensbeschrijver fr. Luciano del Posa hieraan slechts matig weet te voldoen. Men mist in zijn boek te zeer het epische talent. Toch is het een interessant en leer rijk heiligenleven, door Dr. H. Smits in vloeiend Nederlandsch vertaald. De vele illustraties kunnen onze bewon dering niet wekken. Men wordt echter geheel in beslag genomen door de merkwaardige figuur van den weinig bekenden heilige en dit doet ons de gebreken van het werk voor lief ne men, al zagen wij liever een karak teristieker beeld van den boekhande laar, die een heilige werd. Grooter bewondering voelen wij dan ook voor het boek, dat bij dezelfde uitgeefster Foreholte verscheen over de poverella van Trastevere, Sinte Francesca Romana, die leefde van 1385 tot 1440 en zich te midden der zedenverwildering van het toenmali ge Rome gedroeg als een heldin van hoogen zedelijken moed. Terecht schrijft de prospectus over dit werk van J. C. W. van de Wiel pr.: De hooge leekenfiguur van St. Francesca Romana is meer actueel dan ooit. Geboren en opgegroeid in de groote, woelige wereldstad, als meisje, als echtgenoote en als moeder levend in een tijd vol gisting en span ning, temidden van een algemeene moreele en economische ontreddering heeft St. Francesca Romana iets te zeggen tot het meisje, de vrouw en de moeder van onzen tijd. Eeuwen voor Pius' oproep aan de katholieke lee- ken heeft zij haar taak begrepen en volbracht. Haar rijke talenten van verstand en hart heeft zij in dienst gesteld van Christus en de lijdende menschheid. De gestalte van St. Fran cesca Romana is ons dierbaar, omdat wij in haar de vleeschgeworden wer kelijkheid zien van de idealen, naar welker verwezenlijking het katholieke meisje, de katholieke echtgenoote en moeder van heden met zooveel geest drift en élan streven. Pater M. Molenaar M. S. C. vertaal de voor het Nederlandsche Boekhuis te Tilburg de levensschets van Don Bosco, nagelaten door den bekenden Franschen letterkundige Joris Karl Huysmans. Dit boekje is een ontdek king. Men leert er den schrijver en den beschrevene beter uit kennen. Paul Brand kondigt een nieuwe druk aan van „De Heilige Pelgrim", het leven van St. Benoit Labre, be schreven door Emile Erens. En Ellen Russe vertaalde den Savonarola van Piero Misciatelli voor de N. V. Fideli tas te Amsterdam. Welke plaats komt aan Savonarola toe onder de katho lieke geloofshelden? Het is nog niet definitief vastgesteld. Maar het oor deel wordt met de jaren gunstiger en er is zelfs verscheidene malen ge sproken over de mogelijkheid van een heiligverklaring. Van de andere merkwaardige hei ligenlevens, die in 1935 in Nederland het licht zagen noemen wij nog: St. Thomas van Aquine door G. K. Ches terton, vertaald door H. Reynen, en het merkwaardige proefschrift van Dr. B. H. M. Vlekke over den eer sten Nederlandschen bisschop, Sint Servatius. De hagiografie heeft, blij kens deze vele en verschillende uitga ven, geen slecht jaar gehad. Het ver heugt, dat het heiligenleven klaar blijkelijk zijn reputatie van ongenie- telijkheid verliest en dat een steeds grooter publiek begint te grijpen naar solide boeken over de helden des geloofs. St. Ignatius miiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii mui minimin minui •uumuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuut immuun

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1935 | | pagina 16